'Dit fijne album van Reggie Washington die 'k persoonlijk pas leerde kennen
uit de entourage van Chris Joris met diens voormalige 'Rainbow Country'
project uit 2006 (met verder o.a. Bob Stewart , Babba Sissoko en Eric Person
!) was eigenlijk gepland voor 2012 maar het plotse overlijden van gitarist
en vriend Jef Lee Johnson in 2013 rangeerde Reggie op een zijspoor dat
leidde tot de productie van 2 albums ter nagedachtenis van z'n voormalige
vriend : 'Rainbow Shadow, Volume 1 & 2' waren dat en hoe lekker dat dát was
konden velen proeven o.a. tijdens het wachten op de proclamatie van de
winnaars van het 6e Mechelse Jazzcontest verleden jaar, want toen speelde
Reggie daar een warme , funky set met dat programma en dat hadden we écht
nodig toen want het was verdorie een freezin' late Augustusavond ! Nu dan
eindelijk het album waar die zelf ook zo naar uitkeek omdat-ie verlangde
naar het hout en het authentieke van de contrabas daar waar dat we hem
eerder kennen als elektrische bassist. Raar dan toch dat het album van start
gaat met 'Fall', een Wayne Shorter compositie die meteen een Marcus Miller
feel oproept want Reggie bespeelt hier de elektrische bas en d’er is wat
elektronische spielerei van Bobby Sparks ook. Dat zet me niet zo direct op
me goeie been maar de solo van Fabrice Alleman maakt al wel veel goed...De
teaser ' Always Moving' aan de start van de schijf deed nochtans direct naar
méér verlangen en maakt volgende 'Eleanor Rigby', van Lennon/McCartney dat
dan weer goed? Reggie heeft hier een solomoment , alleen hij aan de
akoestische bas en hij vertaalt de melodie daarbij naar een ritmische
metronoom, ik vind het na een paar keer luisteren zeker méér dan een
aardigheidje. En dan moet het écht mooie nog komen hoor en ik ben daarbij
zeer te spreken over drummer Enoch Jamal (E.J) Strickland en de dynamiek die
hij toevoegt aan bijvoorbeeld het swingende 'Half Position Woody', een eigen
compositie van Reggie met verder een Bobby Sparks aan piano die hier lekker
invalt en natuurlijk Fabrice Alleman op tenor...maar toch ben ik meteen ook
in de ban van de drummer, wat sterk ! 'Afro Blue' van Mongo Santamaria
krijgt in een volgende track de juiste basresonantie mee en verder is er
alleen maar de drumbegeleiding (op deze track door de soundengineer ook :
Ulrich 'Yul' Edorh), eerder mij onbekend. Dit geeft echter deze uitvoering
het absolute Afro karakter. Het droge basspel van Reggie opent daarna'
E.S.P.', titelsong van het gelijknamige Miles Davis album uit 1965 met
alweer een Wayne Shorter song en eens temeer is daar de drive van de drums
en de uitstekende solo's van Fabrice op tenor én een Bobby Sparks die daar
perfect aan piano op aansluit. Bobby kunnen we trouwens nog kennen uit het
concert met Snarky Puppy ,uit Gent Jazz 2015 alweer...En dan krijgen we een
interludium, een gebast stukje 'Thoughts of Buckshot', met het poppy maar
superbe Buckshot Lefonque verhaal van Branford Marsalis uit de jaren
negentig in gedachten, how time flies... Uit 'Miles Smiles' volgt dan het
excellente 'Footprints' (en weer eentje van Shorter!), een tune met funky
inslag en man, man, wat mooie sopraansaxsoli van Fabrice ! Het overbekende
'Moanin' van Bobby Timmons krijgt daarna een solo benadering door Reggie,
aan de electric bass deze keer en da's mooi hoor omdat Reggie zo'n fijne
bassplayer is natuurlijk maar eigenlijk gaat er wel een stuk potentiële
power verloren ook die er in deze song verscholen zit, dat moet gezegd al
klinkt het toch ook lekker zo... En dan , eigenlijk als afsluiter, volgt 'B3
Blues 4 Leroy', een standard van onbekende oorsprong, aardig kaal aan de
start in trio : bas, drums en Hammond maar 't is wel een heerlijk nummer en
de Hammond alleen al bezorgt me gauw kippevel ! Bass and drums keep on track
while the Hammond goes around...misschien allemaal wat basic hoor, maar wel
enorm fijn ! En, zoals met de teaserintro 'Always Moving’ mag deze schijf er
even later ook uitgaan al noemt het dan de reprise Ending en volgens mij kon
hier eigenlijk ook best een mooie song uit gebrouwd worden in plaats van het
als in en outro te gebruiken... 'Yeah' kinkt het nog , en 'goodnight
everybody...' 'Vintage New Acoustic', een stelletje topmusici met, wat mij
betreft, uitstekend en graag aanbevolen luistervoer met een ‘Fall’ in de
gekozen uitvoering eigenlijk wat als ballast , eentje dat ik graag replaced
zag door een uitgewerkt ‘Always Moving’, dan ware het perfect geweest...
|