back to start !

 

BRAND!

 

 

     
     
 

PROGRAMMA


 
     
     
     
 

CONCERTVERSLAGEN  

 

RAND !

 

DO 9 NOV

 

VRIJ 10 NOV

 

ZAT 11 NOV

 


 
     
     
     
     
   
 




 



geluisterd  ! ...



 
 
     
     
 

Joris Preckler is een aanstekelijke enthousiasteling ! Zeker als het jazz betreft want dat wisten
diegenen die hem al bezig zagen tijdens een lezing mij op voorhand al mee te geven. Voor een volledig bezet koor van de Minderbroederskerk in het Cultuurcentrum van Mechelen kon die maandag 6 November gedurende een tweetal uur geïnteresseerden weten te boeien met het verhaal van 100 jaar jazz. Weliswaar werd hier enkel de oorsprong uit het land waar alles begon, de U.S.A., belicht, wat op zich al een heel huzarenstukje betreft om dat in zo’n korte tijd te doen, het Europa hoofdstuk, da’s wellicht daarbij een ander verhaal. Joris kon waarschijnlijk nog uren (en dagen...) langer doorgaan want de geschiedenis van deze muzieksoort met al z’n stijlen en tientallen markante hoofdrolspelers en songs en verhaaltjes kan je beslist meerdere avonden bezig houden. Juul (Anthonissen) van wie de documentaire ‘Juul’s Ears’ morgenavond in première hier wordt voorgesteld, kon dat ook, die was door eenzelfde vuur aangestoken, aardig passend voor het BRAND! Festival, niet? In zijn vlammende betoog waarbij die aan de start helaas afzag van het gebruik van een microfoon, ging het meermaals gedurende de jazz-tijdlijn over ‘ontploffingen’ en ‘explosies’ telkens ‘de jazz’ aan weer een belangrijk keerpunt toe was. Hij voorzag zijn voordracht overvloedig met korte (of wat langere) muziekfragmenten, maakte het belang duidelijk van figuren als Louis Armstrong, Miles Davis, Charlie Parker, Thelonious Monk en zovele anderen meer en documenteerde dat met vele, vele foto’s, centraal geprojecteerd op doek. Het verhaal, de ontstaansgeschiedenis van jazz, daar leerden we, buiten wat details, niet écht méér van bij, da’s de meesten onder ons al een bekend verhaal. ’T Waren echter vooral die details, de kleine weetjes, die het ‘m voor mij deden en het is duidelijk het passioneel opgraven daarvan door Joris, een ware jazzfanaat, die maakten dat het een levendig verhaal werd en geen droge materie. Een leerrijke avond werd het en Joris drong aan op het aanstippen, het aankruisen van data, namen en gebeurtenissen zodat je later zelf verder onderzoekswerk zou kunnen verrichten indien je dat wenste. Daarom ook had-ie héél wat boeken bij die als het ware aan mijn voeten uitgestald lagen en die hij oprecht kon aanbevelen om daarin te gaan bladeren en lezen. Aanbevolen lezing dus als-ie bij jou nog es in de buurt komt al kan ik van mijn kant hém aanbevelen om bvb. een wireless head microphone te gebruiken tijdens het betoog. Dat zou hem de vrijheid verschaffen om van hier naar daar te lopen zonder dat-ie wat hoeft vast te houden, de muziek zou daarbij automatisch dimmen wanneer die zou beginnen te spreken en het publiek zou d’er absoluut meer aan hebben qua verstaanbaarheid. Toch absoluut een dik applaus waard, deze primo Joris Preckler die duidelijk wel weet waarover die spreekt ! En bij deze gaat met RAND ! het vuur aan de lont van BRAND!

 
 

 

 
     
  Winus

 
     
     
 
     
     
 

 
     
  gezien ! ...


 
     
     
 

 
     
     
 
     
     
  Zelf ben ik een tikkeltje (een tikkeltje maar..) te jong om alle voorgaande locaties van Juul’s Hnita te hebben meegemaakt …of zat ik in Heist ‘in ’t Pleintje’ bij Polle Pap, Paul Michiels, ..voormalig melkboer, nu één van onze nationale topsingers ? of zat ik in ‘De Groene Panter’, hardrock dancing alwaar je bestelde met de bak en er een aftrekker bij kreeg? Alleszins kreeg ik pas later de Hnita, daar waar die nu wat vervallen staat, in het vizier. Juul kende ik, al was het toen hélemaal niet persoonlijk wegens ikke snotneus, vanuit de school, de bekende Keerbergse KAK alwaar Juul ons tijdens de middag en intussen al zovele jaren terug ! van muzikale opvoeding voorzag met jazzconcerten waar die ongetwijfeld héél wat groten ook mee naartoe bracht…ik kende d’er niks van toen en het jazzvuur begon mij ook jaren later pas écht aan te steken. In de huidige Hnita hoeve dus leerde ik Juul vele jaren later opnieuw en beter kennen. Ik denk dan ook graag aan hem terug , net als de zovele bekenden die je daar zag en die steeds graag weer kwamen afzakken want ’t was (en is nog steeds!) toch een wonderlijke omgeving ook voor een jazzclub ? Juul’s Ears’, de documentaire, ineengestoken door Philippe Cortens, Bob Maes en Carlo Dieltjens, vertelt op een warme geestige manier over de passie van een man die er z’n geliefde koersvelo voor afstond, een leven voor jazz, de muziek maar zeker en eerst en vooral ook voor de mensen achter de muziek. Jos Moons (trompettist, orkestleider) lijkt in de documentaire zowat de centrale verteller maar d’er zijn d’er meer hoor die hun verhaal komen doen, dikwijls incluis vele plezantigheidjes. Het moet voor zoon Peter (die nu de Hnita runt) een hele eer zijn om dat allemaal aan te zien. Ook hij komt natuurlijk zelf meermaals in de documentaire aan bod, bezoekt ook de vorige locaties en bijna locatie (een vliegtuig !) om daar herinneringen bij op te halen. Schitterend ook om zien hoe warmmenselijk de geïnterviewde muzikanten over hun vroegere relatie met Juul praten (John Scofield, Marc Ribot, Archie Shepp, Sonny Rollins, Toots en vele anderen…heerlijk om vertrouwde beelden te zien uit de keuken alwaar boerenkost werd bereid voor internationaal talent….alleen in Vlaanderen kan dit ! Een waarachtig mooi document is deze documentaire die aan het eind afgesloten wordt door de song ‘Juul’s Ears’ (naar Etienne Verschueren) in de Hnita hoeve gespeeld door een bont gezelschap (ik meen Cel Van Overberghe, Charles Loos, Dré Pallemaerts, Daan….)

Gezien, maar ik bekijk ‘m graag nog es terug ook !


 
 

 

 
     
  Winus

 
     
     
 
 
 

 

 

 

 ©  JAZZEPOES

 

 

 

up again !

 

 

back to start !