Lange tijd was er
twijfel over het al dan niet laten doorgaan van het JazzatHome Festival
dat eigenlijk z’n 18e editie zou moeten kennen intussen na een start in
2004, toen nog een organisatie van JCI (Junior Chamber
International) Mechelen. Toen liep ik ook al met het fototoestel rond en
schoot foto’s waar dat kon, langs de straatkant, in wat locaties en in
de Minderbroederskerk voor het toen al weids gerespecteerde BJO. 2006
kende geen festival maar in 2007 zette JaZZZolder er dan mee z’n
schouders onder en waren we vertrokken voor een jaarlijkse unieke
rondgang, in unieke openbare ruimtes maar evenzeer in privé woningen ,
bij mensen met een muzikaal hart (en dikwijls een piano in huis ook
Nu
dan, in Juni werd de knoop doorgehakt en werd er beslist om toch een
‘limited edition ! te laten plaatsvinden, slechts 5 concerten met
daarbij een bijzonder slotconcert, een gig met drie toppianisten in een
onlangs gerstaureerd stuk stadsvernieuwing, het Hof van Cortenbach,
waarvan het gelijkvloers en meer nu uitgebaat wordt door pianowinkel
Quattre Mains. Traditioneel speelt ook de winnaar van het vorige Jazz
Contest (nu uit 2019) ergens te gast en op vrijdag opent het festival
dan ook met prijsvogel Hlib Baisha die nu niet met z’n trio van toen zal
aantreden maar wel met z’n voormalig docent, de Nederlandse
pianist Mike Roelofs die ook al wel es in de prijzen viel (o.a.
compositieprijs voor zijn compositie 'From Babel To Bethel' tijdens de
Dutch Jazz Competition op het North Sea Jazz festival in 2009…. |
||
|
||
VRIJDAG 10 september |
||
Hlib Baisha duo |
||
|
||
Hlib Baisha - Guitar / Composer Mike Roelofs - Piano |
||
|
||
...Met Mike zal Hlib nummers brengen
uit eigen werk, hetzij van Hlib, hetzij van Mike of uit hun recent samen
gereleased album ‘Transcending Alienation’ (28 Mei 2021) . Uitstekende
luistermuziek zonder pretentie is het die een pad bewandelt van klassiek
met wat wereldmuziek feel of inslag maar die wordt duidelijk door jazz
gevoed . Enige opmerking hierbij is dat het in de Mandela-zaal net een
ietsje te luid klonk naar mijn gevoel. Alleszins kon het publiek het
programma zeer goed smaken in alweer twee sessies want het JAH-festival
zal ook dit ganse WE ‘de regels’ respecteren, Corona, weet je wel want
da’s nog niet overgewaaid…Vanavond betekenen deze concerten alvast een
ware high quality start van een festival dat weer hoge toppen zal
scheren in de komende dagen, super ! |
||
|
||
Zaterdagavond wordt het dan en JaZZZolder en het Cultuurcentrum nodigen
uit…Als ik de foyer,het café, binnenkom zitten de jonge artiesten van
het Jelle Van Giel gezelschap nog te tafelen. De soundcheck is intussen
achter de rug en we tellen nog even af naar de eerste sessie van de
avond. Helaas zal het auditorium vanavond niet vol geraken,
smetvrees? Of is men nog wat onwennig t.o.v. de pas terug open gegooide
cultuursector? Feit is dat zowel de eerste als de tweede sessie slechts
een 40-tal gegadigden zal ontvangen, helaas dus want de Jelle Van Giel
Group herbergt aardig wat talent en een uitnodigend, zeer toegankelijk
programma waartussen zowel de jazzliefhebber als anderen hun
gading zullen vinden.Kom dat zien, kom dat luisteren ! |
||
zaterdag 11 september |
||
|
||
Jelle Van Giel Group |
||
|
||
Jelle Van Giel - drums/compositions Thomas Mayade -
trumpet/flugelhorn Tom Bourgeois - alt sax/bass
clarinet Egor Doubay - tenor sax
(vanavond: Matthias Van den Brande) Tim Finoulst - guitar/slide
guitar Bram Weijters - piano/keys Janos Bruneel - double bass |
||
|
||
Uit het komend ‘Third
Story’ album, voorzien tegen November dit jaar, gaat deze ‘bijna big
band’ vanavond 6 nummers brengen geeft Jelle mij mee vooraleer de band
heel popgezind het programma opent omstreeks 19:30 hr. , showtime ! en
da’s meteen wel duidelijk ! Ook duidelijk is dat deze livevoorstelling
met gemak het streaming concert
da’k becommentarieerde in
mijn ‘Blijven Drijven reeks voorbij steekt, jawel live is duidelijk
the real thing hier ! Starter is ‘The Internet is my Mentor’ en dat
spatte anders ook al uit het daarnet aangehaalde streaming concert.
Tussen de nummers zitten er tussendoor wat duo bewegingen zoals de
volgende compositie van bassist Janos Bruneel, een lekker stukje waarbij
de bas enkel begeleid wordt door de percussie van Jelle…’Comes Sun’, een
Coltrane bewerking volgt en die slaat dan wel geen vonken maar laat zich
braaf aanhoren. Volgt een kort duetje met Bram Weijters, lichtvoetig en
dartel en daar mag dan weer het beweeglijke ‘Pandemica ‘ op aansluiten.
De band klinkt lekker en ’t zal best aardig wezen om in de fauteuils in
de zaal daarvan te genieten. Dan is het de beurt aan Tom Bourgeois om
met een kort duo tussenspel ‘Crazy Together’ vooraf te gaan, een
avontuurlijke uitstap op de basklarinet waarbij de ganse band
uitgenodigd wordt en we weer kunnen genieten van o.a de solo van
trompettist Thomas Mayade. Sluit je ogen daarna en hoor de
killing whales voorbij komen in het lyrische ‘Tilicim’ met Tim Finoulst
op de pedal steel daarbij terwijl Janos aan het vertellen gaat en ook de
anderen instemmend mee bewegen. Hou je vast aan de reling ook want ’t
gaat daarbij ook over een woestere zee met spetterend drumwerk en een
gitaar die uitbreekt. De golfjes van Bram’s piano strijken het ontij
weer glad…Ik meen dat het ‘Third Story ‘is, het titelnummer uit het
komende album dat het programma daarna met wat terechte fierheid mag
afsluiten. Een heel gepaste afsluiter is dat en het is duidelijk dat de
songschikking vanavond heel wat goed gemaakt heeft t.o.v het
eerder geziene streaming concert ! |
||
|
||
En zo werd het zondag. Geen 5…26
locaties zoals gebruikelijk op een zondagse JazzatHome namiddag maar
slechts 2 concertplaatsen vandaag en dan hebben we vanavond afsluitend
nog de bijzondere Triple Piano concertsessies. Zo rond 14 uur zal het
geweest zijn dat de keys voluit door de vernieuwde Chapel
klinken…Jazeker kennen we deze locatie nog als de plaats waar vroeger
tot 2017 de JaZZZolder huisde en de zaal is gelukkig onaangeroerd
gebleven wat het uiterlijk betreft. Als we wat verder op verkenning gaan
in deze locatie treffen we alles vernieuwd en heringericht aan, mooi zo
en zeker later nog een meer uitgebreid bezoek waardig met een hapje
daarbij of een drankje of beiden… ! |
||
zondag 12 september 14:00 |
||
Chris Joris Quartet feat. Yassin Joris |
||
|
||
Bart Borremans: sax, Free Desmyter: piano,
Sal(vatore) La Rocca: contrabas, , Chris Joris: percussie/keys,
YassinJoris : gitaar/zang |
||
Chris draagt het concert op aan z’n overleden dochter Saskia en start
solo een sprankelende, nee, ..zelfs klaterende intro op de elektronische
pianotoetsen vooraleer die in duo met Yassin als het ware op verkenning
gaat door een jungle…geluiden van een ontwaken en verwondering met veel
percussie, fluit en randgeluiden op gitaar… |
||
|
||
De zaal hier zit vol met aandachtig
luisterend volk, de twee sessies deze namiddag zijn dan ook uitverkocht
en niet dat zulks mij verbaast : ‘t is wel Chris Joris hé en Mechelen is
zo goed als zijn thuisbasis. ..Chris en z’n band zullen ons vergasten op
wat songs uit ‘Home and Old Stories’ maar evengoed zullen er een paar
nieuwe nummers uit rollen ook en jongste zoon Yassin zal niet alleen
begeleiden op gitaar maar tevens een paar eigen gezongen nummers brengen
zoals het lyrische ‘Shadows’, een stuk over aanvaarding en dan
refereert hij aan de voorbije lockdown periode. Zoals we weten ontpopt
Chris zich tijdens het concert als een waarachtig drummer al zullen
percussiedingetjes ook nooit veraf zijn. De band klinkt meteen vertrouwd
met getrouwen Bart Borremans op de tenor, Sal La Rocca, wat gevaarlijk
ogend met z’n piratenmuts en donkere bril, op de contrabas en de
pretentieloze maar voortreffelijke pianist Free Desmyter. Een topband in
het jazz/wereldmuziek genre is dit maar dat hoef ik eigenlijk al niet
meer te zeggen…Op een goed uur zal het concert zich afronden al volgt er
toch nog een (wat geforceerde) bis ook. |
||
|
||
De namiddag schrijdt echter
onmeedogend verder en na nog een laatste, gesmaakte ballade van Yassin
gaan we dan verder naar ‘de huisjes’ (St. Jozef,De Duivels, Het
Paradijs) op de Havermarkt 20-22 alwaar ook het Just Friends Trio nu de
eerste sessie zal afgesloten hebben maar 16 uur, het tijdstip waarop de
volgende sessie zal starten is niet meer veraf… |
||
zondag 12 september 16:00 |
||
|
||
Just Friends Trio |
||
Jean-Paul Jublou : tenorsax, sopraansax, Arne
Van Coillie : keys, Flor Van Leugenhaeghe: contrabas |
||
|
||
…Het is Michel, de Proes , die hier de
aankondiging van het nakende concert doet en de muzikanten voorstelt,
ons allen zeer bekend. Zo is er Arne Van Coillie, op het Korg keyboard
en dat hadden we graag anders gezien voor deze veelzijdige pianist maar
je moet een vleugel natuurlijk ook binnen kunnen krijgen . Flor Van
Leugenhaeghe, bekend van o.a. het Kim in the Middle gezelschap waarbij
natuurlijk ook Arne zit, leerden we destijds appreciëren en smaken bij
diverse Jan Mues combo’s en da’s een zeer fijne bassist zonder
overbodige frulletjes en to the point solo’s , vinden we zelf. Jean-Paul
Jublou zal vandaag vooral in de front treden mijn zijn zachte saxtonen,
geen scheurend lawijt ! en je mag je verwachten aan een keuze tussen
juweeltjes uit de jazzgeschiedenis, de jaren 40 en 50, softbop en veel
méér ook ! |
||
|
||
Want zo zit er ook ‘Hermitage’
tussenin, een song van Pat Metheny , een ode eigenlijk aan het
uitgebreide museumcomplex van St. Petersburg…Toch vooral ook veel swing
uit de hoek van Sonny Rollins (‘Oleo,’St. Thomas’) en Charlie Parker
(‘Billie’s Bounce’, ‘My Little Suede Shoes’,…)…terechte klassiekers zijn
dat die een mooi nieuw leven krijgen in de uitvoeringen van dit ferme
drietal ! Stemmige ballads ontbreken natuurlijk ook niet tijdens de zeer
gewaardeerde sets en zo zou ‘A Nightingale Sang In Berkeley Square’ je
meteen met je lover op de dansvloer zetten. Helaas kan dansen voorlopig
slechts enkel op huwelijksfeesten, wie nodigt mij uit?...Tunes die
bekend in het oor liggen krijgen vandaag een naam en da’s zo ook het
geval met 'It's You Or No One' van Jule Styne, nooit eerder van
gehoord…Met het overbekende, vrolijke, wat frivole ’ St. Thomas’ van
Sonny Rollins komt een einde aan een sessie die zo goed als
volgeboekt stond, bravo ook nu weer ! Een up tempo van Keith Jarrett
lijkt daarna een zeer geschikte bis en een kolfje naar de hand van Arne
ook om finaal mee te eindigen, mooi zo, en dat vond het publiek
duidelijk ook !
|
||
|
||
zondag 12 september 19:30 |
||
…zondagavond en daar keken we gretig
naar uit ook !...de tijdspanne tussen het laatste concert van het Just
Friends Trio en de eerste sessie van de Triple Piano gigs bracht ons,
tussen een paar terrasjes door, naar de Kruidtuin voor een ontspannen
wandeling want je moet wel een paar uur doorbrengen tussen beide
evenementen en dat doe je best niet alleen met glazen
boterhammen…gelukkig ging de tijd voor één keer naar genoegen es snel
genoeg, het werd dus gauw 19 hr. 30 en daar zaten we dan plots, in het
gerestaureerde Hof Van Cortenbach, tot voor korte tijd een totaal
onbekende maar nu het thuis van pianowinkel Quattre Mains en dat werd
meteen een aangename kennismaking ook in de heldere ruimte met triple
piano opstelling ! |
||
Triple Piano |
||
|
||
|
||
…Zéér geschikt dus voor de apotheose
van het festival en ook de artiesten van vanavond hebben er zin in !
Voorstellen van deze mensen lijkt haast overbodig want iedereen kent
toch de protagonisten van de avond ?.. : Bram De Looze, de jongste en al
een indrukwekkend parcours afgelegd, zowel solo als in opgemerkte
formaties zoals Bram De Looze’s Septych, Antoine Pierre’s Urbex of ook
nog Labtrio…daarnaast hebben we ook Ewout Pierreux hier vanavond en die
was ook al meer dan eens te gast in de JaZZZolder, hetzij met Tutu (
Puoane, tevens zijn echtgenote) hetzij met z’n eigen trio maar je kan
hem ook kennen vanuit de WE Big Band en natuurlijk van met het gesmaakte
::Rebirth Collective, en daar hoor je later nog wel meer van want die
gaan nog op tour…. Last but not least zit pianist Bram Weijters in het
driekoppige gezelschap, een lyrisch pianist o.a. bekend van de innemende
concerten met trompettist Chad Mc Cullough (of bij ontbreken daarvan,
met Carlo Nardozza), maar evengoed te zien in zovele andere diverse
combinaties..Mazzle…Bram Weijters’ Crazy Men…Piet Verbist Quartet én je
zag hem wellicht ook op deze JazzatHome 2021, op zaterdag nog met de
Jelle Van Giel Group. Soms zie je hem zelfs achter de keys bij Raymond
van het Groenewoud. Hij zal vanavond wat de leiding op zich nemen als
die de speelkaarten schud en aan de hand van de getrokken kaarten dan de
combinaties zullen ontstaan, de solisten komen eerst na mekaar, dan de
duo’s de..les quattre mains van de avond… |
||
|
||
Ik moet niks zeggen zekers over de
schoonheid van de toetsbewegingen van deze grootmeesters, soms frivool,
dan wat zwaarder aangezet, soms met wat klassieks van smaak tussenin,
dan meer duidelijk naar jazz gaande maar altijd high quality en je voelt
dat wel : dit is concerteren op hoog niveau !...en een geweldig genieten
voor de toehoorders (de eerste sessie was alvast volledig uitverkocht)
van dit unieke event op de prachtige, hoogwaardige Fazioli instrumenten.
De duetten daarbij vloeien als verstrengelde handen in mekaar over, de
pianisten voelen mekaar aan in timing en het beleven hier is ronduit
schitterend , woorden komen dikwijls tekort ook…Ēén keer wordt aan de
hand van de kaarten ‘de pineut’ getrokken, een slachtoffer die de mooie
keys van de piano ontzegd wordt …die moet dan de melodica aanblazen en
(in de eerste sessie althans) is dat Ewout Pierreux die zich daar met
veel gevoel over ontfermt terwijl de compagnons zich dan (met wat
leedvermaak?
)
amuseren met de plezierige melodie op de toetsen (een filmtune dacht ik
maar ik kan het niet echt thuis brengen…) |
||
|
||
Drie paar handen bouwen dan wat later
samen aan de finale van het concert, groots natuurlijk en het
daaropvolgende applaus spreekt voor zich….Voor mij zit deze JazzatHome,
een ‘limited’ edition er op nu….limited ?...alvast niet als je naar het
niveau van het programma ziet, JAH 2021 was weer great ! |
||
|
||
Winus |
||
© JAZZEPOES 2021