|
|||||||||||||||||||||||
- eerdere JAZZEPOES verslaggeving - |
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Op 16 november en van 23 tot 26 november presenteert kunstencentrum nona de achtste editie van BRAND! |
|||||||||||||||||||||||
Artistiek directeur Bart Vanvoorden:
“Na een focus op centrale gasten Lara Rosseel en Vitja Pauwels in 2022, trekken we opnieuw de kaart van de veelzijdige Belgische jazz, die we combineren met internationale zwaargewichten als David Murray en Superless met Jeff Parker. JazzLab, sinds begin 2023 gefuseerd met kunstencentrum nona en Abattoir Fermé, viert samen met W.E.R.F. Records zijn 30ste verjaardag en tekent voor vier concerten. Een daarvan is met Mechelaar Chris Joris, die een jaar na zijn creatie in nona zijn nieuwe album komt voorstellen. We vullen het programma verder aan met andere Belgische smaakmakers en twee dagen vol internationale topjazz. Afsluiten doen we met originele combinaties van dans en jazz die helemaal in de lijn liggen van wat nona graag presenteert. Mooie kers op de taart: de vierde festivaldag wordt live uitgezonden op Klara.” |
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Bruisende Belgische jazz |
|||||||||||||||||||||||
JazzLab organiseert tournees die
aanstormend talent, nieuwe creaties en vaste waarden met pittige projecten tot bij een breed publiek brengen. Van knetterend experiment tot de vingerknip van nu: het komt bij elkaar in een JazzLab-jaar. Deze editie tekenen ze zo voor Zero Years Kid, het hyper-eclectische project van Joachim Badenhorst (centrale gast van de allereerste BRAND!), en voor het nieuwe kwartet van aanstormende drummer Gert-Jan Dreessen, die goed volk als Bram De Looze, Cyrille Obermüller en Jean-Paul Estiévenart meebrengt. Chris Joris nam in 2022 Until the Darkness Fades op in nona. Dat album, een even persoonlijke als avontuurlijke combinatie van kamermuziek, jazz en speelse improvisatie, wordt unaniem lovend onthaald. Laatste project van JazzLab, en opnieuw een samenwerking met W.E.R.F. Records, is Dans Kapot. Hiervoor slaat het potige groovetrio Don Kapot de handen in elkaar met vier dansers. Het resultaat - A Small World - is een vitale combinatie van muziek en beweging. Het wordt een knap contrast met Blue Moon Spring, de voorstelling van Anneleen Keppens, waarin drie dansers samen luisteren en dansen op jazz, met de combinatie van beheersing en improvisatie die het genre eigen is. Meer Belgisch vuurwerk verwachten we van de duo’s schntzl (Hendrik Lasure en Casper Van De Velde) en Beraadgeslagen (Lander Gyselinck en Fulco Ottervanger), die elk een nieuw album voorstellen. Ze behoren tot de voorhoede van een generatie klankenbricoleurs die garant staan voor muziek die verrast en verbaast. Laatste Belgische band is Trombone Ensemble Nabou Claerhout, een band met maar liefst vijf trombones en een ritmesectie, waarmee Claerhout een ode brengt aan haar instrument. Ook zij stellen een nieuw album voor. |
|||||||||||||||||||||||
Exclusieve concerten van internationale toppers |
|||||||||||||||||||||||
Rietblazer David Murray behoort tot de
belangrijkste jazzmuzikanten van de laatste 50 jaar, speelde met grootheden als Elvin Jones, McCoy Tyner en Randy Weston, maar voerde zelf ook enkele van de strafste bands van de voorbije decennia aan, dus het is een hele eer om hem te mogen verwelkomen met zijn nieuwe Quartet, waarin hij omringd wordt met jonge kleppers die hem inspireren. Het internationale kwartet Superless spreekt al net zo hard tot de verbeelding. Drie kleppers uit het Hoge Noorden die eerder al in nona stonden - Eirik Hegdal, Ingebrigt Håker Flaten en Øyvind Skarbø - bundelen de krachten met Chicago-icoon Jeff Parker. Ze omschrijven hun sound als ‘Messiaen meets MF DOOM’. Dit wordt iets op het scherp van de snede. De Finse rietblazer Linda Fredriksson beleefde een internationale doorbraak met Juniper, een album waarvoor ze resoluut brak met haar sound: kracht en energie werden opzij gezet voor breekbaarheid en introspectie, met een mix van repetitieve elementen en bedwelmend avontuur tussen jazz en indie. Mirror Image is tenslotte een tot de verbeelding sprekend octet rond Ole Morten Vågan (eerder in nona met het Trondheim Jazz Orchestra en Gard Nilssen’s Acoustic Unity) vol ronkende namen uit de Scandinavische jazz, zoals o.m. Signe Emmeluth, Sofia Jernberg, Jonas Kullhammar en, opnieuw, Eirik Hegdal |
|||||||||||||||||||||||
PROGRAMMA BRAND! 2023 Donderdag 16/11 **EXCLUSIEVE BELGISCHE CONCERTEN** Superless feat. Jeff Parker Linda Fredriksson Donderdag 23/11 Chris Joris ‘Until the Darkness Fades’ Gert-Jan Dreessen Quartet Trombone Ensemble Nabou Claerhout Vrijdag 24/11 **EXCLUSIEVE BELGISCHE CONCERTEN** David Murray Quartet Mirror Image Octet Zaterdag 25/11 Joachim Badenhorst’s Zero Years Kid schntzl Beraadgeslagen Zondag 26/11 Dans Kapot ‘A Small World’ Anneleen Keppens ‘Blue Moon Spring’ |
|||||||||||||||||||||||
Extra info Line-up |
|||||||||||||||||||||||
16 NOVEMBER |
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Superless is een internationaal
monsterkwartet in een fascinerende spreidstand, met een been resoluut in de jazzgeschiedenis, terwijl het andere rond MF Doom en Messiaen cirkelt. De band werd samengebracht door Øyvind Skarbø, de veelzijdige Noorse drummer die in 2021 tekende voor een spetterend concert met zijn Skulekorps tijdens BRAND! Hij verzamelde opnieuw volk rond zich dat tekende voor enkele van de strafste jazz-stoten van de voorbije decennia: saxofonist Eirek Hegdal (Trondheim Jazz Orchestra, Angles), bassist Ingebrigt Håker Flaten (Rodrigo Amado’s The Bridge, The Thing) en gitarist Jeff Parker, een cruciale figuur binnen de Chicago-scene, voormalig lid van postrocklegende Tortoise en een onvermoeibare katalysator van de hedendaagse jazz. |
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Met Juniper zorgde Linda Fredriksson
voor een sensatie. Bands als Mopo en Superposition behoorden al tot de beste jazz uit Finland, maar het recentste album introduceerde een radicaal andere sound. Kracht en energie werden opzij gezet voor breekbaarheid en introspectie, met een mix van repetitieve elementen en bezwerende melodieën vol weerhaakjes. Het meditatieve van Alice Coltrane en het intense van Eric Dolphy combineren met de verhaaltraditie van Sufjan Stevens en Neil Young? Fredriksson bewijst dat het kan. Hedendaagse technologie en hypnotiserende composities gaan harmonieus samen, met een bezwerende sound die live naar een volgende dimensie getild wordt.. |
|||||||||||||||||||||||
23 NOVEMBER |
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Drummer Gert-Jan Dreessen schitterde
op jonge leeftijd al aan de zijde van o.m. Joshua Redman, Jakob Bro en Logan Richardson en is op weg om zelf ook een patron van de Belgische jazz te worden. Nu stelt hij zijn kwartet voor, een akoestische band met enkele van de opvallendste persoonlijkheden van de Belgische jazz: Bram De Looze, misschien wel de meest toonaangevende pianist van zijn generatie; trompettist Jean-Paul Estiévenart, die even behendig als virtuoos door de Belgische jazz raast; en bassist Cyrille Obermüller, het ritmische anker van talloze bands. Samen hebben ze de bagage en persoonlijkheid om Dreessens composities vol bedwelmende melodieën en ritmische kronkels naar het hoogste niveau te tillen. |
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
W.E.R.F. Records en JazzLab vieren samen hun 30ste verjaardag met drie tournees/albums waarvoor ze de handen in elkaar slaan. Een daarvan is met percussionist Chris Joris, een veteraan van de Belgische jazz die uitpakt met een beklijvend nieuw project |
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
© Thomas Geuens |
|||||||||||||||||||||||
Percussionist Chris Joris schreef één
van de kleurrijkste hoofdstukken van de Belgische jazz, maar is nog lang niet uitverteld. In 2022 speelde hij in nona een prachtconcert dat niet minder dan een openhartig zelfportret was. De muziek belandde op een nieuw album met een veelzeggende titel: Until the Darkness Fades. Natuurlijk kon een voorstelling in zijn thuisstad Mechelen niet ontbreken. Het wordt een prikkelende tweespalt vol hybride klanken, met vertrouwde en minder vertrouwde geluiden, tussen romantiek en onbevangen avontuur. Die verkent hij in het bijzijn van opvallende medestanders op viool en cello. Zo combineert hij aardse percussie met de vrijheid van de jazz en de elegantie van kamermuziek. |
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
© unknown |
|||||||||||||||||||||||
De alomtegenwoordige tromboniste Nabou
Claerhout presenteert een nieuw album met haar droomproject: een band met maar liefst vijf (!) trombones, geruggensteund door een ritmesectie met gitaar, bas en drums. Tijdens het schrijven van de muziek ging Claerhout op zoek naar de breedste mogelijkheden van de trombone, met een combinatie van warmte, pit en de ritmische speelsheid die je kan kennen van haar kwartet NΔBOU. Op die manier wordt het ensemble een ode aan een prachtig instrument, maar ook een visitekaartje van een jonge muzikante die zich omringt met collega’s die haar composities en arrangementen uitvoeren met een onweerstaanbare combinatie van energie, weelderigheid en pure, onversneden sound. |
|||||||||||||||||||||||
24 NOVEMBER |
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Mirror Image is een gloednieuw
topensemble met enkele van de meest opvallende vertegenwoordigers van de Scandinavische jazz, die je misschien al aan het werk zag met o.m. Atomic, Bill Frisell, Angles 9 en Emmeluth’s Amoeba. Bandleider Ole Morten Vågan, die twee jaar geleden nog tekende voor een knalconcert in nona met het Trondheim Jazz Orchestra, daagt het octet uit met ritmische raadsels en vraagstukken, terwijl hun stevige, maar losse jazz flirt met hedendaagse geluiden, Afrikaanse tradities en zelfs barokmuziek. Kortom: een weelderig, veelkleurig en groothartig geluid van een tot de verbeelding sprekende band op maat van een wereld in beweging. |
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
David Murray was amper twintig toen
hij debuteerde in 1976 en groeide in geen tijd uit tot de meest gelauwerde tenorsaxofonist en basklarinettist van zijn generatie. Zijn wonderlijke Octet, het grensverleggende World Saxophone Quartet en talloze andere projecten spreken nog altijd tot de verbeelding en getuigen van een schier eindeloze creativiteit en productiviteit. In zijn instant herkenbare sound voeren gospel, freejazz, blues en poëzie een onophoudelijke dans uit. De laatste jaren omringt Murray zich graag met jong volk. Ze dagen hem uit, inspireren hem, zorgen dat het avontuur centraal blijft staan. Het leidde tot een nieuwe piek in de carrière van deze legende, die we nu eindelijk te gast hebben in nona !. |
|||||||||||||||||||||||
25 NOVEMBER |
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Rietblazer Joachim Badenhorst is een
van de boeiendste en meest avontuurlijke Belgische jazzmuzikanten van de voorbije twee decennia. Of het nu gaat om in de traditie gewortelde jazz, vrije improvisatie of puur experiment: Badenhorst slaagt er steeds in om zijn herkenbare stempel op de muziek te drukken. Maar wat gebeurt er als hij wars van trends en verwachtingen z’n verbeelding vrij spel geeft? Dat werd Zero Years Kid. Daarmee brengt hij een kleurrijk amalgaam van jazz/improvisatie, pop, experiment en r&b, met speelse, poëtische teksten in zijn moedertaal. Kunstenaar Rinus Van de Velde is grote fan en levert een stevige visuele bijdrage aan het concert ! |
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Get ready voor schntzl 2.0. Van wonder
boys van de Belgische jazz zijn Hendrik Lasure en Casper Van De Velde uitgegroeid tot unieke bricoleurs van hyper-visuele muziek uit een parallel universum. Een vakantie in Italië in 2021 vormde de voedingsbodem voor hun derde album Holiday, een vergaarbak van 90’s Euro-optimisme, verloren gewaande pianoklanken, musique concrète en frenetische hyperpop. Beperkingen en remmingen moeten eraan geloven, de fantasie regeert. Anno 2023 beweegt schntzl vanzelfsprekend tussen trieste euforie, onbeschaamd plezier en puur experiment, introspectie en genereuze expressie, vrijer en avontuurlijker dan ooit tevoren. |
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Beraadgeslagen - het duo Lander
Gyselinck en Fulco Ottervanger - is geen klassiek piano/drums-duo, maar een ritme- en klankenlaboratorium, waarbij de liefdes voor hiphop, verfrommelde elektronica, sci-fi knutselarij, jazzfunk en het betere levenslied in de blender gekieperd worden om er vervolgens uit te druipen in dikke, fluokleurige gulpen. Hortend en stotend met een beschadigde Mario Bros-geluidskaart, springend tussen gemuteerde trance en hoekige dance, speelt Beraadgeslagen zijn combo van garageboxmuziek en verandajazz, met de opvolger van Duizeldorp (2018) eindelijk - EINDELIJK! - onder de arm. |
|||||||||||||||||||||||
26 NOVEMBER |
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Blue Moon Spring is zowel een hommage
aan de rijke jazzgeschiedenis als een zoektocht naar hoe het genre nu leeft en wat het ons kan leren over (samen)leven vandaag. Drie dansers gaan op zoek naar een belichaming van ‘jazz als filosofie’. Hoe beweegt jazz in en tussen lichamen? Ze dansen op muziekfragmenten van vroeger en nu, die tot een nieuwe soundscape zijn verweven. Wie jazz zegt, zegt improvisatie. Elke voorstelling is een unieke ervaring. De performers oefenen zich via improvisatie in samen dansen met hun verschillen, in beheersing en intuïtie op elkaar af te stemmen, in kwetsbaar en gepassioneerd te blijven en klaarwakker te dromen. |
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
© Thomas Geuens |
|||||||||||||||||||||||
A Small World is een spetterend
spektakel onder leiding van Alexandros “Greco” Anastasiadis, waarvoor knaltrio Don Kapot samenwerkt met vier dansers. Don Kapot is niet minder dan een groovemachine, een sensatie door hun opzwepende concerten en aanstekelijke humor. In 2019 ontmoette de band een groep dansers, en een nieuw idee ontstond: wat als je dat energieke geluid zou combineren met beweging, die muzikanten met dansers? Het gezelschap maakte furore op het Dansand festival en trok de straten van Brussel op met bruisende guerrillavoorstellingen. Het project was zo succesvol dat het W.E.R.F. Records en JazzLab overtuigde om de zevenkoppige bende op te nemen in de viering rond hun 30ste verjaardag. |
|||||||||||||||||||||||
BRAND! Jazzfestival 2023 – 16 en 23-266 november in Mechelen – alle info op www.brandjazz.be |
|||||||||||||||||||||||
© JAZZEPOES 2023