|
- PERSBERICHT -
- dagcommentaren
HIER !
DIJLEDONK, RIJMENAM
vrijdag 23 Juni
Q-some Big Band
hoofdpodium 19u
Q-Some Big Band is een plek voor ontwikkeling en ontmoeting waar de
nieuwste generatie (jazz)componisten en muzikanten elkaar ontmoeten en
uitdagen. Het is een platform om de mogelijkheden binnen het genre te
verkennen en een nieuwe, eigentijdse wind door het bigbandlandschap te
laten waaien. Met hun steeds vernieuwende programma's en onverwachte
muzikale samenwerkingen overschrijdt dit orkest grenzen, waarin de
passie voor het vak, de warmte binnen de band en vooral de grotere
dromen duidelijk hoorbaar zijn. Vandaag brengt de Q-Some in
exclusiviteit het releaseconcert van hun tweede album 'Consoulin'!
...Ik ben altijd al een liefhebber van Big Band Music geweest,
heeft alles te maken met m’n jeugd natuurlijk waar thuis, te Bonheiden,
vader graag de platen draaide van z’n favorieten Glenn Miller, Benny
Goodman, Harry James…Bovendien had je in die tijd de veelbekeken shows
met het toenmalige NIR (later BRT) Show orkest olv de vooral in het
buitenland (en vooral in de States dan) gewaardeerde trombonist en
orkestleider Francis Bay. Die startte van uit dat show orkest het BRT
Jazz Orkest in 1956 en leidde dat tot 1965 toen Etienne Verschueren de
fakkel overnam en het pas officieel ‘Het BRT Jazzorkest’ ging noemen met
de vele legendarische solisten en figuren (Eddy De Vos, Freddy Sunder,
Sadi (Lallemand), Roger Vanhaverbeke, …) die daarnaast ook hun weg
vonden naar de vele jazzpodia… Tot daar de geschiedenis in een notedopje
want nadien ging vaders bandkeuze eerder de poppy tour op en Herb Alpert
kon ik toen nog wel hebben maar James Last lag voor mij dan weer een
brug te ver…Afin, die Big Bands hebben mij voor een stukje ingekleurd en
vooral het Brussels Jazz Orchestra vandaag de dag..ja dat blijft altijd
nog een sensatie hé…Dat er nu zo ineens, van uit het niets zowaar, een
Big Band Festival opdook in me eigen thuisplaats én op een plaats die me
zeer nauw ligt, de oude meubelfabriek Meurop, waar ik eens nog een
maand als jong vakantiewerker mee aan de lopende band stond, op een
boogscheut bovendien van waar ik ooit met zicht op de fabriek, toen
juist gesloten, in een klein huisje met vrouw en erg jonge kids nog
woonde, dát wou ik zeker niet missen ! JaZZZolder Mechelen bleek één der
co-producenten en ikke blij dus dat ik er kon gaan foto’s maken en er
wat commentaar bij mocht geven. Vrijdag 23 Juni kon er dus niet gauw
genoeg zijn al was de vraag maar of de weersomstandigheden het zouden
toelaten want de weken vooraf waren echt wel bloedheet ! Een
voorbereidende rondgang door de gebouwen met enkele van de
initiatiefnemers ( Guido Vaganée, Jan De Winter) en saxofonist,
orkestleider Frank Vaganée maakte echter duidelijk dat het indoors
gebeuren best wel te doen was al zou de aankleding van de betonnen
concertruimte nog heel wat werk vereisen !
Véeeele helpende handen klaarden echter de klus en de rode loper lag
mooi open gerold toen de eerst gasten vrijdagavond rond half zeven
kwamen aangewandeld…Dat aantal zou gauw toenemen want er bleken elke
festivaldag meer dan 500 kaartjes in voorverkoop te zijn verkocht en je
zou alsnog een ticket aan de toegangsbalie kunnen aanschaffen mocht je
een late beslisser wezen… Het programma bleek erg uitnodigend en had
zowel op vrijdag als op zaterdag een topper om mee af te sluiten zoals
dat hoort. De presentatie was in handen van Showbizz Bart en dat blijkt
ook al een Bonheidenaar te wezen dus daar zat het ook al snor, let the
show begin ! Q-Some Big Band is zeker geen onbekende en konden we
ondermeer vorig jaar al smaken tijdens het Mechelse JazzatHome Festival
alwaar we naast nummers uit het vorige ‘Dreamin’ album al hun nieuwe
'Consoulin’ voorgeschoteld kregen. Vanavond is dit het releaseconcert van
dit project dat intussen wel goed ingespeeld zal blijken !
Explosief gaan we aan de start met ‘ Hot Waltz’ en da’s meteen al één
van de toppers naar mijn smaak. Want ‘Aux Martyrs Ignorés’ begint wel
gevaarlijk sluipend aan de start maar die teneur blijft door het ganse
nummer hangen. Prijswinnaar ‘Berlin’ lijkt mij daana dan weer wat te
artistiek en ’t zijn tenslotte de tunes toch die je moeten aanspreken of
bijblijven ? Bravo echter hoor voor alle solisten, dit muzikale
gezelschap heeft een erg hoog niveau en dat blijkt ook nu weer meermaals
uit de performances van de solisten : Marjan Van Rompaey, Tobias
Volckaert, Robbe Willems, Gabriele di Franco, Pierre-Antoine
Savoyat,…Uitschieters uit het gespeelde zijn voor mij, buiten het reeds
genoemde ‘Hot Waltz’ : ‘The True Believer’ en uit het vorige ‘Dreamin’
album ‘ For Klaus’… Ook de afsluiter ‘This is Q-Some’, volgens artistiek
leider/trombonist Manten Van Gils een ‘main stream swing maar dan wat
sneller’ gaat er bij mij in als zoete koek, ’t is een spetter ! Top band
is dit al zal het meteen ook de meest artistieke band van het festival
blijken die drijft op de composities van de 4 koppige composer’s
hub…Zelf ben ik er trouwens nog niet uit welk album ik prefereer, dit
‘Consoulin’ of toch nog vorige ‘Dreamin’? …Later nog es over denken, op
nu naar het BJO en Camille Bertault waar ik vóor het concert ook al zo
m’n twijfels over heb, gezien het al indrukwekkende repertoire van deze
band met wereldklasse…
Brussels Jazz Orchestra & Camille
Bertault - Gainsbourg
hoofdpodium 20.30 u
Lucien Ginsburg (1928-1991) evolueerde van rebelse, jobhoppende
jazzmuzikant en crooner in Parijse nachtclubs naar de alom bekende
artiest en provocateur Serge Gainsbourg. Zijn met humor, erotiek,
subversie en woordspelingen doordrongen nummers maakten van hem een van
de meest invloedrijke artiesten ter wereld. Brussels Jazz Orchestra
brengt samen met de Franse zangeres Camille Bertault een ode aan dit
icoon van de Franse muziek. Originele songs van de mythische Gainsbourg
liggen aan de grondslag van nieuwe BJO-arrangementen.
...… Ik kijk dan niet alleen terug op de nu al historische
samenwerkingen met Philip Catherine en de superbe composities van Bert
Joris maar ook naar recenter werk zoals het in 2021 verschenen ‘Two
Places’, een very urban, hedendaags project met o.a. DJ Grazzhoppa,
Monique Harcum en rapper Zediam…We staan open echter voor evolutie en ik
ben dan ook benieuwd hoe dit toch intiemere werk van Gainsbourg zich
gaat laat vertalen naar Big Band en Camille Bertault is trouwens voor
mij ook al een gans onbekende…
’Couleur Café’ komt als eerste song meteen bekend binnen maar dat
was natuurlijk ook de single waarmee het BJO het album met Camille
lanceerde….aardig nummer maar te gauw voorbij…Dat zal de show trouwens
ook blijken te zijn : te gauw voorbij want ik raak naarmate het
programma vordert steeds meer onder de indruk van de zangkwaliteiten van
Camille die een eerste keer met ‘Les Goémons’, dacht ik, haar toonbereik
laat horen. Eerder hadden we al een haast onherkenbare want natuurlijk
orkestversie nu van ‘ Je suis venu te dire que je m’en vais’ gehoord en
konden we de daarbij horende trompetsolo van Serge Plume erg smaken. Het
is met het bekende ‘La Javanaise’ dat de trombonisten zich vooraan op
het podium rond Camille scharen en we weer verwend worden door een
exquise solo van Lode Mertens. Het orkest schittert, naar gewoonte weer
rondom of is het random? Met diverse solisten die komen aantreden :
Dieter Limbourg, Bart Defoort (die we onlangs nog met z’n eigen kwartet
mochten genieten ten JaZZZolder), Hendrik Braeckman, Kurt Van Herck,… en
laat me de virtuositeit van de leader zelf, Frank Vaganée op altsax niet
vergeten ! Jeroen Van Malderen mocht dan weer de eerste trompet steken
in een nummer waarvan ik de naam niet kan thuis brengen…een nummer was
het waar ook de baritonsax zeer aanwezig was en het was niet de vaste Bo
Van der Werf op het instrument dan wel de ons ook al bekende Joppe
Bestevaar. Frank Vaganée mocht even later eveneens de invaller voor de
ontbrekende Toni Vitacolonna op drums voorstellen en daar was ik zeer
benieuwd naar want die sloeg nagels met koppen, was ook indrukwekkend
goed : Haye Jellema, een topdrummer uit Nederland, wiens naam (voorlopig
toch ) voor even in me geheugen gebeiteld staat !
In ‘Le Poinconneur des Lilas’ kon
Camille Bertault die intussen al wat harten veroverd had in het publiek
nog een laatste keer haar vocalises etaleren en, het doek mag dan al
gevallen zijn, dan volgt nog ‘Elisa’, misschien nog het meest passende
nummer om de nacht in te gaan. Beloond werd ze eveneens, gelijk met alle
deelnemende artiesten van dit Festival , met het 'Bonheids Bruiserke',
een chocolade lekkernij én trouwens een streekspecialiteit !
Pfoeh !...Indrukwekkend en mijn twijfels
omtrent het programma zijn intussen al lang weggeëbd. Big Band Battle
Dijledonk werd geslaagd afgetrapt , op naar dag 2 met meer luistervoer
voor nieuwsgierige, muziekhongerige luisteroren…
|
|