|
|
|
Zoals de programmator van het
gratis jazzfestival in Gent opmerkt, is deze dubbel-CD nog steeds te
koop. En of die de moeite is ! Een koopje voor die luttele tien, ja
10 euro.
De spannende muziek van Jeroen Van Herzeele Special Project vult
meteen een eerste volwaardige cd. Die is in feite een live
momentopname uit de voorgeschiedenis van de veelgeprezen DA MO cd
van het Jeroen Van Herzeele Quartet van 2009 (W.E.R.F.080) –
zie oa de
bespreking van de hand van ‘onze’ Kris.
Qua intensiteit situeert deze muziek zich in de buurt van die van
John Coltrane aan wie Jeroen Van Herzeele heel graag schatplichtig
is. Met twee keer twee nummers die in elkaar overlopen worden hier
bijna 45 minuten rondgemaakt. ‘Psalm’ is de enige titel die de
fascinatie aangeeft voor godsdienstigheid en plechtstatigheid die de
aanpak van dit project typeert. De blijken van zin voor
religiositeit impliceren ook dat her en der duivels worden
ontbonden. Evenwichtige bouwwerken worden geduldig opgebouwd,
versierd met sierlijke glasramen, maar bedreigd door onweders en
aardscheuren. Chaos volgt na een spel met schitterende
waterdruppels; fijntjes in de wind dansende schaduwen van blaadjes
onder warme zonnestralen verdwijnen omdat dreigende wolken
oprukken... Jeroen Van Herzeele, tenorsax, Jean-Jaques Avanel,
contrabas, Giovanni Barcella, drums en Fabian Fiorini, piano, zetten
zo U dat wilt uw verbeelding en uw geheugen in werking met een
muzikaal schouwspel om U tegen te zeggen.
Met een blazer meer openen The Unplayables van Ben Sluijs CD2. Samen
met Jeroen Van Herzeele vormt hij de frontlinie voor Eric Vermeulen,
piano, Manolo Cabras, bas en Marek Patrman, drums. Een vijftal dat
aan hoge verwachtingen weet te beantwoorden. Van bij de eerste
minuut wordt duidelijk dat een intrigerende spanningsboog zal
volgen, of liever: minstens een koppel van dattum. ‘A Set Of
Intervals: Close’ bewijst dat in een tijdspanne van net geen tien
minuten. ‘Where is The Joy’ doet het in bijna acht. In een
uitgelezen spanningsveld worden met grote regelmaat scherpe en
grillige maar afgemeten patronen ingepast zodat fantastische
mozaïeken groeien en je als luisteraar getuige wordt van sensaties
waarbij een gevoel van triomf niet misstaat. Na zoveel opwinding is
enig op adem komen welkom; ‘Scalewise’ mag dan zorgen voor enige
reflectie, bedachtzaam, weloverwogen.
Daarop sluit ‘Merci Philip’ mooi aan, waarmee de CD is beland bij de
Jazz Lab All Stars. Weer een groep talenten tezaam die heel graag en
heel goed de Belgische podia sieren. ‘Merci Philip’ kan moeilijk
anders dan door Peter Hertmans opgedragen zijn aan Philip Catherine.
Een uitstekende compositie die met gepaste betuiging van
dankbaarheid werd uitgevoerd: volmondig maar niet opgeblazen. Met
een bezetting van zes geweldige muzikanten die de sound van een big
band weten op te roepen horen we een een mooie evenwichtsoefening
die deze All Stars probleemloos uitvoeren.
Meer o zo mooie, swingende en smaakvol gearrangeerde bijna big band
muziek dringt zich dan ook op. ‘Bethel Assembly’ van Nic Thys en
‘Thais’ van Bart Defoort geven het gewenste effect. Het is genieten
van het overtuigende samenspel en enkele dito solo’s. Wat niet hoeft
te verwonderen: deze band is met Frank Vaganée, Nathalie Loriers,
Bart Defoort en Félix Simtaine nauw verwant met het in Downbeat
geprezen Brussels Jazz Orchestra. Dat ook de tweede helft van CD2
boogt op stukken van rond de tien minuten mag dus geen hindernis
vormen voor wie in Belgische jazz geïnteresseerd is. Zodoende hier
ons enig advies: kopen die handel, zodra je de kans ziet!.
Danny De Bock
|