|
PROGRAMMA |
||
CONCERTVERSLAGEN
|
||
Begin november staat Mechelen in
BRAND!
Na de succesvolle edities van
2015 (met Joachim Badenhorst als centrale gast) en 2016 (BRAND!NL, met
de focus op de bloeiende Nederlandse jazz / improvisatie), keert BRAND!
terug naar de oorspronkelijke formule. Centrale gast van deze derde
editie wordt de jonge Belgische euphoniumspeler Niels Van Heertum,
één van de boeiendste stemmen van een zich razendsnel ontwikkelende
generatie. Hij is actief binnen improvisatie, pop en theater en bracht
begin 2017 zijn eerste soloalbum uit, een stukje auditieve cinema tussen
ambient, improvisatie en sereen klankonderzoek. Naast Van Heertum, die
zelf een paar keer zal aantreden, wordt opnieuw een programma aangeboden
dat resoluut in de beste jazz en geïmproviseerde muziek van vandaag
duikt, met aandacht voor kleine én grotere bezettingen, intimiteit én
uitbundige emotie, sterkhouders én aanstormende talenten uit binnen- en
buitenland. De concerten zullen opnieuw plaatsvinden op diverse locaties
en er wordt ook een randprogrammatie voorzien, met o.a. een lezing rond
100 jaar jazz en de première van jazzdocumentaire Juul's Ears,
een ode aan jazzkenner Juul Anthonissen.
LINE-UP
19:00 | kunstencentrum nona |
STEIGER 20:30 | Cultuurcentrum Mechelen |
OCTURN (release) 22:00 | kunstencentrum nona |
VEDER (release)
NIELS VAN HEERTUM (BE) – SOLO Dit is het verhaal van een
aangekondigde triomf. Wie de Belgische geïmproviseerde muziek al een
tijdje van nabij volgt, is Niels Van Heertum ongetwijfeld al
tegengekomen. Het was het even wachten op een statement in eigen naam,
dat kwam er in 2017 met JK’s Kamer +50.92509° +03.84800. Dit album
onderstreepte meteen zijn maturiteit en bevatte geen staalkaart van
zijn technische kunnen, geen epateerbriefje om het gekwebbel te doen
verstommen. Integendeel: het werk was een reis naar de meest
fundamentele zoektocht binnen de muziek: die naar de klank. Pure klank,
gecombineerde klank, gemanipuleerde klank. En die vervolgens de ruimte
laten innemen, zodat je de eigenschappen ervan echt gaat proeven. En dan valt ineens op dat je
zelfs met een slow motionbeweging, met muziek die haast onmerkbaar
verder schuifelt, toch een enorme rijkdom kan aanboren. Je wordt
verplicht de oren te spitsen, op zoek te gaan naar nuances, lagen van
elkaar te onderscheiden. In dat proces wordt duidelijk dat de dynamische
en emotionele reikwijdte enorm kan zijn. Wat start als een grimmig of
onheilspellende misthoornstoot, belandt via een slingerparcours soms bij
een bloedmooie sereniteit. Of andersom. Het is uitkijken naar wat de
impact van de Sint-Romboutskathedraal zal zijn op dit solo-ensemble van
het geduld.
STEIGER (BE)
De voorbije jaren zagen we een
nieuwe generatie jazzmuzikanten opstaan die er een deugd van maakt dat
jazz zich niet meer zo eenvoudig laat opdelen in hokjes. Deze artiesten
bestuderen de grote kleppers, maar luisteren ook naar de muziek van
vandaag. Akoestisch, elektrisch of elektronisch. Vocaal én
instrumentaal. Song- én dansvloergericht. De Beren Gieren is uitgegroeid
tot een lichtend voorbeeld, maar het voorbije jaar stak met Steiger een
nieuwe sterkhouder de kop op. Gilles Vandecaveye, Kobe Boon en Simon
Raman laten horen dat er één en ander veranderd is. Om te beginnen met de klassieke
verhouding met de ivoorspecialist als leider, want die wordt regelmatig
bij het huisvuil gezet. Een ritmesectie kan meer zijn dan een zetel voor
een pianist, dus krijg je af te rekenen met baldadige bassisten en
weerbarstige drummers die het zeil naar zich toe durven trekken. Er kan
ook gespeeld worden met een voluptueuze dynamiek, van ingetogen
kamermuziek tot expressieve buitelingen. Of humor, nog zoiets. “Hymne
Without God”, luidt het nu. Steiger haalt het pianotrio van z’n
verhoogje en benadert het vanuit hedendaagse hoek, met wringende
elektronica, relativeringsvermogen en een stevige portie
je-m’en-foutisme.
i.s.m. JazzLab SerieS
OCTURN (BE/NL/FR)
Natuurlijk is het niet enkel
belangrijk om ogen en oren open te houden voor wat er gebeurt in de
jongste gelederen van de jazz, omdat er natuurlijk ook nog figuren van
de vorige generaties actief zijn met onverminderde nieuwsgierigheid. Het
verschil is daar natuurlijk dat de opgedane bagage een enorme meerwaarde
kan zijn en in het beste geval kan leiden tot een inhoudelijke
verdieping die al net zo spannend is als de botsende experimenteerdrift
van de jongelingen. Octurn, het geesteskind van saxofonist/componist Bo
van der Werf, is zo’n band: altijd in beweging, in permanente evolutie. Meest spraakmakend waren de
recente omzwervingen, waarvoor een kernversie van de band – met naast
van der Werf ook nog Jozef Dumoulin, Fabian Fiorini en Dré Pallemaerts –
in de weer was met de Tibetaanse monniken van Gyoto. Het was een
ongehoord spektakel: verrassend en onwerkelijk, maar tegelijkertijd ook
weer typisch Octurn. Tijdens BRAND! en STORM! stelt de band zijn
nieuwste project/album voor: Songbook Of Changes van dat recente
kwartet, aangevuld met fluitist en oude bekende Magic Malik, en bassist
Clemens van der Feen.
VEDER (BE/NO)
VEDER, samengesteld door Niels
Van Heertum, bestaat uit drie Belgen en een Noor. Een combinatie die
niet zo verrassend is als ze voor sommigen misschien lijkt. Binnen de
Europese jazz en improvisatie is samenwerking over de landsgrenzen heen
immers de normaalste zaak van de wereld geworden. Joachim Badenhorst en
gitarist Ruben Machtelinckx zijn bvb. al langer geïnteresseerd in de
Noordelijke jazz. Badenhorst speelde meer dan een decennium geleden al
voor het eerst met de IJslander Hilmar Jensson en vormde het trio
Equilibirum met de Noorse zangeres Sissel Vera Pettersen en Deense
gitarist Mikkel Ploug. Voor Ruben Machtelinckx is de Noorse scene ook al langer dan van vandaag een bron van inspiratie. Zijn combinatie van verstilde folk, kamermuziek en (vrije) improvisatie zou eigenlijk zonder problemen in te passen zijn in die Noordelijke muziekwereld, en daardoor was de komst van violist Nils Økland op de recentste plaat van Linus haast vanzelfsprekend. Het is geen toeval dat trompettist Eivind Lønning deel uitmaakt van een paar Noorse kleppers als het Trondheim Jazz Orchestra en het Christian Wallumrød Ensemble. Samen houden de muzikanten zich op in een universum dat inzet op atmosfeer zonder wolligheid en op avontuur dat het niet moet hebben van Grote Gebaren, maar van bedachtzame interactie met een open vizier. Het debuut werd in de lente opgenomen en wordt voorgesteld tijdens BRAND!
Album release
!
20:30 | Cultuurcentrum Mechelen |
VERNERI POHJOLA GROUP plays Pekka 22:00 | kunstencentrum nona |
ANGLES7 (exclusief Belgisch concert)
IFA Y XANGO feat.
ERIC THIELEMANS (BE/BR)
Daar stonden ze in ineens,
tijdens de editie van 2011 van Jong Jazztalent Gent. Ifa y Xango, een
handvol snotneuzen die vanuit het niets opdoken en prompt indruk maakten
met de heel eigen, speelse draai die ze gaven aan improvisatie en
interactietactieken. Wat een bezetting ook, met een drummer én
percussionist, bas, twee saxen, piano en… euphonium. Dat was Niels Van
Heertum. Een jaar later werd opnieuw indruk gemaakt op het grote podium
en kon debuutplaat Abraham op unaniem lovende reacties rekenen.
Het hek was van de dam: de leden stroomden uit, waren in de weer met hun
eigen obsessies, bakenden hun eigen hoekje af. Maar ze keerden ook terug
naar het moederschip. Voor opvolger Twice Left
Handed \\ Shavings werden line-up en speelzone gevoelig aangepast.
Wat ervoor een strik akoestische affaire was, groeide nu uit tot een
ontregelde kermis tussen soundscape, moddervette jazzfunkgroove en
geluidscollage. Eigenzinnig, ongrijpbaar en opmerkelijk opwindend. Voor
BRAND! gaat de band terug naar zijn oorspronkelijke bezetting en wordt
enkel mede-outsider Eric Thielemans toegevoegd. Een gepaste
keuze, want net als het jonge grut beschikt hij over een eindeloze
verbeelding en een koppig-vrije geest. Het enige dat vaststaat, is dat
er nieuw materiaal gespeeld zal worden. Er zijn ideeën en er zal
uitgetest worden, maar het resultaat… dat is afwachten. De tactiek van
de verrassing zal z’n werk wel doen.
VERNERI POHJOLA GROUP plays PEKKA
(FI)
Snel, noem drie Finse
jazzmuzikanten! De kans is groot dat u bleef steken bij
één of twee. Of misschien geen. De Finnen zijn een van de kleinere
spelers binnen de Europese jazz. Nochtans zijn er recent een paar kerels
opgestaan die verandering willen brengen in dat beeld. Pohjola kwam uit
een jazzfamilie, want zijn vader, bassist/componist Pekka, verwierf faam
als een cruciale Finse muzikant op de wip tussen progressieve rock en
fusion. Dat is niet de koers die de zoon zou volgen, want die koos
resoluut voor de akoestische jazz. Niet zonder gevolg, want hij kon de
lofbetuigingen op elkaar stapelen na het verschijnen van Bullhorn
(2015) bij het Britse Edition. Daarbij valt op dat Pohjola eigenlijk
wegblijft van het etherische geluid dat vaak op de Noordelijke jazz
gekleefd wordt. Hij is ook geen
barricadebestormer of muzikant die het moet hebben van bruuske
stijlbreuken of hoge volumes. Nee, Pohjola is vooral een allrounder
die zich comfortabel voelt binnen elegante bedachtzaamheid én bruisende
jazz van de vingerknip, met een trefzekere sound en melodisch vernuft.
Het werk van zijn vader, daar hield hij zich ver vanaf, tot hij in 2016
overgehaald werd tot een performance van diens composities en besefte
dat het bijzonder was om in die nalatenschap te duiken en er zijn eigen
draai aan te geven. Naar de toekomst vanuit het verleden, ook dat is
jazz.
ANGLES7 (SE)
Martin Küchens oeuvre kent een
schizofrene tweespalt. Enerzijds zijn er de projecten die inzetten op
klankonderzoek dat zich vaak afspeelt op fluisterniveau. Anderzijds zijn
er de jazzprojecten die het net zoeken bij het expressieve gedender en
de grote emoties. Het voorbije decennium is Angles uitgegroeid tot zijn
meest geliefde band. Hij brengt een resem Scandinavische meesters bij
elkaar en vooral: Küchen schrijft composities die door merg en been
gaan, overrompelen met tumult en een knoert van een hart. De aanpak,
weelderige bezetting en woelige groepssound doen denken aan de
hyper-expressieve ensembles van Charles Mingus op zijn klassieke platen. De stukken worden uitgevoerd met
een uitbundige energie, een combinatie van souplesse en hechtheid, en
een voortdurende afwisseling van vurig ensemblespel en solomomenten. Het
is warmbloedige jazz, maar die kan net zo goed uit Oost-Europa of zelfs
Afrika komen, want Küchen injecteert zijn composities met Balkanblues en
dansbare ritmes. Concerten voelen soms aan als wilde straatfeesten in
diverse uithoeken van de wereld. Mooie bonus is dat Küchen en zijn bende
ook sociaal geëngageerd zijn en politieke wantoestanden aanklagen. Het
resultaat is muziek die je aanzet tot dansen, meeneemt op een rit van
pijn en ontroering, maar ook laat proeven van euforie en pure onverdunde
emotie.
20:30 | Cultuurcentrum Mechelen |
RAGINI TRIO FEAT. BOJAN Z & SAWANI MUDGAL 22:00 | Sint-Romboutskathedraal |
VVOLK
CHRISTIAN WALLUMRØD
ENSEMBLE (NO)
Weinig muzikanten hebben de
Noorse scene de voorbije twintig jaar zo sterk gekleurd als toetsenist
en componist Christian Wallumrød. In zijn muziek worden improvisatie,
kerkmuziek, eeuwenoude folktradities, bedachtzame jazz en vroege
polyfonie bij elkaar gebracht in een verfijnde taal waarin zelfs het
kleinste detail een rol te vervullen heeft. Wallumrød maakt, ondanks het
feit dat hij zich naar eigen zeggen ook laat inspireren door techno, dan
ook geen muziek voor de benen, maar voor het hart en het hoofd. Muziek
om intens te beluisteren, of het nu gaat om de traag ontwikkelende
improvisaties van het kwartet Dans Les Arbres of de eigenzinnige
composities van zijn Ensemble. Met die band, die eigenlijk ook
fungeert als een leerschool voor heel wat talent, vond hij eerst
onderdak bij ECM. Het zesde album, Kurzsam and Fulger, verscheen
op het jonge Hubro. Opnieuw werd duidelijk dat met de huidige bezetting
een vervolg gebreid werd aan een verhaal dat tegelijkertijd puur,
ascetisch, rijk en gelaagd is. De muzikanten grijpen de composities aan
voor groepsinteractie en individuele verkenning via talloze registers,
waarbij de lijn tussen compositie en improvisatie verglijdt als zand
tussen de vingers. Het is een meditatieve, bedachtzame sound die vaak
statisch is en toch nooit ophoudt met transformeren. Een oefening in
verfijning die behendig de genrehokjes ontwijkt.
exclusief Belgisch concert !
RAGINI TRIO FEAT.
BOJAN Z & SAWANI MUDGAL (BE/FR/RS/IN)
Jazzmuzikanten hebben altijd al
over de muurtjes geloerd. Vreemdgaan zit er eigenlijk van nature in.
Afrika, de Balkan, het Hoge Noorden; regelmatig duiken ze op bij
artiesten die het nog een beetje verder gaan zoeken dan bij de
Amerikaanse jazz en de eigen volkstradities. Het Oosten is ook al lang
geen onbekend gebied meer. In eigen land is vooral Nathan Daems een
onverzadigbare expert van het eigen maken van exotische genres. Of het
nu gaat om de Ethio-jazz of de Indische muziek, die hij verkent
met bassist Marco Bardoscia en Lander Gyselinck; hij gaat een paar
stappen verder dan het aanbrengen van een kosmetisch laagje. Voor Daems & co. is dit geen
vrijblijvend spel, maar een poging tot diepgaande assimilatie. Met
resultaat, want het Ragini Trio bewees uitvoerig uit het juiste hout
gesneden te zijn. Voor BRAND! en STORM! werken ze een nieuwe creatie
uit, waarbij het aftasten van de grenzen van hedendaagse jazz en
Indische raga gebeurt in het gezelschap van twee opvallende gasten. De
eerste is de Frans-Servische toppianist Bojan Z, die als een van
de eersten aan de slag ging met het versmelten van jazz en Balkanmuziek.
Sluitstuk van deze band is de jonge Indische zangeres Sawani Mudgal. En
zo verschuiven Oostende en Mechelen even naar het Oosten.
co-productie met STORM! (Oostende) VVOLK (BE/FR/LT/LU)
BRAND! start in de
Sint-Romboutskathedraal met de golvende klanken van Niels Van Heertums
euphonium en sluit er af met een 18-koppige bezetting waar Van Heertum
ook deel van uitmaakt. Broers Bert (gitaar) en Stijn Cools (drums) zijn
intussen goed voor enkele van de meest fascinerende Belgische bands in
de jazz en improvisatie. Hun ‘Book Of Air’ is een geheel van composities
waarmee ze op zoek gaan naar de impact van tijd op de perceptie van
geluid. Concreter: stel dat je je niet beperkt tot composities van een
paar minuten, maar dat je ze uitvoert in slow motion. De noten,
akkoorden en interactie worden haast eindeloos gerekt, waardoor zowel
performer als luisteraar geconfronteerd worden met pure
klankeigenschappen. Met XL-ensemble vvolk werden al
performances gespeeld die duurden van zonsondergang tot zonsopgang.
Effecten van zo’n aanpak: de klassieke hiërarchie van een band wordt
compleet op z’n kop gezet. Elk lid kan een gelijke bijdrage leveren.
Elke klank telt. Naar eigen zeggen spelen de muzikanten soms zelfs
klassieke standards, maar dan zo traag dat ze niet meer te
herkennen zijn. Het orkest creëert een hypnotiserende ervaring die de
luisteraar volledig inpakt met een bad van geluid, zodat die een échte
kracht van verandering aan den lijve ondervindt.
Lezing maandag 06-11
| 19:30 | Cultuurcentrum Mechelen | Lezing door Joris
Preckler | 100 jaar jazz (i.s.m. Conservatorium Mechelen) Filmhuis dinsdag 07-11 | 20:30 |
Cultuurcentrum Mechelen | jazzdocumentaire JUUL’S EARS (i.s.m. Filmhuis
Mechelen)
Maandag 6/11, 19:30u – 100 jaar jazz / Lezing door Joris Preckler
In 1917 verscheen “Livery Stable
Blues” van The Original Dixieland Jass Band. Het wordt nu algemeen
beschouwd als het officiële startschot van de jazz, dat de voorbije eeuw
een waanzinnige evolutie doormaakte. Joris Preckler, jazzkenner en
programmasamensteller bij Klara, vertelt over de wortels en de
onwaarschijnlijke geschiedenis van de jazz, van de begindagen in New
Orleans, over de hoogdagen van de swing, de revolutie van de bebop en de
vertakkingen van de moderne jazz tot de geluiden van vandaag. Daarbij is
er aandacht voor de belangrijkste stromingen en figuren van toen en nu.
Locatie: Cultuurcentrum
Mechelen
Dinsdag 7/11, 20:30u – jazzdocumentaire Juul’s Ears - première
Juul’s Ears is een portret
van, en ode aan, de in 2008 overleden Juul Anthonissen: vermaard
jazzkenner, -verzamelaar en –journalist, oprichter van de befaamde
Hnita Jazz Club en onvermoeibare promotor van de jazz. Begin jaren vijftig
ruilt Juul z’n koersfiets in voor een platenspeler en een eerste lading
vinyl. De rest is jazzgeschiedenis. Misschien even inademen? Chet Baker,
Keith Jarrett, Charles Mingus, Sun Ra, Bill Evans, Toots Thielemans,
Dexter Gordon, Archie Shepp, Art Blakey, Pharoah Sanders, Hank
Mobley, Woody Shaw, Freddie Hubbard, Clark Terry en meer. Allemaal doken
ze op in die unieke jazzclub in Heist-op-den-berg, waar tot vandaag het
kruim van de internationale jazz verschijnt.
Locatie: Cultuurcentrum
Mechelen
PRAKTISCH
Lezing maandag 06-11
| 19:30 | gratis, mits reservatie Filmhuis dinsdag 07-11
| 20:30 | 6 EUR (basisticket) - 4 EUR
filmhuiskorting/reductietarief Dagticket donderdag 09-11
| 19:00 | 20 EUR VVK - 25 EUR aan de kassa (incl.
gratis openingsconcert 17:00 in de Kathedraal) Dagticket vrijdag 10-11
| 19:00 | 20 EUR VVK - 25 EUR aan de kassa Dagticket zaterdag 11-11
| 19:00 | 20 EUR VVK - 25 EUR aan de kassa RESERVATIES: BRAND! en RAND! INFO: ORGANISATOREN
|
||
© JAZZEPOES