HOME


 

 

 

  JaZZZolder                    Overd(h)onderd !                    GIGS





 


INHOUD    ARCHIEF MUSIC ARCHIEF JAZZZOLDER       

 
 
DATE PIC
inhoud reduced mode since start 2022 

27/6/2022     
 

  Predikheerlijke Zomer 2022 : Pascal Mohy - Ben Sluijs - concertcommentaar
26/6/2022    


Ben Sluijs © JASSEPOES

   Picture This ! 2022 : week 26= Ben Sluijs
26/6/2022     







  don Marsh V : 'Marshland IV - Rays', single (digital) - persbericht
19/6/2022    


Fred (Frédéric) Boyen Jamfred 2005 © JASSEPOES

     Picture This ! 2022 : week 25= Fred (Frédéric) Boyen 'Jamfred' (2005)
19/6/2022      


    Predikheerlijke Zomer 2022  Mechelen  24/6-16/9/2022 -mededeling
19/6/2022     







    Svinhunder : 'The Onlooker' - single & videoclip - persbericht
12/6/2022    


Hendrik Lasure © JASSEPOES

     Picture This ! 2022 : week 24= Hendrik Lasure
8/6/2022     




    festivalitis : David Ronaldo - voorstelling
6/6/2022    


Free Desmyter © JASSEPOES

     Picture This ! 2022 : week 23= Free Desmyter
6/6/2022    






    voorstelling nieuw concert Mechelse JaZZZolder  : KollecTiv Quartet

 + recensie(s) vorig concert : Aegle


 
29/5/2022


Alexandra Gadzina © JASSEPOES  Alexandra Gadzina © JASSEPOES

     Picture This ! 2022 : week 22= Alexandra Gadzina
29/5/2022







    'light as never' by Linus + Økland/Van Heertum/Zach - persbericht
25/5/2022


    Tiny Legs Tim (1978 - 2022) "We’re always ready to roll, call us when it’s over.” - overlijdensbericht/persbericht
15/5/2022


Eric Thielemans © JASSEPOES

     Picture This ! 2022 : week 21= Eric Thielemans
22/5/2022    






    voorstelling nieuw concert Mechelse JaZZZolder  : Aegle

 + recensie(s) vorig concert :  Orange Moon


 
20/5/2022      







    Solidude Records presents: 'Het Deert', het nieuwe album van BESTIAAL - persbericht
15/5/2022


Manolo Cabras © JASSEPOES

     Picture This ! 2022 : week 20= Manolo Cabras
14/5/2022


    Hnita Jazz Club bekroond met Ultima voor Cultureel Ondernemerschap - persbericht
8/5/2022


Dominique 'Mimi' Verderame © JASSEPOES

     Picture This ! 2022 : week 19= Dominique 'Mimi' Verderame
8/5/2022    






    voorstelling nieuw concert Mechelse JaZZZolder  : Orange Moon

 + recensie(s) vorig concert :  Pascale Elia  "Homin' in Quartet"


 
1/5/2022      


Jean 'Toots' Thielemans  © JASSEPOES Jean 'Toots' Thielemans  © JASSEPOES 

    remembering 'Toots' 100  : Picture This ! 2022 : week 18= 'Toots' Thielemans




WEEKLY NEWS TWEETED IN THE WEEKEND




 

     
 



 
     
     
 

 don Marsh V : 'Marshland IV - Rays', single (digital)

     
 


© Cato Van de Putte

 
     
  don marsh V is een akoestisch kwintet opgericht door pianist Wouter Van den Broeck. Hij stelde een groep samen met enkele van de grootste jazztalenten van Belgische bodem. Zielsverwant en opkomend talent Warre Van de Putte was een evidente keuze; een saxofonist met een maturiteit ver voorbij zijn levensjaren. Drummer Matthias de Waele en bassist Janos Bruneel zijn de gedroomde ritmesectie; als kwantumfysici kunnen ze de tijd manipuleren en op het gepaste moment vertrekken ze als een raket. Trompet-ster Jean-Paul Estiévenart is het verrassingselement in de frontlinie, altijd zoekend en eindeloos inspirerend. Voor zijn debuut componeerde pianist Wouter Van den Broeck de ‘Marshland Sonate’, een werk dat net zoals zijn klassieke voorbeeld bestaat uit verschillende bewegingen die verbonden zijn door melodische motieven en toonaardrelaties, maar waar improvisatie steeds een grote rol speelt. De composities van Janos Bruneel komen uit een gelijkaardig universum, getypeerd door een melodische soberheid gepaard met een harmonische rijkdom. Het tegengewicht word geboden door een reeks inventieve swingende composities die de connectie met de zwarte Amerikaanse origine van het genre intact houden. Kortom, akoestische jazz met zowel een emotionele als een intellectuele diepgang. 


 
     
 



musicians: Wouter Van den Broeck - piano, compositions Janos Bruneel - bass, compositions Matthias de Waele - drums Warre Van de Putte - tenor saxophone Jean- Paul Estiévenart - trumpet Video & Editing by Catoo Van de Putte recorded 10th of October 2021 at Johnny Green Giant Studio recording & mixing by Peter Desmedt, Studio Ledeberg mastering by Nate Wood, Kerseboom Mastering
 

 
     
 



 © Jonas Commere

 
     
  'Marshland IV - Rays'  is de debuutsingle van don Marsh V. Full album 'Marshland' verschijnt op 2 september 2022 via Solidude Records. 

 
     
 


 
     
 
 

 
     
     
 


 
 
     
 


LIVE


 
 
 
24.08.22 C-mine, Genk
02.09.22 Jazz in’t Park, Gent
03.09.22 Damme Jazz
15.09.22 The Preacher, Geraardsbergen
17.09.22 Sounds Jazz Club, Brussel
29.09.22 CC Koksijde
4.10.22 Jazz Station, Brussel
03.12.22 Izzy Jazz Club, Brugge
16.02.2023 CC De Bogaard, Sint-Truiden
24.02.23 CC Mol




 
     
  Teaser for the upcoming album of don Marsh V

 
     
 



 
     
 
“Zowel spontaan als geordend, even romantisch als abstract.
Soms onbedwingbaar swingend, vaak bedwelmend lyrisch. Bedenk een muzikaal universum met architecturale elementen van Beethoven begeleid door de vrije geest van Mingus.”


 
     
     
   
     
     
 

 Svinhunder : 'The Onlooker' - single & videoclip

 
     
 

© Perry Schrijvers

 
 

Michelino Bisceglia en Hans Mullens zijn hun leven lang al soulmates. Ze gingen elk hun eigen muzikale weg maar ze volgden steeds elkaars artistieke avonturen. Beiden componeerden en orkestreerden – naast hun vele eigen (jazz) projecten als het Michel Bisceglia Trio en Kameel en samenwerkingen met Buscemi, Arsenal en vele anderen – jarenlang muziek voor (inter)nationale filmprojecten.

Sinds enige tijd verenigen beide componisten hun muzikale krachten in Svínhunder: een experimenteel speelveld voor piano, een al dan niet akoestische baslijn, sound design en electronics. In Svínhunder dagen ze elkaar muzikaal uit en combineren ze soundscapes met strijkers in een instrumentaal filmisch geluidsuniversum. Na de EP 'Anna' (2019), een bijdrage aan het album 'Piano layers' (2020) en de soundtrack van 'De bende van Jan de Lichte' (2020) werkte het duo volop aan nieuwe composities en een nieuw album dat begin 2023 verschijnt.

'The Onlooker' is de eerste single van het nieuwe album. Muzikaal gezien is Svínhunder filmisch georiënteerd. Verhalende sfeerschepping met een zeker minimalisme. Een combinatie van organische en elektronische elementen. Invloeden: Ryuichi Sakamoto, Philip Glass, Johann Johansson, Penderecki, Amon Tobin en Aphex Twin.


Een onlooker is iemand die wegkijkt en geen betrokkenheid wil tonen. Het beeld van de cover van de single is dan ook een robotfoto van een fictief persoon en dat heeft iets onwezenlijk en bevreemdends. De covers van de andere nog te releasen nummers komen uit de dezelfde reeks van fictieve robotfoto’s en hebben een gelijkaardige crime sfeer. In de videoclip van 'The Onlooker' ziet de robot/computer dat er iets gaande is. Is er iets gebeurd met iemand? De robot is als het ware een observator, een voice over van de film, vandaar ook de ondertiteling. Wat er zich precies afspeelt, is niet duidelijk. Een moord, een verkrachting, een platte band? Iedereen kan zijn eigen interpretatie geven aan het verhaal. Het wordt niet concreet maar de crime sfeer is wel aanwezig.


 
     
 

 
     
 


 
     
 

Release: 15 JunI 2022

 

 
     
 



   
 


Svinhunder live


 
 
 
3 februari 2023, Koor, Mechelen
17 februari 2023, Rataplan, Antwerpen


 
     
     
   
     
     
     
 

 'light as never' by Linus + Økland/Van Heertum/Zach

 


 





 
 


 


 
 
 
     
     
   
     
     
 

 Bestiaal :   'Het Deert'  

 
     
     
 

© Sam Verhaert


 
     
  Voor de opnames van hun derde album ‘Het Deert’  trok Bestiaal, het trio rond drummer/componist Sebastiaan Vekeman, richting West-Vlaanderen. Dit project ademt een en al Oostendse zeelucht dankzij de opnames in residentie in De Grote Post, de platenhoes (een werk van Ensor), een partnership met kleinVerhaal : DRIFT label en de samenwerking met opnameleider Serge Feys (T.C. Matic, Arno, …) en mixer Jeff Claeys (Millionaire, The Van Jets, …).

‘With You’, een nummer van T.C. Matic dat mee door Serge Feys is geschreven, was het startpunt en de grote inspiratiebron voor het nieuwe album. Het dreunende, rauwe karakter van de muziek die op ‘Het Deert’ te horen is, heeft iets van een woeste, op dreef zijnde fanfare in een stoet; een gelijkaardige sfeer als veel werken van Ensor. Deze fanfare wordt verklankt door gelegenheidsensemble NOODDRUFT 6, onder leiding van trompettist Bart Maris.
 

 
     
  Als fundering van de ijsberg wordt Bestiaal op het nieuwe album geflankeerd door drie extra bassisten. Cyrille Obermüller (contrabas), Pieter Lenaerts (contrabas) en Tobe Wouters (tuba) zorgen samen met Bas Gommeren (contrabas) voor een wervelwind aan basklanken en een gevoel van aangenaam onbehagen. Bovenal is Bestiaal een gezelschap dat wars van regels, verwachtingen en hypes een authentiek geluid ontwikkelt. Het is een sound die net zo goed kan leiden tot momenten van verzengende furie, abstracte exploratie als gefluisterde liefkozingen. Steeds op het verkeerde been, en terug naar het puntje van je stoel.

De jazz van Bestiaal kan behoorlijk potent uit de hoek komen. Originaliteit en eigenzinnigheid waren altijd al kernwaarden voor jazzmuzikanten, maar hier zijn ze vanzelfsprekende onderdelen van een frappant koppig karakter. De ongrijpbaarheid van Bestiaal is grotendeels te danken aan de composities van drummer Sebastiaan Vekeman, die wel nog verankerd zijn in de klassieke jazztaal, maar een loopje nemen met de conventies. Zo waren de composities op ‘Absoluut’ (2016) en ‘Inenen’ (2018) ook geen klassieke structuren met een vertrouwde kop en een staart als uitroepteken, maar een vrijgeleide om verhalen te vertellen die enkel hun eigen, dwarse logica volgen. Net zoals dat bij het nieuwe album ‘Het Deert’ het geval is.


 
     
     
     
 


LINE-UP (album):

Sebastiaan Vekeman: drums & compositie
Jakob Haeghebaert: gitaar
Bas Gommeren: contrabas

Gastmuzikanten:

Cyrille Obermüller: contrabas
Pieter Lenaerts: contrabas
Tobe Wouters: tuba
Nooddruft 6:
Bart Maris: trompet
Gert Wijckmans: trompet
Yamen Martini: trompet
Gust De Rycke: tenorsax
Frank Opstaele: tenorsax
Benoit Monsieurs: electrische gitaar
Ellie Mol: klarinet
Genís Laguna: akoestische gitaar

 

 
 
     

 
     
  "'Het Deert - Deel 7' klinkt alsof het orkest van de Titanic het water aan de lippen staat. Er wordt woest geblazen en geslagen op alles wat voorhanden is." - daMusic

“De experimentele jazz komt hard binnen en toont de passie en het genot van de heren musici. Een sterk staaltje Hard-Jazz.”  - Maxazine

“‘Het Deert – Deel 1’ wringt en spartelt bij elke poging om het in het hedendaagse vierdelige keurslijf te prangen en ook onze trommelvliezen bieden stevig weerwerk want de overheersende, drammerige gitaar wil van geen wijken weten.” - Luminous Dash


 
 
     
 
 
 
     
 
 
 

Release: 13 MEI 2022

 

 
   

 
 
lees ook mijn CD recensie van het vorige album 'Inenen' hier 

 
     
     
 

 
 


Concertdata


 
 
 
28.05.22 - Roskam, Brussels Jazz Weekend


 
     
     
   
     
     
 

 Kameel :  single  'Tonny' - voorloper van album 'Trugschluss'  

 
     
     
 
 

© Perry Schrijvers

 
     
  Begin mei verschijnt ‘Trugschluss’, het tweede album van Kameel. Met eerste single ‘Tonny’  komt het instrumentale trio verrassend dansbaar uit de hoek. Kameel, het instrumentale trio topmuzikanten Patrick Steenaerts (gitaar), Hans Mullens (bas) en Geert Roelofs (drums), breit met ‘Trugschluss’  een sterk vervolg aan het fel gesmaakte debuutalbum ‘Barkas’ (2020). We horen Kameel in al zijn gedaantes: vaak boos, snedig, dreigend, scheef en hoekig (‘Von Grund auf am Zweig’, ‘Trugschluss’, ‘Black Bag’), dan weer beklijvend mooi (‘Charlie Tango’, ‘Big L.’), soms zelfs aanstekelijk dansbaar! (‘Tonny’, ‘Showgun’). Altijd zonder compromissen en met een stevige dosis humor. ‘Trugschluss’, wat zoveel betekent als ‘onverwachte wendingen binnen een compositie’, is een muzikale synthese van het onrustige, voortdurend veranderende leven van de voorbije twee jaar. Voor de potige ‘in your face’ productie en mix tekende Dijf Sanders. Het instrumentarium bleef deze keer niet beperkt tot gitaar, bas en drums, maar werd flink uitgebreid met orgel, synths, contrabas, cello, strijkers, autoharp, field recordings en als je goed luistert zelfs een streepje zang. De opvallende hoesfoto van het album (niet te verwarren met de hoes van single 'Tonny') is van de hand van kunstfotograaf Karel Fonteyne, internationaal bekend als modefotograaf in de jaren ’80 en ’90.



 
 
     
 


Bas: Hans Mullens // Drums: Geert Roelofs // Gitaar: Patrick Steenaerts // Productie & Mix: Dijf Sanders

 
 
     
   

 
     
  "‘Tonny’ klinkt als een mix van De Raggende Manne, Fay Lovsky en Kraftwerk. Experimenteel maar toch herkenbaar, frivool, cinematografisch en hypnotiserend." Maxazine 

 
     
 

Release: 8 april 2022

 
 
   

 
 
lees ook mijn verslag van het Kameel concert op 'de Predikheerlijke Zomer van 2020 ! 

 
     
   

 
     
 

Concertdata

 
 
 
10.05.2022 Giraf, Gent
25.05.2022 Wolwinkel, Geel
28.05.2022 Djingel Djangel, Antwerpen
04.06.2022 Straatfeesten, Kalmthout
11.06.2022 Backstage Gitan, Diest
03.07.2022 Hoogtevrees, Deventer (NL)
 

 
     
     
   
     
     
     
CD NEW



                                   NIEUWSBLAD

 

     
     
 


 
     
  FESTIVALITIS  
 
 
 
DAVID RONALDO

 
 
 
     
        

 
     
 

…met het festivalseizoen voor de boeg en een oude belofte getrouw, wordt het dan niet eens tijd om een een paar remarkable albums van een ouwe bekende naar boven te halen.. so to speak , en deze quote heb je wellicht al  meermaals gehoord : ‘world famous in Belgium’, David Ronaldo ! Wellicht het grootste muzikale talent uit de welbekende circusfamilie en een graag geziene gast op het nationaal rockcircuit, en dat zowel in een akoestische setting (Almost Unplugged) als full electric met de intussen iedereen welbekende Dice met vaste begeleiders Charly Verbinnen  op de lead guitar , Marco Epis op drums en diverse percussie, Dirk Lekenne aan lead & slide guitar en lap steel en Tim Van Passel op elektrische bass. Voorwaar een band met skills en tonnen ervaring ! Dat zulks met het  wat rauwe stemgeluid van David  dat refereert naar een Steve Earle op z’n best én quality songwriter stuff uit eigen midden zou leiden naar wat top platen, dat was te verwachten en die kwamen er dan ook.  Het pad van covers werd dan weliswaar niet gans verlaten maar ‘Citizen of The World’ uit 2019 en ‘Shoot them with words’ uit 2021 bulken van zovele goeie, eigen songs dat er weinig ruimte maar werd gelaten voor slechts een paar werkjes van anderen en dat zullen dan ook niet de minste wezen : Neil Young (‘Hey Hey My My’ -uit ‘Citizen’ en ‘Down by the River’ -uit ‘Shoot them’ ), Jimi Hendrix (‘Voodoo Chile’ in een buitengewone harmonica-versie ! -uit ‘Citizen’ en dan nog eentje van bij ons, iemand die ik erg apprecieerde : P. Van Sant (°1960-U2018) (‘The Times they haven’t changed at all’ -uit ‘Shoot Them’)….Natuurlijk  mocht een vroeger album (David Ronaldo & The Dice ‘Live’ jaartal onbekend, er ook best wezen maar zowel ‘Citizen’ als ‘Shoot them’, da’s duidelijk het betere werk en professioneel áf ! (Fandango Music Belgium). De vele originals zijn dan zowel zelfgeschreven als in samenwerking met Lesley Verbeeck of met Charly Verbinnen of ook nog met ‘brure’ Werner Van Rillaer(naamverwant maar geen familie van ondergetekende) en allen moge ze d’er zijn hoor, woorden met inhoud en gevoel ! Hier en daar zijn de invloeden duidelijk en refereert de stijl naar Neil Young, al es een Supertramp of Status Quo, of een héél vroege Fleetwood Mac (‘Free’ – uit ‘Shoot Them’), maar steeds is het héél herkenbaar David Ronaldo zoals we hem ook live kennen. De twee albums zitten ook vol van klasse werkvolk, guest musicians en backing vocals en niks houdt je dan ook tegen om ze nader te ontdekken via https://www.davidronaldo.be/ of zie ze deze hot summer nog live on stage !

 
     
 

 
     
 
Winus

 
     
 
 
     
     
 
- persbericht 25 MEI 2022 -

 
   
   
Tiny Legs Tim (1978 - 2022) - "We’re always ready to roll, call us when it’s over.”

 
     
 



 
     
 

Het is met immens verdriet dat de familie van Tim De Graeve aka Tiny Legs Tim laat weten dat Tim er niet meer is.

“Tim is eerder vandaag gestorven na een hartstilstand tijdens een ingreep. De machinerie van zijn lichaam heeft het laten afweten maar zijn ziel is bij ons en zal altijd bij ons zijn. Tim is vanmorgen vol goede moed naar de operatie vertrokken en is nu naar de rust, voor altijd.”

De afgelopen jaren evolueerde Tiny Legs Tim van een rondtrekkende One Man Band  naar een gevestigde waarde. Met zes studio-albums, één live plaat en verschillende EP’s op zijn conto en dankzij een ijzersterke live reputatie wist hij ook een niet-blues publiek aan te spreken. Hij trad buiten de strikte grenzen van het bluesgenre, behaalde airplay op Radio 1 en verzorgde o.a. voorprogramma’s van artiesten als Richard Thompson en Pete Doherty. Zijn laatste album ‘Call Us When It’s Over’ , dat een spontane uitbarsting van energie was, verscheen in volle coronacrisis en mocht op veel bijval rekenen van pers en publiek. Zo was Tim te gast in De Zevende Dag en werd hij uitgenodigd voor een Toots Sessie.

Tim was een graag geziene gast in de Missy Sippy Blues & Roots Club in Gent waar hij één van de drijvende krachten van de bluesjams was. Hij was tevens de bezieler van het Sing My Title label dat naast zijn eigen albums ook platen uitbracht van o.a. Paul Couter, Kaai Man, Steven Troch Band, Little Jimmy en Missy Sippy All Stars.

Hij zal gemist worden. Als authentieke mens en als integere, down to earth muzikant.

 
     
  R.I.P.  
     
 



 
     
 
http://www.tinylegstim.com


https://www.facebook.com/tinylegstim


 
     
     
 
 
     
     
 
- persbericht -

 
     
     
 

Hnita Jazz Club bekroond met Ultima voor Cultureel Ondernemerschap

 

 

 
  

 
     
 

“Passie en enthousiasme zijn de krachten die Hnita de toekomst in loodsen”, zegt Peter Anthonissen. “De kracht van Hnita vzw zit in het samenbrengen van menselijk kapitaal, dit project bloeit vooral door de verscheidenheid aan talenten eerder dan door de hoeveelheid centen.”


 
     
 

De breedgedragen renovatie en doorstart van de Hnita Jazz Club in Heist-op-den-Berg werd dinsdagavond in De Singel in Antwerpen bekroond met de Ultima voor Cultureel Ondernemerschap. ‘De Hnita Jazz Club verdient het om te winnen vanwege de vernieuwende aanpak bij zakelijke projecten, de sterke reputatie met internationaal artiestenbereik, de grote maatschappelijke impact in een niet-stedelijk gebied en de volgehouden inspanning om koste wat het kost een gemeenschap met elkaar te verbinden,’ aldus het juryrapport van de Vlaamse Cultuurprijzen. “Dit resoneert mooi met het verleden,” vertelt vrijwilliger Nicole Van Bael. “Een pluim op de hoed van de meer dan 200 gedreven vrijwilligers die zich financieel en feitelijk engageren in Hnita.”

De Hnita-Hoeve, de vaste locatie van de Hnita Jazz Club, heropent zijn deuren op 24 september 2022 als moderne en toegankelijke (jazz)club, geworteld in het verleden maar met open vizier naar de toekomst.

Met meer dan 1000 optredens op de teller is de Hnita Jazz Club een van de meest roemrijke jazzclubs van de Benelux. Grote Europese en Amerikaanse artiesten als Chet Baker, Charles Mingus, Gregory Porter, Keith Jarrett, Toots Thielemans, Art Blakey en Bill Evans passeerden de afgelopen 65 jaar in Heist-op-den-Berg. Bezieler Juul Anthonissen leidde de jazzclub tot aan zijn dood in 2008. Na Juuls dood nam zoon Peter de leiding van de club over. Aan geschiedenis en frisse programmering geen gebrek, maar infrastructureel en financieel werd het steeds zwaarder. Met een vernieuwd bestuur van de vzw, de oprichting van een CVBA en een instroom van meer dan 200 vrijwilligers werd in 2018 de Hnita Jazz Club nieuw leven ingeblazen.

Er werden een langetermijnvisie en campagneplan uitgewerkt en het gebouw werd aangekocht en volledig gerenoveerd. Crowdfunding was de sleutel. Iedereen kon aandeelhouder worden in de vennootschap en zo mede-eigenaar van de Hnita-Hoeve. Een giftencampagne via de Koning Boudewijnstichting en een crowdlendingcampagne via Socrowd vulden de noodzakelijke fondsen verder aan. Honderden mensen engageerden zich, verenigingen, middenstand en scholen uit de ruime omgeving droegen hun steentje bij. De toekomst van de Hnita-Hoeve is een project geworden dat door een hele gemeenschap wordt gedragen: het verder uitbouwen van een kwaliteitsvolle jazzclub zonder drempels zowel voor artiesten van diverse pluimage, lokaal, nationaal en internationaal, als voor het brede publiek uit de ruime omgeving. Met ruimte voor experiment en gedragen door vrijwilligers.

“Naast de renovatie werd ook een nieuwe organisatiestructuur uitgewerkt”, stelt Nicole Van Bael, “Dit zorgt voor een frisse dynamiek, verbreedt ons draagvlak nog verder en zorgt voor een stabiel toekomstverhaal waarin niemand onmisbaar is.”

Een Ultima voor de Hnita Jazz Club is een bekroning van het vertrouwen en het enthousiasme, het geloof en de passie die uiteindelijk meer dan 500 mensen van over heel het land aan vzw Hnita schonken in de vorm van giften, aandelen, leningen, werkkracht, ideeën of tijd.

 
     
     
     

 

 

 

 © JAZZEPOES 2022

 

 

 

up again !

 

 

 

HOME