zaterdag 11 Augustus
© Michel Proesmans
Middelheim loves Family
Ben Sluijs Quartet
hoofdpodium 15u30
Ben Sluijs (saxofoon), Bram De Looze (piano), Lennart Heyndels
(contrabas), Dré Pallemaerts (drums)
Twee jaar geleden speelden ze nog in de club stage en
nu openen ze deze Jazz Middelheimdag op het grote podium. Het is altijd
een plezier om Ben aan het werk te zien en te horen in al zijn formaties
door de jaren heen.
Hij brengt een heerlijk concert in verschillende sferen met verfijnde
mooie versieringen, dan eens krachtig maar met veel finesse met een
aandachtig luisterend publiek. Hij heeft er zelf van genoten en hij zit
diep in de muziek, al zoekende, soms onstabiel maar alles komt goed en
de puzzelstukjes passen weer in mekaar. Het gaat allemaal vlot ook met
die twee jonge muzikanten erbij om een groepsklank neer te zetten zoals
Ben het in gedachten heeft.
De pianist Bram oogt al erg mature en weeft klassiek
en impressionistische elementen in zijn spel en Bram houdt ook van
traditie en Lennart met zijn stevige groove op bas kan ook erg open
spelen en master Dré stuurt mee de muziek en neemt initiatief en zit ook
erg in de muziek. Hij heeft graag dat iedereen er voor gaat.
‘Miles behind’ van Ben Sluijs gaat over het zoeken
naar de klank van Miles. Sinds twee jaar speelt Ben op alt fluit wat
mooi past tussen zijn sax en de andere fluit die hij al bezat. Hij
illustreert dit ook in het Afrikaans getinte nummer ‘Jemima’ opgedragen
aan een oud Afrikaans schoolvriendinnetje van zijn dochter. Ze spelen de
meeste nummers van zijn vers uitgekomen plaat ‘Particles’. Hij speelt
nog iets voor een zangvogel waarvan ik de naam niet heb onthouden maar
mooi en ingetogen en zweverig is dan weer ‘Ice crystal’ gevolgd door een
uptempo stuk ‘cell mates’ waarin Dré de zaak kan opzwepen in het
bopachtige nummer met wat hoeken en kanten. Ook spelen ze nog het
titelnummer ‘Particles’. Een staande ovatie volgt en er zullen er nog
meer volgen vandaag.
Michel Proesmans
Robin Verheyen Quartet
hoofdpodium 17u30
Robin Verheyen (saxofoon), Marc Copland (piano), Drew Gress (contrabas),
Billy Hart (drums)
Robin Verheyen, inmiddels 35 jaar, presenteert hier
als artist in residence een dream quartet met zijn Amerikaanse vrienden
zeg maar. Ze hebben een plaat opgenomen ‘When the Birds Leave’, in
New York waar Robin al ruim 10 jaar woont en geniet om te spelen met
Amerikaanse muzikanten. Met pianist Marc Copland (70) en bassist Drew
Gress (58) heeft hij al albums gemaakt en ze kozen samen voor de
legendarische drummer Billy Hart (77) aan hun zijde. Billy Hart is op
zichzelf al een stukje jazzgeschiedenis die bij zovele grote muzikanten
heeft gespeeld waaronder Miles op albums als ‘Tutu’ en ‘On the corner’.
En met deze groep gaan ze toeren en natuurlijk doen ze België daarbij
aan.
Voor zijn dreamteam schrijft Robin geen complexe gelaagde arrangementen
zoals in zijn vorige platen maar levert hij een rudimentair grondplan
waarmee al dat talent aan de slag kan. De muzikanten weten reeds hoe
goed Verheyen wel is. Copland legt zijn poetische accenten in de muziek.
Ze spelen een uitgebalanceerd concert met ballads van Paul Motian en een
nummer van Drew Gress. Je kan migrerende vogels zien voorbijkomen die
verwijzen naar het titelnummer van de plaat ‘When The Birds Leave’. Ze
spelen toch een afwisselende set met enkele ballads van Paul Motian
‘Melody For Paul #1’ , en ook van Drew Gress. In een klein dorpje van
11000 inwoners in Ijsland ‘Stykkishólmur’ kampt Robin met zichzelf in
enkele felle intieme solo’s op sopraansax. Ook mooi is zijn vrolijker
nummer ‘Vesper’.
Het is mooi om Robin hier te zien schitteren in eigen land met zijn
internationale vrienden van faam. De afgelopen jaren heeft het bredere
publiek in de Benelux en ver daarbuiten kunnen kennis maken met Robin
met de band TaxiWars maar de thuisbasis NY blijft toch voor Robin een
bron van ontwikkeling.
Met het eigen nummer van Robin ‘Jabali’s way’, genoemd naar de bijnaam
die Billy Hart genoot in de band van Herbie Hancock, sluiten ze hun
explosieve set af onder luid applaus en met een staande ovatie. Een
ontketende Robin Verheyen in dat laatste stuk, die scheurt en diepgaat
en klanken tovert uit zijn sax. De heren signeren opgelucht na de set
aan de cd stand.
Michel Proesmans
Fred Hersch Trio
hoofdpodium 19u30
Fred Hersch (piano), John Hébert (contrabas), Eric McPherson (drums)
Het is een hele eer zegt presentratrice Lies Steppe om
één van de grootste hedendaagse pianisten te mogen voorstellen. Hij
heeft 30 albums en 10 Grammy nominaties op zijn palmares en met het trio
vandaag maken ze al zes albums samen over een periode van ruim 10 jaar.
Al wat hij doet is speels, lyrisch en fantasierijk. Achter zijn tengere
verschijning op zijn 62ste schuilt een straf verhaal dat je kan lezen in
zijn autobiografie ‘Good Things Happen Slowly’ en in zijn film ‘the
ballad of Fred Hersch’ met een openheid over zijn geaardheid en strijd
tegen aids. Na een lange coma van 2 maand in 2008 komt hij sterker terug
dan voorheen. Hij is een muzikant die blijft groeien en evolueren en
zijn tweede kans nauw ter harte neemt. Hij staat hier voor de derde keer
en ik ben blij dat ik hem hier op dit festival destijds heb leren kennen
want zijn solo piano albums zijn om van te snoepen.
Hij opent met het toegankelijke en rustige ‘Plainsong’ van zijn recente
piano solo plaat ‘Open book’. Hij speelt al ruim 40 jaar en heeft o.a.
Brad Mehldau gevormd. In zijn repertoire eert hij graag pianist A.C.
Jobim met ‘Sad poet’ met op het einde hiervan een verkwikkende drumsolo
van McPherson. Hij weet dit enkele keren ook te doen door zacht subtiel
met de brushes en toms om te gaan zodat de tent aandachtig luistert. In
het vrolijke 'Newklypso (For Sonny Rollins, nickname Newk die houdt van
calypso muziek)' geeft McPherson een lange niet langdradige drumsolo. En
ook bassist Hébert grijpt hier en daar zijn kans zoals in 'Bristol Fog’
opgedragen aan John Taylor, die hij de beste Europese pianist vindt.
Ze spelen ook een medley van 3 kleine stukken ‘Snape Maltings’ over een
stadje in Engeland waar Benjamin Britten leefde, het hoekige ‘Scuttlers’
zoals de krabben op een strand en ‘Skipping’ van zijn recente ‘live in
Europe’ trio plaat. Ze vervolgen met de mooie ballade ‘For no one’ van
the Beatles uit hun album Revolver, hier omgevormd tot een elegante
jazzsong. Voor ze eindigen met een Monkske roept Hersch het publiek op
om allemaal tegelijk te zeggen ‘happy 50th wedding anniversary Abe and
Eileen’ voor de ouders van de bassist. Dan kan die dat filmpje en foto
versturen naar zijn ouders via zijn smartphone. Grappig is dat. En dat
zetten ze ‘Round Midnight’ in aaneengeregen met ‘We see’ van Monk en het
publiek is er stil van geworden. Als bis volgt nog een korte
intieme versie van Billy Joel’s 'And so it goes'. Het is voor mij het
toppunt van de dag. Dat ze dat ook maar uitbrengen op cd zoals andere
oude Jazz Middelheim opnamen.
Michel Proesmans
Jazz Loves Disney
hoofdpodium 21u30
The Amazing Keystone Big Band, geleid door Bastien Ballaz (trombone),
Jon Boutellier (saxofoon), Fred Nardin (piano), David Enhco (trompet)
Trompetten: Vincent Labarre, Thierry Seneau, Félicien Bouchot & David
Enhco
Trombones: Loïc Bachevillier, Bastien Ballaz, Aloïs Benoit & Sylvain
Thomas
Saxofonen: Kenny Jeanney, Pierre Desassis, Jon Boutellier, Eric Prost &
Ghyslain Regard
Ritmesectie : Fred Nardin (piano), Thibaut François (gitaar), Patrick
Maradan (contrabas), Romain Sarron (drums)
Vocals: Selah Sue, Ben l'Oncle Soul, Hugh Coltman, China Moses en Myles
Sanko.
In het project "Jazz loves Disney" en gelijknamige cd
gaat het om een band die melodieën uit klassieke Disneyfilms in een
nieuw jazzkleedje stopt met een keur aan vocalisten.
Hier zijn het niet dezelfde vocalisten als op de
plaat, enkel Selah Sue die pas op het einde slechts één nr zingt ‘So
this is love’ de liefdeswals uit Assepoester.
Verder zingen nog Hugh Coltman en China Moses
mee uit de eerste cd van Jazz loves Disney, al klinken die niet zo
overtuigend. Je hoort me al komen, het werd geen feestelijke afsluiter
van de dag. Ik vond het een te platte bedoening en we laten ons teveel
meeslepen in de commerciële successen van die Disney platen.
Het beste vind ik nog als de band instrumentaal speelt en brengt ons de
nodige Broadway stijl. Het is een groep van voortreffelijke muzikanten,
dat wel. En ook die Nederlandse uitleg bij elk nummer door Michiel
Veenstra (radio-dj voor de NTR op 3FM) is er teveel aan voor mij. Zet
een Vlaamse presentatrice er aan voor de moeite. Natuurlijk horen we
veel herkenbare nummers die uit ons collectief geheugen komen.
Hugh Coltman mag de spits afbijten met 'Hakuna Matata' en brengt eerder
een matte duffe versie uit die film The Lion King. Als dochter van Dee
Dee Bridgewater zijn jazz en R&B er bij China Moses met de paplepel
ingegoten. Je hoort haar heldinnen Dinah Washington en Nina Simone
doorklinken in haar stemgeluid. Zij brengt gelukkig meer kleur en
overtuigende stemgeluiden voort in enkele nummers zoals de
Pinocchio-song 'When You Wish Upon a Star' of 'Why Don't You Do Right?'
van Peggy Lee, dat gebruikt is in de film Who Framed Roger Rabbit. Zij
is voor mij de zangeres van de avond.
Andere zangers zoals Myles Sanko heeft een te geforceerde stem en
overtuigt me minder in 'Beauty and the Beast' en brengt een iets te
platte classic 'Someday My Prince Will Come' van Sneeuwwitje, dan nog
liever Miles natuurlijk. Hij bezingt 'Stay Awake' uit Mary Poppins en
'Ev’rybody Wants To Be A Cat' uit The Aristocats. Ook de Franse
soulzanger Ben l'Oncle Soul zingt maar één song 'I Wan'na Be Like You'
uit Jungle Book. Hierin zit wel een pittige trompetsolo verweven.
Coltman herpakt zich een beetje naar het einde met 'You've Got Friend in
Me' van Randy Newman uit de Toy Story-film en het opzwepende 'Prince
Ali' uit Aladdin.
Er volgt wel een feestelijk afsluiting van de band met 'Under The Sea'
uit de kleine zeemeermin waarvoor alle aanwezige vocalisten verzamelden
op het podium (zonder Selah Sue !).
Waar is de tijd dat er andere big bands de avond wel feestelijke
afsluiten. Tja die zijn schaars en kosten meer denk ik.
Michel Proesmans
Sylvain Rifflet & Joce Mienniel Duo |
Sylvain Rifflet Moondog Influences|
Sylvain Rifflet Mechanics
|
Sylvain Rifflet Re-Focus
club stage 16u50 -18u50 -
20u50 - 23U00
Sylvain
Rifflet (saxofoon), Joce Mienniel (fluit, elektronica) ,
Sylvain Rifflet (saxofoon), Joce Mienniel (fluit), Philippe Gordiani
(gitaar), Benjamin Flament (drums & percussie) ,
Sylvain Rifflet (saxofoon), Joce Mienniel
(fluit), Philippe Gordiani (gitaar), Benjamin Flament (drums &
percussie)
,BSylvain Rifflet (saxofoon), Mathieu
Herzog (dirigent), Florent Nisse (contrabas), Guillaume Lantonnet (drums
& percussie), Appassionato strijkensemble met Hélène Maréchaux, Akémi
Fillon, Maria Mosconi & Darima Tcyrempilova
De garden stage vergeten we ook niet en daar prijkt 4x
Sylvain Rifflet.
De Franse saxofonist, klarinettist en componist Sylvain Rifflet is bij
het grote publiek niet zo bekend maar het is een intrigerende figuur.
Hij is de incarnatie van de 21ste eeuwse jazz. Hij combineert moderne
jazz met het minimalisme uit NY. Hij speelt vier sets in 4 sferen.
Het eerste concert is gericht op de NY scene met minimalisme van Steve
Reich en Philip Glass. Zij luisteren goed naar mekaar en spelen in duo
een intieme minimalistische set.
De tweede set is voor de repetitieve muziek van
Moondog, alias De 'Viking of Sixth Avenue' en is de artiestennaam van
Louis T. Hardin (°1916-+1999), een Amerikaans componist, musicus en
dichter. Moondog was bevriend met Leonard Bernstein, Marlon Brando,
Julie Andrews, Diane Arbus, Charlie Parker... Andy Warhol ontwierp de
platenhoes van zijn album 'The story of Moondog'. De Coen Brothers
gebruikten zijn muziek in 'The big Lebowski'. Ze brengen ons naar hogere
sferen zo blijkt.
In de set 'Mechanics' blikt hij terug op zijn album uit 2015 dat in
feite een mix is van Steve Reich en Moondog met de nadruk op ritme en
lyriek gekruid met ambiance. Een mooie prestatie.
‘Re-Focus’ is genoemd naar de plaat Focus van Stan
Getz with strings uit 1961. In dit project blikt Rifflet terug naar de
plaat die hij als tiener ontdekte. Het is zijn droom om deze mix tussen
klassiek en jazz hier te vertolken op eigen wijze met vier vrouwelijke
strijkers erbij. Ze slagen hier heel mooi in tot besluit van de vele
muziek hier op Jazz Middelheim.
Michel Proesmans
|