|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
N∆BOU |
|
Compro Oro |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
'Hubert'
|
|
'Suburban
Exotica'
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
info |
|
info |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
N∆BOU rijmt een akoestisch bandgeluid met een vaag elektronisch
randje. N∆BOU flirt met en zoekt naar krachtige, verhalen
vertellende muziek met een vleugje groove.
Met de originele bezetting van trombone, elektrische gitaar,
contrabas en drums zorgt dit kwartet voor een verfrissende geluid in
het jazzlandschap. Claerhout's composities weerspiegelen de
verschillende invloeden die ze meekreeg in haar opleiding aan
Codarts in Rotterdam en the Royal Academy of Music in London, alsook
invloeden uit haar jeugdjaren van R&B tot opera en franse chanson.
Deze eerste EP geeft een mooie staalkaart voor wat het kwartet N∆BOU
voor ons in petto heeft: een verassend parcours met gedurfde
muzikale keuzes. Een sterk samenspel waarin er voldoende aandacht
blijft voor individuele accenten. Een up-tempo groove afgewisseld
met contemplatieve melancholische melodieën.
Een eigen stem binnen het Belgische jazzlandschap, met originele
bezetting en sterke eigen signatuur!
Release datum: 04/10/2019
|
|
A Twang-American, psychedelic underground road trip to Africa, the
Middle East and the Americas.
In 2015 lanceerde het Gentse latin jazz collectief Compro Oro de
bijzonder aanstekelijke debuutplaat Transatlantic. Met 'Bombarda'
leverde Compro Oro een vierledig meesterwerkje af waarin de band nog
dieper graaft in muzikale tradities uit diverse windstreken, deze
vervolgens injecteert met een goeie scheut op de heupen werkende
grooves en ze hult in een psychedelisch jasje.
Op het nieuwe album 'Suburban Exotica', dat in oktober 2019 op Sdban
Ultra verschijnt, gaat de band nog een stap verder en voegt Compro
Oro geluiden van het Midden-Oosten toe aan de mix. Het album is
geproduceerd door toetsenist Dijf Sanders. Speciale gast Joachim
Cooder - zoon van levende legende Ry Cooder - serveert percussie en
zijn met effecten beladen elektrische mbira.
Invloeden: Cal Tjader, Marc Ribot, Mulatu Astatke, Sly & Robbie
Release datum: 18/10/2019
|
|
|
|
|
|
|
|
"Psychedelica met een jazztoets of jazz met een psychedelische
toets. Die van Compro Oro kunnen er wat van."
- Eigen Kweek, Studio Brussel
"Authenticity takes a backseat to shadowy pleasures. There’s
darkness on the edge of the township, and the wheels come off at
some point in nearly every track."
Bandcamp - Album of The
Day
"On this album, Compro Oro offer wild, profound and uncanny flavours
that explore the best of Afro-Cuban music and jazz-tinged
psychedelia. Suburban Exotica features drummer, keyboardist and
percussionist Joachim Cooder, son of guitar legend Ry Cooder."
Echoes And Dust
"Tropischer dan Compro Oro tref je bands niet aan in de Belgische
jazzscene van vandaag. Het Gentse collectief fuseert klanken uit de
afrobeat, ethiojazz, salsa, psychedelica en wat niet meer aan groovy
eigenzinnigheid tot een pittig geheel."
Indiestyle
"Op “Rastapopoulos” laat Compro Oro ons horen dat ze hun muziek vol
contrast en een onstuitbare creativiteit kunnen vullen, maar toch
nog als een geoliede machine kunnen klinken. De single begint vredig
en mystiek met het prachtig vibrafoonspel van Wim Segers, maar al
snel valt de rest van de band in met kleurrijke motieven uit verre
landen."Dansende Beren
"Met een mix van latin, Afro-Cubaanse muziek, jazz en psychedelica
weet Compro Oro moeiteloos tien nummers lang te boeien."
daMusic |
|
|
|
|
|
JAZZEPOES RECENSIE
|
|
|
|
CONCERTS
|
|
CONCERTS
|
|
|
|
|
|
13.09.19 - Jazzzolder, Mechelen (BE)
review
03.10.19 - De Nieuwe Vrede, Antwerpen (BE)
05.10.19 - Jazz Wilrijk, Wilrijk (BE)
09.10.19 - Pand A, Kortrijk (BE)
11.10.19 - Jazzontsporing, Harelbeke (BE)
08.12.19 - Jazzy Sunday, Deinze (BE)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16/10/2019: Jazz & The City, Salzburg, (A), Best Of
23/10/2019: Belgrade Jazz Festival (SRB), Best Of
29/10/2019: University of Calgary, (CA), Best Of
30/10/2019: University of Calgary, (CA), SS Belgenland + The Oyster
Princess
01/11/2019: Earshot Jazz Festival, Seattle (US), Best Of
02/11/2019: Modulus Festival, Vancouver, (CA), The Oyster Princess
03/11/2019: Modulus Festival (CA), Best Of. In memory of Ken Pickering,
Coastal Jazz
05/11/2019: Freight & Salvage, Berkeley, SF (US), Best Of
06/11/2019: REDCAT, Los Angeles (US), Hearsee + The Oyster Princess
08/11/2019: AFI Silver Theater, Washington (US), The Oyster Princess
16/11/2019: Vilnius Mama Jazz, (LT), Best Of
22/11/2019: Paradox i.s.m. De Nieuwe Vorst, Tilburg (NL), SS Belgenland
+ The Oyster Princess
29/11/2019: deSingel, Antwerp (B), SS Belgenland + The Oyster Princess
30/11/2019: De Grote Post, Ostend (B), The Oyster Princess (Fair
Saturday, in favor of 0.666)
13/12/2019: Willem Twee toonzaal, ’s Hertogenbosch, (NL), SS Belgenland
+ The Oyster Princess
18/01/2020: De Handelsbeurs, Gent (B), The Oyster Princess
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- persbericht -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hey Daar,
|
|
|
Zoals elk jaar slaan Amplo en Poppunt de handen in elkaar voor de
befaamde Pitch Sessies. Ben je beginnend muzikant? Dan is dit echt iets
voor jou! Of ken je iemand die aan de beschrijving voldoet?
#sharingiscaring
|
|
|
|
|
|
WHUT?
|
|
|
|
|
|
De Jazz Pitch,
dat is een soort blind date tussen muzikanten en muziekprofessionals. Je
krijgt er coaching, feedback en de kans om een gig te scoren in de venue
waar je te gast bent. De professionals van dienst zijn: Maaike Wuyts
(Aubergine Artist Management), Wim Wabbes (programmator Handelsbeurs),
team Popadvies van Poppunt en één van onze Amplo consulenten. Een
dreamteam om al jouw artistieke en zakelijke vragen op af te vuren ! |
|
|
|
|
|
WHO?
|
|
|
|
|
|
In 2006 besliste
Maaike Wuyts haar eigen managementkantoor ‘Aubergine Artist Management’
op te richten. Het was het eerste alternatieve managementkantoor voor
jazzmuziek & beyond. Fabrizio Cassol vroeg haar te werken voor zijn
jazztrio Aka Moon en al snel kwamen ook Kris Defoort, Teun Verbruggen,
De Beren Gieren, BRZZVLL, LABtrio, ESINAM, N∆BOU, Echoes of Zoo, Antoine
Pierre, Jean-Paul Estiévenart, en Lynn Cassiers erbij.
Wim Wabbes is programmator en artistiek directeur van de Handelsbeurs.
Na 25 jaar als muziekprogrammator bij Vooruit verhuisde hij in 2013 naar
de Handelsbeurs waar hij de artistieke lijnen uittekent en een breed
programma in klassiek en andere genres voorziet.
|
|
|
|
|
|
INSCHRIJVEN?
|
|
|
|
|
|
1. Schrijf je in
voor deze Jazz Pitch
via deze link.
2. Stuur je beste 3 songs in.
3. Op basis van je motivatie en muziek selecteren Maaike en Wim drie
artiesten die worden uitgenodigd voor een kweetnieoewaardevolle
coachingsessie op maandagavond 4 november om 19u in de Handelsbeurs
(Gent).
4. Eén van de drie bands krijgt een door Amplo betaald optreden cadeau
(op een datum in te plannen in samenspraak met de programmator)!
Succes en tot dan !
|
|
|
|
|
|
Lize Colson
Medewerker Folk, Jazz & Wereldmuziek
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- persbericht -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Van betoverende schoonheid tot hartstochtelijke kracht: Ambrose
Akinmusire (US) wordt de nieuwe "Prince of Darkness" van de jazztrompet
genoemd. Tussen 9 en 13 oktober 2019 speelt de beloftevolle Amerikaanse
trompettist en componist een reeks concerten met Brussels Jazz
Orchestra.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zijn bijzondere familienaam dankt
Ambrose Akinmusire aan zijn Nigeriaanse ouders, de ontplooiing van zijn
uitzonderlijk talent aan de Amerikaanse jazz scene waarin hij opgroeide.
Ambrose werd geboren in Oakland, Californië en was als tiener al een
beloftevolle muzikant. Hij speelde nog in het Berkeley High School Jazz
Ensemble toen Steve Coleman hem na een workshop van achter de
schoolbanken plukte. Vandaag is hij een van de toonaangevende
vertegenwoordigers van de hedendaagse jazz.
Awards als de Thelonious Monk International Jazz Competition Award
(2007) en het Downbeat Critics Survey (2012) bevestigen alleen maar:
Akinmusire’s muziek getuigt van een virtuoze beheersing van instrument
en materiaal, waarbij hij zich nooit verliest in oppervlakkige
doeltreffendheid, maar steeds een artistieke visie van intellectuele
hoogte en emotionele diepte formuleert. De trompettist staat bekend om
zijn open kijk op muziek, van klassiek tot hiphop en alle stijlen
daartussen. Hij ontpopt zich in vrijwel elke situatie tot zowel gedurfd
leider als sympathieke sideman en is in staat is om de rol van zijn
instrument binnen de jazz opnieuw uit te tekenen. Hij verlegt grenzen en
slaagt erin zichzelf telkens opnieuw uit te vinden.
Brussels Jazz Orchestra inviteert deze nieuwe stem op trompet voor een
korte reeks concerten. Het repertoire bestaat uit Akinmusire’s eigen
composities, in arrangementen van Jim McNeely.
|
|
|
|
|
|
OVER AMBROSE AKINMUSIRE
|
|
|
Ambrose Akinmusire werd door
ontmoetingen met grootheden als saxofonist Joe Henderson en Steve
Coleman al vroeg gestimuleerd in zijn muzikale ontwikkeling. Hij
studeerde aan de Manhattan School of Music en behaalde zijn
Masterdiploma aan de University of Southern California. Op 19-jarige
leeftijd tourt hij als lid van Steve Coleman and the Five Elements, op
zijn 28ste brengt hij zijn 2de album uit bij Blue Note, waarmee hij
volgens velen post-bop naar een ongekend territorium brengt. Hij speelde
als sideman op vele albums, van o.a. Vijay Iyer, Steve Coleman en
Esperanza Spalding.
|
|
|
|
|
|
Speelperiode: 9 tot 13/10/2019 |
|
|
|
|
|
concerten
|
|
|
|
|
|
09 okt 2019 20:15
Muziekgebouw, Eindhoven (NL)
10 okt 2019 20:00
30CC, Leuven (B)
11 okt 2019 20:30
De Oosterpoort, Groningen (NL)
12 okt 2019 20:00
Cultureel Centrum Opderschmelz, Dudelange (LU)
13 okt 2019 20:30
BOZAR, Brussel (B)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
JazzatHome Mechelen, 15e editie, een eindverslag
|
|
|
|
|
|
De avondconcerten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
JazzatHome, 15e editie, een
feesteditie dus, is er ook alweer een paar weken door en had
verschillende primeurs in petto. Zo keek de organisatie voor een eerste
keer wat verder dan de binnenstad voor de avondconcerten die voor de
rondgang op zondag 8 September plaatsvonden en zo zaten we alweer op
donderdag 5 September in het Brughuis te Muizen voor het Piet Verbist
Trio dat eigenlijk dit JazzatHome gebeuren open speelde bij wijze van
spreken. ‘Alweer’ schrijf ik nu maar da’s omdat de primeur van de
‘Brughuis Jazz Nights’ onlangs al plaats vond, begin zomer, op 21 Juni
was dat met het Dieter & Frank Vaganée Quartet én dat betekende meteen
een succes ter plaatse ! Het concert nu vanavond vindt niet in het café
zelf plaats maar kreeg een aparte ruimte, het kleine zaaltje dat anders
ingenomen wordt door tafels en stoelen voor de stamgasten van het café en
dat betekende dan misschien niet zóveel plaats voor belangstellenden
maar de goed 50 zitjes waren wél meteen uitverkocht. Hadden het er 100
geweest , dan nog ware het uitverkocht geweest, net als nu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Een eerste succes betrekent dit aan de
start van deze editie JAH en kan het ook anders als je een trio toppers
samenbrengt; het Piet Verbist Trio met naast de succesvolle bassist een
al even gerenommeerde saxplayer, Bart Borremans, in diverse
gezelschappen thuis en die mocht heel wat nummers brengen uit eigen werk
ook. Aan drums zat sympa Toon Van Dionant, ons ook al geen onbekende en
samen concerteerden zij hier voor een enthousiast publiek dat Piet en
z’n compagnons met een uitbundig applaus beloonde voor een optreden dat
méér dan moois liet horen van ‘The Beauty in the Beast’ !
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Donderdag was dat en het ijs
meteen gebroken voor de JAH vierdaagse waar we op vrijdag alweer wat primeurs
mochten meemaken. Want gelijk met deze editie mocht JaZZZolder ook de
sleutels ontvangen van de nieuwe JaZZZolderse locatie en dus werd het
uitkijken of JaZZZolder ook z’n publiek zou vinden op het gelijkvloers
deze keer, in de vroegere Blauwe Zaal van Het Predikheren, nu de
‘Mandela Zaal’ en daar bleek het goed vertoeven. ‘Droog’ weliswaar want
gezien de andere primeur vanavond : de samenwerking met Brij Het Anker,
was hier de bar niet open…alle volk was immers aan dek op de cité van Het
Anker, in een gelegenheidstent voor de aftrap van Anker Jazz vanavond
ism JazzatHome ! Het belooft dus ook vanavond een ‘doorstappen’ want na
het optreden hier van de winnaars van het JazzContest verleden jaar, het
innemende BAZ Trio, is het , voor diegenen die dat wensen, nog even
doorgaan daarna naar Het Anker voor de manouche jazz van de Basily Gipsy
Band… Alles op z’n tijd en dus was het eerst de beurt aan Basile Rahola
en de zijnen om een méér dan zeventigkoppig publiek te verblijden met
hun innemende composities die je ook kon terug vinden op hun debuutalbum
‘Live at Jamboree’, hier vanavond te verkrijgen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Je hoorde nadien stemmen uit het enthousiaste publiek die het trio
vergeleek met bvb het piano trio ‘The Bad Plus’, dus dat kan tellen !
Ook al omdat het hier allemaal eigen composities betrof en Wajdi Riahi
naar het einde toe nog meeslepend begon mee te zingen ook. Een fel gesmaakt
concert en deze nieuwe JaZZZolder kon écht niet mooier geopend worden ,
bravo !..
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 minuten stappen betekende het
daarna, van Het Predikheren naar de in de buurt gelegen Anker site
alwaar Popy Basily en de zijnen nog aan een eerste lange set bezig
waren. Ik moet eerlijk toegeven da’k niet zo’n groot liefhebber ben van
het genre of van de Basily Gipsy Band die we vanavond al een vierde keer
op een JaZZZolders event te horen krijgen maar toegegeven, Popy
bespeelt de gipsy gitaar op bijzonder virtuoze wijze en de band zet een
aanstekelijke sfeer neer waar zo’n 120 tal bezoekers zich graag in
onderdompelen, mét of zonder de smakelijke bieren van de uitnodigende
brouwerij !
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ook de tweede set van de Basily tapt
uit hetzelfde Sinti zigeunervaatje en wordt een bevredigend succes, het
gezongen ‘J’attendrais toujours’ moest er voor mij evenwel niet meer
bij, die lolligheid waar Basily soms in baadt doet wat afbreuk aan de
verder uitstekende songkeuze waaruit ze graaien, Django nummers maar
evengoed eigen en authentieke composities…geen volledige tent gevuld of
drukte hier maar 2 uiteenlopende concerten op 2 afzonderlijke podia
vanavond in de stad, wat wil je dan?...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Na vrijdag komt er gewoonlijk zaterdag
en zo is het nu niet anders, al volgen de dagen zich al te gauw op, zo
lijkt het wel…Zo start zaterdagavond 7 September ook hier weer in de
Ankertent en gelukkig maar dat de doorzichtige huid van de tent ons
droog houdt want het is vanavond een oprecht zijkweer met felle buien en
je zou er geen hond doorjagen…die beesten blijven gelukkig thuis ook en
zo kunnen we later dan het voorziene aanvangsuur (om laatkomers wegens
het slechte weer de kans te geven om tot hier te komen), genieten van
het Julien Tassin Trio, een Belgisch jazzgitarist, mij totnogtoe niet
bekend maar wél met een nieuw CeeDeetje in aantocht. Steviger werk
blijkt het vanavond dan op dat intiemere album ‘Momentum’ en als je rondkijkt dan is
het fijn om vast te stellen dat hier vanavond duidelijk méér volk
aanwezig is dan gisteren, al zal het concert van John Snauwaert straks
met gaste Lien De Greef (Lady Linn) daar ook wel voor iets tussen
zitten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alleszins een ontdekking voor mij
blijkt Julien Tassin, begeleid voor de gelegenheid door twee Mechelse
toppers : Dré Pallemaerts aan drums en Lennart Heyndels op de contrabas
en het wordt wel een heel erg bluesy set van zowat een uur, krachtig en
opwekkend, géén koffie nodig om je wakker te houden !
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Omdat de time table dan wat overhoop
lag werd er nogal plots afgebroken en even later was het dan aan het
John Snauwaert Quintet met daarin een altijd welkome remplaçant voor de
afwezige drummer Bruno Castelllucci en da’s graag geziene percussionist
Chris Joris natuurlijk en da’s altijd een hit in het Mechelse ! (maar
ook daarbuiten natuurlijk… :-) )
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het ferme quintet met naast saxofonist
John Snauwaert en reeds genoemde Chris Joris en met verder Hendrik
Braeckman op gitaar en Filip Vandenbril aan contrabas, zal grotendeels
een ruime hap van de set vullen met toegankelijke swingjazz waar verder
een intussen duidelijk zwangere Lien De Greef slechts een paar keer zal
bijtreden als featuring artist singer.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Méér dan behoorlijk doet ze dat
trouwens en op het einde gaan we helemaal stomend door de sporen met
Ellington’s ‘Take the A Train’. Het publiek staat intussen recht en
swingt geanimeerd naar het einde van de avond toe. Ja, je mag hier werkelijk van een
geslaagde gig spreken….
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zondag 8 September, de namiddagconcertjes
|
|
|
|
|
|
En intussen zitten we aan zondagmiddag
8 September, 13 hr. en het loopt aardig vol aan de balie van het
CultuurCentrum van Mechelen waar wat medewerkers zitten om
ingeschrevenen en belangstellenden voor nog wat open plaatsen op de 26
locaties van de JAH rondgang verder te helpen met uitleg en een helpende
zet in de goeie richting. Er is nu nog geen directe haast bij , de
eerste set van de drie namiddagconcertjes begint pas om 14:15 hr maar
als je Mechelen niet kent is het best wat zoeken toch dus je komt beter
wat vroeger dan te laat… In de bar bij de broodjes en een drankje vind
ik intussen de meewerkende fotografen aan deze editie en ’t is met
sommigen een happy weerzien want die zitten d’er intussen al vele
edities bij, niet alleen als fotograaf maar ook als persmedewerkers.
|
|
|
De ploeg fotografen JazzatHome, editie
2019
|
|
|
|
|
|
Freddy Vandervelpen
Johan Vanonckelen
Rudy Verrijt
Stef Boey
Erik Van Eycken
Annie Boedt
Hugo Lefevre
Eddy Westveer
Winus
|
|
|
|
|
|
Even later is het uitzwermen naar de
eerste locaties voor de ongetwijfeld weer bijzondere fotoshoots van een
15e editie JazzatHome concertjes. Foto-albums kon je daar al van zien op
de JazzatHome FaceBook maar een selectie vind je achteraf zeker op de
JazzatHome website, geef het even wat tijd…
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
En…, de JazzatHome toekomst ?
|
|
|
|
|
|
15 edities al, nu met méér dan 850 bezoekers
alleen al op zondag volgens niet bevestigde inside geruchten (maar concrete
cijfers allerhande bleven helaas achter…), steeds succesvol en niks staat een
vervolg zo direct in de weg. Toch hoor je hier en daar wat verzuchtingen, van medewerkers die telkens heel wat werk steken in
de voorbereiding, tijdens
het festival én daarna, lijkt het wat veel te worden na al die tijd . Ook bij
sommige , al langer meewerkende locatiehouders, leek een 15e editie misschien
wel een feestelijk slot ook ? Een ploeg fotografen vinden wordt trouwens ook steeds
moeilijker …Anderen vinden het , samen met de Ankerjazz toevoeging, wat uit de
hand lopen nu en zouden het liever terug tot de corebusiness zien komen, het
‘gewone’ JazzatHome, weet je wel ? Dient een bezinningsperiode zich dan aan?
Gaan we JazzatHome verder zien evolueren, groeien nog, met een blijvende
samenwerking met Brij Het Anker? Zijn de inkomsten voldoende om, samen met de
sponsoring, te kunnen blijven doorgaan, want JaZZZolder, organisator van het
JazzatHome Festival heeft nu minder inkomsten uit de bar in het nieuwe lokaal
?...allemaal vragen waar de toekomst wel weg mee weet….
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Winus
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- persbericht -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jazzgitarist Julien Tassin releaset
soloalbum "Momentum" en stelt het (oa) voor in Bozar op 29/09. Momentum
kwam uit op 13/09
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Momentum, een album dat put uit road
music en hedendaagse westernmuziek, verzamelt tien nieuwe composities
waarvan het unieke visuele karakter uitnodigt om te reizen. Gitarist
Julien Tassin is een veelzijdige, productieve muzikant, die zijn
verrijkende invloeden en ervaringen samenbrengt in zijn muziek.
Voor deze nieuwe stukken, zocht Julien nieuwe structuren, beïnvloed door
klassieke muziek, maar geïnjecteerd met improvisatie. Momentum is een
spontane trip doorheen verschillende muzikale werelden. Het album
verrast door z’n veelzijdigheid en verleidt met haar spontaniteit. Het
is in de eerste plaats ook een oprecht album, een soundtrack voor het
leven van Julien.
|
|
|
|
|
|
Julien over 'Momentum'
|
|
|
|
|
|
| |