back to start !

 

 

ARCHIEF MUSIC 2022

                                                                                                               

click for index 

 

 

     
 



 
 
   
     
 

  Natashia Kelly :  'Dear Darkening Ground'         

 


 
     
     
 

© Bjorn Comhaires

 
     
  Zangeres Natashia Kelly ging enkele seizoenen geleden op tournee met JazzLab en was ook de laureaat van JazzLab Impuls voor 2022-’23 met ‘Dear Darkening Ground’. Voor dit nieuwe project, dat voorgesteld wordt via een nieuwe tournee en albumrelease bij WERF Records, omringt Kelly zich met toppers uit de Belgische jazz en werkt ze met een bijzonder concept: de plaats van de mens in de natuur.

 
     
   
 
     
     
 


 
     
     
 
 
 
release 13 Januari 2023

 
 
 
     
  De inspiratie voor ‘Dear Darkening Ground’ haalde Kelly bij dichters als R.M. Rilke en W.B. Yeats, die meer dan een eeuw geleden al schreven over de plaats van de mens in de natuur: blijft de mens er deel van, of gaat het gewin doorwegen? Woorden die nu profetisch blijken. Het motiveerde haar om te werken met songteksten die een veranderende tijdsgeest weergeven. Ze waarschuwen voor het gevaar die een manke relatie tussen mens en natuur kan betekenen, maar willen ook een hoopvol geluid laten horen: het kan ook anders.
Het leidt tot muziek die in een woelige periode een boodschap vol poëzie te vertellen heeft. Daarvoor kan ze beroep doen op zwaargewichten uit de Belgische jazz: Ruben Machtelinckx is een van onze boeiendste gitaristen en zit op de wip tussen improvisatie en hedendaags experiment. Pianist Nicola Andrioli speelde o.m. aan de zijde van Philip Catherine en is een meester van de lyriek. Bassiste Yannick Peeters maakte indruk met haar internationale droomproject GingerBlackGinger en Dré Pallemaerts is eenvoudigweg een onmisbare schakel binnen de Belgische muziek tout court.

De muzikanten zitten verankerd in de jazz, maar laten ook pop en folk binnensijpelen. Ze spelen met zwier en verfijning, op maat van de stem en teksten, die meer dan ooit naar de voorgrond komen, maar tegelijk een perfecte blend vormen met de muziek. ‘Dear Darkening Ground’ blijft open én toegankelijk, zoekt de hoop op en gaat recht naar het hart. 

 
     
 


Natashia Kelly
:  zang, teksten, composities
Ruben Machtelinckx:  gitaar
Nicola Andrioli :  piano
Yannick Peeters :  contrabas
Dré Pallemaerts :  drums


 
     
     
 


Concert data


 
     
 

12/01/23 : Kunstencentrum Nona, Mechelen

- 15/01/23 : KAAP / Oostende, Oostende

- 19/01/23 : CC de Meent, Alsemberg

- 20/01/23 : Handelsbeurs, Gent

- 26/01/23 : CC De Kimpel, Bilzen

- 27/01/22 : CC 't Getouw, RElaX, Mol

- 28/01/23 : CC Casino, Koksijde

- 04/02/23 : 30CC Wagehuys, Leuven

- 10/02/23 : Rataplan, Borgerhout

- 15/02/23 : Muziekcentrum Track*, Kortrijk

- 16/02/23 : Flagey, Elsene, Brussel

- 17/02/23 : CC De Werf, Aalst

- 19/02/23 : De Casino, Sint-Niklaas




 
     
     
 

 
     
     
     
 
     
     
   
     
 
     
     
     
 

  Alex Koo :  ''Etudes For Piano''   single 'All Arms On Deck !'         

 


 
 
     
 

© Johan Jacobs


 
     
  De Belgisch-Japanse toetsentovenaar Alex Koo leek voorbestemd voor een carrière als klassiek concertpianist, maar in zijn tienerjaren raakte hij helemaal begeesterd door jazz. Gedreven door zijn passie verhuisde hij naar New York, waar hij studeerde en doceerde aan het befaamde NYU Steinhardt. Hij kwam er in aanraking met jazzgrootheden Mark Turner en Ralph Alessi, met wie hij in 2019 het album 'Applebueseagreen' uitbracht, dat prompt werd opgenomen in de prestigieuze lijst van ‘Best Albums of 2019’ van het legendarische Downbeat Jazz Magazine met de woorden "Stunningly original". Ook in eigen land volgt de ene laaiende recensie de andere op: “Belgie is te klein voor pianist Alex Koo” of “Wij zijn met verstomming geslagen”, lezen we in De Tijd en Le Soir. Met zijn gloednieuwe album 'Etudes for Piano', gecomponeerd in opdracht van Bozar Brussel, laat hij zijn voorliefde voor beide werelden – jazz en klassiek – samenvloeien. Avonturisme en virtuositeit gaan hand in hand met melancholie... en ellebogenwerk (letterlijk, voor wie Koo écht kent). Zijn muziek klinkt als een huwelijk tussen de wereld van Debussy, Chopin, Reich en Rachmaninov enerzijds en Keith Jarrett, Craig Taborn, Brian Eno en Philip Glass anderzijds. Een bezwerende rasverteller op piano. 'All Arms On Deck!' is de eerste single van 'Etudes For Piano'. Full album release op 3 maart via W.E.R.F. Records. 
 
     
      
 
     
 
 
 
Released/release 1 december 2022/3Maart 2023

 
 
 
     
 


Concert data


 
 
     
 
 

7 maart 2023, Bijloke, Gent
10 maart 2023, Flagey, Brussel
17 maart, KAAP, Brugge (Walburgakerk)
19 april, deSingel, Antwerpen


 
 
 
     
   
 
     
     
   
   
     
 



Creative and Improvised Music from the Netherlands

 
     
 
new album-releases - NOV 2022

 
       



 
 
click voor meer info !  
click voor meer info !

 
     
     
     
     
 

  Kosmo Sound : ‘Fruit of the Void’         

 
 
   

© Monday Jr


 
     
 

De Belgische dubjazzgroep Kosmo Sound brengt hun tweede album uit: ‘Fruit of the Void’. Bereid je voor op een heerlijk fris geluid dat schatplichtig is aan de nasynchronisatie, maar toch een frisse kijk op het genre biedt. Met een aanstekelijke liefde voor diepe baslijnen, meditatieve klanken en dichte grooves tonen ze trots hun jazzinvloed door gevoel voor experiment en ritme. Kosmo Sound is een perfecte balans tussen strakke ritmes en uitgestrekte melodieën en ze streven er constant naar grenzen te verleggen met hun geluid. Na samen te hebben gewerkt met dublegendes Daniel Boyle en Alpha & Omega en zwaar geïnspireerd in het voorprogramma te hebben gestaan ​​van Adrian Sherwood, The Twinkle Brothers en Omar Perry, vluchtten ze de studio in om dit nieuwe album vol meditatieve klanken en dichte klanken op te nemen. groeven. Opgenomen door Pieter-Jan Coppejans in De Robot Studios, Gent. Gemixt door Christopher Lonneville & gemasterd door Karel Debacker. 'Banoffee Pie', de tweede single van het nieuwe album, is al opgepikt door Tom Ravenscroft op BBC Radio 6. (zoon van de legendarische radiopresentator John Peel).


 
   

 
 
Saxophone: Ambroos De Schepper (Bandler Ching, Azmari, Whoman)
Guitar: Edmund Lauret (Nordmann, FUR, The Milk Factory)
Keys: Bos Debusscher (The Congos, Lee ‘Scratch’ Perry)
Bass: Mattias Geernaert (Julien Firmin, His Trust Fund, SUMI)
Drums: Marius Couvreur (Madame Blavatsky, RVB Quartet)
Guitar: Cyriel Vandenabeele (Okkupeerder, SUMI, FUR)
 
 
     
 
 


 
  Deze Gentse telg van de jongste generatie Belgische jazzbands laat zich inspireren door dub en combineert een broeierige sound met vette grooves. Met een achtergrond in de jazz creëert Kosmo Sound een spannend, dansbaar en eclectisch universum met strakke grooves, oosterse klanken en spacy geluidseffecten. Improvisaties en uitgestrekte melodieën nemen de luisteraar mee op reis door hun kosmos. Het sextet toerde verschillende keren door de UK, een belangrijke broedplaats voor de dub. Daar ontstond de inspiratie voor het volledige album 'Antenna' in 2020 (gemixt door Koen Gisen). De ultieme erkenning kwam toen hun singles werden gemixt door dublegendes Daniel Boyle en Alpha & Omega en in het voorprogramma speelden van Adrian Sherwood, The Twinkle Brothers en Omar Perry. Met hun sound willen ze de grenzen blijven opzoeken, maar één zekerheid blijft: Kosmo Sound wil van elke dansvloer een zwetende, nasynchroniserende en broeierige vleeshoop maken. 

 
     
   

 
     
     
     
     
     
     
 

  Profound Observer : 'I Choose Not To'   single 'Concealed in Ice'   

 
     
 
Released 18 november 2022

 
     
     
     
 


© Jordi Koninx


 
     
  Klank, intimiteit en vrijheid. Dat zijn termen die saxofonist/componist Lennert Baerts zelf naar voor schuift om zijn nieuwe project te omschrijven. Het zijn geen loze woorden voor deze muzikant, die zich in geen tijd ontpopte tot een van de boeiendste jonge stemmen van de Belgische jazz. Met Profound Observer brengt hij intrigerende persoonlijkheden en kleuren bij elkaar, waarmee hij in een beweging een brug slaat tussen stijlen, temperamenten en generaties.'Concealed In Ice' is de eerste single van 'I Choose Not To', het debuut van Profound Observer.

 
 
   

 
     
  Concealed In Ice' is net zoals de meeste tracks een song die ik tijdens een van mijn vele wandelingen op de mijnterhills van Winterslag schreef. Geschreven hartje winter kwam deze song tot stand nadat de struiken die op de onbeschutte terhill staan in een compleet ingevroren staat aantrof. De struiken waren door de sneeuw en de ijskoude wind geheel bedekt met een bevroren laagje ijs. Het leek net alsof alles op de terhill gemaakt was van glas. Deze track beschrijft voor mij het geleidelijke ondooiingsproces. Ik vind het leuk om dit te beschouwen als een metafoor voor het openstellen van je persoonlijkheid voor mensen van buitenaf." - Lennert Baerts - Profound Observer

 
 
 
Lennert Baerts tenorsax, composities
Vitja Pauwels gitaar
Daniel Jonkers drums
Bert Joris trompet, bugel 

 
     
     
     
  Baerts imponeerde niet zo lang geleden door in één klap twee albums uit te brengen (met zijn kwartet Anti-Panopticon en het Muze Jazz Orchestra), waarmee hij zijn ambitie als muzikant en componist tentoonspreidde. Of het nu gaat om jazz in vele vormen of kamermuziek: Baerts beheerst het allemaal. Het leverde hem prompt een plaatsje op tussen De Twintigers van Klara. Het tempo waaraan deze artiest intussen blijft verkennen en evolueren spreekt tot de verbeelding. Bij Profound Observer is dat niet anders. Hiervoor werkt hij samen met de alomtegenwoordige gitarist Vitja Pauwels (Bombataz, Naïma Joris, Lara Rosseel,…) en drummer Daniel Jonkers (Orbit Folks, Tim Finoulst,…).

De werktitel die ze hanteerden was 'I Choose Not To' (meteen ook de titel van het te verschijnen album), volgens Baerts ingegeven omdat hij bepaalde (voor de hand liggende) keuzes net niet wilde maken. Bvb. wat als je ervoor kiest om niet met een bassist te werken, om de composities niet helemaal uit te werken? Het resultaat is muziek die een voortdurende slingerbeweging maakt: herkenbaar en gewaagd; geworteld in de jazz, maar met de bereidheid om elders inspiratie op te doen. En gevuld met open klanken, intimiteit en vrijheid. Elke uitvoering wordt zo uniek en spontaan.

Voor zijn tournee en de opname van het album nodigde Baerts een Belgische jazzicoon uit. Bert Joris is een van de weinigen die als muzikant, componist én arrangeur op het hoogste niveau werkt. Zijn lyriek en elegantie zijn tot ver over de landsgrenzen vermaard en in combinatie met de jonge muzikanten van Profound Observer leidt het tot een kruisbestuiving die zoveel meer is dan de som der delen. Een nieuw en een vertrouwd geluid, samen te ontdekken.
 
 
 


Concert data


 
 
     
 

24 november, Brand! Festival, Kunstencentrum Nona, Mechelen
5 februari 2023, De Casino, Sint-Niklaas
18 februari 2023, CC De Ververij, Ronse
26 februari 2023, KAAP, Oostende
2 maart 2023, CC Muze, Heusden-Zolder
8 maart 2023, CC De Werft, Geel
9 maart 2023, HA Concert, Gent
23 maart 2023, CC Het Gasthuis, Aarschot
24 maart 2023, CC Casino, Koksijde
25 maart 2023, Muziekcentrum Track, Kortrijk
29 maart 2023, CC De Meent, Alsemberg
31 maart 2023, GC De Muze Van Meise, Meise
28 april 2023, CC Mol, Mol


 
     
   

 
     
     
   
     
 

  Otto Kintet : 'Pico Sessions'         

 
 
- zie ook Otto Kintet : 'Pico' voor meer info en    

 
     
 

 
     
  Op de live EP ‘Pico Sessions’ beweegt Otto Kintet zich als één levend organisme door hun composities. De band gaat voluit voor moderne, akoestische jazz met knipogen naar blues, klassieke en Caraïbische muziek. De live opname in CC Strombeek kadert in de Pico Sessions tour van de lente van 2022. Het zet de evolutie van het jazzkwintet in de kijker met nieuwe versies van nummers van het gelijknamige album ‘Pico’ (2021) en de eerste LP ‘Gloed’ (2018). ‘Pico Sessions’ hint naar de sfeer van het nieuwe album dat eind 2023 verschijnt.
Verbondenheid staat centraal in de muziek van de Brusselse Jazzband Otto Kintet. Het vijftal wil mensen beroeren, live én op plaat met een boodschap van samenhorigheid. De groove based muziek van het gezelschap heeft een geheel eigen signatuur met veel aandacht voor gelaagdheid, ongewone maatsoorten en intrigerende akkoordenprogressies. De drijvende kracht achter dit project, Otto Kint, componeert altijd vanuit de buik; en laat zich omringen door vier uitstekende muzikanten, elk met een eigen stem. Zoals het Wayne Shorter Quartet schrijven de vijf samen een verhaal waarbij het geheel groter is dan de som van de delen. De uiteenlopende persoonlijkheden van de groepsleden klinken door in de muziek en esthetiek primeert. Uitgewerkte composities à la Maria Schneider of Charles Mingus leggen de basis. Toch zijn de meer popgerichte muziek van The Cinematic Orchestra en strak samenspel van Aldous Harding nooit veraf. Otto Kintet wil samen mooie muziek maken, vergelijkbaar met ‘Song-Song’ van Brad Mehldau trio, maar dan met een dikke hoek af.
In 2021 verscheen ‘Pico’, het tweede album van Otto Kintet, waarop de groep meer uitgesproken akoestisch voor de dag kwam dan op voorganger ‘Gloed’ (2018). De band zocht de meer traditionele kwintetsound op, maakte het zich eigen en vertaalt dat typische, volle Kintet-geluid nu ook naar het podium en naar een live EP.



 
     
 
 
     
 
Released 18 november 2022

 
 
 



 
     
     
 

10 december CC Coloma, Sint-Pieters-Leeuw


 
     
     
   
     
 

  Spinifex  - 'Spinifex Sings'        

 
     
 

© Michel Mees



 
     
  De ijzersterke vrije-jazz, impro-, punk-rock band Spinifex vervolgt in het najaar van 2022 de concerttour
SPINIFEX SINGS. Met SPINIFEX SINGS laat de band het achterste van zijn tong zien samen met zangeres
Priya Purushothaman uit Mumbai en de IJslandse vocaliste Björk Nielsdottir. Op 18 november verschijnt vervolgens het volledige album ‘Spinifex Sings’ op het Trytone-label. Aansluitend tourt SPINIFEX SINGS van 30 november tot en met 4 december door Nederland. Als voorproefje op het gelijknamige album kwam op 28 oktober de single ‘Deep
Archer’ uit .Met de voor Spinifex kenmerkende benadering, van vrije jazz gecombineerd met super strak uitgevoerde composities, begeeft het ensemble zich op het terrein van de vocale muziek — puntige liedjes, lyriek, oerschreeuw.
De première van ‘Spinifex Sings’ vond afgelopen maart plaats in het Amsterdamse Bimhuis. Vervolgens speelde het ensemble in België en tijdens de zomer op Moers Festival in Duitsland, en vervolgens in Portugal. In Portugal werden tevens de studio-opnames voor de CD gerealiseerd.

 
 
     
   

 
     
 

Priya Purushothaman, Björk Níelsdóttir - stem

Tobias Klein – altsaxofoon

Bart Maris - trompet

John Dikeman - tenorsaxofoon

Jasper Stadhouders - gitaar

Gonçalo Almeida - basgitaar

Philipp Moser – drums


 
     
 
Spinifex ? 

 
     
  Spinifex verkent het contrast tussen extreem strakke onregelmatige structuren en uitgebreide vrije
improvisaties. Met zijn vervaarlijk explosieve combinatie van muzikanten stoeit Spinifex met meeslepende grooves, sterke dynamiek en uitdagende improvisaties. Vernoemd naar een stoere Australische grassoort klinkt Spinifex op het eerste gezicht misschien als een combinatie van jazzcore, math-metal en andere typisch westerse hedendaagse muziek. Maar onder de oppervlakte ontdekt de luisteraar eeuwenoude cyclische ritmes van Turkse en Indiase oorsprong.
Spinifex Sings het is niet de allereerste keer dat Spinifex met vocalisten werkt: in 2014 maakte Spinifex het
programma Bollycore met Priya Purushothaman. Maar Spinifex Sings is het eerste avondvullende
programma waarin het ensemble met gezongen of gesproken tekst werkt. Daarbij duikt Spinifex in
fenomenen zoals song en lyrics, deconstrueert en reconstrueert ze, zet ze in onverwachte context ... het
ensemble zal er ongetwijfeld haar voordeel mee doen op de typische Spinifex manier die zich niets
aantrekt van de scheidslijnen tussen muziekgenres. De gebruikte teksten zijn deels in het IJslands,
geschreven door vocaliste Björk Níelsdóttir. Priya Purushothaman verzamelde zowel eeuwenoude als ook
hedendaagse gedichten, deels in het Tamil en deels in de Engelse vertaling. Een voorbeeld zijn de
gedichten van de Indiase auteur Perumal Murugan, die kritisch over sociale kwesties schreef en daardoor
het doelwit werd van conservatieve activisten.

 
 
     
 
pers 

 
     
  “Spinifex are a ridiculously geographically mixed ensemble, with members drawn from Belgium, Portugal, Germany, the USA and the Netherlands. They are sharply arranged, open to a disciplined wildness when soloing, or simultaneously interacting, and pay equal attention to free jazz and spiked rock. " Martin Longley, Allaboutjazz May 2022   
 

"In een rechtvaardige wereld was Spinifex allang wereldberoemd geweest… En ze lijken muzikaal

álles te kunnen. Alles!”

Peter Bruyn (GonzoCircus)

 
 
  "Spinifex composities zijn vernuftige constructies die gekneed worden als klei, alleen is dat in hun
geval C-4 ... alleszins een spetterend slot voor de meest indrukwekkende festivaldag [Moers
Festival] die we in lange tijd beleefden.” Guy Peters, enola.be

 
 
     
 
SPINIFEX SINGS Release (Trytone) 28 oktober single ‘Deep Archer’ beschikbaar op digitale platforms
18 november albumrelease Spinifex Sings

 
 
 


 
     
 


Concert data


 
     
 

30 november 2022, De Onderbuik, Utrecht

01 december 2022, Space Impro, De Ruimte, Amsterdam

02 december 2022, Paviljoen Ongehoorde Muziek, Eindhoven

03 december 2022, Plusetage, Baarle-Nassau

04 december 2022, De Loods, Stramproy



 
     
   
 
     
     
     
     

  I Compani  - 'Tempoo'        

     
     
 

 
     
 

Na 3 uitgestelde data wegens lockdowns, verscheen I Compani opnieuw met een supergrote line-up van 17 muzikanten, met de komst van twee zangers en een hoboïst die zorgden voor een nieuwe klankkleur. Ook in de Corona-periode is het repertoire gegroeid. Deze Live CD ademt de sfeer van de concerten in Amsterdam en Nijmegen. De grote verscheidenheid aan composities en stijlen is nog steeds kenmerkend voor de groep, die een opmerkelijke eenheid weet te creëren. Politieke muziek, opera, pop, filmmuziek en een tearjerker gaan goed samen.

 
     
 

 
     
 

- Bo van de Graaf: soprano, alto, tenorsax
- Frank Nielander: tenorsax
- Inga Rothammel: baritonesax
- Paul Vlieks: trumpet
- Maripepa Contreras: oboe
- Arjen Reeser: tromone
- Friedmar Hitzer: violin
- Saskia Meijs: viola
- Annelie Koning: vocals
- Monique de Adelhart Toorop: vocals
- Michel Mulder: bandoneon
- Leo Bouwmeester: piano
- Guus Janssen: piano
- Kees Molhoek: piano
- Arjen Gorter: bass
- Carel van Rijn: bassguitar
- Thomas Jaspers: drums
- Chris Nietvelt: voice over (10)



 
     
 
Het ensemble

 
     
  I Compani is in 1985 opgericht door de in Nijmegen geboren saxofonist/componist Bo van de Graaf.
Het eerste project waarmee de groep al snel zeer bekend werd, was FELLINI/ROTA. Live muziek van filmcomponist Nino Rota werd synchroon gespeeld met scènes uit Fellini Films.
Er wordt veel geëxperimenteerd met een mix van hedendaagse Europese jazz met theatrale elementen als film, poëzie, dans, circus, erotiek, eten en opera. I Compani treedt op in binnen- en buitenland en speelt in diverse radio- en tv-programma's. Bijna 10 jaar was I Compani ook het orkest van het Kerstcircus in de Utrechtse Schouwburg.
Sinds het begin van de jaren negentig wordt het voornamelijk uitgevoerd in projecten en series. De meeste van deze projecten zijn sterk autobiografisch en meestal multidisciplinair. In 1998 scoorde de groep een regelrechte hit met de productie Gluteus Maximus. Twee succesvolle coproducties met Theatergroep Flint uit Amsterdam volgden in 2000 en 2001. Tijdens het Holland Festival van 2000 speelde I Compani een prelude op de productie 'AIDA Volgens I Compani', gevolgd door producties FELLINI (2004) Love Naturally (2005) Circusisme (2007) Last Tango in Paris (2008) Mangiare (2010) Divas (2012) VERDI 2.00 (2013) The Night Has 1000 Eyes (2014) For Your Legs Only ( 2016) I Compani à Paris (2018) FelliniAmo (2018/19) Fellini 100 / I Compani 35 (2020) Solfestice (2017--)


 
 
Released 23 oktober 2022 op  ICDISC.nl


 
     
 
 

 
     
     
     
     
   
     
     
NEW ALBUM !

 

 

 
 
 

- persbericht -
 
 

 

 
Nieuw album! BJO & Camille Bertault brengen ode aan Gainsbourg
 
   

© Marco Mertens

 

Op vrijdag 4 november 2022 laten Brussels Jazz Orchestra en Camille Bertault de gloednieuwe single ‘Couleur Café’ op de wereld los. Het is een voorsmaakje op het digitale album ‘Gainsbourg’ dat op 18 november 2022 verschijnt. Originele songs van de mythische Serge Gainsbourg liggen aan de grondslag van de nieuwe BJO-arrangementen.


 
CAMILLE BERTAULT

Na een opleiding jazz aan het conservatorium van Parijs, brengt Camille Bertault (°1986) in 2016 haar eerste plaat ‘En Vie’ uit bij het New Yorkse label Sunnyside Records. De mix van eigen songs en interpretaties (waaronder Wayne Shorter’s ‘Infant Eyes’) wordt gesmaakt door de internationale jazzpers en ook het tweede album ‘Pas de Géant’ bij Sony Masterworks wordt jubelend onthaald. Nadien begint Bertault als rijzende jazzster aan een internationale toer en volgen ‘Le Tigre’ (2020) en ‘Playground’ (2022).
 
 
BRUSSELS JAZZ ORCHESTRA
 

Brussels Jazz Orchestra, kortweg BJO, brengt jazz met een dynamische, orkestrale sound, geworteld in de jazztraditie. Het enige professionele groot jazzorkest van België heeft een reputatie die reikt van Singapore tot New York en is een graag geziene gast op festivals en podia over de hele wereld. De opnames van het ensemble, 21 cd’s tot dusver, worden internationaal gewaardeerd en met prijzen beloond. In februari 2012 deelde het orkest in de Oscar-triomf van de stille film The Artist, als mede-uitvoerder van de filmmuziek. De cd Wild Beauty met Joe Lovano scoorde twee Grammy Award nominaties (2014). Het album BREL met David Linx won in 2017 een Edison Jazz/World Award. In februari 2020 deelde het orkest het podium van BOZAR met het wereldbefaamde Jazz at Lincoln Center Orchestra onder leiding van Wynton Marsalis. Brussels Jazz Orchestra werd opgericht in 1993 en staat onder de artistieke leiding van Frank Vaganée.

 
 
Serge Gainsbourg-Lucien Ginsburg

Fascinerende Gainsbourg

 

Lucien Ginsburg (1928-1991) evolueerde van rebelse, jobhoppende jazzmuzikant en crooner in Parijse nachtclubs naar de alom bekende artiest en provocateur Serge Gainsbourg. Zijn met humor, erotiek, subversie en woordspelingen doordrongen nummers maakten van hem een van de meest invloedrijke artiesten ter wereld. Brussels Jazz Orchestra brengt samen met de Franse zangeres Camille Bertault een ode aan dit icoon van de Franse muziek.

Serge Gainsbourg is een figuur die nog steeds inspireert, fascineert, triggert en provoceert. Voor dit project werden 12 nummers van Gainsbourg gearrangeerd door (vrienden van) BJO musici, waaronder de klassiekers ‘Je suis venu te dire que je m’en vais’ en ‘Couleur Café’. Brussels Jazz Orchestra liet zich inspireren door Gainsbourgs originele songs, zijn veelbesproken persoonlijkheid en de ongeëvenaarde stempel die hij als muzikale kameleon (met roots in de jazz) op de Franse muziek drukte. Het album laat voldoende ruimte voor improvisatie en gaat uitgebreide arrangementen niet uit de weg. ‘Gainsbourg’ zal digitaal verschijnen. Brussels Jazz Orchestra Records maakt de songs beschikbaar via iTunes, Spotify, deezer, TikTok en Amazon Music.

 

 
Rijzende ster aan de jazzhemel

 

De Franse zangeres Camille Bertault begeeft zich op indrukwekkende en sensuele wijze op het muzikale speelveld tussen jazz, chanson en humor. Ze is de gedroomde soliste om het werk van Gainsbourg te vertolken met vocale virtuositeit en verleidelijke subtiliteit.

Nadat de wereld in 2015 met Bertault’s betoverende jazztalent kennismaakte toen ze in een Facebookvideo op John Coltrane’s ‘Giant Steps’ scatte, volgden al de albums ‘En vie’ (2016), ‘Pas de Géant’ (2018), ‘Le Tigre’ (2020) en Playground (2022) met David Helbock. Ondertussen toerde ze door Europa, de Verenigde Staten, Canada, Azië en Brazilië.

Bertault: “Als je van woorden en ondeugendheid houdt, kan je niet anders dan van Gainsbourg houden. Ik ben heel blij dat ik gevraagd ben voor dit project, dat niet voor de hand liggend is: Gainsbourg zingen met een bigband en prachtige arrangementen, en dat als vrouw. Een geweldige uitdaging!”



 
 

 
Gainsbourg in concert

 

Na de release, gaat ‘Gainsbourg’ op 29 april 2023 in première in CC Ter Vesten in Beveren (B). De Franse première zal begin 2023 plaatsvinden. Meer concertdata worden binnenkort aangekondigd. Alle info over Gainsbourg kan je terugvinden op de website van Brussels Jazz Orchestra.

Track list

 

Camille Bertault with Brussels Jazz Orchestra 1

Couleur Café

Comp: S. Gainsbourg

Arr: Pierre Drevet

2

Les Cigarillos

Comp: S. Gainsbourg

Arr: Dieter Limbourg

3

En relisant ta lettre

Comp: S. Gainsbourg

Arr: Gyuri Spies

4

Je suis venu te dire que je m'en vais

Comp: S. Gainsbourg

Arr: Frank Vaganée

5

Les Goémons

Comp: S. Gainsbourg

Arr: Nathalie Loriers

6

La Javanaise

Comp: S. Gainsbourg

Arr: Pierre Drevet

7

L'eau à la bouche

Comp: S. Gainsbourg / A. Goraguer

Arr: Dieter Limbourg

8

Le Poinçonneur des Lilas

Comp: S. Gainsbourg

Arr: Frank Vaganée

9

Elisa

Comp: S. Gainsbourg / A. Goraguer

Arr: Gyuri Spies

10

Couleur Café - radio edit

Comp.: S. Gainsbourg

Arr: Pierre Drevet

 
 
 


 
 
 
 
 
 
 

- persbericht -
 
 

 

 
CONCERTFILM THE FUTURE IS NOW
Het is 2016 wanneer het idee van The Future Is Now voor het eerst vorm krijgt. De musici van Brussels Jazz Orchestra komen dagelijks in contact met de jongste generatie jazzmusici en kiezen 8 uitzonderlijke talenten uit die ze een podium willen geven. Gedurende vier seizoenen toert het orkest telkens met twee jonge talenten. Kers op de taart is de concertfilm The Future Is Now, die op 21 oktober 2022 met de wereld wordt gedeeld. De film bundelt opnames en interviews met de jonge musici, die in april 2021 de studio indoken met BJO.
Artan Buleshkaj (gitaar), Muriel Urquidi (zang), Matthias Van den Brande (tenorsax), Lennert Baerts (tenorsax), Roeland Celis (gitaar), Quinten De Craecker (trombone), Jesse Dockx (drums) en Hendrik Lasure (piano) penden voor dit project elk een compositie neer, die werd gearrangeerd voor BJO en in april 2021 werd opgenomen in de studio van GC De Rinck in Brussel. Deze acht uitzonderlijke talenten vertellen in The Future Is Now meer over hun liefde voor jazz, de samenwerking met Brussels Jazz Orchestra en de composities die ze schreven voor dit project.
 
Een heuse concertfilm

 

Toen live-concerten in april 2021 onmogelijk waren, besloot Brussels Jazz Orchestra om het project The Future Is Now alsnog een waardige afsluiter te geven. De beloftevolle musici werden uitgenodigd in de studio om – in het gezelschap van het orkest - hun zelfgeschreven composities op te nemen. Ze werden niet enkel gefilmd tijdens de opnames, maar mochten tussendoor ook voor de camera over hun ervaring vertellen. In augustus 2021 werden de afzonderlijke composities al online gedeeld, maar nu is er dus ook de integrale film. Brussels Jazz Orchestra trekt daarmee voluit de kaart van nieuw talent en wil met deze volwaardige concertfilm de volgende generatie jazzmuzikanten in de schijnwerpers zetten. The Future Is Now!

 
Release

 
De concertfilm wordt op vrijdag 21 oktober integraal gedeeld met het grote publiek op het YouTube-kanaal, de website en de Facebookpagina van Brussels Jazz Orchestra. De verzamelde solisten van The Future Is Now mochten ondertussen zelf ook al heel wat mooie projecten aan hun muzikale palmares toevoegen. Lees er meer over op de BJO website.

 
Credits

 

The Future Is Now (2022) – Gyuri Spies (opnameleider), Peter Philips (audio opnames), Stijn Declercq (monitormix), Jean Pol Cornelis & François Vergucht (videocaptatie), Jean Pol Cornelis & Guy Fellemans (montage).

Light Switch – comp. Quinten De Craecker, arr. Pierre Drevet

Mangomundo – comp. Hendrik Lasure, arr. Lieven Cambré

Mom’s Present – comp. & arr. Lennert Baerts

Remember to Check Out – comp. Matthias Van den Brande, arr. Gyuri Spies

Winge Dorp – comp. Roeland Celis, arr. Lode Mertens

The Winding Way – comp. Artan Buleshkaj, arr. Geoffrey Fiorese

Swim Before You Sink – comp. Jesse Dockx, arr. Lieven Cambré

Don’t Go Far Off – comp. Muriel Urquidi, arr. Thomas Mayade

 


 
 
 
 
 



- persbericht -






Op 1 januari 2023 fuseert JazzLab met kunstencentrum nona en Abattoir Fermé. Het nieuwe nona wordt de koepel waaronder deze organisaties hun werking verder zetten, maar samen met de artiesten ook op zoek gaan naar kruisbestuiving. Daar gaan we je later zeker nog meer over vertellen.

 

 

 
 
 

 

 


 © JAZZEPOES 2022

 

 

 

up again !

 

 

 

back to start !