back to start !

 

JAZZ MIDDELHEIM

 


 

 

-persteksten -

 

-  onze concertverslagen  HIER !

 

 

     donderdag 3 Augustus

     vrijdag 4 Augustus geen verslagen

     zaterdag 5 Augustus

     zondag 6 Augustus


 


                    

     
     
   
 


Mijn Middelheimse schrijverij


…de 36e Jazz Middelheim editie en intussen zullen we nog niet teveel edities gemist hebben ook want het is steeds weer genietelijk afzakken naar het mooie, aangename Park Den Brandt en daarbij mag de temperatuur liefst nog wat stijgen ook, dat zijn we hier gewend …
We komen, intussen traditioneel, wat laat ter plaatse, missen de aftrap maar vangen toch een deel nog op van het concert van de artist in residence van dit jaar: Mark Guiliana, blijkbaar de drummer van Brad Mehldau en er zijn er hier die hem o.a. ook al zagen met John Scofield. Mij is die nog onbekend maar we vangen hem later nog wel op in de komende dagconcerten…

Heel tevreden zijn we wél wat later, hier in de grote tent, bij de haast allen jonge 'Belgian All Stars' combinatie en formatie, samen en olv topdrummer Antoine Pierre maar je moet wel 2 keer kijken om 'm te herkennen ook, zo met die haar, zeg eigenlijk maar baardsnit ! Urbex noemt zijn project, zijn ei en da's duidelijk goed gelegd ook. Mooi zo, België scoort z'n eerste doelpunt hier !

Tussen de mainstage-concerten door nu ook weer clubconcerten, gewoon ongewoon vantijds en vandaag resideert Jozef Dumoulin aldaar. Alhoewel die een uitstekend pianist is met een voorliefde voor Fender Rhodes en ik hem in hoedanigheid van begeleider reeds dikwijls gesmaakt heb, val ik niet zo voor die ‘keys and chords en knoppekens’ improvisaties van ‘m en daar zal vandaag niet veel aan veranderen. Begonnen als duo vandaag met op het andere pianostoeltje de Parijse pianist Benoît Delbecq ,wat sommigen kon bekoren maar mij dus niet, kon die in z'n sets, voor mij altans, slechts effe scoren en dat was vooral te danken aan oudspeelster/zangeres Kamilya Jubran die een krachtige stempel drukte op de performance. Trojan Panda, het project waar een stel bevriende muzikanten andere instrumenten bespeelden dan wat ze gewoon waren en Jozef zelf aan gitaarsnaren plukte was betreurenswaardig. Aan de start een stelletje scouts; onwennig musicerend rond het kampvuur en wat verder enige voices…niet uitgekeken dit... ‘Jozef Dumoulin & The Red Hill Orchestra’ , helemaal op het einde de festivaldag afsluitend, daar hadden en namen we dan de tijd niet meer voor, slechts gauw een beeldje op de kodak en een half luisterend oor, aan de rand van de tent... Ten onrechte misschien want die tent had nog publiek ook maar wat we hoorden nodigde niet direct uit om er bij te gaan zitten. Nee, dan koos ik veel liever voor de set van Joshua Redman eerder die mij ook al op CD wist te verblijden met z’n Elastic Band. Vandaag werd het dan wel minder funky maar de vonk schoot toch over met z’n bijzondere ‘Still Dreaming’ quartet waarvan elk lid schitterde : grote jongen Scott Colley aan de bas, Ron Miles op cornet zoals in het originele quartet en Brian Blade die zich vanavond eens temeer als topdrummer profileerde. Wat een band en wat een concert, Charles Lloyd zou het moeilijk hebben om dit alsnog te overtreffen ! Charles, however, bleek vandaag, anders dan de vorige keren da’k ‘m hier zag, ‘in a very sentimental mood’ , in zoverre zelfs dat het tegen het romantische aan schurkte. Veel had natuurlijk te maken met de instrumentatie. Greg Leisz, mij verder onbekend, zat aan de steel guitar en dat werkt op het gemoed natuurlijk, dan slaat je eigen snaar ook aan het trillen. Charles was daarbij bijzonder goed gezind en ik begrijp dat sommigen hem liever op een andere boppin’ wijze aan het werk zouden willen zien maar ik kon deze ‘Marvels’ best hebben zoals ze waren. Niet echt opvallend zat daar ook gitarist Bill Frisell tussen maar verder toch wel een uitstekende ritmesectie ook, mooi zo ! Kijk, dat is nu es een concert waar je een festivaldag kan mee afsluiten, zie…


De vrijdagse Festivaldag zijn we hier niet en hetgeen dan op het programma staat en wat we niet kennen zal ons  alsnog onbekend blijven. We  betreuren daarbij toch wel dat we Matthew Herbert’s Brexit Big Band zullen missen want ooit zagen we hier Matthew Herbert ook nog én met plezier met z’n toenmalige Big Band passeren. Da’s dan jammer…

Op zaterdag dan steekt ontegensprekelijk de Mingus Big Band 'in an old tradition' boven al het andere uit...Ik genoot eerder ook al wel van Tony Allen hoewel die laatste niet door eenieder gesmaakt werd hier… hoorde ik in de rand maar persoonlijk hield ik wel van die eigen Art Blakey interpretaties...échte Art Blakey fans daarentegen… Dat het allemaal wat minder strak zat, Afro latin en groovy in het verloop van de set kon ik best hebben als fusion en Afro beat liefhebber en saxofonist Irving Acao was een opvallende ontdekking bij op het podium ! Bill Frisell dan, die schitterende gitarist, gleed wat later, in een volgende hoofdpodium-set, op een country style Lennon achterna en kon mij alleszins niet bekoren, gewoon melig was het en sorry daarvoor...in de clubtent waren Ruben Machtelinckx en Thomas Jillings als Linus en extensies folky aan de start maar hadden ze in elke set wel weer wat ander lekkers bij voor de liefhebber, 't werd dan ook méér dan een boswandeling en ik meen dat Badenhorst daar vanaf de derde set vooral voor mocht tekenen. Afsluiter Randy Weston op de main stage herinnerde zich wat later 'tributiaans' even Monk maar bracht toch vooral z’n eigen goeie ding, zoals we dat nog kennen uit wat vorige jaargangen. Mooi festivaldag-afsluitend concert hier op het hoofdpodium was het maar ik hou het intussen toch ook op ‘al gezien’…


Op zondag krijgen we een hoofd én clubpodium vol boeiende artiesten, startend met het puike conservatorium uitje onder leiding van artist in residence Marc Guiliana die we nu een eerste keer een ganse set te zien en te horen krijgen...donderdag immers waren we wat laat ter plaatse, vrijdag waren we er dan helemaal niet en zaterdag zat-ie dan zelf nergens bij ??  Vantijds klinkt dit gelegenheidskwartet van studenten en leraar om zo te zeggen erg Octurn like, dan gaat het weer groovy, een set die aanslaat, dat is wel zeker en dat vond het publiek duidelijk ook !... Aangekondigde 'koningin' Becca Stevens daarna bleek een prinses te zijn, had weliswaar een engelenstem maar schrijdde voor de rest door een folky set, niks met jazz te maken behalve dan dat Marc Guiliana ook hier aan de drums zat en hare hoogheid wel wat jazz zal staan hebben ook in haar platenkast...maar mooi vond ik het wel hoor, daar niet van ! Dans Dans verblijdde velen, jeugdig, stevig en rock getint, hedendaags maar een wolk Shadows guitar hing er ook wel over...voor de rest was het te luid maar soite...Van Morrison, 'the Man' mocht indrukwekkend goed maar wel erg routineus afronden en deed dat uitgebreid ook met een 'Gloria' dat in de finale stevig uitgemolken werd en waarbij -ie van het podium verdween terwijl de band verder soleerde en afrondde. Van the Man verwachtten wij nog even terug op het podium maar nee hoor...die was gone... Sterke show wel en een massa hits...nooit gedacht dat-ie d'er zoveel had maar ze zitten wél in iedereens collectieve geheugen ! Alleman content dus in de nu overvolle tent en daarbuiten !...Vergeet ik echter Nicolas Kummert niet te vermelden in de clubstage...set na set opbouwend naar een schitterende finale met Drifter...weer een plaatje bij om te kopen ! ... Daarmee kreeg Jazz Middelheim nu toch ook weer een prima afsluiter, Belgisch maar toch ook Internationaal lonkend, voor mij de beste bezetting in de clubtent op de drie dagen da'k zelf aanwezig was, over Chantal Acda kan ik mij niet uitspreken maar, naar wat ik hoorde hier, zat dat ook wel goed...

 

Middelheim 2017, het gordijn valt, de boeken gaan toe en we besluiten met slechts één likje kritiek : slechts 1 klein koffiekraampje voor gans het terrein, op Gent Jazz was dat ook al zo. Dat leverde tussendoor en nu, aan het einde gekomen, behoorlijke rijen aanschuivenden voor een kopje perfecte afsluiting, mét of zonder cream and sugar... zeg maar dat het haast onmogelijk bleek...dat kan bij volgende edities beslist beter !


 

 



 

 

Winus

 

 
     

 



 



donderdag  3  Augustus



SAX rules !




Mark Guiliana Jazz Quartet 

hoofdpodium 15u30

 

Mark Guiliana (drums), Jason Rigby (saxofoon), Fabian Almazan (piano), Chris Morrissey (bas)


Helaas hebben we een groot stuk moeten missen van het goede optreden zo blijkt achteraf, maar we hebben toch nog even kunnen genieten van enkele nummers. Zo zien we weer een andere kant van het grote talent van Mark Guiliana die vroeger Brad Mehlau of Avishai Cohen begeleidde. Hij is de rode draad of artist in residence op Jazz Middelheim deze editie

 

. Downbeat Magazine en Modern Drummer Magazine prijzen hem als één van de beste drummers ter wereld en dat wil al wat zeggen.
Hij brengt zijn album “Family First” in the picture en dit verwijst naar de intense relatie met zijn medemuzikanten tijdens wereldtournees. En dat merk je op het podium ook: rust, souplesse, alles draait vanzelf en de muziek geeft je a good feeling. Ze kunnen hun plezier en vibes goed overbrengen naar het enthousiaste publiek. 'Where Are We Now' is daarbij een mooi eerbetoon aan de overleden David Bowie. Guiliana speelt hier vooral songs uit zijn nieuwe album. Daarbij brengen de bandmembers stevige solo’s maar ook intense melodieën. Ze sluiten af met de ballad ‘2014’ voor het zoontje van Mark die meeluistert hier. Ik hoop deze band zeker nog eens ergens elders in België te treffen.





Plug and Pray | True Company #1| Trojan Panda | Jozef Dumoulin & The Red Hill Orchestra

 club stage 16u50 -18u50 - 20u50 - 23U00

 

Jozef Dumoulin (Fender Rhodes & elektronica), Benoît Delbecq (piano & elektronica)) , Jozef Dumoulin (piano), Eric Thielemans (percussie), Kamilya Jubran (stem & oud) Sophie Bernado (gitaar), Léo Dupleix (gitaar), Jozef Dumoulin (gitaar), Julien Pontvianne (bas), Hugues Mayot (drums)  , BEllery Eskelin (tenor sax), Jozef Dumoulin (keyboards), Dan Weiss (drums)




Heel ander koek wordt geserveerd in de club stage waar Jozef en Benoît zich kunnen uitleven en spelen met de knopjes. Impro voor gevorderden zou ik zeggen en minder toegankelijk voor het gewone Middelheim publiek. Het zijn twee pianisten van origine, zij wonen beiden in Parijs en hebben daar mekaar zeker aangetroffen in én of andere club denk ik. Wat brengen ze vandaag ? Het is moeilijk te omschrijven : noem het gewoon elektronische improvisaties op de toetsen. Tja de naam 'Plug and Pray verwijst naar wat we hopen dat het goedkomt met al die knopjes en high tech toestanden die niet echt zijn besteed aan mij, maar er is hier zeker wel een luisterend publiek voor ook. We hebben toch ook weer die vervelende basdreun. En dat is spijtig want zo hoor je minder de nuances. Verder is er meer lucht in de tent als bij Gent Jazz mede door de wind en een opener stage aan de zijkanten en ook een beter geluid door wat akoestische panelen aan de zijkant. Ik zie hier en daar ook wat betere microfoons want Klara zal in het weekend de zaak capteren en uitzenden op de radio. Ik ben benieuwd naar de andere combinaties rond Dumoulin want opgelet : het is wél een goede muzikant...


     

In de True Company #1, met percussionist Eric Thielemans erbij zien we de Palestijnse oud-speelster Kamilya Jubran. Het is toch een collectief waarin Jubran haar ding kan doen met de nodige intensiteit qua zang en spelen op de oud als instrument met Arabische inslag. Ook Jozef zingt of brengt eerder meditatieve geluiden die uit Tibet kunnen komen. Af en toe valt het geluid stil en blijft het rustig maar meestal is het volume hoog en wedijveren ze tegen mekaar als in een discussie , samen brengen ze een gemeenschappelijke taal . Het is niet makkelijk maar nu ook is er weer een luisterend publiek voor. Het is een act voor wie eens wat vrijers of progressiefs wil.



Trojan Panda is een wat vreemde naam voor een gelegenheidsgroep waarbij de muzikale vrienden van Jozef Dumoulin allemaal een andere instrument spelen dan wat ze gewend zijn. Het is een hele uitdaging natuurlijk en dat geeft muziek die baadt in elektrische spanning en sensatie. Op korte tijd moeten zij zich bewijzen in de club stage. Het is soms een wall of sound met spannende gitaren die af en toe worden geplukt. Sophie speelt daarbij de gitaar met vele effecten. Jozef op gitaar (!) waagt zich aan enkele keelklanken. Aan titels ga ik mij hier niet wagen maar verwacht wel wat beters op het hoofdpodium.



Gans op het einde van de eerste festivaldag speelt Jozef Dumoulin met twee vrienden uit NY. Zij noemen zich, ondanks dat ze slechts met z'n drieën zijn 'The Red Hill Orchestra'en beginnen erg rustig en meditatief aan de set maar voeren het tempo op met de nodige climax en veel impro. In 2014 verscheen hun album ‘Trust’ met verrassende, verwarrende klanken en dat presenteren ze hier nu ook. Je kan het best omschrijven als ongrijpbaar, ambient, bevreemdend en het kan daarbij ineens alle kanten uitgaan. Dus je wacht best af in spanning. Zulke muziek moet je live meemaken. Ik zat intussen echter nog teveel met Charles Lloyd in mijn hoofd. Het is na hem wel 180° overschakelen naar de muziek van dit trio hier...


Antoine Pierre Urbex

 hoofdpodium 17u30

 

Antoine Pierre (drums), Jean-Paul Estiévenart (trompet, bugel), Toine Thys (tenor & sopraan sax, bas klarinet), Steven Delannoye (tenor sax, bas clarinet), Bert Cools (gitaar), Bram De Looze (piano), Félix Zurstrassen (elektrische bas en contrabas), Frédéric Malempré (percussie) 




Jawel, direct 8 man op het podium voor onze jonge getalenteerde drummer Antoine Pierre. Hij mocht al in TaxiWars zetelen en Philip Catherine begeleiden en vandaag kan hij zijn eigen eerste eerste plaat en groep voorstellen  en dat op het grote Middelheim podium. De medemuzikanten zijn allemaal vrienden die samen groot zijn geworden in Belgenland. De naam Urbex staat voor Urban Exploration. Antoine laat zich graag inspireren door de stad met zijn verlaten gebouwen. De band brengt vaak uptempo uitgesponnen nummers zoals ‘Metropolitan Adventure’ met tussenin de nodige afwisseling zoals een rustige pianosolo van Bram de Looze doorheen het tromgeroffel van Antoine Pierre en de vervormde gitaarklanken van Bert Cools. Antoine spreekt de mensen toe in het Nederlands en Engels en is ietwat nerveus omwille van de aanwezigheid van al die andere grote drummers vandaag. Ze openen met ‘Coffin for a Sequoai’ maar dat vind ik niet terug in een stad (?)

 

 

 Er zijn ook al nummers voor een volgende samenwerking zoals ‘Spin’ met mooie interacties tussen piano en drums en  een fraai opgebouwde solo van de trompet afgewerkt met een drumsolo op een repeating bass. Verder is er nog de nieuwe compositie ‘Techno 2.1 Consequences’ in quintetvorm met inderdaad een techno beat erin verwerkt met hoog trompetgeschal en snelle roffels.



Ook ‘Tomorrow’ zal komen te verschijnen in mei 2018, de opnames voor die tweede cd starten in December. We horen nog de welgekomen toegift ‘Who Planted This Tree’ met op het einde een battle tussen drums en percussie. Mooi gedaan guys en we wachten met ongeduld op de vervolg cd want er zit nog veel potentieel in deze band.



 


Joshua Redman Still Dreaming

 hoofdpodium 19u30



Joshua Redman (saxofoon), Ron Miles (trompet), Scott Colley (bas), Brian Blade (drums)

 

     

De verwachtingen staan hoog gespannen voor deze super band in een pianoloos kwartet. Ze laten de geest en nalatenschap van Ornette Coleman in enkele nummers weerklinken, 40 jaar na ’Old and new dreams’ want vader Dewey Redman speelde destijds in deze tribute band voor Ornette samen met Charlie Haden, Don Cherry en Ed Blackwell.

 

Ze doen dat met verve waarin alles klopt. Ze spelen soepel en beheerst ook eigen nummers en iedereen in de band is daarbij even belangrijk Elke muzikant kan soleren en zo zijn stempel drukken op het geheel. Ook de geest van Ornette zindert door in de eigen stukken zoals in het begin met ‘The rest’ van Redman en ‘New year’ van Scott. Ja uit die kleine cornet van Ron Miles komen heel wat mooie klanken. Ook bassist Scott Colley en drummer Brian Blade geven vaart en plezier aan het concert. Joshua herinnert zich even niet meer welk festival dit hier is o.w.v. vluchtvertragingen maar dat is hem gauw vergeven. Hij bouwt immers direct een goede communicatie op met het publiek. Van Don Cherry horen we ‘Ginny’ en van Dewey Redman beluisteren we ‘Waltz bridges’. Als de boel een beetje begint te verslappen neemt Joshua het heft weer stevig in handen met een saxsolo zoals in ‘It’s not the same’ tot jolijt in het publiek. Op het einde spelen ze een blues versie van Ornette Colemans 'Turnaround'. Mooi concert is het met virtuositeit, timing, ritmeveranderingen en veel spanningsbogen.


 



Charles Lloyd & The Marvels

 hoofdpodium 21u30



Charles Lloyd (sax), Bill Frisell (elektrische gitaar), Greg Leisz (steel guitar), Reuben Rogers (bas) en Eric Harland (drums)




      Saxofonist Charles Lloyd, 79 jaar ondertussen, is een graag geziene gast op Jazz Middelheim. Ik ben fan geworden van hem want hij speelt zo mooi sax. De begeleidingsband The Marvels bestaat uit , naast de bekende ritmesectie Reuben Rogers en Eric Harland, ook nog gitarist Bill Frisell en pedal steelgitarist Greg Leisz en zij brengen de sixties terug met de summer of love. Bill en Grey halen vooral het aspect countryjazz naar voren zoals in “La Llorona”, maar gelukkig zijn er de bassist en Charles Lloyd natuurlijk zelf die ook mooi de dwarsfluit kan spelen en veel sfeer brengt. Lloyd had gloriejaren in de sixties met zijn escapades naar rock, free en wat exotische invloeden en zit nu op het ECM label met vooral rustiger werk.

   

 Zijn plaat met The Marvels noemt ‘I long to see you’ en dateert van 2016 en daaruit putten ze de meeste songs zoals de diepe blues van Dylan in ‘Masters of War’ of de lichte swing van ‘Of Course, Of Course’ met weer die vrolijke dwarsfluit. Op die plaat hoor je naast jazz ook folk en pop. Greg Leisz haalt even later wat Oosterse sitargeluiden uit zijn pedal steelgitaar. Ik vind dat Bill Frisell daarbij ietwat minder uitbundig speelt/aanwezig is en alles zijn propere gangetje laat gaan.





Lloyd daarentegen weet ons altijd te raken met zijn zwoele saxsound en dit vooral in de ballade bis ‘Shenandoah’ met mooie riddles. Ik vind het concert uitermate goed al vonden andere het iets te melig en te rustig. Lloyd oogt nog net hetzelfde als 10 jaar geleden en mag van mij gerust een volgende keer nog eens langs komen.






Michel Proesmans


 

 

 


 ©  JAZZEPOES

 

 

 

up again !

 

 

back to start !