HOME


 

 

 

JAZZZOLDERBLAD  

 OVERD(H)ONDERD !  

GIGS 

 

 

 

INHOUD   Archief Music 2018 Archief Music 2017

 
DATE PIC    
ARTIKELS

         
14/08/2018 

    Michel Goes Solo : Gouvy Jazz, vrijdag 3 AUG - concertverslagen 
13/08/2018


  Jazz Middelheim : 20.000 jazzliefhebbers in Park Den Brandt: Jazz Middelheim 2018 viert topeditie ! - persbericht 12.08.2018
07/08/2018

     Michel goEs solo : Dinant Jazz 2018, DAG 2 : Zon 29 JULI - concertverslag 
06/08/2018

     Michel goEs solo : Dinant Jazz 2018, DAG 1 : ZAT 28 JULI - concertverslag
27/07/2018


    Jazz Middelheim : Jazz Middelheim gaat naar de bioscoop ! persbericht 26 JUL
21/07/2018


    Jazz Middelheim : Selah Sue en Ben l’Oncle Soul betoveren het Jazz Middelheimpodium met Jazz Loves Disney ! - persbericht 18 JUL
20/07/2018

    GentJazz 7 Jul, 'verder bouwen op een gedegen fundering' - concertverslagen compleet
16/07/2018

    GentJazz 7 JUL, verder bouwen op een gedegen fundering  - Jason Moran and The Bandwagon, 2e concertverslag
16/07/2018

    GentJazz : 5 JUL, U.S. scoort hier, op GentJazz ! - concertverslagen
15/07/2018

    GENTJAZZ 2018 : 7 JUL, fundament
1e concertverslag
14/07/2018

    GENTJAZZ 2018 : 6 JUL,  blijven scoren, ook op GentJazz !
concertverslagen
10/07/2018


    GentJazz 2018 : een zonovergoten muzikale hoogmis -persbericht 08.07
06/07/2018          


    GENTJAZZ: Robin Verheyen en Niels Van Heertum winnen Sabam Jazz Awards ! - persbericht 05.07
03/07/2018          


    GentJazz : Pentadox wint Jong Jazztalent Gent 2018 - persbericht 01.07
01/07-15/09/2018


   

   HOLIDAY MODE 

01/07/2018         




    Aubergine Artist Management news : NIEUWE VIDEOCLIP ESINAM: 'ELECTRIC LADY' - persbericht
19/06/2018            


    in memoriam rene Jonckeer - pics-video : 'remembering René'- downloadable high qualipy MP4 until 21/6/2018
17/06/2018           





    in memoriam rene Jonckeer - overlijdensbericht
15/06/2018          



     Gratitude Trio 'Gratitude III' - CD-recensie  
02/06/2018       


    25 jaar Jazz in ’t Park Gent - persbericht 30.05 (met programma en artistinfo)
01/06/2018      






    CD release 30 Mei : Gratitude Trio 'Gratitude III' - persbericht 
01/06/2018     


    JAZZEPOES PRIVACY en cookies beleid - mededeling
         
festivalitis
         
JUN-JUL
 

  GentJAZZ 2018 - festivalblad - alle nieuws  
+ concertverslagen 5 -6 -7 Juli   

 

AUG
 



12 AUG
   jazz middelheim fEstivalblad - alle nieuws  +
 concertverslagen 09-10 -11-12 AUG

NOV
 


    BRAND  2018 ! - Festivalblad  - alle nieuws
         



WEEKLY TWEETED IN THE WEEKEND

 

 

 

NIEUWSBLAD

     
     
 
   
 

 

   HOLIDAY MODE 

 

 

 

 

Gedurende de vakantiemaanden JULI en AUGUSTUS én begin SEPTEMBER gaat het hier allemaal op een mogelijk nog lager pitje, al houden we de dringende nieuwtjes wel in't oog. Wat krijg je dan wel deze zomer ?
 Gedurende Juli-Augustus zijn een aantal vaste dingen ingepland
 

• JaZZZolderconcerts : aankondigingen/voorstelling + eventuele concertverslagen/recensies

• GentJazz : concertverslagen
• Jazz Middelheim : concertverslagen
 
Ook mogelijk :
 
 
• Jazz-FEST NEWS & updates
• persberichten
• een verdwaald concertverslag
• een onverwachte CD-bespreking
 
 ...een zonneslag ofte een burnout !

 

Verder wensen we éénieder een uitstekende , ontspannen verlof toe met ruimte natuurlijk voor de vele fijne muziek op talrijke markten, pleinen en festivalletjes !

 

 

 

Winus &  De JAZZEPOES redactie

 

 

 

 
     
 
     
     
 
 
     
     
 
   
 



 

- Michel goes solo, festivalverslag in a nutshell -

 

 

       

                                    

 

 

Het is weer leuk om af te zakken naar het gezellige groene Gouvy. Ik en Roger doen een pitstop in de Baraque de Fraiture op het hoogste punt van België. Het is in totaal wel ruim 2 uur rijden vanaf Mechelen. We pikken er één dag uit van drie (2x jazz en 1 dag blues is er daar elk jaar te beleven). Eindelijk hebben we dit jaar geen regen maar een blakende zon. De hitte valt er nog goed mee door het vele bosgroen. De optredens zijn verdeeld in 3x main stage in de grote tent en dan de Club Madelone op loopafstand met 2 concerten. Er is net zoals in Dinant veel aandacht voor de goede Belgische jazz.

 

Gouvy Jazz 2018, vrijdag 3 AUGUSTUS


 






Sharón Clark (US) – Tribute to Sarah Vaughan  with Mattias Nilsson Trio

19:00



Sharón Clark (zang) uit de VS, Mattias Nilsson (piano) uit Zweden, Matthias Petri (contrabas) uit Denemarken, Zoltan Csörsz (drums) uit Hongerije + special guest: Mattias Carlson (tenorsax) uit Zweden







Sharón is gesneden uit de traditionele jazz van de jaren ’50 en ’60 en wat heeft zij fantastische muzikanten meegebracht vandaag ! Het trio van de Zweedse pianist begint er alleen aan en brengt ons direct in de juiste swingende sfeer. En dan komt de diva miss Clark ten tonele in het wit als mooi contrast met haar pekzwarte huid. Ze brengt een klasse vol tribuut aan haar idool Sarah Vaughan en qua stem doet ze me er een beetje aan denken ook. Zij smijt er zich volledig in en zegt dat zij een nasty mouth heeft. Bon, ze is zéker niet op haar mondje gevallen. Met de song ‘Honeysuckle rose’ eert ze een album uit 1963 want het is al 55 jaar oud zegt ze zelf. Daarna komt de sax erbij in het snelle bebopachtige ‘Cherokee’ dat bekend werd door Charlie parker en daarin kan ze voluit scatten. We koelen af met ‘Tenderly’ een classic van Vaughan.

 



Sharón Clark en Mattias Nilsson hebben mekaar leren kennen in de jazzclub Smalls in NY in 2012 en van toen af zijn ze onafscheidelijk. Dat laat ze horen in een duo ‘Moonlight in Vermont’ met de pianist. Prachtige ballad is dat. Wat kan je heerlijk variatie brengen in die oude standards. Ze blijven me altijd fris en me verbazen van wat je er allemaal mee kan doen. Daarna spelen de muzikanten alleen verder want zij moet zo nodig even wat afkoelen want ze gebruikt een Spaanse waaier af en toe. Ik moet zeggen na die pauze klinkt ze nog beter in songs als ‘Perdido’. Mooi is me dat en het publiek juicht ook. Ze heeft maar een handvol cd’s bij om te signeren achteraf.
Die begeleidingsband wil ik zeker later nog eens meemaken hoor, stuk voor stuk top muzikanten die ik nog nooit heb gezien.





 


Eric Legnini quintette (B/Fr) – Hommage à Les McCann
21:00




Eric Legnini (piano), Jon Boutellier (tenorsax), Malo Mazurié (trompet), Thomas Bramerie (contrabas) met gastoptreden Lawrence Leathers (drummer van Cécile McLorin Salvant)



    


Het is al een tijd geleden dat ik de Belgische pianist Eric Legnini heb gezien. Hij heeft nu een baard en is al wat grijzer ook. Hij stond hier al in 1993 op Gouvy !
Hij heeft ook geweldige straffe muzikanten meegebracht vandaag zoals die Franse trompettist Malo Mazurié. Die kan echt schitteren. Hij speelt vaak mooi in duo met de saxofonist Jon Boutellier, ook een straffe hoor, soms unisolo en heel zuiver.

 

         




Eric Legnini heb ik intussen al enkele keren gezien en  die weet me telkens weer te verrassen. Hij is een pianist met een breed spectrum, dan eens aan de vleugel of aan de Fender. Vandaag presenteert hij een kwartet met zijn Franse vrienden. Hij eert hij Les McCann, een Amerikaans pianist en succesvol componist van de jaren ’60. Zijn soulvolle, funky stijl op piano was invloedrijk en McCann's zang was tot halverwege de jaren zestig grotendeels bijkomstig. Hij nam veel albums op voor Pacific Jazz in de periode 1960-1964, meestal met zijn trio, maar ook met Ben Webster, Blue Mitchell, Stanley Turrentine, Joe Pass, de Jazz Crusaders en het Gerald Wilson Orchestra. En dat is natuurlijk spek voor de bek van  Legnini, die soul en funky toestanden. hij geniet van een nieuwe populariteit vanavond.
De muziek doet me denken aan Horace Silver maar ook aan Ramsey Lewis en zelfs Ray Charles. Ze spelen een prachtige overtuigende set en eindigen met een grote staande ovatie.

 



 


Joe Lovano & Dave Douglas Quintet (USA) – Sound Prints

Featuring Lawrence Fields, Yasushi Nakamura, and Joey Baron
23:00



Joe Lovano (sax), Dave Douglas (trompet), Lawrence Fields (piano), Yasushi Nakamura (contrabass) , Joey Baron (drums)

 

               


Heze supergroep hebben we wat voorbij laten gaan. We hebben Joe Lovano al eens gezien op een andere plek in Dinant Jazz. We kiezen wat te verpozen, te genieten van een koffie en dessert en af te zakken naar de Club madelone alwaar een leuke Belgische band bezig is die we nog niet kennen.
Het is zo in Gouvy dat er overlappingen zijn tussen de main stage tent en de club optredens. Er kan trouwens maar 150 man binnen in de Club Madelone.



GOLPES (B) in de Club Madelone
22:00



Alain JANCLAES (gitaar), Serge DACHOUFFE (gitaar), Angélique GIORGIO (zang, harp, triangel), Vincent HENSENNE (contrabass), David GERARDY (drums, percussive)


  


We hebben een groot stuk kunnen genieten in de gezellige Club Madelone want Joe Lovano en de zijnen trokken ons niet erg aan. Een ontdekking is dit quintet Golpes genaamd, weeral tof talent uit België. Dat is echt iets voor de Jazzzolder en Jazzathome Mechelen. Je kan het jazz noemen met flamenco invloeden. Ze spelen eigen nummers. Het repertoire van het bedreven akoestisch kwintet weerspiegelt de vele ervaringen van de afzonderlijke muzikanten – van jazz over folk, flamenco en Afro-Cubaanse muziek, tot en met klassiek.
Golpes brengt zijn originele composities, doordrenkt met warmte, poëzie en emotie met prachtig gitaarspel van de twee heren vooraan. De Golpe verwijst naar een techniek van spelen op de akoestische gitaar. Het wordt voornamelijk gebruikt voor flamenco en bestaat uit tikken met de ringvinger, middelvinger, duim of handpalm op de golpeador of slagplaat. De percussie kan tegelijkertijd worden uitgevoerd als een beweging met de andere vingers die de snaren van boven naar beneden krassen. Aangezien de twee vingers niet in dezelfde richting gaan kan deze techniek moeilijk te besturen zijn. We hebben er in ieder geval ferm van genoten en willen deze groep nog eens terug zien.


    



Foto's en verslag Michel Proesmans 

 

 
     
 
     
     
 
 
     
     
 
   
 



 

- Michel goes solo, festivalverslag in a nutshell -

 

 

       

                                    

 

Dinant Jazz 2018




DAG 1 , ZATERDAG 28 JULI



LORIS TILS ONE TAKE & SPECIAL GUEST ALEX TASSEL

18:00


LORIS TILS (bas), IGOR GEHENOT (piano, toetsen),  XAVIER BOUILLON (synthesizer), PATRICK DORCÉAN (drums), HERVÉ LETOR (sax) met gasten ALEX TASSEL (trompet) en MICHEL SEBA (percussie)







De Belgische bassist Loris Tils, die ik nu pas heb leren kennen, begint alvast funky met zijn One Take Band. De naam is gekozen omdat ze zonder voorbereiding met mekaar spelen. Een lid van de groep lanceert een riff, een harmonie en hup de anderen borduren, trekken flarden melodieën en gaan ervoor. Je krijgt hierdoor wel lange nummers en iedereen wil eens soleren. Het is funky naar believen en de muziek veroorzaakt een verlangen om met je voeten te trappelen. Ze zijn empathisch en dit alles met een goede communicatieve humor van de bassist. Hij is een vlotte prater maar vooral een uitstekende bassist die me met zijn slapping bass doet herinneren aan Mark King van Level 42. Xavier geeft er wat ironische uitsteeksels op zijn synthesizer doorheen en hij doet me dan weer denken aan wijlen Marc Moulin. Igor Gehenot is ook een graag geziene gast maar nu niet op piano maar wel aan de Fender Rhodes, al heeft hij soms last van een slecht kabelcontact. Mij hoor je zeker niet klagen van het geluid, dat is prima uitgebalanceerd zonder hinderlijke bassen.


 


Uiteindelijk vraagt Loris Tils een toeschouwer om het stuk met hem samen te stellen. De jongeman uit het publiek kiest de toonaard en zegt dat de saxofonist mag beginnen. Hervé Letor lanceert zinnen, Patrick vangt het ritme op en Michel kleurt met zijn percussie, Igor begeleidt hen en hup, ze zijn weer vertrokken. We kregen een uniek optreden zoals er geen tweede zal zijn. Ook plannen ze een album op te nemen, zoiets als het beste van live 2018. Ze zoeken nog een label om de spannende muziek op uit te brengen. We zijn benieuwd.



JOSHUA REDMAN TRIO
20:00




JOSHUA REDMAN (sax), REUBEN ROGERS (bas), GREG HUTCHINSON (drums)



    


Hij is fier op zijn peterschap dit jaar op deze 13de editie van Dinant Jazz. Elke dag speelt hij met verschillende muzikanten. Hij is al drie keer gepasseerd op Dinant Jazz de afgelopen jaren en het publiek ziet hem graag terug. Alles is weer tof en professioneel ingeleid door de sympathieke presentator Patrick Bivort.

Joshua Redman is bijna 50 en winnaar van enkele Grammy Awards en staat als saxofonist aan de top van de jazzladder. Vandaag speelt hij met zijn twee kompanen die hij al ruim 20 jaar kent, Greg op drums en Reuben op bas. Het is een geoliede machine waarbij zoals gekend Joshua laagje per laagje soleert en als een Duracel konijn onvermoeibaar op dreef komt en bij de climaxen gedwee af en toe een been omhoog gaat. Hij toont wel veel zijn technisch kunnen en dat is er zonder twijfel maar ik mis toch een beetje bezieling in de songs. Soms herken je ‘Mack the knife’ van Kurt Weil niet meer. In feite is het wel straf wat hij allemaal doet en kan. Hij heeft de touwtjes stevig in handen en slingert zich door de melodie en harmonie en toont diverse technieken op zijn sax. Hij paradeert zijn composities, gaande van ballads tot stevige uptempo met standards. We herkennen "Back from Burma", "Tail Chase" en vooral de standard "Never let me go”. Verder daagt hij het publiek uit om te raden welke standard ze onherkenbaar gaan spelen. En inderdaad ik weet het écht niet.

 




Rogers' contrabas en de drums van Hutchinson zijn opvallend ondersteunend voor Joshua zijn melodieën. Het voordeel is in dit trio trio dat je geen harmonisch instrument zoals piano of gitaar nodig hebt. Hierdoor kan Joshua zijn muziek de vrije loop laten in laagjes, in octaven, met vervorming, met plotse stiltes en arpeggio’s. Hij behoudt wel de betekenis van de melodie en de vorm van het lied zodat het niet te wild of te free gaat overkomen. Ik ben benieuwd voor morgen met onze eigen Philip Cathérine.


    



Marcus Miller Laid Black Tour
22:00



MARCUS MILLER (bas, basklarinet), BRETT WILLIAMS (piano), RUSSELL GUNN (trompet), ALEX HAN (sax), ALEX BAILEY (drums)

 

  


Het is pas de tweede keer dat ik hem live aan het werk zie. Hij blijft ook maar goede nieuwe platen maken en afgewerkte concerten geven zoals vandaag en wat voor een concert. Het is er boenk op met op het einde een feestje met twee bissen en dansend publiek. Zijn concert hier was een onderdeel van de 'Laid Black Tour', genoemd naar zijn laatste cd. Vrijwel elk nummer van die plaat heeft een andere stijl en een andere bezetting met een parade aan gaststerren. Vandaag komt hij met een kwaliteitsvol kwartet.

Het is niet, zoals met Joshua Redman, een staaltje van techniek maar met Marcus bevinden we ons in de funky set en een show als het ware. Maar het is echt leuk, spannend, opwindend. Het publiek reageert snel en direct. Hij speelt mooi in op het publiek. Hij laat ze zingen en meeklappen. Een drum, een klavier, een trompet, een sax en de bas van Miller, normaal gespeeld of in slapping, het werkt enorm goed, en soms is het ook goed om te genieten van een jazz die eenvoudiger, intuïtiever en directer is. De meester bassist laat veel ruimte voor de andere klasse muzikanten en vooral de trompet die bij momenten doet denken aan Miles. De tent laat zich gedwee op sleeptouw nemen en de heerlijke muziek ondergaan in hun lijven. Dit gebeurt vooral bij "Hylife", van het album Afrodeezia; en ook "Trip Trap" van zijn recente plaat . Ze spelen een speciale versie van “Tutu” in een hoog tempo. Ook een mooi thema is “Sublimity": "Het is als subliem, maar een beetje anders. Ik weet dat het woord niet bestaat, maar ik ben een jazzmuzikant, dus het gaat goed! " zegt Marcus.


   



Marcus Miller spreekt een aardig mondje Frans en vertelt verhalen die de stukken introduceren. Op het einde vertelt hij over zijn vader die gestorven is en graag een professionele muzikant wou worden. Uiteindelijk reed zijn vader de bus van Brooklyn en op zijn 15de is zijn zoon Marcus dus professionele muzikant geworden en op zijn 21ste al bij Miles. Dat vertelt Marcus hier en hij kan de droom van zijn vader dus waar maken. Hij draagt het prachtige nummer "Preacher’s Kid" op aan zijn vader en dit speelt hij onnavolgbaar op de basklarinet. Geweldig gewoon !


Voor de achttiende keer al gaat dit sympathieke festival in Dinant door en ik denk dat voor mij de zesde keer dat ik dit kan meemaken. Het is er gemoedelijk, sfeervol, wat nonchalant doch met een sterke echte jazz affiche. Drie concerten zijn meer als genoeg en je hebt toch nog tijd over om te praten, te verpozen en af en toe je oren wat te rusten te leggen. Ondanks de hitte in het begin was er een aangename wind.



    



De organisatie, in de persoon van Jean-Claude Laloux was uiterst tevreden: “2018 is één van de mooiste edities, zowel qua belangstelling als op het muzikale vlak. Zaterdag hadden we meer dan 1300 bezoekers en over de drie dagen telden we meer dan 3000 betalende bezoekers.” Maar dit jaar werden vier gratis concerten georganiseerd in het stadscentrum aan de voet van de collegiale kerk van Dinant in een wedstrijd voor jong talent en daar komen geschat ook enkele duizenden kijklustigen op af.



Foto's en verslag Michel Proesmans 

 

 
     
 
     
 
   
 

Dinant Jazz 2018




DAG 2 , Zondag 29 JULI



Barbara Wiernik & Nicola Andrioli Quartet

17:00



BARBARA WIERNIK (zang), NICOLA ANDRIOLI (piano), NICOLAS THYS (bas), ANTOINE PIERRE (drums)







Er is gelukkig altijd veel aandacht voor de Belgische jazz op Dinant Jazz. De tandem gevormd door de zangeres Barbara Wiernik en de pianist Nicola Andrioli biedt ons soms melodische, heldere en afwijkende vocale jazz. Nicola toont ons op een overtuigende vloeiende manier zijn virtuositeit doorspekt met klassieke invloeden en een vastbesloten moderne aanpak. Hij is een ideale begeleider voor Barbara Wiernik die met haar heldere stem soms wat oosters klinkt en zeker met de digitale vervormingen. Ik hoor liever haar gewone stem. Af en toe spelen ze in duo en dan weer eens in kwartet. Natuurlijk kennen we pianist en drummer als begeleiders van Philip Catherine die straks komt en van de groep Urbex rond Antoine Pierre.

 

 

© André Coemelck

 


Wiernik speelde ook al in de Jazzzolder of bij Jazzathome en we weten dat ze heel veel kan schakelen met haar stem. Ze durft wel eens een vocoder gebruiken hier gelukkig beperkt want ik hou liever van functionele elektronica zodat die niet de bovenhand krijgen. Er zijn heel veel mensen die het kunnen appreciëren want bij momenten is het erg stil door het luisterend publiek.
Het zijn vaak luistersongs waar je even moet inkomen en die je ogen doen sluiten op deze snikhete dag. Haar teksten, die sterk poëtisch geladen zijn, schrijft ze zelf. Ze trok al verschillende keren voor lange perioden naar Indië om er de specifieke zangtechnieken aan te leren. Daarnaast blijven Joni Mitchel en Norma Winstone twee dankbare voorbeelden voor haar. Bij deze laatste volgt ze trouwens al twintig jaar les.
Ze zingt enkele nummers van haar plaat ‘Complicity’ van 2016 zoals ‘water dance ‘, ‘running through the wind’, ‘queens of the hill’… Bij ‘sun ball’ gaat ze ook wat scatten. Ze laat een staal horen van haar kunnen. Een warm applaus volgt.




 


MONTY ALEXANDER TRIO
19:00



MONTY ALEXANDER (piano), JJ HASSAN SHAKUR (bas), JASON BROWN (drums)



    


Patrick Bivort gaf het al aan in zijn presentatie. Het is erg lang geleden dat Monty Alexander nog eens heeft opgetreden in België. Hij wordt hier heel hartelijk onthaald en hij is content hier te zijn. Hij is een uitstekend pianist en entertainer en weet zijn publiek in te palmen vanaf de eerste noten. De muzikanten zijn prima en de bassist weet er enkele riedeltjes van bekende stukken in zijn solo’s te steken zoals ‘the Pink Panther’ of ‘take the A-train’ en zelfs ‘another one bites the dust’ van Queen.
Ik hou van zo’n standard piano jazz trio want je kan met die standards zoveel kanten uit. Als Jamaicaan gooit hij er natuurlijk ‘‘No Woman No Cry’ door van landgenoot Bob Marley doorspekt met enkele maten van ‘get up stand up’ van Marley en Peter Tosh destijds. Hij schakelt vlot tussen stijlen van swing, bebop, stride piano en latin.

 




De drie staan op het podium dicht op elkaar met korte communicatielijnen. In de rug van Monty zit de drummer en links naast Monty de bassist. Deze opstelling illustreert hoe het trio klinkt: als een bundeling van krachten. Briljante ritmiek en geraffineerd samenspel zijn het resultaat. Ik heb er erg van genoten en nog meer als hij ‘the river ‘, een mooie ballade, speelt en vooral ‘renewal’ speelt van mijn favoriete album ’The river’ uit 1990.
Op het einde speelt hij een beetje melodica met een beetje zang op een Harry Belafonte calypso, "Banana Boat Song"en daarna een tune van Michel Legrand voor de film ‘Un été 42’. Je waant je in een pianobar op een zomeravond maar het voelt heel goed.

 

         

© André Coemelck


Na het concert kon Monty wat bijpraten met Peter en Marijke Anthonissen want tijdens zijn concert was hij vol lof over hun vader Juul Anthonissen en zijn Hnita club waar Monty vaak heeft mogen optreden.


    

© André Coemelck





Philip Catherine Quartet feat. special guest Joshua Redman
21:30



PHILIP CATHERINE (gitaar) NICOLA ANDRIOLI (piano), PHILIPPE AERTS (bas), ANTOINE PIERRE (drums), JOSHUA REDMAN (sax)

 
 


Philip Catherine mag dit Dinant Jazz afsluiten met een primeur met gastsolist Joshua Redman erbij. Ze hebben vooraf maar 2 uren gerepeteerd en bang ! ze vliegen er direct samen in gebackboned door bassist Philippe Aerts , pianist Nicola Andrioli en drummer Antoine Pierre.
We kunnen zeggen dat hier drie generaties op het podium staan , de jongelui, dan Redman en onze ouwe Catherine. Ze maken samen mooie muziek en weten mekaar ook goed aan te voelen. Catherine ademt en is muziek en de melodieën rollen uit zijn vingers. Redman, inventief als hij is, weet om te springen met Catherine zijn nummers en weet hem ook uit te dagen. De begeleiders krijgen ook vaak ruimte tot soleren. Ze schakelen moeiteloos tussen verschillende genres.


© André Coemelck



Op het einde zegt Catherine dat hij vergat de nummers aan te kondigen omdat hij helemaal in de muziek zat en dat hij het een geweldige avond vindt met Joshua Redman dat hij niet snel zal vergeten. Misschien spelen ze later ooit nog eens samen ?



   


Jong Jazz Talent competitie. (uitreiking net voor het optreden van Philip Catherine)





De jonge talenten van vorige edities waren Jeremy Dumont, Axis Hamster of the One Click Panther, Kim Versteynen, LG Jazz Collective (met Antoine Pierre en Igor Gehenot, die dit jaar op het festival waren). Een jury van jazzjournalisten selecteerde vier groepen musici onder de 30 jaar. Elk van hen heeft opgetreden op een podium in het centrum van Dinant, tussen het college en de Maas. Een vakjury verkoos ‘Songs between two lands’ als de winnaar van dit jaar.
Het is een kwintet: Flavio Spampinato op zang, Matteo Di Leonardo op gitaar, Pierre-Antoine Savoyard op bugel, Fil Capoiri op contrabas en Pierre Hurty op drums. De groep heeft al een eigen geluid , een goede samenhang, kwaliteitsvolle composities, creativiteit en inspiratie volgens het juryrapport. De winnaar wint twee dagen in een opnamestudio, een prijs van 1.000 euro en ze openen Dinant Jazz 2019. Het wordt vrijdag 26 juli 2019 en het festival duurt tot zondag, dus drie dagen zoals gewoonlijk. Zet het al maar in je agenda.



       


Er is hier maar 1 soort bier : Leffe  natuurlijk en dat in de drie smaken !

    


Foto's (behalve waar anders aangegeven) en verslag Michel Proesmans 

 

 
     
 
     
 
 
     
 
- persbericht -

 
 
 


 
NIEUWE VIDEOCLIP ESINAM :  'ELECTRIC LADY'
 

 

 
De nieuwe videoclip van ESINAM, 'Electric Lady', had zijn première vorige maand op Pan African Music. De opzwepende track zal ook terug te vinden zijn op ESINAM's allereerste EP (Sdban, Sept. '18) die officieel wordt voorgesteld op 21 september in Botanique (Brussel). Veel kijkplezier !
Met haar dwarsfluit, warme stem, speelse percussie en elektronische effecten weet ze haar publiek meteen in vervoering te brengen.

Na Melanie De Biasio, Témé Tan en Alsarah & The Nubatones zal ESINAM nu ook het voorprogramma zijn van Selah Sue's uitverkochte concert in het Openluchttheater deze zomer (op persoonlijk verzoek van Selah Sue). Gegarandeerd één van de hoogtepunten deze zomer!



 
     
     
 
 
     
     
 
 
 
in memoriam René Jonckeer 20/8/1947-15/6/2018

 
 

Heden overleed , na een slepende ziekte, gevierd Mechelse dirigent/muzikant René Jonckeer....helaas was het zo door het lot bestemd...jarenlange vriend René Jonckeer is niet meer...Ik vernam het droevige nieuws in de vooravond, .Jazz Dag Jazz Mechelen...de harmonie en showband van De Mannen van Goede Wil uit Muizen,Mansana Salsa Band...en zo veel meer, een ruime carriere van een pretentieloos mens en een pîanist om U tegen te zeggen,
R.I.P. René, je was een fijne muzikant,en mentor van velen, ze zullen je missen.

...bij wijze van in memoriam is er een een video/slideshow van de vele archief-foto's die ik van René heb, een herinnering aan vele prettige muzikale momenten maar slechts een fractie uit René's gevulde carrière als concertleider, componist en pianist, een eerbetoon aan een groot Mechelaar en vriend bovendien ...

 
Winus
 
 
DOWNLOADABLE UNTIL 21/6/2018



BIO



 

Dirigent/componist/muzikant René Jonckeer
 

studeerde Kunstgeschiedenis en Pers- en Communicatiewetenschappen aan de VUB; piano, notenleer, trombone a/h Koninklijk Conservatorium te Mechelen en aan het Conservatorium. te Brussel en dwarsfluit aan de muziekschool in Audergem.
Hij was verschillende jaren medewerker van het Festival van Vlaanderen- Mechelen en organiseerde, samen met Marcel Kocken 10. edities van de Mechelse Jazzdagen:
Hij kreeg in 1996 vanwege de stad Mechelen de titel "Verdienstelijke Mechelaar" toegekend.
Hij was heel bedrijvig in diverse opnamestudio's. Hij speelde o.m. de pianoparti¬ituren voor de soundtrack van de film "Blueberry Hill", speelde.life-piano op, stomme films en maakte samen met George De Decker soundtracks voor Amerikaanse cartoons.
Hij was stichter van de Mechelse Jazzclub en haalde Toots Thielemans, Philip Catherine, Hein Van de Gein, Michel Herr, John Ruocco e.a. naar Mechelen. Hij dirigeerde de Fanfares uit Battel en Beerzel en dirigeerde bijna een halve eeuw de Koninklijke Harmonie "MVGW' uit Muizen, nu omgevormd tot Concertband MVGW uit Muizen.
Hij speelde geruime tijd piano en trombone in het "Mechels Harmonie Orkest" en piano in de Bigband van het Mechelse Conservatorium.
Hij was stichtend lid van het Jazzkwintet `Inside Straight" tezamen met de saxofonist Philippe Leblanc.
Lid van diverse Salsagroepen w.o. "Dynamita Salsa", "Son Sin Tres" en de "Mansana Salsaband".
Reeds anno 1973 organiseerde hij één van de succesrijkste edities van de Dijlefeesten met o.m. Michel Herr, Bert Joris, Eric Melaerts, Chris Joris ...
Gedurende verschillende jaren verzorgde hij ook de muzikale omlijsting van de Baccara-beker wat betreft de Limburgse ploeg.
Als dirigent van de Koninklijke Harmonie uit Muizen verzorgde hij sinds meer dan 45 j zeer gesmaakte optredens in de. Mechelse stadsschouwburg met o.m. Johan Verminnen, Sofie, Koen Crucke, Sabien Tiels, Kristen Cornwell, Hans Peter Janssens, Connie en Gunther Neefs, Kristen Cornwell en vele anderen…
Met zijn Mechelse bigband "The Keyhole Cónspiration" behaalde hij op verschillende internationale festivals puike resultaten. In juni 2001 trad de bigband nog op tijdens de 25e8 editie van het Brosella Jazzfestival met als solist top- Jazzsaxofonist Frank Vaganée. Hij leidde sinds enkele jaren de "Railway bigband" en sinds 4 jaar had hij ook zijn eigen jazzkwintet "Heidi C "met Heidi Collet, Dimi Doubai, Matthias Van Nuffelen en Philippe Leblanc.


 
 
 
     
     
 
 
     
     
 
 

- Persbericht (30.05.18) -


Jazzy nazomer van 6 t/m 9 september in Zuidpark, Gent

 



 

 

25 jaar Jazz in ’t Park of… 25 jaar promotie van de Belgische jazz !

 

Van 6 september t/m 9 september biedt Jazz in ’t Park traditiegetrouw het allerbeste en nieuwste van de Belgische hedendaagse jazz, volledig gratis en in een ongedwongen, laagdrempelige sfeer. Dit alles tussen en onder de bomen van het betoverende Zuidpark te Gent.

Jazz in ’t Park viert dit jaar ook haar 25e verjaardag en daar hoort uiteraard een feestje bij! De jubileumeditie wordt op gepaste wijze gevierd met het kruim van de Belgische jazzmuzikanten en het publiek. De topaffiche wordt gesierd door verschillende, ronkende namen maar geeft ook opnieuw de nodige aandacht aan de nieuwe lichting Belgische jazzartiesten en -projecten. Trouw aan haar filosofie wil Jazz in ’t Park de bezoeker immers een geslaagde en gesmaakte combinatie bieden van gevestigde waarden en aanstormend talent… en dat sinds 1994! Hoofdzaak blijft immers de promotie van de Belgische jazz.

Het beproefde festivalconcept zit reeds in de festivalnaam vervat: Jazz in ’t Park. Het zegt alles en refereert naar openheid. Jazz gaat naar de mensen toe, in de open ruimte van het park, om ze op een onbevangen manier te interesseren, te ontroeren, te enthousiasmeren. Het park biedt de ruimte en gebruikt de openheid van de natuur en omliggende omgeving om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Ook toevallige passanten of geïnteresseerde muziekliefhebbers stellen zich hier ‘open’ voor een muziekvorm die ze niet altijd kennen of hen op het eerste gezicht te moeilijk lijkt.

Het programma van deze feesteditie biedt opnieuw een staalkaart van wat de Belgische jazz op dit moment te bieden heeft, met aandacht voor alle (sub)genres. Zie programma lager en in bijlage. Voor het eerst werd een gastprogrammator gevraagd om een deel van de affiche samen te stellen. Voormalig journalist Karel Van Keymeulen is een notoir liefhebber van jazzmuziek en sinds de eerste editie een trouwe bezoeker van Jazz in ’t Park. Als kenner en jazzrecensent kreeg hij nu zelf de vraag van het festival om 4 bands te programmeren, en hij koos voor Gratitude Trio, AKA Moon, Celano/Badenhorst/Baggiani en Aleatoric. Voor die laatste vliegt saxofonist Robin Verheyen nog eens over uit New York om het enige Belgische concert te brengen waarop de gelijknamige CD Aleatoric wordt gespeeld.

Ook dit jaar werkt het festival samen met stadsbibliotheek De Krook. LOOPS, de klankinstallatie van muzikale duizendpoot en vaste festivalwaarde Bart Maris, krijgt tijdelijk onderdak in de Krook. De installatie wordt op maat van de ruimte gebouwd en verandert die in één groot geluidslandschap, met tientallen zorgvuldig verzamelde fragmenten. Bart experimenteert met analoge beeldloops gemaakt voor (oude) 8mm-projectoren. Samen met een batterij bandopnemers tovert hij de ruimte om in een zich steeds vernieuwend cyclisch landschap waarin hij op specifieke momenten zelf kan opduiken met zijn trompet, al dan niet met muzikanten die ook op Jazz in ’t Park concerteren.

Op zaterdag 8 september programmeert Jazz in ’t Park een library session in De Krook. Gents stadscomponist en pianist Fulco Ottervanger brengt een gastmuzikant mee voor een intiem improvisatieconcert ‘aan de trap van steen en wolken’ bij de muziekafdeling. Na afloop is er een meet & greet voor de aanwezigen. Ook dit concert wordt gratis aangeboden. In de aanloop naar en ook tijdens het festival worden de concerterende artiesten sowieso onder de aandacht gebracht in de muziekafdeling van De Krook.

De feesteditie brengt meerdere primeurs. Voor het eerst kan er gloednieuw materiaal ontdekt worden van Donder, RVB Quartet, De Beren Gieren en Celano/Badenhorst/Baggiani. En Aleatoric speelt er zijn enige Belgische concert.

Het nieuwe campagnebeeld is een creatie van de Dienst Communicatie van de Stad Gent. De artistieke, sfeervolle en uitnodigende compilatie in rood en groen straalt volop een muzikale nazomer uit. Instrumenten en natuur worden één! De texturen in de illustraties visualiseren het groezelige, atypische van jazz, de schoonheid in de imperfectie. De speelse typografie doet op haar beurt denken aan noten op een toonladder.

De setting van Jazz in ’t Park wordt voor de 25e editie in een nieuw kleedje gestoken. Een moderne, ruime en duurzame stretchtent vervangt de typerende festivaltent die sinds de 1e editie het uitzicht van het festival bepaalde. Dit komt niet enkel ten goede aan de podiumzichtbaarheid en de geluidskwaliteit onder de overdekking maar biedt het publiek ook meer beschutting. En ook het sfeerlicht in de tent ondergaat een duurzame make-over.

De catering is voor de 2de keer in handen van Uitbureau Gent vzw, dat zich opnieuw engageert in een duurzaam en gevarieerd aanbod van lekkere dranken en etenswaren. Voor een snellere bediening is dit jaar een 2de bar voorzien en krijgt het festival er een gezellig retro terras bij. En dankzij zusterbedrijf Freetime, dat begeleide kinderactiviteiten op het festivalterrein organiseert, biedt het festival ook animatie aan jonge bezoekers waardoor de ouders optimaal kunnen genieten van de concerten.

De Stad Gent organiseert dit jaarlijks jazzfestival sedert 1994. Vanaf 2002 kreeg het stadsfestival er met het privé-initiatief Blue Note Festival/Gent Jazz Festival een grote broer bij. Maar elk speelt zijn rol en samen versterken ze wederzijds het Belgisch jazzlandschap door beurtelings aanstormende talenten te steunen of opmerkelijke projecten of producties in de kijker te zetten. Zo kan het dat de winnaar van Jong Jazztalent (georganiseerd door Gent Jazz Festival & Brouwerij Duvel Moortgat) ook op het podium van Jazz in ’t Park belandt. Meerdere Belgische bands speelden ook op beide festivals. Soms eerst op Jazz in ’t Park, soms eerst op Gent Jazz Festival. Denken we maar aan BLOW Trio, Manngold de Cobre, Steiger, Black Flower, STUFF., BRZZVLL, Bart Defoort Quintet, Too Noisy Fish, Schntzl…

Deze feesteditie wordt alvast mede mogelijk dankzij de gewaardeerde steun van North Sea Port, partner van Jazz in ’t Park. North Sea Port is trotse sponsor van cultuur! Want er is zo veel te ontdekken en zo veel te ervaren: cultuur is er door en voor iedereen. Cultuur brengt mensen samen en is onmisbaar in de maatschappij – net zoals bij een haven. North Sea Port wil dan ook een waardevolle bijdrage leveren aan de samenleving en wil in de omgeving een maatschappelijk draagvlak voor de verdere ontwikkeling van de haven creëren. Cultuur is een verbindende factor die ook terugkeert in de economische en culturele samenwerking die North Sea Port ondersteunt.


 

Programma Jazz in ’t Park 2018




Donderdag 6/09/18




12u30: Donder



Genoemd naar hun favoriete weerfenomeen won het Belgische-Deense pianotrio Donder in 2017 de STORM!Contest. Het is de wedstrijd waarbij JazzLab Series, Muziekmozaiek en KAAP op zoek gaan naar het jazztalent van de toekomst. Hun ingetogen debuutalbum Still uit 2016 bewees al dat dit trio een grandioos talent herbergt en recent kwam hun 2e album uit, een samenwerking met de jonge Deense muzikant Lars Greve. Binnenkort start Donder met de opname van de nieuwe plaat voor W.E.R.F. en op Jazz in ‘t Park zal dit nieuw materiaal voor de eerste keer live te beluisteren zijn. Het eerste concert van het festival geldt ook meteen als de start van het nieuwe JazzLab Series seizoen.


Bezetting: Harrison Steingueldoir (piano), Casper Van De Velde (drums), Stan Callewaert (contrabas)
http://gedonder.weebly.com




18u00: Karel Van Keymeulen (KVK) programmeert Gratitude Trio



Elektronische effecten, zang, de klank van de Ewi (Electric wind instrument)… het powertrio van saxofonist Jeroen Van Herzeele stoeit er meesterlijk mee op hun jongste album. Het soundpalet is gewijzigd, de muziek is meer spacy en speels. Al blijft die bezwerende saxofoon Van Jeroen Van Herzeele, voortgestuwd door een bevlogen ritmesectie de krachtbron. Het trio bestaat sinds 2010, met drummer Louis Favre en elektrisch bassist Alfred Vilayleck, en viel op door een gespierde sound, een mix van Afrikaanse ritmes, sexy grooves, tranceachtige passages, gevoelige ballads, uitbundige free jazz en een lading verrassingen. Jeroen Van Herzeele had altijd al oor voor de nieuwe urban sounds, van hiphop tot rap, remember zijn Greetings from Mercury. Centraal staat altijd zijn bezielde speelstijl. Zijn toon en frasering hebben een dwingend karakter.


Bezetting: Jeroen Van Herzeele (sax, EWI, effects), Louis Favre (drums and vocals), Alfred Vilayleck (electric bass).
http://www.gratitudetrio.com



20u00: Karel Van Keymeulen (KVK) programmeert AKA Moon



Dit trio beluistert zich als een open huis. Genereus zet het al 25 jaar lang de deuren open en laat allerlei invloeden binnen. Of ze trekken de wereld in, naar de Aka-Pygmeeën of voor samenwerkingen met muzikanten uit India, Senegal, Cuba, de Arabische wereld en de Balkan, een kamerorkest, operahuizen en DJ Grazzhoppa’s DJ Bigband. Daar putten ze zuurstof uit. Jazz, rock, wereldmuziek vloeien over in elkaar tot het woord cross-over zinloos wordt. Uiteindelijk vallen ze altijd weer terug op het trio, dat vorig jaar zijn 25ste verjaardag vierde met een nieuwe cd Now en een koffer met 20 cd’s, de Constellations Box (20 cd’s 1992-2015). Het ultieme reisverslag. Meeslepende en rondtollende melodieën haken zich vast in de polyritmiek van de drums en de stuwende en tegelijk subtiele bas. Aka Moon is uniek.


Bezetting: Fabrizio Cassol (sax), Michel Hatzigeorgiou (bas), Stéphane Galland (drums).
http://www.akamoon.be



22u00: MikMâäk



Het avontuurlijke jazzcollectief Mâäk blaast dit jaar 20 kaarsjes uit en om dit te vieren speelt bigband MikMâäk op 25 jaar Jazz in ’t Park. Het 16-koppige, atypische gezelschap ontstond in 2014 toen trompettist Laurent Blondiau een groep muzikanten uit de Europese improvisatiescene verzamelde en elk van hen carte blanche gaf om composities te schrijven voor het ensemble. Dit resulteerde in een fascinerende sound in combinatie met energie en podiumprésence. Georganiseerde chaos wordt afgewisseld met scherpe individuele interventies die organisch overvloeien in bevrijdende composities… en dit met Mâäk’s ontwapenende humor! Begin 2019 nemen ze een tweede live album op tijdens een residentie en een optreden in W:Hall in Sint-Pieters Woluwe.


Bezetting: Bart Maris, Jean Paul Estiévenart, Laurent Blondiau (trompet), Michel Massot, Pascal Rousseau, Niels Van Heertum (tuba), Adrien Lambinet (trombone), Guillaume Orti, Jeroen Van Herzeele, Bo Van der Werf, Grégoire Tirtiaux (sax), Pierre Bernard, Quentin Manfroy (fluit), Yann Lecollaire (klarinet), Fabian Fiorini (piano), Nathan Wouters (contrabas), Samuel Ber (drum).
http://www.maaksspirit.be


 


Vrijdag 7/09/18



12u30: RVB Quartet



Met een combinatie van stuwende grooves, heldere melodieën en improvisaties gebaseerd op interactie, streeft RVB Quartet naar een nauwe connectie met elkaar en met het publiek. Het kwartet brengt vooral stukken, gecomponeerd door Rebekka Van Bockstal, geïnspireerd door hedendaagse jazzcomponisten. Noem het jazzrock, modern jazz of improjazz maar laat het vooral het resultaat zijn van vier muzikanten die samen zichzelf en het publiek trachten te verrassen met momenten van spitsvondigheid in hun samenspel. Begin 2018 bracht de band haar debuutalbum Crossing Dimensions uit op Solidude Records. Op Jazz in ‘t Park speelt de band muziek uit het debuutalbum en gloednieuw materiaal.


Bezetting: Rebekka Van Bockstal (gitaar), Marius Couvreur (drum), Ambroos De Schepper (sax), Kobe Boon (contrabas)

http://www.rebekkavanbockstal.com


18u00: Bram Weijters’ Crazy Men



Crazy Men is een avontuurlijke duik in vaderlandse jazzrock en fusion, een ode aan het cultalbum van pianist Koen De Bruyne uit 1974 dat recent heruitgebracht werd. Koen was aanvankelijk sessiemuzikant van Will Tura, Johan Verminnen en zijn broer Kris De Bruyne maar koos ervoor om op 28-jarige leeftijd eigen werk te brengen. Met het verbazingwekkende Here Comes the Crazy Man als resultaat, experimentele jazzrock van de bovenste plank. Helaas stierf Koen veel te vroeg op 31-jarige leeftijd. Zijn muziek wordt opnieuw tot leven gebracht door Bram Weijters die gelijkgestemde muziekzielen bijeenbracht voor dit uitzonderlijk project. De line-up van Crazy Men is samengesteld uit prominente muzikanten die elk op hun manier bezig zijn met fusies en cross-over van jazz binnen succesvolle groepen zoals Dans Dans, BRZZVLL, STUFF., Internal Sun...


Bezetting: Bram Weijters (toetsen), Sam Vloemans (trompet), Andrew Claes (tenorsax, EWI en electronica), Vincent Brijs (baritonsax), Dries Laheye (basgitaar), Steven Cassiers (drums).
http://www.bramweijters.com



20u00: De Beren Gieren



Gentse jazztrots De Beren Gieren mocht niet ontbreken op het verjaardagsfeestje. Sinds hun ontstaan in 2009 hebben ze een verbluffend parcours afgelegd wat hun bewondering opleverde tot ver over de landsgrenzen heen. In september 2017 brachten de muzikanten een vierde trio plaat uit, Dug Out Skyscrapers op het Belgische label Sdban. Meer nog dan in de voorgaande albums, dialogeren hierop harmonieën en meeslepende grooves met elkaar. Ze onthullen de toekomst van het verleden... het ‘Leitmotif’ van dit album. Als toegewijde archeologen uit de toekomst gaan De Beren Gieren met subtiele elektronische effecten aan de slag om het potentieel van hun akoestische instrumenten laag per laag bloot te leggen. Op vraag van het festival neemt stadscomponist Fulco bovendien het Gentse geluidslogo onder handen en speelt hij deze compositie in primeur op het podium, samen met de andere Beren.


Bezetting: Fulco Ottervanger (piano), Lieven Van Pée (contrabas), Simon Segers (drums).
https://www.deberengieren.be



22u00: Black Flower




De toen nog onbekende band Black Flower was er 5 jaar geleden op de 20e verjaardag van Jazz in ’t Park ook al bij, voor een van haar eerste optredens. Het werd een van de grote ontdekkingen van het festival en het verwondert geenszins dat de band intussen een stevige, internationale carrière wist uit te bouwen. De band rond saxofonist/fluitist/componist Nathan Daems brengt psyche-delicieuze en toegankelijke Ethiodubjazz uit de 21ste eeuw, een internationale sound die mensen aan het bewegen brengt. Hun tweede full album Artifacts uit 2017 klinkt internationaal en tijdloos. Oosterse invloeden, Ethiodub en jazz kruisen elkaar moeiteloos, fantasie en werkelijkheid lijken met elkaar te versmelten.


Bezetting: Nathan Daems (sax, fluit), Jon Birdsong (cornet), Simon Segers (drums), Filip Vandebril (bas), Wout Verhaest (keys).
http://www.blackflower.be




Zaterdag 8/09/18



18u00: Steiger



Het jazztrio Steiger is het zoveelste bewijs dat de jonge Gentse jazzscene veel in zijn mars heeft. Sinds hun eerste ontmoetingen zijn de bandleden van Steiger op zoek naar een eigen creatieve invulling van het pianotrio met jazz, elektronica, hedendaagse muziek, vrije improvisatie en rock als inspiratiebronnen. Hun muziek doet speels en soms ruw aan, experiment wordt niet geschuwd: Steiger gaat op zoek naar een evenwicht tussen akoestische en elektrische/elektronische elementen om hun muziek vorm te geven. Vorig jaar wonnen ze Jong Jazztalent, het concours van Gent Jazz en Muziekmozaïek, met het nieuwe project #Locations waarbij verschillende ruimtes de sound en gevoel bepalen van de muziekopnames. Twee jaar na hun opgemerkte passage op Jazz in ’t Park komen de heren terug door de grote poort.


Bezetting: Gilles Vandecaveye (keys), Kobe Boon (bass), Simon Raman (drums).
http://steigerband.com



20u00: TaxiWars



In 2014 zag TaxiWars het muzikale levenslicht. Tom Barman, zanger en gitarist van dEUS, wou al jaren 'iets' met jazz doen. Hij vond zijn tegenpool in saxofonist Robin Verheyen. Ze staken de koppen
bij elkaar en TaxiWars was geboren. Samen klinken ze afwisselend opzwepend, bezwerend, rokerig, jazzy en rockend waarbij Tom Barman zich eerder laat inspireren door beat poetry dan de klassieke crooners. TaxiWars staat tegelijkertijd voor energie en gevoeligheid, trots en ambitie, en een punky attitude die de band onderscheidt in de jazzscène, en dit allemaal dankzij Robin Verheyen’s pittige, melodische saxofoonlijnen en Tom Barman’s beklijvende teksten. Voor het eerst te zien en te horen op Jazz in ’t Park.


Bezetting: Tom Barman (zang/parlando), Robin Verheyen (sax), Nicolas Thys (bas), Antoine Pierre (drums).
http://www.taxiwars.be



22u00: Blow 3.0



De drie gemaskerde muzikanten van Blow 3.0 begonnen op straat te spelen tijdens de Gentse Feesten van 2011 en kregen meteen veel aanhang. De catchy virtuositeit van de twee gemaskerde saxofonisten en een evenzeer onherkenbare drummer is ronduit indrukwekkend. In februari 2016 bracht het ‘sax dance trio’ haar debuutalbum uit na een succesvolle crowdfunding campagne. Na het memorabele concert in 2016 zijn ze er dit jaar nog eens bij om het podium onveilig te maken en het publiek mee te slepen in hun opzwepende muzikale universum. Wie ze al aan het werk zag, zal het beamen: stilstaan is geen optie.


Bezetting: x (sax), y (sax), z (drums)
https://blowtrio.wixsite.com




Zondag 9/09/18



14u00: Karel Van Keymeulen (KVK) programmeert Celano/Badenhorst/Baggiani



Met zijn saxofoon en klarinet legt de Antwerpenaar Joachim Badenhorst zijn ziel bloot. In 2013 vervoegde hij een kwartet van twee Argentijnse musici, gitarist Guillermo Celano en drummer Marcos Baggiani, twee bekende namen in die fameuze Amsterdamse jazz- en improvisatiescène. Met het trio onderzoeken ze meer de grenzen tussen compositie en improvisatie. Hun muziek is poëtisch, zoekend, krachtig, met verleidelijke melodieën, rockenergie en free jazzvrijheid. Badenhorst is een opmerkelijke blazer. Heel zacht, of heel hoog, met gebruik van meerklanken, speciale vingerzettingen en overtonen creëert hij een eigen wereld. Loepzuivere lijnen, helder en koel als een bergmeertje, wisselen af met intense passages, geplukt uit een koortsige droom. En hij probeert allerlei dingen uit met zijn stem. Zijn werk varieert van solo-improvisatie, ontmoetingen allerhande, tot dat geweldige septet Carate Urio Orchestra. Hij drijft zijn eigen handmadelabel Klein.


Bezetting: Joachim Badenhorst (rieten, effects), Guillermo Celano (gitaar), Marcos Baggiani (drums).
https://cbg-music.com



15u00 + 17u00: Brazzmatazz



Dit prettig gestoorde, 18-koppig gezelschap ontstond in 2014 op en naast de Gentse podia en in de Gentse straten. Gewapend met enkel blazers en percussionisten, nemen ze invloeden uit o.a. New Orleans en de Balkan, mengen die met Jamaicaanse ska en reggae, en halen de hele hoop door een westerse jazz- en drum 'n' bass-mangel. Het resultaat is een hoogst dansbaar, eeuwig veranderend, onweerstaanbaar opzwepend muzikaal feest !


Bezetting: Sanne Werkers (conductor), Dylan Meersman, Merijn Landuyt, Robbe Latré (trumpet), Kwinten Van De Keere, Liesbeth Vleminckx (Alto Sax), Bauke Meersman, Stein Nuyts (Tenor Sax), Floris Verhoeven, Joris Meys (Baritone Sax), Maarten Vanhoucke, Pieter Verraes, Jasper Braeckman (Trombone), Joël Dockx (Sousaphone), Mileen Christiaens (Helicon), Klaas De Coninck (Snaredrum), Tars Van Der Vaerent (Bassdrum), Jonathan Glorie (Rototoms).
http://vi.be/brazzmatazz



16u00: Karel Van Keymeulen (KVK) programmeert Aleatoric



Weinigen doen het, maar saxofonist Robin Verheyen maakte het waar in New York. Hij groeide er uit tot een muzikant met veel autoriteit, bezieling en raffinement. Met Taxiwars en zanger Tom Barman aan zijn zijde toont hij een meer punchy kant, in andere projecten leeft de improvisator of de geïnspireerde componist op. Begin dit jaar verscheen zijn album When The Birds Leave met toonaangevende Amerikaanse musici zoals Drew Gress, Marc Copland en Billy Hart. Toen hij in Parijs studeerde leerde hij er de Finse pianist Aki Rissanen kennen. Met drummer Markku Ounaskari erbij was het trio Aleatoric geboren. Ze brachten al twee albums uit: Aleatoric en Songs for Solstice. Tussen de drie musici bestaat er een hechte wisselwerking. Ze creëren hedendaagse jazz, met verrassende structuren, veel schoonheid en donkere melancholie. Hoe ze vorm en vrijheid vermengen, is meesterlijk.


Bezetting: Robin Verheyen (saxen), Aki Rissanen (piano), Markku Ounaskari (drums).
http://jazzfinland.fi/album/aleatoric



18u00: Philip Catherine Quartet



Sinds de jaren '60 is Philip Catherine één van de vooraanstaande figuren van de Europese jazzscène. Zijn samenwerking met jazzgrootheden zoals Chet Baker, Dexter Gordon en Charles Mingus, zijn unieke stijl en klankkleur alsook zijn ongebreidelde inzet voor de muziek zijn van een niet te miskennen invloed geweest op de ontwikkeling van de Europese jazz. Philip Catherine’s soepel swingend gitaarspel en lyrische composities zijn uit duizenden herkenbaar. En ook al is Catherine een snarenvirtuoos, toch pakt hij nooit uit met gratuite technische demonstraties, maar concentreert hij zich op de puurheid van de klank, intensiteit van improvisaties en uiterst hecht samenspel met zijn muzikanten. In de herfst 2017 vierde dit Belgisch jazzicoon zijn 75e verjaardag en na 5 jaar staat deze grote meneer terug op Jazz in ’t Park voor het slotconcert van de 25e editie Jazz in ’t Park. Eindigen in absolute schoonheid heet dat…


Bezetting: Philip Catherine (gitaar), Nicola Andrioli (piano), Federico Pecoraro (bass), Antoine Pierre (drums).
http://www.philipcatherine.com



 

 
 
     
     
 
 
     
     
 
   
 
     
 

 


 

CD uit nu : Gratitude Trio :  'Gratitude III'

 

 
 
   
 
 
 



 


Jeroen Van Herzeele : saxophones, EWI
Louis Favre : drums, vocals
Alfred Vileyleck : electric bass 

 
 
Available on cd
release may 30,2018
 
verschenen onder eigen beheer 'Mercury' label

 



JAZZEPOES recensie
 
 
 
   
     
 
 
     
     

 

 

 ©  JAZZEPOES 2018

 

 

up again !

 

 

HOME