|
|
|
|
|
|
|
PROGRAMMA +
BRAND ! jarenARCHIEF
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CONCERTVERSLAGEN
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
vrijdag 23
NOV : (E)motion Burning!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Winus, in BRAND ! |
|
|
|
|
|
BRAND ! , dag 2 en, gezien er buiten aan KC NONA
een foodtruck staat geïnstalleerd, voor de gelegenheid met Portugese
specialiteiten én aan zeer aantrekkelijke prijsjes, versterk ik graag
deze inwendige mens ook (hallo hier vanbinnen :-)… met een Taco . Lies
had gisteren ook al deze truck aangeprezen en zelf had ik thuis te
weinig tijd vanavond voor de warme hap dus waarom ook niet ? Vandaag ook
nieuwe gezichten wanneer ik wat later binnensteek bij NONA, nieuwe
gezichten maar ook meer vertrouwde waaronder André Goudbeek en zijn Rita
die hier gisteren dan wel niet waren maar vandaag wou André z’n ouwe
maat Paul Lovens absoluut niet missen want die zit meteen bij in het
gezelschap dat de avond open speelt : Seppe Gebruers, Hugo Antunes en
dus drummer Paul Lovens. Twee piano’s in de zaal , beiden anders
gestemd, een contrabas en een drumkit, da’s al anders dan gisteren…Het
concert wordt opgenomen (voor uitzending via de radio veronderstel ik)
vanavond, dus dames en heren, graag ook GSM’s uit, geeft Lies mee. ‘The
Room: Time & Space’, het album dat hier in deze eigenste zaal ook werd
opgenomen wordt vanavond voorgesteld en dat gebeurt met heel wat
beweeglijkheid, ja we zagen Seppe al meer dan eens bezig…Paul Lovens,
ook zéér aanwezig geeft er aardige lappen op, daar blijf ik best bij uit
de buurt. Het is dan ook mooi om horen hoe het trio telkens weer gelijk
samenkomt om aan de gespeelde stukken een eind te breien of was het
strijken ? Hugo Antunes had daar alleszins het geschikte instrument voor
bij ! Alle gekheid op een stokje, het concert sloeg wél aan gezien de
reacties vanuit het publiek en wij hadden ook al zo’n hevige fans bij,
lees maar verder naar wat bvb. onze Kris schrijft…
Zelf ben ik geen hevige fan van free of impro maar ik kan het best
hebben, live dan welteverstaan... D’er valt altijd wat te zien en ’t
zijn allemaal acts, de performance op het moment lijkt mij steeds bigger
dan de muziekjes zelve. Anders gaat dat met Slow Is Possible, nu weer in
het CultuurCentrum, die wel degelijk composities brengen. Aan de start
bouwt het sextet een spanningsveld waar de sax van Bruno Figueira zich
een weg door baant. Het volume is zeer aanwezig in deze jazzrock (maar
’t is ook wel meer dan dat hoor !) en gaandeweg wordt een weg gebaand
door gitarist Joao Clemente, een weg die verder loopt in het tweede
nummer. Het is even na de start van nummer 3 dan dat ‘I just broke a
fuckin’ string’ weerklinkt en een andere snaar steken gebeurt met de
hulp van saxofonist Bruno want ’t is allemaal nogal duister, er is amper
licht in de zaal…
afin, alles komt in orde maar zo loopt het concert toch
wat uit wat eigenlijk niet echt erg is want er is wat ruimte voor en we
kunnen deze mannen best smaken. Helaas, een CD ligt niet tussen het
weelderige aanbod in NONA, jammer...Het is daar in NONA dat de laatste
concerten van de avond en gelijk ook van het festival zich voltrekken.
Eerst krijgen we het RED trio uit Lissabon feat.de centrale gaste Susana
Santos Silva en het is niet de pianist Rodrigo Pinheiro die er hier
uitspringt. Eerder denk ik aan Susana zelve of Gabriel Ferrandini aan de
drums en percussie, da’s voor mij alleszins de man van de avond ! Toch
ook weer mooi hier hoe bas en piano als wolken komen binnen drijven voor
een finale die uiteindelijk sterft met geritsel van cymbalen, een
trompet die dooft en een bas die nog een paar stappen zet…
Blijft er nog het slotconcert van de co-founding father van het Clean
Feed label, Rodrigo Amado, de forse saxofonist. Gabriel Ferrandini, ja,
dezelfde van daarnet krijgt nu geen contrabas als compagnon maar wel de
cellist Miguel Mira, met lange en eigenzinnige haardos…als dat maar niet
tussen z’n snaren gaat draaien ! Samen zetten zij de beuk in een
set die mij wat vertrouwd overkomt waarmee ik maar wil zeggen dat hier
verder niks speciaals aan opvalt. Weerom lijkt mij de
drummer/percussionist hier ook de man van het concert.
Waarmee de vurige, uitslaande vlammen van deze vierde editie van BRAND!
nu weer een jaar blijven gedoofd. Hou tussendoor toch ook maar het verdere
jaarprogramma van KC NONA én het CultuurCentrum in het oog ( zelfs het
Filmhuis , ook al gezeteld in het Cultuur Centrum durft al eens
verrassend uit te pakken !)
...en lees hieronder wat de JAZZEPOES collega’s er van vonden…
Winus, nu nog slechts smeulende...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Seppe Gebruers, Hugo Antunes & Paul Lovens (BE,PT,DE)
19:00 | kunstencentrum nona
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Seppe Gebruers, piano(s) - Hugo Antunes, (contrabas ) - Paul Lovens
(drums, percussie)
Eerst en vooral een grote dank aan alle
medewerkers van het Mechelse Nona BRAND! festival voor hun prima
organisatie, prima locaties, prima ingangsprijs en de geweldige klank
,zeer belangrijk voor deze "bijna vergeten groenten" die de
geïmproviseerde muziek , in het povere muzikale landschap van vandaag,
nog voorstelt. Maar goede smaak primeert altijd en deze bijna
vijftigjarige muziekvorm zal altijd blijven bestaan door zijn
onnavolgbare diversiteit en steeds weer opduikende initiatieven, zoals
het Nona BRAND! Festival ,maar ook niet te vergeten ,de Mechelse
Jazzzolder , rots in de branding ,die al twintig jaar lang regelmatig
ook plaats maakt voor improvisatie muziek.
Terug naar BRAND! 23 november 2018. Dé grote ster van deze avond blijft
toch de Duitse drummer Paul Lovens ,hier samen in een sprankelend trio
met de super creatieve pianist Seppe Gebeurs en dito bassist Hugo
Antunes. Ik had al de Nona lp van dit trio ,en wist daardoor al dat dit
de topper van de avond zou worden. En dat was ook zo. Paul Lovens volg
ik al veertig jaar, vanaf zijn wilde jonge jaren tot vandaag en kan dus
prompt stellen dat hij behoort tot het kleine groepje van allergrootste
drummers van deze aardbol ooit ! De wilde haren zijn dan wel vervangen
door grijze, maar van zijn unieke percussieve creativiteit heeft hij nog
geen haartje verloren. Zoek het op, google hem, bestudeer en vooral
beluister hem ,heel zijn carrière lang creatieve perfectie en
schoonheid, snelheid, ongehoorde timing en altijd pure klasse op
wereldformaat ! Leve het internet ! Doen ! Paul Lovens heeft honderden
drummers beïnvloed, en duidelijk ook de hier Portugese drummer Gabriel
Ferrandini (Red trio) ,luister maar naar bijvoorbeeld deze zijn hihat
techniek en klankkeuze ervan. Ook typisch Lovens is altijd de juiste
keuze bij wie hij speelt én pianist Seppe Gebuers én bassist Hugo
Antunes zijn hier echt de ideale partners ,twee jonge wolven met een
enorme muzikale persoonlijkheid, de Keizer waard ! Dit optreden blijft in
mijn geheugen gegrift en ik kan iedereen de trio lp/cd "The Room,Time &
Space"(Po Torch,Nona,Negocito) ten volste aanraden !!
|
|
|
Kris Vanderstraeten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Seppe Gebruers zette in met
een mooi idee, neem twee piano’s en stem ze elk met een kwart toon verschil
van elkaar en ga daar mee aan de slag. Voor elke noot gebruikt een moderne
piano verschillende snaren die wat stemming betreft licht verschillen en zo
bij aanslag van de hoofdsnaar onderling resoneren, wat haar de volle klank
geeft die wij allen kennen. Bij gebruik van twee piano’s met een kwart
verschil in stemming worden bij wijze van spreken beide piano’s
klankschaduwen van elkaar zonder dat ons gehoor dat merkt. Wij kennen Seppe
al héél lang en hij heeft van in het begin de term “hammerklavier” wel heel
letterlijk genomen. In deze setting ten onrechte want het idee was met enige
meer lyrische benadering mooier uit de verf gekomen.
Voeg daar een monument aan toe als Paul Lovens op drums, eminence grise van
de improdrum en Hugo Antunes op bas en de zaak was rond. Mooi detail, dit
optreden werd opgenomen (voor een nieuwe CD/LP ?)
|
Luque |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Slow Is Possible
(PT)
20:15 | Cultuurcentrum Mechelen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alhoewel Zornachtig supervirtuoos qua timing en precisie
,spreekt de muziek van Slow is possible mij minder aan. Een collage van
zeer verschillende jazz en freejazzstijlen , heel herkenbaar allemaal en
fijn om naar te luisteren en met grote professionaliteit gebracht
maar dit soort muziek vergeet snel en ik zou het nooit op cd of lp
kopen. Opmerkelijkst hier was zeker saxofonist Bruno Figueira met een
geweldig mooie altosax klank en zijn grote flexibiliteit in stijlen
spelen op zijn instrument.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kris Vanderstraeten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mogelijkheden maken, ruimte
voor keuzes creëren die niet elk moment genomen hoeven te worden, soms traag
soms onwaarschijnlijk drastisch. De kleur van het moment, de keur van het
moment. Hoog contrast, minimale klanken of het volle offensief. Maar traagte
behoort bij de possibiliteiten. Een resume van een optreden met een hoog
filmmuziekgehalte, of toch de referentie naar of de mogelijkheid tot. Een
lustig buitenbeentje van dit bijna ascetische improfestival.
|
Luque |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RED Trio feat. Susana Santos Silva
(PT)
21:30 | kunstencentrum nona
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rodrigo Pinheiro (Piano ) - Hernâni Faustino
(contrabas) - Gabriel Ferrandini (drums) - Susana Santos Silva (trompet)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Als tweede opmerkelijk optreden kies ik voor
trompettiste Susana Santos Silva met het Red trio. Deze Portugese
muzikante liet duidelijk horen dat een trompet veel meer klank
achterdeurtjes heeft dan we wel denken en terecht ,stuk voor stuk
juweeltjes vermengt met een virtuoos trompetspel ! Het quartet draaide
op volle toeren en hier was drummer Gabriël Ferrandini in zijn
allerbeste doen, een stuwend swingtapijt gehaakt van duizenden kleine
klankjes en met opmerkelijke snelheid gebracht. Susana en het Red Trio
zijn beide het meest gekend in onze contreien en terecht ! Portugal is
niet enkel Fado ,dit quartet is pure internationale klasse zonder weerga
!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kris Vanderstraeten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
En weerom was het mooi. Alleen
hoe omschrijft men impro? Schamele woorden als plaasters op een houten been.
Alle dertien goed zo ik zo zeggen, alleen is dat een uitdrukking die voor
jongere mensen leeg is. Het enige minpuntje was dat Susana Santos Silva
zichzelf en haar technieken herhaalde, waar het fijner is dat muzikanten hun
verhaal vertellen met de techniek eerder als drager en niet als doel. Maar
fris en mooi.
|
Luque |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rodrigo Amado Motion Trio (PT)
22:30 | kunstencentrum nona
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rodrigo Amado (tenorsax) - Miguel Mira (cello) - Gabriel
Ferrandini (drums)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
En waarschijnlijk valt het jongere publiek zéér
terecht stijl achterover bij het horen van de peetvader en virtuose
tenorsaxofonist Rodrigo Amado, voor mij en misschien ook voor de helft
van het publiek ,de ouderen, viel de VORM
van dit trio eigenlijk tegen. Als oude freejazzrotten hebben we die
VORM
al duizendmaal gehoord ,altijd weer herbakken en ook hier niet genoeg
vernieuwing om te boeien. Meer en meer komt deze
VORM terug op nieuwe free
festivals, evenals de vorm van Slow is possible, pure recreatie. Maar
anderzijds dan weer ,zijn die festivals dan ook niet vooral
georganiseerd om het jonge publiek te laten kennismaken ? Ja dus ! Als
jonge snaak van twintig zou ik het Amado trio en Slow is possible
waarschijnlijk dus bijzonder GAAF
vinden , en zo hoort het ook ,dus weg kritiek !!! (maar toch wel even
gezegd haha!!)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kris Vanderstraeten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Amado was hier de kern van het
verhaal, sax met furie, verhaal, emoties, theatraliteit, want het komt
steeds op vertellen aan, wie wat te weinig te vertellen heeft valt terug op
lege techniek, maar wat telt is de lyriek, de sage van het leven geblazen op
helgeel koper. Amado was meesterlijk. Mira was zijn opponent op cello, soms
heftig, maar meestal contemplatief, twee handen op één buik van verhalend
musiceren binnen de context van de impro. Ferrandini was het zalvende ritme,
dan weer het contrasterende geweld. Motion, maar vooral emotion, of toch een
muzikale triptiek er van.
.
|
Luque |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kris Vanderstraeten is onze walking
Jazz bib, jarenlange medewerker, tekenaar én impro artiest, lees ook
onze
Overd(h)onderd reeks, van zijn hand ! |
|
|
|
|
|
FB BRAND 2018 ! album
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|