![]() |
|||
|
|||
![]() © Sam Verhaert |
|||
Voor de
opnames van hun derde album ‘Het Deert’ trok Bestiaal,
het trio rond drummer/componist Sebastiaan Vekeman, richting
West-Vlaanderen. Dit project ademt een en al Oostendse zeelucht
dankzij de opnames in residentie in De Grote Post, de
platenhoes (een werk van Ensor), een partnership met kleinVerhaal
: DRIFT label en de samenwerking met opnameleider Serge Feys (T.C.
Matic, Arno, …) en mixer Jeff Claeys (Millionaire, The Van
Jets, …). ‘With You’, een nummer van T.C. Matic dat mee door Serge Feys is geschreven, was het startpunt en de grote inspiratiebron voor het nieuwe album. Het dreunende, rauwe karakter van de muziek die op ‘Het Deert’ te horen is, heeft iets van een woeste, op dreef zijnde fanfare in een stoet; een gelijkaardige sfeer als veel werken van Ensor. Deze fanfare wordt verklankt door gelegenheidsensemble NOODDRUFT 6, onder leiding van trompettist Bart Maris. |
|||
Als
fundering van de ijsberg wordt Bestiaal op het nieuwe album
geflankeerd door drie extra bassisten. Cyrille Obermüller (contrabas), Pieter
Lenaerts (contrabas) en Tobe Wouters (tuba) zorgen samen
met Bas Gommeren (contrabas) voor een wervelwind aan
basklanken en een gevoel van aangenaam onbehagen. Bovenal is
Bestiaal een gezelschap dat wars van regels, verwachtingen en hypes
een authentiek geluid ontwikkelt. Het is een sound die net zo goed
kan leiden tot momenten van verzengende furie, abstracte exploratie
als gefluisterde liefkozingen. Steeds op het verkeerde been, en
terug naar het puntje van je stoel. De jazz van Bestiaal kan behoorlijk potent uit de hoek komen. Originaliteit en eigenzinnigheid waren altijd al kernwaarden voor jazzmuzikanten, maar hier zijn ze vanzelfsprekende onderdelen van een frappant koppig karakter. De ongrijpbaarheid van Bestiaal is grotendeels te danken aan de composities van drummer Sebastiaan Vekeman, die wel nog verankerd zijn in de klassieke jazztaal, maar een loopje nemen met de conventies. Zo waren de composities op ‘Absoluut’ (2016) en ‘Inenen’ (2018) ook geen klassieke structuren met een vertrouwde kop en een staart als uitroepteken, maar een vrijgeleide om verhalen te vertellen die enkel hun eigen, dwarse logica volgen. Net zoals dat bij het nieuwe album ‘Het Deert’ het geval is. |
|||
|
|||
![]() ![]() |
|||
"'Het
Deert - Deel 7' klinkt alsof het orkest van de Titanic het water aan
de lippen staat. Er wordt woest geblazen en geslagen op alles wat
voorhanden is." - daMusic “De experimentele jazz komt hard binnen en toont de passie en het genot van de heren musici. Een sterk staaltje Hard-Jazz.” - Maxazine “‘Het Deert – Deel 1’ wringt en spartelt bij elke poging om het in het hedendaagse vierdelige keurslijf te prangen en ook onze trommelvliezen bieden stevig weerwerk want de overheersende, drammerige gitaar wil van geen wijken weten.” - Luminous Dash |
|||
![]() |
|||
Release: 13 MEI 2022 |
|||
![]() |
|||
lees ook mijn CD recensie van het vorige album 'Inenen' hier |
|||
|
|||
|
|||
28.05.22 - Roskam, Brussels Jazz Weekend |
|||
![]() |
|||
|
|||
![]() © Perry Schrijvers |
|||
Begin mei
verschijnt ‘Trugschluss’, het tweede album van
Kameel. Met eerste single ‘Tonny’ komt het
instrumentale trio verrassend dansbaar uit de hoek. Kameel, het
instrumentale trio topmuzikanten Patrick Steenaerts (gitaar), Hans
Mullens (bas) en Geert Roelofs (drums), breit met
‘Trugschluss’ een sterk vervolg aan het fel gesmaakte
debuutalbum ‘Barkas’ (2020). We horen Kameel in al
zijn gedaantes: vaak boos, snedig, dreigend, scheef en hoekig (‘Von
Grund auf am Zweig’, ‘Trugschluss’, ‘Black Bag’), dan weer
beklijvend mooi (‘Charlie Tango’, ‘Big L.’), soms zelfs
aanstekelijk dansbaar! (‘Tonny’, ‘Showgun’). Altijd zonder
compromissen en met een stevige dosis humor. ‘Trugschluss’,
wat zoveel betekent als ‘onverwachte wendingen binnen een
compositie’, is een muzikale synthese van het onrustige, voortdurend
veranderende leven van de voorbije twee jaar. Voor de potige ‘in
your face’ productie en mix tekende Dijf Sanders. Het
instrumentarium bleef deze keer niet beperkt tot gitaar, bas en
drums, maar werd flink uitgebreid met orgel, synths, contrabas,
cello, strijkers, autoharp, field recordings en als je goed luistert
zelfs een streepje zang. De opvallende hoesfoto van het album (niet
te verwarren met de hoes van single 'Tonny') is van de hand
van kunstfotograaf Karel Fonteyne, internationaal bekend als
modefotograaf in de jaren ’80 en ’90. |
|||
|
|||
![]() |
|||
"‘Tonny’ klinkt als een mix van De Raggende Manne, Fay Lovsky en
Kraftwerk. Experimenteel maar toch herkenbaar, frivool,
cinematografisch en hypnotiserend."
Maxazine |
|||
Release: 8 april 2022 |
|||
![]() |
|||
lees ook mijn verslag van het Kameel concert op 'de Predikheerlijke Zomer van 2020 ! |
|||
|
|||
Concertdata |
|||
10.05.2022 Giraf, Gent 25.05.2022 Wolwinkel, Geel 28.05.2022 Djingel Djangel, Antwerpen 04.06.2022 Straatfeesten, Kalmthout 11.06.2022 Backstage Gitan, Diest 03.07.2022 Hoogtevrees, Deventer (NL) |
|||
![]() |
|||
|