HOME

 

BRAND!

 

 

     
     
 

PROGRAMMA


 
     
     
     
 

CONCERTVERSLAGEN  

 

RAND !

 

DO 9 NOV

 

VRIJ 10 NOV

 

ZAT 11 NOV

 
     
     
     
     
 

Zaterdag 11 NOV : eigenzinnig Festival kent een vermoedelijk editie-einde ...


  (al bleven wij daar niet op wachten)  
     
     
 

 
     
     
 
 
 
 

Dag3, de afsluiter van het festival en ik heb het gevoel dat we gisteren met Angles7 ’t beste al gehad hebben maar je weet maar nooit.
Omdat het Christian Wallumrød Ensemble omwille van de verstilling én omdat er opnames gemaakt worden, niet wil dat er foto’s geschoten worden (buiten de huisfotograaf)

( waar ik mij wat mokkend bij neerleg want ik zie natuurlijk opportuniteiten voor mooie beeldjes en er zijn best minder stille partijen tijdens het concert), tracht ik ook bij dit concert nog wat neer te schrijven, en omdat ik nu toch bezig ben, bij de volgende acts ook …effe kijken :

’ ...een mechaniek die aangezwengeld wordt...een perpetuum mobile dat nauwelijks in gang blijft....zijn voortgang door labyrinten zoekt... bijtijds weer bijna werelds wordt,,, plechtstatig aangeblazen en gelijk aangedreven door ongeduldige percussie...een soort mini harmonium met blaasbalgen voegt nog meer onwerkelijks toe...een poppenwereld, eigenlijk muziekdooswereld is het... of een sprookje van Grimm ? Best schoon toch ook hoor in de rest van het concert, deze dans van houten Klazen…
Het Ragini Trio, het volgende concert, nu in het CultuurCentrum, beweegt dan weer in een andere, meer sensuele sfeer. Aanvankelijk ben ik enthousiast mee ondergedompeld in de meditatieve Indische jazzfusion , de ritmes zetten aan tot meebewegen, het beweeglijke van Lander z’n drumwerk, het meeslepende van de partijen van pianist Bojan Z., het gevoel dat de sax van Nathan legt.. ja, dat doet iets met je. Sawani Mudgal, de zangeres, brengt haar ding zoals verwacht, omsluierd en gezeten op een tapijt, zou me niks verbaasd hebben mocht het zijn gaan zweven ook… Doseren lijkt mij zeer belangrijk hier, met deze Indische raga’s want uiteindelijk (en eigenlijk na herbeluistering) heb ik het gevoel dat het ook wat veel kan gaan worden, wat de raga dan weer tot een mantra maakt. Gelukkig zijn de nummers op zich niet te lang en weten al de musici hier het écht wel boeiend te houden, ook al door de verscheidenheid der melodieën. Op de CD, die gauw gaat opgenomen worden, zal het echter nog wat wachten zijn. Nathan houdt ons op de hoogte…

Sluitstuk van het festival dan is een happening, een sit-in of zeg maar lig-in , in het schip van de St. Romboutskathedraal , dat er stemmig onverlicht bijligt , tapijtjes en kussens op de grond met heel wat (meestal jongeren), liefhebbers van dit sferig spektakel alwaar we, uitgevoerd door een 18-koppig orkest een 2 uur durende ‘Book of Air’ beleving zullen of kunnen meemaken. Het katapulteert mij zovele jaren terug, toen ook wij, in de jeugdclub dan, in grote kring op de grond zaten , hand in hand, beneveld door ... patchouli zullen we maar zeggen en met het hoofd gebogen, mediteerden bij o.a. Boudewijn De Groot’s Heksensabbat….those were the days! ...Weinig spektakel hier, ook al is het natuurlijk op zich wel indrukwekkend deze muzikantenunie bezig te zien, te voelen eigenlijk….Het bewegen der traagheid , kan ik stellen, en ik meen dat er wel wat publiek de uitgang gaat gevonden hebben alvorens de twee uur om zijn ook want dit is gelijk ook zóóóóó monotoon… de ultieme meditatie om af te sluiten als het ware en als de shots gemaakt zijn zal ik dan ook op kousenvoeten, zo rond den elven, vertrekken…Blijkbaar tóch nog niet stil genoeg want Christian Wallumrød vond het daarbij nodig om mij te komen vragen ‘Can you please be quiet ?...drie keer dus want ik heb ’m daarbij écht bijna niet gehoord, ik zag hem in het duister zelfs niet komen …
Dit BRAND! festival sluit ik dan ook met monumentale ,maar stille deuren terwijl binnen in de kathedraal het volume steeds meer en meer lijkt aan te zwellen…Ik moet zeggen , het maakte mij niks rustiger, ik hoop dat God het kon hebben, ’t is tenslotte toch Zijn Huis hier? …


 
     
     
     
  Winus   
     
     
     
 
     
     
 
 
 


CHRISTIAN WALLUMRØD ENSEMBLE (NO)

19:00 | kunstencentrum nona | (exclusief Belgisch concert)


 
 
 
     
     
 


van en met:
Christian Wallumrød (compositie - piano - harmonium)
Eivind Lønning (trompet)
Espen Reinertsen (saxofoon)
Tove Törngren (cello)
Per Oddvar Johansen (drums - vibrafoon)


 
     
     
 

 
 
 
     
  In het gezellige volle Nona theater wordt het muisstil als Christian de piano repetitief en minimaal aanslaat. Het concert wordt opgenomen en later op radio Klara uitgezonden want het is een exclusief Belgisch concert. De muzikanten zetten zachtjes in en het geheel wordt voortgestuwd tot een climax. Alle nummers vloeien in mekaar over.
Dat zijn zo van die concerten die je live moet meemaken want er is ook veel te zien. Hoe de drummer bijvoorbeeld subtiel te werk gaat en ook de vibrafoon bediend en ook een zaag (zonder tanden). De pianist speelt ook op een klein harmonium aangedreven door lucht bediend via zijn linkerhand. De twee blazers (saxofoon en trompet) van dienst spelen ook met triangels en vooral de trompettist trekt daarbij de aandacht en haalt fratsen uit op zijn instrument met behulp van dempers en een bekertje. Deze muziek past inderdaad het best op het ECM label dat de avant garde muziek hoog in het vaandel houdt. Heel mooi en erg rustig sfeervol is ‘Arpsam’ van zijn recente plaat 'Kurzsam and Fulger' uit 2016 op het Hubro label. Dat is een regelrecht zen moment met een meditatieve, bedachtzame sound die geleidelijk transformeert.
Het is voor mij een kennismaking maar die Wallumrød is toch al 20 jaar bezig en is uitgegroeid tot één van de meest invloedrijke muzikanten van de Nordic scene. Hij heeft hij in de loop der jaren een eigen universum gecreëerd. Daarin worden improvisatie, kerkmuziek, eeuwenoude folk tradities en vroege polyfonie bij elkaar gebracht in een verfijnde taal waarin zelfs het kleinste detail een rol te vervullen heeft.


 
     
 
 


RAGINI TRIO FEAT. BOJAN Z & SAWANI MUDGAL (BE/FR/RS/IN)

 20:30 | Cultuurcentrum Mechelen

 
 
     
     
 


van en met:
Nathan Daems (saxofoon - klarinet)
Marco Bardoscia (contrabas)
Lander Gyselinck (drums)
Bojan  Z. (piano)
Sawani Mudgal (zang


 
     
     
 

 
     
  De basis is het Ragini Trio, oftewel het trio rond Lander Gyselinck en Nathan Daems met de Italiaan Marco Bardoscia. Nathan en Lander kennende zijn zij verzot op exotische ritmes en nu tasten ze de grenzen af van hedendaagse jazz met Indische raga. Speciaal voor STORM! en BRAND! werken ze een nieuwe creatie uit met de Indiase zangeres Sawani Mudgal en de Frans-Servische pianist Bojan Z, die al furore maakte door het versmelten van jazz met Balkan muziek.

 
     
     
 

 
     
  Nathan Daems (sax) kennen we van de formatie Black Flower, die jazz met een Ethiopische inslag brengen. Het drietal heeft al enkele keren samengespeeld en een plaat gemaakt enkele jaren geleden met het Madhup Mudgal Ensemble en nu is er de première van dit vijftal met de Indische zangeres Sawani Mudgal. Ze duikelen volgende week de studio in en we mogen in het voorjaar van 2018 het nieuwe album verwachten.

 
     
     

 
     
  Ze brengen vandaag aanstekelijke muziek. We wanen ons even op reis. Lander trekt wel veel de aandacht en past wonderwel goed in deze formatie. De bassist wisselt af op contrabas en elektrische bas. Nathan praat het geheel aan mekaar en speelt enkele mooie solo’s. Bojan Z speelt aan de piano, Fender en synthesizer en brengt ook een eigen nummer ‘the nine commands’ geflavoured met Indiase kruiden. De jonge zangeres zit mooi in gewaad op de grond te zingen en beweegt sierlijk met haar handen. Ze zingt overtuigend ‘haman he’ gebaseerd op oude teksten van de 19de eeuw. Het CultuurCentrum zorgt voor een aangename kleine zaal  hier met mooie setting en belichting. Dit concert smaakt inderdaad naar meer. 

 
     
   

 
 


VVOLK (BE/FR/LT/LU)

 22:00 | Sint-Romboutskathedraal

 
     
     
 


van en met:
Stijn Cools (compositie - drums) 
Sep Francois (vibrafoon - percussie) 
Nathan Wouters (contrabas)
Hendrik Vanattenhoven (contrabas)
Laurens Smet (contrabas - elektrische bas)
Bert Cools (compositie - gitaar) 
Ruben Machtelinckx (elektrische gitaar) 
Benjamin Sauzereau  (elektrische gitaar)
Niels Van Heertums (euphonium) 
Viktor Perdieus (tenorsaxofoon)
Thomas Jillings (tenorsaxofoon)
Erik Bogaerts (altsaxofoon)
Frans Van Isacker (altsaxofoon)
Stefan Bracaval (fluit)
Indre Jurgeleviciute (kankles)  
Fruz Tonteling (harmonium)  
Wout Gooris (rhodes)


 
 
     
   

 
     
  De Sint-Romboutskathedraal was zaterdag 11 november het orgelpunt en afsluiting van het derde Brand festival. De broers Bert en Stijn Cools zijn de componisten van dit lange gerekte stuk voor het 18-koppige VVOLK ensemble. Ze spelen tot middernacht één lang uitgeschreven stuk dat begint met de gitaren en geleidelijk aan instrumenten bijkomen bijna zoals de Bolero van Ravel. Het geluid is wel enorm repetitief en toch klinkt het ensemble niet als 18 muzikanten. Het is hypnotiserend maar ook slaapverwekkend vooral na 23u waarin enkel wind te horen is en je hartslag naar beneden gaat. Dat is de bedoeling want er liggen tapijten met kussens en dekens. Heel wat jongeren liggen daar dus te genieten van de ode aan de traagheid in deze reusachtige kathedraal. Ik had liever wat meer variatie gehad maar dat was duidelijk niet de bedoeling. Ze brachten hun relaas van Book of Air door op zoek te gaan naar de impact van tijd op de perceptie van geluid. Het is eens wat anders. Maar geleidelijk aan druipen de mensen in mondjesmaat weg… 

 
     
   

 
     
     
  Michel Proesmans   
     
     
     

 

 

 

 ©  JAZZEPOES

 

 

 

up again !

 

 

HOME