Izvora : 'Sur L'Autre Rive' |
|||
Christophe Delporte: accordeon - Rhonny Ventat: sax - Yves Gourmeur: piano Adrien Tyberghein: contrabas - Jérome Baudart: drums |
|||
…als een zacht briesje leidt ‘The
Fountain of Youth’ je binnen in de wereld van melodische compositie
van Yves Gourmeur want het is deze voormalige pianist van De Frivole
Framboos die de verhalen schreef voor deze muzikale zeer
genietelijke reis naar..Dobroedzja, Bulgarije?...Niet alleen hij
tekent voor deze trip want hij wordt daarin bijgestaan door z’n
kompanen, medemuzikanten én vakmensen in het afleveren van
oorstrelende pareltjes. ‘Izvora’, de song, gaat werelds in hoger
tempo door de Balkan met een beetje klassieke tred ook, gekenmerkt
door de percussie van Jérome Baudart en het gelijk opgaan in
muzikale bewegingen door Piazzolla adept Christophe Delporte en
saxvirtuoos Rhonny Ventat. ‘Trouble Water’ vaart daarna een wat
tragische koers, aangestreken door de bas van Adrien Tyberghein maar
gelijk is daar het zalvende van de accordeon van Christophe samen
met de bas van Adrien en die aait ons over het hoofd, verzacht de
pijn. De sopraansax tekent dan voor wederopstanding, een
samenwerking die kan tellen ! De titelsong kondigt daarna een
ontwaken aan met het geeuwen van de bas, de nette percussie, het
lieflijke, vredige ook van de sax en het meer ernstige van de piano
die vloeiend over de toetsen het verhaal van een nieuwe dag vertelt.
‘Sagua la Chica’ is dan weer wat anders, zoekt de zwoelheid van meer
zuiderse kanten op en heeft een vrolijke zwierigheid die wellicht de
dansers onder ons naar de dansvloer drijft al komt de pianist ook nu
weer aanmanen tot ernst…voor even maar hoor want het wellustige
feestje gaat daarna gauw weer verder. Eén mijner toppers van deze
plaat ! Want ‘The Morning Dew’ heeft dan weer zand in de ogen, geen
katertje daarbij hoor, het is eerder een heel genietelijk ontwaken
op de sprankelende klanken van de piano, onderstreept door een
bijvallende warme accordina. ‘ Au Fil de L’eau’ mag dan live aan het
cruisen langs de waterkant gaan, hier lijkt het me meer op een
slenteren langs de waterkant, nog niet gans wakker ondanks het
alerte van percussie en bas; een eye opener waar dan vooral de sax
van Rhonny voor tekent. ‘Kalahari’ , wat volgt, oogt daarbij meteen
héél wat gevaarlijker en de Balkan lijkt ook meteen ver weg ook al
vind ik hier nog steeds een Slavische ziel in ook, sterk ! Dromerig,
ingetogen en met een dekentje rond zich gedraaid start dan de
eindtune ‘From Water to Life’ dat zich wat later gauw ontwikkelt en
daarbij sensueel uitdagend gaat komen te verleiden. De passionele
sax van Rhonny neemt hierbij het voortouw. En dan is het gedaan !
Had ik niet gezegd dat dit een zeer meeslepend verhaal was, iets dat
je door het coherente samenspel van deze artiesten op sleeptouw
neemt van begin tot eind en het weze gezegd, ik liet me graag
meevoeren door dit ‘Izvora ! |
|||
|
|||