-persteksten -
onze concertverslagen HIER !
DINSDAG 17 FEBRUARI -
WOENSDAG 18 FEBRUARI -
DONDERDAG 19 FEBRUARI -
VRIJDAG
20 FEBRUARI - ZATERDAG 21 FEBRUARI
Joachim Badenhorst solo - Sint Rombouts kathedraal
Joachim was aangekondigd als solo, maar had een compagnon, de galm van de kathedraal. Galmen hebben afmetingen, kunnen benoemd worden, worden berekend om plaats en sterkte van muzikale evenementen in een ruimte als deze te optimaliseren. Berekend of niet, iedereen maakte de referentielink naar de opnames van Jan Garbarek met het Hilliard Ensemble, 'Officium', te recht of ten onrechte, maar de klank was dan ook hemels, voor ongeveer een goede 100 gegadigden mocht dit wel een gesmaakte opening van dag 2 genoemd worden. Dus een dik half uurtje galmende zichzelf overlappende muziek op sax en klarinetten met lento improvisaties, complentatief zwevende klanken in een door een waterzonnetje overspoeld kerkschip, mooi.
Luque
Joachim Badenhorst - Michael Moore - John Ruocco - NONA
Joachim Badenhorst, klarinet en basklarinet; Michael Moore, klarinet & John Ruocco, klarinet
Joachim Badenhorst met twee van zijn
leermeesters en gedrieën samen als trio met klarinet, het was niet
eerder vertoond en klonk heel bekoorlijk. De akoestiek in het zaaltje
van Nona zou later op de avond opnieuw aantonen hoe geschikt het is voor
muziek zonder versterking. Openen deed dit trio in een kinderlijk,
beginnelings aandoende speelwijze. Waarna ze al gauw het wijde sop
verkozen en beheerst gepruttel en sputterende geluiden in hun spel
betrokken, dat ook de schoonste klarinetklanken omhelsde. Drie
muzikanten met een eigen stem en een eigen geluid, het leidde tot het
fijnste samenspel. Joachim Badenhorst breidde met de basklarinet het
spectrum verder uit en samen doken ze diep in klankkleuren van klarinet
die van traditie getuigt zonder oubollig te klinken en nieuwe wegen
zoekt.
Danny De Bock
Joachim als de oud leerling met Michael en John, als oud mentors, driemaal klarinet in diverse formaten, akoestisch. Deze constellatie op vraag van de festivalsamenstellers zelf, naar analogie van andere onderdelen van het festival met een gelijkaardig opzet. Prachtig resultaat. Basic was het idee dat Joachim voor materiaal zou zorgen, maar uiteindelijk had Micheal ook nog bruikbare partituren voor gelijkaardige bezetting liggen. Enkele stukken van Michael en Joachim, met verder twee nummers van Thelonius Monk. Dit concert sloot mooi aan bij het kathedraalgebeuren, introvert, nooit agressief, zelfs in uptempo vol rust en evenwicht, drie klarinetten verzonken in hun samenzijn, zelfs in de dissonanten in harmonie, louterende kamermuziek, fijnzinnige sprankelende spanning binnen het trio dat zo, in alle rust en sereniteit, tot de laatste seconde toe de zaal meehad, die hen in een ademloze stilte omkranste.
Luque
Walabix invite Bart Maris - CultuurCentrum Mechelen
Bart Maris, trompet; Quintin Biardeau, sopraan- en tenorsax; Gabriel Lemaire, alt- en baritonsax; Valentin Ceccaldi, cello; Adrien Chennebault, drums
Het concert in het Cultuurcentrum beloofde van
een heel ander allooi te worden, veel meer free jazz en jawel, een
geïmproviseerde set kregen we. Deze combinatie begon met grote energie
en haalde meermaals fel uit. Het deed mij denken aan de eerste keer dat
ik hun cd hoorde en toen even aan Cactus Truck dacht. Bij volgende
beluisteringen van de cd begreep ik niet waar ik die associatie had
gehaald, maar live was het weer van dat. Deze jongens speelden met een
intensiteit en een chemie die bij momenten bijna overrompelde. Danny De Bock
Ander deeg, dus andere koek, Walibix! Mij leek
Valentin Ceccaldi op cello de drijvende kracht van het geheel, met
gelijkwaardige metgezellen Quentin Biardeau en Gabriel Lemaire aan de
saxen en klarinetten. Adrien Chennebault aan de drums, wat men in het
Frans voor hem toepasselijk “Batterie” noemt, want hij leverde
weldegelijk het gros van de energie waar Walabix op dreef. Plaats daar
nog een Bart Maris bij en je bekomt een zacht explosieve cocktail die
een zaal kan doen stomen. Géén easy listening, de jonge drive spatte
ervan af, verder opgejut door Maris, kon het er vrij ruw aan toegaan,
maar de stukken staken goed in elkaar, strak omlijnd, zodat de
improvisaties muurvast verankerd zaten in een goed lopend geheel. Bij
het laatste nummer werden nog twee leerlingen van het conservatorium van
Mechelen die een workshop van Bart Maris hadden gevolgd toegevoegd, een
panfluitspeler en een saxofonist, zij gingen netjes op in het geheel,
waarbij de laatste energie uit de kast werd gehaald.
Bart Maris & Lode Vercampt - Nona
Bart Maris, trompet & Lode Vercampt, cello
© TheLumixusMan (Entrepot Fictief, Gent)
Danny De Bock
© TheLumixusMan (Entrepot Fictief, Gent)
Terug in Nona, terug in de intimiteit,
kamermuziek , cello en trompet, uitgeschreven muziek met kleine
improvisaties, een concept dat al 8 jaar werkt en ook hier werkte.
'Bevingen', 'Pedor', 'Pezewever', 'Aernout komt niet terug', zijn enkele
titels die de revue passeerden en tevens terug te vinden zijn op de CD
Krommekeer van dit duo. Fijne verstilde muziek, nog net even voor het
slapengaan, ook hier weer akoestisch, zonder franje, geen dempers of
fantasietjes op de trompet, de cello, gestreeld, getokkeld, gestreken en
beroffeld en Lode die soms meezong als derde stem in deze droge
akoestiek vol warme klanken. Met tussendoor bindteksten door Bart,
kleine verhaaltjes die de nummers duiden, aanloopjes naar de kleine
wissewasjes die de nummers omgaven. Om stilletjes van te worden, op het
einde van een dag vol intimistische geluiden (op het jonge viriele
guerrilla geweld van Walabix na…).
Luque
|
||
© JASSEPOES