Nee, een tromboniste hadden we hier
nog niet me dunkt, en dan nog eentje met zo'n grote klasse ook als Nabou
Claerhout, we worden weer verwend ! Al is het duidelijk dat in het NΔBOU
project ook voor snarenkunstenaar Roeland Celis een belangrijke rol is
weggelegd als tegenspeler om van tijd tot tijd mee in dialoog te gaan al is
het ook wel meteen klaar dat NΔBOU vooral toch voor Nabou staat, het
is háár verhaal met háár composities maar het is wel mooi dat zij zich met
zulke begaafde medespelers als in dit quartet weet te omringen. Moderne
hedendaagse jazz met een lekkere drive en een aanstekelijke groove, uitgezet
door drums en contrabas krijgen we aan de start van 'Manhunt' met die
heerlijk vertellende trombone, een ongewoon instrument toch voor een vrouw ?
‘Mind the Gap’ heeft eenzelfde ingehouden maar duidelijke verteltrant die je
uitnodigt tot luisteren en die trombone schettert daarbij nooit, is heerlijk
warm en vol. Roeland die daarop gaat antwoorden doet dat met eenzelfde
duidelijkheid en gaat niet galopperen met teveel noten . Da’s mooi en de
dialoog tussen gitaar en trombone kon nog wat blijven duren ook maar men
kiest hier voor een uitdijnen van het verhaal in een fade away. Heel gepast
hoor maar nooit mijn favoriete einde… De titelsong wordt daarna geopend door
Trui (Amerlinck) en zijn wij geen gezegend volkje met intussen al zovele
goeie, vooraanstaande contrabassisten ? Lieflijk is deze tune waarin je
plannen hoort gesmeed worden, al kan dat natuurlijk ook mijn fantasie wezen,
met ene ‘HUBERT’ ? In ‘Components’ gaan daarna trombone en gitaar hand in
hand met toch weer een Nabou die het hoge woord voert en het mag gezegd
worden dat zij zeer overtuigend scoort al is de complexe repliek van Roeland
er ook niet naast ! Naar het einde van de song toe zal Nabou echter
met eenzelfde vaardigheid en enkele rake argumenten gepast weerleggen en
besluiten. Ja, ’t is wel duidelijk: deze dame met haar ongewone instrument
weet van aanpakken ! Dat zulks vanuit de nevelen ook kan komen aandampen
blijkt uit de laatste nummers van deze debuut EP met eerst ‘Not that Bad’
waar zij uit een onmetelijkheid met wat elektronische effecten en enige
ritmische begeleiding die steady verder pusht een vragende hoorn steekt. De
antwoorden komen zowel van Trui deze keer als van zichzelf en plechtstatig
mag daarna ‘Greybeard’ besluiten, een solo serenade is dat waar Nabou
frontaal tussen echoënde schaduwen van zichzelf opduikt en haar stempel op
de eeuwigheid drukt. Het is iets waar je stil van wordt en je voelt meteen
dat dit verhaal nog een vervolg gaat kennen ook ! NΔBOU lijkt me meteen
raak, een hit !
Winus
|