enkel toegestuurde info en besproken/te bespreken CD's worden/werden hier vermeld, deze lijst heeft niet de ambitie om álle uitgaven weer te geven !
ID |
PRODUCENT |
LABEL |
PERSTEKST OF (kort) RECENSIE |
||||||||||||||||
|
Hepcats Easy Street |
RN 005 |
Voor een stemmige, behaaglijke avond zit je met ook de
knusse muziek van de Hepcats wel goed.Naast Arne zorgen daarvoor een bassist
die als sideman (van o.a. Jan Muës) ons al steeds wist te bekoren , Flor Van
Leugenhaeghe, en dan vervolledigt het kwartet zich met een paar talenten die
vorig jaar met recht het 'Jazz Concours des Jeunes Talents' wonnen: Tim
Finoulst op gitaar en Kim Versteynen, het zangeresje met de zachte vibrato
dat zich anders ook al zo mooi 'in the middle' weet te zingen. Samen brengen
zij vanavond in een dertiger, veertiger jaren 'hepcat' traditie die melodiën
die je meteen meent te herkennen, songs uit het great American songbook,
standards en more, hoorpareltjes uit de schrijfstok van Duke Ellington,
Harold Arlen en Billy Strayhorn... (ref. concert JaZZora concert, Leuven 17/01/2014) Winus |
||||||||||||||||
|
Jan-Paul Celea Yes ! Ornette |
OTN 016 |
Er was een tijd dat de muziek van Ornette Coleman niet aan Jean-Paul Celea besteed was, maar over de jaren is de bedreven Franse bassist blijven evolueren. Vrij recent kreeg Celea de smaak te pakken toen hij ontdekte dat de thema's van Ornette en de vrije manier om ze te spelen aansloten bij datgene waar hij zin in had. Met Wolfgang Reisinger die hij al lang kent en met Emile Parisien die hij net had leren kennen zette hij een Ornette-project op stapel en deze cd is daar een fijn resultaat van. Met oude rot Reisinger speelde hij oa al samen in trio met Dave Liebman en met Joachim Kühn. De jonge Parisien leerde hij kennen op een festival en Celea vatte al gauw een grote bewondering voor hem op. De drie wisten in hommage aan Ornette elkaar blijkbaar aangenaam te verrassen en te stimuleren. Wat zij brengen, klinkt bijna als uitgebeende Ornette Coleman, als uitgepuurde versies van bekende en minder bekende titels die doen denken aan de Meester op Middelheim in het jaar 2007. Maar hier horen we dus een trio en elk lid bespeelt maar één instrument. Dat er prominent één contrabas in zit, sluit aan bij het vroege begin met Charlie Haden. Tegelijk vat dit trio de geest van vroege en latere Ornette én komen ze met een eigen, warme sound. Parisiens spel op sopraan (geen altsax zoals Ornette meestal) speelt daar een grote rol in. Niet dat het spectaculair is hoe onverschrokken de prille dertiger de ruimte benut bij deze ervaren ritmesectie. Parisien eist de ruimte niet op, maar kleurt liefdevol de thema's in en schildert er met fijn penseel eigen ideeën bij. Samen met Celea draagt hij veel volle, warme kleuren aan. Celea en Reisinger combineren als uit de losse pols ritmisch met melodisch spel en het lijkt soms dat zij met drie op dezelfde vierkante centimeters aan het schilderen zijn. Dan weer zijn zij tegelijk aandachtig en losjes elk met een ander deel van het werkstuk in de weer, zo je wil sculpturen aan het maken die soms gladder, meer afgerond worden dan bij Ornette, maar ook diens grilligheid weten zij te vatten en vinnig te eren. Wat Celea, Reisinger en Parisien doen komt over als onbetwistbaar juist, maar eveneens als zoekend en kwetsbaar. Om kort te gaan, het klikt tussen de drie en de muziek van Ornette. Ze weten ook voor een flink stuk zijn veelzijdigheid in de verf te zetten. Aan zijn op traditionele blues gebaseerde stukken gaan ze voorbij, maar ze eren wel met veel techniek en gevoel de vastbesloten, levenslustige Ornette zoals op 'Fixed Goal', de eigenzinnige zoeker, zie bvb 'Semantic Expressions', de sensitieve, oa met 'Lonely Woman' alsook zijn speels en danserig met latin dollen op 'Latin Genetics'. 'Yes Ornette!' is een origineel fijn eerbetoon dat warme aandacht verdient.
|
||||||||||||||||
|
Eve Risser - Benjamin Duboc - Edward Parraud TEn Corps 2012 |
DT02 |
|
||||||||||||||||
|
Ruben Machtelinckx Faerge |
Ruben Machtelinckx & Rogé Verstraete |
Deze plaat plus cd vingen alras lof bij recensenten van Knack,
Cobra, De Standaard, Kwadratuur, RifRaf, Enola en hopelijk vergeten wij er
een paar. De jassepoes huppelt er achteraan en vleit zich neer in het fijne
weefwerk van de vier muzikanten. De jassepoes spint bij zoveel moois.
|
||||||||||||||||
|
Manolo Cabras & Basic Borg I wouldn't be sure |
Voor wie wel eens live jazz meepikt in Vlaanderen of Brussel doen de namen van Lynn Cassiers en Manolo Cabras wellicht een belletje rinkelen. Haar zag je misschien al aan het werk met Octurn of Lidlboj of in concertante theatervoorstellingen met het Brussels Jazz Orchestra (Vliegen tot in de Hemel) of met het Vaganée Kwartet (Het Einde van de Wereld). Hem kan je al zien spelen hebben met oa Free Desmyter, Chris Joris, Augusto Pirodda of Erik Vermeulen. Je zag hen misschien ook al samen bij MALM of bij Riccardo Luppi's Mure Mure. 'I wouldn't be sure' van Basic Borg is een cd die blijk geeft van zin voor variatie en tegelijk een zekere homogeniteit uitstraalt. Voor de composities tekenden vooral Cassiers en Cabras elk afzonderlijk en op bijna elk nummer zingt of vertelt zij - al dan niet met vervormde stem. Haar stem is een heldere stem die zij door elektronica omgebogen in andere dimensies laat overgaan. Net als die van de stem is de rol van elk van de instrumenten er één van welgemikt doseren. Openingstrack' G Whatever' maakt meteen duidelijk dat de muziek van Basic Borg een persoonlijke uitdrukking geeft aan gedachten, gevoelens en belevenissen. Eigenlijk zingt Cassiers misschien niet eigenzinniger dan An Pierlé, Björk of Kate Bush, maar omdat de muziek niet alleen naar pop, chanson en dans verwijst, maar jazz is, die ook invloeden verwerkt van Europese improvisatie en free, zal de cd niet zo makkelijk airplay vinden op de radio of zijn weg naar grote podia. Hier valt echter moois te ontdekken voor wie openstaat voor kunstzinnige muzikale creativiteit. 'I wouldn't be sure' geeft speels expressie aan twijfels en een eigen weg vinden. 'No Comment' klinkt als een muzikaal gebed en geeft uitdrukking aan de beleving van een liefdesrelatie. 'Pronti, Partenza, Via' klinkt alsof de muzikanten trollen en demonen op hun weg te vinden in een soort psychedelische free jazz. 'Now I Remembe'r lijkt een enge flashback te behandelen na LSD-gebruik. 'Plaça de Cristo Rey' klinkt dan weer als een poppy filmmuziekje met een mooie piano en 'Game Over' als chanson meets free jazz. Tussen de songs door passeren fijne instrumentale kleinoden en sfeerstukjes. Met 'Dolce' kom je een zacht duet tegen van bas en drums. 'A Ciascuno Il Suo' straalt rustige aanvaarding uit en het plezier van samenspel en scheppingsdrang. 'Scalar'e Bottulusu' werpt schijnbaar een blik in een denkbeeldige klankenfabriek. Met 'It should be there' trekt de muziek zich terug in de achtergrond om daar geleidelijk in op te lossen. Het is uitkijken naar de cd-voorstelling, live in de jazzzolder in Mechelen op 8 februari, in de Sounds in Brussel op 9 februari 2013. |
|||||||||||||||||
|
Marjan Van Rompay Group Silhouette |
Zacht aangeblazen neemt de eerste van de Marjan Van Rompay
group een wel heel erg mooie start met 'Dirty September' waarin naast de
blazers ook de piano van Bram Weijters
ons weet te verleiden
, Bram, ons bekend van allerhande uiteenlopende projecten, van z'n eigen
trio over Dez Mona tot Hamster Axis of the one-click Panther, om er maar
enkele, maar wel opvallende van te vernoemen, zit mooi in het geheel van
klanken en kleuren en je hebt met deze start helemaal niet de indruk dat het
hier om een debuut-CD gaat. Ook graag wat punten voor alweer een uitstekende
Toon Van Dionant die ook al veel ervaring mee brengt, net zoals Janos
Bruneel, aan bass, die mee bij 'Hamster' in de groep zit.Dieter Limbourg op
zijn beurt, is een oudgediende en één der keurblazers van het BJO, maar ook,
wat mij betreft, één van de opvallende klassebakken van het High Voltage
Sextet en maakt dit selecte gezelschap kompleet en je moet het meteen Marjan
mee geven, zij weet zich te omringen met een fine fleur aan muzikanten
alwaar zij zich, als zij het waar maakt met deze plaat, zich meteen een
speldje mag opprikken, als zij hier blijkt bij in te passen dan...Wat mij betreft
maakt deze 'intro' dat echter direct al waar ! Marjan is trefzeker, genereus
met de partijen ook die zij arrangeerde voor haar mede bandleden die ook in
'Dyson' mooi aan bod komen en die 7'32'' lijken zo te zijn gevlogen...In
'Waltz for Sander' staat zij als een dartele vlinder een heel stuk alleen
tot de band komt meewalsen met een zangerige Janos aan de warme bas en een
meeslepende Bram Weijters. Je hebt intussen wel door dat Marjan oor en
voorkeur heeft voor melodie, zij schreef trouwens al de composities op deze
verzorgde schijf (mooie kaft met foto-ontwerp van Antwerps stadsfotograaf
Jasper Léonard !) en komt
tegemoet aan de zucht van heel wat liefhebbers die zoeken naar
melodische harmonieën in een jazzlandschap dat vandaag de dag daar niet
veel
meer om lijkt te geven... 'Reykjavik Excursion' is nog zo'n vertelling, een
verhaal waar Dieter, als tweede stem aan sax, voor Marjan de loper uitrolt.
Trillend, wat emotioneel, vertelt Marjan haar verhaal dat verder opgepikt
wordt door Bram waarna Dieter haar vaderlijk terug binnen haalt.De drive van
de bass en de drums maken dat het niet zo melig klinkt zoals ik het hier
vertel...Een beetje droevig, met een hart dat nauwelijks bonst volgt dan
'Feel What's Real' en ik had me bij die titel eigenlijk wat méér
levensvreugde voorgesteld. De overtuigingskracht komt echter pas na de solo
van de piano, waar Marjan kracht lijkt uit te putten. Toch mooi, alleen wat
te ingehouden, lijkt mij toch. ' Kill Your Darlings' schept daarna meer
verwachting na de intro en het stuwende karakter van de drums is de force die meer
dramatiek toevoegt. De bas van Janos breit daar mooie lijnen tussendoor en
ook Marjan glijdt soepel als de zomerse wind in golfjes daar doorheen. 'Home' kan daarna een verlangen
zijn, is expressiever en gooit dialogen open. Bij de vele glanspianisten die
ons landje intussen rijk is, gooit ook Bram Weijters hoge ogen, hier weer eens het
bewijs. Wat mij betreft is dit één van m'n lievelingsmelodieën op deze
plaat. Al gooit ook 'Aiming' deze CD verder open met alweer een
vragende Bram Weijters
aan de start, maar waar Marjan nu voluit in meegaat. De stemming
zit goed, dat voel je meteen en de ritmesectie draagt dit schitterend mee langs gans de
lijn. Besluiten doen we daarna op deze eerste van Marjan met de lekkere
blues van 'Bam Bam's Baby Blackbird Blues' alwaar zij alle gène van zich
lijkt af te spelen. En, als je't al helemaal niet meer verwacht, komt gueste
Paulien Van Schaik (zuster van Joost Van schaik, de Nederlandse topdrummer?) daar ook nog aan.
Het nummer met haar staat immers als een bonustrack op de CD want past als
enige gezongen compositie niet echt in het geheel. Het blijkt verder wel een
zeer geschikte outro met die mooie karakterstem van Paulien, zoet gevooisd,
net zoals de altsax van Marjan. Die zet met dit eerste album van haar een silhouette
neer, gefeathered' met
zachte randen maar met duidelijk karakter inside ... We kennen intussen al
enkele vrouwelijke Vlaamse saxstemmen waarvan die van Sara Meyer (oa
Saxkartel) ons ook al goed bevalt, wees dus welgekomen Marjan, in dit
jazzlandschap waar ook jij niet zal mis
in komen te
staan...Dit is een fijn en meer dan genietelijk debuut van een artieste
vanaf de start, laat dat intussen wél duidelijk wezen !
|
|||||||||||||||||
|
Jon Irabagon Outright ! Unhinged |
Irabbagast Records |
Irabbagast Records |
De eerste track van de cd doet direct en niet zo
onwillekeurig denken aan 'Ghosts' van het Peter Evans Quintet uit 2011. Het
elektronisch gestuurde 1'11" durende 'Camp Douglas' brengt de inbreng in
herinnering van Sam Pluta op Ghosts, de zgn live processing die tijdens het
spelen en opnemen de klank bijstuurt. Verderop krijgt 'Camp Douglas' nog een
tweede en derde vervolg zodat de elektronische programmering door Chris Cash
een weerkerend gebeuren wordt in de loop van de cd. De associatie met Peter
Evans is niet toevallig, want met hem maakt Jon Irabagon de blazerssectie
uit bij Mostly Other People Do The Killing. De naam van MOPDTK laten vallen
geeft dan weer een idee in welke richting deze jazzplaat voor een flink stuk
uitgaat. Vanuit fascinatie en respect voor tradities in de jazz, maar met
een intense drang om nieuwe vormen te vinden wordt met de tradities gedold.
Wat goed is voor wilde exploraties en lichtjes fantastische composities en
improvisatie.
|
|||||||||||||||
|
Samuel Blaser Quartet As the Sea |
As The Sea, zoals de zee, maakt eb en
vloedbewegingen langs wegen van geleidelijkheid. 'Part 1' vertrekt van een
bijna geruisloos, maar zachtjes trillend oppervlak. Als met korte
pennentrekken schetsen de muzikanten kleine veranderingen in een
uitgestrekte zeespiegel die langzaam in beweging komt. Alsof een oneindige
weemoed zich in zijn slaap verroert en zichzelf wakker droomt.
|
|||||||||||||||||
|
I Compani Garbo and OTHER goddesses of Cinema 2CD |
Fascinatie voor film is wel vaker een uitgangspunt voor
muzikale projecten. Voor Bo van de Graaf is het intussen al meer dan 25 jaar
een belangrijke rode draad doorheen zijn carrière. Hij moet zowat de enige
overblijver zijn van I Compani zoals dat in 1985 rondtrok met een project
van bewerkingen van de muziek van Nino Rota bij films van Fellini. De
legendarische Italiaanse regisseur leefde toen nog en Bo van de Graaf is hem
persoonlijk een exemplaar van hun LP gaan brengen. Ruim 25 jaar later kan I
Compani een parcours voorleggen dat ook toneel, poëzie, mode en circus
aandeed. En steeds weer komt er film bij, telkens pakt I Compani
multimediaal uit.
|
|||||||||||||||||
|
Angles 8 By Way Of Deception, Live in Ljubljana |
Wie The Liberation Music Orchestra een warm hart toedraagt, is het aan
zichzelf verplicht om er zaterdagavond 13 oktober in Hasselt in zaal
België bij te zijn. Niet omdat Charlie Haden er met een vernieuwd orkest
aantreedt en evenmin omdat een meeting plaatsvindt die de stembusgang de
volgende dag zal beïnvloeden, maar omdat Angles 9 komt. Enigszins
vergelijkbaar met The Liberation Music Orchestra spelen Angles prachtige
muziek voor een betere wereld.
|
|||||||||||||||||
|
RVNY4 Trinity |
In de twee minuten intro van openingstrack 'RR' zou je je bijna bij de
begingeneriek kunnen wanen van een film van David Cronenberg. Een
associatie die meteen een paar adjectieven kan oproepen: cerebraal en
intelligent. Een associatie ook die de verwachting kan scheppen dat
weloverdachte langzame stukken stevige, zoniet explosieve actie alsook
bevreemdende passages zullen in- en uitleiden. Kort door de bocht is dat
ook hoe je deze CD in een notendop zou kunnen samenvatten. Maar omdat
nogal wat films van Cronenberg met viscerale horror gepaard gaan is het
nodig er op te wijzen dat deze CD niets te maken heeft met griezelige
sferen.
|
|||||||||||||||||
|
Mary Halvorson Quintet Bending Bridges |
Op woensdag 3 oktober treedt het Mary Halvorson Trio op in De Singel in
Antwerpen, op 4 oktober in Brussel bij Recyclart. Zij is een jonge
dertiger en geldt nu als dé vooruitstrevende gitariste. Opsommingen van
samenwerkingen met jonge en gevestigde talenten en de opnamen waarop zij
meepeelt doen duizelen. Een greep uit de namen: Anthony Braxton, Taylor
Ho Bynum, Nate Wooley, Jessica Pavone, Tom Rainey, Stephan Crump. Onder
gitaristen is Marc Ribot al langer een must see, sinds een jaar of drie
Halvorson ook.
|
|||||||||||||||||
|
Mendoza-Sluijs-Soniano 3/4 Peace |
Wie in of dichtbij Mechelen woont of er op 11/9 verbleef, had de kans om
dit trio live te zien spelen in Café Equator. Wie er niet bij was en de
plaat
hoort, kan zich afvragen of deze fijne en delicate muziek in een café
wel overkomt. Met een niet al te talrijk opgekomen publiek dat de
aandacht bij
de muziek hield, was dat wel degelijk het geval. Voor de gelukkige
getuigen was het genieten !
|
|||||||||||||||||
|
Bruno Vansina Quartet ft. Steve Nelson Stratocluster |
Het eerste wat opvalt aan deze CD is het artwork, het
kleurrijke hoesje met een speelse tekening die kinderlijke naïviteit
combineert met een ietwat kritische blik. De tekening maakt nieuwsgierig,
maar blinkt niet echt uit in creativiteit of originaliteit. Dan is het
tweede wat opvalt een grotere meevaller: met het kwartet speelt Steve Nelson
mee die oa meer dan 10 jaar ervaring kan voorleggen in het Quintet en de Big
Band van Dave Holland. Dat maakt ook nieuwsgierig en hij draagt bij aan de
muzikale kwaliteiten van deze CD.
|
|||||||||||||||||
|
Neneh Cherry and The Thing The Cherry Thing |
Het was 16 jaar geleden dat Neneh Cherry nog een langspeler opnam. Nu is
er een nieuwe. In haar samenwerking met The Thing heeft ze een nieuwe
invalshoek gevonden. Eén waarmee ze zich weer eens ten volle kan uitleven.
Zij is niet meer de jonge vrouw van indertijd 'Buffalo Stance', 'Manchild'
of de prachtige bewerking van Cole Porters 'I've Got You Under My Skin' dat
zij invulde als een Stop-AIDS song. Zij is wel nog altijd een zelfbewuste
vrouw die met beide voeten in de wereld staat en graag danst. Met The Thing
komt ze dichter dan ooit bij de artistieke expressie van haar vader Don
Cherry te staan. Hoe nu de paden kruisen van de vrije vrouw Neneh en de
vrije jazz van The Thing maakt velen enthousiast. The Cherry Thing draagt de
vruchten van prachtige kruisbestuivingen.
|
|||||||||||||||||
|
Koos Wiltenburg Group Hands On |
Van de Nederlandse Koos Wiltenburg Group verscheen eerder in 2009 'What a wonderful day for the blues' en , hoewel we ze nooit eerder hoorde, zal het best wel met het gitaarstempel van Eef Albers er op gedrukt zijn. Dezelfde bezetting met hoogwaardige musici waaronder weer Eef Albers aan elektrische en akoestische gitaren brengt nu 'Hands on' en, hoewel crossover, kunnen we ze best onder 'jazz' rangschikken want, al gaat deze bal niet op voor alle tracks, d'er zitten best genoeg jazzelementen tussen. Eef is een toonaangevend Nederlands gitarist al doet z'n naam zo meteen geen belletje rinkelen. Hij nam onder eigen naam en met de Eef Albers Band een aantal CD's op maar is vooral een veelgevraagd gastmuzikant, speelde of werkte samen met o.a. componist Rogier Van Otterloo , bassist Stanley Clarke en pianist Christoph Erbstosser en blijkt zo gereputeerd dat de band soms aangekondigd wordt als de Koos Wiltenburg Group featuring Eef Albers...een grote meneer dus maar laat ons de andere muzikanten ook eens voorstellen en daarbij meteen maar beginnen bij de man die de band z'n naam geeft : Koos Wiltenburg zelf.Da's een professioneel muzikant met veel studio en theaterwerk die eerder oa samenwerkte met Georgie Fame, Lee Konitz en Toots Thielemans, ook al geen beginner dus ! Uit het befaamde Nederlandse Metropole Orkest komen dan rietblazer Leo Janssen die eerder ook in de Eef Albers Band zat en drummer Arno Van Nieuwenhuize die verder ook in popgroepen speelde met oa Fay Lovski. Aan percussie wordt die bijgestaan door Senegalees Mamour Seck die heel wat ervaring meetorst. Zo musiceerde die naast Hans Dulfer en Jan Akkerman uit eigen (Neder)land maar ook met kleppers als Youssou N'dour en met David Murray ! Laatste maar zeker niet de minste in het gezelschap is gitarist Thomas Zoetelief, een laatbloeier op gitaar en producer van deze 'Hands on' die vooral thuis geregistreerd werd, bij Koos dan ... Voorwaar een puik gezelschap om op je concertpodium staan te hebben ! Zoals gebruikelijk loop ik met jou langs de tracks van de composities die allen, op één na, door Koos werden gecomponeerd. En zo starten we tegen een Latin achtergrond in 'Touchdown', met krachtige gitaarlijnen na de saxsolo, een inventieve bas en dat alles mooi omkadert door de percussie die extra warmte toevoegt. Meteen een sterke entrée ! Trager van tempo en vertellend, met een voorangsrol voor de gitaar van Eef volgt dan 'Watching and Waiting', en nu begrijp je al meer waarom Eef zo geroemd wordt, een karaktergitaar is het. 'Time's Up' komt dan wat onstuimiger en vat alles dan duidelijk in een meer jazzy én catchy tune. De tenor van Leo Janssen is helder en ook de solo van Koos rolt vlot je oor in. 'Wereldser' en vooral ook Afrikaanser wordt het met 'Katharsis', aan de start met Leo op de African Flute, die met de diepe warmte van het binnenland wordt aangeblazen en zo de juiste stemming treft. Een zangerige bas en de percussie van Mamour Seck kleuren de song verder mooi aan, waar staat die cocktail hier?... Back to jazz is het dan met 'Ginza' en daar mag de sax scoren in een funky, grootsteeds rhythm en zo horen we 't zelf ook graag. Drums en percussie stuwen je verder en het sterke, uitdagende, gitaarwerk van Eef maakt verder af. Tijd voor wat rust daarna want 'Sierra Moon' vraagt een luisterend oor en de gitaren gaan akoestisch. Leo blaast nu de klarinet dacht ik zo, in deze verder rustige muzikale vertelling... 'Estrellas' vervolgt dan weer warmbloediger en zo krijg je wel een heel gevarieerde CD. Een Spaanser getint nummer lijkt mij, dat gelijk rustig voortkabbelt maar ook heel wat sensualiteit in zich meedraagt zodat je het er warm van krijgt, mooi ! En in hetzelfde elan gaan we voort met 'Spanish Thoughts' en da's dan de enige niet Koos Wiltenburg compositie op deze schijf. Het is er eentje van Leo Janssen die in een Spaanse sfeer strelend, wat ingehouden, komt te soleren. 'La Cité' danst daar vrolijk achteraan, Leo solerend op de tenor en Thomas Zoetelief nu ook helder, als koel sprankelend bruiswater op de solo gitaar. De akoestische gitaar op het end lijkt me wat te ver naar achteren gemixt maar 't is wel weer een mooi nummer... Maar als ik mag kiezen dan geef je voor mij dan toch liever het weer erg sensuele 'Feels like Going Home' dat zo lekker doorzakt. Weinig of niks op aan te merken dus op deze melodische schijf van de Koos Wiltenburg Group, en die naam onthouden we. Uitstekende muzikanten en composities die je weliswaar niet zo meteen bijblijven maar die wél graag terug gehoord worden. Bovendien is deze crossover een moeilijk genre dat al gauw naar het populaire of het makkelijke luistermuziekje durft af te zakken maar, voor alle duidelijkheid, is dat hier helemaal niet het geval, kwaliteit drijft steeds bovenaan en zo moet het ook . Een fijne schijf is het die heel wat sfeer in zich heeft en, nu de zomer toch lijkt los te barsten, exact op de juiste tijd uitkomt !
|
|||||||||||||||||
|
Electric Barbarian barb wire |
Je moet wel wat her- her- her- herhalingen kunnen hebben
van gescratchte en al dan niet vervormde let- let- led! led! lettergrepen.
Je moet ook wel wat poëzie kunnen hebben, een stem die voordraagt en niet
zingt. Maar al lijkt dat een obstakel, de muziek zou je wel eens dermate
kunnen bekoren dat het went dat je weer, weer en nog eens per- per- per-
perfect - PERFECT! - getimed gescratch hoort.
|
|||||||||||||||||
|
Del Ferro - Vaganée Group Happy Notes |
De Del Ferro-Vaganée Group is geen 'nieuw nieuws' want bestond al eerder in de vroege jaren negentig van vorige eeuw en al klinkt zulke uitspraak als oud antiek, zo lang is dat écht nog niet geleden (ja,lap ! toch al bijna 20 jaar na het uitkomen van de eerste CD toen : 'Introducing', en die verscheen al in 1993 ! How time flies...) In 1996 volgde nog de CD 'Live' en toen was het gedaan want beide heren hadden natuurlijk drukke agenda's en hopen projecten waarvan voor Frank waarschijnlijk het oprichten én in stand houden van Nationale trots Brussels Jazz Orchestra het belangrijkste wapenfeit zal geweest zijn en voor Mike Del Ferro was dat ongetwijfeld ( want steeds weer aangehaald) zijn 'Opera meets Jazz' project (met o.a. Toots Thielemans en Richard Gaillano) uit 2004. De ritmesectie mag dan weliswaar nu anders zijn met Jos Machtel (nu o.a. al jarenlang de vaste bassist van het BJO) aan de bas, daar waar dat vroeger Stefan Lievestro was en Jens Düppe zit nu aan de drums waar dat vroeger Hans Van Oosterhout was. Hans is ons welbekend maar Jens blijkt hier zowaar de enige nobele onbekende in deze nieuwe samenstelling al hebben we die ongetwijfeld zeker al wel es gezien in het gezelschap van Pascal Schumacher,waar die ook bij speelde..dat moet ik bij gelegenheid es natrekken... 'Happy Notes' lijkt evenwichtig samengesteld met een
ongeveer fifty fifty verdeling waar het composities betreft met 1
streepje meer voor Frank en het is 'Triolette ' van zijn hand dat dit
ruime luisteruur (65:27) mag inzetten.Een mooi thema, fijntjes
ingeborsteld en lekker voorzien van een doorstappende baspartij waarin
om beurten de protagonisten soleren, te beginnen met Mike aan de
toetsen, gevolgd door Frank op alt. De ritmesectie krijgt eveneens een
gordijntje en alles dottert heel gezellig en relaxt verder. Zo ! De toon
is gezet en die blijkt volledig door de CD-titel te zijn omschreven :
happy notes zonder enige drukdoenerij. Zo ook opvolger 'Seconds' dat in
een traag walsje wegdanst met Mike Del Ferro héél licht sprankelend op
de toetsen. Ook Frank is voorzichtig en héél subtiel in deze erg
breekbare maar wondermooie ballade, het is bijna als op eieren
lopen... Gevoelig sluit 'Pat' daarbij dan ook weer aan maar 't mag dan
wel een licht combo-gevoel opwerpen, de soli zijn nooit minnetjes,integendeel
erg mooi uitgewerkt of steeds verder 'van de pel ontdaan' door Mike en
je was al haast vergeten wat voor een goeie pianist die wel is. 'Pat'
heeft ook een heel fijn, meeslepend tempo waarvoor Jos en Jens dan
weer tekenen. 'Little Tooth' is er dan weer één van Frank en hier
gaat-ie al meer op de tippen. Een doorstappertje is het waarbij Frank de
solo doorgeeft aan Mike die daar heel kunstzinnig gaat rond zitten
improviseren. Ook Jos Machtel geeft er een mooie draai aan en heel
traditioneel volgt dan Jens op drums .Mag ik zeggen dat intussen het
luisterplezier erg groot is? Genieten is het ook bij 'Frankly my dear'
en je spitst de oren om vooral niks te missen van de wegen die gaandeweg
betreden worden, breed vertellend maar nooit grootsprakerig als je
begrijpt wat ik bedoel? Lyrisch zodat je d'er wel een beetje weemoedig
bij wordt ook, dat heb je ook met 'Kenya' waarbij Frank weer heel
omfloerst de altsax beroert en wij hebben 'm dat al eens anders weten
doen ook ! De titelsong die dan volgt is een vrolijk vluggertje dat er
in net geen minuut door gaat. Veel muzikaliteit echter en met deze
melodie kan je veel meer,denk ik zo. Ik denk dat je' t zelfs naar big
band kunt uitbreiden of arrangeren maar da's hier wel niet de bedoeling.
Het blijft een gezellig kleinood, een 'happy note ofte tune' en dan hoeft
dat ook niet langer te duren. 'Something' is dan weer 'stijlvoller' en
dartel, in de context van deze CD haast een uitspatting al blijf je
hierbij ook wel op je stoel, zij het dan ietwat meer gespannen. Want
daarna worden plooitjes weer snel glad gestreken met 'Saturday' waar de
solo van Jos Machtel er best mag wezen. Je stelt je hier live wat
applausjes achter de soli voor maar mag ik nog es herhalen : dat hoeft
niet echt bij zulke intimistische nummers. Met je applaus achteraf
beloon je ook wel de musici en je behoudt bovendien de rust van het
stuk...'Reunification', da's één de weinige uptempo nummers op de schijf
en die komt er nu aan. Van mij mag het intussen want de teneur van het
album is me toch wat te mak, ongeacht de muzikale kwaliteiten en
virtuositeit van de muzikanten. Het is zo'n schijf die je makkelijk kan
draaien bij het lezen van een boek en daarbij aansluitend mag ik zeggen
dat je met het laatste nummer : 'I'll wait for You' dan meteen ook het
laatste blad mag omslaan. Een aangenaam luisteralbum was het maar 't zal
zowel z'n medestanders als tegenstanders wel hebben zekers ? De
gezelligheid druipt er immers met momenten wat te veel van af en mag dat
nog wel in 'this age of new jazz?' Ach wat, van mij mag het voor een
keer !
|
|||||||||||||||||
|
Philippe Le Baraillec Involved |
Deze pianist was voor ons nog een nobele onbekende en het
woord 'nobel' is hier geen beetje op zijn plaats. Het duikt op in de liner
notes in het tekstje dat Philippe Le Baraillec zelf aandroeg. Hij verwijst
naar een chassidisch verhaal waarin de mens wordt vergeleken met een
draaitol, die enkel in beweging zijn waardigheid, zijn nobelheid en
evenwicht bereikt. Een vreemde vergelijking misschien, want een tol kan
zichzelf niet in die draaibeweging brengen die zo fascineert (en nooit lang
duurt). Een tol moet steeds weer opgewonden worden: er moet een hogere macht
zijn. De weinige woorden die Le Baraillec aan de instrumentale muziek op CD
toevoegt, wijzen op een zekere religiositeit en streven naar edelmoedigheid.
De muziek zelf getuigt van een grote gevoeligheid en titels als 'Not For
Lilian (to Lilian)', 'Choose Choosin', 'War Photographer' wijzen op een
grote betrokkenheid met de nabije omgeving en de wereld rondom. Involved is
dan ook een toepasselijke titel voor deze CD. Voorts laat Le Baraillec zijn
composities spreken zonder woorden.
|
|||||||||||||||||
|
Cactus Truck Brand New for China |
|
|||||||||||||||||
|
Leroux Landfermann Burgwinkel Leroux Landfermann Burgwinkel |
Leroux manifesteert zich al enkele jaren als een zoekend muzikant die met respect voor traditie ook graag nieuwe wegen uitprobeert. Je hoorde en zag hem misschien al met Yves Peeters Group, het Kirsten Cornwell Quintet of recent solo ihkv een JazzLab Series double bill met Collapse. Dit zijn maar enkele referenties die aantonen dat zijn gitaarspel waardering vindt. Daar komt dus nog bij dat dat De Werf deze CD van hem en zijn internationaal trio wilde uitbrengen. De Duitse kompanen in deze bezetting zijn dan ook geen beginnelingen. Landfermann werkte oa met Joachim Kühn, Tomasz Stanko, Rudi Mahall. Burgwinkel oa met Uri Caine, Mark Murphy, Nils Wogram. Deze jongens heb elk hun brede belangstelling en ze werken ook dezer dagen mee aan uiteenlopende projecten. Als trio doen ze met deze CD ook heel verschillende wateren aan. Daar zitten heel rustige plassen bij die niet erg diep zijn, maar waar zich aan de oppervlakte wel fijntjes een lichtspel afspeelt met schaduwen van bomen en blaadjes. In dat opzicht is het artwork op het CD-doosje ook erg geslaagd. De hoes suggereert verstilling en onderzoeken naar diepgang en gelaagdheid en die vind je ook terug op de CD. Bij een eerste beluistering kan je geneigd zijn de CD in het hokje van geïmproviseerde muziek te willen stoppen, maar dat is niet vol te houden. Het is maar al te duidelijk dat aan deze CD gewerkt is. Het vaak rustige spelen met minimalistische trekjes klinkt wel overdacht en evenwichtig, vast zijn de meeste stukjes geleidelijk gegroeid en de nodige afspraken gemaakt. Improviseren en zoeken waren zeker ook nog van de partij bij de definitieve takes, maar toch. Behalve rustige stukken brengt deze CD ook momenten waarop de drie heel stevig uitpakken. Hoewel iets helemaal anders kun je bij 'Ambitransitive' nog 's denken aan 'Beautiful Love' zoals Helmet dat op CD zette, het leunt zwaar bij rock aan. Maar ook voor je halverwege de CD bent, krijg je met 'Stumble' al aardig wat gekronkel dat speelt met snellere ritmes en onrust, maar dat verwerkt in een bijzondere spanningsboog. Het gitaarspel van Leroux is er niet één van ongelooflijke vernieuwing, maar wel één met een eigen stempel die fascineert. Deze trioplaat geeft weer eens extra glans aan de discografie van Leroux én aan de catalogus van De Werf.
|
|||||||||||||||||
|
Nathan Daems Quintet Praten Dialect |
Op Gent Jazz 2011 lieten ze horen dat ze als groep flink wat in hun mars hebben en daar terecht stonden, maar het schoof niet altijd allemaal even goed in elkaar. Op deze cd, opgenomen in april 2011 en gemixt in september, pakt de mayonaise elke keer.
|
|||||||||||||||||
|
Ahmad Jamal Blue Moon |
Als twintiger maakte hij intussen al lang legendarische opnamen voor platenlabels als Okeh en Epic met een trio line up zonder drummer, met Israel Crosby dan wel Eddie Calhoun op bas en Ray Crawford op gitaar. In 1956 koos hij voor een nieuw geluid en ruilde de gitarist in voor een drummer. Met Vernel Fournier op drums en Israel Crosby op bas nam hij 'But Not For Me' op, live at the Pershing, hotel waar ze het huistrio vormden. Tegen die tijd had hij de critici niet meer zo tegen die hem een cocktailpianist hadden genoemd, want Miles Davis had Jamal geprezen voor zijn timing en de manier waarop hij ruimte gebruikte in het spel met zijn ritmesectie. Jamal brak commercieel door en vijf decennia later is hij nog steeds een geprezen pianist. Hij is een pianist met een grote levensvreugde, een fier man en een gentleman - dat hoor je in zijn spel dat is blijven evolueren. Hij wordt in juli 82. Jamal speelde de voorbije jaren veelal met bassist James Cammack en drummer Idris Muhammed, maar nu brengt hij 'Blue Moon 'uit op het gloednieuwe label Jazz Village (platform dat bij Harmonia Mundi hoort) met bassist Reginald Veal, drummer Herlin Riley en percussionist Manolo Badrena. Meteen een sjieke release van vier heren van stand. Met Badrena speelde Jamal al eerder samen. Veal en Riley werkten lang samen met Wynton Marsalis. De CD behelst een intrigerende keuze uit het grote aanbod van jazzstandards plus drie composities van Jamal. Negen stukken die in lengte variëren van goed vijf tot ruim dertien minuten en doen verlangen naar zomerjazzfestivals, bvb naar GentJazz, waar ook altijd degelijke mainstream jazz op de affiche staat - in 2004 nog Ahmad Jamal - of naar Jazz Middelheim - waar hij in 2010 speelde. Opener ‘Autumn Rain’ bouwt vrolijk en ietwat pompeus een spanning op om langs een stortbui over te gaan naar taferelen van leven dat weer in beweging komt terwijl her en der nog regendruppels druipen. De standard 'Blue Moon' is speelser. Lichtvoetigheid en ernst gaan hand in hand en zo ook raffinement en eenvoud. Vanaf Blue Moon is het een plezier om mee op te gaan in de warme en soepele speelstijl van Jamal, die verhalende lyriek combineert met danserige vreugde en welgemikte herhaling. Licht en donker, vreugde en melancholie weet hij zo samen te brengen dat hij een ruim publiek kan inpakken. En toch blijft hij zichzelf en integer. Hij heeft hier ook weer eens begeleiders die de rijkdom in zijn spel perfect aanvoelen en commercieel vooruit helpen; het resultaat is bewonderenswaardig geloofwaardig. Deze oude pianist blijft een schitterende pianist. Bij de standards zijn er minstens een paar verbonden met oude films. ‘Laura’ gaat terug op de gelijknamige film noir uit 1944. David Raksin schreef het pakkende thema dat Jamal hier met minimale begeleiding adembenemend mooi en meeslepend speelt. Bronislau Kaper schreef in 1950 ‘Invitation’ voor de film ‘A Life Of Her Own’ die meer indruk maakte omwille van de muziek dan als film. De muziek werd in 1952 opnieuw gebruikt voor de film ‘Invitation’. Een versie van John Coltrane in 1958 droeg er in grote mate toe bij dat ‘Invitation’ een standard is geworden. Jamal laat het nummer met grote verleidingskracht en de zacht, maar beslist stuwende ritmesectie gracieus dansen. Van de eigen composities op deze zijn ‘I Remember Italy’ en ‘Morning Mist’ de sterkste. Schrik niet als beide je recht in je hart raken of overrompelen.
|
|||||||||||||||||
|
Freefall Grayscale |
De groepsnaam verwijst naar de laatste plaat van het Jimmy Giuffre Trio met pianist Paul Bley en bassist Steve Swallow. De reden om deze CD van 2010 hier nu te bespreken is dat de groep op 3 maart live in de Singer in Rijkevorsel te zien is. Wie het Ab Baars Trio of Aki Takase in duo met Louis Sclavis kan smaken, kan hier wellicht ook zijn gading vinden. Wie met de vrije muziek van nu wil kennismaken, kan er goed aan doen een concert van Free Fall bij te wonen, want in een club met een aandachtig publiek vind je de kans om geconcentreerd te luisteren. L'appétit vient en mangeant.
Danny De Bock
|
|||||||||||||||||
|
Eric Watson & Christof Lauer Out of Print |
Deze CD presenteert live opnames uit 2009 opgenomen in Straatsburg. Eric Watson is een naar Parijs uitgeweken blanke Amerikaan die geen grote naambekendheid verwierf, maar wel een stevige reeks referenties opbouwde door te spelen met mensen als Steve Lacy, Daniel Humair, Albert Mangelsdorff en Ed Thigpen. Hij heeft een voorliefde voor gecomponeerde muziek die klinkt als geïmproviseerd en vice versa; klassiek componist Charles Ives vindt hij daarin uitmunten. Hij houdt ook van Bach, Schoenberg, Webern en niet minder van Lennie Tristano, Thelonious Monk, McCoy Tyner, Cecil Taylor. Samen met de Duitse saxofonist Christof Lauer leidde hij in 2004 een kwartet dat de veelgeprezen CD 'Road Movies' naliet, maar als groep geen lang leven beschoren was. In duo hebben ze nu opnieuw een bijzondere opname uit. De CD opent heel levendig, zeg maar onrustig met 'Rain Of Steel' dat met een hoog bopgehalte van start gaat en dan met grillige en breed uit elkaar lopende lijnen op sax en donkere clusters op piano een verhaal brengt van oorlog en de strijd aan het front. Met de kracht van een gepassioneerde Beethoven of een woeste Peter Brötzmann spelen de twee een muzikaal gedicht dat wild verschillende kanten opgaat zonder pompeus of chaotisch te worden. Het is een pakkende opener, die aangeeft met welk een intensiteit deze twee muzikanten uitpakken. Zij hebben die kwaliteit van in de muziek op te gaan en daarbij te improviseren terwijl zij heel goed het overzicht behouden, steeds klinkt hun beschouwende kant door. Zowel in warme ballades (een 'Hero In The Dark' vol toewijding, de gloed bij een voortschrijdende 'Cast Of Shadows') als in het suite-achtige titelnummer met rustige, lyrische delen en ook levendigere resulteert dat in sierlijke spanningsbogen die langgerekt maar gracieus worden uitgewerkt. De twee creëren voor zichzelf een kunstzinnig speelterrein in de deelverzamelingen tussen klassieke muziek, jazz en moderne improvisatie. Zij gaan naar de kern der dingen en nemen er weer afstand van. Bij momenten waan je je bij een soloconcert van een klassiek pianist die al te lang in de schaduw bleef van bekendere namen. Maar als de schrille en scherpe saxklanken weer verschijnen weet je weer dat je met de vereende krachten en invloeden van klassiek én jazz te maken hebt. In het afsluitende 'Juggernaut' wordt het duo nog een keer uiterst dynamisch. Hier gaat een wagen aan het rollen die niet meer te stoppen is, hij vervoert het beeld van een Hindu god en verbrijzelt genadeloos alles wat hij tegenkomt, maar dan ook gelovigen, onder zijn wielen. Meer dan twee geïnspireerde, gedegen muzikanten zijn er blijkbaar niet nodig om zo'n niets ontziende rit te verklanken. Daarmee is de cirkel rond. Het concert begon met verhalen van bloedvergieten en eindigt er ook mee, zij het op een heel ander terrein, in een totaal verschillende context. Tussen de uitbarstingen door van geweld en wreedheid die deze wereld typeert vonden we pracht en schoonheid, warmte en liefdevol samenspel. Een plaat die in het bijzonder net na Kerst een zegen is, luister hoe zij slaat en zalft. Danny De Bock
|
|||||||||||||||||
|
Dave Liebman & Richie Beirach Unspoken |
Ook uit bij Out Note, nipt ook nog opnames uit 2009 en met een bijna gelijk instrumentarium dan 'Out Of Print' is 'Unspoken' een heel andere CD. Van de muziek van Watson & Lauer kan je zeggen dat die gaat over grote thema's, deze van Liebman en Beirach speelt zich vaker af op een micro-niveau. Hier gaat het om persoonlijke gevoelens van liefde en genegenheid, de concrete affectie tussen individuen, een nieuwe wending in het eigen leven om redenen van gezondheid… Kleine zowel als ingrijpende dingen des levens. Titels als 'All The Things You Are', 'Hymn For Mom' / 'Prayer For Michael' en 'New Life' mogen daarbij boekdelen spreken. Hier gaat het meer over menselijke warmte vanuit een dagdagelijks perspectief dat op een hoger en enigszins religieus niveau (Tender Mercies) getuigt van een dankbare houding in het leven voor wat mooi is en dichtbij. De fluwelen klanken van de saxofonist kunnen doen denken aan Ben Sluijs en door het samenspel met een economisch en bedachtzaam pianist ook aan Sluijs in duo met Erik Vermeulen. Maar 'Unspoken' is een heel andere CD, met een heel andere invulling van lyriek en melodie. En het is niet al fluweel en tederheid wat de klok slaat, er zijn ook zure en scherpe oprispingen en alarmerende nood. Er zijn verwijzingen naar de werelden van dans, film en, jawel, klassieke muziek. Openen doet de CD met het Adagio van het ballet Gayaneh, gecomponeerd door Khatchaturian, waar Beirach voor viel toen hij het hoorde in Kubricks film '2001'. 'All The Things You Are' krijgen we in een versie die rustig overloopt van liefdevolle lyriek die teder minder mooie kantjes en onaangename herinneringen toedekt. 'Ballad 1' getuigt van grote eenvoud en met zachte sier van diepgang. 'Awk Dance' laat zich enigszins associëren met donkere, licht ouderwets speelse Dave Burrell. Met wisselende snelheid en intensiteit voeren de twee een dansje uit dat zich bevrijdt weet van de oude keurslijven van jazz van voor de free. Met 'New Life' komen we in de buurt van contemplatie, pointillisme én Pierre Boulez. 'Walz For Lenny' van de Israëlische wijnmaker en pianist is een ode aan Leonard Bernstein - zo komen we weer in de filmwereld. Op 'Tender Mercies' verschuift de horizon naar het Verre Oosten; de dankbaarheid voor de goede dingen in het dagelijkse leven en de verbondenheid met naasten die als vanzelfsprekend kan overkomen wordt bezongen met een houding die aan Oosterse filosofie en religiositeit schatplichtig is. Hiervoor haalt Liebman de houten fluit boven. Daarna komt nog een vrije improvisatie waarin de twee hun eigen persoonlijke herinneringen aan Lennie Tristano verwerken en het thema van 'Transition' van John Coltrane opnemen. Het duo danst er mooi mee weg. Afsluiten doen ze met 'Hymn For Mom' / 'Prayer For Michael' - Brecker that is. Met een zekere drang naar mystiek eren zij geliefden die overleden zijn en nooit helemaal uit hun leven verdwenen… Dit is dus zo'n schijfje dat een mens kan bijstaan in de nood aan diepgang in het leven, dat zowel de rust als de levendige energie biedt om in een jachtige omgeving zaken en gevoelens in een evenwichtig perspectief te blijven plaatsen. Deze twee muzikanten hebben levenservaring en er de technieken voor onder de knie. Liebman (°1946) speelde met Miles Davis, Elvin Jones, Chick Corea, Joachim Kühn, BJO… Hij heeft al sinds Lookout Farm halverwege jaren 1970 een band met Beirach en diens CD 'Impressions of Tokyo' (solo) gold voor het Franse Jazzman/Jazzmagazine als één van de toppers van afgelopen jaar. Ook deze CD verdient de aandacht.
|
|||||||||||||||||
|
Stephan Crump & Steve Lehman Kaleidoscope and Collage |
|
|||||||||||||||||
|
Gianni Mimmo and Harri Sjöström live at BAUCHHUND BERLIN 2010 |
Twee kerels met elk een sopraan sax die zonder enige begeleiding van andere instrumenten instant composities spelen, dat moet wel klinken als moeilijke muziek. En toch. Hoewel het geen voor de hand liggende uitgangspositie is, kan er heel wat moois van voortkomen. Mimmo en Sjöstöm bewijzen het met deze CD die zij live opnamen op de 6de verjaardag van de dood van Steve Lacy. Aan Lacy, gerenommeerd om zijn beheersing van de sopraan sax, zijn beiden schatplichtig. Op de eerste track van deze CD, waarbij zij zichzelf zo'n beetje inleiden en Mimmo benadrukt hoe zeldzaam het samenspel van twee sopraan saxen in duo is, hoor je hoe bijzonder het voor Mimmo is live te spelen op de meest aangewezen dag om de dood van de Meester te gedenken. Als deze twee improviserende muzikanten zich aan het spelen zetten, lijken twee hoogst bijzondere exemplaren van een zeldzame vogelsoort te beginnen zingen. Hun zang doet denken aan eeuwenoude vormen van klassieke schoonheid die tot hun essentie zijn herleid. Hun klanken worden evenwel gevormd door de fusie van traditie en vooruitgang. Deze vogels zijn als cyborgs. Zij belichamen een vereniging van natuur en techniek, van vogel en machine en uiten hun klanken door lange metalen snavels. Zij zingen meestal heel sereen, bezingen wat zij rondom zich zien en worden van onrustwekkende beelden en gebeurtenissen opgewonden. In hun opwinding slaken ze kreten van free jazz. In hun fascinatie voor vreemde ontmoetingen tussen natuur en techniek proberen ze dingen uit, bvb door hun afneembare snavel om te draaien en daarin te zingen (lied) of door met plastic koffiebekertjes hun eigen zang te dempen (fading thé distance). Als zij zich in draaiende bewegingen laten gaan worden zij wild enthousiast (spiralen). Meestal bewandelen deze wat vreemde vogels twee hun eigen weg en spelen zij met andere graag improviserende muzikanten - Sjöström bvb met Paul Lovens, Barry Guy, Evan Parker, Cecil Taylor; Mimmo met John Russel, of met Gianni Lenoci, zie http://www.kwadratuur.be/cdbesprekingen/detail/gianni_lenoci_gianni_mimmo_-_reciprocal_uncles. Als zij samen een reeks ontmoetingen organiseren vormen zij een uitzonderlijk duo dat avontuurlijke fijnproevers aantrekt. Wie van improvisatie houdt en van de klanken van de sopraan sax kan hier zijn gading vinden!
|
|||||||||||||||||
|
Joachim Kühn Free Ibiza |
Joachim Kühn, dat zal zowat bij mijn eerste kennismakingen geweest zijn met jazz. Jaren zeventig was dat van alweer de vorige eeuw, we worden oud. 'Springfever' noemde de plaat waarop ook onze Philip Cathérine meespeelde en dat was meteen een kennismaking ook met fusion jazz, funky getint en dat was een openbaring. Natuurlijk was daar al Bitches' Brew geweest van Miles maar daar zou ik pas later van gaan horen, in die periode was het vooral rock van het hevigere soort dat me interesseerde want dat paste natuurlijk gans in mijn jonge uitgaansleven ! Joachim Kühn was eerder een experimenteren met andere muzieksoorten en die werd me ongetwijfeld aangeraden door de verkoper in de platenwinkel, nog een échte, één die wist waar ie 't over had en één die ook de passie voor muziek voelde, een haast uitgestorven soort vandaag want die vind je nog maar zelden. Vandaag de dag koop je je spullen helaas in de mediashop waar men van de medewerkers helaas niet verwacht van iets af te kennen van muziek of muziekgeschiedenis... Dit terzijde, nostalgia komt steeds vaker boven drijven...Joachim Kühn dus, die toen ook al , naast de George Duke spielerei op de keyboards, aardig lyrisch uit de hoek wist te komen, op de piano dan. Ik vind 'Springfever'dan ook nu nog een fijne plaat om te draaien. Met de jaren raakte ik de pianist echter kwijt want d'er is in het leven toch zóvéél en er viel nog heel wat te ontdekken. Later lees je dan dat Joachim een behoorlijk druk baasje is gebleven , een wereldburger die op veel plaatsen woonde en , belangrijker, met heel wat uiteenlopende muzikanten samen werkte.Don Cherry, Michel Portal, Phil Woods, Billy Cobham, Jean-Luc Ponty, Stan Getz, Ornette Coleman... Nu dan, dank zij het Out Note jazz label,heb ik 'm terug opgevist en da's mooi. 16 tracks aan de grand piano, ik stel me voor, bij hem thuis met raam open en wijds zicht op de zee...16 karakterstukken waar de naam niet om doet, da's persoonlijk, en daarom luisterde ik en zette er m'n eigen gevoelens of gedachten maar bij. Persoonlijk zou ik bij deze muziek, met de grilligheden, eigen aan de vulkaan Joachim Kühn, geen boek kunnen lezen. Dit is luistermuziek, geen achtergrondgordijn...
1.'Figueretas' - als het aanspoelen van golfjes op het strand, speels en best vrolijk.Meteen ook één der langere stukken van de CD 2. 'Mar y sal Nights' -Voorzichtiger, aftastend, met een zekere grilligheid ook en de klassieke pianist onthullend die hij ook is. 3. 'Casa Nuestro' - korte stemmingen, part one 4.'Flamingos at Cap des Falco' - meer passie en frivoliteit 5.'Can Masia' - korte stemmingen,part two en mogelijks wat geïrriteerd, Joachim speelt het van zich af. 6.'Free Ibiza afternoon' - Zo ook met deze die de jachtigheid vertaald 7. 'Es Cavallet' - Geduld zou hier het leitmotiv kunnen wezen 8.... August in Ibiza' - een weerkeren naar Ibiza, thuis en concerteren in je eentje, het heeft iets in zich van voldaanheid, geluk ook... 9. 'Talamanca' - Wikken en wegen en weer dat gevoel van voldaanheid... 10. 'Free Ibiza Night' - Ja, da's duidelijk nacht, daar dacht ik meteen aan bij het beluisteren, al blijkt dat daarom nog geen rustgevende nacht... en gaat het klavierdeksel dan maar abrupt dicht. 11. 'Clean Vision' - Behoedzaam en in de nabijheid van de andere sexe ? Ja, dacht ik wel, duidelijk een vrouw in de buurt...maar wat een mooi nummer(misschien net daarom?...) ! 12. 'Benirras' - stemmingen, part zoveel en nu dreigen er wolken in de meditterane lucht, al klaart het wel aan de einder, maar de piano dondert zwaar...regendruppels hier en ginder... 13.'Free Ibiza early morning' - humeurig...een kater? 14.'Salinas waves' -Was 1 het aanspoelen van golfjes dan kan dit ook zulks wezen al draagt dit meer dramatiek met zich mee en heeft het meer verhaal, het zullen wel meer golven dan golfjes geweest zijn... 15.'Eirissa' - Haast en spoed is zelden goed. Waar ligt dit nu weer?...en waar heb ik dat gelaten?.... 16. ' Moment of Happiness' - de dagelijkse ochtendgymnastiek, opgewekt en vrolijk, extreme voldoening van het maken van deze plaat...ja, da's wel duidelijk !
De pianist alleen weet wat er achter elke titel schuil gaat, vertaal dus naar believen maar geniet. 'Free Ibiza' is voor de liefhebber die de monumentale schoonheid van een grand piano weet te appreciëren, stemmingen en grilligheden begrijpt en de respons daarop weet te waarderen...aanbevolen luistervoer !
Winus
|
|||||||||||||||||
|
John Escreet Exception to the Rule |
Sinds de Britse pianist John Escreet in 2006 naar New York verhuisde, gooit hij daar hoge ogen. Sinds een paar jaar is hij enorm actief en productief. Na de debuut CD 'Consequences' in 2008 met zijn Project, een kwintet, kwam 'Don't Fight The Inevitable' in 2010. In 2011 verscheen met een heel andere bezetting 'The Age We Live In' en ook nog 'Exception To The Rule' - de eerste in kwartetformatie met een resem gasten, de tweede een verschillend kwartet zonder gastmuzikanten. Constante op deze uiteenlopende CD's is de aanwezigheid van mentor David Binney die behalve zijn altsax ook een portie elektronica meebrengt. Soms is de inbreng van elektronica beperkt, op deze CD vinden we een heel evenwichtige afwisseling van spelen met en zonder elektronica. Een andere constante is dat er telkens een topdrummer meespeelt - om nog te zwijgen van de capaciteiten van andere begeleiders, zoals Ambrose Akinmusire in het kwintet. Op 'Exception To he Rule' leidt Nasheet Waits de eerste track in (meteen het titelnummer) met rollende drums die al snel met een aanzwellende kracht de pianist mee betrekken in een stomend stuk waarbij de rest van het kwartet mee opgaat in een geweldige compositie. Is zo de toon gezet? Vergeet het. Dan volgt 'Redeye', een bizar dromerige track vol elektronica en spaarzame pianotoetsen die ahw een vervormde parallelle wereld suggereren. 'Collapse' begint dan als een gevoelig romantisch nummer in een fris hedendaags kleedje. Escreet verleidt de romantiek met tintelend spel en dan blijkt dramatiek om de hoek te liggen wachten: Binney verklankt noodlottig struikelen, uitschuiven en toch komt alles weer tot rust. Op 'They Can See' speelt Escreet zowel met snaren als op toetsen, de parallelle wereld neemt het weer over. Improviseren is de boodschap, ditmaal met Waits die op instinct voelt wat te doen. 'Escape Hatch' pakt opnieuw uit met de kracht waarmee de CD begon. Opnieuw ook: een compositie om U tegen te zeggen met een up tempo en uiterst vernuftige ontsnappingsroute langs moeilijk te nemen hindernissen die deze geweldige muzikanten met gemak blijken te nemen. Om dan de elektronica weer te horen aankomen en weer in die vervormde wereld te belanden; dan is het gas terugnemen en weer improviseren… Daarmee zijn we nog maar halverwege de CD die zich verder blijft ontwikkelen als een fimscore of een klankband ter verslag van een bevreemdend avontuur waarbij (minstens) twee werelden het decor uitmaken. Dan komen nog de 'Wide Open Spaces' waar we op zacht rollende drums in worden geleid en 'Opsvik' met schetsende strijkstok de desolaatheid van het landschap benadrukt… Deze CD is er één die je niet zomaar als achtergrondmuziek kan opleggen. Afsluiten doet dit kwartet op deze CD met een herneming van 'Wayne's World' dat ook al op 'Consequences' voorkwam, in een versie die laat horen dat Escreet meer en meer zijn eigen weg heeft gevonden. Zoals ook op 'Don't Fight The Inevitable' het geval was, hoor je soms de invloed van Jason Moran, met name in het uit de bocht gaan zonder het ravijn in te storten en in repetitieve stukjes die met een bijzondere gevoeligheid voor detail weer gaan evolueren, maar Escreet vindt wel zijn eigen weg. Met dank aan mentor Binney en zijn goede vrienden/medemuzikanten die hem sterken.
|
|||||||||||||||||
|
Tony Malaby Novela |
De naam Tony Malaby is onlosmakelijk en heel smakelijk verbonden met kwaliteit. Als hij meespeelt, heb je de garantie dat je heerlijke muziek voorgeschoteld krijgt. Zowel in eigen projecten als in die van anderen toont hij zich een creatief vakman. Hij past zijn spel voortreffelijk in bij kleine en uitgebreide bezettingen, denk bvb aan het trio Tamarindo en het kleine orkest Enesco Re-Imagined. In zijn eigen projecten legt hij een voorliefde aan de dag voor improvisatie, maar net zo goed past hij zich aan strakkere settings aan, of die nu meer mainstream gericht zijn of third stream. Zo konden we hem vorige zomer aantreffen in het Liberation Music Orchestra van Charlie Haden met Carla Bley op Jazz Middelheim - . Hij speelde zijn aandeel in het grotere geheel perfect en toen hij mocht soleren zorgde hij op die koude avond voor een heerlijk moment om het warm van te krijgen. Een goede maand later stond hij met zijn Tamarindo trio te improviseren in de Singer in Rijkevorsel. En menigeen reageerde enthousiast. Nu pakt Tony Malaby zelf met een orkestrale bezetting uit en hoe! In arrangementen van Kris Davis krijgen we op deze CD prachtig uitgewerkte versies van zes composities van Malaby die eerder al voorkwamen op de albums 'Tamarindo', 'Warblepeck', 'Cosas', 'Sabino' en 'Adobe'. De zes stukken volgen logisch op elkaar en afsluiter 'Remolino' klinkt als een onvermijdelijke finale die met een knal een eind maakt aan het grotere verhaal. Tegelijk stààn elk van de stukken er ook als stukken an sich. Opener 'Floating Head' start dreigend alsof een film noir gaat beginnen met een korte donkere intro om al gauw over te gaan tot een vrolijke voorstelling van het decor en de hoofdpersonages. Hoewel het artwork op de hoes doet denken aan wouden in herfstkleuren, klinkt de muziek alsof die zich moet afspelen in een grootstad. Een grote stad met zijn harde realiteiten: de rat race, misdaad, intriges, drama, zowel ordening als chaos… Licht en donker staan hard tegenover elkaar, in de verschillende betekenissen van het woord. Floating Head zet de toon. Zo je wil, kan je bij herhaalde beluistering in de sfeer van een film noir blijven associëren. Met dramatische spanning en gesputter in de actie, beelden als een auto die het laat afweten bvb of een rochelend stervende gangster (of beide). Maar je hoeft dergelijke fantasie niet aan de dag te leggen. Je kan net zo goed luisteren hoe de muzikale lijnen zich ontwikkelen en genieten van de logica in de opbouw, de spanningsbogen en de evenwichtige uitwerking van elk van de stukken. Je hoeft geen muziekschool te hebben gevolgd om te horen dat hier technisch meesterschap ten toon wordt gespreid. Je kan hoe vaker je luistert meer en meer genieten van de creatieve ideeën en ontwikkelingen. Die kunnen nu eens marching bands in herinnering brengen en dan weer de genialiteit van een Charlie Mingus, door fris en vrolijk af te wisselen met explosieve en agressieve uithalen en uitspattingen. Maar laat u door deze beperkende vergelijkingen niet misleiden. Dit is op het vlak van orkestmuziek klasse voor de 21ste eeuw. Je kan deze muziek wel en niet vergelijken met bands van bij ons als het Brussels Jazz Orchestra - zoals Frank Vaganée soms doet haalt ook Malaby hier de sopraan sax boven en wij wilden zelf wel eens denken aan een Vaganée op dreef tijdens beluistering van deze CD… Je kan ook denken aan Flat Earth Society, want je hoort vakmanschap en evenwicht én je hoort ook spelen met te-gek-om-los-te-lopen surrealistische brass. Deze muzikanten kunnen vrolijk blazen, tokkelen en slaan en o zo vrolijk spelen met de grens tussen genialiteit en waanzin. Waarbij de waanzin 'm in het verhaal zit en misschien wel, misschien niet mede in de spelers, de artiesten. In dit gezelschap valt ook de aanwezigheid op van een jonge Belg. Een rijzende ster, een bescheiden, hard werkend en tegenwoordig veelgevraagd talent. Joachim Badenhorst is zijn naam en hij speelt op deze CD op basklarinet. Zijn bijdragen zijn essentiële onderdelen op deze plaat. Luister bvb maar eens naar 'Mother's Love'. Hij pendelt tussen Amerika en België en is op 5 februari te zien en te horen met het Badenhorst / Berman Quartet in 't werkhuys Borgerhout.
|
|||||||||||||||||
|
Multitude Dog of Teahan |
Ja, natuurlijk dat we wat curieus waren naar de titel en die gevaarlijk ogende hond op de cover, dat hadden we ook graag geplaatst gezien want dat straalt toch wat vreemds uit, nee?....Zo ook de tekst op de CD-rand, een uitreksel uit de ''Tractatus Theologico Politicus' van filosoof vrijdenker B.Spinoza. De democratische wereldorde van een quartet muzikanten blijkt nu, waaronder twee 'oud'gedienden : Stefan Bracaval aan fluiten en Chris Mentens op bas naast twee 'nieuw'komers : Peter Verhelst, veelzijdig gitarist, hier op elektrische gitaar en band/projectleader Nico Manssens aan drums. Het is deze laatste die de wat misterieuze titelkeuze bepaalde en het blijkt nu om een persiflage te gaan op het in het Oosten (Japan) razend populaire 'Dog of Flanders, een verhaal over de lotgevallen van een Vlaams kind (Nello) en z'n hond Patrache, ergens gesitueerd in het Antwerpse. Anders geen hond die er om blaft hier ...Verder blijkt Teahan een streek ergens in Zuid-Korea, plaats waar de woning staat van de grootmoeder van Nico's ega en waar d'ie nogal ongelukkig gebeten werd door de hond op de cover ! Een verhaal is dit project van communicatie, verdraagzaamheid en een openstaan voor andermans ideeên in een democratische wereldorde, voorwaar ambitieus allemaal en opent de CD die gateway van de nieuwe wereld? ... Wat bevreemdend is het toch, die 'extended' synthetische fluitklank waarmee Stefan hier uitpakt. De wat Oosters getinte uptempo melodie zet hem direct duidelijk op het voorplan, een nummer is het van Chris Mentens die op deze CD tekent voor twee songs.De gitaar bij deze 'Maria's Locker' zorgt daarbij naar het einde toe voor een wat grommend klankgordijn (da's voorwaar de hond !)
'Where do you wanna be' brengt ons daarna in een wat metalige koude wereld, aan de start dan toch. Overigens vind ik het spijtig dat die extended fluiten van Stefan geen one time gimmick blijven want als je het 'zuivere' fluitspel naast dat synthetische plaatst, dan weet ík alleszins wat kiezen. Muziek van de 21e eeuw? Stefan noemt het alleszins '21st Century Flute !' Je bent voor of tegen maar Multitude heeft er wel een heel eigen geluid mee, da's waar... Titelsong 'Dog of Teahan' sleept je daarna mee in een aangename melodie maar valt gauw ook stil in die kouwe wereld met ijskristallen en laat je dromerig wegpijnzen, de blik gelaten over een wereld die ooit méér was.. .'Nami Sum', da's het andere nummer van Nico Manssens en die durft nu behoedzaam een mooie ballade open te vouwen. Chris Mentens aan de bass heeft hier heel wat argumenten in z'n monoloog maar Stefan, nu zuiver aan het blaaswerk, dekt, geholpen door de strelende percussie van Nico, zalvend toe. we krijgen het nu al heel wat warmer.. Anders kan je daarna met de rockjazz van 'The Spell of the Dancing Tood' lekker warmhossen. Ook de gitaar van Peter Verhelst waagt zich hierbij aan electronische spielerei maar heeft best ook veel meer dan dat om te blijven boeien. Bas en drums stuwen daarna 'Magnitude' lekker rockend voort maar uiteindelijk ontwikkelt de song zich toch als een onbesliste strijd tussen gitaar en fluit. Mooi ! Dat was er ééntje van de hand van gitarist Peter Verhelst die trouwens voor het merendeel van de songs tekent op deze 'Dog of Teahan' Zo ook schreef die 'Home' en da's weer gans anders, meer binnen de lijntjes gekleurd van de moderne jazz. Dat Stefan Bracaval daarbij aardig weerwerk levert, gewoon met wat randtekeningen te schetsen, d'as ook mooi. Chris bromt bij dat alles heel relaxt op de achtergrond terwijl Nico soldaatgewijs voor wat spanning zorgt. Het quartet valt duidelijk samen in eenheid. 'Afro Waltz' , de enige songbijdrage van Stefan Bracaval daarna, is zowat het buitenbeentje op deze CD met een werkelijk mooie blaaspartij, weliswaar soms ook heel synth(etisch) maar het is wél een melodisch sterk nummer, groovy en die 'Afro' in de titel staat er niet zo maar. 'Le Cauchemar de Claude' , met zowel sterke gitaarpartij als fluit laat je de kou die uit de eerste tracks straalden gans vergeten.Ja, zo hebben we het graag.Te vermelden eveneens is het hele mooie drumwerk van Nico Manssens die zich op deze CD ontplooit als sterke, veelzijdige muzikant. Nog maar iemand temeer om in 't oog te houden... 'Departure' van Mentens mag dan een goeie 4 minuten verder stemmig afsluiten tussen cymbalen links en rechts maar niet zonder de bas ook hier weer een laatste maal ietwat belerend te laten spreken. Op het einde schuift dan wel een metalen gordijn terug dicht,de eigen wereldorde van 'Multitude' achter zich latend en ja, dat laat ons wat twijfelend achter.Niks te zeggen over het vakmanschap van deze vier en de composities mogen d'er best ook wezen.Alleen hebben we het wat moeilijk met het klankbeeld en meer bepaald, die extended flutes van Stefan. Dat zal wel passen in het concept van dit Multitude maar wij horen toch liever de geweldige fluitist die Bracaval wel is, gewoon zonder die soundeffects. Anders best een mooi werk, deze CD, die verdiend gehoord te worden ! Winus
|
|||||||||||||||||
|
Bart Quartier - Bart Van Caenegem Profiles |
Bart Quartier (die dit album opdraagt aan producer Diederik Wissels, ex leraar van Bart en groots pianist/componist), en Bart Van Caenegem zijn aan mekaar gewaagd. We zagen hen al eerder samen 'in concert' en dat samenspel, dat aanvoelen maakt hen haast tot één eenheid, mooi om zien maar vooral om te horen. Samen besloten ze om in navolging van Chick Corea's 'Children's Songs' dat de Amerikaanse pianist in 1984 uitbracht maar waarvan al uitreksels verschenen op 'Crystal Silence' in 1972 ( in duet met meester vibrafonist Gary Burton !) om deze Childeren's Songs dus als inspiratiebron te gebruiken bij het maken van 'Profiles'.'De twee Bartjes' brengen dus zeer basic melodieën,ontkleed tot op het bot, kinderlijk mooi en schijnbaar eenvoudig. Bart (Quartier) omschrijft het componeren,improviseren ook, als het bouwen met blokken, soms wordt dat een huis, dan weer een boot...Miniatuurtjes zijn het merendeel van deze 24 composities, kleine kunstwerkjes als zijnde gemaakt van kant. Soms zijn die beperkt in absolute tijd en dus ook al gauw uitdovend als bvb. 'Lonely' dat vereenzaamd uitsterft of 'Brave' dat zelfs alleen maar z'n entree maakt..Op 'Fidget' bewegen de muzikanten dan weer samen als een bloem die haar blaadjes open vouwt en weer sluit. ..Die piano zo alleen met de vibrafoon, da's iets zoals kunstschaatsen on ice zoals bvb. op 'Charming' waar je mekaar naar't einde toe los laat om dan in mooie elegance van mekaar weg te drijven...Van het pruillipje ('Sad') naar vrolijk, zie eens wat ik kan ! ('Happy') over opgelucht, speels en uitgelaten (Wild') en kinderlijk blij ('Delighted') tot wat ongeduldig en verveeld ('Boring') of van het voorzichtige verleiden van 'Tender' naar het gevaarlijkere verleiden van 'Cool', steeds weer wisselen stemmingen maar blijven noten gelimiteerd. Soms klinkt dat wat klassiek getint ('Calm') en dan weer voelt het wat etnisch aan ('Hip'). 24 tunes en stemmingen zijn het met duidelijke titels om dan ietwat mistroostig te eindigen , ondanks die titel. 'Butterflies' hult je in gedachten om dan langzaam weg te fladderen.Wanneer je de CD beluisterd hebt is het net of je een expositie van Swarovski kristal hebt bekeken. Zuiver (gezuiverd?) en fragiel. Hoe kleine dingen toch erg mooi kunnen zijn ! Of hoe rasmuzikanten van de hogere soort samen ijssculptuurtjes maken tot kunst met een K verheffen...
Winus |
|||||||||||||||||