|
|
|
Labtrio
Nature City
|
|
|
|
OTN 624 |
|
Lander Gyselinck : DRUMS |
Bram De Looze : Piano, Fender Rhodes | Anneleen Boehme : double bass
10 jaar LABTrio, mét nationaal én internationaal succes, dat mag gevierd
worden ! Daarom ook deze CD , de opvolger van 'The Howls are not what they
seem', die met New Yorkers Michaël Attias op sax en Christopher Hoffman aan
cello en dat was een CD die mij wat moeilijker lag dan deze 'Nature City' al
kon ik het trio live, ook met die guests, steeds wel smaken...raar maar
waar...Ik heb die vorige CD echter nooit in woorden gevat dus zou het ook
best eens kunnen da'k die nu ook anders waardeer...misschien iets om later
nog es te doen, dat terug kijken, eerst focus ik nu graag op het nieuwe voor dat
ook alweer 'gedateerd' staat...En deze 'Nature City' voert je meteen na 't
binnen stappen electronisch naar hogere oorden waar het moeilijk lucht
happen is tot de ritmiek van de drums de bas aanvuurt en even later ook de
piano binnen dartelt. In hoog tempo gaat het dan een end verder en het zou
op een bepaald moment 2 richtingen kunnen uitgaan dan. Helaas wordt , wat
mij betreft, gekozen voor de afremmende keuze. Persoonlijk vind ik dat er
nog wel wat weg in dezelfde richting mocht afgelegd worden maar 't is een
bewuste keuze en voor elke keuze op die tweesprong valt er wel wat te
zeggen.
Van Bach heb ik alsnog geen kaas gegeten en d'er zijn zo direct ook geen
plannen om daar de kaasplank bij te gaan halen ook maar wat dit trio
arrangeerde uit de Goldberg Variaties is wel het heel plezierige, vrolijke
'Variation 15' . Ja, zo lust ik Bach ook ! Je zou denken dat het trio dan nog
een eind zou doorstormen maar vervolgen doet de schijf met een omfloerst,
wat statig ook, integer en gevoelig stuk. 'Lumen' is dat en hebben we
het over de lichtintensiteit, dan is't een zwak peertje. Goeie song,
dát
wel
waarbij Anneleen eerst het woord mag voeren. Rustig beaamt Bram en Lander
kleurt in met cymbalen en ritselende drums...
' Ihor' daarna, lijkt een
zoeken naar de juiste toonaard en bijstemmen aan het begin en blijft daarna ook een
wat zoekend stuk, een weg die piano en bas samen afleggen al komen ook drums
steeds korter bij om tenslotte samen als eenheid een standvastiger verhaal
te vertellen en dan in de laatste minuten te berusten. Het is met z'n 9'50''
dan ook de langste song uit deze CD met 9 tracks...Met 'Fugue' sluiten we
een tweede en meteen ook laatste keer J.S. Bach in de armen en deze is zeker
zo speels maar absoluut lichtvoetiger dan de klassieke versie(s). Vééls te
ernstig vind ik die maar again : dat is smaak en ik ken d'er niks van, van
die klassiekers, dus geef ik de Labtrio versie maar de meeste punten, nèh !
Behoedzaamheid tekent 'Inside Now', een stuk van Lander. Het voorzichtig
openen van deuren en het ontdekken van dingen...
...van de start van het industriële tijdperk lang geleden misschien ? 'Mental Floss' zet
alleszins een machinerie in gang die tussenin secuur wordt bijgesteld ook.
Anneleen neemt hier nogmaals doortast de leiding in handen, vrouwen aan de
macht ! Daarna loopt alles immers gezwind en met een lekker tempo
verder...Oeps, ernstig terug nu want het betreft hier 'Happy Famous Artists'
en deze hebben concert-salongevoel toch ook ? Mooi ! en de koffie mag geroerd
worden met méér dan alleen maar gouden lepeltjes ook, dankjewel daarvoor... En als we
daarna aan het einde staan van de plaat mogen we al vooruitdenken aan wat in
de toekomst zeker nog zal komen te volgen . Want 'Amnesiac'
(geheugenverlies) is de afsluiter hier en dat start een reeks van opeenvolgende,
repetitieve drumslagen. Een zoeken
naar de gecodeerde opening van een vervolgverhaal ? en... code vergeten ?
Alleszins wacht ook de bas rustig af, achteruit blikkend in de wetenschap
dat het weer mooi was en dat hier, op dit album, divers en behoorlijk werk werd neergezet met
mooie interventies en bewegingen van alle partijen. Gefeliciteerd dus
Labtrio en gooi er nog vele jaren tegenaan ! Wij voorspellen immers een
succesvolle toekomst...
Winus
|
|
|
|
Steiger
And Above All
|
|
|
|
eNR057 |
|
Keys - Gilles Vandecaveye
Double Bass - Kobe Boon
Drums - Simon Raman
Een dartele piano krijgt een stevige drumdrive en
flip-flopt daarmee tussen luisteren en shaken in begintrack 'Sturm
der Liebe'. De aandacht is daarmee alleszins getrokken voor deze
eerste van Steiger en jawel, een pianotrio ! Da's meteen duidelijk
wanneer een speelse repetiviteit zich met dezelfde snelle vingers
ontwikkelt om dan afwachtend maar ook met een zekere rusteloosheid
te gaan mijmeren over de dingen des levens in 'Saint Roch'. Mooi
gedaan hoor ! Rusteloosheid ligt ook aan de basis van 'Hymne without
God' waar de bas van Kobe en de percussie van Simon aan de start wat liggen
'kreften'.De bas mag daarna beginnen uitwijden, instemmend wat later
bijgestaan door de piano die uiteindelijk weer argumenten ter
discussie aanvoert. De percussie is daarbij nog steeds duidelijk
aanwezig ook. Twee korte stukken volgen dan en een kwade
muzikaliteit trekt door het eerste: 'Bachfag'. Kort maar krachtig,
nèh !
Wit /zwart, beweging/tegenbeweging kleurt dan het
volgende 'Inverse Reverse' om dan electronisch afwachtend af te
sluiten. Met 'Berlin Revisited' lijken we dan weer op een beat af te
stevenen. Tromroffelend gebeurt dat waarna er zich een mars in gang
zet met electronische keys die soms refereren en mij alleszins doen
terugdenken aan de 'historische' Moog synthesizers...Dat vormt de
hoofdbrok in een haast militair doorstappen nu dat nog langer zou
kunnen duren dan de 8'15'' die de song lang is. Maar dan is het al
'Zes Uur Verder' en de keys hebben daarbij 'de slappe' gekregen, bas
en drums houden zich recht...Een aangestreken bas speelt daarna de
zoetgevooisde viool in 'Kayip' waarbij Gilles aan de piano bedeesd
het woord laat aan de strijkstok van Kobe. Uiteindelijk komen de
keys wat dramatisch terug om daarna alles te overspoelen en worden
we na de druk in deze stoomketel abrupt weggespoeld ook. Da's dan naar
'Part One', al is het intussen track 9 en daar mag een rockfeel zich
nog es laten voelen in een stuk met veel cymbalen en een
intrigerende beat. 'You is You? op het einde is daarna wat rust
terug vinden met een aangestreken bas, uitnodigend, en daar wordt
vriendelijk op ingegaan door een wat berustende piano ook maar even
goed voel je weer die rusteloosheid die als een leidraad door deze
CD loopt. Er wordt geëindigd met een vraagteken... Als je na het
luisteren raakpunten zoekt naar andere pianotrio's hier die
eenzelfde pad bewandelen dan blijft ook hier dat vraagteken want
heel anders is dit dan bvb. De Beren Gieren', ook geen alledaags
piano trio. Nee, dit is Steiger,eigenzinnig en eveneens het
luisteren waard !
Winus
|
|
|
|
De Groote-Faes Duo
Symphony For 2 Little Boys
|
|
|
|
003 |
|
'En Route' , het debuutalbum van het duo uit 2014
toonde al aan dat het duo heel eigenzinnig uit de verf kon komen met
mooie vertellende, vooral bluesmuziekjes die soms de romantiek deden
aanzwellen. Soms voerde weemoed de boventoon, dan werd het vantijds
weer 'wilder' met een uitbrekende gitaar, waar een soort nonchalance
door sprak en niet zelden was Ben aan de bas dan de verzoenende
factor, met zijn zoet gestreken bas. Ook niet zelden was daar die
licht klassieke toets.en dat alles met een zeer eigen en zelfs wat
experimenteel karakter. Absoluut luistermuziek was het , het
ontdekken waard ! Een bescheiden succes was het resultaat toen en
nu, 3 jaar later, staat het duo d'er met een trotse opvolger,
eenzelfde formule maar met nog meer lef én met toegevoegde waarde
Dave Douglas, internationaal gewaardeerd trompettist, op enkele
tracks als guest daar bovenop ! Luisteren, zeggen wij dan...
Vakmanschap blijkt meteen uit de eerste
tracks en Bruno De Groote ademt volwassenheid uit ook. Dat kan haast
niet anders, die kan natuurlijk al terugzien op diverse
samenwerkingen met o.a. Axelle Red, Raymond van 't Groenewoud en
Roland Van Campenhout..was ook eerder gitarist bij Mambo Chillum en
El Fish en ooit zagen we hem nog bezig als Bruno de Bruxelles...man,
man, rijk verleden ... Ben Faes anderzijds werkte ook met o.a.
Raymond en Ronald samen en zelf kennen we hem nog van bij het Jokke
Schreurs Trio en daar leverde die ook al méér dan behoorlijk werk.
Die zou d'er ook wel komen, merkten we toen al op...
De twee starttracks hier worden dan wel ietwat klassiek aangedraaid
maar algauw is daar dan dat voornoemde lef met méér dan slechts
rockende licks op de gitaar van Bruno. Voeg daarbij bvb ook nog es
de intrigerende beat van 'Bastien'. Op een bijblad van de CD staat
in 't kort de essentie van elk nummer beschreven, dan kan je volgen
vanwaar de mosterd gehaald wordt of hoe je't kan
bekijken/beluisteren. Van 'Fermeture' verwijst dat naar de Masada
recordings van John Zorn/Marc Ribot en Dave Douglas en op dit nummer
klinkt Dave als gast daarbij erg cool op die muted trumpet van 'm.
Gevaarlijk mooie 'falafel jazz 'is dit waarna de dreiging blijft,
zelfs even toeneemt in 'La valse du coeur brisé' om dan te bezwijken
in een jazzy walsjasje met speelse improvisatie zodat dit nog
vrij conventioneel uitdraait. In 'Manifesto' dartelt dan weer wat
klassieks over iets wat Dave Douglas op het lijf geschreven staat:
de klezmer muziek. Goed doorstappend gebeurt dit maar met zowel
buiten het gewone romantiek tegenover weer die eigenzinnige gitaar
van Bruno, mooi ! Volgt wat Oosters, energetisch en zwaar
aangestreken, een overgave aan de zonde en de daaropvolgende kater
in 'La Bataille', drama en pijn dus maar wel verwonderlijk mooi, nog
maar es...Van de weersomslag volgt dan het berouw in 'De eenzame
treurwilg' en de goedmenende argumenten van de gitaar wegen hier
niet op tegenover het immense verdriet van de bas... De
eindeloosheid daarna in weer een Faes nummer, de meeste nummers hier
zijn van hem maar de ruimtelijkheid komt vooral van de echoënde
gitaarklanken en toegevoegde electronics. Een laatste keer hebben we
daarna Dave Douglas in het spoor met een blues die mooi uitsterft.
De verhalen zijn echter nog niet uitverteld want 'Cascamorras Blues'
struint wat later levendig en in Spaanse furie voorbij tot de
melancholie lijkt toe te slaan maar wat blijkt : de passie overwint
! En we hebben nóg wat andere emoties te gaan ! Het
bleitmoment krijgen we met de gezongen ! tearjerker 'Help (I need
it)' en de krop komt mij daarbij waarlijk bijna in de keel...
'Ballade Mignonne' is daarna het sentimentele afscheid van deze
'Symphony for 2 Little Boys' die zich écht geen kleine jongens meer
mogen noemen. Dit is een uitmuntende CD met zulks een eigenheid en
muzikaal vakmanschap dat het je niet onbewogen kan laten. Zwaar
aanbevolen luisterplezier dus !
Winus
|