back to start !

 

 

ARCHIEF MUSIC 2018

                                                                                                               

click for index 

 

 

 

 
 
 
 
in memoriam René Jonckeer 20/8/1947-15/6/2018

 
 

Heden overleed , na een slepende ziekte, gevierd Mechelse dirigent/muzikant René Jonckeer....helaas was het zo door het lot bestemd...jarenlange vriend René Jonckeer is niet meer...Ik vernam het droevige nieuws in de vooravond, .Jazz Dag Jazz Mechelen...de harmonie en showband van De Mannen van Goede Wil uit Muizen,Mansana Salsa Band...en zo veel meer, een ruime carriere van een pretentieloos mens en een pîanist om U tegen te zeggen,
R.I.P. René, je was een fijne muzikant,en mentor van velen, ze zullen je missen.

...bij wijze van in memoriam is er een een video/slideshow van de vele archief-foto's die ik van René heb, een herinnering aan vele prettige muzikale momenten maar slechts een fractie uit René's gevulde carrière als concertleider, componist en pianist, een eerbetoon aan een groot Mechelaar en vriend bovendien ...

 
Winus
 
 
DOWNLOADABLE UNTIL 21/6/2018



BIO



 

Dirigent/componist/muzikant René Jonckeer
 

studeerde Kunstgeschiedenis en Pers- en Communicatiewetenschappen aan de VUB; piano, notenleer, trombone a/h Koninklijk Conservatorium te Mechelen en aan het Conservatorium. te Brussel en dwarsfluit aan de muziekschool in Audergem.
Hij was verschillende jaren medewerker van het Festival van Vlaanderen- Mechelen en organiseerde, samen met Marcel Kocken 10. edities van de Mechelse Jazzdagen:
Hij kreeg in 1996 vanwege de stad Mechelen de titel "Verdienstelijke Mechelaar" toegekend.
Hij was heel bedrijvig in diverse opnamestudio's. Hij speelde o.m. de pianoparti¬ituren voor de soundtrack van de film "Blueberry Hill", speelde.life-piano op, stomme films en maakte samen met George De Decker soundtracks voor Amerikaanse cartoons.
Hij was stichter van de Mechelse Jazzclub en haalde Toots Thielemans, Philip Catherine, Hein Van de Gein, Michel Herr, John Ruocco e.a. naar Mechelen. Hij dirigeerde de Fanfares uit Battel en Beerzel en dirigeerde bijna een halve eeuw de Koninklijke Harmonie "MVGW' uit Muizen, nu omgevormd tot Concertband MVGW uit Muizen.
Hij speelde geruime tijd piano en trombone in het "Mechels Harmonie Orkest" en piano in de Bigband van het Mechelse Conservatorium.
Hij was stichtend lid van het Jazzkwintet `Inside Straight" tezamen met de saxofonist Philippe Leblanc.
Lid van diverse Salsagroepen w.o. "Dynamita Salsa", "Son Sin Tres" en de "Mansana Salsaband".
Reeds anno 1973 organiseerde hij één van de succesrijkste edities van de Dijlefeesten met o.m. Michel Herr, Bert Joris, Eric Melaerts, Chris Joris ...
Gedurende verschillende jaren verzorgde hij ook de muzikale omlijsting van de Baccara-beker wat betreft de Limburgse ploeg.
Als dirigent van de Koninklijke Harmonie uit Muizen verzorgde hij sinds meer dan 45 j zeer gesmaakte optredens in de. Mechelse stadsschouwburg met o.m. Johan Verminnen, Sofie, Koen Crucke, Sabien Tiels, Kristen Cornwell, Hans Peter Janssens, Connie en Gunther Neefs, Kristen Cornwell en vele anderen…
Met zijn Mechelse bigband "The Keyhole Cónspiration" behaalde hij op verschillende internationale festivals puike resultaten. In juni 2001 trad de bigband nog op tijdens de 25e8 editie van het Brosella Jazzfestival met als solist top- Jazzsaxofonist Frank Vaganée. Hij leidde sinds enkele jaren de "Railway bigband" en sinds 4 jaar had hij ook zijn eigen jazzkwintet "Heidi C "met Heidi Collet, Dimi Doubai, Matthias Van Nuffelen en Philippe Leblanc.


 
 
 
 

 
 
   
 
     
 

 


 

CD uit nu : Gratitude Trio :  'Gratitude III'

 

 
 
   
 
 
 



 


Jeroen Van Herzeele : saxophones, EWI
Louis Favre : drums, vocals
Alfred Vileyleck : electric bass 

 
 
Available on cd
release may 30,2018
 
verschenen onder eigen beheer 'Mercury' label

 



JAZZEPOES recensie
 
 
 
   
     
 
 

 
 
- persbericht -

 
 
 


 
NIEUW PROJECT: ECHOES OF ZOO
 
 

 

 
Heb je al gehoord over ‘Echoes of Zoo’? Het is je geraden! Men zegt dat dieren in een ver verleden konden spreken. Moest je het nog niet weten: dat doen ze nog steeds! 'Echoes Of Zoo' – de nieuwe band van Nathan Daems (saxofoon), Bart Vervaeck (gitaar), Lieven Van Pée (elektrische bas) & Falk Schrauwen (percussie) - reflecteert en verklankt de verzuchtingen van deze dieren: verhalen van opstand en de strijd om te overleven. Dat doen ze door de dierlijke taal om te zetten in menselijke klanken: instrumentale muziek met een psychedelische boodschap, vrij voor iedereen om te ontcijferen. De muziek kan ergens gesitueerd worden tussen het repertoire van Dans Dans en Black Flower.

Benieuwd? Zie ze live aan het werk:

03.06 City Sounds, Dendermonde
30.06 Copacobana Festival, St. Amandsberg
17.07 Blond (tijdens de Gentse Feesten), Gent
12.08 Herbakkersfestival, Eeklo

In november brengt de band een eerste EP uit (Sdban). We kijken er alvast naar uit om met hen samen te werken!


 
WE VERWELKOMEN OOK: JEAN-PAUL ESTIÉVENART TRIO
 
 
 
 
 
 
En de Aubergine familie blijft uitbreiden: na ESINAM, Antoine Pierre’s Urbex & NextApe en Echoes of Zoo verwelkomen we nu ook het Jean-Paul Estiévenart trio!
“Jean-Paul’s spel is uniek en herkenbaar. Hij toont dit geniaal aan op zijn eersteklas debuutalbum ‘Behind The Darkness’.”
(Larsen)

“Deze trompettist is zo getalenteerd! Sinds 2000 neemt Jean-Paul een onmiskenbare positie in binnen de florerende Belgische jazz scène. Zijn tweede trio album ‘Behind The Darkness’ is een ware revelatie!"
(Jazz Magazine)


Deze citaten spreken voor zich: Jean-Paul Estiévenart, Django d’Or (2006) & Octaves de la Musique (2009) winnaar, is een sleutelfiguur binnen de huidige Belgische muziekscène. Hij droeg al bij aan 30 albums. Het is een artiest die risico's durft nemen, met een gevoeligheid die zijn publiek charmeert en zelfs betovert.

In zijn trio wordt hij bijgestaan door twee talenten van Belgische bodem: Sam Gerstmans, een bedreven en inventieve contrabassist met een herkenbare, akoestische sound en Antoine Pierre, een van de meest gevraagde Belgische drummers van het moment (TaxiWars, Philip Catherine, etc.). Het samenspel van deze drie extreem getalenteerde muzikanten is virtuoos, energiek, elegant, geraffineerd, rijk en van een exceptioneel intellectueel niveau. Het maakt hen onmisbaar voor de hedendaagse Belgische jazzscène.





 
 
 

 
 

- persbericht -



VRIJDAG 15 JUNI 2018


WILLY DONNI TRIBUTE






Op 22 juni 2017 overleed Blues- en Jazzgitarist Willy Donni. Willy was de man van de befaamde Begijnenzolder in Mechelen waar hij van 1967 tot 1977 vele bekende jazz- en bluesmuzikanten liet optreden.
Naar aanleiding van de verjaardag van zijn overlijden organiseert de familie van Willy i.s.m. de jazzzolder vzw een herdenkingsconcert.

“Willy Donni, dat is een hoofdstuk apart in de Mechelse jazzgeschiedenis. Willy speelde uitstekend jazz, maar in hart en nieren was hij een bluesgitarist. Het zit daar trouwens in de familie, want zijn zoon André is een virtuoos op klarinet en sax. André is dan ook grootgebracht in de Begijnenzolder, de beste leerschool die hij kon dromen. Er passeerde veel schoon volk, o.a. Amerikaanse blueslegendes zoals de Lightnin' Slim, Doctor Ross en Eddie Boyd, naast klinkende namen uit de internationale jazzscène zoals onze Toots Thielemans, Benny Waters, Jack van Pol, Bill Coleman, Nathan Davis en Joe Albany. Ook locale bands stonden er vaak op het podium. Walter Augustijnen, een rasechte beboppianist, had er bij wijze van spreken een abonnement. Eigenlijk was de Begijnenzolder de Mechelse tegenhanger van de Gard Sivik en de Muze in Antwerpen, de Blue Note en de Bierodrome in Brussel, en de Hnita in Heist-op-den-Berg. Al die clubs zijn in de jaren zestig en zeventig ontstaan. Het waren plekken waar muzikanten elkaar ontmoetten om te jammen en nieuwe dingen uit te proberen.”

(René Jonckeer, “Jazz in Mechelen”)



Een muzikale reis doorheen het leven van Willy Donni, oprichter van de Mechelse Begijnenzolder (de eerste JaZZZolder !)


Met:



André Donni: klarinet en sax,
Peter Verbraken: gitaar,
Guy Raiff: gitaar,
René Dossin: contrabas,
Patrick Wante: drums
Chris Joris: percussie





Adres: zaal TDM, Hoveniersstraat 54 te 2800 Mechelen
Deuren: 19u45u - Begin concert: 20u30 - Inkom: 12 euro
Info & tickets: info@jazzzolder.be


 

 
 
 

 
 
 

- Persbericht (30.05.18) -


Jazzy nazomer van 6 t/m 9 september in Zuidpark, Gent

 



 

 

25 jaar Jazz in ’t Park of… 25 jaar promotie van de Belgische jazz !

 

Van 6 september t/m 9 september biedt Jazz in ’t Park traditiegetrouw het allerbeste en nieuwste van de Belgische hedendaagse jazz, volledig gratis en in een ongedwongen, laagdrempelige sfeer. Dit alles tussen en onder de bomen van het betoverende Zuidpark te Gent.

Jazz in ’t Park viert dit jaar ook haar 25e verjaardag en daar hoort uiteraard een feestje bij! De jubileumeditie wordt op gepaste wijze gevierd met het kruim van de Belgische jazzmuzikanten en het publiek. De topaffiche wordt gesierd door verschillende, ronkende namen maar geeft ook opnieuw de nodige aandacht aan de nieuwe lichting Belgische jazzartiesten en -projecten. Trouw aan haar filosofie wil Jazz in ’t Park de bezoeker immers een geslaagde en gesmaakte combinatie bieden van gevestigde waarden en aanstormend talent… en dat sinds 1994! Hoofdzaak blijft immers de promotie van de Belgische jazz.

Het beproefde festivalconcept zit reeds in de festivalnaam vervat: Jazz in ’t Park. Het zegt alles en refereert naar openheid. Jazz gaat naar de mensen toe, in de open ruimte van het park, om ze op een onbevangen manier te interesseren, te ontroeren, te enthousiasmeren. Het park biedt de ruimte en gebruikt de openheid van de natuur en omliggende omgeving om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Ook toevallige passanten of geïnteresseerde muziekliefhebbers stellen zich hier ‘open’ voor een muziekvorm die ze niet altijd kennen of hen op het eerste gezicht te moeilijk lijkt.

Het programma van deze feesteditie biedt opnieuw een staalkaart van wat de Belgische jazz op dit moment te bieden heeft, met aandacht voor alle (sub)genres. Zie programma lager en in bijlage. Voor het eerst werd een gastprogrammator gevraagd om een deel van de affiche samen te stellen. Voormalig journalist Karel Van Keymeulen is een notoir liefhebber van jazzmuziek en sinds de eerste editie een trouwe bezoeker van Jazz in ’t Park. Als kenner en jazzrecensent kreeg hij nu zelf de vraag van het festival om 4 bands te programmeren, en hij koos voor Gratitude Trio, AKA Moon, Celano/Badenhorst/Baggiani en Aleatoric. Voor die laatste vliegt saxofonist Robin Verheyen nog eens over uit New York om het enige Belgische concert te brengen waarop de gelijknamige CD Aleatoric wordt gespeeld.

Ook dit jaar werkt het festival samen met stadsbibliotheek De Krook. LOOPS, de klankinstallatie van muzikale duizendpoot en vaste festivalwaarde Bart Maris, krijgt tijdelijk onderdak in de Krook. De installatie wordt op maat van de ruimte gebouwd en verandert die in één groot geluidslandschap, met tientallen zorgvuldig verzamelde fragmenten. Bart experimenteert met analoge beeldloops gemaakt voor (oude) 8mm-projectoren. Samen met een batterij bandopnemers tovert hij de ruimte om in een zich steeds vernieuwend cyclisch landschap waarin hij op specifieke momenten zelf kan opduiken met zijn trompet, al dan niet met muzikanten die ook op Jazz in ’t Park concerteren.

Op zaterdag 8 september programmeert Jazz in ’t Park een library session in De Krook. Gents stadscomponist en pianist Fulco Ottervanger brengt een gastmuzikant mee voor een intiem improvisatieconcert ‘aan de trap van steen en wolken’ bij de muziekafdeling. Na afloop is er een meet & greet voor de aanwezigen. Ook dit concert wordt gratis aangeboden. In de aanloop naar en ook tijdens het festival worden de concerterende artiesten sowieso onder de aandacht gebracht in de muziekafdeling van De Krook.

De feesteditie brengt meerdere primeurs. Voor het eerst kan er gloednieuw materiaal ontdekt worden van Donder, RVB Quartet, De Beren Gieren en Celano/Badenhorst/Baggiani. En Aleatoric speelt er zijn enige Belgische concert.

Het nieuwe campagnebeeld is een creatie van de Dienst Communicatie van de Stad Gent. De artistieke, sfeervolle en uitnodigende compilatie in rood en groen straalt volop een muzikale nazomer uit. Instrumenten en natuur worden één! De texturen in de illustraties visualiseren het groezelige, atypische van jazz, de schoonheid in de imperfectie. De speelse typografie doet op haar beurt denken aan noten op een toonladder.

De setting van Jazz in ’t Park wordt voor de 25e editie in een nieuw kleedje gestoken. Een moderne, ruime en duurzame stretchtent vervangt de typerende festivaltent die sinds de 1e editie het uitzicht van het festival bepaalde. Dit komt niet enkel ten goede aan de podiumzichtbaarheid en de geluidskwaliteit onder de overdekking maar biedt het publiek ook meer beschutting. En ook het sfeerlicht in de tent ondergaat een duurzame make-over.

De catering is voor de 2de keer in handen van Uitbureau Gent vzw, dat zich opnieuw engageert in een duurzaam en gevarieerd aanbod van lekkere dranken en etenswaren. Voor een snellere bediening is dit jaar een 2de bar voorzien en krijgt het festival er een gezellig retro terras bij. En dankzij zusterbedrijf Freetime, dat begeleide kinderactiviteiten op het festivalterrein organiseert, biedt het festival ook animatie aan jonge bezoekers waardoor de ouders optimaal kunnen genieten van de concerten.

De Stad Gent organiseert dit jaarlijks jazzfestival sedert 1994. Vanaf 2002 kreeg het stadsfestival er met het privé-initiatief Blue Note Festival/Gent Jazz Festival een grote broer bij. Maar elk speelt zijn rol en samen versterken ze wederzijds het Belgisch jazzlandschap door beurtelings aanstormende talenten te steunen of opmerkelijke projecten of producties in de kijker te zetten. Zo kan het dat de winnaar van Jong Jazztalent (georganiseerd door Gent Jazz Festival & Brouwerij Duvel Moortgat) ook op het podium van Jazz in ’t Park belandt. Meerdere Belgische bands speelden ook op beide festivals. Soms eerst op Jazz in ’t Park, soms eerst op Gent Jazz Festival. Denken we maar aan BLOW Trio, Manngold de Cobre, Steiger, Black Flower, STUFF., BRZZVLL, Bart Defoort Quintet, Too Noisy Fish, Schntzl…

Deze feesteditie wordt alvast mede mogelijk dankzij de gewaardeerde steun van North Sea Port, partner van Jazz in ’t Park. North Sea Port is trotse sponsor van cultuur! Want er is zo veel te ontdekken en zo veel te ervaren: cultuur is er door en voor iedereen. Cultuur brengt mensen samen en is onmisbaar in de maatschappij – net zoals bij een haven. North Sea Port wil dan ook een waardevolle bijdrage leveren aan de samenleving en wil in de omgeving een maatschappelijk draagvlak voor de verdere ontwikkeling van de haven creëren. Cultuur is een verbindende factor die ook terugkeert in de economische en culturele samenwerking die North Sea Port ondersteunt.


 

Programma Jazz in ’t Park 2018




Donderdag 6/09/18




12u30: Donder



Genoemd naar hun favoriete weerfenomeen won het Belgische-Deense pianotrio Donder in 2017 de STORM!Contest. Het is de wedstrijd waarbij JazzLab Series, Muziekmozaiek en KAAP op zoek gaan naar het jazztalent van de toekomst. Hun ingetogen debuutalbum Still uit 2016 bewees al dat dit trio een grandioos talent herbergt en recent kwam hun 2e album uit, een samenwerking met de jonge Deense muzikant Lars Greve. Binnenkort start Donder met de opname van de nieuwe plaat voor W.E.R.F. en op Jazz in ‘t Park zal dit nieuw materiaal voor de eerste keer live te beluisteren zijn. Het eerste concert van het festival geldt ook meteen als de start van het nieuwe JazzLab Series seizoen.


Bezetting: Harrison Steingueldoir (piano), Casper Van De Velde (drums), Stan Callewaert (contrabas)
http://gedonder.weebly.com




18u00: Karel Van Keymeulen (KVK) programmeert Gratitude Trio



Elektronische effecten, zang, de klank van de Ewi (Electric wind instrument)… het powertrio van saxofonist Jeroen Van Herzeele stoeit er meesterlijk mee op hun jongste album. Het soundpalet is gewijzigd, de muziek is meer spacy en speels. Al blijft die bezwerende saxofoon Van Jeroen Van Herzeele, voortgestuwd door een bevlogen ritmesectie de krachtbron. Het trio bestaat sinds 2010, met drummer Louis Favre en elektrisch bassist Alfred Vilayleck, en viel op door een gespierde sound, een mix van Afrikaanse ritmes, sexy grooves, tranceachtige passages, gevoelige ballads, uitbundige free jazz en een lading verrassingen. Jeroen Van Herzeele had altijd al oor voor de nieuwe urban sounds, van hiphop tot rap, remember zijn Greetings from Mercury. Centraal staat altijd zijn bezielde speelstijl. Zijn toon en frasering hebben een dwingend karakter.


Bezetting: Jeroen Van Herzeele (sax, EWI, effects), Louis Favre (drums and vocals), Alfred Vilayleck (electric bass).
http://www.gratitudetrio.com



20u00: Karel Van Keymeulen (KVK) programmeert AKA Moon



Dit trio beluistert zich als een open huis. Genereus zet het al 25 jaar lang de deuren open en laat allerlei invloeden binnen. Of ze trekken de wereld in, naar de Aka-Pygmeeën of voor samenwerkingen met muzikanten uit India, Senegal, Cuba, de Arabische wereld en de Balkan, een kamerorkest, operahuizen en DJ Grazzhoppa’s DJ Bigband. Daar putten ze zuurstof uit. Jazz, rock, wereldmuziek vloeien over in elkaar tot het woord cross-over zinloos wordt. Uiteindelijk vallen ze altijd weer terug op het trio, dat vorig jaar zijn 25ste verjaardag vierde met een nieuwe cd Now en een koffer met 20 cd’s, de Constellations Box (20 cd’s 1992-2015). Het ultieme reisverslag. Meeslepende en rondtollende melodieën haken zich vast in de polyritmiek van de drums en de stuwende en tegelijk subtiele bas. Aka Moon is uniek.


Bezetting: Fabrizio Cassol (sax), Michel Hatzigeorgiou (bas), Stéphane Galland (drums).
http://www.akamoon.be



22u00: MikMâäk



Het avontuurlijke jazzcollectief Mâäk blaast dit jaar 20 kaarsjes uit en om dit te vieren speelt bigband MikMâäk op 25 jaar Jazz in ’t Park. Het 16-koppige, atypische gezelschap ontstond in 2014 toen trompettist Laurent Blondiau een groep muzikanten uit de Europese improvisatiescene verzamelde en elk van hen carte blanche gaf om composities te schrijven voor het ensemble. Dit resulteerde in een fascinerende sound in combinatie met energie en podiumprésence. Georganiseerde chaos wordt afgewisseld met scherpe individuele interventies die organisch overvloeien in bevrijdende composities… en dit met Mâäk’s ontwapenende humor! Begin 2019 nemen ze een tweede live album op tijdens een residentie en een optreden in W:Hall in Sint-Pieters Woluwe.


Bezetting: Bart Maris, Jean Paul Estiévenart, Laurent Blondiau (trompet), Michel Massot, Pascal Rousseau, Niels Van Heertum (tuba), Adrien Lambinet (trombone), Guillaume Orti, Jeroen Van Herzeele, Bo Van der Werf, Grégoire Tirtiaux (sax), Pierre Bernard, Quentin Manfroy (fluit), Yann Lecollaire (klarinet), Fabian Fiorini (piano), Nathan Wouters (contrabas), Samuel Ber (drum).
http://www.maaksspirit.be


 


Vrijdag 7/09/18



12u30: RVB Quartet



Met een combinatie van stuwende grooves, heldere melodieën en improvisaties gebaseerd op interactie, streeft RVB Quartet naar een nauwe connectie met elkaar en met het publiek. Het kwartet brengt vooral stukken, gecomponeerd door Rebekka Van Bockstal, geïnspireerd door hedendaagse jazzcomponisten. Noem het jazzrock, modern jazz of improjazz maar laat het vooral het resultaat zijn van vier muzikanten die samen zichzelf en het publiek trachten te verrassen met momenten van spitsvondigheid in hun samenspel. Begin 2018 bracht de band haar debuutalbum Crossing Dimensions uit op Solidude Records. Op Jazz in ‘t Park speelt de band muziek uit het debuutalbum en gloednieuw materiaal.


Bezetting: Rebekka Van Bockstal (gitaar), Marius Couvreur (drum), Ambroos De Schepper (sax), Kobe Boon (contrabas)

http://www.rebekkavanbockstal.com


18u00: Bram Weijters’ Crazy Men



Crazy Men is een avontuurlijke duik in vaderlandse jazzrock en fusion, een ode aan het cultalbum van pianist Koen De Bruyne uit 1974 dat recent heruitgebracht werd. Koen was aanvankelijk sessiemuzikant van Will Tura, Johan Verminnen en zijn broer Kris De Bruyne maar koos ervoor om op 28-jarige leeftijd eigen werk te brengen. Met het verbazingwekkende Here Comes the Crazy Man als resultaat, experimentele jazzrock van de bovenste plank. Helaas stierf Koen veel te vroeg op 31-jarige leeftijd. Zijn muziek wordt opnieuw tot leven gebracht door Bram Weijters die gelijkgestemde muziekzielen bijeenbracht voor dit uitzonderlijk project. De line-up van Crazy Men is samengesteld uit prominente muzikanten die elk op hun manier bezig zijn met fusies en cross-over van jazz binnen succesvolle groepen zoals Dans Dans, BRZZVLL, STUFF., Internal Sun...


Bezetting: Bram Weijters (toetsen), Sam Vloemans (trompet), Andrew Claes (tenorsax, EWI en electronica), Vincent Brijs (baritonsax), Dries Laheye (basgitaar), Steven Cassiers (drums).
http://www.bramweijters.com



20u00: De Beren Gieren



Gentse jazztrots De Beren Gieren mocht niet ontbreken op het verjaardagsfeestje. Sinds hun ontstaan in 2009 hebben ze een verbluffend parcours afgelegd wat hun bewondering opleverde tot ver over de landsgrenzen heen. In september 2017 brachten de muzikanten een vierde trio plaat uit, Dug Out Skyscrapers op het Belgische label Sdban. Meer nog dan in de voorgaande albums, dialogeren hierop harmonieën en meeslepende grooves met elkaar. Ze onthullen de toekomst van het verleden... het ‘Leitmotif’ van dit album. Als toegewijde archeologen uit de toekomst gaan De Beren Gieren met subtiele elektronische effecten aan de slag om het potentieel van hun akoestische instrumenten laag per laag bloot te leggen. Op vraag van het festival neemt stadscomponist Fulco bovendien het Gentse geluidslogo onder handen en speelt hij deze compositie in primeur op het podium, samen met de andere Beren.


Bezetting: Fulco Ottervanger (piano), Lieven Van Pée (contrabas), Simon Segers (drums).
https://www.deberengieren.be



22u00: Black Flower




De toen nog onbekende band Black Flower was er 5 jaar geleden op de 20e verjaardag van Jazz in ’t Park ook al bij, voor een van haar eerste optredens. Het werd een van de grote ontdekkingen van het festival en het verwondert geenszins dat de band intussen een stevige, internationale carrière wist uit te bouwen. De band rond saxofonist/fluitist/componist Nathan Daems brengt psyche-delicieuze en toegankelijke Ethiodubjazz uit de 21ste eeuw, een internationale sound die mensen aan het bewegen brengt. Hun tweede full album Artifacts uit 2017 klinkt internationaal en tijdloos. Oosterse invloeden, Ethiodub en jazz kruisen elkaar moeiteloos, fantasie en werkelijkheid lijken met elkaar te versmelten.


Bezetting: Nathan Daems (sax, fluit), Jon Birdsong (cornet), Simon Segers (drums), Filip Vandebril (bas), Wout Verhaest (keys).
http://www.blackflower.be




Zaterdag 8/09/18



18u00: Steiger



Het jazztrio Steiger is het zoveelste bewijs dat de jonge Gentse jazzscene veel in zijn mars heeft. Sinds hun eerste ontmoetingen zijn de bandleden van Steiger op zoek naar een eigen creatieve invulling van het pianotrio met jazz, elektronica, hedendaagse muziek, vrije improvisatie en rock als inspiratiebronnen. Hun muziek doet speels en soms ruw aan, experiment wordt niet geschuwd: Steiger gaat op zoek naar een evenwicht tussen akoestische en elektrische/elektronische elementen om hun muziek vorm te geven. Vorig jaar wonnen ze Jong Jazztalent, het concours van Gent Jazz en Muziekmozaïek, met het nieuwe project #Locations waarbij verschillende ruimtes de sound en gevoel bepalen van de muziekopnames. Twee jaar na hun opgemerkte passage op Jazz in ’t Park komen de heren terug door de grote poort.


Bezetting: Gilles Vandecaveye (keys), Kobe Boon (bass), Simon Raman (drums).
http://steigerband.com



20u00: TaxiWars



In 2014 zag TaxiWars het muzikale levenslicht. Tom Barman, zanger en gitarist van dEUS, wou al jaren 'iets' met jazz doen. Hij vond zijn tegenpool in saxofonist Robin Verheyen. Ze staken de koppen
bij elkaar en TaxiWars was geboren. Samen klinken ze afwisselend opzwepend, bezwerend, rokerig, jazzy en rockend waarbij Tom Barman zich eerder laat inspireren door beat poetry dan de klassieke crooners. TaxiWars staat tegelijkertijd voor energie en gevoeligheid, trots en ambitie, en een punky attitude die de band onderscheidt in de jazzscène, en dit allemaal dankzij Robin Verheyen’s pittige, melodische saxofoonlijnen en Tom Barman’s beklijvende teksten. Voor het eerst te zien en te horen op Jazz in ’t Park.


Bezetting: Tom Barman (zang/parlando), Robin Verheyen (sax), Nicolas Thys (bas), Antoine Pierre (drums).
http://www.taxiwars.be



22u00: Blow 3.0



De drie gemaskerde muzikanten van Blow 3.0 begonnen op straat te spelen tijdens de Gentse Feesten van 2011 en kregen meteen veel aanhang. De catchy virtuositeit van de twee gemaskerde saxofonisten en een evenzeer onherkenbare drummer is ronduit indrukwekkend. In februari 2016 bracht het ‘sax dance trio’ haar debuutalbum uit na een succesvolle crowdfunding campagne. Na het memorabele concert in 2016 zijn ze er dit jaar nog eens bij om het podium onveilig te maken en het publiek mee te slepen in hun opzwepende muzikale universum. Wie ze al aan het werk zag, zal het beamen: stilstaan is geen optie.


Bezetting: x (sax), y (sax), z (drums)
https://blowtrio.wixsite.com




Zondag 9/09/18



14u00: Karel Van Keymeulen (KVK) programmeert Celano/Badenhorst/Baggiani



Met zijn saxofoon en klarinet legt de Antwerpenaar Joachim Badenhorst zijn ziel bloot. In 2013 vervoegde hij een kwartet van twee Argentijnse musici, gitarist Guillermo Celano en drummer Marcos Baggiani, twee bekende namen in die fameuze Amsterdamse jazz- en improvisatiescène. Met het trio onderzoeken ze meer de grenzen tussen compositie en improvisatie. Hun muziek is poëtisch, zoekend, krachtig, met verleidelijke melodieën, rockenergie en free jazzvrijheid. Badenhorst is een opmerkelijke blazer. Heel zacht, of heel hoog, met gebruik van meerklanken, speciale vingerzettingen en overtonen creëert hij een eigen wereld. Loepzuivere lijnen, helder en koel als een bergmeertje, wisselen af met intense passages, geplukt uit een koortsige droom. En hij probeert allerlei dingen uit met zijn stem. Zijn werk varieert van solo-improvisatie, ontmoetingen allerhande, tot dat geweldige septet Carate Urio Orchestra. Hij drijft zijn eigen handmadelabel Klein.


Bezetting: Joachim Badenhorst (rieten, effects), Guillermo Celano (gitaar), Marcos Baggiani (drums).
https://cbg-music.com



15u00 + 17u00: Brazzmatazz



Dit prettig gestoorde, 18-koppig gezelschap ontstond in 2014 op en naast de Gentse podia en in de Gentse straten. Gewapend met enkel blazers en percussionisten, nemen ze invloeden uit o.a. New Orleans en de Balkan, mengen die met Jamaicaanse ska en reggae, en halen de hele hoop door een westerse jazz- en drum 'n' bass-mangel. Het resultaat is een hoogst dansbaar, eeuwig veranderend, onweerstaanbaar opzwepend muzikaal feest !


Bezetting: Sanne Werkers (conductor), Dylan Meersman, Merijn Landuyt, Robbe Latré (trumpet), Kwinten Van De Keere, Liesbeth Vleminckx (Alto Sax), Bauke Meersman, Stein Nuyts (Tenor Sax), Floris Verhoeven, Joris Meys (Baritone Sax), Maarten Vanhoucke, Pieter Verraes, Jasper Braeckman (Trombone), Joël Dockx (Sousaphone), Mileen Christiaens (Helicon), Klaas De Coninck (Snaredrum), Tars Van Der Vaerent (Bassdrum), Jonathan Glorie (Rototoms).
http://vi.be/brazzmatazz



16u00: Karel Van Keymeulen (KVK) programmeert Aleatoric



Weinigen doen het, maar saxofonist Robin Verheyen maakte het waar in New York. Hij groeide er uit tot een muzikant met veel autoriteit, bezieling en raffinement. Met Taxiwars en zanger Tom Barman aan zijn zijde toont hij een meer punchy kant, in andere projecten leeft de improvisator of de geïnspireerde componist op. Begin dit jaar verscheen zijn album When The Birds Leave met toonaangevende Amerikaanse musici zoals Drew Gress, Marc Copland en Billy Hart. Toen hij in Parijs studeerde leerde hij er de Finse pianist Aki Rissanen kennen. Met drummer Markku Ounaskari erbij was het trio Aleatoric geboren. Ze brachten al twee albums uit: Aleatoric en Songs for Solstice. Tussen de drie musici bestaat er een hechte wisselwerking. Ze creëren hedendaagse jazz, met verrassende structuren, veel schoonheid en donkere melancholie. Hoe ze vorm en vrijheid vermengen, is meesterlijk.


Bezetting: Robin Verheyen (saxen), Aki Rissanen (piano), Markku Ounaskari (drums).
http://jazzfinland.fi/album/aleatoric



18u00: Philip Catherine Quartet



Sinds de jaren '60 is Philip Catherine één van de vooraanstaande figuren van de Europese jazzscène. Zijn samenwerking met jazzgrootheden zoals Chet Baker, Dexter Gordon en Charles Mingus, zijn unieke stijl en klankkleur alsook zijn ongebreidelde inzet voor de muziek zijn van een niet te miskennen invloed geweest op de ontwikkeling van de Europese jazz. Philip Catherine’s soepel swingend gitaarspel en lyrische composities zijn uit duizenden herkenbaar. En ook al is Catherine een snarenvirtuoos, toch pakt hij nooit uit met gratuite technische demonstraties, maar concentreert hij zich op de puurheid van de klank, intensiteit van improvisaties en uiterst hecht samenspel met zijn muzikanten. In de herfst 2017 vierde dit Belgisch jazzicoon zijn 75e verjaardag en na 5 jaar staat deze grote meneer terug op Jazz in ’t Park voor het slotconcert van de 25e editie Jazz in ’t Park. Eindigen in absolute schoonheid heet dat…


Bezetting: Philip Catherine (gitaar), Nicola Andrioli (piano), Federico Pecoraro (bass), Antoine Pierre (drums).
http://www.philipcatherine.com



 

 
 
 

 
 


- persbericht -

 

 

 

RSL JAZZ ’18 line up compleet & nieuwe locatie

 

 

 

De affiche van RSL JAZZ ’18 is er opnieuw een met de blik vooruit en zonder oogkleppen, een combinatie van internationale en Belgische namen uit de jazz, hiphop, urban & beyond.
De line up van 2018 koppelt een topper uit de hedendaagse Londense scene (Sons of Kemet) met nieuwe namen uit de Belgische jazz (Commander Spoon, Echoes of Zoo), een Nederlands muzikaal genie (Binkbeats) met een van de vaandeldragers van de Belgisch hiphop (TheColorGrey) en te ontdekken bands (Vitesse, Madame Blavatsky).



Deze vierde editie gaat door op een nieuwe locatie: de tuin van de oude bib op de O.L.V.-markt.




RSL Jazz is een samenwerking tussen Gent Jazz, Comité Kop van de Vaart en De Spil Roeselare.


 

 
 
 
 

 
 
   
 

 
     
 

 


OP vrijDAG 4 mei 2018 om 20.30

Hnita-Hoeve, Lostraat 106 te 2220 Heist-op-den-Berg

 

 

 

 

TOM HARRELL “MOVING PICTURE” QUARTET (VS)


 

 

 

De Amerikaanse trompettist, bugelspeler en componist Tom Harrell is een waar jazzgigant. Vorig jaar stond hij op het podium van Flagey en de Bijloke. Op vrijdag 4 mei is hij in de Hnita-Hoeve voor een uitzonderlijk intiem clubconcert.
Tom Harrell werd geboren in Urbana, Illinois in 1946. Hij was lid van de big bands van Stan Kenton en Woody Herman, en vervoegde in 1973 het kwintet van pianist en componist Horace Silver, waarmee hij in 1977 in het Heistse Torengebouw was. Van 1983 tot 1989 maakte hij deel uit van het kwintet van altsaxofonist Phil Woods, wat zijn naam definitief vestigde. In België liep hij in de kijker door zijn samenwerkingen met Philip Catherine en het Brussels Jazz Orchestra. Sinds 1989 leidt hij zijn eigen groepen.
Harrell is een uitzonderlijke muzikale persoonlijkheid, die zich onderscheidt door zijn gepolijste, warme toon op trompet en bugel, en de harmonische en ritmische verfijning in zijn spelen en schrijven. Als instrumentist combineert hij de kracht van Clifford Brown met de lyriek van Chet Baker en Art Farmer. Harrell bracht meer dan 30 cd’s onder eigen naam uit. De naam van zijn huidige band verwijst naar zijn meest recente cd, Moving Picture (HighNote Records, 2017), merkwaardig genoeg zijn eerste studio-album waarop hij de enige blazer is. “Moving Picture is proof that even in the most ‘standard’ of situations, Harrell is capable of elevating the art form,” aldus Brian Zimmerman in DownBeat.
In 2005 speelde Harrell in de Hnita-Hoeve ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van de Hnita-Jazz Club. Van zijn toenmalige kwintet zijn twee leden opnieuw present: pianist Danny Grissett en contrabassist Ugonna Okegwo, die al sinds 1997 aan de zijde van Harrell speelt. Slagwerker is Adam Cruz, ook bekend van zijn samenwerking met pianist Danilo Pérez.



Meer info op o.a. www.tomharrell.com

 
     
 

concertverslag


Tom Harrell (trompet, bugel)
Danny Grissett (piano, Fender Rhodes)
Ugonna Okegwo (contrabas)
Adam Cruz (drums)

 
     
     
 

 
     
 

Terwijl Tom Harrell vaak op zijn vorige platen in quintet vorm speelde, vormt hij nu een kwartet zoals op zijn meest recente plaat ‘moving picture’ die ook te koop worden aangeboden vandaag.

Ik zie vandaag een goed gevulde Hnita. Enkele fans zijn ook afgezakt  en waren er ook bij in 2005 voor de 50ste verjaardag van de Hnita jazzclub toen Tom Harrell daar een spetterend optreden gaf.  Vandaag spelen ze ook een goede set maar Tom ziet er ouder uit dan 72 jaar en fel voorovergebogen speelt hij trompet en bugel maar met minder kracht. De plaat klinkt beter. Hij speelt minder solo’s en laat veel ruimte aan zijn sterke begeleiders op piano, bas en drums.  Pianist Danny Grissett en contrabassist Ugonna Okegwo waren er toen ook bij in 2005. Slagwerker Adam Cruz is o.a. bekend van zijn samenwerking met pianist Danilo Pérez. Allen zijn veteranen van eerdere Harrell-platen.

Ze spelen meestal uptempo nummers afgewisseld met een ballad zoals bijvoorbeeld ‘different clouds’ waarin Tom nonchalant en soulvol harmonieert met zichzelf, hij breekt een high-register solo aan en geeft dan de vloer over aan Okegwo de bassist.  In ‘Gee, A. Bee’ dwepen ze met funk door die heerlijke fender rhodes.  Verder werkt Grissett de andere nummers verder af op piano. Af en toe krijg ik de indruk dat de opbouw van drummer vaak hetzelfde patroon vertoont.  De meeste nummers spelen ze echter volgens de standaardkwartetregels.  Het nummer ‘Montego Bay’straalt een Caraïbische sfeer uit. Ze spelen 1 lange set en we bespreken alles na in de bar met de vrienden en we hoorden dat het goed was.

 
 

 
     
  Michel Proesmans 

 
     
     
 
 
 

 
 
 
- persbericht -


 
 
 
 
 
 

 
 
 
- persbericht -

 
 
 


 
URBEX GAAT HARD MET HET NIEUWE ALBUM ‘SKETCHES OF NOWHERE’
 
 

 

 
Op 18 mei stelt Urbex officieel hun tweede album ‘Sketches of Nowhere’ voor aan het Belgische publiek, dit tijdens een release concert in Flagey in Brussel. De band kijkt er naar uit om jullie daar te zien! Kan je er niet bij zijn? Geen nood, je kan de groep met het nieuwe repertoire ook aan het werk zien tijdens Jazz à Liège op 3 mei. Urbex deelt die dag het podium met Tom Harrell & Phil Abraham. Join us!

Het nieuwe album is sinds 27 april beschikbaar (IGLOO Records). Voor deze gelegenheid releasete Urbex deze originele videoclip ‘Close Enough’. Zeker checken, al was het maar om in de stemming te raken voor een van de twee aankomende concerten.


 
KOM DAT ZIEN: LYNN CASSIERS IMAGINARY BAND IN LEUVEN
 
 
 
 
 
 
Na twee intieme release concerten in Handelsbeurs & Nona stelt Lynn Cassiers en haar septet op 17 mei hun debuutalbum ‘Imaginary Band’ voor in La Conserve (Leuven).
 
Cassiers' composities zijn dynamisch, uitdagend en vrij, maar tegelijk ook kwetsbaar, herkenbaar en mijmerend. Met haar dromerige stem en electronische manipulaties weet Lynn Cassiers iedereen mee te voeren naar haar uniek universum. Uit de spaarzame teksten kun je thema's als verlies, existentiële vragen, escapisme en de moeilijkheden die komen kijken bij nieuwe media afleiden. 

Door zijn bijzondere bezetting overstijgt 'Imaginary Band' de vorm van het klassieke jazzensemble en klinkt het uiterst verfrissend en uitdagend. De muziek is gelaagd, gefundeerd op open structuren. De band flirt met esthetieken uit zowel pop, free jazz als elektronische geïmproviseerde muziek, terwijl de ritmesectie van het ensemble het repertoire doorheen de geschiedenis van jazz trekt. 

'Imaginary Band' komt uit op 11 mei 2018 bij het Portugese label Clean Feed




 
 

 

 


 ©  JAZZEPOES 2018

 

 

 

up again !

 

 

 

back to start !