|
CONCERTVERSLAGEN
|
|||||
Vrijdag 10 NOV : Zweden en Finland zetten het vuur aan BRAND! |
|
||||
..Vandaag zit ik
hier wat beter voorbereid want zal telkens de concerten registreren ifv
later verslag.Tijdens die concerten zelf ben ik bezig met de fotografie
en dan heb ik daar geen oog of oor op overschot voor over… |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Ifa Y Xango aan de start,
werd aangekondigd met 2 drummers maar Ruben Pensaert zien we niet op de
scène. Enkel Eric Thielemans neemt vanavond drums en percussie voor zijn
rekening en het zijn die instrumenten die een drive en een ritme creëren
die de monotone golfslag van de blazers (de oudgedienden Victor Perdieus
en Filipe Nader, naast Niels Van Heertum) zal doorbreken. |
|||||
|
|||||
En ja, we zitten blijkbaar
weer op een boot in een bewogen vaart waarbij het vastklampen wordt om
niet tenonder te gaan ook ! |
|||||
|
|||||
Zo ook Seppe (Gebruers) met z’n
harmonium uit God ’s kerklandschap, die gevaarlijk meedeint. Een baby
begint te bleiten in de zaal, je zou voor minder. We zijn dan al 20
minuten verder en wat gongslagen, percussie allerhande, soundscapes?,
duiden op een bereikte bestemming? Aangemeerd wordt er met de
aangestreken bas van eerste uur’s bassist Laurens Smet. Herautgeschal
daarna en aangeslagen bassnaren rollen gevaarlijk aan en drums vallen
ook weer in voor de klaarblijkelijke inname van het doel. Is dit de
muziek bij een saga ?... Na 35 ‘ start de banjo van Ruben (Machtelinckx)
, een eerste keer bij Ifa Y Xango hier, een nieuwe fase in het verhaal.
De percussie strijkt daarbij over cymbalen, potten en pannetjes en zo
lijkt het uiteindelijk toch een verloren strijd geweest te zijn, een
afdruipen en no victory. Applaus volgt, we zijn 40 minuten verder en
gedaan… Ik moet zeggen da’k mijn reddingssloep eerder al uitgezet had,
dit verhaal heb ik weer niet begrepen of ’t is eenvoudig niks voor
mij…. |
|||||
|
|||||
Zoals het gaat in de BRAND!
samenwerking tussen CultuurCentrum en KunstenCentrum NONA zitten we
ofwel hier ofwel ginder en voor volgende act is het terug stappen naar
het CultuurCentrum, telkens naar het koor van de Minderbroederskerk die
voldoende ruimte biedt aan het verwachte publiek, da’s telkens zo’n 60 a
70 man. |
|||||
|
|||||
20:30 | Cultuurcentrum Mechelen |
|||||
|
|||||
|
|||||
Verneri Pohjola nu
speelt,interpreteert, werk van z’n vader,
bassist Pekka en dat brengt kleine anekdoten met zich mee die hij
telkens bij de inleiding zal meegeven.
|
|||||
|
|||||
Een geschikte partner voor Verneri
! Dat vond trouwens André Goudbeek ook, die ‘k deze dagen hier met z’n
eega nog dikwijls tegen ’t lijf ga lopen. Aan het einde van het
programma gaat het tempo ook weer versnellen om dan , eigenlijk
overtijds al, dan te eindigen met het zachte, dromerige ‘Benjamin’. Een
mooi, verfijnd stukje muziek was dit al blijft het gelijk ook baden in
een wat onwerkelijke sfeer, het etherische van het Noorden? |
|||||
|
|||||
We staan intussen een uur en een kwart
verder en weten dat er ons nog een bijzonder optreden wacht in NONA. Ik
kijk daar ook erg naar uit ! |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Wie wil weten wat
Martin Küchen verstaat onder exploratie van geluid kan hem best
vergezellen bvb.
langs de loop van de ondergrondse riolen van Wenen,
een wandeling die hij maakt met
zielsverwant en mede Zweed Mats Gustafsson. Wij
krijgen hem vandaag te horen met z’n Angles, een geliefd project
en vanavond zijn ze met zeven , vandaar Angles7.
|
|||||
|
|||||
Bij het begin van
het concert scheurt-ie met z’n saxsound solo de
zaal open en zet meteen de toon ook voor een zeer dynamisch concert en
wat mij betreft meteen ook hét concert van dit festival ! Je denkt
meteen aan een, weliswaar free, brassband , vol uitbundigheid, oef ! dan
eindelijk ! Drummer Andreas Werliin is een geweldenaar, een
‘animal’ uit deze Muppet Show en blijft gaan . Het is gauw duidelijk :
geen wegknikkende, induttende hoofden tijdens dit concert. |
|||||
|
|||||
Martin Klein geeft een verwarde indruk, weet
z’n aankondigingen met humor te doorkruiden en zo gaan we een tweede
nummer in met nu Mattias Ståhl aan de vibrafoon die hij ook verder zal
blijven bespelen…het eerste nummer speelde die ook mee trompet.
Als ik het zo bekijk kan hier bij de blazers die met z’n drieën zijn
best nog een tuba of eufonium bij, zoals die van Niels…in een schijnbare
maar gearrangeerde chaos gaat het verder tot drums dat gaan omkaderen en
gelijk in een gareel plaatsen al gaan de ventielen nog naar behoren open
…Trombonist Mats Äleklint pakt het voorplan, de trompet van Magnus
Broo kan daar wat later niet tegenop… bassist Johan Berthling mag de
intrigerende beat afronden. In een volgende horen we in het begin ook
pianist Johan Graden pertinent aanwezig zijn want in het luide, eivolle
klankbeeld durft ie anders al wel es te verdwijnen. In de eigen
composities weet Martin op z’n altsax zeker met argumenten te
overtuigen, mooi ook dat het gestructureerd blijft, duidelijke,
energierijke composities zijn het die geen moment gaan vervelen ! Martin kondigt de 2
laatste stukken nog aan en dan zijn we vertrokken voor nog es een goeie
25 minuten waarin de bas ook nog een belangrijke feature krijgt al is ’t
daarbij niet altijd duidelijk dat het wel zeker een bas is .. Wat
uitzonderlijk
zeemzoeterig en verzoenend daarna vallen sax en vibrafoon in ….nog wat argumenten over
en weer in een langgerekte finale mogen uiteindelijk de geweldige set
besluiten na een uur en een kwart… |
|||||
Ik heb hier dan ook niks meer aan toe
te voegen. Het moge duidelijk zijn wie hier het vlaggetje boven op de
taart van vandaag mag plaatsen ! |
|||||
Winus | |||||
© JAZZEPOES