|
PROGRAMMA
CONCERTVERSLAGEN
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mijn Middelheimse schrijverij
…de 36e Jazz Middelheim editie en
intussen zullen we nog niet teveel edities gemist hebben ook want het is
steeds weer genietelijk afzakken naar het mooie, aangename Park Den
Brandt en daarbij mag de temperatuur liefst nog wat stijgen ook, dat
zijn we hier gewend …
We komen, intussen traditioneel, wat laat ter plaatse, missen de aftrap
maar vangen toch een deel nog op van het concert van de artist in
residence van dit jaar: Mark Guiliana, blijkbaar de drummer van Brad
Mehldau en er zijn er hier die hem o.a. ook al zagen met John Scofield.
Mij is die nog onbekend maar we vangen hem later nog wel op in de
komende dagconcerten…
Heel tevreden zijn we wél wat later,
hier in de grote tent, bij de haast allen jonge 'Belgian All Stars'
combinatie en formatie, samen en olv topdrummer Antoine Pierre maar je
moet wel 2 keer kijken om 'm te herkennen ook, zo met die haar, zeg
eigenlijk maar baardsnit ! Urbex noemt zijn project, zijn ei en da's
duidelijk goed gelegd ook. Mooi zo, België scoort z'n eerste doelpunt
hier !
Tussen de mainstage-concerten door nu ook weer
clubconcerten, gewoon ongewoon vantijds en vandaag resideert Jozef Dumoulin aldaar.
Alhoewel die een uitstekend pianist is met een voorliefde voor Fender
Rhodes en ik hem in hoedanigheid van begeleider reeds dikwijls gesmaakt
heb, val ik niet zo voor die ‘keys and chords en knoppekens’ improvisaties van ‘m en
daar zal vandaag niet veel aan veranderen. Begonnen als duo vandaag met
op het andere pianostoeltje de Parijse pianist Benoît Delbecq ,wat sommigen
kon bekoren maar mij dus niet, kon die in z'n sets, voor mij altans, slechts effe scoren
en dat was vooral te danken aan oudspeelster/zangeres Kamilya Jubran die
een krachtige stempel drukte op de performance. Trojan Panda, het
project waar een stel bevriende muzikanten andere instrumenten
bespeelden dan wat ze gewoon waren en Jozef zelf aan gitaarsnaren plukte
was betreurenswaardig. Aan de start een stelletje scouts; onwennig
musicerend rond het kampvuur en wat verder enige voices…niet uitgekeken
dit... ‘Jozef Dumoulin & The Red Hill Orchestra’ , helemaal op het einde
de festivaldag afsluitend, daar hadden en namen we dan de tijd niet meer
voor, slechts gauw een beeldje op de kodak en een half luisterend
oor, aan de rand van de tent... Ten onrechte misschien want die tent had
nog publiek ook maar wat we hoorden nodigde niet direct uit om er bij te
gaan zitten. Nee, dan koos ik veel liever voor de set van Joshua Redman
eerder die mij ook al op CD wist te verblijden met z’n Elastic Band. Vandaag
werd het dan wel minder funky maar de vonk schoot toch over met z’n
bijzondere ‘Still Dreaming’ quartet waarvan elk lid schitterde : grote
jongen Scott Colley aan de bas, Ron Miles op cornet zoals in het
originele quartet en Brian Blade die zich vanavond eens temeer als topdrummer
profileerde. Wat een band en wat een concert, Charles Lloyd zou het
moeilijk hebben om dit alsnog te overtreffen ! Charles, however, bleek
vandaag, anders dan de vorige keren da’k ‘m hier zag, ‘in a very
sentimental mood’ , in zoverre zelfs dat het tegen het romantische aan
schurkte. Veel had natuurlijk te maken met de instrumentatie. Greg
Leisz, mij verder onbekend, zat aan de steel guitar en dat werkt op het
gemoed natuurlijk, dan slaat je eigen snaar ook aan het trillen. Charles
was daarbij bijzonder goed gezind en ik begrijp dat sommigen hem liever
op een andere boppin’ wijze aan het werk zouden willen zien maar ik kon
deze ‘Marvels’ best hebben zoals ze waren. Niet echt opvallend zat daar
ook gitarist Bill Frisell tussen maar verder toch wel een
uitstekende ritmesectie ook, mooi zo ! Kijk, dat is nu es een concert waar
je een festivaldag kan mee afsluiten, zie…
De vrijdagse Festivaldag zijn we hier niet en hetgeen dan op het
programma staat en wat we niet kennen zal ons alsnog onbekend
blijven. We betreuren daarbij toch wel dat we Matthew Herbert’s
Brexit Big Band zullen missen want ooit zagen we hier Matthew Herbert
ook nog én met plezier met z’n toenmalige Big Band passeren. Da’s dan
jammer…
Op zaterdag dan steekt
ontegensprekelijk de Mingus Big Band 'in an old tradition' boven al het
andere uit...Ik genoot eerder ook al wel van Tony Allen hoewel die
laatste niet door eenieder gesmaakt werd hier… hoorde ik in de rand maar
persoonlijk hield ik wel van die eigen Art Blakey interpretaties...échte
Art Blakey fans daarentegen… Dat het allemaal wat minder strak zat, Afro
latin en groovy in het verloop van de set kon ik best hebben als fusion
en Afro beat liefhebber en saxofonist Irving Acao was een opvallende
ontdekking bij op het podium ! Bill Frisell dan, die schitterende
gitarist, gleed wat later, in een volgende hoofdpodium-set, op een country
style Lennon achterna en kon mij alleszins niet bekoren, gewoon melig
was het en sorry daarvoor...in de clubtent waren Ruben Machtelinckx en
Thomas Jillings als Linus en extensies folky aan de start maar hadden ze
in elke set wel weer wat ander lekkers bij voor de liefhebber, 't werd
dan ook méér dan een boswandeling en ik meen dat Badenhorst daar vanaf
de derde set vooral voor mocht tekenen. Afsluiter Randy Weston op de
main stage herinnerde zich wat later 'tributiaans' even Monk maar bracht
toch vooral z’n eigen goeie ding, zoals we dat nog kennen uit
wat vorige jaargangen. Mooi festivaldag-afsluitend concert hier op het
hoofdpodium was het maar ik hou het intussen toch ook op ‘al gezien’…
Op zondag krijgen we een hoofd én clubpodium vol boeiende artiesten,
startend met het puike conservatorium uitje onder leiding van artist in
residence Marc Guiliana die we nu een eerste keer een ganse set te zien
en te horen krijgen...donderdag immers waren we wat laat ter plaatse,
vrijdag waren we er dan helemaal niet en zaterdag zat-ie dan zelf
nergens bij ?? Vantijds klinkt dit gelegenheidskwartet van
studenten en leraar om zo te zeggen erg Octurn like, dan gaat het weer
groovy, een set die aanslaat, dat is wel zeker en dat vond het publiek
duidelijk ook !... Aangekondigde 'koningin' Becca Stevens daarna bleek
een prinses te zijn, had weliswaar een engelenstem maar schrijdde voor
de rest door een folky set, niks met jazz te maken behalve dan dat Marc
Guiliana ook hier aan de drums zat en hare hoogheid wel wat jazz zal
staan hebben ook in haar platenkast...maar mooi vond ik het wel hoor,
daar niet van ! Dans Dans verblijdde velen, jeugdig, stevig en rock
getint, hedendaags maar een wolk Shadows guitar hing er ook wel
over...voor de rest was het te luid maar soite...Van Morrison, 'the Man'
mocht indrukwekkend goed maar wel erg routineus afronden en deed dat
uitgebreid ook met een 'Gloria' dat in de finale stevig uitgemolken werd
en waarbij -ie van het podium verdween terwijl de band verder soleerde
en afrondde. Van the Man verwachtten wij nog even terug op het podium
maar nee hoor...die was gone... Sterke show wel en een massa
hits...nooit gedacht dat-ie d'er zoveel had maar ze zitten wél in
iedereens collectieve geheugen ! Alleman content dus in de nu overvolle
tent en daarbuiten !...Vergeet ik echter Nicolas Kummert niet te
vermelden in de clubstage...set na set opbouwend naar een schitterende
finale met Drifter...weer een plaatje bij om te kopen ! ... Daarmee
kreeg Jazz Middelheim nu toch ook weer een prima afsluiter, Belgisch
maar toch ook Internationaal lonkend, voor mij de beste bezetting in de
clubtent op de drie dagen da'k zelf aanwezig was, over Chantal Acda kan
ik mij niet uitspreken maar, naar wat ik hoorde hier, zat dat ook wel
goed...
Middelheim 2017, het gordijn valt, de
boeken gaan toe en we besluiten met slechts één likje kritiek : slechts
1 klein koffiekraampje voor gans het terrein, op Gent Jazz was dat ook
al zo. Dat leverde tussendoor en nu, aan het einde gekomen, behoorlijke
rijen aanschuivenden voor een kopje perfecte afsluiting, mét of zonder
cream and sugar... zeg maar dat het haast onmogelijk bleek...dat kan bij
volgende edities beslist beter !
Winus
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
Persbericht (07.08.2017) -
JAZZ MIDDELHEIM VIERT DE
TIJDLOZE GEEST VAN DE JAZZ
© Bruno Bollaert
Jazz Middelheim (3-6.08.2017)
vierde afgelopen weekend de tijdloze geest van de jazz in Park Den
Brandt tijdens de 36e editie van het festival. Kenmerkend was de
opmerkelijke dynamiek tussen de vier verschillende dagen, met als
absolute headliner Van Morrison die voor de perfecte afsluiter van het
festival zorgde. Artiesten zoals Becca Stevens, Mark Guiliana, Jozef
Dumoulin met Trojan Panda, Linus + Skarbø/Leroux en Chantal Acda zorgden
voor de nodige muzikale ontdekkingen.
Festivaldirecteur Bertrand Flamang
blikt alvast terug op een geslaagde editie met 17.000 bezoekers, die
inhoudelijk tot de top behoort. Joshua Redman bracht reeds op dag één
met ‘Still Dreaming’ een uitzonderlijke set, waarbij we getuige mochten
zijn van de geboorte van een nieuw ongelooflijk jazz kwartet. Een nieuwe
formatie met Brian Blade, Ron Miles en Scott Colley in de rangen die van
bij het begin voor een hoogtepunt van het festival zorgde. Randy Weston,
ondertussen zelf al een tribute waardig, eerde zijn grote meester
Thelonious Sphere Monk. Het was zijn manier om ons eraan te herinneren
dat we de tijdloze geest van de muziek, onze voorouders en Afrika waar
de ziel en roots van de jazz liggen, moeten vieren. Hij noemde Monk,
Armstrong en Ellington als zijn drie grote voorbeelden en gaf hiermee
meteen de reden waarom hij, zelf 91 jaar oud, hulde bracht aan Monk die
dit jaar zijn 100e verjaardag zou vieren.
Ontdekkingen troef
© Bruno Bollaert
Het artist in residence concept, met in
deze editie de geprezen Mark Guiliana, bekend van oa.. David Bowies
laatste album ‘Blackstar’, biedt zoals steeds een speciale plaats aan de
nieuwe generatie. Met drie verschillende projecten (Jazz Quartet, Beat
Music en de samenwerking met de studenten van het Koninklijk
Conservatorium Antwerpen) liet hij zien hoe bijzonder divers hij is. Het
geluid van de nieuwe generatie binnen de jazz, kunnen we van nu af aan
met twee woorden omschrijven: Mark Guiliana. Op de Club Stage, die elke
dag in handen was van een muzikant/curator, zorgde Jozef Dumoulin op de
eerste dag al voor een van de grootste ontdekkingen, met Trojan Panda.
Ook gastcurator Ruben Machtelinckx bracht met zijn project Linus +
Skarbø/Leroux een opmerkelijke set, en Chantal Acda tijdens het
gelegenheidsduo met meester gitarist Bill Frisell.
© Bruno Bollaert
Van the Man
Dat the man zou opdagen, was een
zekerheid. In welke bui hij zou zijn, was dat niet. Maar op Jazz
Middelheim bewees hij nog maar eens waarom hij zijn sterrenstatus meer
dan waard is! ‘Van the Man’ bracht de perfecte afsluiter van het
festival bij zonsondergang. Een volle tent kon genieten van een bluesy
set gekaderd binnen de traditie van de jazz. Met een memorabele en
krachtige versie van ‘Gloria’ stuurde Van Morrison het opgezweepte
publiek tevreden naar huis.
Succesvolle ‘Jazztalks’
Ashley Kahn, gereputeeerd Amerikaans
muziekkenner en winnaar van een Grammy Award door zijn teksten over o.a.
John Coltrane en Miles Davis, modereerde voor de derde keer de
‘Jazztalks’. Zowel jazzkenners en jazzliefhebbers, als mensen die hun
eerste stapjes in het genre zetten, kregen er een drempelverlagend en
verhelderend beeld over hoe artiesten als Charles Lloyd, Bill Frisell,
Mark Guiliana, Jozef Dumoulin, Fabian Almazan en Jason Lindner de
jazzgeschiedenis en hun eigen rol binnen de muziekscene zien.
Jazz Middelheim op Klara
Klara was het hele festival op
post en zond de twee laatste dagen van Jazz Middelheim alle concerten
van de Main Stage live uit. Interessante gesprekken met artiesten door
hosts Bart Vanhoudt, Karel Van Keymeulen en Lies Steppe, tevens
presentatrice van Jazz Middelheim. Op www.klara.be en
de facebookpagina van Klara kunnen de jazzliefhebbers terecht voor
foto’s en interviews. En voor de foto’s van de photo booth waar je je
eigen jazz lp hoes kon maken.
Meer jazz is er deze zomer op
Klara met Bart Cornand, die op zondagavond de host is van 100 Jaar
Jazz. De meest legendarische jazzartiesten hoort u van maandag tot
zaterdag in All that jazz. Kortom, de zomer kleurt jazzy op
Klara!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
PERSBERICHT 02.05.2017 -
JAZZ MIDDELHEIM PAKT UIT MET
VAN MORRISON, CHARLES LLOYD, THE CINEMATIC ORCHESTRA EN VEEL MEER !
Jazz Middelheim, dit jaar van
3 tot en met 6 augustus in het Antwerpse Park Den Brandt, maakt vandaag
de volledige affiche bekend, nadat eerder Randy Weston, Bill Frisell,
Mingus Big Band en Tony Allen Quartet werden aangekondigd. Van Morrison,
Charles Lloyd & The Marvels, The Cinematic Orchestra, Joshua Redman
‘Still Dreaming’, Antoine Pierre Urbex, Matthew Herbert’s Brexit Big
Band, Portico Quartet, Dans Dans, Becca Stevens en artist in residence
Mark Guiliana bevestigden allen hun komst. De Club Stage, het tweede
podium van het festival, is elke dag het speelterrein van één muzikant,
die er vier sets in vier verschillende gedaantes brengt. De eerste dag
is in handen van de Belgische toetsenist Jozef Dumoulin. Chantal Acda
ontfermt zich over de tweede dag, Ruben Machtelinckx de derde en Nicolas
Kummert op de laatste festivaldag.
De 36e editie van Jazz Middelheim vindt
dit jaar plaats van 3 tot en met 6 augustus. Iets vroeger dan het
weekend rond de 15e augustus, wanneer het festival gewoonlijk
plaats vindt. “In samenwerking met een aantal internationale
festivals proberen we er elk jaar voor te zorgen dat publiek van over de
hele wereld kan genieten van zijn favoriete acts. Om te verzekeren dat
wij het juiste programma konden samenstellen, hebben we daarom de datum
van het festival dit jaar ietwat verschoven”, zo licht
festivalorganisator Bertrand Flamang toe.
Donderdag 3 augustus,
de eerste dag van het festival, gaat van start met artist in residence
Mark Guiliana. Guiliana speelde reeds samen met kleppers als Brad
Mehldau en Avishai Cohen, maar kwam vorig jaar in de spotlights als
drummer op ‘Blackstar’, het laatste album van David Bowie. Op Jazz
Middelheim presenteert hij samen met zijn kwartet zijn meest recente
album ‘Family First’, dat nog maar één kant van deze topgetalenteerde
drummer en muzikant belicht. Ook gekend voor 3 augustus: Antoine
Pierre Urbex. Met ‘Urbex’ stelt Antoine Pierre, de jonge drummer die
o.a. deel uitmaakt van TaxiWars, het jazzproject van dEUS-frontman Tom
Barman en saxofonist Robin Verheyen, zijn eerste album en eigen groep
voor. De naam staat voor Urban Exploration: composities gevoed door de
stad en de esthetiek van verlaten gebouwen. Hierna vinden we Joshua
Redman op de scene. De saxofonist die alle richtingen in de jazz
doorkruist, interpreteert met zijn Still Dreaming kwartet het
historische ‘Old and New Dreams’ uit de jaren zeventig en tachtig.
Charles Lloyd & The Marvels sluit de eerste dag van het festival af.
De gevierde saxofonist begon eind jaren vijftig aan zijn muzikale leven
met befaamde compagnons de route als Cannonball Adderley, Herbie Hancock
en Keith Jarrett. Eind jaren zestig bereikte hij met zijn eigen kwartet
een soort popster-status, waardoor de man zich even terugtrok uit de
muziekscene. Enkele jaren later besloot Charles Lloyd zich weer volledig
aan de muziek te wijden. De Club Stage is die dag in handen van Jozef
Dumoulin, de Belgische toetsenist met uitvalsbasis in Parijs.
Internationaal laat Dumoulin zich steeds meer opmerken en hij weet zich
te omringen met enkele sterkhouders van de New Yorkse scene.
Achtereenvolgens treedt hij op met Plug and Pray, True Company #1,
Trojan Panda en Jozef Dumoulin & The Red Hill Orchestra.
Op vrijdag 4 augustus
geven we ons over aan een resem Engelse muzikanten, waarbij Portico
Quartet, met nieuwe muziek onder de arm, de spits afbijt. Op geen
tijd groeiden ze van een busking collectief, in de straten van Londen,
tot een kwartet dat een nominatie voor de befaamde Mercury Prize in de
wacht sleepte en ingelijfd werd door Peter Gabriel op zijn fameuze Real
World Label. Samen met BadBadNotGood, GoGo Penguin en onze eigenste
STUFF., behoren ze tot de voorhoede van experimentele jazz die zichzelf
steeds heruitvindt. Artist in residence Mark Guiliana treedt op dag twee
aan onder de noemer, Mark Guiliana Beat Music. Van een genereuze
dosis improvisatie is Guiliana niet vies. Een setlist durft al eens de
prullenbak in te vliegen, waarna een geïmproviseerd en uniek concert
volgt. Verwacht een eclectische mix van jazz, soul, rock, elektronica en
een pak samples gebracht door een vooruitstrevend viertal! Hierna
betreedt Matthew Herbert’s Brexit Big Band het podium.
Samen met de Brexit, lanceerde Matthew Herbert zijn nieuw project
‘Brexit Big Band’. Het project eindigt in 2019 wanneer hij
–tegelijkertijd met de uittreding van het Verenigd Koninkrijk uit de EU-
zijn nieuwste album zal releasen. Live is de band een artistiek feest
met de nadruk op muzikale samenwerking over alle grenzen heen. The
Cinematic Orchestra, het door Jason Swinscoe opgerichte gezelschap
op het onafhankelijke label Ninja Tune sluit de festivaldag af. Vorig
jaar brachten ze een nieuwe single ‘To Believe’ uit, als voorsmaakje van
het nieuwe album dat op komst is. Sinds hun ontstaan in 1999 heeft de
band ‘nog maar’ drie reguliere albums uit. Van haar drie langspelers is
‘Ma Fleur’ uit 2007, nog steeds de recentste. Chantal Acda
omringt zich die dag met bijzonder veel schoon volk en brengt vier
verschillende sets op de Club Stage.
Zaterdag 5 augustus
staat volledig in het teken van tributes. Randy Weston brengt een
ode aan Thelonious Monk in het kader van Monk 100, Bill Frisell
selecteert uit het oeuvre van John Lennon met ‘All We Are Saying’,
Mingus Big Band eert –welja- Charles Mingus en Tony Allen Quartet
brengt deze zomer Art Blakey –een van de grootste en meest invloedrijke
drummers die ooit geleefd heeft- even terug naar het Antwerpse park. Op
de Club Stage demonstreert Ruben Machtelinckx in verschillende
gedaantes zijn kunsten.
Zondag 6 augustus,
de laatste dag van het festival, start met het coachingproject
van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Elk jaar krijgen een paar
jonge beloftes de kans om een project uit te werken met een
gerenommeerde internationale artiest. Dit jaar gaan studenten met artist
in residence Mark Guiliana aan de slag onder de noemer Penny Freeman.
Hierna staat Becca Stevens op de Main Stage. The New York
Times bestempelt haar als best kept secret en eerder werkte ze
samen met kleppers als Brad Mehldau, Vijay Iyer en Snarky Puppy.
Betoverend begeleidt ze zichzelf door middel van gitaar en ukelele.
Dans Dans, het trio met Bert Dockx (Flying Horseman),
Frederic Lyenn Jacques (Mark Lanegan, Lyenn) en Steven Cassiers (Dez
Mona, DAAU) in de rangen en een livereputatie die het tot over onze
landsgrenzen schopt, bouwde het in no-time uit tot een niet te missen
trio. Met vier albums op hun palmares, brengen ze een unieke,
atmosferische en geraffineerde melange die live helemaal tot zijn recht
komt, een portie jong muziekgeweld pur sang. Jazz Middelheim 2017
sluiten we af met een knaller van formaat: niemand minder dan Van
Morrison komt een exclusief optreden geven! De Ierse
legende behoeft geen voorstelling meer. Vorig jaar voegde Van The Man
nog een nieuw album ‘Keep Me Singing’ toe aan zijn
bijna-50-platen-omvattende oeuvre. Een
repertoire met talrijke hits als ‘Brown Eyed Girl’, ‘Domino’, ‘Did Ye
Get Healed’, ‘Have I Told You Lately’. Van Morrison maakt
het podium onveilig tot hij erbij neervalt, zo wil zijn lotsbestemming
nu eenmaal! De Belgische jazz-saxofonist Nicolas Kummert komt met
vier verschillende projecten en sluit de Club Stage op de laatste
festivaldag af.
Jazz Middelheim introduceert dit
jaar, met de hulp van ING, cashless payment. In plaats van
te betalen met drank- en eetbonnetjes, betaalt men op het festival met
een persoonlijk pasje dat aan alle togen en alle eetstanden gebruikt kan
worden. De voordelen zijn talrijk: niet langer zoeken naar cash, muntjes
of jetons, minder lange wachtrijen, een veilig en snel systeem en geen
gedoe aan de kassa. Op de persoonlijke pasjes kan men thuis op voorhand
of op het festival, een bedrag naar keuze opladen, waarmee men dan snel
en veilig, met een eenvoudige swipe kan betalen op de festivalsite.
Geen excuses dus om je eten koud
te laten worden. Al helemaal niet met de chefs die dit jaar de
catering verzorgen. Seppe Nobels, bekend van Graanmarkt 13, is
befaamd voor zijn inventieve en gezonde gerechten en is door
Gault&Millau uitgeroepen tot een van de 25 beste groenterestaurants van
de wereld. Samen met Frank Fol, die jarenlang aan het hoofd van
restaurant Sire Pynnock in Leuven stond, belooft het naast een muzikaal
genot ook een culinair genot te worden met als kern: lekker,
seizoensgebonden en lokaal! Naast de diverse foodtrucks die aanwezig
zijn op het festival, openen Frank Fol en Seppe Nobels op Jazz
Middelheim een pop-up restaurant waar de groentechefs de
bezoekers tot op hun wenken zullen bedienen met gezonde, verse en
culinaire topgerechtjes! Een tafel reserveren kan binnenkort via de
website
www.jazzmiddelheim.be
Klara zorgt tijdens het weekend
voor live verslaggeving. Presentatoren Lies Steppe, Bart Vanhoudt
en Karel Van Keymeulen serveren gesprekken met muzikanten en
bezoekers, en reportages achter de schermen en vanop het
festivaltterrein.
PRAKTISCH
Tickets zijn te koop via de website www.jazzmiddelheim.be en via Fnac.
Info :
www.jazzmiddelheim.be 3-6 augustus 2017, Park Den Brandt, Antwerpen
PROGRAMMA JAZZ MIDDELHEIM
2017
DONDERDAG 03.08.2017
MAIN STAGE
21.30u Charles Lloyd &
The Marvels
19.30u Joshua Redman
‘Still Dreaming’
17.30u Antoine Pierre
Urbex
15.30u Mark Guiliana
Quartet
CLUB STAGE –
JOZEF DUMOULIN
23.00u Jozef Dumoulin &
The Red Hill Orchestra
20.50u Trojan Panda
18.50u True Company #1
16.50u Plug and Pray
VRIJDAG 04.08.2017
MAIN STAGE
21.30u The Cinematic
Orchestra
19.30u Matthew Herbert’s
Brexit Big Band
17.30u Mark Guiliana
Beat Music
15.30u Portico Quartet
CLUB STAGE –
CHANTAL ACDA
23.00u Chantal Acda
20.50u Chantal Acda
18.50u Chantal Acda
16.50u Chantal Acda
ZATERDAG 05.08.2017
MAIN STAGE
21.30u Randy Weston’s
African Rhythms Centennial Tribute to Thelonious Sphere Monk
19.30u Bill Frisell –
All We Are Saying - The Music Of John Lennon Featuring: Bill Frisell,
Greg Leisz, Jenny Scheinman, Tony Scherr & Kenny Wollesen
17.30u Mingus Big Band
15.30u Tony Allen
Quartet: Tribute to Art Blakey
CLUB STAGE –
RUBEN MACHTELINCKX
23.00u Linus + Økland/Van
Heertum/Zach
20.50u
Machtelinckx/Jensson/Badenhorst/Wouters
18.50u Linus + Skarbø/Leroux
16.50u Linus + Økland/Van
Heertum/Zach
ZONDAG 06.08.2017
MAIN STAGE
20.00u Van Morrison
18.00u Dans Dans
16.00u Becca Stevens
14.00u Penny Freeman, i.s.m.
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
CLUB STAGE - TBC
TBC
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
Persbericht 18.04.2017 -
JAZZ MIDDELHEIM LOST DE EERSTE
NAMEN EN EERT MONK, LENNON, MINGUS EN BLAKEY MET TRIBUTES DOOR RANDY
WESTON, BILL FRISELL, MINGUS BIG BAND EN TONY ALLEN QUARTET
Jazz Middelheim, dit jaar
van 3 tot en met 6 augustus in het Antwerpse Park Den Brandt, maakt
vandaag de eerste artiesten bekend die er deze zomer zullen aantreden. 5
augustus staat volledig in het teken van tributes. Randy Weston brengt
een ode aan Thelonious Monk in het kader van Monk 100, Bill Frisell
selecteert uit het oeuvre van John Lennon met ‘All We Are Saying’,
Mingus Big Band eert –welja- Charles Mingus en Tony Allen Quartet brengt
deze zomer Art Blakey –een van de grootste en meest invloedrijke
drummers die ooit geleefd heeft- even terug naar het Antwerpse park. Op
de Club Stage demonstreert Ruben Machtelinckx in verschillende gedaantes
zijn kunsten.
De 36e editie van Jazz
Middelheim vindt dit jaar plaats van 3 tot en met 6 augustus. Iets
vroeger dan het weekend rond de 15e augustus, waarrond het
festival gewoonlijk plaats vindt. Hoewel de datum ietwat verschuift,
blijft het Antwerpse Park Den Brandt de locatie bij uitstek voor uw
jaarlijkse afspraak.
Zaterdag 5 augustus 2017, de
derde dag van Jazz Middelheim 2017, staat helemaal in het teken van de
groten der jazz met een resem aan tributes. Randy Weston, de
grootvader van de jazz met zijn ondertussen zeven decennia (!)
omvattende actieve carrière, brengt met zijn nieuwste album “The African
Nubian Suite” een spannende mix van het ritmisch erfgoed van Afrika en
uitgesproken jazz-elementen. Voor het concert grijpt Weston de
indringende, percussieve Afrikaanse ritmiek aan om eer te brengen aan
Thelonious Monk, die samen met Duke Ellington een enorme invloed had op
de ontwikkeling van zijn pianospel. Onder de noemer Randy Weston’s
African Rhythms Centennial Tribute to Thelonious Sphere Monk zal hij de
100e verjaardag van Monk vieren en de nacht van deze derde
festivaldag inleiden.
Voor het de beurt is aan Mr
Weston, selecteert de legendarische gitarist Bill Frisell uit het
muzikaal repertoire van John Lennon, onder de noemer ‘All We Are
Saying’. Samen met zijn band ontdoet hij alle composities van tekst en
herinterpreteert hij de onderliggende, elegante en melodieuze harmonieën
van de bekende nummers die hem reeds lang hebben geïnspireerd, tot
jazz-versies. Ook Mingus Big Band bevestigt voor diezelfde dag
zijn komst. In 1976 stond bassist Charles Mingus nog in hoogsteigen
persoon op het podium van Jazz Middelheim, deze zomer brengt de Mingus
Big Band, die in 2011 nog een Grammy voor ‘Best Large Jazz Ensemble
Album’ won, een variatie aan Mingus’ werk die de beste delen van zijn
erfenis omvangen.
Tony Allen Quartet bijt op
5 augustus de spits af met een tribute aan bebop drummer Art Blakey.
Allen staat, samen met Fela Kuti, bekend als voortrekker van de Afrobeat
stijl en werkte onder meer samen met Blur frontman Damon Albarn en Red
Hot Chili Pepper bassist Flea.
Op de Club Stage is Ruben
Machtelinckx de centrale figuur. Samen met gelijkgestemde muzikanten, en
met improvisatie als rode draad, brengt hij opeenvolgend sets met
Linus + Økland/Van Heertum/Zach,
Machtelinckx/Jensson/Badenhorst/Wouters, Linus + Skarbø/Leroux en
Linus + Økland/Van Heertum/Zach.
Het volledige programma voor Jazz Middelheim
2017 wordt op 2 mei om 11u bekend gemaakt.
Tickets zijn te koop via de website www.jazzmiddelheim.be en via Fnac.
Info :
www.jazzmiddelheim.be 3-6 augustus 2017, Park Den Brandt, Antwerpen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- PERSBERICHT (13.01.2017) -
Stad Antwerpen en VRT
verzekeren toekomst Jazz Middelheim
Na 35 succesvolle edities
van Jazz Middelheim neemt de stad Antwerpen de praktische organisatie
van het evenement op zich. De stad gaat daarbij het engagement aan om
dit festival logistiek te ondersteunen en het als een merkversterkend
evenement in te zetten op vlak van communicatie en marketing. De VRT zal
het festival blijven ondersteunen en Klara zal er live uitzenden.
Lange geschiedenis
In 1969 organiseerde de
toenmalige Belgische Radio- en Televisieomroep (BRT) voor het eerst Jazz
Middelheim. Oorspronkelijk in het Middelheimpark, later in park Den
Brandt. Bij al die edities verleende de stad Antwerpen haar medewerking
en zorgde ze voor financiële en logistieke ondersteuning. Op die manier
konden over de jaren heen duizenden muziekliefhebbers gedurende meerdere
dagen de grote namen van de jazzwereld aan het werk zien. Naast
internationale bekendheden stonden er steevast verschillende Belgische
artiesten op het programma. Het festival, waarop alle jazzstromingen aan
bod komen, bouwde daarmee een internationale uitstraling en uitstekende
reputatie op.
Na 35 succesvolle edities van
Jazz Middelheim neemt de stad Antwerpen de fakkel nu over van de VRT. De
openbare omroep zal het festival blijven ondersteunen. Klara zal
het festival blijven coveren en er live uitzenden. De praktische
organisatie van het evenement draagt VRT over aan de stad en de
vzw Jazz en Muziek. De stad is daarnaast ook eigenaar van de locatie
waar het evenement plaatsvindt. “Dankzij deze overeenkomst is een mooie
toekomst verzekerd en blijft Jazz Middelheim de baken en het ankerpunt
van de Belgische jazz. De stad helpt zo verder bouwen aan de eigen
jazzscene met plaats voor onze eigen muzikanten, plaats voor vernieuwing
en een opstap naar het grote publiek”, zegt schepen voor cultuur
Caroline Bastiaens. “Het festival richt zich niet alleen tot de echte
jazzliefhebbers, maar blijft zich expliciet profileren als een open,
cultureel familiefeest met een gemoedelijke en ongedwongen sfeer.”
Groot potentieel
“Jazz Middelheim rijmt perfect op
onze strategie om Antwerpen sterker op de kaart te zetten als atypische
stad”, zegt burgemeester Bart De Wever. “Het is een stadsfestival
met zeer hechte en betrokken fans, maar we geloven dat Jazz Middelheim
een groot potentieel heeft om verder te groeien. Daarom gaan we het
engagement aan om als stad het festival te ondersteunen op vlak van
marketing en communicatie.”
VRT als partner
VRT blijft het festival
ondersteunen. “Jazz Middelheim is
een uniek festival met een rijke traditie”, zegt Els Van de
Sijpe, Manager radio bij VRT. “Ooit begonnen als omroepfestival is het
uitgegroeid tot een eigentijds jazzfestival met telkens weer een
sterke programmatie in een stijlvol en uniek kader. Klara blijft partner
en zal er ook live uitzenden.”
Om de wederzijdse verplichtingen
en verbintenissen bij de organisatie van de festivaleditie 2017 vast te
leggen, wordt een samenwerkingsovereenkomst tussen de VRT en de stad
Antwerpen afgesloten. Met het oog op een vlotte organisatie van de
editie 2017 gaat de VRT ermee akkoord dat de stad Antwerpen haar rechten
in deze overeenkomst sublicentieert aan de vzw Jazz en Muziek Gent. Deze
vzw heeft de voorbije jaren ook de praktische organisatie van het
jazzfestival op zich genomen.
|
|
|
|
|
PROGRAMMA
voor laatste updates, kijk hier
|
|