|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nona Jazz
20 April 2017 JAzzXS
|
|
|
Jazz, an extended version, eens temeer vanavond met een solo-basconcert
dat vooral aan de start erg 'filmisch' ofte verhalend kon zijn en na de
pauze werd het dan écht vertellen en de twee aanwezige musici
daarbij interpreteerden uitreksels uit brieven van een schrijversvrouw
naar een brouwsel 'klassiek en Jazz'...Komt dat te horen !
|
|
|
|
|
|
Nathan Wouters Solo
Nathan Wouters : contrabas
De naam Nathan Wouters deed hier niet
zo meteen een belletje rinkelen en we moeten inderdaad al even over de
schouder naar achteren kijken, naar verleden jaar, op Gent Jazz was het,
dat-ie in de backing stond van pianist Wout Gooris (met Erwin Vann en
Ayden Chisholm op saxen en Stijn Cools op drums was dat...).
Hij durft ook al es in het gezelschap verkeren van Ruben Machtelinckx
(die vandaag ook de voorstelling bijwoonde) en Joachim Badenhorst. Dan
kan je hem misschien al even plaatsen als iemand die stemmingen
bespeelt, een beetje introvert, rustig en gedisciplineerd...Zijn
solomoment vandaag ontwikkelt zich in den beginne dan ook heel filmisch
met een beeld dat mij bekruipt van een Chinese visser en bijhorende
aalscholver, zachtjes glijdend over ochtendlijk water, een beetje mistig
nog...
Nathan bedient zich daarbij van een
apparaatje met ronddraaiende koppen als zouden ze mogelijks eieren
kunnen klutsen ook, maar hier, in de nabijheid van de snaren,
veroorzaakte dat resonanties die een eigen leven gaan leiden, versterkt
en dan in een loop gezet. Aardig voor even en zolang het filmisch blijft
kunnen we volgen. Maar de gezamenlijke structuur van de basgolven en het
verhaal dat Nathan schept op de snaren, dan weer aangestreken en een
andere keer betokkeld, kan mij niet lang boeien. De set bestaat uit 1
stuk en dat duurt zo'n 35 minuten, gelukkig niet langer want ik heb het
dan wel gezien en gehoord. Had ik het daarstraks over het klutsen van
eieren, dan ontbrak het voor mij hier duidelijk aan spek....
Brave New Maria
Kristien Hemmerechts : schrijfster,
verteller
Bart Maris : trompet
Sylvie De Pauw : sopraan
Na de pauze werd het anders en wist het
verhaal van Maria Nys uit Aalter , geschetst uit de vééele brieven die
ze schreef, en verteld door schrijfster Kristien Hemmerechts, die
aanvankelijk de schrijfmachine , voor wie zich die nog herinnert,
betokkelde, zeker te boeien. Kristien verhaalde belangrijke passages uit
het leven van de niet zo banale én bovendien duidelijk lesbische Maria
aan de hand van de vele correspondentie die Maria voerde en die je nog
steeds kan raadplegen in de Koninklijke Bibliotheek Albertina in
Brussel. Maria was trouwens de beredderende echtgenote (want jaja,
getrouwd !) van de wereldberoemde Engelse schrijver Aldous Huxley (Brave
new World) en verbleef,woonde zelfs een tijd in Hollywood om daar
kennis te maken met vele groten uit de Jet Set van toen, werd mogelijks
zelfs verliefd op Greta Garbo...
Kristien doet dus de vertelling,
anecdotes en levenswendingen, uit brieven geselecteerd door, ik dacht
soprane Sylvie De Pauw die ook in het Kortrijkse woont vanwaar Maria
afkomstig was, en zij brengt samen met trompettist en creatieve
duizendpoot zoals die dikwijls genoemd wordt, Bart Maris, klassiek en
jazz samen zoals zij dat ook eerder al deden met 'Spookhuisje', een
productie uit 2013.
Uitbundige zang zoals alleen een
soprane dat kan en daarnaast en daarbij en ook daarrond de trompet van
Bart, soms even hoog opgaand in toon maar evengoed de tekst , het
gegeven, vertalend naar geluid. De 'Maria' van West Side Story naast
uitreksels van Stravinsky, een bijzondere voorstelling die beklijft
omdat het alles samen zo'n mooi geheel maakt, een voorstelling, eerder
dan een concert maar mij hoor je niet klagen !
Winus
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nona Jazz
8 April 2017 JAzzXS
|
|
|
|
|
|
|
|
|
... ter KC NONA weer boeiende
piano-luisterconcerten gehoord van oud naar jong...eerst was daar Fred
Van Hove op z'n tachtigste met klatervallende toetsen die soms frivool
als openbarstende lentebloesem, dan weer donkerder als een betrokken
hemel klonken...na de pauze stond daar de jonge Bram De Looze tussen
ouwe piano's klassiek groots te wezen...Luque schreef het uit en noemde
het :
Een avondje vol prachtige oude knarren
De scene? … vier vleugelpiano’s.
Vooraan een voorbeeldige Steinway & Sons, glimmend laqué, als de
dansschoenen van de eerste de beste gedateerde gigolo. Afgemeten als het
een maestro betaamd word de piano bemand door eminente grise van de
Belgische impro muziek en de medestichter van het Antwerpse WIM
collectief anno 1972, Fred Van Hove. Wat is “impro”? Er zijn geen
geijkte termen of woorden voor en toch, maar hoe “free” men ook wil
zijn, een mens is en blijft maar een mens. Ook absolute vrijheid kent
zijn wetten, geplogenheden, mocht men de noten in absolute vrijheid en
vrijheid van volgorde “de vrijheid laten” word elke herkenning erg
moeilijk. Dus zelfs in de vrijheid van iedere improvisatie is enige
herkenning een meegenomen voorwaarde. Soms opgelost met enige humor,
anderzijds soms stringent tot zijn uiterste punt door gedreven. Maar
vanavond bevond Fred Van Hove, naar mijn mening, zich eerder aan de
lyrische kant van het spectrum. Een mooi uur vol improvisaties,
grotendeels vol getokkeld aan de linkerzijde van het klavier. Met soms
korte uitstapjes aan de rechterzijde waarna een nieuw thema, nieuw idee,
nieuwe groep van noten, zijn intrede leek te doen.
Omschrijvingen kan ik niet geven,
omdat er niets te benoemen was en men dus ook niet vergelijken kon, de
oude regel van de appelen en de citroenen. Maar wél beklijvend tot en
mét! Essentieel als een ouderwetse vliegenvanger, super doeltreffend, of
eerder een rattenvanger die ons het plaatselijke Hamelen uitloodste. We
waren allen mee, machteloos, drentelden achter Fred aan, met flapperende
oren en kleine hartjes. Bangelijk mooi, hartverscheurend fris als het
tintelende pianospel van een jonge faun.
Anton Walter Replica (Maene) 1795
Erard restored original (Maene) 1836
Pleyel Concert Grand Replica (Maene)1843
Anton Walter, Erard, Pleyel zijn géén
tennissers, voetballers of judoka’s. Het zijn allen pianobouwers die de
lange reis van de ontwikkeling van de klassieke concertpiano zoals we
die nu kennen onderbouwden. De gebruikte Walter zag er eerder uit als
een klavecimbel, zonder pedalen, de Erard en de Pleyel waren iets
herkenbaarder, ook volumineuzer. Alleen kenners en pianotechnofielen
kunnen je van naaldje tot draadje het verschil verklaren. Laat ons het
eenvoudig houden, een piano forte, verschilt sterk in aanslagtechniek
van de snaren in vergelijking met de moderne piano’s en heeft dus ook
een ander touché en zijn expressieve mogelijkheden. Op een pianoforte
kan men veel gevoeliger en genuanceerder spelen, de piano’s klinken ook
minder krachtig dan de huidige modellen. Zelf verzamel ik al een tijdje
allerhande jazz gespeeld op pianoforte’s, de klank komt een beetje
onvolmaakt over voor onze oren, minder vol dan we gewoon zijn, maar dat
went snel, ook bij Bram De Looze en zijn trioselectie piano’s van de
firma Maene. De Pleyel kan men best met Chopin verbinden, Erard met
Beethoven en Walter was vernieuwend in Mozart’s tijd. Maar het gaat
steeds over techniek, los van de muziek die er op werd en wordt
gespeeld.
Bram ‘speelde’ met de mogelijkheden van
de drie piano’s binnen hun beperkingen, maar tevens met de extra
gevoeligheden die de verschillende aanslagtechnieken aan opportuniteiten
meebrachten. Krachtig als steeds in zijn spel, inventief en verfrissend.
Beginnend bij de jongste telg Pleyel en eindigend bij Walter, de
ouderdomsdeken. Laat ons zeggen, het zachtere werk, zoals het bij een
pianoforte betaamd. Netjes zijn nieuwe CD illustrerend, met telkens per
piano één spotlight, om de intense concentratie die elke pianosolo op
zich is, steeds te benadrukken en extra in de verf te zetten. Een
vijftien sterren concert dus, vijf per piano.
Luque
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
el Negocito Records : CD voorstellingen
Steven Delannoye /Nicola Andrioli
Duo :'Dining in The Dark'
Steven Delannoye - Tenor Saxophone
Nicola Andrioli - Piano
Bernard Lefèvre, Jazzmozaïek (20/09/2016)
****
"In duo spelen vraagt concentratie en muzikale
verstandhouding, wat als gegoten zit bij deze twee rasmuzikanten. Ze
kennen elkaar door en door, zijn dertigers en hebben beiden een
maturiteit in jazz en klassiek.
Nicola Andrioli, pianist bij Philip Catherine, laat zich de jongste tijd
nog opmerken bij nieuwe projecten, o.a. met Lorenzo Di Maio (Black
Rainbow), zangeres Barbara Wiernik (Complicity) en Manolo Cabras (Melys
In Diotta).
Steven Delannoye vormde na zijn studies aan Manhattan School of Music
zijn New York Quartet. Hij is saxofonist bij Antoine Pierre's Urbex en
speelt in duo met de klassieke cellist Lode Vercampt.
Dit is geen toevallige ontmoeting, wel een klik tussen beiden toen ze al
eens samen musiceerden. Ze voelden zich helemaal klaar om het live in de
Jazzstation (4 februari 2015) vast te leggen. Drie stukken van
Delannoye, twee van Andrioli en om af te sluiten de standard Body And
Soul.
De titel verraadt enigszins de intimistische flow waarop het album
drijft. Heel fijngevoelige kamerjazz. Soms neigt het naar hedendaags
klassiek en minimalisme, al blijft de drive zeer jazzgericht. Een
bijzonder smaakvol, intens te degusteren album, lekker bij kaarslicht.
Omdat het een liveopname is, hoor je applaus tussen de nummers, wat de
sfeer wat breekt."
Karel Van Keymeulen, De Standaard p. D7
(20/07/2016) ****
" De jonge saxofonist Steven Delannoye en de
Italiaanse pianist Nicola Andrioli vinden elkaar in geraffineerde,
melodieuze mijmeringen. Het lijkt wel of ze nooit anders deden dan
samenspelen. Het titelnummer van dit live opgenomen album laat meteen
meeslepende saxofoonklanken horen. 'Bee' heeft een meesterlijke intro.
Saxofoon en piano glijden door het fluwelen nummer. 'Ducation' en 'Sir
Farlon' zijn ritmischer, daarin kan Delannoye zich laten gaan. Zijn
saxofoonlijnen wervelen en kronkelen, hij duikt gretig het diepe in. De
pianist speelt dartel, zoekt forsere akkoorden en laat de muziek dansen.
Het uitgesponnen 'Small world' begint met een lange a capella
saxofoonsolo vol fladderende, iele klanken. Ze wagen zich zelfs aan
'Body and soul', een hoogtepunt uit het saxofoonoeuvre, maar houden hun
versie simpel en oprecht. Prachtig hoe ze converseren en een song laten
groeien en evolueren. Een klein, fijn plaatje."
GLiTS :'Getting Lost in
Tiny Spaces'
Bart Maris - trumpet
Peter Vandenberghe - piano
this year in
music , UK 12/01/2017)
"Jazz is delicious hot but disgusting
cold is something that the Bonzo Dog Doo-Dah Band once said. And like a
lot of things the Bonzo's said, its right. Its hard to know if they
would have liked El Negocito Records new release by GLiiTS but one thing
we should all agree on this is anything but cold!
GLiTS are Peter Vandenberghe on piano and Bart Maris on trumpet.
Together they make the kind of music that will either drive you mad or
to rhapsody. Luckily for everyone at thisyearinmusic it's the latter.
This is the kind of music that you can put on countless times, lose
yourself and somehow manage to find something new to latch onto each
time. But I guess this is what you'd expect after twenty five years
working together, in various forms. What makes their dynamic to, um,
dynamic is their interplay, and at times, their lack of.
There is an old line in jazz that it's the note you don't play that are
more important than the ones you do. And this these notes that really
draw you into their latest album, Getting Lost in Tiny Spaces.
Vandenberghe will pull you one way, and you expect Maris to follow him,
but instead he stays where he is, creating this blackhole-esque that
pulls you toward it, then once you've been suitably drawn in Maris will
quick make up the distance and you are seemingly trapped with the music
all around you, only to have one of them veer of at breakneck speeds and
thus creating it all again. It's the music version of finding yourself
trapped in your own half by a quick, attack minded football team.
This is a fantastic album that not only plays with space, but colour,
tonality, rhythm, texture, colour and everything else in between. But if
jazz isn't you thing and you're starting to get scared, fret not, this
isn't mind melting stuff, there is a simplicity to it, but you have to
break it code first and don't mind getting lost in tiny spaces…"
Musica de Selvagem
:'Musica de Selvagem'
Filipe Nader - Alto & Baritone Saxophone
Marcelo Coelho - Soprano & Tenor Saxophone
Celio Barros - Trumpet & Melophone
Arthur Decloedt - Double Bas
Guilherme Marques - Drums
Recording: Guilherme da Luz Saldanha at
IAV november 2014
Mixing & Mastering: Celio Barros
Production: Música de Selvagem & Rogé Verstraete
Artwork: Valentina Pacheco Fernandes
Lay-out & Graphics: Maria Cau Levy
A Risco Records Brazil co-production
"Música de selvagem" was created when Arthur
Decloedt and Filipe Nader returned from Europe where they had lived for
six years. They both moved to Paris in 2007, in search of new musical
possibilities. Arthur settled down in Paris while Filipe moved from
Paris to Brussels. In mid 2013, they both returned to Brazil and
together with Guilherme Marques, Celio Barros and Marcelo Coelho formed
Música de selvagem. Soon afterwards, Celio left for Norway and was
replaced by Amilcar Rodrigues.
The name:
---Some time ago, in a little town in Northern Catalunia, Arthur shared
the stage with an well known French musician who will remain anonymous
for the purpose of this text. Much to Arthur's surprise this musician
refused to play some of the written music, calling it "Savage music".
This event lingered in Arthur's unconscious for years, evoking both
feelings of discomfort and fascination.---
The use of improvisation is one of the focal points of the band.
European groups such as All Included, Fire! Orchestra, Atomic,
TriCollectif and the work developed by Belgian septet Ifa y Xango, in
which Filipe Nader also takes part as saxophone player, have been strong
references and influences for Música de Selvagem throughout the
composing of this first album.
In 2016, Música de Selvagem released its first album through Risco
Records (BR) and El Negocito Records (BE). Their debut album is
comprised of improvised pieces and compositions by Arthur Decloedt and
Guilherme Marques.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DJ-SETS, STREETFOOD, EXPO'S EN UITERAARD JAZZ. Maak u op voor een funky,
creatief, inspirerend en bovenal gezellig festival. De derde editie. Een
samenwerking van Comité van de Kop, Gent Jazz Festival, De Spil en met
steun van stad Roeselare en Provincie West-Vlaanderen editie 2017:
zaterdag 13 + zondag 14 mei // Site Hanekop
aftermovie vorige editie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hey !
Het nieuwe jaar is alvast érg krachtig
ingezet door Doghouse Sam & his Magnatones met de release van een Vinyl EP.
Op dit collectors item brengen de heren een eerbetoon aan bluesgrootheden
zoals Muddy Waters, John Lee Hooker, Willy Dixon, Fats Domino en Bo Diddley.
De eerste reacties zijn alvast subliem. Daarbovenop is er studiotijd geboekt
in juni om het derde full album op te nemen. Ook dat album wordt nog dit
jaar uitgegeven. Nieuwe songs, hoge ambities, en last but not least... enorm
veel goesting in 2017!!!
Wellicht is dit dus hét uitgelezen moment om eens even te gaan kijken naar
de website , alsook
de doghouse facebook-pagina
en als je een promotor bent de band te boeken voor jouw evenement in 2017 !
Hier vind je alvast de teaser voor de zopas uitgebrachte vinyl EP.
Tot binnenkort?
Doghouse Sam
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
24-25-26 Maart 2017
de jury en enkele finalisten
© BJaZZ
Met bijna 130 bezoekers op de eerste
finale-avond en nog eens ruim 150 op de tweede, kijkt
BJaZZInternatiuonal Contest fier terug op een geslaagde 38e editie van
deze internationale wedstrijd.
Gedurende drie dagen verbleven 22 jonge jazzmuzikanten uit Spanje,
Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Italië en België in Leuven. Drie
dagen waarin ze de stad konden verkennen en genieten van de zon, maar
vooral kennismaakten met elkaar, nieuwe contacten legden en samen muziek
speelden (tijdens de Late Night Jam zelfs samen met Philip Catherine, de
peter van B-Jazz). Bovenop de plannen die werden gesmeed om meer dingen
samen te doen, gingen de finalisten allemaal met een fijne ervaring en
vol enthousiasme terug naar huis.
Geen wedstrijden zonder prijzen...
Dit zijn de winnaars die zondag 26/03 een prijs in ontvangst mochten
nemen, tijdens de prijsuitreiking die door Mark Lefever werd
gepresenteerd.
winnaar Jazzmozaïek Award 2017: Nic Thys
Nic Thys
en Filip Verneert
© Hugo Lefèvre
De redactieleden van Jazzmozaïek magazine kiezen jaarlijks een Belgische
jazzmuzikant die zich onderscheidt op het vlak van vernieuwing,
verjonging en verbreding van het genre.
Dit jaar werd gekozen voor bassist Nic Thys. Hij mocht tevens een
portret van zichzelf door Chris Joris in ontvangst nemen.
winnaar B-Jazz Compositiewedstrijd 2017: 'Vertigo of
the Fish' (Antoine Pierre)
Sabam for Culture en Muziekmozaïek gaan met de B-Jazz
Compositiewedstrijd op zoek naar nieuwe Belgische jazzthema's.
Uit de inzendingen werd 'Vertigo of the Fish' van de hand van Antoine
Pierre als winnende compositie gekozen.
Commentaar van de jury: 'Vertigo of the Fish' is een compositie met een
brede variatie en veel energie. Het is een geavanceerde compositie, met
een goede akkoordenprogressie, melodie en metrum.
winnaar Sabam for Culture Prijs: Daahoud Salim
Quintet
De beste live interpretatie van 'Vertigo of the Fish' wordt tevens
beloond en deze prijs gaat naar Daahoud Salim Quintet uit Spanje.
De jury was onder de indruk van het stijlvolle, geraffineerde niveau van
het arrangement. Het resultaat was een mooi stuk dat goed klonk,
spannend en toch eenvoudig. Het leek alsof de muzikanten het al heel hun
leven spelen.
winnaar Prijs voor Beste Bassist: Dario Piccioni (Vittorio Solimene
Trio)
Deze italiaanse bassist valt op doordat hij zo expressief is, met een
mooie sound.
Hij leeft elke noot, leeft de muziek en laat sterke indrukken na. Dario
speelt met passie en het publiek kan bijna voelen wat hij doet. Hij is
100% 'in the music'.
winnaar 'Grote Prijs Albert Michiels': Daahoud Salim Quintet
De presentatie van de groep en hun muziek is anders en speciaal in goede
zin. Ze gaan mooi met de groep om: de muzikanten staan aan de zijkant
van het podium als ze niet aan het spelen zijn en ze geven elkaar de
ruimte om te spelen en te zoeken.
Het is heel fijn om volwassen muzikanten aan het werk te zien met een
boodschap, een glimlach en sterk samenspel. De groep speelt goede muziek
met uitstekende arrangementen en door hun muzikale kunde drukken ze
emoties op heel mooie wijze uit.
Het Daahoud Salim Quintet is echt een plezier om naar te luisteren en ze
maakten de juryleden en het publiek heel blij.
Daahoud
Salim Quintet met links van hen Mia Michiels en Filip Verneert
© Hugo Lefèvre
Video's van de de integrale optredens van
de zes finalisten vind je terug via
www.b-jazz.be
B-Jazz International Contest 2017
werd een succes dankzij de inzet en de ondersteuning van de jury, de
vrijwilligers, het publiek, de partners & sponsors en last but not least
de muzikanten zelf. Bedankt en tot op B-Jazz 2018 !
Filip Verneert
directeur Muziekmozaïek Folk & Jazz vzw
Pablo Smet
coördinator B-Jazz International Contest
B-Jazz International Contest | +32 475 297 287 |
info@b-jazz.be |
www.b-jazz.be
naar mededeling © B-JAZZ.be
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
We hebben mooi lenteweer vandaag in
Mechelen en er is heel veel te doen in de binnenstad en natuurlijk is er
ook de halve finale van het JazzContest. Dat is weliswaar binnen te
doen,afwisselend
in twee zalen, het Auditorium van het Cultuurcentrum en de concertzaal
van het Conservatorium. We trekken niet veel bezoekers en ook wat te
weinig van de Jazzzolder zelf,foei ! maar het niveau van de groepen die
aantreden is hoog tot zeer hoog en dat belooft voor de toekomst !
De 5 juryleden zijn :
© Michel Proesmans
voorzitter Chris Joris (docent aan de Artesis Hogeschool Antwerpen,
percussionist, pianist, componist en recensent)
Sal La Rocca (componist, bassist bij o.a. Toots Thielemans, Philip
Catherine, Vaya con Dios...)
Jacques Prouvost (jazzblog, jazzrecensent voor o.a. het Franse magazine
CitizenJazz…)
Ondine Quackelbeen (directrice Jazz Pop Studio, bassiste)
Lobke Aelbrecht (Kunstenpunt)
Er treden dus 8 groepen aan in korte 3
nummersets en dat in 2 groepen, vier voor de pauze, vier na die korte
onderbreking. Het betreft drie groepen uit Duitsland, één groep
uit Nederland en de rest komt uit België. Bij de muzikanten zit
opmerkelijk genoeg géén ene vrouw ! We overlopen graag de deelnemers aan
deze selectie en geven in het rood én met foto aan welke groepen
doorgaan naar de finale
Groep 1: Man Staris (BE)
© Michel Proesmans
Met Elias Storme (saxofoon), Stan Maris
(accordeon), Emile Van Helleputte (contrabas) en Jens Van Esch (drums)
Man Staris is een jong Gents
jazzkwartet dat ontstaan is rond accordeonist Stan Maris. Ze zijn sterk
beïnvloed door grootheden als Magic Malik Mezzadri en Paul Motian en ze
proberen met eigen composities hun weg te vinden in de jazz-scène. Ze
spelen ingetogen in het begin en bouwen de spanning op door die
accordeon en dat is toch sterk. De standard die ze spelen is een
verkwikkende eigen versie van de bekende tune 'Milestones' van Miles
Davis met vlotte sax en swinging drumwerk met tussenin solo’s van
accordeon en drums. In het derde nummer hoor je meer improvisatie,
complexe structuren maar toch zachte melodieën in deze ongewone
bezetting. Ze zorgen voor een verfrissende klankkleur als eerst
aantredende groep.
Groep 2: Jacob Hirsch Quartett
Met Anton Mangold (altsax), Moritz
Preisler (piano), Jacob Hirsch (elektrische bas), Johannes Pfingsten
(drums).
Het Jacob Hirsch Quartett is al uitgegroeid tot een gevestigde groep in
de jazz - en improvisatie scène van de stad Bonn. De muzikanten kennen
elkaar al jaren en het werkelijke quartet ontstond in december van 2015.
De band heeft een breed muzikaal spectrum variërend van hedendaagse jazz
tot post bop, altijd gericht op een samenhangend kruispunt van
compositie en improvisatie waarin de vreugde over de muziek en het
samenspel essentiële onderdelen zijn.
Ze stellen zich vlot voor in het Engels door de bassist Jacob Hirsh. Ze
beginnen met een rustige latin touch met voortreffelijke sax solo
ondersteund door de funky bas. De standard die ze kozen is ‘Everything I
love’ van Cole Porter en ze brengen een lichte swing met heerlijke
brushes en zachte sax dat me doet denken aan het Dave Brubeck Quartet.
De saxofonist neemt het voortouw en voert het tempo op.
Groep 3: AwkWords (BE)
© Michel Proesmans
Met Federico Stocchi (IT), contrabas,
Hendrik Lasure (BE) op piano vandaag vervangen door Alan Van Rompuy, en
Paul Berne (FR) op drums.
The AwkWords is een Brussels trio dat originele muziek speelt vanuit de
concepten van 'wordplay' en 'tonguetwister'. De uitdaging is om het
effect dat die concepten hebben op taal in muziek te vertalen, en op die
manier ideeën te ontwikkelen, met de focus op de bandleden en de
harmonie van de verschillende composities.
Ze spelen eerst een eigen werk van de bassist in uptempo gevolgd door
het zeer mooie ‘where do we go now’ ook van de bassist met mooi
samenspel. De muzikanten zijn duidelijk op hun gemak want de Italiaanse
bassist stelt de groep vlot voor en zelfs een woordje Nederlands erbij
om de jury te pleasen ?
Groep 4: Floris Kappeyne Trio (NL)
© Michel Proesmans
Met Floris Kappeyne - piano, Tijs
Klaassen - contrabas, Wouter Kühne - drums)
Het Floris Kappeyne Trio werd opgezet
door de pianist in 2015. Bestaande uit afzonderlijke Prinses Christina
Concours winnaars (2012) heeft het trio de afgelopen jaren in het
binnen- en buitenland het publiek verheugd met moderne uitvoeringen van
klassieke jazz standards. Het trio heeft in het afgelopen jaar een stap
gemaakt in het zoeken naar een authentiek geluid, door het vermengen van
de bekende klanken geïnspireerd door het McCoy Trio uit het begin van de
jaren ’60, Senegalese sabar ritmes en abstracte muzikale concepten uit
de moderne klassieke muziek. In mei 2017 verschijnt het resultaat
hiervan op hun debut-album op Challenge Records International.
Floris begon op jonge leeftijd met piano spelen. Thuis werd er alleen
maar jazz gedraaid en Floris vond het geweldig. Zijn eerste pianospel
was quatre-mains met zijn vader, waarbij Floris de baslijn speelde van
de blues. Zijn eerste echte lessen kreeg hij in Singapore, waar hij tot
zijn achtste levensjaar woonde. In Nederland heeft hij vervolgens
pianolessen gehad van Peter Beets en Tilmar Junius. Op het
conservatorium studeert hij bij Karel Boehlee, Rob van Bavel en Harmen
Fraanje.
Ze brengen naar eigen keuze de standard ‘Countdown’ van John Coltrane
uit Giant steps. Hierin ontpopt de muziek zich tot volledige ontplooiing
en ze spelen spannend waarbij drums en piano in crescendo gaan. Er is
een goede dialoog tussen de bassist en drummer. Ze presenteren zich ook
heel vlot. Op het einde spelen ze ‘Open Door’ een ballade van de
pianist.
Trouwens zij spelen een vrijdagavondconcert in de Mechelse Jazzzolder op
11 augustus.
PAUZE
Groep 5: Convective (DE)
Met Johannes Hamm - drums, Jan Ditmann -
bas, Paul Janoschka - piano, Johannes Mann - gitaar
De Duitse groep Convective zijn vier
individuen die conceptueel elkaar uitlijnen. Vier solisten die als één
spelen. Vier jonge musici, die pogen een eigen taal te vinden. Deze band
uit Mannheim deelt een sterke interesse in de traditie van de
Amerikaanse en de Europese jazz. Maar ze proberen verder te gaan en
elementen te verwerken van wat er nu gebeurt in de moderne jazz-scène
met inbegrip van de klassieke muziek en progressieve rock. Ze zijn sterk
gericht op het improvisatorische samenspel tussen de leden van de groep.
Maar nog steeds creëren ze songs en improviseren ze met deze muzikale
structuren. Daarbij is er een voortdurende opslorping van ideeën die
ontstaan tussen de muzikanten door middel van muziek in zijn pure
instrumentale vorm.
Ze spelen eerst een rustig nummer van de gitarist zelf gevolgd door de
standard ‘I should care’ van Axel Stordahl, Paul Weston and Sammy Cahn
van de Jaren ’40. Hierin zit een mooi opbouwende pianosolo verweven met
opzwepend drumwerk en op het einde nog een overtuigende gitaarsolo. Ze
koelen daarna weer af met ‘Three’ van de pianist dat zacht wordt ingezet
doch helemaal open gaat door de gitarist die zijn solo laagje per laagje
brengt en swingt en de pianist neemt dit tempo ook over. Een mooie set
is dat.
Groep 6: Medvedev/Mertens Duo (BE)
Artur Medvedev (RU, sax) en Rafaël
Mertens (BE, piano)
Artur Medvedev en Rafaël Mertens
leerden elkaar enkele jaren geleden kennen tijdens hun studies aan het
Lemmensinstituut. Rafaël zelf woont in Heverlee maar de saxofonist komt
oorspronkelijk uit Rusland. In feite valt Rafaël buiten de
leeftijdscategorie van 26 jaar. Tijdens zijn studie aan het
Lemmensinstituut volgde hij masterclasses bij internationale muzikanten
als Billy Hart, Bill Carrothers, Mark Turner etc. Arthur Medvedev kunnen
we kennen van de groep EpiSphere van Marco Epis.
Voor deze duo setting is Rafaël aan het componeren gegaan en het
resultaat is een set vol lyrische melodieën en harmonieën met veel
plaats voor interactie en improvisatie. De saxofonist is wel erg goed en
speelt soms tussendoor alleen. Ze houden mekaar stevig in de gaten en
genieten intens tijdens het musiceren.
Groep 7: FONS. (BE)
Met Lennert Baerts (saxofoon), Gert-Jan
Dreessen (drums) en Jeroen Reggers (gitaar)
FONS. is het alter ego van drie jonge
Limburgse muzikanten met een liefde voor interactieve muziek en hoog
spelplezier. FONS. laat zich inspireren door alle parameters van de
muziek gebracht op een avontuurlijke manier, met veel ruimte voor
interactie en improvisatie. Van strakke grooves met energetische solo’s
tot melancholische ballades, je kan het allemaal terugvinden in hun
muziek. Grote voorbeelden van FONS. zijn o.a. het Paul Motian trio,
gitarist Gilad Hekselman en saxofonist Mark Turner.
Lennert de saxofonist vertelt over de drie stukken die ze gaan spelen
zodat er verder geen gepraat nodig is tussen de nummers. Ze brengen hun
eigen composities en de standard ‘ I loves you, Porgy’ van de musical
Porgy and Bess van Gershwin met de nodige brushes en kleine roffels. Het
eerste lange stuk is van Lennert en noemt ‘Monks Present’ en op het
einde volgt ‘Freaks’ van gitarist Jeroen. Dat laatste stevige stuk is
inderdaad erg groovy.
Groep 8: Jonas Kaltenbach Quintett (DE)
Met Jojo Mann – elektrische gitaar, Bene
Jäckle - saxofoon, Paul Janoschka - piano, Mario Angelov - akoestische
bas, Jonas Kaltenbach - drums)
Alle leden van de groep Jonas
Kaltenbach Quintett studeren jazzmuziek in Mannheim (Duitsland), waar ze
elkaar leerden kennen en ook goed bevriend werden. Het programma bevat
vooral eigen nummers van de bandleden. De composities en improvisaties
worden beïnvloed door enkele van de populairste moderne jazz muzikanten
zoals Brad Mehldau, Kurt Rosenwinkel, Mark Turner en Brian Blade.
Ze spelen de voortreffelijke standard ‘yes or no’ van Wayne Shorter uit
zijn mooie album 'JuJu' van 1964. De leider, drummer Jonas, stelt de
groep voor en ze spelen ook twee van zijn composities; een ballade met
subliem intiem pianoeinde en het vlotte opzwepende ‘Effiscience' met
sfeervolle elektrische gitaar.
Het
Resultaat van deze halve finale is dus
Floris Kappeyne Trio (NL)
Jonas Kaltenbach Quintett (D)
Man Staris (B)
The AwkWords (B)
Deze groepen spelen dan ook de finale op vrijdag 25 augustus 2017
op het podium in het Hof van Busleyden tijdens Maanrock!
Meer info op
www.jazzcontestmechelen.be
|
|
|
|
|
|
Winus en Michel Proesmans (commentaren
bij de groepen)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
'Tutu Puoane sings Joni Mitchell' of ‘The Joni Mitchell Project’, een
programma waar Tutu en haar begeleidingsband al even mee rondtrekken
doorheen Culturele Centra en waar we vorig jaar, op Jazz Middelheim al,
konden van proeven (lees
het hier). Wanneer zulke fijne zangeres dan ergens bij ons in de buurt
zit, dan trekken we d”er zeker naartoe en ruil ik me kaartje voor ‘Proces’
van Abatoir Fermée, gelijktijdig in KunstenCentrum Nona te Mechelen graag en
wel op het laatste moment nog om ook ! De Mechelse Stadsschouwburg zit
gezellig vol al kon er nog wel wat volk bij en de klank zit meteen goed, dat
bevalt me want het durft hier ook al es anders aan toe gaan. Nu is het
klankbeeld ,boven op het balkon alleszins, heel goed en zuiver, oef dan maar
want ik wil onze ‘international’ die Tutu zeker is op de best mogelijke
wijze meemaken ook. De begeleiders vanavond zijn dezelfden als op Middelheim
, uitgenomen dan aan de drums want daar zit nu niet Hans Van Oosterhout maar
wel iemand op wie Tutu al dikwijls beroep deed : de Nederlander Jasper Van
Hulten. Verder natuurlijk husband/pianist Ewout Pierreux aan de piano en
Clemens Van der Feen op bas en een enkele keer (en uitzonderlijk neem ik
aan) op de akoestische gitaar. Dat was al tegen ’t einde van het concert toe
en er diende wat bijgestemd te worden op het instrument ook wat de show toch
enigszins verstoorde, zou ik in het vervolg maar weglaten dan… Goeie
vriendin van Tutu en de veelgevraagd muzikante Tineke Postma, we zagen haar
eind vorig jaar nog in een programma met Nathalie Loriers, is er natuurlijk
ook bij en zal ons verheugen op gevoelige soli tijdens de songs. Ook van
belang natuurlijk als je weet dat zij eerder al samenwerkte met Wayne
Shorter en daarmee leg je ook de link terug naar Joni Mitchell, de grote
Canadees-Amerikaanse artieste en singer/songwriter want denk maar aan haar
album ‘Mingus’, mét én opgedragen aan Charles Mingus en waarvoor zij beroep
deed op een stelletje jazz rasartiesten waaronder Wayne Shorter, Herbie
Hancock en Jaco Pastorius. We horen Tineke graag bezig, gepassioneerd op
haar sopraansax, daar sta ja altijd even bij stil… Doorheen de avond loodst
Tutu ons door wat werk van Joni, die ontzettend veel poëtische dingen bij
mekaar schreef en starten doet ze met ‘River’ uit ‘Blue’, waarschijnlijk
Joni’s meest gewaardeerde album ooit. Daar brengt ze vanavond ongetwijfeld
nog wat nummers uit maar ik ben zelf helaas niet zo’n Joni Mitchell kenner
en heb thuis zelf maar een stuk of wat CD’s of LP’s waaronder ‘Court and
Spark’ en ‘Hejira’ en daar hoor (of herken ik) hier vanavond geen stukken
uit. Tutu brengt natuurlijk de nummers niet plat gecovered maar geeft er
dikwijls haar heel eigen draai aan en meestal is dat wel erg mooi maar dat
kan ook wel es verrassend uitpakken zoals met ‘Both Sides Now’ dat heel
uitgepuurd, met minieme bas en piano-aanslagen er voor mij te droog uitkomt,
maar ik ik herinner mij natuurlijk de magistrale versie van Joni met groot
orkest… Ook ‘Big Yellow Taxi’ is gans anders gekleurd zo en gaat Afrogetint,
zeer percussief als in een optocht , voorbij. De paar pogingen die Tutu hier
vanavond ondernam om het Mechelse publiek te laten meezingen waren ook geen
echt succes en aansporingen om te zingen zoals jij het thuis in je douche
ook gewend bent om te doen (ik niet dus..) lukten ook niet echt…ach, hadden
de mensen het geweten dat hier vanavond ook opgenomen werd voor de nakende
CD, het had misschien anders uitgepakt?... Eerst was daar immers ‘God must
be a Boogie Man’ (uit Mingus) en op het einde betrof het ‘My Old
Man’…Misschien een pauze tussen lassen zodat kelen met wat alcohol konden
gesmeerd worden ? , een werkzame formule waar het ons Vlamingen betreft… Nu
was er geen pauze en ging alles in 1 lange set voorbij. Maar ik heb genoten
hoor, zoals ik Tutu al zei dat ik ging doen want foto’s maken, dat was er
vandaag helaas , wegens de CD-opname niet bij….
Genoten heb ik maar echt voldaan ben ik echter niet want ik miste
vanavond iets ...onbestemds. Technisch zat alles lekker en Tutu is een
heerlijke singer ook maar de drums waren mij soms iets te uitdrukkelijk
aanwezig en gevoelsmatig zit ik, als ik Joni Mitchell hoor, toch wel op
een ander spoor ook. Wat er ook van zij, dit is voor Tutu een belangrijk
project en zij is een beminnelijke, lieve persoonlijkheid. Dat maakte
dat velen in de foyer na het concert nog een CD of meerdere zelfs gingen
kopen , lieten signeren en met Tutu nog een praatje maakten. Dat deden
wij ook en bij deze gelegenheid verwijs ik graag naar
haar webstek waar
je de nakende CD ‘The Joni Mitchell Project’ kan vooruit bestellen. Doen
!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CD voorstellingen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Souletude : 'Wheels'
December 2015, een mistig en koud
winterweekend op de Heizel, het Atomium als getuige van een glorierijk
doch ver verleden, een circus in afbraak in het park, beestenwagens alom
en een kale afdruk in het gras waar de tent net voorheen nog stond, het
motregent. Het Amerikaans Theater en meerbepaald de oude Armand Pien
weermanstudio is de verrassende werkplek voor de opnames van Souletude.
Het is nu drie weken na de aanslagen in Parijs, het voelt raar, wat doen
we hier eigenlijk, oh ja een plaat maken, waarom?
In Augustus 2015 besloten Mathias, Manolo en Jakob een opnamesessie te
organiseren, ze zagen elkaar terug op 10/12 in de studio met een
heleboel schetsten in de hand, drie dagen lang dompelden zij zich onder
in de muziek, het clashte, het rolde, ze doken diep in hun muzikale
fantasie, ontdekten onverwachte gedeelde passies en ervaringen en kwamen
buiten met uren ruw materiaal. Het voelde als een loutering, een
deugddoend en opgelucht gevoel was hun deel.
Het circus was toen al verdwenen, iedereen ging weer z'n weg...
Souletude is het muzikale logboek van een zoektocht, de titel refereert
naar introspectie, naar eenzaamheid, naar dieper graven in de ziel, naar
onderweg zijn in het leven, naar hoop, maar ook naar de Jazz en zijn
magistrale meesters.
Na twee EP's in eigen beheer(2011 & 2014) is Wheels nu toe aan zijn
eerste officiële plaat. Hun muziek tast vele muzikale en esthetische
grenzen af; jazz, rock, impro, electronica & minimal music zijn bronnen
waar zij volop inspiratie uit putten.
Souletude kwam tot stand als een co-productie tussen het Gentse
Chopstick & el NEGOCITO Records. Artistiek leverden Sjoerd & Merlyn
Paridaen het prachtige artwork voor de hoes, Diederick Nuyttens creëerde
de fantastische videoclip, The Breakfast Club & De Vlaamse Gemeenschap
steunden de realisatie er van.
Mathias Van de Wiele — gitaar, althoorn (Moker, Yelemani Trio, Singing
Painters...) Manolo Cabras — bas, electronica (Charles Gayle Trio, M.
Cabras 4tet, ...)
Jakob Warmenbol — drums, percussie (Robbing Millions, Nest,...)
Discografie: Souletude — eNR 55 — 2017 / Wheels live @ Trefpuntfestival
—
Chopstick Records - 2014 / Wheels — Chopstick Records — 2011
Website:
www.chopstick.be
Contact: mathias@chopstick.be / 0032-(0)486/525320 Label & Distribution:
www.elnegocitorecords.com
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
eNR057
Steiger : 'And Above All'
Later deze maand, 20 Maart, stelt
Steiger z'n eerste full-CD, ‘And Above All,' voor
in de Handelsbeurs in Gent.
De komende maanden wordt muziek dan verder voorgesteld (Arenberg
Schouwburg, Leuven Jazz festival, De Werf,
De Ruimte(Amsterdam),...en later dit jaar (November) volgt dan de Jazz
Lab tournee.
JAZZEPOES luisterde naar deze
muziek in avantpremière en de link naar de CD-recensie vind je onderaan.
‘Steiger levert met hun EP een heel
mooi visitekaartje af. De organisch klinkende composities zijn
meeslepend en doen ons verlangen naar meer materiaal.’ –
Belgian Music
‘Steiger kan je gerust beschouwen als één van de beloftevolle bands van
dit land.’ – Jazzmozaiëk
‘Pianist Gilles Vandecaveye, bassist Kobe Boon en drummer Simon Raman
illustreren met dit debuut het blijvend bestaansrecht van een klassiek
pianotrio anno 2016. Tenminste als jazzinventiviteit op de juiste manier
gekoppeld wordt aan een rock-‘n-roll-vibe.’ –
RifRaf
Keys - Gilles Vandecaveye
Double Bass - Kobe Boon
Drums - Simon Raman
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- persbericht -
nieuw album & tournee
Bram Weijters & Chad McCullough : 'Feather'
'Feather' is een gevoelig album, vaak kwestbaar en desolaat, waarin de
etherische trompet van Chad McCullough en de gevoelige toetsen van Bram
Weijters mooi tot hun recht komen. De doordachte en uitbelanceerde
composities zijn van pianist Bram Weijters, en het is zijn vierde
gezamenlijk release met de Amerikaanse trompettist Chad McCullough.
Verhaal: Na bijna 100 concerten op de teller met hun energieke kwartet,
werken Bram Weijters en Chad McCullough deze keer samen in duo, en
smeden ze een nieuwe muzikale symbiose met veel aandacht voor weemoed,
kwestbaarheid en soms zelfs een donker kantje.
Een afstand van 5000 km tussen beide frontmannen is in het verleden
nooit een hinderpaal gebleken voor de creatieve productiviteit van het
Bram Weijters-Chad McCullough Quartet. Ze hebben reeds drie albums
(Imaginary Sketches, Urban Nightingale en Abstract Quantities)
uitgebracht die internationaal verschenen zijn, zowel op het Belgische
gerenommeerde WERF label, als op het Amerikaanse ORIGIN records. Nu
treden beide heren op de voorgrond met een bijzonder intiem duo-project
dat vooral de aandacht richt op het subtiele muziekspel van beide
muzikanten.
Feather is opgebouwd uit 10 composities van de hand van Bram Weijters.
Deze antwerpse pianist en componist is geleidelijk aan naam aan het
maken in de internationale scene, deze keer nu ook met de steun van het
in Chicago opgerichte ears&eyes label achter zich. Bram's voorliefde
voor 'vintage' toetsen (zoals Wurlitzer en Fender Rhodes piano's), zijn
originele synthesizerklanken en elektronische klankmanipulaties geven
diepte aan deze duobezetting van trompet en toetsen. Samen met een
uitgebalanceerd gevoel voor timing en harmonie vormt dit het fundament
van deze muziek.
Feather is licht, subtiel, maar tegelijk ook geheimzinnig of donker. Net
zoals subtiele golven en het spiegelende oppervlak van een meer de
immense donker diepte verhullen.
De zachte, soms ijle tonen van Chad's trompetspel doen soms aan de
Noorse ECM artiest Arve Henriksen denken. Het is het perfect timbre om
Weijters' zigzaggende composities -met vaak een stemvoering die aan Bach
lijkt ontleed te zijn- tot leven te brengen. Het is een gevoelig, zelfs
broos geluid, dat uit een ander wereld lijkt te komen dan het typische
trompetgekletter.
Dit album heeft een grote verscheidenheid van composities en klanken.
Elektronische toetsen (Rhodes, wurlitzers en synths) wisselen af met
akoestische piano, en eenvoudige stukken zoals 'fluid' of 'conclusion'
wisselen af met het meer 'doorwrochte Different Prelude'. Feather is
omzwerving langs gemeenschappelijke duistere stegen, paden en wegen van
twee gelijkgezinde muzikanten.
© Eric Malfait
McCullough en Weijters ontmoetten elkaar in 2009 in het Banff Center in
Canada. Samen met drummer John Bishop (oprichter van Origin Records en
grammy-genomineerde) en bassist Piet Verbist vormden ze daarna het
dynamische Bram Weijters-Chad McCullough Quartet. Vele tournees in
België, maar ook langs Seattle, Chicago en zelfs Rusland deed de groep
groeien tot een hechte band. Hun muziek is vaak omschreven als lyrisch,
ongecompliceerd en warm.
Tijdens de laatste tournees en de voorbereidingen van hun derde album
Abstract Quantities begonnen de twee bandleaders ook vaker in duo te
spelen. Aanvankelijk begon dit als korte interludia, of intro's, maar
geleidelijk aan groeiden deze tussenkomsten uit tot een heel nieuw op
zichzelf staand repertoire. Het duo album Feather is dan ook de logische
volgende stap. Het is een album vol atmosferisch muziek, lyrisch en
subtiel trompetspel drijvend op wolken van akoestische piano, fender
rhodes en andere toetsenklanken.
Bram Weijters - Piano, Wurlitzer, Moog Synth, Rhodes
Chad McCullough - Trumpet
Teaser
Tour:
Bio's:
Bram Weijters
"Weijters' music is just a joy to listen to.”
(All about Jazz).
'Zijn solo's zijn beeldend." -
jazzflits
"Hulde voor het buitengewone pianospel van Bram Weijters" -
De Morgen
Dat zijn enkele quotes over pianist Bram Weijters, een Belgische, in
Antwerpen wonende pianist en componist met focus op eerlijke en
creatieve muziek. Hij is actief in talrijke jazz- en
improvisatieprojecten, maar is er ook niet vies van om samen te werken
met muzikanten uit de hiphopscene, met singer-songwriters of
alternatieve bands.
Vanaf zijn achtste volgt Bram piano en percussie aan de plaatselijke
muziekacademie in Sint-Niklaas. Naast deze klassieke opleiding, speelt
hij echter als tiener ook drums in alternatieve rockbands en
experimenteert hij met geluidsopnames en muziek-electronica. Zo pikt hij
zowel
klassieke muziek, rock en elektronische muziek op, hetgeen nog steeds de
basis vormt voor zijn open benadering van muziek.
Uiteindelijk zal hij jazzpiano gaan studeren aan het Antwerpse
conservatorium. Als dat achter de rug is voegt hij daar ook nog studies
compositie en arrangement aan het Brusselse conservatorium aan toe.
Daarnaast volgt hij ook nog masterclasse bij onder andere Kenny Werner,
Anthony Braxton, Gary Peacock, Mark Turner, Dave Liebman, Bill
Carrotters en vele andere.
Inmiddels heeft Bram al een heel aantal kilometers op de teller met
verschillende projecten. De meeste tijd en toewijding gaat uit naar
verschillende jazz/improvisatie-projecten: Bram Weijters Trio en
Quartet, Hamster Axis of The One-Click Panther, Mazzle, Zygomatik, Jelle
Van Giel Group,....
Chad McCullough
Met zijn presence, zijn buitengewone trompetspel, zijn composities ?n
zijn kennis vande muziekindustrie heeft Chad McCullough ondertussen een
mooie plaats in de internationale jazz scene veroverd. Hij is geroemd om
zijn krachtige, zuivere en poëtische solo's, zijn albums zijn
veelgeprezen, en samenwerking met een heel aantal muzikanten en groepen
hebben hem inmiddels tot een diepgaande en rijpe trompettist gemaakt.
Chad speelde met eigen formaties op festivals zoals The Festival of New
Trumpet Music (New York), the GG Jazz Festival (Krasnodar, Russia),
Earshot Jazz Festival (Seattle) and the Chicago Jazz Festival.
Chad is naast bandleader ook een gedreven muzikant bij verschillende
ensembles. Een van die bands The Kora Band ontving voor hun album 'new
cities' een Chamber Music America New Jazz Works-beurs. Tunnel Six
ontving dan weer vijf beurzen van de Canada Council of the Arts. En het
Spin Quartet zag hun album Circles beloond als 'top chordless release of
the year.'
Als componist heeft Chad zowel klassieke muziek als jazz geschreven voor
film, voor grote ensembles, voor dans en voor kamermuziekensembles.
Daarnaast geeft momenteel les aan de faculteit jazz studies aan de
DePaul University in Chicago.
Discografie in quartet :
Persquotes :
"Beide heren weten een sterke melodie te schrijven." -
Jazzmozaïek
"De kunst om aandacht vast te houden" -
jazzenzo
"De melodieën die de Belgische pianist Weijters en de Amerikaanse
trompettist schrijven, zijn zo zoetgevooisd als van een nachtegaal. Maar
ze zijn ingebed in een hedendaagse, stedelijke context”- Herman
Te Loo, Jazzflits
Platenfirma's :
De uitgave van Feather is een samenwerking van het Belgische Monks and
Thieves en het in Chicago opgerichte ears&eyes Records.
(Monks and Thieves / MAT001
ears&eyes Records / ee:17-o66)
Credits :
Composities van Bram Weijters
Geproduceerd door Bram Weijters & Chad McCullough
Opnames in Rubens Studio, Brussel (B) door Joël Gringard
Ook opnames in Studio Kip Kaas, Mortsel, (B) Belgium door Jan Willems
Bijkomende opnames door Joris Caluwaerts, Studio Finster (B)
Mixage en mastering door Brian Schwab, Chicago (USA)
Links :
muzikanten:
bramweijters.com /
chadmccullough.com
Audio:
soundcloud.com/bramweijters
/
soundcloud.com/chad-mccullough
Bram Weijters-Chad McCullough Quartet:
cmbwquartet.com
Sociale media:
facebook.com/bramweijters /
facebook.com/chadmccullough
twitter.com/bramweijters /
twitter.com/trumpetchadmcc
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het is een winters’ seizoen voor
ouwe horrors geweest blijkbaar. Nadat eerder in Januari en Februari het
Buscemi & Michel Bisceglia Ensemble (met naast de protagonisten
verder ook Rony Verbiest (sax, harmonica en bandoneon), Jo Mahieu
(gitaren) en Nathan Wouters (bass) de Filmconcerttour
opgingen met de filmmuziek bij de eerste real horror movie ‘Nosferatu’
uit 1922, sluiten Nordmann , de avant garde jazzrockband uit het Gentse
daar in Maart achteraan met wat voorstellingen van
‘Dementia, daughter of horror’ uit 1955 ,de absurde film noir prent en
psychologische horror van John Parker, tijdens de Jazzlab Series Tour
door Vlaanderen.
Ontstaan n.a. v een idee van
programmator Kristof Roseeuw in muziekcentrum De Bijloke in maart
2016, groeide de interesse van de jonge band voor dit project en
ja hoor : op de aftiteling staat niet langer de naam van originele
componist George Antheil maar prijkt daar nu mooitjes ‘Nordmann’.
In de film rest nog enkel Shorty Rogers and his Giants tijdens
de party-scène aan het einde van de film. De jongens zagen de film
meermaals en bedachten daar hun eigen score bij. Stukken
muziek, eerder door en voor Nordmann geschreven maar niet gebruikt
pasten nu in het algemene verhaal waarin hier absoluut de voorrang
gelegd werd op het samengaan van beeld en geluid. Je merkt dan ook
het verschil met eerder genoemde Nesferatu dat meer
georkestreerd is daar waar de filmscore van Nordmann vooral gaat om de
kunst van het begeleiden van de beelden want nee ,er zitten geen
dialogen in deze film en ook de voice-over van Ed Mc Mahon werd bij de
mooie zwart/wit beelden weg gehaald… Daar werd werk in gestoken en de
jongens zetten als bijkomende hulp een click track op de
film en hebben headphones op waarin een metronoom meeloopt om het tempo
van de muziek aan te geven. Allemaal héél professioneel dus en het
resultaat mag er beslist ook wezen ! De film zelf, met die bizarre
scènes , van o.a. de moord op moord, geënsceneerd op het kerkhof,
de kippenkluiver vetzak scène en de daaropvolgende moord, de
achtervolging…en dat alles subliem verfilmd in een schaduw
en lichtspel, dat houdt je geboeid bezig en schuift snel in een klein
uurtje voorbij, ondersteund door de
filmmuziek van Nordmann, géén jazz of rock hoogtepunt in
hetgeen de band anders op de scène brengt maar het is
als bijzonder werkstuk een erg aardig geheel en mooi gedaan ook,
ingehouden als het moet, explosief waar dat past ! Ga dat zien voor het
te laat is, nog 2 voorstellingen te gaan !
Winus
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BLUESJAMMIN' the 'Carolus way' , Ankertje aan de Dijle
...'t Ankertje aan de Dijle, Vismarkt
Mechelen was the place to be maandagavond 27 Feb ! ...voor de zoveelste
bluesjam (laatste maandag van de maand) nodigde Willem Van den Eynde,
uitbater en prima gitarist samen met Ivo Opde Beeck, de ons goed bekende
drummer en fervent blues/rock/country liefhebber alle muziekliefhebbers
en muzikanten weer maar es uit op 'een gezellig samenzijn en jam' in
waarschijnlijk één der laatste bruine kroegen die Mechelen nog rijk
is... Wellicht kennen deze jams hun oorsprong uit de ‘Blues Side of
Jazz’ afgeleide van het jaarlijks Make A Fish evenement uit 2015.
© Camille Masschelein
Ivo, die kortelings (vanaf April) weer
Europees gaat touren met de Amerikaanse country artist Doug Adkins is er
graag bij als mede initiatiefnemer en kan steeds rekenen op heel wat
naar hier afzakkende liefhebbers van het genre en daar zitten steeds
weer aardige muzikanten bij ook. Yves Piron is één van die vaste
gezellen maar eerder was hier o.a. ook Willy Vann, Jan Carels, Hugo
Jacquet en diverse andere muzikanten van het Stedelijk Conservatorium .
Dat daar eerder dan ook al es Dieter Vaganée tussen zat, jonge upcoming
altsaxofonist uit een welbekende muzikale stal zal wellicht ook niemand
verbazen maar vandaag aan de start is het toch afwachten of ook hier
vanavond weer iets boeiends uit gaat groeien. Kroegbaas Willem (Van den
Eynde) verrast alleszins aan de gitaar, da’s duidelijk géén beginner al
speelde ie naar eigen zeggen nooit eerder vast in enige formatie.
© Camille Masschelein
Langzaamaan komen er meer
liefhebbers op het podium, voegt mondharmonica en trompet zich bij op de
geïmproviseerde podiumplaats van het kleine café dat al aardig wat
publiek heeft ook. Daaronder natuurlijk wat bekenden maar evengoed
iemand die met de trein uit Leuven kwam en die, gezien de wat moeilijke
verbinding, steeds een oog op de klok houdt. Ene Valerie waagt zich aan
‘Stormy Monday’ , gitaristen en drummers wisselen plaats maar het is
toch vooral wachten op meer talent. Heel gepast moet ik zeggen komt dan
ook Steven Troch, ook een Mechelaar, even later binnen wandelen dan...
Het is zijn eerste keer hier op de jam maar dat zal je gauw geweten
hebben ! Hij komt al spoedig bij op het podium en dit onmiskenbare
hogere niveau krikt de avond verder op en wat meer daarvan zij is dat
iedereens niveau op het podium daarmee ook gradueel stijgt! D’er zitten
hier vandaag ook wat muzikanten uit de Leuvense bluesrockband Samuel
Haystack and the Needles en die gitaristen ontpoppen zich naast een
Willem Van den Eynde die zelf aan het bassen geslagen is dan tot
opvallende talenten. Great evening is dit en het is spijtig genoeg te
gauw da’k hier het café al dien te verlaten maar helaas, het busje kwam
zo !
Winus
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OP DINSDAG 28 FEBRUARI
2017 om 20.30
GARY SMULYAN, GIDON NUNES VAZ &
TRIO REIN DE GRAAFF (NL-VS)
CHASIN' THE BIRD - TRIBUTE TO CHARLIE PARKER
Gary Smulyan (baritonsax)
Gidon Nunes Vaz (trompet)
Rein de Graaff (piano)
Marius Beets (contrabas)
Eric Ineke (drums)
De gerenommeerde Nederlandse
jazzpianist Rein de Graaff (Groningen, °1942) en zijn trio, met Marius
Beets op contrabas en Eric Ineke op drums, zijn een jaarlijkse
welgekomen gast in de Hnita-Jazz Club. De afgelopen jaren kwamen ze
steeds in het gezelschap van een Amerikaans én een Nederlands solist,
zoals in 2016 Eric Alexander en Ferdinand Povel, beiden op tenorsax.
Ditmaal beloven de Amerikaanse baritonsaxofonist Gary Smulyan en de
jonge Nederlandse trompettist Gidon Nunes Vaz voor vuurwerk te zorgen.
Samen brengen ze onder de noemer Chasin' the Bird een eerbetoon aan
beboplegende Charlie Parker (1920-1955).
Gary Smulyan (Bethpage, New York, °1956) wordt al sinds 2007 door de
Critics Poll van het toonaangevende blad DownBeat jaar na jaar tot
baritonsaxofonist van het jaar verkozen. Smulyan maakte naam in
verschillende big bands, als lid van het Mel Lewis Jazz Orchestra en
diens opvolger het Vanguard Jazz Orchestra, maar ook met de Mingus Big
Band, de Dave Holland Big Band, de Dizzy Gillespie All-Star Big Band...
Als leider nam Smulyan een tiental albums op. Smulyans muzikale wortels
liggen in de bebop en de hardbop, meer bepaald bij zijn grote voorbeeld
Pepper Adams. In 2013 was hij in de Hnita-Hoeve met het kwartet van
bugelist Jos Moons. Andere Belgische bands waarmee hij werkte, zijn de
Jazzisfaction Big Band en het Muze Jazz Orchestra (MJO).
Gidon Nunes Vaz (Amsterdam, °1991) behoort tot de grootste Nederlandse
talenten op zijn instrument. In 2015 behaalde hij onder het mentorschap
van Ruud Breuls zijn masterdiploma aan het Conservatorium van Amsterdam.
Tijdens zijn studies verbleef hij ook enige tijd aan het Boyer College
of Music in Philadelphia, waar Terell Stafford en John Swana zijn
docenten waren. Zijn grootste inspiratiebron echter is Kenny Dorham,
over wie hij zijn masterscriptie schreef en aan wie hij ook zijn eerste
album, Tribute to KD (2015), opdroeg. Dorham speelde langere tijd bij
Charlie Parker: bij Nunes Vaz was De Graaff dus aan het juiste adres
voor deze Chasin' the Bird. Vorig jaar verscheen Nunes Vaz' tweede
album, Night Life.
Meer info op o.a.
www.garysmulyan.com en www.gidonnunesvaz.com.
|
|
|
|
|
|
© Michel Proesmans
Voor een redelijk gevulde Hnita jazz club krijgen we een authentieke
Charlie Parker avond met bebop van fantastische solisten die er zin in
hebben. Het is nog wat koud binnen maar geleidelijk aan stijgt de
temperatuur.
© Michel Proesmans
De jonge trompettist is een ontdekking voor ons Belgenland, maar al
populair in NL. Ze maken een tournee onder de naam ‘Chasin’ the Bird –
tribute to Charlie Parker’ op een 8 tal plekken in Nederland en dus hier
1 avondje in België in onze vertrouwde Hnita hoeve.
In het eerste bebop nummer ‘Steeple Chase’ kan iedereen soleren en al
goed op dreef komen. We koelen een beetje af met het tragere ‘Now’s the
Time’. Het tempo stijgt goed met de ‘Yardbird Suite’. Dat stuk is een
standaard bebop gecomponeerd door Parker in 1946. De titel is afgeleid
van Parker's bijnaam "Bird". De titel suite is misleidend want het is
gewoon een AABA-structuur. De sierlijke, hippe melodie, werd iets van
een hymne voor beboppers toen. Maar hier genieten we er ook nog van.
Eric Inneke draait op automatisch piloot en geeft geweldige accenten
zoals op die cymbaal. In de mooie ballade ‘Embraceable You’ haalt Gidon
Nunes de bugel van stal. Dat werkje heeft Parkes destijds bekend gemaakt
volgens de commentaar van presentator Rein. Eric speelt de brushes en
middenin het nummer is een mooi duel tussen de bas en drums.
© Michel Proesmans
Tijdens de pauze haalt Rein weer zijn koffertje boven met cd’s en Lp’s
te koop aan 10 euro het stuk. Ik zie enkele jazz gabbers pakjes van 5
cd’s kopen.
Na de pauze spelen ze o.a. ‘Marmaduke’, een leuk swingend nummer, en ook
‘Milestones’ dat John Lewis schreef voor Miles toen hij begon te spelen
met Charlie Parker. Gidon Nunez hanteert hier de demper op zijn ferm
blinkende trompet, dit in contrast met de aftandse piano en oude bas
waarvan de randjes wat versleten zijn. Ook de grote bariton sax ziet er
wat grauw uit, maar het belangrijkste is wat een mooi geluid eruit komt.
Het publiek knikt tevreden naar mekaar. Een leuk duo intermezzo volgt
van bariton sax met piano met het nummer ‘Old Folks’. Dus hier geen
zangkoor zoals Parker destijds op de plaat. Ze ronden de set af met het
zeer snelle ‘Crazyology’ van Parker met hierin een mooi duel tussen Gary
Smulyan en Eric Inneke. Als toegift speelt Rein ‘Everytime we say
Goodbye’ solo op piano.
|
|
|
|
|
|
|
|
|