|
zondag 18 Augustus
bewolkt en iets minder bevolkt
|
|
Winus zegt dag
|
|
|
|
...50 Jaar Jazz
Middelheim, dan zou je toch ongemeen spektakel verwachten? Gaan we d’er
uit met muzikaal vuurwerk vandaag ? Zo’n vaart zal het allemaal niet
lopen zal blijken en je hoort ook wel wat teleurstelling.. bij de
oldtimers vooral…Dezelfde namen duiken de laatste jaren immers steeds
weer op,steeds weer dezelfde focus… nieuwe wijn uit ouwe vaten of hoe
gaat het gezegde ook weer ?… Ook start vandaag een band met jonge
beloften en met de sterk aanwezige drummer Lander Gyselinck op deze
editie, erg aardig allemaal maar je stelt jezelf wel de vraag wat het
Ragini Trio hier, zo pril in z’n carrière, op het hoofdpodium doet. De
uitstekende sax van Nathan Daems die we eerder ook al zagen op het Brand
festival met dit programma in 2017 zorgt dan wel voor voldoende
jazzgehalte, samen met de drive van drums en piano van Bojan Z want als
zangeres Sawani Mudgal begint te zingen is het wel duidelijk vanwaar de
Indische wind waait. Dat kunnen we allemaal wel goed hebben hoor en ’t
is best boeiend genoeg ook voor even maar ’t moet niet te lang duren ook
en dan nog : het hoofdpodium?...Als ik dan even bij wijze van spreken
over de clubtent mag springen of beter gezegd de Manu Hermia projecten
waar ik seffes op terug kom , dan zit het Evergreen 5 + gezelschap hier
op hetzelfde podium natuurlijk veel meer op z’n plaats met als extra, de
mentor, leider en artist in residence Ambrose Akinmusire. Een band
waarin ons al bekende namen zitten vanuit het Antwerps Conservatorium en
die zullen komen te excelleren. Terughoudend, als een beginnend
regenbuitje (en hoe gepast met die donkere wolken buiten :-) , gaan die
van start met een stuk waar ieder wat aan heeft. Ambrose repliceert
Lennert Baerts aan sax en omgekeerd om dan allen samen naar het end toe
te gaan. Het tempo verhoogt dan in een volgende compositie (al es een
stuk van Ambrose maar er zitten ook groepscomposities doorheen het
optreden) en het is niet de eerste keer dat de solo’s van gitarist
Roeland Celis, die we met andere bands al meermaals zagen aantreden, in
de kijker springen. Mooi zo ! Een zelfzekere Lennert Baerts op sax
blaast er anders ook niet neven en Soet Kempeneer aan de akoestische
bas, ach, hoe zeggen we dat? Goede wijn kan ook jong zijn en behoeft dan
ook geen krans ! Op hoog niveau musiceren is dit en trouwens, van
pianist Jarno Verheyen en drummer Klaas De Somer hoor je van mij ook
geen kwaad woord !
Wat later op de dag zouden we Joe Lovano nog krijgen, een bekend gezicht
intussen hier on the main stage en de man heeft alweer een nieuwe CD
uit, op de markt gebracht begin dit jaar door ECM en dat trio staat hier
wakker en alert, niet uitbundig en Joe is openhartig vertellend aan sax
met pianiste Marilyn Crispell die hem, als ware het met een beiaardlike
getoets naar boven tilt. Ook drummer Carmen Castaldi is zeer aanwezig
maar nooit opdringerig en zij brengen samen een intimistisch, eerlijk
stukje muziek tijdens een vooravond die steeds meer uitklaart buiten en
waar de sfeer intussen weer erg Middelheims is , relax op de makkelijke
strandstoelen dikwijls, als vanouds dus … Intussen heeft Manuel Hermia
in de clubtent wel steeds het goede weer gemaakt tussen de sets door op
het hoofdpodium en startte die in trio en daarbij bleef de bansuri
voorlopig nog opzij staan, we willen ook geen ‘wereldse’ indigestie, zo
vroeg op de dag. Bezwerend aan de start met na de intro, de aangestreken
bas van Joachim Florent, is dit behoorlijk sfeerscheppend, dreigend en
meteen ook very catchy. Je vermoedt daarbij duistere rituelen met het
ferme drumwerk van Sylvain Darrifourq en de sax van Manu zelf die van
jetje geeft. Ja, da’s stevig van start gaan….die gevaarlijke toon blijft
mij wat achtervolgen als ik terug naar het hoofdpodium trek later…Set 2
daarna start wat moeilijk misschien maar even later fluit het digitale
gevogelte je rond de oren. Da’s de electronica van Kari Ikonen uit
Finland die verder vooral ook de piano zal bespelen. Manu blijft in den
beginne aan sax, zit wat verderop in de set aan dwarsfluit, Sebastien
Boisseau uit Frankrijk bast en ‘onze’ Eric Thielemans drumt, voorwaar
een internationaal gezelschap en de muziek die ze brengen valt wat onder
de noemer wereldmuziek. Sluit je ogen en je zit zó tussen 2
kamelenbulten in, kopje arabica in de hand… Het is met een heerlijk
stukje wereldse volksmuziek dat Manuel en kompanen trouwens ook door een
derde set gaan , met als basis Algerije nu. De bansuri’s die al die tijd
al in het instrumentenrek stonden te lonken worden nu door Manuel ter
hand genomen en bespeeld maar het is vooral violist Kheireddine
Mkachiche die de aandacht trekt zoals die het instrument verticaal
aanstrijkt en betokkelt, lijkt me harstikke moeilijk en delicaat maar de
man heeft er een gave voor en doet dat met een verrassend gemak, alsof
het hem aangeboren is. Het is de elektrische bas van François Garny en
weerom de drums van nu Franck Vaillant die de muziek breder maken en het
luistergenot verruimen ook voor diegenen die geen geitenwollen sokken
dragen vandaag. Bijzonder leuke sets waren dit en dan zijn we gans
opgewarmd voor het hoofdprogramma ook, de ‘Tribute to Toots Thielemans’
waarbij Kenny Werner en Grégoire Maret alvast 20 minuten lang in duo het
publiek weten in te pakken. Zeer mooi en een tikje complexer lijkt het
spel van Gregoire t.o.v dat van Toots ooit maar zijn geest is, als
peetvader van het festival, zéér aanwezig nu. De volledige band met de
ons welbekende toppers komt bij op het podium en de rest van het
programma laat zich makkelijk raden. Afsluitend had voor mij ‘What a
Wonderful World’ volstaan maar ook voorspelbaar, na de staande ovatie
moest ‘Bluesette' er voor het publiek (en voor de volledigheid
natuurlijk) zeker ook nog bij.
Men is ,een beetje te vroeg eigenlijk, tijdens dit concert al aan het
inpakken geslagen en de catering aan het opruimen wat al gauw een
onderbemanning aan de togen betekent en resulteert in wachtrijtjes als
je nog een drankje wil. Velen zullen dan ook al spoedig huiswaarts
trekken na de hoofdact en dat zullen we ook maar niet zonder eerst nog
effe te gaan luisteren in de clubtent alwaar Ambrose, de artist in
residence, nog een gesmaakt eindconcertje geeft voor toch weer een tent
vol, een tribute to Roy Hargrove, betreurd trompettist die ons te vroeg
ontviel en hier ook eerder al te zien was (én op de onvoorspelbare jamms
vroeger in de Singel, remember ? ! Daarmee kent deze editie dan ook weer
z’n besluit en zal het deze keer geen recordeditie blijken. Gisteren,
toen wij d’er niet waren , bleek de feitelijke topdag van dit jaar met
een programma dat op een jeugdig publiek rekende en dat ook kreeg ! Mooi
zo, maar deze bijna senior zet intussen graag al es een stap opzij ook
als er teveel jeugdig enthousiasme vanaf straalt. Het zij gezegd…
|
|
|
Winus
|
|
|
Ragini Trio ft. Bojan Z & Sawani Mudgal
hoofdpodium 14u00
Nathan Daems (sax) – Marco Bardoscia (bas) – Lander Gyselinck (drums) –
Bojan Z (piano en toetsen) – Sawani Mudgal (zang)
Saxofonist Nathan Daems is al jaren verzot op speciale
ritmes uit verre landen. Drummer Lander Gyselinck (Stuff,
BeraadGeslagen) en saxofonist Nathan Daems (Black Flower, Echoes of Zoo)
halen hun Indiase band Ragini Trio weer van stal voor hun tweede plaat
‘Peace The New Jazz’. Dit keer met twee buitenlandse gasten: de
Frans-Servische pianist Bojan Z en de Indiase zangeres Sawani Mudgal. De
zangeres zit neer op een tapijtje en vergast het vroeg opgekomen publiek
met haar speciale zangerige stem en handgebaren. Lander speelt nu fijner
en zachter dan we van hem gewoon zijn tegenover Stuff. Nathan Daems
leerde Sawani kennen tijdens het Europalia India festival. De sax van
Nathan gaat heel goed samen met de stem van Sawani ,ondersteund door
zacht drumwerk en beheerste intermezzo’s van Bojan Z.
Ze tasten heerlijk de grenzen af van jazz en Indische raga. De naam
Ragini hebben ze ontleend aan een gelijknamig elektronisch instrument
dat een soort sitar-achtige klank produceert, wat de muziek een
bezwerende en bijna meditatieve toets geeft. Marco de contrabassist
speelt ook even elektrische bas tijdens het nummer ‘Sudha’van de nieuwe
plaat. Ragini Trio en de extra muzikanten verrassen ons met vernuftige
composities en arrangementen, afgewisseld met spannende collectieve
improvisaties. En de zon piept er zowaar tussendoor.
Evergreen 5+ featuring Ambrose Akinmusire
hoofdpodium 16u00
Ambrose Akinmusire (trompet), Jarno Verheyen (piano), Lennert Baerts
(saxofoon), Roeland Celis (gitaar), Soet Kempeneer (bas), Klaas De Somer
(drums)
Zoals elk jaar op Jazz Middelheim en Gent Jazz gaat er
een studentenproject door. Deze keer gaat artist in residence Akinmusire
een groep van 5 studenten van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen
coachen.
Die Belgische muzikanten noemen zich ‘Evergreen 5 +’ en daarin vallen
vooral de saxofonist en bassist op. Zij krijgen de ruimte om hun solo’s
te uiten zoals bassist Soet in zijn ‘Human Patience’ met een mooie
verwevenheid van sax en trompet. Lennert Baerts zag ik onlangs nog
schitteren op 3 aug in Gouvy Jazz met ‘The Positive Tentet’ van Michel
Herr. En nu dus hier alweer en naar het schijnt is hij ook al van de
partij in het BJO.
De toekomst van jonge Belgische talenten is weer
verzekerd. We kunnen het niet genoeg benadrukken wat een impact dit
geeft voor die jonge muzikanten om op een groot podium te kunnen staan.
Hun palmares groeit en dus ook de optredens en contacten krijgen een
boost.
Joe Lovano Tapestry Trio
hoofdpodium 18u00
Joe Lovano (tenorsax) – Marilyn Crispell (piano) – Carmen Castaldi
(drums)
De Amerikaanse jazzlegende Joe Lovano is regelmatig in België en komt
graag terug naar Middelheim want hij heeft een nieuw album uit ‘Trio
Tapestry’, op het ECM label. Hij is te vinden daarvoor op talrijke
andere platen op ECM bij andere artiesten maar nu drukt hij zijn eigen
stempel. Het is een persoonlijke plaat geworden met een intimistische
sound en soul van Lovano die de andere twee gelijkwaardige muzikanten
verbindt als een spinnenweb. Met Marilyn Crispell, die zowel in
hedendaagse muziek (John Cage) als jazz (Anthony Braxton, Cecil Taylor)
excelleert vindt dit trio een invulling van vrije exploratie in het
moment. Wat opvalt is zijn nieuwe gelaagde hoedje. Hij speelt zacht en
krachtig op ‘Seeds of change’ en daarna in ‘Gong Episode’ bedient hij
met ene hand een stel gongs en met de andere hand zijn sax. Het klinkt
wat Tibetaans en meditatief. Als interludium krijgen we nog een duel van
drums en piano. Het kan de fans van Lovano wat afschrikken maar het is
even wennen met deze andere Lovano. Ze gaan de experimentele en
eclectische toer op met ‘The smiling dog’ en eindigen met de
toegankelijkere toegift ‘Sparkle Lights’.
Tribute to Toots Thielemans by Grégoire Maret & Kenny Werner & guests
hoofdpodium 20u00
Kenny Werner (piano, toetsen), Grégoire Maret (mondharmonica), Philip
Catherine (gitaar), Nic Thijs (contrabas), Dré Pallemaerts (drums)
Van 1981 tot aan zijn dood in 2016 was Toots Thielemans de peetvader van
Jazz Middelheim. Bij deze viering 50 jaar Middelheim is de tijd rijp
voor een tribute en remembering concert. De tent zit al goed vol en
wacht vol spanning.
Kenny en Grégoire spelen eerst in duo het veelzijdige ‘Autumn leaves’ en
de toon is gezet. Wat kan die Grégoire mooie accenten leggen en ook
zacht spelen maar ook erg technisch en toch zijn eigenheid kunnen
behouden want de vergelijking met Toots is wel treffend. Toots speelde
wel minder noten maar raakte dieper denk ik.
Dré en Nic komen erbij en zetten ‘The Dolphin’ in van Luiz Eça en
dit is een geliefkoosde sambasong die Toots op elke concert bracht. Het
talrijke publiek is opvallend stil en als ik rond kijk denk ik dat Toots
over Middelheim kijkt. Wow ! en Philip Catherine komt erbij op gitaar en
speelt natuurlijk ‘Dance for Victor’ en daarna komen nog veel bekende
standards en klassiekers zoals ‘The shadow of your smile’ en Waltz for
Sonny (van Toots voor Sonny Rollins). Het spelplezier druipt af van de
muzikanten. Daarna doen Kenny en Grégoire een gevoelige Frank Sinatra
medley met o.a. ‘All the way’ en ‘Wave’. Na het zeer intieme ‘Ne me
quitte pas’ volgt een staande ovatie gevolgd door ‘What a Wonderful
World’ dat ook niet mag ontbreken. De bis ‘Bluesette’ wordt onherkenbaar
ingezet door een pianointro van de inventieve Kenny Werner. Super gedaan
en we kunnen bijna tevreden naar huis op deze toch zonnige zondag. Maar
eerst passeren we nog langs de zijtent voor een andere apotheose.
Hermia / Darrifourq / Florent |
Orchestra Nazionale della Luna|
Bahdja|
Ambrose Akinmusire Quartet
club stage 15u20 -17u20 -
19u20 - 21U30
Manuel Hermia (sax,) – Joachim Florent (contrabas) – Sylvain
Darrifourcourcq (drums) ,
Kari Ikonen (piano, moog) – Manuel Hermia (sax, dwarsfluit) – Sebastien
Boisseau (contrabas) – Eric Thielemans (drums),
Manuel Hermia (sax, klarinet, bansuri) –
Kheireddine Mkachiche (viool) – Zinou Kendour (piano) – François Garny
(bas) – Franck Vaillant (drums)
, Ambrose Akinmusire (trompet)
- Sam Harris (piano) - Joe Sanders (bas) - Kendrick Scott (Drums &
computer)
Manuel Hermia presenteert drie verschillende projecten in de club stage
vandaag. De rode draad in het oeuvre van saxofonist en fluitist Manuel
Hermia is zijn zoektocht naar een gefundeerde toenadering tussen
culturen en stijlen, zowel muzikaal als filosofisch. Vandaag ligt de
nadruk op de Indische en Arabische muziek en Hermia integreert raga’s en
maqâms op zijn muzikaal avontuur. Hij is een bruggenbouwer en speelt
alle soorten sax en ook de bansuri, een Indische fluitvariant. Bovendien
is hij een boeiend fotograaf en in jazzkringen staat hij eveneens bekend
als een voorvechter van de muzikantenrechten. Ze spelen hier rustige
ingetogen contempory jazz met exotische invloeden, maar de zaak kan ook
ontvlammen met opzwepende drums.
Het Orchestra Nazionale della Luna werd in 2015 opgericht door Manuel
Hermia en Finse collega Kari Ikonen en groeide al snel uit tot één van
de bekendste orkesten van de maan.
Drijvende krachten zijn de Belgische rietblazer Manu Hermia en de Finse
pianist Kari Ikonen. Samen met drummer Teun Verbruggen (Flat Earth
Society, Too Noisy Fish, Jef Neve,...) die vandaag is vervangen door
Eric Thielemans en met contrabassist Sébastien Boisseau (Louis Sclavis,
Joachim Kühn,...) brengen ze een zeer originele sound, waarbij groove en
melodie hand in hand gaan zoals in ‘Still life on earth’.
Ze spelen moderne jazz met soms oosterse inslag zoals ‘Karibou’ en op
het einde toe zelfs experimenteel. Dus het kwintet gaf ons een
afwisselende set die druk is bezocht.
Nu zijn er twee Algerijnse muzikanten bijgekomen : violist Kheireddine
Mkachiche en pianist Zinou Kendour. Ze spelen dus Arabische muziek. Het
nieuwe album van Hermia noemt ‘Bahdja’ en het is weer een avontuurlijke
reis geworden met vele emoties rijk aan zachtheid en melancholie tot
duivelse solo’s en dansmoves.
Het gezelschap bouwt bruggen tussen verschillende muzikale tradities uit
de Noord-Afrikaanse regio. De bassist François Garny en drummer Franck
Vaillant zijn ook twee muzikale globetrotters die regelmatig optrekken
met Hermia. Er is veel ambiance in de zijtent. Het volk lust deze
wereldjazz waarvan we vandaag al veel hebben gehoord. Straks andere koek
om Toots te herdenken.
Ambrose Akinmusire mag hier volledig loos gaan met zijn groep om Jazz
Middelheim volledig af te sluiten. Ze nemen deze taak ernstig en smijten
er zich volledig in. Ze spelen een lang nummer met veel stevig drumwerk
en daarna een solo trompet intro met vaste toon. Verder volgt er een
tribute concert voor de betreurde Roy Hargrove.
verslag Michel Proesmans
|
|