-persteksten -
- onze concertverslagen HIER !
…de 36e Jazz Middelheim editie en
intussen zullen we nog niet teveel edities gemist hebben ook want het is
steeds weer genietelijk afzakken naar het mooie, aangename Park Den
Brandt en daarbij mag de temperatuur liefst nog wat stijgen ook, dat
zijn we hier gewend … Heel tevreden zijn we wél wat later, hier in de grote tent, bij de haast allen jonge 'Belgian All Stars' combinatie en formatie, samen en olv topdrummer Antoine Pierre maar je moet wel 2 keer kijken om 'm te herkennen ook, zo met die haar, zeg eigenlijk maar baardsnit ! Urbex noemt zijn project, zijn ei en da's duidelijk goed gelegd ook. Mooi zo, België scoort z'n eerste doelpunt hier ! Tussen de mainstage-concerten door nu ook weer
clubconcerten, gewoon ongewoon vantijds en vandaag resideert Jozef Dumoulin aldaar.
Alhoewel die een uitstekend pianist is met een voorliefde voor Fender
Rhodes en ik hem in hoedanigheid van begeleider reeds dikwijls gesmaakt
heb, val ik niet zo voor die ‘keys and chords en knoppekens’ improvisaties van ‘m en
daar zal vandaag niet veel aan veranderen. Begonnen als duo vandaag met
op het andere pianostoeltje de Parijse pianist Benoît Delbecq ,wat sommigen
kon bekoren maar mij dus niet, kon die in z'n sets, voor mij altans, slechts effe scoren
en dat was vooral te danken aan oudspeelster/zangeres Kamilya Jubran die
een krachtige stempel drukte op de performance. Trojan Panda, het
project waar een stel bevriende muzikanten andere instrumenten
bespeelden dan wat ze gewoon waren en Jozef zelf aan gitaarsnaren plukte
was betreurenswaardig. Aan de start een stelletje scouts; onwennig
musicerend rond het kampvuur en wat verder enige voices…niet uitgekeken
dit... ‘Jozef Dumoulin & The Red Hill Orchestra’ , helemaal op het einde
de festivaldag afsluitend, daar hadden en namen we dan de tijd niet meer
voor, slechts gauw een beeldje op de kodak en een half luisterend
oor, aan de rand van de tent... Ten onrechte misschien want die tent had
nog publiek ook maar wat we hoorden nodigde niet direct uit om er bij te
gaan zitten. Nee, dan koos ik veel liever voor de set van Joshua Redman
eerder die mij ook al op CD wist te verblijden met z’n Elastic Band. Vandaag
werd het dan wel minder funky maar de vonk schoot toch over met z’n
bijzondere ‘Still Dreaming’ quartet waarvan elk lid schitterde : grote
jongen Scott Colley aan de bas, Ron Miles op cornet zoals in het
originele quartet en Brian Blade die zich vanavond eens temeer als topdrummer
profileerde. Wat een band en wat een concert, Charles Lloyd zou het
moeilijk hebben om dit alsnog te overtreffen ! Charles, however, bleek
vandaag, anders dan de vorige keren da’k ‘m hier zag, ‘in a very
sentimental mood’ , in zoverre zelfs dat het tegen het romantische aan
schurkte. Veel had natuurlijk te maken met de instrumentatie. Greg
Leisz, mij verder onbekend, zat aan de steel guitar en dat werkt op het
gemoed natuurlijk, dan slaat je eigen snaar ook aan het trillen. Charles
was daarbij bijzonder goed gezind en ik begrijp dat sommigen hem liever
op een andere boppin’ wijze aan het werk zouden willen zien maar ik kon
deze ‘Marvels’ best hebben zoals ze waren. Niet echt opvallend zat daar
ook gitarist Bill Frisell tussen maar verder toch wel een
uitstekende ritmesectie ook, mooi zo ! Kijk, dat is nu es een concert waar
je een festivaldag kan mee afsluiten, zie…
Op zaterdag dan steekt ontegensprekelijk de Mingus Big Band 'in an old tradition' boven al het andere uit...Ik genoot eerder ook al wel van Tony Allen hoewel die laatste niet door eenieder gesmaakt werd hier… hoorde ik in de rand maar persoonlijk hield ik wel van die eigen Art Blakey interpretaties...échte Art Blakey fans daarentegen… Dat het allemaal wat minder strak zat, Afro latin en groovy in het verloop van de set kon ik best hebben als fusion en Afro beat liefhebber en saxofonist Irving Acao was een opvallende ontdekking bij op het podium ! Bill Frisell dan, die schitterende gitarist, gleed wat later, in een volgende hoofdpodium-set, op een country style Lennon achterna en kon mij alleszins niet bekoren, gewoon melig was het en sorry daarvoor...in de clubtent waren Ruben Machtelinckx en Thomas Jillings als Linus en extensies folky aan de start maar hadden ze in elke set wel weer wat ander lekkers bij voor de liefhebber, 't werd dan ook méér dan een boswandeling en ik meen dat Badenhorst daar vanaf de derde set vooral voor mocht tekenen. Afsluiter Randy Weston op de main stage herinnerde zich wat later 'tributiaans' even Monk maar bracht toch vooral z’n eigen goeie ding, zoals we dat nog kennen uit wat vorige jaargangen. Mooi festivaldag-afsluitend concert hier op het hoofdpodium was het maar ik hou het intussen toch ook op ‘al gezien’…
Middelheim 2017, het gordijn valt, de
boeken gaan toe en we besluiten met slechts één likje kritiek : slechts
1 klein koffiekraampje voor gans het terrein, op Gent Jazz was dat ook
al zo. Dat leverde tussendoor en nu, aan het einde gekomen, behoorlijke
rijen aanschuivenden voor een kopje perfecte afsluiting, mét of zonder
cream and sugar... zeg maar dat het haast onmogelijk bleek...dat kan bij
volgende edities beslist beter !
Winus
|
||
|
zaterdag 5 Augustus
hoofdpodium 15u30 Tony Allen (drums), Jean-Philippe
Dary (piano), Matthias Allamane (bas), Irving Acao (saxofoon)
Drummer Tony Allen, Nigeriaan van 76 jaar, en grondlegger van de afrobeat, brengt 4 virtuoze muzikanten samen. Tony zat destijds in de band van Fela Kuti en samen maakten ze heel wat platen met Afrikaanse grooves, maar door onenigheid trok Tony Allen zich terug in Parijs, de Europese jazzstad bij uitstek. Vandaag brengt hij nummers van zijn idool Art Blakey met als bekende tune, maar gans anders gebracht ‘Moanin’. Tony laat iedereen schitteren en soleren zonder echt zelf naar de voorgrond te komen. Tony leerde zichzelf drummen tot hij zijn eigen stijl vond, vandaar dat hij ‘Moanin’ gans anders speelt nu. Hij valt wel op achter de drums met zijn zomers oranje hemd aan.
club stage 16u50-23u00 -18u50 -
20u50 Ruben
Machtelinckx (gitaar & banjo), Thomas Jillings (rieten & synth), Nils
Økland (hardanger fiddle), Niels Van Heertum (euphonium), Ingar Zach
(percussie) , Ruben Machtelinckx
(gitaar & banjo), Thomas Jillings (rieten & synth), Frederik Leroux
(gitaar & banjo), Øyvind Skarbø (drums) , Ruben
Machtelinckx (gitaar & banjo), Hilmar Jensson (gitaar), Joachim
Badenhorst (klarinet en sax), Nathan Wouters (contrabas)
Speciaal voor deze editie brengt Ruben Machtelinckx zijn volledige band
samen. Eind dit jaar verwachten we een nieuw album van Linus, de duo
groep van Ruben en Thomas en die wordt vandaag aangevuld met o.a.de
Noorse fiddler Nils Økland en dat geeft een speciaal tintje. De sfeer is
zoekend alsof we op reis gaan en het landschap gaan verkennen. Ook die
fraaie basklarinet van Thomas Jillings draagt hieraan bij. De
percussionist is fotogeniek met die super grote trom van 'm zoals een
pauk maar nog groter. Terwijl Ingar Zach dus die trom slaat speelt
Niels met gedempte trompet à la Miles en we horen elektronische
vonkjes. Iedereen begint te improviseren en de trommelaar bedient
daarbij ook de triangel die je nog weinig tegenkomt in de jazz. Het is
een fraai geheel dat je moet live zien denk ik, hetgeen het beste is bij
improvisatie muziek. In ieder geval mooi gebracht met een rust en
souplesse en beheersing van diverse instrumenten per muzikant. Het is
folk, oriëntaal, bevreemdend soms en wat avant garde ook, dus voor ieder
wat wils.
hoofdpodium 17u30 Wayne Escoffery (tenor sax),
Abraham Burton (tenor sax), Alex Foster (alto sax), Alex Terrier (alto
sax), Lauren Sevian (baritone sax), Conrad Herwig (tenor trombone), Luis
Bonilla (tenor trombone), Earl McIntrye (bas trombone & tuba), Philip
Harper (trompet), Alex Sipiagin (trompet), Tatum Greenblatt (trompet),
Theo Hill (piano), Boris Kozlov (bas), Johnathan Blake (drums)
Great, eindelijk eens de Charles Mingus bigband anno 2017 ! Ze vliegen
erin, bam en het feest begint en zeker al met die statige dame Lauren
Sevian met bariton sax solo , wow zo fotogeniek en er bonk op ! Ze
spelen een pulserend ritme met solo’s van trompet, snelle schuiftrombone
en een haast Afrikaanse drumsolo van een zeer brede Johnathan Blake en
dat is toch anders dan de BJO.
Van een entrée gesproken. De bassist Boris Kozlov praat alles
vakkundig aan mekaar.
Alex soleert op ‘Profile of Jackie’ van Jackie McLean. Ze brengen ook de
'Fables of Fungus' , nu met tekst erbij , zoals het moet zijn. Charles
Mingus stierf in 1979, maar is dankzij Fables of Fungus levendiger dan
ooit. Ze halen in een andere song ‘Don’t let it happen here’ erbij met
spoken words van een gedicht over duurzame akkoorden à la Copland: 'all
people have the right to freedom... '
hoofdpodium 19u30
Bill Frisell (elektrische
gitaar), Greg Leisz (pedal steel gitaar), Jenny Scheinman (viool), Tony
Scherr (bas), Kenny Wollesen (drums)
Bill Frisell mag op het hoofdpodium
zijn ode brengen aan John Lennon. Tja het concert is uiteindelijk toch
wat saai, duf en te braaf geworden op enkele goede opkikkerende songs na
zoals ‘Come together’ en ‘Strawberry fields’. Hij had enkele goede
muzikanten bij zoals die pedal steelgitaar van Greg Leisz en de violiste
Jenny Scheinman.
Daarbij doen ze wel hun best om
‘Across the Universe’ of #9 Dream’ te brengen maar ergens is het
wisselvallig en dat hoor je ook aan het matige applaus. Ik vrees dat we
te vaak denken aan Beatle songs zoals alleen Lennon die kon brengen.
Infeite moet je er dan af blijven en er geen country folk saus over gaan
gieten. Een bis ontbreekt ook nog op het einde en dat zegt genoeg. De
nummers worden ontdaan van de mooie Lennon teksten en we horen dus helaas
alleen de instrumentale muzieksiroop. ‘Julia’ is te braaf
en ‘Please Me’ te poppy.
hoofdpodium 21u30
Randy Weston (piano), Alex Blake
(bas), Neil Clarke (percussie), TK Blue (altsaxofoon & fluit), Billy
Harper (tenor saxofoon), Vincent Ector (drum), Robert Trowers
(trombone)
Velen denken 'alweer Randy Weston
op Middelheim en terug hetzelfde' ? .. Neen, anders en beter nu ! Deze
vriendelijke reus van 91 jaar weet ons weer te verrassen en hij heeft
nog boodschappen mee zoals een preekheer.(?) Hij trakteert ons in het
begin wel op één iets te lang pianonummer, 'Round Midnight' maar
daarna komt de band opzetten en begint een prachtige ode met
‘Mysterioso’ aan Thelonious Monk, één van zijn helden, die dit
jaar 100 jaar zou geworden zijn. Congaspeler Neil Clarke en bassist Alex
Blake begrijpen wat er in die muziek zit en wat er over te vertellen
valt zoals in ‘Well you needn’t’. De composities van Monk worden
gespeeld vanuit Westons eigen visie. Het is ook mooi hoe gedreven en
bezeten Alex Blake aan zijn bas kan plukken tot een snaar er vanaf valt.
Weston vertelt verhaaltjes over de
Afrikanen en hoe de jazzmuziek uiteindelijk in Amerika terecht komt
vanuit Cuba en de rol die Dizzy Gillespie hierin speelde. Het is een
godsgeschenk dat er zo'n artiesten bestaan als Armstrong of Gillespie,
geeft-ie mee...
Hij vertelt ons hoe dat alles begonnen is in Afrika 1000 jaren geleden.(Het
weze hem vergeven maar hij zat er eerst duizenden jaren naast...)
Hij spreekt het publiek minzaam maar belerend toe met respect omtrent de
erfenis van Afrika waar we allen vandaan komen en met respect voor
de traditie. We kunnen het immers niet beter maken tegenwoordig... Het
is ook allemaal spiritueel. Zo volgt er na een pianosolo intro de
‘African Sunrise’ in volle ontplooiing. Talib Kibwe aka TK Blue is
meester op de altsaxofoon maar al even groots is diens dwarsfluitspelen
en
de tenorsax van Billy Harper is zalig. Na het uitmuntende ‘The Healers’
en alvorens het concert te besluiten speekt Weston nog gevleugelde
woorden: “Muziek is magie, en kent geen kleur of ras, dankzij de muziek
zijn we hier allemaal samen”. Randy Weston’s Centennial Tribute To
Thelonious Monk deed meer dan de geest van Monk oproepen. Het was vooral
ook een grote ode aan Afrika en de zwarte muziek...
|
© JAZZEPOES