Hoera. feat Hiele
hoofdpodium 16u30
Roman Hiele (elektronica & sampling), Bert Cools (gitaar), Dries Laheye
(elektrische bas), Stijn Cools (drums)
We zijn rond 17u op het terrein
aanwezig nemen meteen een tractatie gratis Duvel en zetten ons
vooraan tussen de jongeren op de grond.
Hoera. is de winnaar van Jong Jazztalent Gent in 2016 en ze gaan vandaag
samenwerken met elektronica producer Roman Hiele. Deze man is ook een
jonge Belg van stijgende bekendheid en specialist van synthetische
sounds en underground muziek.We kennen de broers Cools op gitaar en
drums al langer, ook van Jazzathome Mechelen en Jazzzolder en we
herkennen ook Dries aan de bas , bekend van Stuff., die hier later
vandaag ook zullen staan.
Ze voeren het project “Émimo”
uit met eigen opnames verwerkt met samples van het gerenommeerde
Litouwse Jauna Muzika kamerkoor van 24 man sterk. Hoera. gaat in dialoog
met Hiele en verwerkt dit tot een nieuw rustig klankbeeld dat erg traag
vooruit gaat. We laten ons verdwalen en zen worden bij hun filmische
muziek en soundscapes en improvisaties. Het is even wennen doch een goed
begin van deze dag. Ik vind dat je het live moet zien omdat je dan
begrijpt wat er gebeurd on stage. Opvallend is de diepe bas die echter
helaas weer een dreun dreigt te worden. De gratis uitgereikte oranje
oorstopjes van Ethias komen goed van pas en dit zo doorheen de ganse dag
want geluidspieken van 100 dB en meer zijn blijkbaar normaal geworden.
Dit ook zo in de garden stage waar een wel hele goeie groep veel volk
trekt.Straks meer daarover...
Robert Glasper Experiment
hoofdpodium 18u30
Robert Glasper (toetsen), Casey Benjamin
(saxofoon, vocoder & keytar), Justin Tyson (drums), Burnis Travis II
(bas), Michael Severson (gitaar), Jahi Lake (DJ)
Dit is gans ander bier en ik vind
het een miskleun van een experiment. Het is moeilijk te omschrijven maar
teveel hip hop zonder ziel voor mij met fantastische dreunen van
veel dB en slechte mix zodat dit gauw gaat vervelen. Ze maken af
en toe een zootje met 70s-prog en 80s-kitsch. Mijn inziens is die Robert
Galsper wat overroepen. Op de plaat klinken ze echter beter dan dit
experiment van trial en error. Ze brengen een wat rustiger laidback
versie van “How Much A Dollar Cost” met mooi toetsenwerk. Doch dit
verbleekt van wat volgt.. Kenny Kirkland en de jaren tachtig zijn hier
nooit veraf, maar het is slechts een aanloopje naar het echte werk.
Glasper kiest ervoor het overzicht als bandleider te laten varen en gaat
in scherpe dialoog met saxofonist Casey Benjamin, met brede hoed in de
front en die dweept met elektronica pedalen en vocoders. Ze improviseren
op een improvisatie en dat duurt en duurt en beide heren duelleren op de
hakkende drums van Mark Colenburg . Sorry, maar het drumwerk in de
garden stage is veel beter. Ik meen verder nog een vreemde versie te
horen van ‘Smells Like Teen Spirit’. De meningen zijn achteraf goed
verdeeld. Het aandeel hiphop is hier te groot met teveel speelsheid en
soms 107 dB ! Je hoort daarbij de nuances niet meer door de overdreven
dreun..
Makaya McCraven
garden stage 17u50 -19u50 - 21u50
MAKAYA MCCRAVEN (drums, beats),
JUNIUS PAUL (bas), MATT GOLD (gitaar), ? (keys), Marquis hill
(trompet)
We zijn helemaal weg van deze voor
ons onbekende band rond drummer Makaya McCraven uit Chicago. Ze zijn een
dikke drie sterren waardig. Hij is een muzikant/producer en was een
ontdekking in 2015. Zowel jazz als hiphop kleuren het muzikale DNA van
Makaya McCraven. Hij speelde samen met Archie Shepp, Yusef Lateef en
Marquis Hill, maar werkte ondertussen ook aan zijn eigen, unieke sound
en heeft al enkele albums uit.
Al met zijn debuut als leader in ‘Split Decision’ laat hij horen dat de
groove, naast wat vrije improvisatie, voor hem van cruciaal belang is.
Voor zijn tweede album zette hij nog een stap verder en kwamen de
composities tot stand op unieke wijze. In een club in zijn thuisstad
Chicago hield hij over een periode van 1 jaar een dertigtal
improvisatiesessies met bevriende muzikanten. Dit leidde tot 48 uur live
muziek, die van de eerste tot de laatste noot opgenomen werd. Nadien
knipte, plakte en remixte hij dit materiaal tot 19 ijzersterke stukken
die hij uitgaf op een album met de toepasselijke naam ‘In the Moment’ en
dat brengen ze heerlijk vandaag. Deze composities zijn gedrenkt in
elektro jazz , seventies soul, hiphop. Hij noemt het 'organic beat
music'. Inderdaad je hoort oude instrumenten van de Miles uit de jaren
’70 of Weather Report met mooie opgebouwde ritmes in laagjes, even
terugtrekken van het ritme en weer een solo met mooi beheerst spel. Het
zijn allemaal sterke muzikanten met diepe elektrische bas, Fender Rhodes
à la Chick Corea en de sterke trompettist Marquis Hill, ook uit Chicago,
als frontman. Er is mooi gedoseerde elektronica en fantastisch opzwepend
drumwerk van de leider. Er is zelfs disco funk à la Larry Graham. Ze
spelen afwisselende sets die nooit vervelen. Hij weet zich op tijd in te
houden en de lengte van solo’s te beperken zodat het genietbaar blijft.
STUFF.
hoofdpodium 20u30
cLander Gyselinck (drums), Andrew Claes (sax), Dries Laheye (bas),
Mixmonster Menno (samples), Joris Caluwaerts (toetsen)
Net als op Middelheim vorig
jaar mogen ze hier de main stage bemannen met hun dwepende muziek en
bass’n drum. Het zijn ambassadeurs van de nieuwe jazz ? In ieder geval
trekken ze de jongeren meer naar de jazz. Maar eerlijk gezegd vindt ik
het Labtrio mooier en afwisselender en sterker.
De hype rond Stuff is volgens mij wat bekoeld al denken de meesten daar
anders over. Het is teveel hetzelfde, mogelijks een idee slechts,
beïnvloedt door de voorgaande groep die wat aanleunt bij Stuff. Ik heb
echter al iets teveel dreun en elektronica gehoord voor vandaag.
en dus trek ik me deels terug in de omliggende tenten voor gezellige
babbels en kijk mee op de tv schermen. Het is te hopen dat deze muziek
de 100 jaar mag halen maar geef mij maar die goeie ouwe Blue Note
plaatjes van de jaren ’50 en ’60 want die vervelen me nooit. Twee jaar
na hun bejubelde debuut staan ze hier dus nu met het nieuwe album ‘old
dreams new planets’. Ze hebben nog altijd een goede live reputatie
inclusief lasershow: prog rock, hiphop, fusion, funk, drum’n’ bass en
futuristisch eclecticisme zijn de ingrediënten. Soleren is niet aan de
orde maar collectief musiceren is het motto onder het inventieve
drumwerk van Lander die te midden zit van de muzikanten.
De Ewi van Andrew Claes is
prominent aanwezig en dweept met de toetsenman. Meer naar het einde toe
worden ze beter en enigszins verbaasd door het vele enthousiaste publiek
spelen ze nog een bisnummer bovenop een volle set.
Kamasi Washington
hoofdpodium 22u30
Kamasi Washington (Tenorsaxofoon), Rickey
Washington (sopraan saxofoon & fluit), Ryan Porter (trombone), Brandon
Coleman (toetsen), Joshua Crumbly (bas), Robert Miller (drums), Jonathan
Pinson (drums), Patrice Quinn (stem)
Afsluiten doen we vandaag op de
main stage met veel volk rond Kamasi Washington. Hij treedt de tweede
keer aan op Gent Jazz na zijn verschijning op editie 2016. Ik zie hem nu
voor een eerste keer. Ik moet zeggen, even leek het weer van hetzelfde
te zijn doch er was veel afwisseling, gelukkig. Hij speelt wel snijdig
op de sax maar de medemuzikanten maken veel goed alsook zangeres Patrice
Quinn.
Na zijn bejubelde en doorbrekende plaat ‘the epic’ uit 2015 met 172
minuten muziek verslaat hij binnen-en buitenland met zijn composities.
Zijn carrière kreeg hiermee een boost. Dit jaar verscheen het album
‘Truth’ ( April) en verderop in de zomer komt de EP ‘Harmony of
Difference’ uit. Dus genoeg nummers voorhanden om vandaag mee uit te
pakken. Wat opvalt in de zevenkoppige band is zijn vader Rickey
Washington op sax en dwarsfluit en ook de twee drummers. Ik vraag me af
of dit echt nodig is. Vooral in het begin imponeert de podiumprésence in
bijvoorbeeld ‘The Magnificent 7’, daarna verlaagt het tempo zich met de
dwarsfluit in ‘Askim’. Soms doet Kamasi ons denken aan de rauwe sax van
Coltrane. Ook de toetsenman Coleman speelt een verdienstelijke rol in
‘Hot Sauce’ met dansbare funk. Bij het nummer ‘Black Man’ komt de
zangeres Patrice Quinn naar voren en dit brengt wat soul met zich mee.
Ze spreekt haar eigen words
op de song en zingt daarna met begeleidende Fender Rhodes en het nummer
gaat over in een climax sax solo en opzwepende drums. In een andere song
‘Nineties’ hoor je dan weer de seventies doorklinken met toetsen uit die
tijd en grooves met schuiftrombone van Ryan Porter en een goede bassolo
van Joshua Crumbly met juichend publiek. Ook de moog synthesizer is
blijkbaar nog populair. Wat opvalt is dat Kamasi zijn muzikanten ook
laat schitteren zonder de hele tijd met zijn sax de show te stelen. Ze
maken er gelukkig niet de ganse tijd een potje van doch maken een goed
afgelijnde show van met afwisseling en rustmomenten zoals ook naar het
einde toe met zangeres Patrice en een lange beklijvende sax solo van
Kamasi. In ieder geval zijn wij achteraf onder de indruk van dit
geweldige optreden.
Shabaka and The Ancestors
garden stage 23u59
Shabaka Hutchings (saxofoon), Mthunzi
Mvubu (altsaxofoon), Siyabonga Mthembu (stem), Ariel Zomonsky (bas),
Gontse Makhene (percussie), Tumi Mogorosi (drums)
Het concert van Kamasi liep wat uit
en de Ancestors hebben dat mooi afgewacht. Dit is weer een volle tent
met hete dansbare muziek van Caribische calypso over Centraal-Afrikaanse
zangstructuren tot Zuid-Afrikaans Nguni. Vorig jaar tekende bandleider
annex saxophonist Shabaka Hutchings hier met zijn kwartet Sons Of Kemet
voor één van de hoogtepunten van het festival. In Johannesburg liet de
Brit Shabaka (sax) zich omringen met de beste Zuid-Afrikaanse muzikanten
en blikte het album ‘Wisdom of Elders’ op één dag in. Het is een
kleurrijk gezelschap à la Sun Ra met spiritualiteit en met een
opvallende rol voor de zanger Siyabonga Mthembu. Ook de percussionist en
bassist geven heerlijke solo’s en verderop komen pa en zoon Kamasi
Washington nog meejammen ook. Dat duurde zeker nog een tijd door in de
nacht maar dat einde hebben wij niet meer gezien...
Michel Proesmans
|