We reppen ons naar Gent Jazz en na
behoorlijk wat file onderweg en parkeerproblemen in Gent vangen we toch
nog een glimp op van de French Quarter dat achteraf het beste zal zijn
die dag, althans volgens onze smaak. Deze jonge groep is een staalkaart
van de huidige Franse jazz-scene en bestaat uit top muzikanten.
French Quarter
hoofdpodium 18u30
Hugh Coltman (vocals), Airelle Besson (trompet), Baptiste Herbin (sax),
Thomas Enhco (piano), Anne Paceo (drums), Sylvain Romano (bas)
Ze zijn in feite een gelegenheidsgroep en de groepsnaam is genoemd naar
de wijk waar de jazz ontstond in New Orleans.
Enkele namen uit de band zijn ons wel bekend. Hugh Coltman stond vorig
jaar nog op de Main Stage van Gent Jazz Festival met een ode aan Nat
King Cole en hij kan geweldig zingen. Special credits zijn er voor de
trompettist Airelle Besson en Thomas Enhco aan piano en tevens zoon van
jazzviolist Didier Lockwood die we ook al op Belgische
jazzfestivals zagen spelen. Volgens mij is de muziek wel nog zoekende en
doet me denken aan die andere Franse combinaties die we hier al zagen
zoals van het album ‘Carnet de Route’ van Aldo Romano, Louis Sclavis en
Henri Taxier. Ik hoop deze groep dan ook later nog eens terug te zien...
CHRISTIAN MCBRIDE'S NEW JAWN
hoofdpodium 20u30
Christian McBride (bas), Josh Evans
(trompet), Marcus Strickland (sax) & Nasheet Waits (drums)
Christian Mcbride is een muzikale
veelvraat en speelt wel mee op 300 platen van o.a. Sting, Pat Metheny,
Sonny Rollins, Freddie Hubbard enz. Zijn nieuwe quartet ‘New Jawn’
bestaat uit enkele veteranen van de jazzwereld Josh Evans, Marcus
Strickland en Nasheet Waits
Het kwartet bestaat uit twee blazers met drum en bas en doet denken aan
het klassieke Ornette Coleman Quartet dat pianoloos speelt en dus ruimte
geeft aan de muzikanten. Josh Evans is een afstammeling van Jackie
McLean kunnen we stellen en Marcus is rijzende ster aan de sax en
drummer Nasheet Waits is medeoprichter van Jason Moran’s Bandwagon trio
en speelt ook bij Antonio Hart en Fred Hersch.
Ze spelen een eigen compositie van Christian met het swingende ‘3
Clerow’s Flipped’. Het tempo gaat geleidelijk aan omhoog tot hardbop met
pulserende drums en cymbalenwerk dat me doet denken aan Roy Haynes. De
drummer en Christian houden mekaar goed in de gaten. Ze spelen nog een
werkje van Mary Young en ‘the GoodLlife’ van Pat Metheny en ook iets van
de trompettist ‘Ballad for Ernie Washington’ met mooie lage tonen van de
klarinet. Het tempo zakt gestaag hierdoor en dat is welgekomen in deze
bluesy ballad. Ze spelen ook onbekende stukken van andere jazzmusici
zoals ‘Arboretum’ van drummer Tony Williams. Erg leuk is het uptempo
stuk ‘Take it to the Ozone’ van Freddie Hubbard. Ze spelen ook nog een
toegift.
McBride is toch een virtuoos bassist die vooral plezier uitstraalt, zo
met zijn hoedje op. Eigenlijk is het moderne jazz met een kwinkslag naar
de hardbop maar mijn indruk is dat het er een beetyje te routineus aan
toe gaat. Ze moeten meer het publiek proberen in te pakken. Het is iets
te mat naar mijn gevoel wat ik wel vaker merk met de moderne jazz
waarbij tempo’s ineenzakken bij solo’s. “I Love it here in Ghent”, sprak
McBride en een verhaal over wilde feestjes tijdens en na een optreden
met Chick Corea volgde. Hij durfde niet beloven of dat nu ook ons deel
zou zijn: helaas dus niet zoals toen...
In de Garden Stage is het tussendoor gezellig vertoeven met de Ben
Wendel Group.
BEN Wendel Group
garden stage 17u50 -19u50 - 21u50
Ben Wendel (tenor saxofoon), Taylor
Eigsti (piano), Joe Sanders (bas), Greg Hutchinson (drums)
Je merkt toch wel de zwarte inbreng
van de gekleurde medemens in de drummer en bassist. Ben Wendel uit
Canada doet me deels denken aan saxofonist David Sanborn ook qua look.
Wendel kreeg de muziek binnen via de paplepel thuis binnen want zijn
moeder is o.a. operazangeres en pianist. Wendel laat zich leiden door
zijn medemuzikanten en daarmee pogen ze telkens een andere set te geven
in de garden stage. Het tempo verschilt nummer per nummer en ook binnen
de song zelf. Ze brengen dat soms laagje per laagje en het nummer bloeit
daarbij open. Ze doen het ook in een ballade tot opzwepende ritme van de
drums. In ‘Still Play’ kan de pianist zich dan weer uitleven.
Wendel verdient volgende keer een plek op het hoofdpodium.
Herbie hancock
hoofdpodium 22u30
Herbie Hancock (piano, toetsen, vocoder…) , Vinnie Colauita (drums),
James Genus (bas), Lionel Loueke (gitaar/vocals), Terrace Martin (keys)
Herbie moeten we niet meer
voorstellen en hij treedt hier de derde keer aan op Gent Jazz. Hopelijk
geen gefriemel met knopjes toen met Wayne Shorter vorige keer. Gelukkig
speelt hij vandaag ook veel piano afgewisseld met keys en vocoder. Maar
het zijn de andere muzikanten die wel teveel aan de knopjes zitten en
constant veranderen van klankpatronen. Zelfs die goede gitarist Lionel
Loueke zijn gitaar klinkt soms als een keyboard en Terence Martin aan de
andere keys zingt soms raar vervormd. Hij is wel beter aan de sax.
Na een traag begin met synthesizer klankgolven en lichtshow kan de lange
jam beginnen zo blijkt. Herbie zegt dat het funky zal worden want hij
voelt het in zijn botten. De kameleon van de jazz wisselt af tussen
piano en synthesizer terwijl de andere muzikanten stoeien met knopjes
zoals in ‘Actual Proof’ met ferme drum-en bassoli. De nummers vloeien
soms over in mekaar. Hancock zingt ook via de vocoder in ‘Come running
with me’ van zijn oude album 'Sunlight' uit 1978 en dat is toch wel mooi
gedaan.
Gent Jazz vandaag past in zijn wereldtournee en daarna duikelen ze de
studio in voor de nieuwe plaat ‘Secret Sauce’ plaat. In ieder
geval klinken de nummers hier grotendeels hetzelfde door de stuwende
drums en baslijnen. Gelukkig spelen ze verderop in de show nog enkele
klassiekers zoals ‘Cantaloupe Island’ tot jolijt van het talrijke
publiek. Bij ‘Chameleon’ uit zijn Headhunters periode omgordt herbie
zich door de typische witte AX Synthesizer en spelen ze er een heel
lange vette uitvoering van tot het bijna gaat vervelen doordat iedereen
gaat soleren. De volle tent doet gretig mee.
SCHNTZL
garden stage 23u59
Hendrik Lasure (toetsen) & Casper Van De
Velde (drums)
De twee jonge muzikanten aan piano, keys en drums/percussie hebben de
ondankbare taak om in de vandaag niet zo volle zijtent na dat stomende
optreden van Herbie nu een intieme set te komen spelen. Niet iedereen
heeft het zo begrepen en er wordt wat gepraat doch ze voeren het tempo
wel op, doch je moet deze groep zeker eens zien spelen in een kleine
club en dan zijn ze geweldig. Ze spelen vol overgave en geconcentreerd
en brengen nummers uit het nieuwe te komen album. Toch mooi gedaan van
dit duo waar we later nog van gaan horen...
Michel Proesmans
|