![]() |
PROGRAMMA +
BRAND ! jarenARCHIEF |
||||||||||||||||||||
CONCERTVERSLAGEN
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
19:00 | Sint-Romboutskathedraal |
||||||||||||||||||||
Susana Santos Silva opent solo in de Sint
Romboutskathedraal. Zij speelt achteraan voor het grote orgel in de
hoogte. Zij speelt met de echo van de kathedraal en laat haar trompet af
en toe schetteren met lange tonen en af en toe zachte uithalen. Het is
haast minimalistisch en meditatief. Soms wat te kaal want ik heb er
graag even het orgel bijgehad om meer stoffering in het klankbeeld te
krijgen. Er is hier te weinig afwisseling en het blijft bij produceren
van klanken zonder veel samenhang naar mijn inziens. Gelukkig is dit het
gratis gedeelte en opener maar van korte duur. |
||||||||||||||||||||
Michel Proesmans |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
20:00 | kunstencentrum nona |
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
't is de beurt aan Lies Steppe van Klara
als
gastpresentatrice van het festival. Klara zendt spoedig fragmenten uit
van sommige concerten, te luisteren volgens het zendschema... |
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
21:15 | Cultuurcentrum Mechelen |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
Dit is wel een merkwaardig trio, zeker door
die mysterieuze trompettist Sei Miguel die de zaak wat verwarrend aan
mekaar praat. Hij speelt op een zeer kleine trompet à la Don Cherry vaak
met lange tussenpauzes. Er is bij hem een serieuze hoek af als je het
mij vraagt. Tromboniste Fala Mariam en gitarist Bruno Silva staan hem
vakkundig bij en delen zijn eigen universum. Zijn nummers verwijzen soms naar jazzmuzikanten als Scott Navarro en Bud Shank. Hij vertelt ook een verhaal over een Boeddhistische percussionist. En het nummer ‘Hurricane’ gaat over de arme bevolking van Brazilië (waar hij een tijd verbleef en van afkomstig is) en die mekaar goed helpen door dik en dun. Die Sei Miquel timmert al 30 jaar aan zijn eigen weg in de Portugese creatieve muziek. Het ritme is hier duidelijk afgebakend, het stuk verloopt intrigerend cinematografisch en toch blijft de muziek op de één of andere manier onopgelost, opgehangen tussen abstractie en expressie en structurele concreetheid, met een balans in geluid en stilte met zorgvuldig overpeinsde minimale bewegingen. |
||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
22:30 | kunstencentrum nona |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
We zien hier trompettiste Susana Santos Silva
terug op trompet en fluitje tezamen met haar partner Torbjörn Zetterberg
die snel tekeer gaat op contrabas en de Amerikaane saxofonist Chris
Pitsiokos. Deze jongeman uit Brooklyn speelt met de vurigheid van
Anthony Braxton. Ze spelen geen evidente, makkelijk verteerbare muziek
maar ze blijven ons wel boeien. In de lange stukken vallen er geen
terugkerende melodieën of duidelijke scharniermomenten te rapen. Je kan
ineens plotse stiltes ervaren of chaos. Silva haalt alles uit haar
trompet en blaast er langs alle kanten op. We krijgen de nodige call en
response tussen trompet en sax onder die voorstuwende baslijnen. Er zijn
momenten van wat harmonie en lyriek met stevige contrastwerking , dan
eens wat gekletter en nog wat verkenningen naar het onbekende.
Pitsiokos gaat gevarieerd tekeer met staccato effecten, uitgebreid
smak-, smek- en plofgeluiden die hier en daar iets wegheeft van John
Zorn. Bon, mooi om eens mee te maken. We spreken en drinken nog
lang door in het café van de Nona met het nodige Mechelse bier. |
||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
© JAZZEPOES