-persteksten
-
- onze concertverslagen
HIER !
geen
concertverslagen
geen
concertverslagen
|
hoofdpodium 15u30
Dit is een kleurrijk uitgedoste bende à la Bootsy Collins en doet me
sterk denken aan Feau Kuti of Sun Ra en dus aan de Afro jazz met funk &
space laagje. Idris Ackamoor is de leider en saxofonist, afkomstig uit
Chicago. Hij richtte destijds tijdens zijn studies aan het Antioch
College in 1971 de spirituele avant-garde-Afrojazzgroep ‘The Pyramids’
op. In het begin van de jaren zeventig bracht de groep in eigen beheer
drie albums uit, die uitkwamen in zeer kleine oplagen. De muziek van The
Pyramids vertoonde verwantschap met die van Sun Ra en Art Ensemble of
Chicago. De groep was actief tot 1977, maar kwam ter gelegenheid van een
compilatie-album van Ackamoor en de heruitgave van The Pyramids-albums
in 2010 weer bij elkaar voor een concert. Hierna ging de band weer
toeren en bracht het een nieuw album uit.
Er komt ook een hele grote didgeridoo ten tonele. Het publiek
wordt van in het begin aangezet tot dansen. De beats en conga’s rollen
als van jewelste met call & response vocals. Het sextet speelt uit hun
recente albums ‘We Be All Africans’ (2016) en ‘An Angel Fell’ (2018).
Dit geeft ons ook een portie funk & soul. De goesting en positiviteit
druipt ervan af. Maar er is ook ernst. Ze zijn sociaal geëngageerd en
volgen de actualiteit met thema’s als klimaatverandering of
politiegeweld in de VS (“Soliloquy For Michael Brown”) en schietpartijen
in El Paso en Dayton. Ze brengen ook het nummer ‘Virgin’ van hun nieuwe
te verschijnen plaat in de zomer van volgend jaar. Ackamoor en de zijnen
brengen het festival goedgeluimd op gang met hun contrasten en zijn een
beetje excentriek en intussen buiten piept de zon erdoor.
hoofdpodium 17u30
Saxofonist David Murray is hier al vroeger enkele
keren geweest en hij wil graag meevieren met 50 jaar Jazz Middelheim.
Hij blijft me verrassen door de combinatie met woordkunstenaar Saul
Williams vandaag. Sinds enkele jaren delen ze
geregeld samen het podium en ze brengen hun album 'Blues For Memo' in de
kijker. De mede muzikanten vormen een sterk op mekaar ingespeeld kwartet
en brengen veel energie over naar het publiek. Het gaat er vaak intens
aan toe met spoken word en harde taal van Saul
Williams die ons doet nadenken over de wereld waarin we nu leven.
De woorden zijn poetisch maar ook sterk geëngageerd met harde politieke
boodschappen. Zijn performance is haast ritueel en vaak instant
composing van teksten. Het zou beter zijn de teksten te projecteren om
ze beter te verstaan maar de woorden liggen niet vast. Het is en blijft
toch jazz en improvisatie. Saul zegt dat we ons
teveel afzonderen en in ons eigen cocon leven van technologische gadgets
en de werkelijkheid niet meer ervaren.
Wat ook frappant is dat de woorden matchen met de
muziek. Saul komt uit de hiphop wereld en heeft grote affiniteit en
gevoel met muziek. Saul ziet zichzelf als een
observator en confronteert ons met de digitale wereld waarin de
onderdelen van gsm’s worden gewonnen in gebieden van
slavernij wat al 100 jaar geleden ook zo was maar dan voor koffie en
suikerplantages. In feite is de manier van draadloos communiceren ook al
lang bestaande doordat muziek ons connecteert. Het gaat verder over het
gevaar van machines en steeds verbonden te zijn. Hierij kan de pianist
feilloos sterk soleren en Murray zijn high notes etaleren met zijn
typische scheurende sax. Ook ons koloniaal verleden van King Leopold II gelinkt
aan Syrië, Brazilië en Turkije komt ter sprake en ook diamanten laten
hen niet onberoerd. In het nummer ‘A mirror of youth’
komt de combinatie eraan van kinderen in de nacht met priesters. Tja er
is hier goed over nagedacht dat de composities van Murray matchen met de
woordkunstenaar. Op een gegeven moment zingt
Williams ook de saxpartijen na van Murray. Williams krijgt voldoende
ruimte om zijn zeg te doen. Toch al met al een sterke verrassende
performance. Murray is zoals altijd veelzijdig op sax met zijn typische
gierende kreten en hij dirigeert de band met vaste hand. Het publiek
smaakt dit ook met verve, die gewaagde combinatie van poetische zang en
jazz.
hoofdpodium 19u30
Ambrose Akinmusire is dit jaar de artist in residence
en treedt elke dag hier op. Vandaag brengt hij een heus
octet op het hoofdpodium en dat na Murray. Jawel, en hij
staat er goed deze jonge trompettist van 37. Hij won enkele grote
prijzen en werkt samen samen met Vijay Iyer, Jason Moran of ook Kendrick
Lamar. Ambrose is al jaren de ‘coming man’ in jazz.
Album op album probeert hij steeds weer volop nieuwe muziek uit. Hij
stelt nu zijn 4de studio album ‘Origami
Harvest’ voor dat al vorig jaar uitkwam. Hierin speelt het
onvoorspelbare modern klassieke Mivos Quartet mee met een rapper. Dat
levert wederom weerbarstige muziek op die vanuit de jazzbasis eerder
tegen dwars modern klassiek dan tegen de geldende jazzgolf van de
Amerikaanse westkust aanleunt. De spreker, zanger, woordkunstenaar vandaag is Kokayi
alias Carl Walker met zijn oranje potske op. Op de plaat is de
zangpartij door iemand anders namelijk Kool A.D. De woorden gaan hier
sneller dan bij de vorige band. Het is niet zozeer spoken word maar
kortere herhalende woorden, op de maat van de muziek en dus eerder rap
maar ook stevige teksten die we niet allemaal verstaan omdat het zo snel
gaat. We ontvangen rake verhalende teksten over het sociale
onverteerbare in de tegenwoordige Amerikaanse samenleving: ‘savage
histories, brutal legacies, illusory democracies, feudal tendencies…’.
Shit en fuck heb ik niet kunnen onderscheiden wat bij de echte rappers
schering en inslag is.
Gelukkig is de rap er niet in elk nummer want het
snarenkwartet houdt er soms een rustpauze in met haast wat kamermuziek.
Dat is een welgekomen aflossing. Ambrose Akinmusire houdt van vele
muziekstromingen en dat merken we dus hier en de komende dagen. Origami
Harvest is soms taaie kost maar als je de tijd neemt, komt er zoveel
prachtigs voorbij dat je weet dat het Akinmusire wederom gelukt is het
publiek te verbluffen. Akinmusire is en blijft een man die statements
wil maken en erin slaagt om onverenigbare muziekstijlen samen te
brengen. Het publiek staat toch recht op het einde. Ze spelen haast de hele plaat in de
volgorde: 'A Blooming Bloodfruit In A Hoodie',
'Miracle And Streetfight',
'Americana/The Garden Waits For You To Match
Her Wilderness', 'Particle/Spectra','
Free, White And 21', 'The
Lingering Velocity Of The Deads’ Ambitions'.
hoofdpodium 21u30
Wat een entree voor de al reeds 79 jarige Pharoah
Sanders: al strompelend met een stok komt hij het podium op en neemt
plaats op de stoel. En oef, ja wat klinkt hij goed. Hij is ontsproten
aan John Coltrane’s groepen uit het midden van de jaren 60 en hij staat
bekend om zijn kenmerkende diepe en rauwe saxgeluid barstensvol vuur en
serene schoonheid.
Ze openen met de classic ‘A Nightingale Sang in Berkeley Square’ dat uit
het hart komt. De begeleiders geven lange solo’s en dit is kenmerkend
tijdens de ganse set om, denk ik, Sanders wat krachten te doen sparen.
We horen ook nog het swingender ‘Jitu’ of ook ‘The Creator Has a
Masterplan’ waarbij zijn saxgeluid wel degelijk doet denken aan Trane.
Maar halverwege het concert zakt het tempo wat en Sanders begint te
neuriën en te zingen en dat is niet zijn sterkste kant. Hij probeert nog
enkele dansmoves. De solisten geven weer lange solo’s en de pianist is
soms op het vervelende af en etaleert zijn kunnen met herhaalde
latin-akkoorden en de drummer mept er ook flink op los.
club stage 16u50 -18u50 -
20u50 - 23U00
,
Reggie Washington
(elektrische bas) – Bobby Sparks (toesten) – Jozef Dumoulin (toetsen) –
Patrick Dorcéan (drums) – DJ Grazzhoppa (draaitafels)
De New Yorkse bassist Reggie Washington heeft zijn residence in België
en begint in duo met soulmate en Belgische saxofonist Fabrice Alleman.
Ze kennen mekaar al ruim 10 jaar en spelen regelmatig op plaat of op
podium samen. Ze brengen vandaag een hommage aan twee van de grootste
saxofonisten uit de jazzgeschiedenis: John Coltrane en Wayne Shorter.
Nu spelen Reggie en Fabrice samen in trio met drummer E.J. Strickland en
zetten meteen in met het overbekende ‘Footprints’ van Wayne Shorter. Dat
is al een wervelende opener van dit kleine optreden in de garden stage.
Hij speelt ‘Ledge’ (Ravi Coltrane) van Reggie’s eerste plaat ‘Lot of
love,l ive’ uit 2006. Fabrice wisselt van tenor sax en sopraansax. Opzij
kunnen enkele mensen zich niet bedwingen en beginnen te dansen. Een
klein feestje. Top.
De groep blijft groeien: de derde set van Reggie
Washington is er één met Fabrice Alleman, E.J. Strickland én de
Amerikaanse keyboardspeler Bobby Sparks die we kennen van het Snarky
Puppy-collectief. Ze spelen enkele nummers van de nieuwe plaat van
Reggie waarin hij verlangt naar het hout en het authentieke van de
contrabas daar waar dat we hem eerder kennen als elektrische bassist. We
krijgen een mix van jazz, blues en soul. Hij maakt tussendoor enkele keren promo voor zijn
nieuwe plaat ‘Vintage New Acoustic’ die te koop aan de platenstand. Hij
is wel geen vlotte prater. Hij zegt dat de plaat gaat over vrienden,
mentors en jazzlegendes. Ze spelen ‘Always moving’ gevolgd
door het swingender ‘Half Position Woody’. Ze spelen
ook een mooi anthem voor de betreurde Roy Hargrove in het nummer
‘Strasbourg Saint Denis”. De
toetsenist zat er destijds bij in de RH Factor die Hargrove bijstond. En
kijk eens aan... Ambrose Akinmusire en Kokayi komen
de set vergezellen. Ze eindigen met een duo van
Strickland en Reggie met ‘Music evolution’ van Branford Marsalis van
Buckshot LeFonque destijds.
Om de dag af te sluiten, brengt Reggie Washington een
kwintet samen om een eerbetoon te brengen aan Jef Lee Johnson, een groot
gitarist die dreigt in de vergetelheid te geraken. Lee Johnson speelde
bij klinkende namen als Al Jarreau, Aretha Franklin, Erykah Badu,
Esperanza Spalding en D’Angelo. Johnson overleed al zes jaar geleden,
maar Reggie grijpt de kans om hem onder de aandacht te houden. Hij
maakte eerder ook 2 platen ‘Rainbow shadow vol 1 & 2’. Na een nummer of twee druipen we huiswaarts af omdat we deze mannen al gezien hebben in Mechelen bij onze Jazzcontest Finale 2018. Jazz Middelheim, al vijftig jaar bezig, houdt stand
als een gemoedelijk en veilig festival dat topkwaliteit blijft
leveren tot eer en glorie van de jazzmuziek en haar publiek.
|
|||||||||||||
© JAZZEPOES
2019