|
FESTIVALBLAD +
BRAND ! jarenARCHIEF |
||||||||||||||||||||
CONCERTVERSLAGEN
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Soms bevatten die een melodie, soms groeide een patroon of een hele
spanningsboog. Hoewel niet echt toegankelijk zat de muziek duidelijk doordacht in elkaar. Eerder dan op emotionele betrokkenheid schenen de composities er op uit om de zintuigen van de toeschouwer scherp te stellen. Onrust, bijzondere lijnen, sfeer en hier en daar schoonheid aan te bieden. Hoe de muziek bedoeld was om aan te sluiten bij de beelden en de woorden was vaak niet te vatten. Een ongemakkelijk spanningsveld viel ons ten deel. Terwijl achter de muzikanten op gekreukte doeken amateuristisch aandoende beelden passeerden, de twee drummers en de twee toetsenisten in gekruiste opstelling voor het publiek. Harten spraken doorheen fragmenten uit interviews, gefilmde momenten uit mensenlevens. Waarbij in je eigen hoofd woorden opwellen die door het politieke discours zijn bepaald. Ook al maakt in de voorstelling niemand een politiek statement. |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Danny De Bock |
||||||||||||||||||||
20:30 | beeldsmederij de maan |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
De wandeling naar het tweede concert ging naar
Beeldsmederij De Maan. Daar liep de zaal vol voor Jakob Bro Trio feat.
Mark Turner. Klara-stem voor jazz en reclame Lies Steppe gaf een
anekdote mee hoe de gitarist jaren geleden wakker werd van de bewegingen
op de kleppen van de saxofonist en wist te vertellen dat dit viertal
eind januari, begin februari een week zal resideren in the Village
Vanguard. Ik stel me voor dat zij daarvoor nog een keer zullen bekijken
hoe zij hun bijdragen zullen blenden. |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
De muzikanten doken in het eerste nummer alsof er
weinig was afgesproken, wat niet belette dat het meteen een leuk,
uitdagend samenspel was. Het maakte van meet af aan duidelijk dat
bassist Thomas Morgan en drummer Joey Baron er zin in hadden. Het liet
ook merken dat het wat uitkijken zou zijn hoe de saxofonist zijn
ideeënrijkdom kon laten aansluiten bij de sound van het trio. |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Jakob Bro is geen gitarist die spektakel opzoekt. Met zijn muziek lijk
je in een noordelijk landschap te belanden waar de natuur ongerept is.
Deze bassist en deze drummer zorgen daarbij voor het geritsel in het
gras, het verklanken van de harmonie in dit ecosysteem. Hij injecteert
zijn composities met bedwelmend, dromerig tot magisch gitaarspel. Voor
vingervlugge creativiteit kan je beter naar Morgan en Baron kijken, die
zich in deze ruimte met zichtbaar plezier uitleven. De bassist is dan de
meer bescheiden ogende, maar niet minder vastberaden, bijna zangerige
kracht. De drummer haalt nu en dan opvallender uit, maar staat zoals
bekend ook garant voor de fijnste subtiliteit. Met percussie bracht hij
ook vogels in het klanklandschap.
|
||||||||||||||||||||
Gaandeweg koos Turner voor een voorzichtige
benadering. In de gegeven setting matchen met het ietwat ijle gitaarspel
bleek niet voor de hand liggend. Het was enkele keren of de een, of de
ander die op de voorgrond kwam – terrein verkennen. Zowel de een als de
ander wist dan te bekoren, daar liet het luide applaus geen twijfel over
bestaan. Geleidelijk groeiden de bijdragen van de onderscheiden
muzikanten heel mooi naar elkaar toe, zodat dit er een werd zonder
woorden, zeer organisch, zeer hartverwarmend. |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Danny De Bock |
||||||||||||||||||||
22:00 | KC NONA oude zaal |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Hetzelfde dreamteam in het Quartet dat we verleden
jaar ook al zagen aantreden op het Jazz Middelheim festival, da’s met
recht de topper op Dag 1 van BRAND ! |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Uit ‘When the Birds Leave’, hun gezamenlijke
album uit 2018 mag bij de start al direct de titelsong komen
opfladderen. Billy Hart, net 79 jaartjes op de levenskalender, de
legendarische Milesdrummer uit NY, zet er meteen vaart achter en laat
z’n leeftijd voor wat-ie is, slechts een banaal getal. Drew Gress houdt
alles aan de grond, is het fundament waar op en rond gebouwd wordt door
zijn medespelers. Het is met een compositie van zijn hand dat de band
vervolgt, een wat melancholisch stuk waar die ook de mooie contrabas
voluit laat spreken in een lange solo. Marc Copland aan de piano
vervolgt poëtisch en Robin legt gevoelige accenten met de sopraansax.
Ronduit mooi ! |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Met slechts een ‘rudimentair grondplan’ en geen écht
uitgeschreven arrangementen bouwen de muzikanten samen aan de stukken
die lekker in het oor liggen zonder dat je daarbij aan salonjazz gaat
denken. De kwaliteit van deze vakmensen blijkt uit hun soli en een hecht
samenspel zonder hinderende naden. Oprecht spijtig dan ook om te moeten
vaststellen dat er ook bij dit concert niet meer volk is bijgekomen, er
zijn nog heel wat zitjes vrij…Onder het publiek herkennen we Jean-Paul
Estiévenart en Antoine Pierre , drummer uit die andere band van Robin,
Taxiwars, een project waar we niet gans wild van zijn. Nee, liever dit
quartet dan dat zich inmiddels in een improvisatiebeweging heeft gestort
met veel percussie en de uithalen van Robin op de tenor. ‘Melody for
Paul’ was dat en opgedragen aan de in 2011 overleden jazzdrummer Paul
Motian. Zoals ook voorheen, op het Jazz Middelheim concert in 2018 gaat
de band er even later uit met ‘Jabali’s Way’ , naar de bijnaam van Billy
Hart in de periode dat die met het sextet van Herbie Hancock speelde,
eind jaren 60 was dat. In een rotvaart gaat het hier naar het einde toe
in een tempo waar het de rest van het concert toch wat aan ontbrak,
nogal ongewoon voor de ‘sturm und drang’ van Robin, vinden we zelf. Maar
het blijft een schitterend concert natuurlijk van een prima saxofonist
die in NY blijkbaar een tweede thuisbasis heeft gevonden, bravo ! |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Winus |
||||||||||||||||||||
© JAZZEPOES