|

Maandag
15 Augustus
Namen noemen levert een prachtige, afsluitende dag op !
Craig Taborn solo
hoofdpodium 12u30
Craig Taborn (piano)
Craig Taborn maakt zich al jaren geregeld, vnl. in
jazzmiddens, meer dan verdienstelijk als sideman en hij leidt ook graag
zelf ten dans, in eigen projecten en solo. Lies Steppe noemde o.a. Duke
Ellington, Sun Ra en Cecil Taylor als invloeden die Taborn zelf aanhaalt
voor zijn soloconcerten. Aan Duke Ellington kon je op Jazz Middelheim al
gauw denken, terwijl de pianist een fijn thema herhaalde en met
geleidelijke ontwikkelingen richting Grote Lyriek trok. Met gevoel voor
dramatiek speelde hij naar een wervelend hoogtepunt toe om dan weer te
verstillen en steeds spaarzamer en opnieuw met herhaling te gaan spelen,
tot in de meest uitgepuurde vorm van enkele luttele noten.
Repetitiviteit is een handelsmerk van Craig Taborn, waar hij ook in
volgende stukken meesterlijk mee zou uitpakken. Tegelijk is hij een
pianistiek verhalenverteller die heel uitgebalanceerd en met een
dwingende logica te werk gaat, rustig, geanimeerd, danserig, tot wild.
De invloed van Cecil Taylor en wilde free jazz kwam tot uiting in het
nerveuze tweede stuk, waarin hij ging slaan op de toetsen en trok en
pietste aan de snaren van zijn instrument. Elders betrok hij de swing en
de stride in zijn persoonlijke universum, voorzag hij een outro die een
slaafs arbeidsritme verklankte. Er was een verhaal van tristesse die in
een levendige vertelling belandde waarin een danserig thema naar een
blije afloop leidde. En er kwam een groots slotstuk, dat mijmerend en
zoekend, zonder aarzeling, een spanningsboog opzette waarin o.a. ernst,
romantiek en blues de bovenhand kregen. Zowaar een verhaal dat vele
facetten belichtte en heel wat filmmuziek deed verbleken.
Danny De Bock
Ben Sluijs -Erik Vermeulen |
Ben Sluijs Trio|
3/4 peace
|
Ben Sluijs Kwartet
club stage 13u50 -15u50 -
17u50 - 20U00
Ben Sluijs
(sax), Erik Vermeulen (piano), Ben
Sluijs (sax), Marek Patrman (drums), Manolo Cabras (bas),
Ben Sluijs (sax), Christian Mendoza (piano),
Brice Soniano (bas), Ben Sluijs (sax),
Bram Delooze (piano), Lennart Heyndels (bas), Dré Pallemaerts (drums)
Van solo piano wandelde Jazz Middelheim op Hemelvaart naar
piano + sax. Sluijs en Vermeulen, het is een verhaal van vele, vele
jaren. De cd 'Decades' van een paar jaar terug loog er niet om. De
uiterst verfijnde muziek van dit duo was ook hier, op de club stage live
een zalige belevenis van rustig naar elkaar toespelen, sereniteit in
samenzijn, pure schoonheid, in 'Parity'.
Het tweede project dat Ben Sluijs op de club stage
presenteerde, combineerde zijn levendiger en zijn rustiger kant. Van wal
stak het trio met een kittig en vinnig nummer. De bassist stond al gauw
alles uit zijn kast te halen, t.t.z. hij bespeelde in een enkele
compositie zijn instrument op meerdere manieren: met de vingers zowel
als met de strijkstok de snaren, met de vingers en de handen ook de
klankkast als percussie-instrument. Daarna kwam het rustiger deel, met
ook een standard, 'I Wish I Knew' en alweer kreeg het publiek kwaliteit
voorgeschoteld.

Hebben Ben Sluijs en Eric Vermeulen al een paar decennia een bijzonder
duo, dat diep gaat in fijngevoelig samenspel, met 3/4 Peace heeft de
saxofonist en fluitspeler ook al enkele jaren een bijzonder trio. Met
hun kamermuziek maken zij aansluiting met liefdevolle muziek van Jimmy
Giuffre en Paul Bley. Het optimistische, levendige 'Hope' van Mendoza
klonk weer aandoenlijk mooi en 'Arada' betoverend - dat had veel van een
meeslepende Oosterse gebedsdienst. Om dan het setje nog af te sluiten
met het o zo rustige 'Still' was gedurfd, want Ben wist dat de
beschikbare tijd te kort was - het nummer zou overlappen met het begin
van het laatste concert op het grote podium. Het leverde hem toch een
staande ovatie op in de kleine tent!
In zijn nieuwe kwartet vindt Ben Sluijs het zichtbaar goed met twee
muzikanten van een jongere generatie en een man die 25 jaar geleden ook
al meedeed in een kwartet met Ben. Drummer en generatiegenoot Dré
Pallemaerts zat ook hier weer mee aan de dis. 's Middags nog met zijn
eigen 'Seva' en de dag voordien met Melanie De Biasio, het lijken gouden
dagen voor de sympathieke, jonge vijftiger met internationale
uitstraling.
Het klikte prima met de jongeren, De Looze en Heyndels, die elk op hun
manier ook al internationaal hun weg vinden. De Looze blonk uit en
verbaasde bij momenten weer als begenadigd pianist en hetzelfde kan
gezegd worden van contrabassist Heyndels, die we met plezier nog eens
meer jazz hoorden spelen. Alle lof ook weer voor Ben Sluijs die in de
oren van deze jongen op dwarsfluit exotischer wist te klinken dan de
percussionist daareven op het grote podium. De belangstelling voor de
club stage was bij dit optreden trouwens groot, alsof er bij sommigen
nog een honger was... En kwaliteit kregen zij, dat het talent Belgisch
was dat jazz speelde, voelde niet als een beperking.

Danny De Bock
Dré Pallemaerts 'Seva'
hoofdpodium 14u30
Dré Pallemaerts (drums), Bill
Carrothers (piano), Jozef Dumoulin (electronica), Robin Verheyen
(saxofoon), Nicolas Thys (bas)

Het tweede concert van de dag op de main stage kreeg een woordje
Sanskriet mee, 'seva' dat kort gezegd staat voor belangeloos en vol
overgave dienen. Meest opvallend was daarbij de aanwezigheid van twee
toetsenisten, die elk hun stempel drukten, hetzij opeenvolgend of in
samenspel. Carrothers speelde voortreffelijk zijn rol van de meer
klassieke pianist, Dumoulin deed wat we minder van hem gewoon zijn: hij
speelde vooral melodieus en haalde weinig toeren uit met geluidjes. Zo
gaf Dumoulin met zijn elektrische piano aan het geheel een kanteling,
een klank die de muziek er een maakte van meer dan één wereld en een
gevoel (in deze muziek, misschien bij uitbreiding in het leven) dat
alles aan dunne draadjes samenhangt, als zonnestralen ongrijpbaar, maar
in wezen ijzersterk.
Qua muzikale invloeden passeerden heel wat tijdvakken en genres de
revue. De intro had weg van een begingeneriek voor een film - was er een
verband tussen de sax van Verheyen met 'Naked Lunch' waarvoor Howard
Shore samenwerkte met Ornette Coleman? - die ook de sfeer van jaren 1980
new wave-science fiction leek op te zoeken. Er was uiterst elegante jazz
die de perfecte acte de présence was voor een zomers jazzfestival. Er
was de wals van 'Waltz macabre' van Carrothers die aan Arno kon doen
denken en aan dronken lallen. Er was iets van Satie, er was de snelle
'Swing Song' en de lieflijke ode 'For An'. Dré bewees met zijn nieuwe
groep weer een keer dat hij een plaats op grote podia verdient. Zelf
speelde hij heel soepel, overtuigde hij met gevarieerd en vaak sober
drumwerk. Daarbij liet hij zich omringen door de juiste mensen op de
juiste plaats.

Danny De Bock
Power Trio: Murray, Allen & Carrington
hoofdpodium 16u30
David Murray (sax), Geri Allen
(piano), Terri Lyne Carrington (drums)

Internationale groten dan, op een gerenommeerd jazzfestival passende
namen met dit Power Trio. Zij namen vorig jaar 'Perfection' van Ornette
Coleman op en gaven de titel ook aan de cd die zij samen uitbrachten,
het werd een succesverhaal. Elk van deze drie schrijft al even tot al
langer geschiedenis in jazzmiddens en samen vormen zij een trio van
sterren. Dat het klikt tussen hen kwam ook duidelijk naar voor in hun
set op Jazz Middelheim, waar zij meteen stevig van start gingen met een
nummer van Murray. De krachtige opener was het eerste in een set van
voornamelijk eigen composities, maar werd gevolgd door een folk song.
'Barbara Allen' bleef een traag tempo volgen, maar Murray ging er lekker
grillig op te keer. Mevrouw Allen nam het stuur over en liet het stuk
heerlijk uit de bocht gaan om de melodie daarna netjes terug in de plooi
te leggen van Amerikaans sentiment.

Power Trio zorgde voor een bezielde en boeiende set, met kracht,
souplesse en finesse in een mooi evenwicht tussen traditie en
moderniteit. Een concert dat naar het einde wel bijna als een geslaagde
formule ging aandoen, waar geen verrassingen of uitspattingen meer
verwacht moesten worden. Daar kwam dan nog een ballade aan, die weg had
van een uitbollen, maar vooral neerkwam op een doen vragen om toch weer
uit te halen met de Power van drie. Wat er dan ook van kwam. Mooi
gedaan.
Danny De Bock
Pharoah Sanders/Joachim Kühn/Zakir Hussain
hoofdpodium 18u30
Pharoah Sanders (sax), Joachim Kühn
(piano), Zakir Hussain (percussie)

Een unieke samenstelling, het samenkomen van drie muzikanten die hun
sporen ruimschoots hebben verdiend: het stond mooi op de affiche, of
stond het niet alleen mooi op de affiche?
Voor het publiek was dit sowieso een unieke kans, een uitgelezen
mogelijkheid om de legendarische Pharoah Sanders (nog) een keer te zien
- al viel zijn concert op Jazz Middelheim 8 jaar geleden maar matig te
pruimen. Pharoah was (zoals in 2008) niet altijd aanwezig en evenmin
klonk hij altijd even geïnspireerd, maar zijn sound is wel nog heel
sterk. Waar hij overtuigend klonk, maakte hij het toch waard dat je er
bij was.
Joachim Kühn stond al veel langer niet meer op de affiche van Jazz
Middelheim. Hoewel een vooraanstaand man van de Europese jazz, vind je
hem hier moeilijker op een zomerfestival en vonden wij hem sterker
doorwegen tijdens dit concert. Hij had er voor ondergetekende solo mogen
spelen, zodat de dag op de main stage was begonnen en afgesloten met
solo piano. Een van de sterkste momenten in het stuk was een passage die
hij solo voor zijn rekening nam. Zakir Hussain viel na een poos
rammelend bij en zocht een verstrengeld samenspel, wat na een tijdje
zoeken toch overtuigde.
Voor sommigen in het publiek was de combinatie van deze drie een
geslaagde samenkomst, anderen waren er minder voor te vinden. Zelf was
Kühn alleszins verrukt dat hij eindelijk samenspeelde met Zakir Hussain.
En hij was dus niet de enige om daar tijdens en na het concert blij om
te zijn.

Danny De Bock
|
|