JAZZEPOES home-> startblad


 

 

 

  JaZZZolder                    Overd(h)onderd !                    GIGS





 


INHOUD    ARCHIEF MUSIC ARCHIEF JAZZZOLDER       

 
 
DATE PIC  
'retired modus '      inhoud

7/12/2024  29/11/2024 








  out now : Bam ! Trio feat. Bart Defoort  : "Keep it Simple"
- persbericht -
6/12/2024 : 29/11/2024   28/2/2025








  Out now: VENTILATEUR feat. Nathan Daems: 'Brûl ''Rage De Vivre''
- persbericht -
1/12/2024      
Chris mentens  © JASSEPOES

   Picture This ! 2024 : week 48= Chris Mentens

1/12/2024 : 25/11/2024








   Chris Mentens (solo)  : ''XMNTNS''  


- persbericht -
1/12/2024 : 25/11/2024   7/2/2025








  Alex Koo - 'Slowly' 'Blame It On My Chromosomes'
 

- persbericht -
1/12/2024  10/1/2025
01dec 








   

New single - Matt T Mahony :  'run away' Full album release op 10 januari 2025


- persbericht -
24/11/2024      
Jean-Luc Pappi © JASSEPOES

   Picture This ! 2024 : week 47=Jean-Luc Pappi

22/11/2024








  voorstelling nieuwe concert Mechelse JaZZZolder  :

Jean-Luc Pappi Trio

 

 + recensie(s) vorig concert :   Natashia Kelly - Nicola Andrioli


19/11/2024 
01dec 








   

New single - Matt T Mahony :  "True Bird", Full album release in januari 2025


- persbericht -
17/11/2024      
Tony Gyselinck (& Alec Lagrange)  © JASSEPOES

   Picture This ! 2024 : week 46= tony gyselinck

17/11/2024  








   

New single - BLACK LIVES :  "Think About That"


- persbericht -
14/11/2024  released 6/11 2024 








  Out now via For The Road Records : 'Reverie', nieuw album van A Murder In Mississippi  - persbericht -
10/11/2024      
 Natashia Kelly © JASSEPOES

   Picture This ! 2024 : week 45= Natashia Kelly

7/11/2024








  voorstelling nieuwe concert Mechelse JaZZZolder  : Natashia Kelly - Nicola Andrioli
 

 + recensie(s) vorig concert :  Close Distance


3/11/2024      
Yannick Peeters © JASSEPOES

   Picture This ! 2024 : week 44= Yannick Peeters

3/11/2024      






  Toondist :  NEW album-RELEASES OKT-nov 2024- persbericht        
27/10/2024      
Jelle Van Giel © JASSEPOES

Jelle Van Giel © JASSEPOES
 
   Picture This ! 2024 : week 43= Jelle Van Giel
23/10/2024








  voorstelling nieuwe concert Mechelse JaZZZolder  : Close Distance
 

 + recensie(s) vorig concert :  Steven Troch Band   24 OKT


21/10/2024       


  BRAND ! Festival 2024 voorgesteld - persbericht -
20/10/2024      
Gabriele di Franco  © JASSEPOES

   Picture This ! 2024 : week 42= Gabriele di Franco

19/10/2024  releaseD 18/10 2024








  out now : Antoine Pierre's Vaague : 'Oktopus Mekaniks'
- persbericht -
17/10/2024  releaseD 6/10 2024








  out now : Kirri' s Travelin' Kitchen Jam feat. Stef Paglia :'Wild wild Night'
- persbericht -
13/10/2024      
Steven Troch © JASSEPOES

   Picture This ! 2024 : week 41= SteveN Troch
10/10/2024








  voorstelling nieuwe concert Mechelse JaZZZolder  : Steven Troch Band
 

 + recensie(s) vorig concert :  Philip Catherine piano Trio


10/10/2024  releaseD 4/10 2024       








  Out Now : Ramon Van Merkenstein Trio: 'Waiting for a Summer storm' -  persbericht -
10/10/2024  releaseD 4/10 2024       








  Out Now : Machtelinckx-Gouband-Leroux-Rasten : 'Porous Structures II '
-  persbericht -
6/10/2024      
Bart De Nolf  © JASSEPOES

   Picture This ! 2024 : week 40= Bart De Nolf
5/10/2024  release 30/9 2024       








  Massot/Florizoone/Horbaczewski tourt met nieuwe muziek en nieuwe cd - persbericht - 
4/10/2024  release single 16/9 2024       








  Nieuwe single “Tears Over Gaza” – Guy Verlinde (B)
-  persbericht -



 

     
     





 
   
     
   BAM ! Trio feat. Bart Defoort : ''Keep it Simple''         
     
   

© OUT.BE


 
     
 

Sober getiteld  is 'Keep it Simple', het tweede opus van het Brusselse jazzorgeltrio “BAM  Trio” een album van contrasten, een bewijs van de vele invloeden van de groep en de unieke persoonlijkheden van de leden, die al bijna tien jaar bevriend zijn.



 
     
 

BAM! Trio is een Belgische soul/jazzband rond het Hammondorgel, een mythisch instrument uit de jazz- en gospelcultuur. Essentiële vertegenwoordigers van dit genre in België  zijn zij sinds de oprichting van de groep in 2017.  Na een eerste album getiteld "ONE" dat in 2021 uitkwam en door de critici werd geprezen, brachten ze in november 2024 hun tweede album "Keep it Simple" uit, met een special guest op enkele nummers: Bart Defoort op tenorsaxofoon.

 
 
   

 
     
     
   

 
 


-Bastien Jeunieaux ,gitaar - Arnaud Cabay,drums - Maxime Moyaerts,Hammondorgel

 
 
     
 
     

 
 
released  29 novemBER 2024

 
 
 
 
'Keep It Simple' - het verhaal

 
     
 

“Let's keep it simple” is een zinsnede die de houding van het trio treffend omschrijft, dat zich verre houdt van de prestatie-eisen en complexiteit van hedendaagse jazz. Ze bieden een muzikale reis  door originele composities, sommige met heel verschillende stemmingen, maar die uiteindelijk een gevoel van evenwicht en homogeniteit achterlaten In overeenstemming met hun gewoonte om zich te omringen met special guests voor bepaalde concerten, Zo nodigde BAM! Trio de  saxofonist Bart Defoort (BJO) uit om mee te spelen op enkele nummers van het album, om zo een vierde dimensie aan de muziek te geven.  Dit is dus ook een gezamenlijk album,  een mix van generaties, culturen en invloeden, geboren in de eigenheid van de Belgische hoofdstad.  Met drie paar voeten stevig in de twintigste-eeuwse muziek en nog eens drie in hun eigen moderniteit, is Bam! een trio met een uniek geluid , moderniteit  en universeel, met een jazzalbum dat zowel nederig als verenigend is.

 
 
 

De opname is gemaakt door Pierre Bartholomé in Green Field Studio. Deze veelgevraagde

 geluidstechnicus (Hooverphonic, Jamie Cullum, Simple Minds, Amy Macdonald, Puggy, Ozark Henry, Arno), is bekend om zijn nauwgezette werk.  Hij is ook één van de medewerkers aan het geluid voor het Belgische radiostation 'Classic21', en zijn studio is uitgerust met een Hammond B3  en een Leslie 122 cab ,beide onmisbaar voor het trio bij de opnames van dit  tweede album.

 De mix werd gedaan door de Duitse geluidstechnicus en saxofonist Jason Seizer.  Hij is de oprichter van Pirouet records en heeft gewerkt met Kenny Werner, Dave Liebman,  Paul Motian, Mark Turner,... Jason heeft ook verschillende albums gemixt van het Amerikaanse orgeltrio   Bernstein-Goldings-Stewart in zijn studio en heeft ook samen met hen opgetreden op verschillende concerten. Meer dan een expert op dit gebied was hij dus de ideale persoon om dit album te mixen.  Voor de mastering was het Jason zelf, die erg van het album had genoten, die de diensten van zijn Weense vriend  en meester in de kunst, Cristoph Stickel (CSmastering) voorstelde. Die werd eerder  genomineerd voor een Grammy voor het beste geluid, heeft gewerkt voor ECM Records, Universal Music,  Sony Music, Warner Music, Blue Note Records,...). Cristoph gaf dus de laatste hand aan het geluid  zodat  het de muziek op zijn best naar voren bracht.

 
 
 
uit vorig album "ONE"  :

 
     
   

 
     
     
     
 
     
   
     
 
   
     
    new single Ventilateur feat. Nathan Daems : 'Brûl' " 'Rage De Vivre''                          
     
 


© Vibe Stalpaert / @zwartpaart


 
     

Out now: 'Brûl' feat. Nathan Daems (Black Flower), new single of VENTILATEUR. Full album release 'Rage De Vivre' on February 28th 2025 (W.E.R.F. Records)


 
     
 
 
 single Released 29 NOV 2024  release album 28 februari 2025

 
 
     
     
 

VENTILATEUR is een instrumentaal project dat geluiden uit de levendige werelden van hedendaagse jazz en postpunk combineert. De driekoppige band, bestaande uit Iben Stalpaert op drums, Jasper Hollevoet op bas en Daan Soenens op gitaar, gebruikt hoekige ritmes en vloeiende melodieën om composities te maken die zowel contrast als samenhang belichamen. De band, oorspronkelijk afkomstig uit Brugge, heeft momenteel Gent als thuisbasis.

 

Het trio bracht zijn titelloze debuut-EP uit op 22 maart 2019. VENTILATEUR won datzelfde jaar prijzen op Fresh Fish, Red Rock Rally en Burgrock en was een van de laureaten van het toen gloednieuwe Sound Track. Dankzij Sound Track 2020 kreeg de band een residentie in Het Entrepot in Brugge en een jaar lang professionele coaching van VI.BE en andere nationale spelers in het muzieklandschap.

In 2020 sloeg VENTILATEUR de handen in elkaar met het jonge Gentse theatercollectief Camping Sunset voor de voorstelling Happiness. De band componeerde de soundtrack voor de voorstelling en speelde deze ook live tijdens de vijf weken durende voorstelling. De muziek werd vervolgens opgenomen en uitgebracht onder de titel A Soundtrack For Happiness bij het Brusselse label Sentimental.

In 2022 bracht VENTILATEUR zijn eerste full-length album uit bij W.E.R.F. Records. Hoofdplaat', genoemd naar het dorp in de buurt van het landhuis dat als opnamelocatie diende, is het resultaat van een lang proces van zuivering. VENTILATEUR presenteert de essentie van hun geluid, ontdaan van alle ballast.

VENTILATEUR balanceert op de grens tussen de 'niche'-wereld van de instrumentale jazz en de toegankelijke wereld van het poprockcircuit. Vanuit deze positie wil de band instrumentale muziek naar een breder publiek brengen. Het trio heeft niet alleen de ambitie om puur artistiek te zijn, maar ook om een nieuw publiek te enthousiasmeren voor cultuurparticipatie en specifiek voor het rijke genre van de jazz. Door hun keuze voor toegankelijkheid binnen het experimentele, wil de band een brug vormen tussen een breder publiek en een muzikale wereld die nog te vaak als 'niche' wordt bestempeld. De muzikanten richten zich niet alleen op het club- en festivalcircuit, maar schreven al soundtracks voor enkele korte filmprojecten en richten zich ook op de theaterwereld.

In de beginjaren was VENTILATEUR vooral bekend binnen het Vlaamse kunstenlandschap op de as Brugge-Gent-Brussel. Een soundtrack voor Geluk en Hoofdplaat introduceerde VENTILATEUR bij een nieuw publiek. Nummers van de albums kregen zendtijd van Radio 1, Klara en andere zenders, en singles verschenen in nationale playlists. De muziek van de band werd ook opgepikt door de VRT, die de single Nectar tijdens verschillende programma's gebruikte. In 2023 scoorde de band hun grootste optreden tot nu toe: Gent Jazz op een podium gecureerd door hun label, W.E.R.F. Records.

VENTILATEUR kan als project rekenen op de steun van organisaties als W.E.R.F. Records, Cactus Muziekcentrum, Het Entrepot en VI.BE. De band heeft ook nauwe banden met theatergezelschappen als Camping Sunset, Compagnie Cecilia en Ontroerend Goed en natuurlijk tal van connecties binnen de Vlaamse en Brusselse muziekscene.


 

 
 


Iben Stalpaert-drums, Jasper Hollevoet-bas en Daan Soenens-gitaar

 
 
LIVE

 
     
 


29th January, CC HA, Hasselt (pre-release concert)

26th March, Cactus, Bruges

29th March, Jazzcats, Kortrijk

More dates tba

 
     
     
 

 
     
     
     
 
     
   
     
 
   
     
   Chris Mentens (solo)  : ''XMNTNS''                         
     
 

© Robin Wellens


 
     
 
Hallo !..ik stel hierbij graag mijn nieuwe project voor: een solo album getiteld XMNTNS


 
     
 

Het is alweer van 2007 geleden dat ik zelf nog een album uitbracht: Burnin’ with the Chris Mentens Jazz Van, opvolger van Drivin’ with the Chris Mentens Jazz Van uit 2003. In de daaropvolgende jaren heb ik me vooral bezig gehouden met bas spelen voor anderen: o.a. albums met Chris Joris, Multitude, No Vibrato en ook met mijn andere passie namelijk jazzgeschiedenis, wat ik doceer aan de conservatoria van Antwerpen en Brussel. Verder heb ik me ook bezig gehouden met de coördinatie van de jazz en poprock afdelingen van de Kunsthumaniora Antwerpen.

 

Omwille van dit alles in combinatie met een drukke concertagenda in verschillende bands (o.a. Jean Luc Pappi trio met Bruno Castellucci ) zijn mijn eigen projecten wat in de achtergrond belandt en daar wil ik nu verandering in brengen. Dit jaar heb ik de tijd genomen om onafgewerkte tracks die in mijn computer zaten te slapen verder te finaliseren en aan te vullen met enkele nieuwe nummers wat resulteert in een solo album waar ik uiteraard vooral contrabas speel maar ook elektrische bas, live electronics en zelfs en beetje piano, percussie en nog wat andere zottigheden.




 


Chris Mentens - Hawkes Professor acoustic, upright bass (ca1890) - J.Thibouville Lamy acoustic, upright bass (ca 1920) - NS electroc upright bass - Wanwick electric 5 string bass guitar - Yamaha electric BB1000 electric 4 string bass guitar - Clarinet - piano - Toy piano - Key Flute ('melodica) - Glockenspiel - Soprano and alto recorders - Overtone flute - percussion - electronics




Voorlopig is dit enkel op CD te verkrijgen bij mezelf tijdens live optredens en (helaas (nog) niet online verkrijgbaar. Ook ontbreekt het voorlopig aan online media rond dit project, hou de online kanalen dus maar in het oog...



Chris Mentens

     
     
 
     
   
     
 
   
     
   Alex Koo - single 'SLOW' : ''Blame It On My Chromosomes''                         
     
     
 

© Alexander Popelier


 
 


'Slowly' is de eerste single van het nieuwe album van Alex Koo. Release van full album 'Blame It On My Chromosomes' op 7 februari 2025 via W.E.R.F. Records


 
     
 
     
 
 
 single Released 25 NOV 2024  release album 7 februari 2025

 
 
     
 

 
     
 

Met een frisse mix van vocale jazz en indie neemt 'Slowly' je mee in een emotionele late night drive door de complexiteit van het moderne leven. Beïnvloed door de fluwelen tonen van Kurt Elling en José James en het rauwe randje van Pearl Jam en Smashing Pumpkins, legt dit nummer een diepe emotie vast: langzaam de grip verliezen op een wereld die overspoeld wordt door constante prikkels. Met weelderige melodieën en introspectieve teksten nodigt 'Slowly' je uit om even stil te staan en na te denken, en herinnert het nummer er ons allemaal aan om even adem te halen in een wereld die op hol slaat.

 
 
Alex Koo

 
 

Als zoon van een Belgische missionaris die in de jaren zeventig naar Japan werd gestuurd en een Japanse vredesactiviste, weigert pianist en componist Alex Koo zich in een traditioneel hokje te laten plaatsen. Zoals het gerenommeerde Duitse Jazzthetik het verwoordde: “Alex Koo is oncategoriseerbaar". 

Met tien unieke persoonlijke tracks is 'Blame It on My Chromosomes'  meer dan een muzikaal statement; het is een vorm van zelftherapie. “De enige manier om tegenwoordig als jazzmuzikant niet in een depressie te belanden, is door jezelf te ventileren en jezelf over te geven aan je muziek”, vertelt Koo. “Muziek moet een diepere betekenis hebben dan zelfpromotie. Voor mij gaat het om het accepteren van wie ik ben en al de rest gewoon los te laten”

Voor dit album werkte Koo samen met de internationaal gelauwerde toptrompettist Ambrose Akinmusire , die meespeelt op twee tracks. Een van deze nummers, 'Jonass', is opgedragen aan Koo zijn jeugdvriend die tragisch is verongelukt, wat een diep emotionele extra dimensie aan het album geeft. “Toen we pubers waren, gingen we skaten en stomme dingen doen, bijvoorbeeld met winkelwagentjes, geïnspireerd door Jackass”, herinnert Koo zich. “Daarom noemden we Jonas 'Jonass'- hij had de grootste lach die je je maar kon voorstellen, ronduit besmettelijk. Tegelijkertijd was hij de meest roekeloze onder ons.” 

Koo, die reeds werd bejubeld door het gerenommeerde Amerikaanse Downbeat Jazz Magazine als “verbluffend origineel”, staat bekend voor zijn muziek die genres overschrijdt en moeiteloos jazz en hedendaags klassiek mengt met elementen van filmmuziek tot zelfs indie. Als geboren en getogen West-Vlaming begon hij zijn muzikale carrière al van zijn vijfde als klassiek wonderkind. Later, in zijn tienerjaren, ontwikkelde hij een passie voor jazz en improvisatie, waarna hij snel lof oogstte van enkele jazzlegendes zoals Kurt Elling, Kenny Werner en Brad Mehldau.  Koo werd zelfs al omschreven als “van hetzelfde zeldzame hoge niveau als Keith Jarrett” (Trouw).  Zo werd zijn album uit 2019, 'Appleblueseagreen', met Mark Turner en Ralph Alessi, ook geselecteerd in Downbeat's Best Albums of the Year.

Op 'Blame It on My Chromosomes' speelt Koo samen met zijn long standing trio, wat garant staat voor gedurfd samenspel en muzikaal vuurwerk. Het gezelschap, met Koo op piano, Dré Pallemaerts op drums en Lennart Heyndels op bas, vertegenwoordigt the best of Belgian jazz. Daarbij dan nog eens de emotionele kracht van special guest Ambrose Akinmusire aan gekoppeld voor twee tracks en we krijgen een album van jewelste.

 
 
"België is te klein voor pianist Alex Koo." – De Tijd
"Stunningly original." – Downbeat Jazz Magazine
"Fantastische techniek, soms zelfs ronduit geniaal." - London Jazz News

 
     
 




 
 

 
     
     
     
 
     
   
     
 
   
     
   New single Matt T Mahony :   ''True Bird''                       
 
     
 

© Femke Appeltans

 
 



tweede single van nieuw album van Matt T Mahony. Full album release in januari 2025.


 
 


 
 
De song

 
     

Liefde is één van die thema's waar muzikanten nooit genoeg van krijgen. 'True Bird’ , de tweede single van het nieuwe album van Matt T Mahony, gaat over de liefde, meer bepaald over de ware liefde. Wat is ware liefde? Maakt een verblindende perceptie elke liefde tot de ware, of kunnen we pas van ware liefde spreken aan het einde van ons leven?  Wat we aanvankelijk als ware liefde zien, kan het jaar nadien alweer voorbij zijn. Matt T zoekt beeldspraak bij vogels. Sommige trekvogels gaan plots op verschillende banen vliegen en zien elkaar nooit meer terug. 'True Bird' gaat over de pijn van afscheid in combinatie met oogverblindende verliefdheid.

'True Bird' start met een pop-achtige drumbeat van Jan Van Steenbrugge waar de bas van Mattias Geernaert en de dromerige gitaar van Matt T Mahony mooi bij aansluiten. Een ideale basis voor de melancholische klank van de chromatische mondharmonica van Olivier Vander Bauwede. Gitaar en harmonica spelen in eerste instantie een Marc Ribot-achtige riff om daarna ruimte te laten voor de warme stem van Matt T Mahony. Hoogtepunt van het nummer is de solo van de mondharmonica, die Toots-gewijs alle emoties op je loslaat.

Eerder verscheen ook al de single 'Jetlagged'.
     
 
Matt T Mahony

 
     
  Matt T Mahony (artiestennaam van Matti De Rijcke) is een gitarist, zanger en songwriter gevestigd in de bloeiende muziekscene van Gent. Sinds de begindagen van blues- en rootsclub Missy Sippy organiseert hij elke eerste zondag van de maand de inmiddels legendarische ‘Sunday Sessions’. De release van het langverwachte nieuwe album komt eraan! 'Good man blues' vertegenwoordigt een omzwerving op zoek naar een verloren gevoel van thuis. Het kunstwerk is gemaakt door ontwerper Mark Schmeitz. Hij liet zich inspireren door één van de favoriete films van Matt T Mahony, 'Paris, Texas' van Wim Wenders. In een melancholische stemming werp je je blik op een dor landschap waar door de verzengende hitte je afvraagt of het werkelijkheid is of eerder een weerspiegeling of schaduw die je ziet. De muziek weerspiegelt dit gevoel prima. Een van blues druipende gitaar, snijdende mondharmonica, diepe grooves bij de bas en exotische ritmes in de drums vormen de basis voor de liedjes van Matt T Mahony. Je hoort een duidelijk fundament van de bluestraditie maar ook wilde organische improvisaties die meer richting Jazz neigen. Er waait een frisse innovatieve wind door het blueslandschap! Het is alsof El Fish samensmelt met Dans Dans om een reïncarnatie te vormen ! Of Marc Ribot die The Black Keys onder zijn hoede neemt...

 

update single 3 : 'Run Away'


 




 
  Weglopen kan een remedie zijn als je je in een uitzichtloze situatie bevindt. ‘Run Away’ is de derde single van het nieuwe album van Matt T Mahony. 'Good Man Blues' verschijnt op 10 januari 2025.

"Don’t you mind, people grinnin’ in your face". Blueslegende Son House zong het ooit luidkeels. Matt T Mahony zingt het met minder woorden : "Fake smile, misery" zet de toon. Kunnen mensen vals glimlachen?
De ontmaskering van een valse blik, lach of een leugen doet iets met een mens. In sommige situaties slaat het iemand volledig uit het lood. Dan gaan eer en een gevoel van onmacht overheersen. ‘Run Away’ gaat over dit gevoel dat zich vertaalt in een sterke wil om weg te vluchten. Dan roept de stem in je hoofd : "Ik wil hier weg, nu".

Je zou denken dat dit alles de basis is voor een triestig lied, maar niets is minder waar. 'Run Away' start met een aanstekelijke gitaargroove die snel bijgebeend wordt door de mondharmonica van Olivier Vander Bauwede en de energieke ritmesectie bestaande uit Mattias Geernaert (bas) en Jan Van Steenbrugge (drums). De aanhoudende tegentijden geven het nummer een opgewekt voorkomen. De vrijheid lonkt en dat uit zich ook in een gitaarriff die rechtstreeks uit Mali lijkt te komen. De mondharmonica bevestigt dat en steekt daarna de boel stevig in de fik met een solo waarbij je moeilijk stil kan blijven staan. Weglopen is alvast geen optie.



 
     
   

Live Band


Matt T Mahony - Gitaar en zang
Olivier Vander Bauwede - Mondharmonica’s
Filip Vandebril - Basgitaar & contrabas
Frederik Van Den Berghe - Drums




 
LIVE

 
     
   
     
     
   
     
     
     
     
 
     
   
     
   
     
 

New single - BLACK LIVES :  "Think About That"  

 
 
     
     
 

 
 

 

Als je het werk van Black Lives in één woord zou moeten samenvatten, zou het 'ESSENTIEEL' zijn.

 
     
 

Het collectief van muzikanten, variërend van 30 tot 70 jaar oud, biedt een zeldzame en prachtige synergie tussen generaties. Ze zijn allemaal toegewijd aan een zaak die in deze moeilijke tijden fundamenteler is dan ooit. Deze muziek is prachtig. Het is ongetwijfeld een van de mooiste die je je kunt voorstellen.

Dit grote en humanistische ensemble werkt aan een droom - sommigen zouden zeggen een utopie - die zowel muzikaal als sociaal is. Muzikanten uit de VS, Afrika, het Caribisch gebied en Europa zijn verenigd door een gemeenschappelijke taal in hun strijd voor gelijkheid en rechtvaardigheid. Het gaat over de toekomst van onze samenlevingen, die verloren zijn gegaan in de excessen van allesverslindend materialisme en wantrouwen jegens anderen. Een natuurlijke convergentie van muzikale en culturele esthetiek - jazz, soul, funk, hiphop, blues - geeft vorm aan een liefdesverklaring en een daad van verzet.

 

De kracht van Black Lives ligt in het vermogen om de energie van ervaren artiesten te verenigen en te overstijgen, zodat ze hun talenten en persoonlijkheden ten dienste van de groep kunnen stellen. Elk van hen neemt de rol van leider op zich en biedt het collectief een persoonlijk verhaal dat gevoed wordt door ontmoetingen met andere artiesten (Miles Davis, Meshell Ndegéocello, Salif Keita, Roy Hargrove, Cassandra Wilson, Steve Coleman, Wayne Shorter, Esperanza Spalding...).

 
 

 
 
Line-up on " Think About That "


 
 


Reggie Washington - electric bass, background vocals

DJ Grazzhoppa - turntables, MPC 2000 drum sampler

Marcus Strickland - soprano sax, bass clarinet

Sharrif Simmons - spoken word

Tutu Puoane - background vocals

Christie Dashiell - background vocals

Federico Gonzalez Peña - Fender Rhodes

David Gilmore - guitar

Sonny Troupé - Ka drum

Marque Gilmore - acousti-lectric-drums

Gene Lake - drums

 
 


Live at Jazz In Marciac

 
 





 
 
More LIVE

 
     
 


22 November - Ha Concerts - Gent, Belgium 


 
     
 
More Black Lives : 'from Generation to Generation'  - 'people of earth'


 
     
     
   
     
 
   
   
     
   A Murder In Mississippi  : 'reverie'                       
 
 

© DaphneMatthys

 
     
 



Reverie' nodigt je uit om weg te stappen van dagdagelijkse drukte en de rust van eenvoudigere tijden te omarmen

 
 
     
  Na de krachtige impact van hun vorige album 'Hurricana' (2021) volgde bezinning. Kort na de release van 'Hurricana' moest de band onverwacht afscheid nemen van Belgisch Blues-icoon, mentor en vriend Tiny Legs Tim, die A Murder in Mississippi onder de vleugels nam van zijn platenlabel Sing My Title.
In 2023 speelde A Murder in Mississippi in uitverkochte zalen en festivals in België, Nederland en Duitsland, en deelde de groep het podium met artiesten als Kitty Daisy & Lewis en Pokey Lafarge op het Roots & Roses Festival. Na een succesvolle toer door Portugal, Spanje en Frankrijk, sloten ze in stijl af als headliner op Bluegrass in La Roche.

In 2024 staan ze opnieuw op diverse festivals in binnen- en buitenland. Het zestal klimt steeds hogerop en is nu helemaal terug. A Murder In Mississippi lanceert op 8 november hun derde full-length record 'Reverie'. Vol inspiratie en een reiskoffer gevuld met nieuwe verhalen dook de band dunk!studios in, onder de begeleiding van producer Jonas Everaert en For The Road Records (NL).

 
 
  Het nieuwe album is een mix van Americana, Bluegrass, Folk, Polka & Country, waarbij ook Blues en Gospel niet ver weg zijn.'Reverie' staat voor reflecteren, de zoektocht naar zingeving en veerkrachtigheid na tegenslagen. De akkoorden en ritmes van 'Reverie' herinneren ons eraan dat zelfs in de meest duistere momenten, ergens, licht op ons wacht. Op deze muzikale reis worden we meegezogen naar de plaatsen waar de grenzen tussen heden en verleden vervagen en samensmelten. Soms moeten we terugkeren naar het begin om het verleden onder ogen te zien. A Murder in Mississippi doet dit met 10 originele nummers, geschreven en beleefd alsof de songs er altijd zijn geweest.

De officiële release van het nieuwe album 'Reverie' vindt plaats op 16 november in De Centrale in Gent.
Last tickets zijn verkrijgbaar via de website van de band.
 
 
 
LIVE

 
 

 

 
 
MUSIC

 
     
     
  In mei 2024 ging de videoclip van 'Black Train', de eerste single van het nieuwe album, in première via Maxazine (NL). Artwork & clip by Costin Chioreanu, een animatie-god in de metalscene. Hij maakte eerder clips voor bands als Ghost, Gorgoroth, At The Gates, Napalm Death en Opeth. Het is de eerste keer dat hij een animatie-videoclip maakte voor een americana-roots band.

'Midnight Roller', de tweede single/videoclip van het nieuwe album 'Reverie', is een nummer dat de luisteraars op meeslepende wijze meeneemt door de kronkelige paden van paranoia en de innerlijke strijd met demonen. 'Midnight Roller' is een rauwe weerspiegeling van de chaos die ontstaat wanneer de geest zijn eigen grootste vijand wordt. Met invloeden van Americana en met een vleugje gypsy swing bezingt de band, als een groep kwelgeesten, het dwaalspoor van de Midnight Roller, die zoekend en huiverend probeert terug te keren naar de rust, zowel in zijn omgeving als in zijn ziel.
 
 
  “Met Midnight Roller willen we laten zien dat mentale kwetsbaarheid mag bestaan, en dat het belangrijk is om hierover te zingen, te spelen en te praten." We hebben het nummer een eigenzinnig karakter gegeven door verschillende stijlen te combineren zonder onze eigen identiteit te verliezen, zowel muzikaal als visueel in de videoclip. Het was voor ons essentieel om een soort ‘yin-yang’-effect in het nummer te steken. Deze balans, die we onze eigen ‘A Murder in Mississippi-saus’ noemen, zorgt ervoor dat donkere teksten vaak worden ondersteund door een speelse groove, of net andersom. Dit hebben we vanaf onze eerste plaat herkenbaar willen houden in onze muziek.”  

 
     
   

 
     
 


Leander Vandereecken: gitaar, lead vocals
Mirthe Vandereecken: percussie, vocals
Lore Heyerick: banjo, vocals
Dieter Vanhede: keys
Alexandra Van Wesemael: viool
Stijn Bontinck: contrabas


 
 
 
     

 
 
released  6 novemBER 2024

 
 
 
     
     
     
 
16 november, De Centrale, Gent. Album release concert
30 november, Tough Enough, Botanique, Brussel (w/ Pokey Lafarge, Chuck Prophet, Jimm Jones All Stars,Tuff Guac, The Glücks, ...)
10 december, Kavka, Antwerpen
Meer data tba

 
     
     
     
 
     
   
     
 
     
 



Creative and Improvised Music from the Netherlands

 
     
 
new album-releases - OKT - NOV 2024

 
     
             



 
   
     
 
     
   
     
 
   
     
  Antoine Pierre's Vaague : 'Oktopus Mekaniks'     
 
     
 

© RAMINTA CEPONYTE


 
 



Het elektronische avontuur van de Brusselse drummer/producer Antoine Pierre culmineert in een elf nummers lang dansvloer-epos

 
     
 
HISTORY

 
     
 

Na twee veelgeprezen EP’s – titelloos in 2021 en ‘From the Ashes’ in 2022 (uitgebracht op zijn eigen label Shapes No Frame) –, samenwerkingen met Le Motel, Amy Root en Dorian Dumont (ECHT!) en een reeks concerten in binnen- en buitenland brengt VAAGUE eindelijk een eerste full-album uit: 'Oktopus Mekaniks'.

 
     
 
     

 


 
release  18 OKTOBER 2024

 
 
     
     
 


 
     
 

Akoestiek en elektronica versmelten met scherpe energie, perfect uitgevoerd op ‘Leviathan’, de eerste single van het album. Een basachtige groove met diepe subs neemt je mee op een epische trip waarbij bewerkte strijkers als melodie fungeren, terwijl de groove zich losbarst tussen akoestische drums en lo-fi samples, voordat een vrolijke akkoordsequentie de luisteraar meeneemt naar een episch crescendo.

 
  Of het nu gaat om pulserende synthesizers of golven van betoverde of duistere geluiden, elk elektronisch element mengt zich naadloos met de harmonische beats uitgevoerd door Pierre. Tracks als 'Amsterdamn', met de Britse gitarist Stuart McCallum, boeien en hypnotiseren, terwijl 'Oktopus Mekaniks' een kleurrijke toegangspoort biedt tot een opwindend muzikaal universum waar basmuziek, dub, ambient, jazz, drum-'n-bass en clubmuziek samenkomen .

Elders zorgt de in Edinburgh geboren nu-folkzangeres Anna McLuckie voor betoverende zang op de zoete klanken van 'We'll See', terwijl 'Typhoon' beschikt over baszware dub-vibraties, voordat het tempo verandert met de krachtige, impulsieve drum-en-bass. klanken van 'Takes Time' en 'Ignition' brengen je in een trance-achtige, ritmische toestand.

VAAGUE navigeert tussen ongecompliceerde clubmuziek, diepe basmuziek, drum-'n-bass, ambient synth-soundscapes, genetisch gemodificeerde jazz en jungle-grooves, altijd met één gemeenschappelijke noemer: ninja-drumklanken !

 
     
 
Voor fans van Squarepusher, Ivy Lab, Luke Vibert, Modeselektor, Machinedrum,...


 
 
gerenommeerde internationale podia / showcase festivals :

 
 
25.10.24 | Vooruit, Ghent (BE) // support Acid Arab
13.11 | Fifty Lab in AB Club (Brussel, BE)
29 + 30.11 | La Gare (Parijs, FR)

 
     
     
   
     
     
     
 
     
   
     
 
   
     
 

Kirri's Travelin' Kitchen Jam single : 'Wild Wild Night'   

 
     
 

Stef Paglia & Kirri Valvekens © Kirri Valvekens


 
 



Project rond singer-songwriter Kris Kirri Valvekens, de zanger-gitarist met de rauwe, donkere stem, sterk gelijkend aan die van Neil Diamond.


 
     
 



 
 
Songs geschreven aan de keukentafel over de do’s en don’ts van het leven,van kleine zieleroerselen tot de grote vragen des levens..gegoten in een bluezy-rootsy omhulling.

Door een kenmerkend energieke vertolking komt de jarenlange podiumervaring bovendrijven, is het nu solo of met begeleidingsband.Een grote podiumvastheid werd opgebouwd tijdens het toeren met bands als DIAMONDS ON THE ROCKS (N Diamond-tribute), GREENWOOD (Fleetwood Mac tribute) of met allerhande blues en coverbands.( AJ & The Moose, 5 o’Clock Shadow Bluesband, Kirri Willy & le magasin dangereux, Verlin …en veel, veel meer…)Podia werden o.a. betreden te Dranouter, Genk On Stage,Gentse Feesten, Gevarenwinkelfestival, Blues in Bruges...


 
 
Stef Paglia

 
     
 
Toen Stef Paglia op zijn twaalfde via zijn vader in aanraking kwam met de muziek van Stevie Ray Vaughan, was het alsof hij door de bliksem werd getroffen. Zijn liefde voor het
gitaarspel van Vaughan zorgde ervoor dat hij het bluesvirus opnam en nooit meer uit zijn lijf kreeg. Muzikant zou hij worden.
Vanuit Aarschot zette hij na zijn middelbare studies koers richting de PXL in Hasselt met als enige doel fulltime muzikant te worden. Intussen zijn we een aantal jaren verder en klinkt het palmares van Paglia al tamelijk indrukwekkend: zo was hij stichtend lid van The BluesBones en werkte onderweg samen met Laurence Jones, Danny Bryant enThe Nimmo Brothers. Ook met Kaz Hawkins speelt Paglia geregeld, in binnen- én buitenland. Kers op de nog verse taart: twee prestigieuze Belgian Blues Awards in juni.

 
  En als kers op de taart werd onderstaande videoclip ingeblikt door de gerenommeerde video-artiest David Van de Weyer !

 
 
David Van de weyer

 
     
  winnaar van vele buitenlandse prijzen op Kortfilm-festivals zoals:
No Coast Film Fest - Kansas - US
Best Short Animation at Montevideo World Film Festival
Toronto Shorts International Film Festival
e.m. ...
Auteur van het boek YELLOW DIGESTER

 
 
Na 2 Ep's en 3 singles volgt nu 'WILD WILD NIGHT', te verkrijgen via alle digitale kanalen.


 
     
     
 

 
     
     
     
 
     
   
     
 
   
     
 
ramon van merkenstein trio : 'Waiting for a Summer Storm
 ' 
 
     
 


 
     
 


Waar ons debuut Quiet Dreams ging over reflecteren op het verleden, kijkt Waiting for a Summer Storm naar de toekomst. Het legt de diepte en verbinding vast die we als trio hebben opgebouwd, en de muziek weerspiegelt deze krachtige band. Waiting for a Summer Storm is meer dan een album; Het herinnert ons eraan hoe krachtig muziek is, ondanks de omstandigheden. Het album is een eerbetoon aan een nieuw begin, avonturen die nog moeten komen en de dromen die ons vooruit helpen.

 
     
 

 
 


Ramon van Merkenstein // double bass & compositions
Gabriele di Franco // guitar & effects
Lieven Venken // drums


 
     
 
     

 
 
release  4 OKTOBER 2024

 
 
     
 
LIVE

 
     
 
27/10/24 – 15:00 – Theaterzaal de Krop, Kampenhout (tickets)
01/11/24 - 20:30 – 27BFlat, Brugge (tickets)
22/11/24 – 20:30 – Jazz Station, Brussels (tickets)
31/01/25 – 20:00 – CC de Factorij, Zaventem (tickets)

     
     
   
     
     
 
     
     
   
     
 
   
     
 
Machtelinckx/Gouband/Leroux/Rasten : 'porous structures II
 ' 

 
     




 


In 2019 was ‘porous structureS’ het eerste album van het kwartet Machtelinckx/Badenhorst/Cools/Gouband. Het album won de prijs voor ‘Best Belgian Jazz Album’. Vandaag verschijnt ‘porous structureS II’, een nieuw album van een kwartet onder leiding van Ruben Machtelinckx, dit keer in het gezelschap van Fredrik Rasten, Frederik Leroux en opnieuw Toma Gouband.

 
 


 
     
 


Ruben Machtelinckx: akoestische gitaar
Fredrik Rasten: akoestische gitaar
Frederik Leroux: akoestische gitaar
Toma Gouband: percussie

 
 
ALBUM
 
     
  Wat overblijft is de keuze voor akoestische en fragiele klanken, begrijpelijk voor de luisteraar maar met een onderliggende spanning en complexiteit. Nieuw is de verwevenheid van akoestische gitaren. Terwijl het eerste album met stilte speelde, speelt ‘Porous structures II’ met texturen. De melodieuze stem wordt ingeruild voor een groepsgeluid waarin individuen nauwelijks te onderscheiden zijn. De klassieke rollen in een ensemble worden verlaten: de drie gitaren weven een web en de percussie beweegt zich daar vrij doorheen. Het kwartet speelt een eigenzinnig spel van eindeloze, subtiele variaties.
 
     
 
LIVE


 
     
 


12 November 2024 HA concerts, Gent

13 November 2024 Nona, Mechelen

14 November 2024 Rataplan, Antwerp

15 November 2024 Otoro, Roborst
 

 
     
 
 
     
     
     
 
     
   
     
 
   
     
 
   
  Massot/Florizoone/Horbaczewski : 'Lignes de fuite’  
     
 
     
     
 

© Femke den Hollander

 
     
 


Na Cinema Novo (2006), Balades Ephémères (2011) en Secrets (2016, featuring sopraan Claron McFadden) toert Massot/Florizoone/Horbaczewski vanaf eind september 2024 tot mei 2025 weer rond in België en Nederland met de presentatie van hun 4e album, ‘Lignes de fuite’.

 
 
     
   

 
     
 

Qua repertoire laten Marine Horbaczewski (cello), Tuur Florizoone (accordeon), en Michel Massot (tuba, euphonium & trombone) zich niet zomaar in een muzikaal hokje duwen. Zo laveren ze van Nino Rota-achtige weemoed naar zangerige stukken, walsen lichtvoetig en flirten met jazz, en hedendaags klassiek. In gedachte passeren intussen olifanten en muizen, vrolijke prinsen, weemoedige prinsessen en overwerkte ambtenaren de catwalk.

 
 
     
 
Een onuitgegeven trio

 
     
  Hun instrumenten -tuba, accordeon en cello- lijken op het eerste gezicht dan wel ongebruikelijk voor samenspel, de troeven van deze combinatie zijn zinnenstrelend: een mooie klankkleur, een breed register en een fotogenieke podiumprésence op elk concert. De souplesse waarmee ze op concerten als een perfect geolied trio ronddraaien, de melodische elegantie van de composities en de gemillimeterde precisie waarmee alles zijn plaats krijgt... het verrast en inspireert. Al improviserend tovert het drietal de vreemdste, meest prettig gestoorde, maar bovenal ontroerende klanken uit hun instrumenten. Het treft dat ze bijna 20 jaar samenspelen en het hoeft dan ook niet te verwonderen dat ze elkaar blindelings vinden.
 
 
 
 

 
     
   

 
 
Lignes de fuite

 
     
  Tuur Florizoone vertelt over het creatieproces van ‘Lignes de Fuite’: “We gaven onszelf een compositieopdracht, wat resulteerde in een 30-tal melodieën die werden besnuffeld, gewikt en gewogen. Uit die selectie resulteerde de naam voor de cd: ‘Lignes de fuite’ of vluchtlijnen. Die verwijzen naar het contrapuntisch karakter van de composities. Geen akkoordenschema’s maar véél stemmen vormen de basis. Stemmen kunnen samen of apart gespeeld worden. Lijnen dus. Lang-kort, snel-traag. Logischerwijs kunnen zowel cello als blaasinstrumenten gewoonlijk maar een enkele stem spelen, terwijl de accordeon er meerdere aankan. Al die lijnen werden dan verdeeld maar niet noodzakelijkerwijs volgens het voorbestemde pad: zo kan de tuba soleren, kan de accordeon baslijnen spelen, kan de cello harmoniseren, etc.”  

 
     
 
Opnames in TOOTS studio

 
     
 

Na een intense creatieperiode volgden verschillende try-outs voor een beperkt publiek en ging de groep op tournee in China. Daar testten ze de nieuwe muziek meteen uit voor een zeer internationaal publiek, op de opening van de vernieuwde Belgische Ambassade. “Het werd een onvergetelijk concert en een groot succes, wat ons geloof in de kracht van de composities versterkte en de tijd voor opnames rijp was”, zegt Michel Massot. Die opnames liepen 4 dagen lang in de legendarische TOOTS Studio van de VRT in het Flageygebouw, onder de technische leiding van Stef Van Alsenoy, bekend van zijn ontelbare AB-concertopnames.

Alle 14 composities op ‘Lignes De Fuite’ zijn dus netjes verdeeld onder de 3 muzikanten maar collectief gearrangeerd. De composities zijn fris, tijdloos, melodieus en verhalend, met een onuitputtelijke zin voor avontuur als leidraad. Verwondert het nog dat het album uitkomt op het Aventura Musica-label van Tuur, ook producer van deze cd/lp?

 
 
     
 
Line up

 
     
  Bepalend voor het creatieproces en samenspel zijn de culturele roots van deze muzikanten, wat zorgt voor een magie die hen al bijna 20 jaar verbindt. Zo woont Marine Horbaczewski in Luik en draagt ze de Oekraïense achternaam van haar vader. Geboren en getogen Brusselaar Michel Massot is via zijn moeder een kwart Congolees. Tuur Florizoone werd geboren in Leuven, woont als meertalige in Brussel en dankt zijn achternaam aan zijn uitgeweken ouders uit de Westhoek. De Franstalige titel van de nieuwe cd/lp refereert ook naar de gemeenschappelijke spreektaal van de 3 muzikanten. 

 
 


Tuur Florizoone accordeon, Marine Horbaczewski cello, Michel Massot tuba, euphonium & trombone

 
 
 
Live

 
     
     
     
     
   

 
     
     
     
     
 
     
   
     
 
   
     
 

 
     
         
     
     
   
 
© GuyVerlinde
 
     
 


Met Tears Over Gaza brengt Guy Verlinde (B) een krachtig muzikaal statement over de onvoorstelbare pijn en het lijden van het Palestijnse volk in de Gazastrook. In de rauwe slide gitaar, blues piano en doorleefde vocals, echoot het lijden van een volk gevangen in een uitzichtloze situatie, terwijl de wereld toekijkt.

 


 
 


ARTISTIEKE PLICHT




 
     
 

Als artiest heb je de unieke kracht om een stem te laten horen die ver buiten jezelf reikt. Daarom is het de plicht van elke artiest om op te komen tegen onrecht waar het zich ook voordoet. Guy Verlinde gebruikt hier zijn stem en muziek om aandacht te vragen voor de wrede realiteit waarin het Palestijnse volk in de Gazastrook zich bevindt en wil hij mensen inspireren om op te komen en zich uit te spreken tegen dit geweld.

 
     
 
DE SONG

 
     
  De song is een old school 12-bar akoestische slow blues die de rauwe emotie van de traditionele bluesmuziek en het onderwerp perfect vangt. Met een langzaam tempo en ingetogen
arrangement laat Tears Over Gaza ruimte voor elke noot om binnen te komen. Het is de eenvoud van de compositie die de kracht ervan benadrukt. Zo geeft een eenvoudige bezem het ritme aan van deze song.
 
     
 
LYRICS

 
     
 
We’re watching genocide on TV.
Tears over Gaza.
We’re watching genocide on TV.
They’re killing innocent children,
and the world lets the murderers go free.
Tears keep on pouring,
while all bombs only reap more hate.
Tears keep on pouring,
while all bombs only reap more hate.
They’re always acting like a victim,
since they started this in 1948.
How many more tears
before we’ll rise and take a stand?
How many more tears
before we’ll rise and take a stand?
Oh, if there's a god above,
how can this be the promised land?

 
 
     
 
Guy Verlinde

 
     
  In 2024 werd Guy Verlinde geëerd met de Belgian Blues Award. De afgelopen twee decennia domineerde Guy Verlinde (°1976) de Belgische bluesscene. Hij nam 17 albums op en speelde in talloze clubs en festivals waar hij de affiche deelde met grootheden als B.B. King, John Fogerty, Tony Joe White, Santana, John Hiatt, Canned Heat, Jeff Beck ... Ook in Nederland bouwde hij een stevige live reputatie op en speelde o.a. in TivoliVredenburg, Verkadefabriek, Moulin Blues, …
Guy is een geboren verteller en stijlvolle performer. Zijn live shows zijn van een hoog niveau en door zijn met Blues, Roots & Americana doordrenkte songs, wordt hij soms vergeleken met Danny Vera en Doug MacLeod.


 
 

 
     
 


-
Guy Verlinde: vocals, resonator guitar, broom
- Tom Eylenbosch: piano

 
     
 

 
     
 
 
     
     
 
     
     
NEW ALBUM !



                                   NIEUWSBLAD

 

 
 
 
   
     
     
   

 

 

 

  © 2024 JAZZEPOES

 

 

 

up again !

 

 

 

JAZZEPOES home-> startblad