|
zondag 12 Augustus
© Michel Proesmans
(Ludieke) Power en ontroering sluiten af
Aka Moon
hoofdpodium 14u00
Fabrizio Cassol (altsaxofoon), Michel Hatzigeorgiou (elektrische bas),
Stéphane Galland (drums)
Vroeg op de namiddag op de slotdag is Park Den Brandt
behoorlijk goed. Het is heel leuk vertoeven daar en Aka Moon gaat terug
naar de bron met hun beginformatie als trirumviraat. Dat trio viert al
zijn 25ste verjaardag met een nieuw album “NOW”. Het zijn drie echte
gabbers die mekaar door en door kennen vanaf hun reis destijds bij de
pygmeeën waar speciale ritmes deel gaan uitmaken van hun repertoire en
later gevolgd worden met andere reizen uit het Oosten zoals India en ook
andere groepsnamen en uitbreidingen. Ze gaan in hun muziek thema’s als
migratie en culturele diversiteit niet schuwen.
Fabrizio ziet eruit als een grijze Fellaini met zijn weelderig kapsel.
Michel is erg funky op de bas en geeft regelmatig een solo en Stéphane
roffelt geweldig met veel cymbalen. Het is een formatie waarin de
synergie uitstraalt en de strakheid. Er is inderdaad al veel volk en met
hoog volume trekken ze veel volk naar de tent. Het is al warmer dan
gisteren. De mensen knikken mee op het ritme van korte sax uithalen,
stuwende baslijnen en stevige drumwerk. Zonder veel poespas of uitleg
geven ze blijk van hun degelijkheid die iets te weinig afwisseling
biedt. Misschien een ander land met ritmes verkennen ?
Michel Proesmans
|
Splinternieuw powerwerk, ingespeeld
in een Belgische tour, hyper dynamisch zoals we van hen gewend zijn. Dus ook
niks nieuw onder de zon op het nieuwe werkstuk ‘Now’, geschreven door
Fabrizio Cassol . De sterkte van het concept is ook zijn zwakke kant, met
maar drie protagonisten op het podium het mooie weer maken is geen
eenvoudige opgave. Uiteindelijk is en blijft het een ritmesectie mét sax,
meer is er niet. Bassist Michel Hatzigeorgiou draagt het geheel, construeert
de frames waarrond het verdere verhaal wordt opgebouwd. En het zijn en
blijven topmuzikanten die door hun dynamiek en gebaldheid de tent meekregen,
zelfs zo vroeg in de namiddag.
|
|
|
Luque |
|
|
Baron - De Looze - Verheyen
hoofdpodium 16u00
Joey Baron (drums), Bram De Looze (piano), Robin Verheyen (saxofoon)
Nog mooier is deze unieke combinatie rond artist in
residence Robin Verheyen met de jonge sterpianist van België Bram de
Looze gesteund door de immer goedlachse internationale drummer Joey
Baron (van John Zorn’s Massada en dergelijke). Met deze groep kan het
alle richtingen uitgaan en er hangt al spanning in de lucht. Het zijn
allemaal virtuozen op hun instrument.
Het toont de vele facetten van Robin: de jazzpop TaxiWars, de moderne
jazz met Copland, Gress en Hart waarin Robin heel sterk naar voren komt
en nu een gans andere bezetting, ook om U tegen te zeggen. Dit trio
onstond al van dat legendarisch optreden in Bozar vorig jaar tijdens de
viering van 100 j Monk. Na het concert vandaag gaan ze de studio in om
een album op te nemen.
Vandaag is het rustiger, subtiel en complex tegelijk en het heeft ook
iets weg van kamermuziek en die duivelse Monk komt weer eens om de hoek
kijken met “Boo Boo’s Birthday” en “Oska T.”. Het klinkt behoorlijk
onvoorspelbaar en professioneel dat wel. Iets minder zijn de 3 solo’s na
mekaar van sax, piano en drums maar daarna komen ze weer prima samen en
zo zijn ze het best als trio en het publiek vindt het prima. We wachten
vol spanning op de cd.
Michel Proesmans
|
Drie verschillende generaties dat is
wel het bijzonderste en opvallendste aan deze samenstelling. Wat natuurlijk
geen maat is om mee te meten, gewoon een mateloos getalenteerd trio,
leeftijd van geen belang. Joey, een oudgediende van het verfijnde drum &
slagwerk heeft samen met Robin en Bram al een Europese tour afgewerkt, wat
ook in deze meer dan evenwichtige set te horen was. Robin gaf de indruk wat
gas terug te nemen om mooi te passen bij zijn meer lyrische compagnons. Een
voorsmaakje van een nog te releasen CD/LP, wat wij met gepaste
fijnproeverige attentie savoureerden. Geen spetterend vuurwerk maar degelijk
somwijlen ingetogen stukje fijnkost wat de tent muisstil maakt tot het
eindapplaus in alle hevigheid kon losbarsten.
|
|
|
Luque |
|
|
Steve Coleman & The Five Elements
hoofdpodium 18u00
Steve Coleman (altsaxofoon), Kokayi (vocals), Jonathan Finlayson
(trompet), Anthony Tidd (elektrische bas), Sean Rickman (drums)
De figuur Steve Coleman op sax brengt met zijn
verjongde band, the Five Elements, een afwisselende set. Aanvankelijk
groovy tot reggae en eerder wat mak ontplooien ze zich tot een gedreven
formatie met de nodige spanning en pittige solo’s en uptempo stukken. De
tandem van trompet en sax verbluffen met strakke golvende lijnen
ondersteund door de turbulente ritmesectie. De zwarte iets dikkere
rapper zeg maar weet met zijn korte zinnen en woorden haast scattend het
ritme van de muziek te volgen en naar een climax te gaan die het publiek
juichend beantwoord.
Michel Proesmans
|
Laat ons een kat een kat noemen, dit
was de sterkste set van de dag, punt. Kokayi kon zelfs mij meekrijgen met
zijn uiterst sterke vocale esbattementen. Zij pasten wonderwel in het
geheel, vocalisten moeten mij de indruk geven zichzelf eerst en vooral als
muzikant te zien en daarin slaagde Kokayi volledig. Mooie zingerij was niet
aan hem besteed, hij leek een instrument als de anderen. Wat ik verder
hoorde paste perfect in het geluidsdecorum dat we van Coleman kennen van
zijn uitgebreide reeks uitgaven, steeds pareltjes in je verzameling. En voor
de rest was Steve Coleman & The Five Elements wat er van te verwachten viel,
gedreven, geëngageerde, harde hedendaagse jazz die, hoewel terug te gaan op
de oude hardere jazz geschiedenis, stak het geheel in een (net niet)
hiphopjasje. Drive, uiterst sterke drive, met als afsluiter een a capella
stuk met alleen de drum en handslagwerk als ondersteuning, ijzersterk, net
als de set al geweest was. Mijn topper van de dag.
|
|
|
Luque |
|
|
Archie Shepp Tribute to John Coltrane with special guest Randy
Brecker
hoofdpodium 20u00
Archie Shepp (sax), Randy Brecker (trompet), Carl Henri Morisset
(piano), Hamid Drake (drums), Reggie Washington (contras), Marion Rampal
(zang)
Archie Shepp is al een kranige tachtiger en
speelt zittend op sax en tracht een eerbetoon te brengen aan Coltrane
dat eerder een soort ironisch terugkijken is op zijn eigen carrière. Hij
was in de jaren '60 de voorman van de free generation toen met rauwe
tenorsaxsolo’s maar nu is hij toch te fel afgezwakt me dunkt. Ze
duikelen wel in de echte jazz met zijn plaat destijds van ‘Shepps Four
For Trane’ uit 1964. Hij heeft ook wel een sterke band bijeengescharreld
met front sideman Randy brecker (ook reeds 72) op trompet. Hij speelt
nog altijd voortreffelijk, perfect en zuiver. Shepp kan nog wel lichtjes
ronken en scheuren doch met minder intensiteit. Hij zit altijd wat te
sabberen aan zijn mondstuk. We menen iets te herkennen van Coltrane
zoals “Syeeda’s Song Flute”, “Cousin Mary” en “Naima” dat eigenzinnig is
gebracht. Gastzangeres Marion Rampal weet Jeanne Lee waardig
te vervangen doch de solo’s van de twee frontmannen hebben het voor het
zeggen. De begeleiders zijn enkel voor de achtergrond helaas. Op
Ellingtons “Prelude To A Kiss” gaat Shepp nog aan het zingen op zeer
rustige toon wat de zaak koppelde aan de Attica Blues. Ik meende ook
iets te horen dat leek op ‘infant eyes’ van Wayne Shorter. Ik vind
dit concert niet echt een waardige afsluiter en bleef op mijn honger
zitten.
Michel Proesmans
|
Een afknapper is een groot woord,
maar bij het einde was de vraag die ieder zich stelde: Waar is John Coltrane
gebleven? Tribute to? Mooie set daar niet van, maar Coltrane was ver te
zoeken of érg goed verdoken. Marion Rampal zong ook enkele nummers, maar
maakte ons niet veel wijzer. Wat men toch van een laatste set op het grote
podium op zijn minst mag verwachten is dat het een highlight is of wordt,
niet dus. Maar dit was wel een constante bij deze editie en dit wel elke
dag, de laatste set op het grote podium was steeds aan de zwakke kant, een
anticlimax als het ware. Maar Archie Shepp, Randy Brecker & Reggie
Washington, daar wandel je niet even rond, maar toch… iedereen had toch dat
ietsepietsie méér verwacht.
|
|
|
Luque |
|
|
Mäâk 4tet |
Mâäk Five|
Mâäk 5tet
|
Big Ensemble
club stage 15u20 -17u20 -
19u20 - 21U30
Laurent
Blondiau (trompet), Jeroen Van Herzeele (sax), Dré Pallemaerts (drums),
Sal La Rocca (contrabas) , Laurent
Blondiau (trompet), Michel Massot (tuba), Guillaume Orti (sax), Jeroen
Van Herzeele (tenor sax), Samuel Ber (drums) ,
Laurent Blondiau (trompet), Michel Massot
(tuba), Guillaume Orti (sax), Jeroen Van Herzeele (tenor sax), Samuel
Ber (drums)
, Fabian Fiorini (piano), Jean-Yves
Evrard (gitaar), Bart Maris, Laurent Blondiau (trompet), Michel Massot,
Adrien Lambinet (tuba, trombone), Guillaume Orti, Jeroen Van Herzeele,
Grégoire Tirtiaux (sax), Pierre Bernard (fluit), Sebastien Boisseau
(contrabass), Eric Thielemans, Samuel Ber (drums)
15h30 : Mâäk Quartet
Sinds hun debuut in 1998 was Mâäk nog een quartet, infeite 'Määk’s
Spirit'. Nu, 20 jaar later, betreden drie oudgedienden de scène opnieuw
samen met drummer Dré Pallemaerts. Ze verheerlijken ons met actuele jazz
met veel ruimte voor improvisatie. Ze blikken ook terug op de freejazz
met sax en trompet die mekaar opzoeken en ons doen denken aan Ornette
Coleman.
17h30 : Mâäk Five
Hier blikt dit kwintet terug uit de periode van 2001 tot 2008 zeg maar
met een brok freejazz/jazzrock. Opvallend hierin is de gitarist
Jean-Yves Evrard die plukt aan zijn gitaar. Ze blijven me wel boeien.
Ook gedreven drummer Thielemans is in zijn element en weet de boel op te
peppen.
© Michel Proesmans
19h30 : Mâäk Quintet
Mâäk Quintet is ook hier een formatie met een actieve avantgardistische
inslag. Alles draait om vitaliteit, dynamiek zoals met de geslepen
drummer Samuel Ber. Bij momenten verfijnd , zwoel en opzwepend, weet de
band ons avontuurlijk te verblijden met die altijd fantastische Michel
Massot met zijn tuba op Sons Of Kemet.
© Michel Proesmans
21h30 : Big Ensemble
Nu krijgen we wel een waardige afsluiten met een big band als het ware
die alles uit de kast halen. Het is een georganiseerde chaos waarin
wordt gedirigeerd dan eens door de pianist en dan eens door artistiek
leider Laurent Blondiau. De bandleden geven mooie solo’s waarin weer die
duivelse Massot met zijn tuba ons weet te shaken. Mooi gedaan.
Michel Proesmans
|
MÄÂK 4TET
Ik was al effe vergeten dat dit het originele MÄÂK kwartet was of toch dat
dit de originele samenstelling was. Maar men vloog er in, met de drive van
toen of toch diegene die ik mij kon herinneren. For old times' sake en dat
zullen zij ook wel gedacht hebben. 20 jaar, geen akkefietje, gaan beweren
dat er voor deze protagonisten niks veranderd was of is, is natuurlijk larie
en apekool, elk jaar heeft zijn merkteken, 20 jaren kleuren de mensen en
zeker in de jazz. Het was dan ook van de vier acts in de kleine tent diegene
die de meest sterke en beklijvende indruk achter liet.
MÂÄK FIVE
Van alle MÂÄK combinaties van de dag de misschien minst evenwichtige,
hoewel het wel een geheel was. Vooral contrast tegenover de inpakt van
de eerste set viel hier sterk op. Jean-Yves Evrard op gitaar maakte er
een bizar geïmproviseerde set van, met zijn gitaar eerder als
stoorzender met zware distortion als basisgeluid/techniek. Boeiend, daar
niet van, het zijn de contrasterende kleuren van een programma dat een
festivaldag fris en aangenaam houd en dus heeft de afgeladen kleine tent
en de drommen publiek aan de rand er van best genoten van dit
specialeke.
MÂÄK 5TET
Spektakel, Michel Massot kan het echt niet laten, theater van het
zuiverste water, even kleurrijk als zijn bijdrage tot het geheel. Is het
nu op euphonium of op de sousafoon de man trekt en krijgt steeds alle
aandacht visueel en muzikaal, met andere woorden een set gedragen door
Massot. En natuurlijk was het MÂÄK, met alles er op en er aan,
onmiskenbaar, een handelsmerk met een muzikale traditie die er stevig
tegenaan gaat, dus kregen we de volle MÂÄK-lading. Het was dringen in en
aan de kleine tent.
BIG ENSEMBLE
Veel schoon volk op het podium en niet overdonderend veel volk voor het
podium, bij het Big Ensemble in de kleine tent als ultieme afsluiter van
Jazz Middelheim 2018. Allemaal uitgeschreven stukken van diverse mensen
en dat vroeg, samen met het steeds wisselen van partituren, wel wat
dirigeerwerk. Naar mijn gevoel zou het de sterk geïmproviseerde kant op
gaan maar niet dus, de papierwinkel werd strak gevolgd op enkele solo’s
te na niet gesproken. Maar een leuke en zeer gevarieerde set die het
nablijven de moeite waard loonde.
|
|
|
Luque |
|
|
|
|