back to start !

 

 

 Archief Music 2017

                                                                                                               

click for index 

 

 

 

     
     
 
   
 

 



 

concertverslag


 

 

Een paar avonden voordien stond-ie nog met z’n band (deze keer met heel gepast neem ik aan) drummer Stephane Galland (Aka Moon) achter de drums In de Bijloke te Gent tijdens z’n 3 concert tour in België. Daags voordien gaf Amir daar al een sessie in de lezingenreeks ‘Know your Jazz’ en vanavond kwam die dan alweer te schitteren op het afscheidsconcert in KC NONA te Mechelen. Redelijk wat volk daarbij in de zaal maar dit concert verdiende wel méér publiek ook. Want Amir heeft vanavond wel een héél bijzondere ritmesectie achter zich geschaard : de Parijse broers François (bass) en Louis (drums) Moutin, het power duo achter het Moutin Factory Quintet ! Niet alleen Amir was vanavond blikvanger dus en dan vermeld ik graag ook de Noorse rietblazer Ole Mathisen om alvast het basis kwartet van vanavond te vernoemen, je zou voor minder buiten komen ! In 1 behoorlijk lange set met toegift dwaalden we avontuurlijk door een mixture van 2 werelden, deels Arabisch, deels very global moderne jazz met een very urban feel. Ik was meteen gewonnen voor de drive die door het concert ging, al waren er best ook ingehouden stukken hoor. Amir wist niet alleen te boeien aan trompet maar zong ook, zichzelf daarbij begeleidend op de santoor, een van oorsprong Perzisch snaarinstrument dat aangeslagen werd met fijne hamertjes. Het Two Rivers Ensemble werd volledig gemaakt door Zafer Tawil aan de oud en op de tabla en naast hem zat ook nog Tareq Abboushi en die bespeelde de buzuk, zeg maar Turkse luit. Deze bijkomende snaarinstrumenten waren complementair in het algemene klankbeeld en daar werd bij momenten aardig op gesoleerd ook maar dat neemt niet weg dat wij (ik was er samen met Luque en Jef) het kwartet van de blazers met de ritmesectie absoluut de essentie vonden van dit internationale gezelschap. ‘Crisis’, de CD uit 2015) was het gegeven voor de composities en vertelt het verhaal van revolutie, burgeroorlog en de strijd om te overleven in Irak. Een behoorlijke multimuzikale balans is het resultaat van deze betrachting, een boeiende trip in het verhaal van Amir ElSaffar, trompettist, wereldburger en fijn artiest !
Dat er geen foto’s bij dit verslag staan heeft te maken met ongetwijfeld een misverstand tussen afspraken en berichtgeving van de medewerkers van KC NONA want Amir zelf, die ‘k spijtig genoeg pas na het concert kon spreken, had niet liever gewild dan dat er foto’s van het concert hier werden gemaakt. Een misser van formaat dus die ik betreur maar het concert op zich was grandioos en oprecht van topniveau !

 

Winus

 

 

 

 
     
 
     
     
 
 
     
     
 
   
     
   
 

 

 
     
 

 


10 jaar LABtrio = Nature City



L
ander gyselinck (drums)
A
nneleen boehme (bas)
B
ram de looze (piano)
trio

 


LABtrio over hun nieuwe project :


“Voor ons vorig album doken we de wereld van de  kamermuziek in, met veel uitgewerkte composities en uitgebreide improvisaties. Met
Nature City gaan we op zoek naar wie we geworden zijn na tien jaar LABtrio. We  hebben doorheen de jaren een gevarieerd repertoire opgebouwd en een eigenheid  gecreëerd die we met ons nieuwe album in de verf willen zetten. De uitdaging is om onze identiteit en ons verhaal als trio zowel verder te zetten en uit te spitten als nieuw leven in te blazen.”

 

 

Hiervoor gaan Lander, Anneleen & Bram op zoek naar lyriek en drive, melodieën en beats die één en al LABtrio uitstralen. Ze lieten zich inspireren door verschillende muziekgenres, van klassieke muziek tot pop en elektronica. Als al deze ingrediënten  samenkomen, kan men verwachten dat het derde album een mix wordt van nieuwe, gezamenlijk gecomponeerde stukken met oudere, niet eerder gebruikte composities
die de bandleden helemaal opgefrist hebben en met enkele ‘non-guilty pleasures’ uit  het klassieke repertoire die hen door de jaren heen hebben geïnspireerd en waar het  trio de eigen stempel heeft op gedrukt. Nature City is dus een tegenstelling, maar ook net de aantrekkingskracht tussen  uitersten, die eigenlijk complementair blijken te zijn. Muziek die enerzijds zijn vrijheid vindt in het avontuur en de improvisatie en anderzijds in een strak afgelijnd  compositorisch kader. LABtrio speelt met de architectuur van elektronische muziek vermengd met de intuïtie van improvisatie en dat eeuwige zoeken naar klank.


Release: Outnote Records, Outhere Music (februari 2017)


LABtrio


© Alexander Popelier


LABtrio is samengesteld uit Lander Gyselinck, Anneleen Boehme en Bram De looze, drie avontuurlijke musici met een verschillende persoonlijkheid. Hun muziek werkt verfrissend en evolueert constant. Met door urban styles beïnvloede jazzklanken, die flirten met underground, hip-hop en elektronische muziek, brengt dit trio naast eigen composities ook frisse versies van bekende jazznummers.LABtrio is opgericht in 2007 en heeft ondertussen een opmerkelijk muzikaal parcours afgelegd. Nog maar pas nadat ze opgericht werden, ontvingen ze de Dexia Classics (2008). In 2009 werden ze uitgeroepen tot ‘Beste Groep’ op de Brusselse Jazz Marathon en op het Tremplin Jazz d’Avignon Festival in 2011 wonnen ze zowel de jury- als publieksprijs. Dankzij deze laatste prijs mochten ze hun eerste album opnemen bij Studio la Buissone, Pernes-les fontaines in Frankrijk. Hun eerste album ‘Fluxus’ werd  uitgebracht in oktober 2013 (Outhere Records) en wordt beschouwd als één van de beste cd’s van 2013. 2014-2015 waren twee topjaren voor de band: ze speelden op het gerenommeerde  Umea Jazz Festival, namen hun tweede album ‘The Howls Are Not What They Seem’ (Outhere Records) op met New Yorkers Michaël Attias & Christopher Hoffman en tourden met Match&Fuse doorheen de UK. 2016-2017 gaat in dezelfde lijn verder. Ze hebben reeds twee succesvolle tournees achter de rug: de releasetour van hun weede plaat vond plaats onder de naam ‘The New York Project’ begin 2016. Later dat  jaar deden ze Scandinavië aan, met niemand minder dan Harald Lassen, een Noorse  topsaxofonist.



Muzikanten


Anneleen Boehme


wordt beschouwd als een van de beste vrouwelijke contrabassisten in België. Op 12-jarige leeftijd begon ze met baslessen. Ze studeerde jazz bij Frans van der Hoeven en Hein van de Geyn op het Conservatorium van Den Haag. Ze studeerde in 2015 af aan het Conservatorium van Antwerpen bij Nicolas Thys met grote onderscheiding. Masterclasses door onder andere Hans van Oosterhout, Larry Grenadier en Pierre Vaiana beïnvloeden sterk haar muziek en basspel. Anneleen is vooral  bekend als contrabassist bij LABtrio, maar speelt ook bij Frie Maline, Saragon en GIZMO en met kleinkunstzangeres Mira. Met  Fien Desmet schrijft ze ook vaak muziek voor theaterproducties. Veelzijdigheid troef, dus. Geen wonder dat ze een veelgevraagde bassiste is binnen de jazzscène.

 

 

Lander Gyselinck


Wie Lander Gyselinck zegt, zegt in één adem veelzijdigheid, energie, eigenzinnigheid, nieuwsgierigheid, zelfs genialiteit & ‘revelatie’. De ambitieuze drummer,componist & improvisator  groeide aan een ongezien tempo van jong supertalent uit tot  gerespecteerde waarde binnen de Belgische jazz en improvisatie  scene. Zijn excentrieke muzikale smaak reikt echter veel verder  dan jazz en speelt met de grenzen van elektronische muziek, pop,
hip-hop, free-improv, Indische muziek, noise en meer. Zo  ontwikkelde hij een brede en individuele sound, die van pas komt  in een divers aantal muzikale projecten, zoals populaire glitch-hip  hop band  STUFF.  Zijn drumspel is explorerend, doortastend, inventief, virtuoos &  spannend. De invloeden van zijn leermeesters Stéphane Galland, Kris Defoort, Dan Weiss & Reggie Workman zijn samen met de  New Yorkse bedrijvigheid – waar hij aan de New School for Jazz  and Contemporary Music studeerde – onmiskenbaar. 29 lentes  jong, maar een palmares om U tegen te zeggen. Niet  verwonderlijk dat hij meermaals in de prijzen viel. In 2010 won  hij bijvoorbeeld de Toots Thielemans Jazz Award en begin 2016  werd hij tijdens de MIA’s bekroond tot ‘Beste Muzikant van het  jaar’.

 

 

Bram De Looze


maakte al heel jong furore als jazzpianist. Hij studeerde jazz piano aan het Lemmens Instituut bij Ron Van  Rossum en verhuisde in 2012 naar New York om er - samen met Lander - les te volgen bij jazzlegendes Reggie Workman, Marc  Copland en Uri Caine. Hij speelt als pianist/improvisator op talloze podia en festivals wereldwijd. Hij is van alle markten thuis.  Je treft hem in verschillende bands, zoals het onvolprezen  Dr Hocevar Trio, Robin Verheyen Duo, De Looze/Machtel/De Waele, Insect Zoo en  Sander De Winne Group.. Hij is daarnaast ook  componist-pianist van zijn eigen internationale project  Septych
en  verovert momenteel internationale podia met zijn nieuwe soloproject  Piano e forte . Tijdens Gent Jazz 2016 won hij de  SABAM Jazz Award voor ‘Jong Talent’. Improvisatie is het kernfundament van Bram’s pianospel. Naast de dominerende rol  van jazz, haalt hij zijn inspiratie uit creatieve, historische en
abstractere hedendaagse, klassieke muziek. Hij beperkt zich met  andere woorden niet. Gecombineerd met zijn natuurlijke flair, maakt het hem een uitzonderlijk talent.

 

 

 

Discografie


“NATURE CITY”
Outnote Records, Outhere Music (2017)
Opgenomen bij: Fattoria Musica, Osnabrück, Duitsland
Door: Vincent De Bast
Mix & Mastering: Vincent De Bast
Design: Dooreman / Shirley Villavicencio
“THE HOWLS ARE NOT WHAT THEY SEEM”
Feat. Michaël Attias (saxofoon) & Christopher Hoffman (cello)
Outnote Records, Outhere Music (2016)
Opgenomen bij: Kaleidoscope Sound, Union City, New Jersey,
USA
Door: Amandine Pras
Mix & Mastering: Vincent De Bast
Design: Gert Dooreman
“FLUXUS”
Outnote Records, Outhere Music (2013)
Opgenomen bij: Studio la Buissone Pernes-les fontaines
Door: Nicolas Baillard
Mix: Philipppe Teissier du Cros
Mastering: Raphaël Jonin
Design: Element-s / Jérôme Witz






Meer informatie Website of

 

 
     
     
 
     
     
 
 
     
 
     
 

 



 

 
     
     
 
     
     
 
 
     
     
 
   
 




Nona Jazz 18 Februari 2017 JAzzXS



Princess4President feat. Elvis Peeters

 

 

concertverslag




‘Sketches of life’, indie rockpop based , jazz bij uitbreiding omwille van de arrangementen, de improvisatie daartussen maar ook de opwinding van pure jungle vantijds met een zeer sterke Etienne Plumer ( o.a. Rêve d’Eléphant Orchestra) achter de drums en een superbe Mirko Banovic (o.a. bij Arno en Daan maar ook bekend van bij ondermeer Peter Vermeersch) aan de zware baslijnen, dat grijpt je meteen. Het zijn natuurlijk de composities van pianiste Kaat De windt, een buitenbeentje in het Belgische jazzlandschap en wellicht nog méér bekend in het buitenland dan bij ons !) die het ‘m doen en zij heeft met dit Princess4President project voor ons nog opvallend meer moois in huis ook !




 

 

Wat te denken van de bijzonder lekkere vocals , complementair, hoog naast laag, Naomi Sijmons (aka Reena Riot) naast Annelies Van Dinter (Echo Beatty) en die meiden hebben écht wat muzikaal talent ook.Talent en vocaal kunnen, dat maakt dat zij een absoluut correcte keuze zijn voor dit project.


 

 

 De ‘Princess’ van deze groep zit echter achter de keys, Kaat De Windt zelve, aandachtig volgend en sturend en het is duidelijk dat zij daarbij diep geniet.




 

 

Vergeten we echter geen belangrijke extra factor te vermelden: Elvis Peeters, schrijver en performer,’Belgopunker’ (Aroma Di Amore), vandaag ook levend op de scène hier, voorlezend, voordragend uit eigen werk, eigentijdse poëzie, sketches of (wild)life…Een paar keer tijdens het concert komt -ie daaruit stukjes te brengen, performen op het ritme van de muziek. Dat alles maakt dat dit project niet alleen erg boeiend oogt maar het ook is. Een blikvanger is dit project in het hedendaagse muzieklandschap waarbij ik me als toeschouwer gepriviligeerd voel bij dit concert met deze uitzonderlijk mooie premiere. Ga dat zien, zou ik zo zeggen en geef me gelijk ! 9 Maart staan ze op de Handelbeurs in Gent en andere data volgen wellicht nog. Bezoek voor alle verdere info graag de website van Princess4President


Winus (met slechts wat mindere GSM-pics waarvoor sorry...)

 

 

 

 

 
     
 
     
     
 
 
     
     
 
   
 

 

 
     
 
 
     
   
 
     
     
 
   
 

 


 

 

CD voorstelling

 


De Groote - Faes Duo : ' Symphony for 2 Little Boys'



In een aanhoudende intense samenwerking
ontwikkelen Bruno De Groote en Ben Faes zich verder in een
hoogstpersoonlijke instrumentale klankwereld
op het kruispunt van traditie en experiment.
Klassiek gestreken contrabas en vaak rauwe elektrische gitaar,
verstrengeld in een uniek, niet-in-een-genre-te-vangen universum
waar jazz, wereldmuziek, impro, klassiek, rock en ambient
elkaar symbiotisch omarmen.

Symphony for 2 Little Boys combineert pure schoonheid met
rauwe roots en elektronische manipulaties, extra in de verf gezet
door producer Nicolas Rombouts.
Als kers op de taart werkte het duo voor enkele nummers met
legendarische trompettist Dave Douglas.


Two little boys play their Symphony !


degrootefaesduo.com



Symphony for 2 Little Boys includes
12 original compositions,
three tracks with Dave Douglas,
and a surprising vocal on Help (I need it)




01 Le Métropolitain (GFaes)

Urban atmosphere, vaguely within a frame of contemporary classical music and dangerously rocking jazz. An ungraspable and virtuoso theme and improvisations driven by sub-octave bass and wild sixties fuzz guitar.

02 Bastien (0De Groote)

Originally imagined as a tribute to Sebastian Bach, the original mood of this composition has completely capsized into a spacious guitar melody over an intricate bowed bass rhythm.

03 Fermeture (ft Dave Douglas) (GFaes)

Inspired heavily by the John Zorn/Marc Ribot/Dave Douglas Masada recordings. Delivering the theme and solo on muted trumpet, Mr Douglas remembers 'we called this type of music falafel jazz'...

04 La valse du coeur brisé (GFaes)

Bluesy intro turning into a light and tender jazz waltz with bouncy and playful improvisations. A more traditional jazz sound spectrum. reminiscent of En Route, De Groote-Faes Duo's 2014 debut album.

05 Manifesto (ft Dave Douglas) (GFaes)

Uptempo klezmer theme with a romantic classical bridge.

Adventurous trumpet solo and strangely appropriate funky guitar improvisation.

06 La Bataille (GDe Groote)

A dramatic scream, rough and searching, wild sound effects on both instruments, improvised around an expressive Middle Eastern/blues melody line.

07 de eenzame treurwilg (GFaes)

Open and gloomy, as a lonely weeping willow. Ending with the double bass bowing an impressive low c note, deeper then the bottom of a dark lake.

08 Les Lunes (GFaes)

Displaying an otherworldly view on a familiar Belgian horizon under two moons. Extra electronics and sound effects by straight edge producer Nicolas Rombouts.

09 Endormi (ft Dave Douglas) (©DeGroote)

Sweet little nightmares and unfamiliar warm feelings. Three little boys dozing off quietly and disciplined, the dream gets out of hand quickly. Free associating visions of bluesy trumpet and guitar over an unpredictable bouncing rhythm.

10 Cascamorras Blues (GFaes)

Epic symphony, telling classic tales making use of new languages. A wild intro, bowed bass theme, virtuoso plucked bass solo, funky guitar chords, Spanish melancholy and surprising conclusion.

11 Help (I need it) ((DeGroote) Human vulnerability, vocalised by De Groote-FAES DUO                                                              

12 Ballade Mignonne (GFaes) A goodbye, tender and tough.

 



 
   
     
     
 
 
     
   
 
     
     
 
   
 

 


 

 

CD voorstellingen

 


EDITION RECORDS PRESENTE

NICOLAS KUMMERT ‘la diversité’

 

Release  10 februari 2017


De nieuwe release van de Belgische saxofonist Nicolas Kummert met guitarist Lionel Loueke.

"Het was een eer om aan dit project mee te werken en deze CD op te nemen.
Nicolas Kummert is uitstekend muzikant en componist met een groot gevoel voor melodie. Hij heeft geen angst om het onbekende te verkennen , wat voor mij de grootste kwaliteit en uitdaging is van een muzikant. Daar draait het om in deze groep. "
  Lionel Loueke

© Dave Stapleto


NICOLAS KUMMERT sax ténor
LIONEL LOUEKE guitar
NICOLAS THYS contrebasse
KARL JANNUSKA batterie | drums


TOUR DATES:


9/2: Espace Senghor, Brussels, Belgium
10/2: Cultureel centrum, Maasmechelen, Belgium
11/2: Centre culturel, Mouscron, Belgium
14/2: Centre culturel opderschmelz, Dudelange, Luxemburg with Jeff Ballard on drums


website  



 



OUT NOW ON SMERALDINA-RIMA

 

NIELS VAN HEERTUM

JK’s Kamer +50.92509° +03.84800° LP

Smeraldina-Rima 31 / gran12

 

 

 

At +50.92509° latitude and +03.84800° longtitude Niels Van Heertum recorded his first solo record, in the familiar warmth of his living room in a windmill in the East of Flanders.

 

On the one hand the record explores the sonic possibilities of the euphonium, tuba and trumpet. On the other hand it creates a place without haste. Pure intervals are superposed and moved in order to avoid tension and agitation. Meanwhile the amplified horns circle around the rounded windmill room forming a dense woven web of sound.

 

Niels Van Heertum makes music of many sorts: he was co‐founder of the improvisation collective Ifa y Xango, is a member of Linus + Økland/Van Heertum and granvat’s Book of Air: vvolk, and plays with Chantal Acda, Norberto Lobo’s Oba Loba and En avant, marche! a theater piece by Alain Platel, among other things.

 

Now for the first time, he comes forward with a solo album. The record is part of JK’s Kamer, a series of solo performances by granvat that focus on the sound of the instrument itself, and is co­‐released by Smeraldina Rima and granvat.

 

All music improvised by Niels Van Heertum on euphonium, tuba, trumpet and electronics on February 3th 2014 at the Thienpontmolen

 

Production by Bert Cools and Stijn Cools
Recording and mixing by Stijn Cools
Mastering by Uwe Teichert
Photograph by Sergej Prokudin Gorski
Graphic design and screen printing by Levi Seeldraeyers
Words by Sanne Huysmans

 

On the other hand, if I don’t think about what comes next, I mustn’t even hurry and I can linger in this moment a little longer

 


smeraldina-rima.com
/ granvat.com / nielsvanheertum.com



 

LP version of this album, comes packed in an offset discosleeve, a three colour screen printed open sleeve, and a screen printed PVC outer sleeve. Edition of 400. Includes complimentary CD of the album.

 

 
     
 
 
     
 
 
 
     
     
 
   
 

 

- persbericht -

 

 

 

 


ORCHESTRA NAZIONALE DELLA LUNA

 

 





Founded by its chief conductors Manuel Hermia and Kari Ikonen in 2015 « Orchestra Nazionale della Luna has quickly become one of the most important orchestras on the Moon.
Its diverse and highly original repertoire, as well as its inventive and energetic way of playing are fascinating lunatics and jazz lovers all over the Moon, and even on Earth.



Fondé par Manuel Hermia et Kari Ikonen en 2015, l’ Orchestra Nazionale della Luna est rapidement devenu l’un des plus importants orchestres sur la lune. S’appuyant sur la créativité de la rythmique assurée par Sébastien Boisseau et Teun Verbruggen les compositions prennent leur envol.
Ce répertoire diversifié et particulièrement original, de paire avec un jeu inventif et énergique, fascine les lunatiques et tous les amoureux du jazz sur la lune, et à présent aussi sur Terre.



Opgericht door Manuel Hermia en Kari Ikonen in 2015, het orkest Nazionale della Luna is snel uitgegroeid tot een van de belangrijkste orkesten op de Maan.
Dit gevarieerd en zeer origineel repertoire, gecombineerd met een inventief en energiek spel fascineert gekken en alle liefhebbers van jazz op de Maan, en vanaf heden ook op Aarde.



 

Line Up :

 


Manuel Hermia ( Be ) – sax et flûtes
Kari Ikonen ( Fin ) – piano et moog
Sébastien Boisseau ( Fr ) – basse
Teun Verbruggen ( Be ) – batterie


Release concerts :


15/2/2017 KAAP | Brugge
http://www.kaap.be/programma/orchestra-nazionale-della-luna
16/2/2017 Théatre Marni | Bruxelles
http://www.theatremarni.com/Orchestra-Nazionale-della-Luna
18/2/2017 l'An Vert | Liège


website  



 

 

 

 
     
 
 
     
   
 
     
     
     
 
     
     
  - persbericht -  
   
 

 

Buscemi & The Michel Bisceglia Ensemble - Filmconcerttour Nosferatu

 

 

 



 

 

 


Buscemi en Michel Bisceglia stellen een nieuwe filmconcerttour voor rond de horrorklassieker Nosferatu. Beide heren hebben hun unieke muzikale stijl en voorliefde voor filmklassiekers aangewend om een inventieve nieuwe soundtrack te componeren.

Eerder componeerden beide heren samen ook al muziek voor een filmconcert rond Man With A Movie Camera, van Dziga Vertov. Ze werkten ook samen aan de soundtrack voor Mixed Kebab. Telkens leverde hun samenwerking een uitzonderlijk muzikaal resultaat en niets dan lovende reacties op.

Nosferatu is een stille film uit 1922. Het verhaal rond de film is bijna even sensationeel als de film zelf. Het plot van de film werd zonder toestemming gebaseerd op Dracula; hierdoor kwam er een ban op de film en gingen de originele filmbanden deels verloren. De film werd desondanks één van de grootste klassiekers uit de filmgeschiedenis én een voorloper van het horrorgenre.





Er verschijnt ook een studio album met de muziek uit deze concerttournee.
Vanaf vandaag beschikbaar voor download en streaming! (Spotify, Deezer,...)

 

 
     
  CD te koop vanaf 14 februari.   
     
     
 
     
 

 
     
     
 
   
 

 

- persbericht -




20/1/2017

 

Nik Bärtsch’s Mobile Extended    Jazz 100! | Brussels Jazz Festival

Flagey Brussel

Nik Bärtsch, Sha, Kaspar Rast, Nicolas Stocker, Etienne Abelin, Ola Sendecki, David Schnee, Solme Hong, Ambrosius Huber

 

21/1/2017



Nik Bärtsch’s Mobile


Handelsbeurs Gent

Nik Bärtsch , Sha , Kaspar Rast, Nicolas Stocker

 




 Mobile verovert al vele jaren de muziekscenes wereldwijd met haar unieke amalgaan van jazz, funk, nieuwe en minimalistische muziek, aangevuld met invloeden uit de sacrale muziek en de Japanse cultuur.

Voor het concert in Flagey breidt de Zwitsers toetsenist en componist Nik Bärtsch zijn groep uit met een live strijkkwintet voor een nog meer adembenemende ervaring.

 

Depuis de nombreuses années, Mobile conquiert les scènes de musique du monde entier grâce à sa combinaison unique de jazz, de funk, de musique nouvelle et minimaliste, complétée par des influences de la musique sacrée et de la culture japonaise.

Pour le concert à Flagey , le claviériste et compositeur suisse Nik Bärtsch étend son groupe à un quintette à cordes pour nous assurer une expérience encore plus époustouflante.

   

 

 

 

 

 

NIK BÄRTSCH'S MOBILE

CONTINUUM

 

MOBILE


Nik Bärtsch:
piano, comp.; Sha: bass clarinet and contrabass clarinet; Kaspar Rast: drums, percussion; Nicolas Stocker: drums, tuned percussion

 

 

EXTENDED

 

 

 


Etienne Abelin:
violin; Ola Sendecki: violin; David Schnee: viola; Solme Hong: cello; Ambrosius Huber: cello

 

In the beginning there was Mobile. Now, after three ECM studio recordings and a live double album with his other band Ronin, Swiss keyboardist and composer Nik Bärtsch presents a new album with his original all-acoustic group, here augmented on three pieces by a string quintet.

 

Founded in 1997 Mobile is effectively the wellspring of Bärtsch’s ritualistic approach to music making, nourished by his concepts of reduction and repetition as well as his fascination with Japanese culture. Here textures from jazz, funk, new music, minimal as well as ritual and sacred music are organically interwoven. Bärtsch and his partners Kaspar Rast, Sha and Nicolas Stocker aim for an energetic total group sound rather than displays of soloistic virtuosity.

 

Behind Bärtsch’s original decision to step away from conventionally interacting ad-hoc ensembles was a wish to explore musical and social energies more deeply with a group based on the idea of continuity at multiple levels. This “musically-focused community”, as Bärtsch calls it, has played concerts of marathon durations – up to 36 hours – in which music, lighting and performance space design, video arts and swordsmanship have been brought together.

 

After establishing these complex artistic rituals with Mobile, Ronin was founded in order to address the musical material more flexibly and directly. The group’s recordings include the ECM albums Stoa (2006), Holon (2008), Llyrìa (2010) and Ronin Live (2012), with concert recordings from 2009 to 2011.

 

In both ensembles Bärtsch tenaciously embodies a pragmatism in line with the classic creed of Asian martial arts: practice long enough and what you have practiced will change by itself, if you are alert and ready. Accordingly, a musical system may take on a momentum and development of its own through the steady power of repetition.

 

With Mobile Extended – the core band plus the string players – Bärtsch presents the chamber music aspects of his musical thought. Mobile’s music is organized in what Bärtsch calls ‘modules’ and it develops spirally. Its structures, based on the repetition of certain elements, may remind listeners of the pulse patterns in minimal music. But in contrast to ‘classic’ minimalist works by Riley, Reich or Glass, Bärtsch’s pieces are propelled through rhythm and beats rather than through floating pulsations.

 

“The way we organize our ‘modules’ rhythmically is more related to certain strategies of Stravinsky or Ligeti, to funk or to certain kinds of ritual music than to classic minimalism, which tends to use a more linear rhythmic Pointillism. We shape rhythm as a vehicle for dramaturgy: we are interested in its spin and its potential as an acoustic picture puzzle,” Bärtsch explains.

 

He cites an early piece by György Ligeti, the Continuum for Harpsichord of 1968, as an important influence. Together with the vision of a continuous spiral development of the group it has inspired the title of the new album. Also it gave impetus to ‘Modul 5’ – with Schwarzweiss, a piece by Zurich composer Edu Haubensak from 1979 – functioning as a kind of intermediate stop. Ligeti’s rhythmic finesse, his interest in New Music and his quest for new solutions in combining old and new music have inspired Bärtsch’s artistic approach.

 

While the music on Continuum strictly follows Bärtsch’s compositional logic it also conveys a sensuous physicality, thriving on conceptual juxtapositions as it seeks freedom through clear flexible systems and the interplay of structure and surprise, pathos and irony.

 

Continuum was recorded at Lugano’s RSI studio in March 2015 and produced by Manfred Eicher.

 
     
 
     
     
 
 
     
     
 

 
   
     
     

 

 


 ©  JAZZEPOES 2017

 

 

 

up again !

 

 

 

back to start !