HOME


 

 

 

  JaZZZolder                    Overd(h)onderd !                    GIGS





 


INHOUD    ARCHIEF MUSIC ARCHIEF JAZZZOLDER       

 
 
DATE PIC
inhoud reduced mode since start 2022 

29/9/2022
 



  Grand Heropening Hnita JAZZHOEVE : Philip Catherine Trio - JAZZEPOESverslag
29/9/2022






     Aki : 'eri' : released 16 September 2022 - persbericht
23/9/2022






    voorstelling nieuw concert Mechelse JaZZZolder  : andrés fernandéz & the cujazz
23/9/2022
 



    Predikheerlijke Zomer 2022 :  'Stéphane Mercier Trio'
- concertcommentaar -
22/9/2022
 

    Jazzathome 2022, editie 17  - een eindverslag
18/9/2022


Stéphane Mercier © JASSEPOES

     Picture This ! 2022 : week 37= Stéphane mercier
18/9/2022  









  Philip Catherine : '75  Live at Flagey', release 23 Sep - persbericht
14/8/2022 




    Hnita Jazz Club Grand Opening - persbericht 
19/7/2022









    Release ' About Time ' Veronika Harcsa & Bálint Gyémánt 30 September 2022 - persbericht
15/9/2022
 



    Predikheerlijke Zomer 2022 :  'Chris Joris Experience Revival'
- concertcommentaar -
11/9/2022


Chris Joris © JASSEPOES

     Picture This ! 2022 : week 37= Chris Joris
8/9/2022
 



    Predikheerlijke Zomer 2022 :  'Gaëtan Casteels ozain 4tet'  - concertcommentaar -
4/9/2022


Gaëtan Casteelsl © JASSEPOES

     Picture This ! 2022 : week 36= Gaëtan Casteels
4/9/2022
 





7/9/2022
  JazzatHome 2022, een 'medium' editie uit de steigers ! - verslag persmoment
1/9/2022
 




8/9/2022
  Predikheerlijke Zomer 2022 :  'Secret Exit Trio'  - concertcommentaar -
28/8/2022 


Piet Verbist © JASSEPOES

     Picture This ! 2022 : week 35= Piet Verbist
25/8/2022
 



    Predikheerlijke Zomer 2022 : 'Boogaleo Band'  - concertcommentaar -
21/8/2022 


Leo Teughels © JASSEPOES

     Picture This ! 2022 : week 34= Leo Teughels
18/8/2022
 



    Predikheerlijke Zomer 2022 : 'Frank Vaganée' Trio  - concertcommentaar -
14/8/2022 


Frank Vaganée © JASSEPOES

     Picture This ! 2022 : week 33= Frank Vaganée
14/8/2022 







    Album release 'ELLIPSE' van Barbara Wiernik , 16 september 2022 - persbericht
11/8/2022
 



    Predikheerlijke Zomer 2022 : 'WITVROUW'  - concertcommentaar -
7/8/2022


Pascal Mohy © JASSEPOES

     Picture This ! 2022 : week 32= Simon Witvrouw
4/8/2022
 



    Predikheerlijke Zomer 2022 : 'Jeroen Reggers' Quartet  - concertcommentaar -
4/8/2022


Martijn Vanbuel © JASSEPOES

     Picture This ! 2022 : week 31= Martijn Vanbuel
3/7/2022


    BRAND! jazz festival 2022 met jong Belgisch talent als headliner - persbericht




WEEKLY NEWS TWEETED IN THE WEEKEND




 

     
 



 
     
     
 

 Veronika Harcsa & Bálint Gyémánt : 'About Time'
 
     
 
Release 30 September 2022 Jazzhaus Records
 
     
   

 
     
   
© Julia-Lily-Hegyi

 
     
 

Eén stem … voeg een gitaar toe en je hebt een duo. Breng een ritmesectie binnen en je hebt een band. Dit proces kost tijd. De toepasselijke titel "About Time" is het nieuwste album van de Hongaarse zangeres Veronika Harcsa en haar vaste partner, gitarist Bálint Gyémánt, samen met de Belgische "Enfants terribles", bassist Nicolas Thys en Antoine Pierre op drums.

"About Time" is het tweede album dat in deze formatie wordt uitgebracht. In vergelijking met "Shapeshifter", de eerste joint venture van de band die in 2019 werd uitgebracht, markeert "About Time" echter een enorme sprong - in meer dan één opzicht. Op "Shapeshifter" verbreedden Veronika Harcsa en Bálint Gyémánt hun stilistische horizon door een brede reeks sonische kleuren op te nemen. Op "About Time" gaan ze verder in het vertalen van deze uitbreiding naar hun eigen onderscheidende taal. De basis voor dit tempo ligt in de chemie van de band. De echte boodschap van 'Shapeshifter' was dat het duo de vele mogelijkheden omarmde die werden geboden door de toevoeging van een ritmesectie. Nu, in de loop van talloze optredens op tournee samen, zijn de bandleden naar elkaar toe gegroeid, zowel muzikaal als op menselijk niveau. Thys en Pierre, bekend bij de Hongaren sinds haar studie in Brussel, zijn op zichzelf bandleiders in een grote verscheidenheid aan formaties en dit geeft hen de ruimte om hun eigen inzichten op ooghoogte in de bandcontext te brengen. "Er verstrijkt altijd veel tijd tussen albums", zegt Harcsa. "We hadden net een of twee concerten samen gespeeld voordat we het eerste album opnamen en pas toen hebben we de eerste stap gezet. Op 'About Time' konden we onze podiumervaringen zeker de studio in transporteren."

Veronika Harcsa staat vooral bekend om de manier waarop ze haar muzikale optredens transparant houdt, altijd op een fijne en zeer doorlatende lijn tussen jazz en kamermuziek. Op haar laatste album "Debussy NOW!"  toonde ze diepgaand haar obsessie met hedendaagse bewerkingen van klassieke stukken. Op "About Time" zijn het hoge energieniveau en de uitgesproken dichtheid van expressie des te verrassender. Soms klinkt er iets van woede door in haar stem, zonder dat dit ten koste gaat van haar transparantie. De band pikt de impulsen in haar stem sympathiek op, draagt ​​ze verder, onderstreept of compenseert ze. Harcsa en Gyémánt profiteren van het feit dat ze de capaciteiten van de ritmesectie veel zelfverzekerder kunnen gebruiken voor de dynamiek van de nummers dan het geval was op "Shapeshifter". Deze ontvouwen zich vanuit zichzelf in een vaak onvoorspelbare frictie tussen poëzie en macht die zich op elk nummer ontwikkelt tot een nieuwe dramaturgie.

In de driehoek tussen peinzende Jazz, subtiele kamermuziek en energieke rock ontstaat een geheel nieuw terrein. Je hoort het kwartet zowel als een rockband met jazzachtige nuances als een kamerensemble met een jazz-, rock- of ambient-flair. Alle vier de muzikanten weten precies hoe ver ze individueel en collectief kunnen gaan. Ze laten hun ideeën de vrije loop en houden de teugels altijd stevig in handen. In concert komen veel van de beslissingen van de band voort uit spontane improvisatie. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat Gyémánt een solo speelt en Harcsa daarna tekst toevoegt – het resultaat klinkt misschien als een gecomponeerd lied, terwijl het eigenlijk uit een improvisatie is gegroeid. Door constant te experimenteren met nieuwe ideeën en de volgorde van de nummers te veranderen, kreeg de groep uiteindelijk onder de knie wat er op het album zou kunnen werken, en liet tijdens de productie niets aan het toeval over. Veronika Harcsa beschrijft het proces: "We weten dat we met elkaar kunnen improviseren en hebben de spontaniteit van improvisatie weten vast te leggen. Tijdens het studiowerk kwam echter veel meer structureel en strategisch denken om de hoek kijken."

Veronika Harcsa benadrukt dat dit alles alleen mogelijk is doordat de leden van het kwartet dezelfde alertheid en aandacht voor elkaar tonen als de leden van een kamerensemble. Eén van de meest cruciale voorwaarden in deze context is vertrouwen. De zangeres en gitarist maken al 15 jaar samen muziek en hebben steeds nieuwe ervaringen uit verschillende constellaties verwerkt in hun gezamenlijke projecten. De bassist en de drummer zijn pas vijf jaar samen, maar hoewel ze elkaar daarvoor al kenden, hebben talloze concertreizen hen veel dichter bij elkaar gebracht en een solide basis in wederzijds vertrouwen gegeven. "Muzikanten kunnen niet samen optreden zonder vertrouwen. Bálint en ik zouden met de beste muzikanten ter wereld kunnen spelen, maar dat zouden we liever niet doen als we niet 100% op hen kunnen vertrouwen. Muziek is te belangrijk voor ons om met mensen te spelen die we niet absoluut vertrouwen."

"About Time" is een album dat even opwindend als schrijnend eerlijk is. Uit een poëtische frictie die intenties uit de jaren zeventig vat en combineert met de ervaringen van nu, ontstaat een waar geluid voor de toekomst. Een gezonde utopie vol hoop en menselijke warmte, maar die de uitdagingen die voor ons liggen niet verbergt. De dubbelzinnige titel zegt het al - "About Time" is een muziekstuk dat een maatstaf vormt en dat nog lang zal worden gehoord.

 
     
 



Veronica Harcsa - vocals
Bálint Gyémánt - guitar
Nicolas Rhys - double bass
Antoine Pierre - drums

 
 
   

 
     
 


TOUR DATES BENELUX


 
 
 

13 Augustus Amersfoort Jazz 

21 September Marni Jazz Festival 

more dates will be announced soon ...


 
     
   

 
     
   
     
     
 

 Barbara Wiernik : 'ELLIPSE'   
 
     
 
Release 16 September 2022 op Spinach Pie Records
 
     
   

 
     
   

© OlivierCharlet

 
     
 

Een ellips is een vrije ruimte, zelfs een kale ruimte tussen de regels en tussen de noten.

Deze opgeschorte stiltes zijn kenmerkend voor het nieuwe project van Barbara Wiernik, evenals de delicatesse van de klanken die hen omringen en binden, als om stippen te verbinden om de contouren van een tekening te onthullen ...

De originaliteit van het kwartet ligt in de keuze van de instrumenten. Naast de stem van Barbara vinden we Hélène Duret op klarinet en basklarinet, Sigrid Vandenbogaerde op cello en Bart Quartier afwisselend op vibrafoon en marimba. Ellipse laat de noten gewaagd kronkelen. Het is een vrolijke mix van kamermuziek, jazz en zang, schommelend tussen georkestreerde en geïmproviseerde delen. De originele teksten spreken over vergeten, loslaten, vrouwelijkheid, flarden van het leven, maar ook over geëngageerde en actuele onderwerpen.

De muziek van Alain Pierre en Barbara Wiernik is sprankelend en vrolijk, vol kleur en vibratie, frisheid en poëzie.

 
 
     
 



Barbara WIERNIK: zang

Hélène DURET: klarinet - basklarinet

Sigrid VANDENBOGAERDE: cello

Bart QUARTIER: marimba - vibrafoon
: Alain PIERRE en Barbara WIERNIK : composities


 
 
     
   

 
     
 


Concert data


 

 
 

22/9: Théâtre Marni – Bruxelles

23/9 : De Plaats – Deinze

5/10 : Rideau Rouge - Lasne

11/12 : Chapelle de Verre – Braine-le-Comte 


 
     
   

 
     
     
     
     
 

 Philip Catherine : '75  Live at Flagey'   
 
     
 
Release 23 September 2022 op outnote Records
 
     
 

 
     
   

 
 



Philip Catherine:
guitar
Nicola Andrioli: piano, synthesizer
Bert van den Brink: piano
Bert Joris: trumpet
Philippe Aerts: double bass
Nicolas Fiszman: guitar, electric bass
Antoine Pierre: drums
Gerry Brown: drums
Isabelle Catherine: vocals


 

 
 
     
 

Philip Catherine is één van die muzikanten die gedurende een vruchtbare carrière een uniek en authentiek geluid heeft ontwikkeld. Hij hoeft maar één noot te spelen om meteen herkend te worden. Hij is zeker één van de groten van de Belgische en Europese jazz. De relatie tussen Philip en Flagey begon bijna twintig jaar geleden. Het was dan ook niet meer dan normaal dat de instelling een concert zou organiseren om zijn vijfenzeventigste verjaardag te vieren. Met carte blanche besloot hij een verrassende bezetting voor te stellen: twee pianisten, twee drummers, een trompettist en natuurlijk een door hemzelf bespeelde gitaar. De selectie van stukken is net zo origineel: hij herziet de nummers die op zijn allereerste opname verschenen, maar ook recentere werken en enkele covers. Bij het beluisteren van het album wordt men getroffen door de jeugdige geest die ons de generatie waartoe hij behoort onmiddellijk doet vergeten. Hier is Philip Catherine in al zijn authenticiteit, vertederend, pretentieloos, genereus, geestig en inspirerend. Een verleden meester in de kunst van verfijnde emotie.



 
     
 
 
     
     
     
     
     
 

 aki : 'eri'   
 
     
 
Released 16 September 2022 op  W.E.R.F. Records
 
     
 
 

 
     
   

© MondayAgbonzee

 
     
 
'eri' is de tweede vooruitgeschoven single van 'nader', het debuutalbum van aki

"eri gaat over liefde. Het verliezen en terugvinden ervan. Liefde die prachtig kan zijn, maar ook hartverscheurend en eenzaam. Met een goede afloop, want daar houd ik het meeste van." aki - Anke Verslype

Muziek die het niet moet hebben van poeha en kabaal, maar van beeldende rijkheid die inventief en subtiel samengesteld wordt. Drumster en componiste Anke Verslype is de drijvende kracht achter aki, waarmee ze haar eigen muziek naar buiten brengt. Sinds de Niobe EP (2020) is dat met een bezetting die al heel wat lof oogstte voor z’n ongewone sound en verfijnde samenhang. De combinatie van drums met harp, gitaar en bas is uniek en doet de oren spitsen.

Onder de naam ‘aki’ schrijft Anke Verslype haar eigen muziek. In februari 2020 bracht aki een eerste EP ‘Warme Dagen’ uit, met Willem Heylen (gitaar), Ruben Van Cauwenberghe (harmonica) en Jasper De Roeck (bas). In maart 2021 volgde een tweede EP ‘Niobe’ alsook een nieuwe bezetting. Deze keer liet Anke haar vergezellen door Marjolein Vernimmen (harp), Ruben De Maesschalck (bas) en Willem Heylen (gitaar). Ze speelden in deze bezetting ook op Jazz Middelheim in september 2020 en werden door Klara de verrassing van het weekend genoemd.


In het najaar van 2022 komt het eerste full album van het collectief uit. De bezetting blijft deze keer behouden, maar met toevoeging van rietblazer Joachim Badenhorst op klarinet. Aan de basis van de muziek staan ongecompliceerde, sobere melodieën waarvan de grenzen worden verlegd tijdens de improvisatie. Samen creëren ze een unieke sound die je laat meevoeren op een stroom van warmte en melancholie. aki brengt beeldende jazz die je ongelooflijk nostalgisch kan maken en niet zomaar onberoerd laat. Anke & co laten een midden tussen filmische landschappen, jazz en minimalisme.

 
 


Joachim Badenhorst (klarinet)
Ruben De Maesschalck (bas)
Willem Heylen (gitaar)
Marjolein Vernimmen (harp)
Anke Verslype ( compositie, drums)


 
   

 
 


Concert data


 

 
 

 

JazzLab tournee:

8 oktober, Flagey, Elsene
13 oktober, CC De Velinx, Tongeren
19 oktober, 30CC Schouwburg, Leuven
28 oktober, GC De Muze, Meise
29 oktober, CC De Abdij, Geraardsbergen
10 november, CC Casino, Koksijde
15 november, Handelsbeurs, Gent
20 november, De Casino, Sint-Niklaas
24 november, CC De Kimpel, Bilzen
26 november, BRAND! festival, kunstencentrum nona, Mechelen

 
     
   

 
     
     
     
     
     
CD NEW



                                   NIEUWSBLAD

 

     
     
 
   
 

JazzatHome 2022, een 'medium' editie..but a nice one !  uit de steigers !

 
     
 
     
     
   
     
     
 

 
  JazzatHome, een (in normale, niet Coronatijden)  jaarlijks weerkerend jazzfestival in de Mechelse binnenstad komt er al gauw weer aan ! (9-10-11 september). Hoog tijd dus voor een persvoorstelling van deze intussen reeds 17e editie die woensdag 31 Augustus mocht doorgaan in het het Hof van Cortenbach, op het terrein van pianozaak Quattre Mains, site die ook gastheer was van het slotconcert van de 16e editie vorig jaar en dat was wel een heel beperkt evenement toen met naast 2 avondconcerten,  slechts 3 huiskamerconcertjes. Een ‘limited edition’ dus want normaal hebben we hier een poel van zo’n 25 sites , groot en klein, waarbij de eigenaars enthousiast de deuren openen op zondag voor zo’n 800 muziekliefhebbers tijdens drie namiddagsets...

 
     
 
     
  . Deze keer zijn er geen echte ‘Coronalimieten’ meer en JAH trapt dan ook deze keer een ‘medium edition’  af met nu al een 12 huiskamers op zondag om op gang te komen  en kijkt intussen al reikhalzend uit naar een full edition in 2023, fingers crossed ! Men heeft deze keer voor het beperkte aantal sites wel gekozen voor de wat grotere die meer publiek kunnen bevatten zodat iedereen wel z’n plaatsje kan vinden. Het is Hans (Vandenbogaerde, voorzitter van JaZZZolder) die vanavond  eerst het woord neemt om de aanwezige locatiehouders, sponsors, pers en medewerkers hier welkom te heten en het festival wat te duiden in de tijd en vooruit te blikken naar de toekomst ook.  Hans zal ook dit persmoment afsluiten want Mechelse schepen van Cultuur Björn Siffer moest op het laatst nog verstek geven wegens ziekte.

 
 

 
     
Na Hans is het de beurt aan Michel (Proesmans) om door het programma wat te gaan bladeren en te wijzen op sommige publiekstrekkers zoals een Chris Joris (70 dit jaar !) die vrijdagavond dan wel een bijzonder 3 in 1 concert mag spelen want 9 September is zowel een Predikheerlijke Zomer event, als een JAH belevenis én bovendien een ‘gewoon’ JaZZZolders concert ook !...Uitverkocht trouwens, helaas voor de late beslissers….Kaartjes zijn er nog wel voor de jonge Q- Some Bigband  op zaterdagavond in het Cultuurcentrum waarvan we straks als afsluiter mogen van proeven want een vijftal muzikanten daaruit ( Wim Ramon: Bass - Brecht Adriaenssens: Drums - Robbe Willems: Piano - Dieter Vaganée: sax -Pierre-Antoine Savoyat: trumpet ) zullen als gelegenheidsbandje (de Q-Some Small Band ? ) deze persconferentie gepast afsluiten en dat zal naast arrangementen van  songs van ondermeer Ron Carter of ook nog Wayne Shorter e.a. eveneens bestaan uit eigen composities want d’er zit duidelijk veel talent in deze big band met  5 componisten uit eigen rangen !

     
    

 
     
 

Dat weet dan weer Manten Van Gils (Artistiek leider en trombonist Q-Some Bigband) te vertellen terwijl die intussen ook de albums van de band aanprijst. Mooi zo ! Diederik Beele  uit de commissie JazzatHome neemt dan als laatste het woord om ook nog even de keuze van de vaak historische sites te belichten en een dankwoord daarbij uit te spreken aan de eigenaars. Rest een biertje en een hapje en natuurlijk de talentvolle  Q-Some Small Band om een warme informatieve avond mee te bezegelen….en nu is het : op naar het WE 9-10-11 SEP en alle verdere info vind je  verder op Jazzat Home !

 
     
    

 
     
 
Winus 

 
     
 

 
     
     

     
     
 
- persbericht -

 
     
 


 
     
 
   
 

Op 24 september zet de Hnita-Hoeve zijn deuren weer open. Dat vieren we met een week boordevol muziek, van 24 september tot 2 oktober! De heropeningsweek is het sluitstuk van een renovatie die vier jaar in beslag nam, en waaraan vele helpende handen en vrijwilligers bijdroegen, in de vorm van crowdfunding, crowdlending en giften, of door op de werf zelf mee aan de slag te gaan.

Gitarist Philip Catherine, een levende legende van de Belgische jazz, heropent de Hnita-Hoeve op zaterdag 24 september. Dit openingsconcert wordt live door Klara uitgezonden. Later op de week zijn onder andere DAAN, Dans Dans, Nine And 1/2, All Prize Muskies en het Boundless Trio + Cel Overberghe te gast. Speciaal voor de gelegenheid wordt ook een inclusief muziekproject voor jonge artiesten-in-spe van 9 tot 13 jaar oud opgezet, The Boom Bang Boom Hnita Orchestra. En er is een dj-avond onder de noemer “Hnita Jazz & Dance Bricks”. De klemtoon in de heropeningsweek ligt geheel op Belgische muziek.

Het programma van de heropeningsweek is een voorbode van wat ook na 2 oktober volgen zal. In de vernieuwde Hnita-Hoeve is er plaats voor jazz in zijn meest diverse vormen, maar ook voor alternatieve en indieconcerten, blues en familievriendelijke evenementen. Ons bluesprogramma voor komend seizoen maken we overigens later deze maand bekend.

De kaartverkoop voor de heropeningsweek start online op dinsdag 16 augustus om 10 uur.

Meer info per activiteit vindt u hieronder.

 

Op zaterdag 24 september om 20.00 uur: Philip Catherine Trio


Met Philip Catherine (gitaar), Nicola Andrioli (piano), Federico Pecoraro (bas)


Op 27 oktober van dit jaar wordt gitarist en componist Philip Catherine 80. Geen artiest leek ons beter geschikt om de vernieuwde Hnita-Hoeve te openen dan deze levende legende van de Belgische jazz. Om het feest compleet te maken, zendt Klara het openingsconcert rechtstreeks uit in het kader van het programma Klara Live.

Tickets: 30 euro (basis), 25 euro (Hnitaleden), 15 euro (-24).

 

Op zondag 25 september om 15.00 uur: The Boom Bang Boom Hnita Orchestra


Met Joeri Wens (artistieke leiding, percussie), Koen Nys (sax), Pieter Thys (gitaar) en een groep kinderen en jongeren (n.t.b.)


The Boom Bang Boom Hnita Orchestra is een muziekproject voor jonge artiesten-in-spe van 9 tot 13 jaar oud, opgezet ter gelegenheid van de heropening van de Hnita-Hoeve. Beslagen percussionist Joeri Wens legt mee de puzzelstukken voor een concert boordevol vuur en energie. Knikkers, ballonnen, een fietswiel en wat klinkende rommel, gecombineerd met Braziliaanse en Afrikaanse muziekinstrumenten. Dat zijn de ingrediënten waarmee dit orkest aan de slag gaat om muziek te maken.

De toegang is gratis, maar we vragen wel om vooraf te reserveren (servicekost 2 euro).

 

Op zondag 25 september om 20.30 uur: Reuzejamsession o.l.v. Koen Nys


Met Koen Nys (sax), Bram Weijters (piano), Piet Verbist (contrabas), Lionel Beuvens (drums) en anderen.


In de heropeningsweek van de club mag een jamsession niet ontbreken. Jazzmuzikanten jong en oud zijn bij deze uitgenodigd om spontaan mee te komen vieren. De leiding vertrouwen we graag toe aan de Heistse tenorsaxofonist Koen Nys. De toegang is gratis zodat een zo ruim mogelijk publiek van dit openingsfeest kan genieten.

 

Op dinsdag 27 september om 20.30 uur: Nine And 1/2 / All Prize Muskies


Nine And 1/2: David Bovée (zang, gitaar), Jan Eelen (gitaar), Anton Van Haver (drums, samples) / All Prize Muskies: Wim Elaerts (zang, gitaar), Jurgen Van Looy (zang, gitaar), Jelle D’Helft (drums), Roeland Van Noten (bas), Mano Lambrechts (drums, gitaar, electronics), Roel Bernaerts (saxofoon)

 

Een double bill met twee bands die allerminst de platgetreden paden bewandelen: Nine And 1/2, de nieuwe band van David Bovée (Think Of One, Flat Earth Society…), klinkt fris, funky, dansbaar en soms een tikje weird; All Prize Muskies is geworteld in Heist-op-den-Berg en brengt een unieke en verrassende combinatie van muziek en beeld.

Tickets: 15 euro (basis), 12 euro (Hnitaleden), 8 euro (-24).

 

Op woensdag 28 september om 20.30 uur: DAAN Simple


Met Daan Stuyven (zang, gitaar, piano), Isolde Lasoen (drums, vibrafoon, klokken, trompet, zang), Jean-François Assy (cello, zang)


Daan Stuyven heeft een speciale band met de Hnita Jazz Club. Onze heropeningsweek zou niet compleet zijn zonder hem. Voor de gelegenheid speelt hij zelfs twee dagen op rij. Met DAAN Simple brengt hij intieme en onverwachte – en mogen we zeggen jazzy? – interpretaties van z’n eigen favoriete songs.

Tickets: 30 euro (basis), 25 euro (Hnitaleden), 15 euro (-24).

 

Op donderdag 29 september om 20.30 uur: DAAN Simple


Met Daan Stuyven (zang, gitaar, piano), Isolde Lasoen (drums, vibrafoon, klokken, trompet, zang), Jean-François Assy (cello, zang)


Daan Stuyven heeft een speciale band met de Hnita Jazz Club. Onze heropeningsweek zou niet compleet zijn zonder hem. Voor de gelegenheid speelt hij zelfs twee dagen op rij. Met DAAN Simple brengt hij intieme en onverwachte – en mogen we zeggen jazzy? – interpretaties van z’n eigen favoriete songs.

Tickets: 30 euro (basis), 25 euro (Hnitaleden), 15 euro (-24).

 

Op vrijdag 30 september om 20.30 uur: Dans Dans

 

Met Bert Dockx (gitaar, cassettes), Frederic ‘Lyenn’ Jacques (bas, toetsen, baritongitaar), Steven Cassiers (drums, percussie, SPD/SX)


Dans Dans is een opwindend trio dat bulkt van talent en bruist van energie. Ergens op het snijpunt van jazz en rock, met invloeden van blues en elektronica, vinden Bert Dockx, Frederic ‘Lyenn’ Jacques en Steven Cassiers elkaar telkens opnieuw. Zonder gêne werd Dans Dans ooit door OOR “de beste liveband van het westelijk halfrond” genoemd.

Tickets: 20 euro (basis), 15 euro (Hnitaleden), 10 euro (-24).

 

Op zaterdag 1 oktober om 20.30 uur: Hnita Jazz & Dance Bricks met dj’s Jimbo Jones, SVN en Christian Legrand


Eind vorig jaar lanceerden we onder de noemer Hnita Jazz Bricks drie unieke afspeellijsten die dj’s Jimbo Jones, SVN en Christian Legrand voor ons samenstelden: eigenzinnige, sfeervolle muzikale interpretaties van verleden, heden en toekomst van de Hnita Jazz Club. Ter gelegenheid van de heropening van de Hnita-Hoeve bundelen zij hun krachten om ook fysiek uit hun mentale en muzikale archief te putten.

Gratis toegang.

 

Op zondag 2 oktober om 20.30 uur: Boundless Trio + Cel Overberghe


Met Patrick De Groote (trompet, bugel), Paul Van Gysegem (contrabas), Chris Joris (percussie, piano) + special guest Cel Overberghe (saxen)


Paul Van Gysegem, Patrick De Groote en Cel Overberghe stonden midden jaren 1960 mee aan de wieg van de freejazz in België. Bijna 60 jaar later tonen zij, samen met Chris Joris, een ander monument van de Belgische jazz, aan dat de openheid en oprechtheid waarmee zij het podium delen, nog niets aan relevantie en frisheid verloren heeft. 

Tickets: 17 euro (basis), 14 euro (Hnitaleden), 9 euro (-24).

 
 
     
 
 
     
 
 
     
     
 
   
     
 
- JAZZEPOESverslag -

 
     
   
     
     
     
  ...als voorheen tussendoors Hnita - jazzconcertbezoeker (ik mag niet zeggen 'regelmatig' want daarvoor ben ik hier wat weinig ) maar wél ook sympathisant en kleine donateur ben ik er als vele anderen op uit om op de heropening van deze historische plek ook live mee te maken. Voor mij begon het tijdens de schooljaren in het KAK (Koninklijk Atheneum Keerbergen) alwaar ik kennismaakte met jazz tijdens de middaguurlijkse, regelmatig wederkerende concerten die begeleid werden door de commentaar van Juul Anthonissen, toen al een notoir jazzkenner. Veel later zou ik Juul dan ook persoonlijk leren kennen tijdens de bezoekjes aan zijn concertplek, de Hnita Jazzhoeve en die waren wel degelijk memorabel ! Ik liep dan wel wat achter in leeftijd op mijn begeleidende vrienden dus vele absolute jazz-wereldsterren als Chet Baker of Charles Mingus  heb ik dan wel gemist maar ik zag er toch nog wel wat (..., Vijay Iyer, Rudresh Mahanthappa, e.v.a waaronder ook vele Belgische en Nederlandse artiesten ook....) gedurende de vele jaren dat ik er nu al langs ga... hieronder dan ook een kleine, beknopte geschiedenis van één van de meest befaamde jazzclubs in Europa.

 
     
     

 het dak werd eerst aangepakt, linkse foto anno 1983 © marijke anthonissen - rechts:© rtv.be

 
     
  KORTE GESCHIEDENIS HNITA JAZZCLUB  
     
  De wortels van de Heistse Jazz Club gaan terug tot in 1955, toen Juul Anthonissen (www.juulanthonissen.be) en de Heistse Jazz-Club in Zaal Bergola op de Heistse berg een optreden organiseerden met de Belgische gitarist Raymond De Coninck, alias Ray King, en zijn kwintet. In datzelfde jaar speelde de legendarische Amerikaanse blueszanger Big Bill Broonzy in de club.

Meer dan zestig jaar later is de Hnita Jazz Club een van de oudste actieve jazzclubs in Europa. Hnita organiseerde tot nu toe meer dan 1000 concerten met Belgische, Europese en Amerikaanse artiesten en bands.
Een greep uit de vele artiesten en bands die in de Hnita Jazz Club speelden: Chet Baker, Louie Bellson, Art Blakey, Lester Bowie, het Brussels Jazz Orchestra, Betty Carter, Philip Catherine, Avishai Cohen, Bill Evans, Gil Evans, Dexter Gordon, Freddie Hubbard, Abdullah Ibrahim, Vijay Iyer, Keith Jarrett, J.J. Johnson, Thad Jones/Mel Lewis, Machito and his Salsa Big Band, Charles Mingus, Hank Mobley, Gregory Porter, Sun Ra, Horace Silver, Clark Terry, Toots Thielemans, McCoy Tyner en vele anderen.
In de Hnita Jazz Club werden live lp’s en cd’s opgenomen door Frank Foster and his Non-Electric Company (1979), het Jackie McLean Quartet (1991), The Maynard Ferguson Big Bop Nouveau Band (1992), de Del Ferro / Vaganée Group (1995), het duo David Haney en Julian Priester (2004), het Samuel Blaser Quartet (2011) en Wim Leysen’s A.C.T. Collective (2013).
In 1959 werd de Heistse Jazz Club omgedoopt tot Hnita Jazz Club. Hnita is de achtste-eeuwse benaming voor de rivier de Nete die door Heist-op-den-Berg stroomt.
Na Zaal Bergola vond de club onderdak in:
– de Hnita-Zolder (1967-1976), op de eerste verdieping van een privé woning
– het Torengebouw (1968-1983), boven het toenmalige Heistse politiebureau,
– en sinds 1983 de Hnita-Hoeve, een omgebouwde langgevelhoeve uit het begin van de twintigste eeuw.
Ook op andere locaties werden er sporadisch concerten georganiseerd.
Meer dan twee derde van de Hnitaconcerten vond in de Hnita-Hoeve plaats.

Bezieler Juul Anthonissen leidde de jazzclub tot aan zijn dood in 2008, en legde onderwijl één van ’s werelds grootste privé jazzarchieven aan met meer dan 20.000 platen, 1000 live-opnames, 900 boeken en massa’s andere jazzpublicaties.
Na Juuls dood in 2008 nam zoon Peter de leiding van de club over.
Sinds januari 2018 wordt Hnita vzw nieuw leven ingeblazen met de hulp van vele vrijwilligers.

 
     
   

hier de Hnita hoeve nog in de steigers © Nieuwsblad


 
     
  trailer Juul's Ears , documentaire van Philippe Cortens, Carlo Dieltjens en Bob Maes in samenwerking met kunstencentrum nona  
     
 


 
  Intussen bracht de crowdfunding de beoogde € 50000 binnen en met vereende krachten van de vele vrijwilligers en die van de Heistse Sint Lambertus Technische School ! is het dan eindelijk zover : de heropening onder grote belangstelling ! Dus ben ik er graag bij ook !

     
 

 


zaterdag 24 september 20.00 uur: Philip Catherine Trio



Met Philip Catherine (gitaar), Nicola Andrioli (piano - keys), Federico Pecoraro (elektrische bas)


 
     
 


 
     
 
Lies Steppe was de gastvrouw van radio Klara die zo meteen ook het concert zouden gaan uitzenden en zij troonde meteen Peter Anthonissen (zaakvoerder en zoon van oprichter Juul) en Gert De Bie (naaste medewerker Hnita jazz) mee naar de cosy interview corner, compleet met staande lamp) om er even te praten over de geschiedenis van de Hnita, hoe het ging door de jaren en wat de toekomstplannen zowat inhielden. Dat werd door de 2 Hnita vooraanstaanden nog eens beknopt uit de doeken gedaan, de crowdfunding, de vele vrijwilligers en het nijvere werk van velen waaronder wat leerkrachten (en wellicht ook wat leerlingen van het Sint Lambertusinstituut , de School voor wetenschap en techniek die er wat extra overuren voor over hadden om alles tegen vandaag klaar te krijgen. Het ziet er dan ook indrukwekkend goed uit allemaal, zeker als je de hoeve al kende van voor de restauratie, topwerk !

 
   
     
  ...en dan was het de beurt aan de hoofdbrok van de avond, één van Europa's beste gitaristen ooit, samen met z'n bijzondere begeleiders ook : 'onze' Philip Catherine.  Zij staken van wal met wat songs die Philip later z'n 'other tunes' zal noemen. Daar zat al wel es een standard tussen zoals het overbekende 'Stella by Starlight' van Victor Young maar merendeel was het vooral eigen werk van deze intussen bijna tachtigjarige dat er gespeeld werd dus keuze te over ! Van z'n medemuzikanten wist ik al wel dat Nicola Andrioli een pianist was waar je dient rekening mee te houden, één van die groeiende sterren hier op onze podia intussen. De 'jonge' bassist Federico Pecoraro (ja, als dertiger ben je nog jong hoor !) was voor mij de ontdekking van de avond, zoals die voortborduurde op de melodieën van Philip, ze vantijds zelfs overnam en verder ook zo mooi kon soleren.


  


Heel zachte sets werden het met op het einde van set 1 Cole Porter's 'Why Can't You Behave' waarbij Philip het publiek gerust stelde want dat was niet voor hun zo bedoeld. Daarna was het de beurt aan het trio om Lies te volgen richting cosy corner voor nog een babbel waar goedgemutste Philip graag op in ging. En dan was het tijd voor een korte pauze waarbij de bar natuurlijk gauw vol liep...

 
     
   
     
  Na de korte pauze speelde Klara een tune uit  het bekende, befaamde 'Milestones' album van Miles Davis en dat was een favorietje van Philip. Het trio zat er op het podium al plezierig mee op te jammen en daarna zou de tweede set volgen maar niet alvorens Lies het spijtige nieuws annonceerde dat Pharoah Sanders, ook al 'a living legend in jazz' helaas overleden was, dat was breaking news...We kregen daarna nog een goedgevulde set met o.a. een compositie van Nicola Andrioli tussenin maar jammer genoeg bleek mijn recordertje achter de intussen goed werkende ventilatie aan te liggen dus die opname was waardeloos en dus weet ik niet meer of het mooie 'Louisella', geschreven voor één van Philip's kleindochters daar nu ook bij zat of in de vorige set thuis hoorde toch?...Het maakt niet uit, het was weer wondermooi allemaal, misschien wat té clean ? maar zo is die nu ook eenmaal, Philip Catherine, op 27 Oktober wordt die 80  en met plezier stelt -ie vandaag z'n nieuwste album voor  :'75  Live at Flagey', een live registratie dus, opgenomen ter gelegenheid van z'n 75e verjaardag...toen...we wensen hem nog vele succesvolle jaren toe !

 
     
   
     
     
 
Winus 

 
     
     
   
     
     
 
- JAZZEPOESverslag -

 
     
     
 


zondag 2 oktober om 20.30 uur: Boundless Trio + Cel Overberghe


 
     
     
   
     
     
 
     
   
 
     
 
FESTIVALITIS

 
     
 
- persbericht -

 
     
   
BRAND! jazz festival 2022 met jong Belgisch talent als headliner

 
 

 
 



 
 
 
 


 
     
 

 
     
 



 
     
   

 
 
zie ook de vorige JAZZEPOES BRAND ! verslaggeving 

 
     
         
     
     
     
 
alle verdere info op


 

 
     
     
     
     
     
     

 

 

 

 © JAZZEPOES 2022

 

 

 

up again !

 

 

 

HOME