back to start !

 

 

ARCHIEF MUSIC 2022

                                                                                                               

click for index 

 

     
 



 
     
 

 Ruben Machtelinckx & Arve Henriksen :  'a short story'  


 
     
 


 
     
 

 
     
 

 
     
 
 
 
 

 
     
 

 
     
   
     
 

 Kaai Man :  'Overkant'  

 
     
 

© Bernadette Dexters


 
     
 


 
     
 
'Samen' is de eerste single van het debuutalbum van Kaai Man. 'Overkant' verschijnt op 13 mei 2022

 
     
     
     
 
‘Overkant’ 
is het debuutalbum van Kaai Man. Ooit was Fred Verhaegen het boegbeeld van de veelbelovende band Mambo Chillum (Kinky Star Records 1998), daarna succesvol met blues- en rootsband Durango. Onder de naam Kaai Man schrijft hij tegenwoordig Vlaamstalige liedjes die hij zelf omschrijft als “Nederswamp, recht uit het hart, doorspekt met hoop en geloof... en een vleugje medeleven”. Fred Verhaegen is een songwriter met een zoekende ziel in een wereld die al lang gevonden is. Uit zijn teksten klinkt een rust als een thuisgevoel van iemand die altijd onderweg is. Want, waar staat een man als hij reeds op het kruispunt heeft gestaan, en hij zijn pact met de duivel heeft overleefd om erover te kunnen vertellen? Zo’n man kent de toekomst zonder ze als een slang te bezweren. Met de songs die Kaai Man brengt, schenkt hij ons een ongewisse weg die het verleden verbindt met wat nog moet komen. Het is geen uitweg, geen afrit of pitstop, gewoon de weg verder. Fred Verhaegen is met Kaai Man de kwellende loutering voorbij en kiest resoluut voor een ‘nieuwe’ taal, zijn moedertaal, het Nederlands aan de Wase oever van de Antwerpse haven. De helderheid waarmee hij zingt, uit zich in een articulatie van hoe hij de wereld observeert. Blues, gospel en kleinkunst weet hij op authentieke wijze te verenigen. Hij arrangeert zijn nummers volgens oude recepten maar mengt even goed met gif van hier en nu. Zijn swamp gitaarstijl kraakt als een gammele stoel in een houten kippen hok, waar ooit John Lee Hooker wat nog restte van zijn ziel heeft uitgebraakt. De mondharmonica waait doorheen zijn repertoire. Nu eens als een zachte zuiderwind, dan weer snijdend als een gure noorderwind doorheen de nacht van het blauwe uur. Kaai Man geeft ons het gevoel dat woeste zeeën ook al eens gaan vervelen. Zijn muziek verbeeldt wat er omgaat in een man die slentert langs de kaaien van ons simpele, eeuwenoude bestaan. Nu eens flanerend, dan weer aangemonsterd op een boot die door de binnenvaart meandert, voortgetrokken door het zoeken naar de kaai in de man. Eindelijk staat er weer iets moois en positiefs te gebeuren... en dat heet Kaai Man! Release debuutalbum 'Overkant' op 13 mei 2022.


 
     
  “Repetitieve Noordzee swamp.”“Een zalvende “maatschappij kritische” mijmering met een oproep tot verbondenheid en meer zorg voor elkaar,  in tijden van polarisatie, individualisme en corona.”“We strooien onze schaduw over elkander uit…. We zitten allemaal in dezelfde schuit…We zijn allemaal… ja wij allemaal… niet meer als een garnaal…. In de diepe blauwe zee”

 
     
     
 

 
 


 
 
LIVE

 
     
 

24 maart, Museum Dr. Guislain, Gent
14 mei, De Floeren Aap, Mechelen
22 mei, O*ka-centrum, Kalmthout 

29 mei, Zeezicht, Antwerpen
31 mei, Missy Sippy, Gent
More TBC



 
     
     
 

 
     
   
     
     
 

 'Black Lives - from Generation to Generation'  

 
     
     
 


 
     
 

 
     
 

Cheick Tidiane Seck, Immanuel Wilkins, Stephanie McKay, Sonny Troupé, Jacques Schwarz-Bart, David & Marque Gilmore, Reggie Washington, DJ Grazzhoppa, JeanPaul Bourelly, Jeremy Pelt, Grégroy Privat,Marcus Strickland, Alicia Hall Moran... en zo vele anderen verzameld op één album in een collectief van kunstenaars die racisme in de wereld blijven bestrijden door middel van muziek.

 
     
 

 
     
 


Wat vandaag vanzelfsprekend is, was dat helemaal niet in 1968. "Say it loud, I'm black and I'm proud", de funkhymne van James Brown tegen racisme was voor velen een provocatie, vooral een paar maanden na de moord op Martin Luther King. Sindsdien is de muziek een essentieel onderdeel geworden van de Amerikaanse burgerrechtenbeweging. Een halve eeuw later ontstaat met 'Black Lives Matter' een nieuwe wereldwijde beweging.

Na de moord op George Floyd in 2020 kregen protesten tegen geweld tegen mensen van kleur een nieuwe impuls. Bijna dagelijks komen mensen in opstand tegen nieuwe strafbare feiten en allerlei vormen van discriminatie: in het rechtssysteem, in het sociaal-structurele systeem, in de sport, op het werk of in kunst en cultuur.

Muziek, in haar verschillende vormen, was en is nog steeds een essentieel onderdeel van het protest tegen racisme. Muziek verenigt duizenden activisten, vaak met een muzikale hymne en altijd met een grotere samenhang en kracht. Het is onvermijdelijk dat zwarte kunstenaars al honderden jaren een hoofdrol spelen in de strijd tegen het racisme - en niet alleen in de VS.

Stefany Calembert, de dynamische Brusselse producer, is de echtgenote van één van de betrokken artiesten. Ze legt uit: "Natuurlijk ken ik als blanke vrouw, getrouwd met een zwarte man en moeder van drie kinderen met hem, het racisme en zijn vele vormen. Maar niet alleen sinds ik mijn man ontmoette. Dat is inderdaad al 35 jaar het geval. Ik werd geconfronteerd met racisme op school en daarna op straat met mijn vrienden en telkens weer op mijn reizen naar Guadeloupe en Senegal. Ik heb veel zwarte vrienden en ik heb gemerkt hoe diepgeworteld het racisme van alledag is in de samenleving en over de hele wereld. Ik voel me vaak ongerust wanneer ik bepaalde "superioriteitsattitudes" van mijn blanke medeburgers tegenkom, wanneer ik geconfronteerd word met hun weigering om na te denken, en zelfs met hun hypocrisie. En het stemt mij des te triester dat zelfs degenen die elke vorm van rancune jegens gekleurde mensen afwijzen, het vaak moeilijk vinden om daar een open discussie over te voeren. "

 

De impuls voor Stefany Calembert om "BLACK LIVES - FROM GENERATION TO GENERATION" te creëren was duidelijk: "Ik wilde de vele muzikanten, waarvan ik sommigen al jaren ken, de kans geven zich uit te drukken op een album dat nu wereldwijd zal worden uitgebracht.

 

 
     
     
 


Deelnemende kunstenaars:


Cheick Tidiane Seck - Immanuel Wilkins - David Gilmore - Marque Gilmore - Sharrif Simmons - Stephanie McKay - Andy Milne - Kokayi - Sonny Troupé - Reggie Washington - Alicia Hall Moran - DJ Grazzhoppa - Adam Falcon - Jeremy Pelt - Grégory Privat - Marcus Strickland - Christie Dashiell - E. J. Strickland - Oliver Lake - Jacques Schwarz-Bart - Gene Lake - Federico Gonzalez Peña - Tutu Puoane - Yul - Marvin Sewell - Jean-Paul Bourelly - Terence "Sub Z" Nicholson


 
     
 


De 25 kunstenaars, tussen de 20 en 80 jaar oud en komen uit de Verenigde Staten, verschillende Afrikaanse landen zoals Zuid-Afrika, Mali, Togo, Benin of het Caraïbisch gebied, bijvoorbeeld Haïti, Guadeloupe of Martinique. De geluidstechnicus voor dit dubbelalbum is drievoudig Grammy-winnaar Russell Elevado. Hij maakte naam met de productie van D'Angelo's "Voodoo" en heeft sindsdien gewerkt voor sterren als Angelique Kidjo, Jon Batiste en Alicia Keys.


 
     
 


"We zetten woede om in actie", rapt Sharrif Simmons op "We Are Here". Maar BLACK LIVES - FROM GENERATION TO GENERATION is ook muzikaal uitzonderlijk:

Van het polyritmische vuurwerk van Cheick Tidiane Seck (Mali) in "Sanga Bô" tot het bluesy gitaar-saxofoon duo "Praying" van Immanuel Wilkins (USA), van de gevoelige jazz van Sonny Troupé's Guadeloupe-band tot de gospeljazz van Marcus Strickland, van de ontroerende balladry van de Zuid-Afrikaanse zangeres Tutu Puoane tot de jazz fusion van de broers David en Marque Gilmore - er is een grote muzikale diversiteit, voornamelijk geworteld in de jazz, maar ook beïnvloed door funk en soul tot rock en blues. De Amerikaanse Stephanie McKay, die heeft gewerkt met Roy Hargrove, Mos Def en vele anderen, is betrokken bij drie tracks. We mogen niet vergeten de belangrijke bijdragen te vermelden van grote muzikanten als Sharrif Simmons, Andy Milne, Kokayi, Alicia Hall Moran, DJ Grazzhoppa, Jeremy Pelt, Adam Falcon, Reggie Washington, Grégory Privat, E.J. Strickland, Oliver Lake, Gene Lake, Jacques Schwarz-Bart, Yul, Marvin Sewell en Jean-Paul Bourelly.



 
     
 

Worldwide release March 25th, 2022

 
 
 
 


 
 


Concertdata



 
 
     
     
 

10 November 2022 | Belgie Brussel Botanique

12 November 2022 | Luxemburg Dudelange



 
     
     
 


 
     
     
   
     
     
 

 Kameel :  single  'Tonny' - voorloper van album 'Trugschluss'  

 
     
     
 
 

© Perry Schrijvers

 
     
  Begin mei verschijnt ‘Trugschluss’, het tweede album van Kameel. Met eerste single ‘Tonny’  komt het instrumentale trio verrassend dansbaar uit de hoek. Kameel, het instrumentale trio topmuzikanten Patrick Steenaerts (gitaar), Hans Mullens (bas) en Geert Roelofs (drums), breit met ‘Trugschluss’  een sterk vervolg aan het fel gesmaakte debuutalbum ‘Barkas’ (2020). We horen Kameel in al zijn gedaantes: vaak boos, snedig, dreigend, scheef en hoekig (‘Von Grund auf am Zweig’, ‘Trugschluss’, ‘Black Bag’), dan weer beklijvend mooi (‘Charlie Tango’, ‘Big L.’), soms zelfs aanstekelijk dansbaar! (‘Tonny’, ‘Showgun’). Altijd zonder compromissen en met een stevige dosis humor. ‘Trugschluss’, wat zoveel betekent als ‘onverwachte wendingen binnen een compositie’, is een muzikale synthese van het onrustige, voortdurend veranderende leven van de voorbije twee jaar. Voor de potige ‘in your face’ productie en mix tekende Dijf Sanders. Het instrumentarium bleef deze keer niet beperkt tot gitaar, bas en drums, maar werd flink uitgebreid met orgel, synths, contrabas, cello, strijkers, autoharp, field recordings en als je goed luistert zelfs een streepje zang. De opvallende hoesfoto van het album (niet te verwarren met de hoes van single 'Tonny') is van de hand van kunstfotograaf Karel Fonteyne, internationaal bekend als modefotograaf in de jaren ’80 en ’90.



 
 
     
 


Bas: Hans Mullens // Drums: Geert Roelofs // Gitaar: Patrick Steenaerts // Productie & Mix: Dijf Sanders

 
 
     
   

 
     
  "‘Tonny’ klinkt als een mix van De Raggende Manne, Fay Lovsky en Kraftwerk. Experimenteel maar toch herkenbaar, frivool, cinematografisch en hypnotiserend." Maxazine 

 
     
 

Release: 8 april 2022

 
 
   

 
 
lees ook mijn verslag van het Kameel concert op 'de Predikheerlijke Zomer van 2020 ! 

 
     
   

 
     
 

Concertdata

 
 
 
10.05.2022 Giraf, Gent
25.05.2022 Wolwinkel, Geel
28.05.2022 Djingel Djangel, Antwerpen
04.06.2022 Straatfeesten, Kalmthout
11.06.2022 Backstage Gitan, Diest
03.07.2022 Hoogtevrees, Deventer (NL)
 

 
     
     
   
     
     
 

  Otto Kintet stelt album 'Pico' live voor'     

 
     
 


 
     
 

Verbondenheid staat centraal in de muziek van de Brusselse Jazzband Otto Kintet. Het vijftal wil mensen beroeren, live én op plaat met een boodschap van samenhorigheid. De groove based muziek van het gezelschap heeft een geheel eigen signatuur met veel aandacht voor gelaagdheid, ongewone maatsoorten en intrigerende akkoordenprogressies. De drijvende kracht achter dit project, Otto Kint, componeert altijd vanuit de buik; en laat zich omringen door vier uitstekende muzikanten, elk met een eigen stem. Zoals het Wayne Shorter Quartet schrijven de vijf samen een verhaal waarbij het geheel groter is dan de som van de delen. De uiteenlopende persoonlijkheden van de groepsleden klinken door in de muziek en esthetiek primeert. Uitgewerkte composities à la Maria Schneider of Charles Mingus leggen de basis. Toch zijn de meer popgerichte muziek van The Cinematic Orchestra en strak samenspel van Aldous Harding nooit veraf. Otto Kintet wil samen mooie muziek maken, vergelijkbaar met ‘Song-Song’ van Brad Mehldau trio, maar dan met een dikke hoek af.

 
     
 

 
     
 

In 2021 verscheen ‘Pico’, het tweede album van Otto Kintet, waarop de groep meer uitgesproken akoestisch voor de dag kwam dan op voorganger ‘Gloed’ (2018). De band zocht de meer traditionele kwintetsound op, maakte het zich eigen en vertaalt dat typische, volle Kintet-geluid nu ook naar het podium. Dit met het oog op de release van een live EP in het najaar van 2022. Daarna zal het vijftal zich volledig focussen op de opnames van een nieuwe plaat die volgens de eerste berichten “steviger zal zijn”. Benieuwd! Maar eerst nog even de focus op 'Pico' en de live concerten in VOLTA, CRV Grimbergen en CC Strombeek (waar de live EP wordt opgenomen).


 

 
     
 


 Otto Kint: contrabas//Jeroen Capens: tenor sax//Lukas Somers: gitaar//Daniel Jonkers: drums//Martin Salemi: piano en prophet

 
     
 

 
     
  De coronacrisis stak lange tijd stokken in de wielen maar Otto Kintet kan nu eindelijk het album 'Pico' voorstellen aan een live publiek :

 
     
 

CRV, Grimbergen > 23/4/22 - info & tickets

VOLTA, Brussel > 4/5/22 - info & tickets

CC Strombeek > 16/06/22 - info & tickets 

 
     
  "De vijf muzikanten nemen geduldig hun tijd om een idee laag per laag op te bouwen." - Jazz & Mo'

"Met ‘Pico’ schuimen bassist Otto Kint en zijn kwintet opnieuw de binnenzee af omringd door jazzland en naburige kleurrijke regio’s." - Jazzhalo

"Otto Kintet, het Brusselse ensemble rond bassist Otto Kint, zet je op het verkeerde been, en dat is waarschijnlijk de bedoeling." - Jazzism

"Uitstekende, toegankelijke en prachtige derde plaat." - Rootstime


 
     
   
     
     
 

  OUT NOW | Compro Oro 'Ben-Hur' - kickoff from the new coming album ' Buy The Dip'    

 
     
 
 

© Joris Jeursen

 
     
 


Het Gentse latin-jazzcollectief Compro Oro brengt op 2 september het nieuwe album ‘Buy The Dip’ uit via het groove-based Sdban Ultra-label. Na lovende kritieken te hebben gekregen voor hun album 'Simurg' uit 2020 - een samenwerking met Murat Ertel, mede-oprichter en frontman van de cult-psychedelische folkband BaBa ZuLa in Istanbul en zijn zangerpartner Esma Ertel - is het vijfde album van de band minder etnisch en meer techno- logie, zowel op muzikaal als  op conceptueel niveau.

 

Met fans van smaakmakers, waaronder Gilles Peterson en Stuart Maconie van BBC 6 Music en Jez Nelson van Jazz FM, is de spontane zoektocht van de band naar psychedelische geluiden en jazzgrooves sinds hun oprichting in 2014 niet gestopt met groeien.

 

Na fantasierijke muzikale reizen naar Havana, Mogadishu en Istanbul voor eerdere releases, ging Compro Oro voor ‘Buy The Dip’ op zoek naar geluiden en inspiraties uit andere hoeken van de wereld. Synthesizers en elektronische effecten verrijken Compro Oro's kenmerkende muzikale huwelijk van vibrafoons, elektrische gitaren, jazzfunkritmes, exotische percussies en dubby baspatronen. Bandleider en componist Wim Segers creëerde deze nieuwe composities vaak op piano of vibes op een meer analoge manier, waardoor er genoeg ruimte overblijft voor zijn bandleden om elk nummer in te kleuren bij het finetunen van het nummer.

 

Segers liet zich inspireren door de wereld van cryptomarkten en het specifieke concept van ‘buying the dip’: bitcoin-gravers die de markten bespelen op specifieke ‘lage’ momenten om hogere winsten te behalen als de prijzen weer stijgen. Zijn we allemaal gereduceerd tot het consumeren van wezens, op zoek naar niets meer dan de sensatie van zinloze uitgaven en eindeloze winsten? Het is een vrij filosofische vraag – zeker voor een instrumentaal album – maar het is de sleutel voor de pittige en eclectische klanken op ‘Ben Hur’ en ‘Bitcoins’.

 

Afgezien van die synths en fx, ontspruiten er ook behoorlijk wat neo-noir western vibes op dit album - denk aan ontstemde piano's, flamenco-achtige gitaren, ratelende snaredrums en dreigende fluittonen. Voeg daar nog wat relaxte zonnige popgeluiden ('Kayak'), off-hook en deinende Turkse psychedelica ('Karsilama') en zelfs wat spookachtige, kraut-achtige zangpartijen ('Dungeon') aan toe, het is duidelijk dat Compro Oro een muzikale stem zonder gelijke is  in België en daarbuiten.

 

Compro Oro bracht in 2015 hun eerste album ‘Transatlantic’ uit, een ode aan jazzvibrafonist Cal Tjader, een icoon van de latinjazzbeweging uit de jaren vijftig. De release kreeg lovende kritieken thuis, geprezen in de pers als een dronken mix van Buena Vista Social Club en gitarist Marc Ribot's, Cubanos Postizos. De daaropvolgende liveshows worden een feest voor de heupen, het oor en de ziel genoemd.

 

In 2017 werd 'Bombarda' uitgebracht, een gedurfde EP die ten zuiden en oosten van Cuba zeilde, met verschillende etnische ritmes en melodieën in uitgebreide jams. Deze keer geen palmbomen en cocktails in Havana, maar groezelige kelders en LSD in West-Afrikaanse steden. Het veelgeprezen 'Suburban Exotica' volgde in 2019 met 'Simurg', uitgebracht in 2020, waarmee de band wereldwijd succes boekte.

 
 
     
 

Album released 2nd September via Sdban Ultra. Sdban Records is an independent record label, obsessed with grooves. Based in Ghent, Belgium, it is home to such artists as De Beren Gieren, Glass Museum, Black Flower and STUFF

 
     
 



 
     
     
    

 
     
 
Wim Segers - vibraphone, marimba, synths, Bart Vervaeck – guitar, pedal steel, Matthias Debusschere – bass, Falk Schrauwen – percussion and Frederik Van den Berghe – drums


 
     
 


 
     
 
“Compro Oro are a mercurial Belgian quintet with a penchant for the vibraphone and a transnational restlessness that makes them hard to pin down” Jazzwise

“Pyschedelic explorations” Songlines

“Belgian oddballs” Prog


 
     
   

 
 
een streaming preview vorig jaar  (26/05/2021) ontlokte mij volgend commentaar in mijn 'Blijven Drijven' -reeks (Winus)

 
     
     
     
CD NEW

 

 
 

 

 


 © JAZZEPOES 2022

 

 

 

up again !

 

 

 

back to start !