|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- persbericht -
Bram Weijters’ Crazy Men
© Thomas Geuens
tournee februari ‘18
Crazy Men is een avontuurlijke duik in vaderlandse jazzrock en fusion,
vertrekkend van het album ‘Here Comes the Crazy Man’ van Koen De Bruyne.
De line-up van Crazy Men is samengesteld uit prominente muzikanten die
elk op hun manier bezig zijn met fusies en cross-over van jazz binnen
succesvolle groepen zoals Dans Dans, BRZZVLL, STUFF., Internal Sun, ...
Kris De Bruyne steunt dit project waarin enkele van de strafste
jazzmusici van het moment aan de slag gaan met de muzikale erfenis van
zijn broer.
De aanleiding voor dit bijzondere project is ‘Here Comes The Crazy Man’,
een cultplaat uit 1974 van de hand van pianist Koen De Bruyne, die
onlangs heruitgebracht werd. Koen De Bruyne aanvankelijk actief in de
klassieke muziek en vervolgens sessiemuzikant voor artiesten zoals Will
Tura, Johan Verminnen en zijn broer Kris De Bruyne. In 1974 koos de toen
28-jarige Koen ervoor om zijn aandacht op eigen werk te vestigen. Het
verbazingwekkende resultaat, ’Here Comes The Crazy Man’, is
experimentele jazzrock van de bovenste plank.
In dit werk van de op 31-jarige leeftijd gestorven Koen De Bruyne vindt
Bram Weijters de synthese van een rijk muzikaal tijdperk. In de jaren
‘70 heerste namelijk een crossover-energie die uniek was en misschien
wel
bepalend voor het alternatieve kantje dat je kan horen bij vele
eigentijdse Belgische jazzmuzikanten.
Zo kan je van Belgische fusiongroepen en -muzikanten uit de jaren ’70
zoals Koen de Bruyne, Placebo (met Marc Moulin) of Solis Lacus (met
Michel Herr) de lijn doortrekken naar hedendaagse bands als Stuff,
BRZZVLL, SCHNTZL, …
Met enkele van de strafste muzikanten van de huidige jazzscene, gaat
Weijters dit Belgische Jaren ’70 repertoire te lijf. Een eerste set zal
aan de hand van een ruime selectie de muzikale tijdsgeest verkennen,
terwijl het tweede deel van hun concert een interpretatie van het
integrale Here comes the Crazy Man brengt.
Bram Weijters is een pianist en componist met de focus op eerlijke en
creatieve muziek. Hij is actief in talloze jazzprojecten zoals zijn
eigen Bram Weijters-Chad McCullough Quartet en -duo of zijn eigen Bram
Weijters trio of kwartet, Hamster Axis of the One-Click Panther, Mazzle,
Jelle Van Giel Group, Zygomatik, Piet Verbist Quartet, … Daarnaast ken
je hem misschien ook van samenwerkingen met artiesten uit de (vaak
alternatieve) hip-hop of pop/rock-scene oa. Dez Mona, Lefto, Mauro
Pawlowski,Stijn Meuris, Raymond van het Groenewoud, ... Hij heeft een
zwak voor eigentijdse akoestische jazz, maar scheurt even graag op zijn
Fender Rhodes over hippe, gebroken grooves.
Bram Weijters
toetsen
Sam Vloemans trompet
Andrew Claes tenorsax, EWI en electronica
Vincent Brijs baritonsax
Dries Laheye basgitaar
Steven Cassiers drums
een productie van de artiest, in coproductie met JazzLab Series en
deSingel en met ondersteuning van Rataplan
TOURDATA
TEASER
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
...indrukwekkend mooi was het kerstconcert van het geweldige OLV koor te
Mechelen ! Zowel 'Kolor', het KIDS koor olv Elke Vandenbogaerde als
'Koraal' het tienerkoor olv Tina Vandenbussche ontroerden in een
grootsheid die je pakte en 'Vokalis' , het volwassenenkoor, sloeg je met
verstomming met een magistrale uitvoering van Christoph Schönherr's
'Magnificat'. Zij werden daarbij uitstekend en met grote klasse begeleid
door strijkers, blazers en een ritmesectie die de dramatische momenten
met paukeslag ten hemel stak ! Onder de musici opvallende verschijningen
als o.a. Hans Van Kerckhoven, eerste viool en een mij onbekende celliste
die ook schitterde bij de begeleiding in een voorgaand werk.Katrien
Coppens was de vocale soliste en maakte het af ! Niet zonder, voor dit
alles, dan ook een bijzonder applaus te vragen voor Jeroen Keymeulen,
onder wiens leiding dit alles tot een bijzondere grootsheid verheven
werd ! Als op het einde de drie koren bij mekaar stonden voor poppy
versies van bekende songs in een X-mas medley was het méér dan duidelijk
: dit was geen avond die je wou missen, ongeacht de wat povere akoestiek
die zulks concert in een kerkruimte met zich mee bracht. Je zat daarom
ook best niet te ver naar achteren. Het schitterende decor met de pracht
en praal van de gotische Onze-Lieve-Vrouw-over-de-Dijlekerk maakte dat
echter méér dan goed ! Gefeliciteerd Onze-Lieve-Vrouwkoor Mechelen !!...
Winus
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
HO HO HO ! |
|
|
|
|
|
|
Bij Guy Verlinde & The
Houserockers neemt de kerstkoorts toe. Zij bewerkten hun nummer “How
How How” tot de kerst single “Ho Ho Ho”. Hopelijk kan "Ho Ho Ho" een
uitstekend bluesy alternatief zijn voor de vele voor de hand liggende
kerstliederen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- persbericht -
|
|
|
|
|
|
Columbia/Legacy Recordings Announce Release of
Miles Davis
& John Coltrane - The Final Tour: The Bootleg Series, Vol. 6
on March 23, 2018
Five Legendary 1960 Concerts (Paris,
Stockholm and Copenhagen) Officially Available For First Time in New Box
Set in Latest Volume in Award-Winning Miles Davis Bootleg Series
December 8, 2017 - New York, NY - Columbia/Legacy Recordings, a division
of Sony Music Entertainment, will release Miles Davis & John Coltrane -
The Final Tour: The Bootleg Series, Vol. 6 on March 23, 2018.
Miles Davis & John Coltrane - The Final Tour: The Bootleg Series, Vol. 6
is available for pre-order now at
https://lnk.to/TheFinalTour.
Available in 4CD boxset and digital configurations, Miles Davis & John
Coltrane - The Final Tour: The Bootleg Series, Vol. 6 brings together,
for the first time in an authorized edition with state-of-the-art
production, five mythic concert performances as heard by lucky audiences
during the epochal Spring 1960 Jazz At The Philharmonic European Tour.
Showcasing the musical chemistry shared by Miles and Trane, The Final
Tour: The Bootleg Series, Vol. 6 offers five of the best recorded shows
from that pivotal 1960 tour (Coltrane's last as sideman): two shows from
Paris’s L’Olympia Theater on Monday, March 21; two shows from the next
night at Stockholm’s Konserthuset; and one from Copenhagen’s Tivolis
Koncertsal three days later, on March 24.
The box set was produced by the multi-Grammy winning team of producers
Steve Berkowitz, Michael Cuscuna and Richard Seidel. And mastered by
multi-Grammy winning Sony Music engineer Mark Wilder. The set is
authorized for official release by the Miles Davis Estate, the John
Coltrane Estate, and Columbia Records/Legacy Recordings.
Miles Davis and John Coltrane were each implementing their own jazz
revolutions at the time these recordings were made and the electrifying
sonic frisson produced by the sometimes-competing/sometimes-intertwining
musical visions of the artists perplexed contemporary jazz fans--many of
whom were just getting acquainted with the recently-released and now
iconic Kind of Blue.
"Much happened on that 1960 tour onstage and off, including powerful,
emotionally charged performances in which one can hear the swinging,
divergent energy of a band, and the unfiltered reactions of the European
audiences: the crowd responses are indeed an inherent part of these
historic performances," writes Grammy Award®-winning music historian
Ashley Kahn in his in-depth revelatory liner notes penned especially for
this collection. "The common judgement on this music is that it
represents a great jazz ensemble audibly straining to hold itself
together...An equally convincing interpretation of the 1960 situation is
that Miles and his quintet were redefining what a great band could sound
like, and how much music it could contain—at one time, in one concert,
even in one tune. It’s not that the bandmembers were so much apart, but
rather that each were more themselves within the same unit—that
divergence could co-exist and make music together."
The repertoire performed in this collection is a veritable Miles Davis
“Greatest Hits” including “ ‘Round Midnight”, “Bye Bye Blackbird”, “On
Green Dolphin Street”, “Walkin’ “, “All Of You” and “Oleo”, all of which
he had made his own and had been performing for some time. As well as
more recent additions to the repertoire which were composed by Davis –
“So What” and “All Blues” -- both from Kind Of Blue.
The Final Tour is essential listening, an invitation to travel through
time to experience the enduring beauty and magic of Miles and Trane at
the peak of their collective powers. The ensemble includes Miles Davis
(trumpet), John Coltrane (tenor sax), Wynton Kelly (piano), Paul
Chambers (bass), Jimmy Cobb (drums), all of whom had been performing
together since the Kind Of Blue album.
The Final Tour closes with a rare contemporaneous audio interview with
John Coltrane (conducted by Swedish deejay Carl-Erik Lindgren). "Do you
feel angry?," asks Lindgren. "No, I don't," says Coltrane. "I was
talking to a fellow the other day, and I told him, the reason I play so
many sounds, maybe it sounds angry, I'm trying so many things at one
time. I haven't sorted them out.”
Originally broadcast on European radio in March 1960, these concert
recordings have been long sought after and prized by collectors and are
now officially available at last as the latest installment in
Columbia/Legacy's acclaimed Miles Davis Bootleg Series.
For 12" vinyl collectors and audiophiles, Columbia/Legacy will release
The Final Tour: Copenhagen, March 24, 1960 as a single 12" vinyl album.
A 2LP 12" vinyl edition of Miles Davis & John Coltrane - The Final Tour:
Paris, March 21, 1960 will be reissued exclusively through Vinyl Me,
Please as part of their new VMP Classics subscription featuring the best
jazz, blues & soul reissues on 180g black vinyl with exclusive listening
notes. Available by signing up at http://www.vinylmeplease.com/
The first five volumes of The Miles Davis Bootleg Series have enjoyed
numerous honors and accolades:
Live in Europe 1967: The Bootleg Series Vol. 1 (released September 2011)
was the most acclaimed historic jazz box set of 2011, receiving a
"5-star" review from Down Beat magazine, where it was voted Historical
Album of the Year in the Down Beat 2012 Readers and Critics Poll. The
album was ranked #1 reissue in the Readers Poll of JazzTimes magazine
while the Jazz Journalists Association voted it Best Historical or Boxed
Set. The set peaked at #3 on Billboard's Top Jazz Album Charts.
Miles Davis Quintet – Live In Europe 1969: The Bootleg Series Vol. 2
(released January 2013) won the Jazz Journalists Association Historical
Record of the Year, voted Historical Album of the Year in the Downbeat
Readers and Critics Poll, and #1 reissue in both the Critics and Readers
polls of JazzTimes magazine. Like its predecessor, the album also peaked
at #3 on Billboard's Top Jazz Album Charts.
MILES AT THE FILLMORE – Miles Davis 1970: The Bootleg Series Vol. 3
(released March 2014) won the Jazz Journalists Association Historical
Record of the Year, voted the #1 Historical Album of the Year in the
2014 Downbeat Critics Poll, #3 Historical Album of the Year in the 2014
JazzTimes Critics Poll, and included in Rolling Stone's Best Reissues of
2014 list with a 4.5/5 STAR rating. The set peaked at #1 on Billboard's
Top Jazz Album Charts.
MILES DAVIS AT NEWPORT 1955-1975: The Bootleg Series Vol. 4 (released
March 2015) was voted the #1 Historical Reissue in the 2015 JazzTimes
Critics Poll and won Historical/Reissue/Vault Release in the 2015
JazzTimes Readers Poll. The set was also named in Downbeat's "Best
Albums of 2015" list, received 4 Stars in the Historical category and in
Downbeat's Critics Poll was the winner in the Historical Album category.
The set won the 2016 NAACP Image Award for the Outstanding Jazz Album
category.
Miles Davis Quintet: Freedom Jazz Dance: The Bootleg Series, Vol 5
(released October 2016) was #2 Historical Album of the Year in
Downbeat's 65th annual Critic’s Poll (August 2017 issue) and #6
Historical Album of the Year in Downbeat's 82nd Readers Poll (December
2017 issue).
www.milesdavis.com
www.legacyrecordings.com
https://www.facebook.com/LegacyMusicBelgium
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- persbericht -
|
|
|
|
|
|
35 jaar The Juke Joints !
|
|
|
|
|
|
"Een band die zich al jarenlang
onderscheidt ten opzichte van de overige Nederlandse bluesbands en
overduidelijk een eigen stijl heeft ontwikkeld met voornamelijk zelf
geschreven nummers.” (Dutch Blues Foundation)
Zo is het ook, als het om The Juke Joints gaat. In 2018 is de band al 35
jaar toonaangevend in de Nederlandse bluesscene en dat moet gevierd
worden! Op 11 november jl. namen de Zeeuwse bluesrockers een optreden op
in een stijf uitverkochte zaal De Piek in Vlissingen. In maart 2018 zal
van deze registratie een CD/DVD verschijnen.
De winnaars van de Dutch Blues Foundation Award voor “Best Dutch Blues
Band” in 2012 en 2016 zetten door de jaren heen niet alleen Nederlandse
podia in vuur en vlam maar deden dat ook in meer dan een dozijn andere
landen, waaronder Engeland, Frankrijk, Duitsland, Polen, Noorwegen en
zelfs de USA. In de Benelux staan festivals als North Sea Jazz, Moulin
Blues, BRBF en Bospop o.a. op de CV en de band deelde affiches met
artiesten als Buddy Guy, Bonnie Raitt, Van Morrisson, Johnny Winter, BB
King en vele anderen. Gitaarvirtuoos Jan Akkerman springt ook regelmatig
het podium op om met The Juke Joints mee te spelen. Daarnaast heeft de
band diverse Amerikaanse artiesten in Europa begeleid, waaronder Eddy
“The Chief’ Clearwater en Willie Foster uit Greenville, Mississippi,
waarmee ook een livealbum werd opgenomen. Dat de band internationaal
wordt gerespecteerd blijkt mede uit het feit dat Ronnie Baker Brooks de
CD “Going To Chicago” produceerde, waarop gasten Ana Popovic en Eddy
Clearwater meespeelden.
De jubileum CD/DVD zal worden uitgebracht door Continental Record
Services en zal uiteraard gepaard gaan met een tournee.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Chris Joris 65, geworden
en gevierd !
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zondag 26 November was het en in
Mechelen sloot een voltallige Chris Joris Home Project Band, mét
extensies, een 5-delige reeks van verjaardag concerten
met verve af ! Je kon via de blog van Marek eerder al een
uitstekend en volledig verslag lezen, dus dat hoef ik niet over te doen
en zeker al niet meer 14 dagen na datum ! Graag vul ik echter hier nog
aan met wat bijkomende info. Intussen is de man dan ook werkelijk
verjaard wat hem ongetwijfeld een dikke reeks felicitaties via de
sociale media ook opleverde. ‘Hoog tijd dat er hier ene verjaart en
gefeliciteerd Chris !’ kwam van hieruit en dat was gemeend, na jaren van
vriendschap. Het was plezierig en gelijk hartverwarmend om op 26 nov.
Zovelen in het CultuurCentrum te zien, speciaal en soms van verre
gekomen want dat heb je er voor Chris wel voor over.
Chris had gedurende al die jaren al
vele studenten, talentvolle leerlingen ook die het intussen ook gemaakt
hebben in de business. Er zijn er twee bijzondere echter die mij vroeger
al opvielen, ten tijde van de wekelijkse jamms in de Concorde, op de
Mechelse Grote Markt : Michel Seba, al lang niet meer gezien maar een
succesvol percussionist met al heel wat op het palmares (…Jean Pierre
Catoul, Foofango, Slang, Eddy Louis, Soledad en zoveel meer….) en
‘Junior’ Mthombeni (The Internationals, El Tattoo del Tigre en ook veel
meer !…. Bijzonder aardig dan ook dat deze laatste vanavond mee wou
aanwezig zijn op dit bijzondere verjaardagsconcert en trouwens bij op
het podium kwam voor een verwarmend percussiespektakel, samen met
Christophe (Millet) en Yassin Joris.
Een volle zaal met
slechts enkele lege stoelen vanwege wat zieken. De CD ‘During the Dreamtime’
, de live-registratie van het concert uit 2016 werd vanavond voorgesteld
maar we kregen véél meer in twee uitgebreide sets waarbij het bassen
verdeeld werd door Lara (Rosseel) en Sal (La Rocca) en we bovendien
konden genieten van de gastblazers Frank Vaganée en Nico Schepers.
Uit de States kwam bovendien
saxofonist Eric Persons overgevlogen, een bijzondere gast die ook op
het
vrijdagconcert in de JaZZZolder uitvoerig aan bod kwam. Dochter
Naïma deed meer dan overtuigen met haar warme zang maar het was mooi om
ook te horen hoe andere dochter Saskia zo lekker uit de verf kwam. Prima
concert, dat had je wel begrepen en hier kan je de blog van Marek er nog
es over nalezen.
Ik probeerde alles in beeldjes te
vangen en de link naar dat FB album vind je hieronder.
Winus
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ik loop de programma's in de buurt regelmatig af, steeds op zoek
naar wat cultureels dat me kan boeien. Dat hoeft niet zo hoogdravend te
zijn als het klinkt hoor en ik heb gelukkig ook geen tunnelvisie. Voor
mij gaat het het altijd breed, van toneel over experimenteel theater,
kabaret (had je vroeger veel meer...) naar concerten toe, soite, alle
genres zijn goed, met voorkeur voor jazz dan, van 'conventioneel' t/m
impro, roots en rock in alle vormen tot de betere indie-pop toe. Je
schuimt dus vooral de bekende theaters en culturele centra af, een
bibliotheek, daar kijk je wel es over...
Niet meer dus sinds Cultuur Centrum Mechelen nu ook in de toekomst nog
verder concerten lijkt te gaan plannen samen met de Stedelijke
Bibliotheek !
Zo ook raakte ik zaterdag 28 OKT verzeild tussen een 25 tal andere
liefhebbers , gezeten achter de ballustrade, de bovenverdieping die
uitkijkt over de leeszaal. Wellicht had hier meer volk gezeten mocht het
muziekminnend publiek het al geweten hebben maar dat zal blijken uit
volgende concertjes al moet er natuurlijk ook niet veel meer volk bij,
het is dan ook geen concertzaal, maar intimistische dingen moeten hier
kunnen. Afin, toch één bekend gezicht tussen dat 25 tal mensen en ik
meen dat er ook wat bijzaten die vertrouwd waren met het programma : het
De Groote-Faes duo, die écht bijzondere muziekjes brengen die je
absoluut es moet smaken , als je't nog niet mocht kennen. Lees er
misschien
mijn recensie van 'Symphony for 2 little boys',eerder dit jaar
verschenen, maar es op na. Die eigenzinnige mix van grotendeels, haast
alle akoestische nummers komt vanavond extra tot z'n recht in de half
duistere leeszaal, slechts verlicht door de lampjes aan werk/leesposten
her en der...
Akoestische bas en elektrische gitaar in een man tegenover man
opstelling, wat de onderlinge dialoog alleen maar ten goede kan
komen. Het geluid is wonderwel goed hier, duidelijk in de aankondigingen
door Bruno (De Groote) en het volume lijkt mij uitstekend ook . De
organisator zal bij volgende concerten méér licht voorzien op de
muzikanten weten we achteraf maar ik moet zeggen, het heeft wel iets zo,
een intimiteit en betrokkenheid, een ingekapseldheid ook die je met meer
licht zeker zou verliezen. Vanavond op het programma vooral veel stukken
uit de eerder genoemde CD, weliswaar zonder die gevoelige muted trumpet
van de New Yorkse stertrompettist Dave Douglas wat natuurlijk
bijvoorbeeld de klezmer van 'Manifesto' zou bijkleuren maar 't kan ook
lekker zonder. Beetje klassiek, beetje rock, sferig, drijvend op
weemoed, soms even met een energieke beat maar aldoor is er die
indringende emotionaliteit ! Bassist Ben Faes , van wie de meeste
nummers zijn, speelt op het gevoel, tokkelend of aangestreken, met soms
een dramatische melancholie. Als tegenspeler/medespeler weet Bruno De
Groote dat erg goed aan te voelen met aanvullende licks en dynamische
bursts.
'La valse du coeur brisé', da's een hele mooie die daar tussen zit
en anders dan anders voorbij walst.Meer werk volgt en beiden
besluiten uiteindelijk zoals op CD vocaal met 'Help (I need it) na een
uur en een kwart. Voor mij was dit een prachtig concert in een unieke
ruimte en het is duidelijk dat deze stemming, deze sfeer, mij nog even
zal bijblijven...
Winus
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
zaterdag 28 oktober
|
|
Jason Moran : In My Mind: Monk at Town Hall 1959
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jason Moran, piano; Tarus Mateen, basgitaar; Nasheet Waits, drums; Immanuel
Wilkins, altsaxofoon; Walter Smith III, tenorsaxofoon; Ralph Alessi,
trompet; Andre Hayward, trombone; Bob Stewart, tuba; David Dempewolf,
videokunst
Voor velen is Thelonious Monk
een van de belangrijkste muzikanten ooit en voor Jason Moran dé
belangrijkste. Monk stond mee aan de wieg van de bebop in tijden dat jazz er
was ter entertainment, om op te dansen, maar figuren als Charlie Parker en
Dizzy Gillespie er muziek van maakten om naar te luisteren en jazz de
moderniteit introkken. Voor de eigenzinnige pianist kwamen succes en
erkenning er maar moeizaam. Triomf zowel als teleurstelling lagen nooit
veraf en zo verging het hem ook met het concert in Town Hall in 1959 met een
tienkoppig orkest.
Jason Moran creëerde enige tijd terug een persoonlijke hommage aan die
pianist wiens muziek de reden werd om zelf een pianist te willen zijn. “In
My Mind” met Monk at Town Hall 1959 als uitgangspunt is een visueel
fascinerend, muzikaal festijn, dat doorspekt met citaten en vertellingen de
gevierde artiest via een combinatie van invalshoeken herdenkt. Een ideaal
project om te hernemen in de maand dat Thelonious Monk 100 jaar geleden
geboren werd en dat op een kunstzinnige manier eer betoont aan de
legendarische pianist.
Stiltes, ongewone timing en ritmes, hoekige frasen en harmonieën kenmerkten
de composities en speelstijl van Monk, die vele tijdgenoten en volgende
generaties zou blijven inspireren. In het multimediaal gebeuren van “In My
Mind” zijn die eigenschappen op verschillende manieren aanwezig. Ten eerste
zitten zij in de muziek, vooral nummers die in Town Hall op het programma
stonden, maar bovendien krijgen zij een plaats in de opbouw van het concert.
Vanuit het kader van een oud televisietoestel dat vooral zwart-witbeelden
uitzendt begeleiden en onderbreken videoprojecties en klankbanden de flow
van de muziek, bijvoorbeeld met uittreksels van de geluidsband van de
repetities uit 1959. Zo krijgt het publiek te horen hoe Monk alle leden van
het orkest zijn “Rootie Tootie” wou laten spelen zoals hij het op piano had
gespeeld op een plaat met een trio, terwijl de drummer blijft swingen. Daar
komen dan de klanken achteraan van de tapdansende voeten van Monk, in het
ritme waarvan Jason Moran de intro begint te spelen voor “Little Rootie
Tootie”.
Hoewel zijn fascinatie voor de arrangementen van Monk duidelijk groot is,
schreef. Moran voor “In My Mind” er ook zelf een aantal voor zijn
achtkoppige band. Het programma blijft aan een strak schema gebonden, maar
er zijn ruimtes ingepland voor solo’s en improvisatie - vrijheid, daar stond
Monk ook op, al moet je altijd goed weten waar je mee bezig bent. “In My
Mind” gaat ook in op de afkomst van Thelonious Monk, in wiens familie de
herinneringen aan slavernij niet veraf lagen. Daar weerklinken drassige
voetstappen op plantages en kunnen fans van Jason Moran associaties maken
met zijn nummer “Rain” op zijn cd Artist In Residence. Met de gospel die dan
live volgt, verwijst de show naar de invloed van kerkmuziek toen de jonge
Monk het koor begeleidde van de baptistengemeenschap waarin zijn moeder
zong. “In My Mind” geeft daarnaast nog inkijk in de leefwereld van de jonge
Moran, die de jazz van Thelonious Monk ontdekte in de slaapkamer van zijn
ouders. Die persoonlijke toets vermenselijkt de kunstzinnige opzet die
nergens ijdel aanvoelt.
Als hommage kan dit alles maar zo indrukwekkend worden dankzij de prestaties
van de muzikanten. Het schitterende trompetspel van Alessi – de muziek van
Monk ging al bij al weinig gepaard met trompetklanken! De warme trombone van
Hayward – die maakt de muziek vleselijker, sexy! De diepe tubaklanken van
Stewart – verrijkend met de extra klankleur zowel in melodische lijnen als
met herhaalde noten! De saxen van Wilkins en Smith III – alt én tenor, geen
copy cat-gedoe, maar elk met een eigen klank! De elektrische bas van Mateen
– de vaste bassist van Moran in zijn trio, altijd verbazend hoe die gewicht
en souplesse toevoegt! Drummer Nasheet Waits – ritmisch meesterschap, een
van de grootsten van zijn generatie! Jason Moran tenslotte, met zijn eigen
karakteristieke stempel, hier in het kader van een hommage Monk, superb aan
de piano!
Wie er in De Roma bij was en zich afvroeg of er een bisnummer zou volgen,
zag de muzikanten van het podium weggaan en opzij de zaal in komen wandelen,
als een marching band. Zij trokken naar de inkomhal om met aanstekelijke
geestdrift te trakteren op een onverwacht warm toemaatje. Wow!
Danny De Bock
|
|
|
|