-persteksten -
- onze concertverslagen HIER !
…de 36e Jazz Middelheim editie en
intussen zullen we nog niet teveel edities gemist hebben ook want het is
steeds weer genietelijk afzakken naar het mooie, aangename Park Den
Brandt en daarbij mag de temperatuur liefst nog wat stijgen ook, dat
zijn we hier gewend … Heel tevreden zijn we wél wat later, hier in de grote tent, bij de haast allen jonge 'Belgian All Stars' combinatie en formatie, samen en olv topdrummer Antoine Pierre maar je moet wel 2 keer kijken om 'm te herkennen ook, zo met die haar, zeg eigenlijk maar baardsnit ! Urbex noemt zijn project, zijn ei en da's duidelijk goed gelegd ook. Mooi zo, België scoort z'n eerste doelpunt hier ! Tussen de mainstage-concerten door nu ook weer
clubconcerten, gewoon ongewoon vantijds en vandaag resideert Jozef Dumoulin aldaar.
Alhoewel die een uitstekend pianist is met een voorliefde voor Fender
Rhodes en ik hem in hoedanigheid van begeleider reeds dikwijls gesmaakt
heb, val ik niet zo voor die ‘keys and chords en knoppekens’ improvisaties van ‘m en
daar zal vandaag niet veel aan veranderen. Begonnen als duo vandaag met
op het andere pianostoeltje de Parijse pianist Benoît Delbecq ,wat sommigen
kon bekoren maar mij dus niet, kon die in z'n sets, voor mij altans, slechts effe scoren
en dat was vooral te danken aan oudspeelster/zangeres Kamilya Jubran die
een krachtige stempel drukte op de performance. Trojan Panda, het
project waar een stel bevriende muzikanten andere instrumenten
bespeelden dan wat ze gewoon waren en Jozef zelf aan gitaarsnaren plukte
was betreurenswaardig. Aan de start een stelletje scouts; onwennig
musicerend rond het kampvuur en wat verder enige voices…niet uitgekeken
dit... ‘Jozef Dumoulin & The Red Hill Orchestra’ , helemaal op het einde
de festivaldag afsluitend, daar hadden en namen we dan de tijd niet meer
voor, slechts gauw een beeldje op de kodak en een half luisterend
oor, aan de rand van de tent... Ten onrechte misschien want die tent had
nog publiek ook maar wat we hoorden nodigde niet direct uit om er bij te
gaan zitten. Nee, dan koos ik veel liever voor de set van Joshua Redman
eerder die mij ook al op CD wist te verblijden met z’n Elastic Band. Vandaag
werd het dan wel minder funky maar de vonk schoot toch over met z’n
bijzondere ‘Still Dreaming’ quartet waarvan elk lid schitterde : grote
jongen Scott Colley aan de bas, Ron Miles op cornet zoals in het
originele quartet en Brian Blade die zich vanavond eens temeer als topdrummer
profileerde. Wat een band en wat een concert, Charles Lloyd zou het
moeilijk hebben om dit alsnog te overtreffen ! Charles, however, bleek
vandaag, anders dan de vorige keren da’k ‘m hier zag, ‘in a very
sentimental mood’ , in zoverre zelfs dat het tegen het romantische aan
schurkte. Veel had natuurlijk te maken met de instrumentatie. Greg
Leisz, mij verder onbekend, zat aan de steel guitar en dat werkt op het
gemoed natuurlijk, dan slaat je eigen snaar ook aan het trillen. Charles
was daarbij bijzonder goed gezind en ik begrijp dat sommigen hem liever
op een andere boppin’ wijze aan het werk zouden willen zien maar ik kon
deze ‘Marvels’ best hebben zoals ze waren. Niet echt opvallend zat daar
ook gitarist Bill Frisell tussen maar verder toch wel een
uitstekende ritmesectie ook, mooi zo ! Kijk, dat is nu es een concert waar
je een festivaldag kan mee afsluiten, zie…
Op zaterdag dan steekt ontegensprekelijk de Mingus Big Band 'in an old tradition' boven al het andere uit...Ik genoot eerder ook al wel van Tony Allen hoewel die laatste niet door eenieder gesmaakt werd hier… hoorde ik in de rand maar persoonlijk hield ik wel van die eigen Art Blakey interpretaties...échte Art Blakey fans daarentegen… Dat het allemaal wat minder strak zat, Afro latin en groovy in het verloop van de set kon ik best hebben als fusion en Afro beat liefhebber en saxofonist Irving Acao was een opvallende ontdekking bij op het podium ! Bill Frisell dan, die schitterende gitarist, gleed wat later, in een volgende hoofdpodium-set, op een country style Lennon achterna en kon mij alleszins niet bekoren, gewoon melig was het en sorry daarvoor...in de clubtent waren Ruben Machtelinckx en Thomas Jillings als Linus en extensies folky aan de start maar hadden ze in elke set wel weer wat ander lekkers bij voor de liefhebber, 't werd dan ook méér dan een boswandeling en ik meen dat Badenhorst daar vanaf de derde set vooral voor mocht tekenen. Afsluiter Randy Weston op de main stage herinnerde zich wat later 'tributiaans' even Monk maar bracht toch vooral z’n eigen goeie ding, zoals we dat nog kennen uit wat vorige jaargangen. Mooi festivaldag-afsluitend concert hier op het hoofdpodium was het maar ik hou het intussen toch ook op ‘al gezien’…
Middelheim 2017, het gordijn valt, de
boeken gaan toe en we besluiten met slechts één likje kritiek : slechts
1 klein koffiekraampje voor gans het terrein, op Gent Jazz was dat ook
al zo. Dat leverde tussendoor en nu, aan het einde gekomen, behoorlijke
rijen aanschuivenden voor een kopje perfecte afsluiting, mét of zonder
cream and sugar... zeg maar dat het haast onmogelijk bleek...dat kan bij
volgende edities beslist beter !
Winus
|
||
|
zondag 6 Augustus
hoofdpodium 14u30 Mark Guiliana (coach), Willem Heylen
(gitaar), Karel Cuelenaere (piano), Cyrille Obermüller (bas)
Zoals elke jaar de laatste jaren op
Middelheim en Gent Jazz zijn er coaching projecten met studenten.
Vandaag speelt de artist in residence Mark Guiliana met drie
jazzstudenten van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Ze hebben
zich drie dagen afgezonderd en gerepeteerd en brengen enkele nummers van
Mark maar ook van zichzelf. Ze laten zich beïnvloeden door de complexe
ritmes van Aka Moon en Octurn maar de groove blijft altijd aanwezig.
In het eerste melodische
nummer kunnen ze allemaal soleren. Daarna komen ze hoekiger voor de
proppen met vervormde gitaar ondersteund door de vertellende cymbalen
van Mark. We kunnen al stellen dat de studenten meer als geslaagd zijn
en kan het publiek dat al talrijk is opgekomen kan vandaag al goed
meeklappen.
Een basintro volgt en we zijn
weer vertrokken met mooie doch ingewikkelde structuren die mooi blenden
met mekaar met inderdaad een super groove die je meesleurt met alweer
die juiste gitaarklanken en afgerond wordt er met een stevige drumsolo.
Daarna bedankt Mark deze studenten en hij voelt zich geïnspireerd. Ook
niet te onderschatten is het pianowerk en Fender Rhodes werk van Karel
Cuelenaere. Top is de organische sound zonder al te veel electronica en
ook de ontplooiing en afwisseling binnen één nummer. We koelen af met
‘Slaapzacht’ van Willem met daarin zijn solomoment met een loopstation
dat een wall of sound genereert tot de climax, soft en beheerst. . Ook
volgt nog een song met marsritme op de drums en een piano solo
moment op het einde. Tja, dit zou al het beste zijn van deze dag maar
velen zijn gekomen voor de headliner en volktrekker Van Morrison. Maar
zover is het nog lang niet, er is nog veel plaats in de grote tent ...
club stage 15u20 -17u20 -
19u20 -
21u35 Nicolas
Kummert (saxofoon & zang), Igor Géhénot (piano) ,
Nicolas Kummert (saxofoon & stem), Lorenzo Di Maio (gitaar), Benjamin
Sauzereau (gitaar), Daniele Cappuci (bas) , Ruben
Machtelinckx (gitaar & banjo), Hilmar Jensson (gitaar), Joachim
Badenhorst (klarinet en sax), Nathan Wouters (contrabas)
, Nicolas Kummert (saxofoon & stem),
Alexi Tuomarila (piano & moog), Axel Gilain (bas, gitaar & stem), Teun
Verbruggen (drums)
Onder het motto less is more wat hier inderdaad opgaat spelen de vtwee
vrienden Igor op piano en Nicolas op sax. Ze scheppen een mooie,
organische set zonder elektronica. We horen o.a. van Igor zijn ‘Lena’ en
enkele pop rock tunes van Nirvana (Smells Like Teen Spirit) en Oasis
(Wonderwall).
Nicolas Kummert's sterk gevoel voor melodie werd door de jaren heen door
artiesten als Brad Mehldau en Lionel Loueke geprezen, dat bewijs levert
hij nog maar eens met het drumloze kwartet Résonance. Met deze
kamermuziek-opstelling, inclusief twee gitaristen, kunnen de composities
van Nicolas meer dan ooit ademen en leiden daardoor tot een atmosferisch
gitaarspel in full effect. En dat mag u gerust letterlijk nemen.
Op het album ‘Voices’ van Nicolas Kummert en de daarop volgende tournee
werkte enkele jaren geleden de zwarte gitarist Hervé Samb mee .
Vandaag zien we ze hier op het zijpodium met de jonge Nederlandse
drummer Jasper Van Hulten (°1981 uit Breda), die we o.a. kennen van bij
Tutu Puoane, Eric Vloeimans, Harmen Fraanje, Michiel Borstlap, Stefan
Lievestro… Wat een verschil van drumstijl dan bij Dans Dans daarstraks.
Ik hoor hier meer variatie en grotere virtuositeit en daarbij het sterke
gitaarspel van Hervé. Een mooi trio in dit nieuwe Sym project.We krijgen
energie grooves om onze oren met wat elektronisch vervormde sax en
snelle gitaarriffs van Hervé. Ze lachen vaak naar mekaar en voelen
mekaar goed aan. Na dat eerste heavy nummer ‘Sym’ krijgen we wonderwel
de softere standard ‘Over the Rainbow’ maar dan wel met een kwinkslag
naar West –Afrika . Daarna krijgen we een nummer van Hervé met
opzwepende gitaar tot wanneer Nicolas er met zijn sax los door gaat en
dat met de nodige elektronische vervormingen.
De Drifter band in de clubtent op het eind van het Festival is infeite
een update van het Alexi Tuomarila quartet dat ontstaan is in 1999 rond
de Finse pianist. Dat quartet heeft intussen al een mooi parcours
afgelegd: ze hebben gespeeld op festivals in meer dan 15 verschillende
landen (Australië, Noorwegen, Griekenland, Frankrijk, Finland, ...).
hoofdpodium 16u00
Deze groep brengt infeite folk of is het nu ineens jazz omdat Mark
Guiliana aan de drums zit samen met zijn bassist ? De twee meiden
vooraan zingen dat het een lieve lust is. Het doet me denken aan het
Dranouter festival waar ik destijds The Mediaeval Baebes kon aanschouwen
met nog meer van zulke meiden en songs over yoja, green environnement,
veggie, bio enz.Wat een ego heeft de lead zangeres Becca (°1984) daarbij
wel, ze vraagt zelf om meer applaus... This sucks. Zelf speelt ze op
enkele gitaren en de kleine ukelele. Als een bosnimf met dat groene
witte kleed aan met precies bladeren erop geprint zingt ze erg hoog haar
gezangen. Ook die andere meid Michelle zingt mee achter het keyboard.
Het doet me een beetje denken aan Clannad van de jaren ’90 ... Ze
brengen o.a. nummers uit hun 3 vorige albums en uit de 4de recente
‘Regina’ ( is Spaans voor koningin). Ze brengt alzo een ode aan alle
sterke vrouwen die voor haar belangrijk zijn. Dat kan je horen in de
single ‘Queen Mab’ die een fee is uit uit het Romeo & Julia verhaal en
waarvan je niet goed weet of ze nu goed of slecht is. Becca maakt er een
nummer over waarbij ze al haar muzikale talenten inzet en
Shakespeareaans durft uitweiden om daarna telkens terug te keren naar
die beat uit het refrein. De eerste minuut van het nummer wordt helemaal
gedragen door Stevens’ stem die toch wel overtuigend goed
klinkt. Verder volgt nog ‘Lean on’ en ‘Venus’met fraai samenzang
uit dat Regina album. Op ‘Canyon Dust’ uit het album 'Weightless' speelt
ze ukelele. ‘Well Loved’ is dan weer gebaseerd op één of ander Japans
boek en zo horen we nog eens de versmelting van vrouwenstemmen tussen de
bomen van het Park den Brandt. De titeltrack van de recentste plaat
“Regina” komt natuurlijk ook aan bod. Op het huwelijk van de pas
getrouwde Mark Guiliana bracht ze de Stevie Wonder-cover ‘As’ en nu
probeert ze het publiek hierop mee te laten zingen, echter zonder
succes... We horen ook nog ‘Tillery’ uit 'Perfect Animal' van Snarky
Puppy en op het einde nog ‘Help Me’ van Joni Mitchell met wel wat
gelijkenissen in hun stemmen. Bon, ik ken de groep niet en dat is maar
best ook. Ik kies het hazenpad na enkele nummers richting toilet en
tracht een koffie te bemachtigen en ook te praten met muzikanten en
kennissen. Het geluid, volume in de tent is intussen ook storend hoog..,
waarom toch? , de eerste band hier was uitstekend qua geluidsevenwicht.
hoofdpodium 18u00
Bert Dockx (gitaar, cassette
player), Steven Cassiers (drums, percussie, synth), Fred Lyenn Jacques
(bas, synth)
Een stevige jonge muziekband van
eigen bodem met 4 albums, band die al bekendheid geniet tot buiten de
landgrenzen, straffen toebak ! Dit jonge trio speelt een loeiharde,
bijna rockset. Kortom, 't is daarbij véél te luid maar ja, de jeugd wil
ook wat zeker?
Het is wel meer rock dan
jazz, heel opzwepend ook en deze muziek zet de tent op z'n kop,
enthousiasme rondom, dat moet wel gezegd ! De groep bracht in het
verleden hulde aan de groten uit de muziekgeschiedenis, met een aantal
covers van onder meer Sun Ra, Robert Wyatt, David Bowie en Tom Waits. Is
het muziek om op te dansen ? ik zie wel mensen meer bewegen dan dansen.
Toch krijgt de groep een staande ovatie op het einde. Publiek tevreden,
da's duidelijk.
hoofdpodium 20u00
In een overvolle tent gaat de band van start en na de intro, op de tonen
van een jazzy ‘Moondance’ komt Van Morisson zelf eraan, al spelend op de
sax met hoedje en donkere bril op. Die gaan niet meer af vandaag. Onder
een te felle spotlight kleurt zijn gezicht wit. Als trompet, piano,
staande bas en dameskoortje (twee donkere, uitstekende zangeressen)
invallen, klinkt alles stijlvol en luchtig. De nummers volgen nu mekaar
in snel tempo op zonder enige groet of een dank u wel. Het bekende ‘Have
I Told You Lately’ wordt swingend gebracht door oa. Hammond B3 orgel
en ‘Warm Love’ klinkt dan weer voller dan op plaat. Van heeft al 50 jaar lang een
resem hits en mooie songs gemaakt. Hij hoeft die maar uit z'n cataloog
te plukken. Hij dirigeert als het ware zijn muzikanten daarbij. Ik moet
zeggen : nu klinkt het concertgeluid fantastisch goed en
uitgebalanceerd. Hebben ze hun eigen geluidsmixer bij ? We horen nog,
denk ik zo ‘We gotta go back for a while’ en bij ‘Baby, Please Don’t Go’
speelt Van nog niet onaardig mondharmonica. Hij zingt ‘Parchman Farm’
door een oude micro met vervormd ouderwets geluid zowaar John lee Hooker
achterna met een ferme bluesy touch. Op ‘Days Like This’ speelt ook één
van die backing vocals zangeressen op gitaar en de andere slaat de tamboerijn.
‘Here Comes The Night’ is een meezinger en vervolgens horen we ‘Precious
Time’ en ‘Sometimes We Cry’ met een feature voor de fantastische
zangeres tot jolijt in het publiek. We rollen verder met de blues ‘Roll
With The Punches’ met Hammond orgel en gitaar solo. Het is de titeltrack
van zijn nieuw te verschijnen plaat, de 37 ste alweer, verderop dit
jaar. Er volgt nog een blues die ik niet kan thuisbrengen maar het gaat
over ‘walk and talk with me’ en het tempo verandert naar een gospel
swing stijl. Het tempo stijgt weer met ‘Whenever God Shines His Light’
inclusief dameskoor en het dansbare ‘Jackie Wilson said’ en koppeltjes
naast me beginnen te dansen in de tussengangen. Ook dansbaar is het
mooie ‘Bright Side of the Road’. Er zijn zovele nummers met een
hoogtepunt zoals ‘Help me’ van Sonny Boy Williamson, met de orgelsolo
van ‘Green Onions’ van Booker T. and The MG’s erdoorheen. Ook ‘The Way
Young Lovers Do’ volgt en rock’n rollen doen we met ‘Shake, Rattle and
Roll’ gevolgd door het overbekende ‘Brown Eyed Girl’ door jolijt en
meegeklap onthaald. De apotheose is ‘G.L.O.R.I.A.’ waarbij Van Morisson
verdwijnt en de muzikanten nog de ene solo na de andere geven, terwijl
het publiek al de hele tijd rechtstaat en Van terug verwacht...niks
daarvan -> Van is al lang vertrokken om zijn vliegtuig in Deurne te
pakken. De band werkt dus verder af en soleert op zang, bas, Hammond en
drums. Het publiek krijgt alzo waarvoor het gekomen is. Van, however,en
zo is ook gebleken, blijft Van, professioneel,beetje nors en nooit echt
persoonlijk aanwezig...en nu dus weg...
|
© JAZZEPOES