-persteksten -
onze concertverslagen HIER !
DINSDAG 17 FEBRUARI -
WOENSDAG 18 FEBRUARI - DONDERDAG 19 FEBRUARI -
VRIJDAG 20 FEBRUARI -
ZATERDAG 21 FEBRUARI
Han Bennink Trio - Nona
Han Bennink: drums; Simon Toldam: piano; Joachim Badenhorst: saxen, klarinet
Ik was al langer benieuwd om dit trio te zien.
Ik had positieve recensies gelezen over hun twee cd's (die ook op plaat
uit zijn) en al een paar keer bijna een exemplaar gekocht. Ik durfde me
te troosten dat ik dichtbij huis nog niet veel kansen had gemist om hen
live te zien. En toen haalden Nona en centrale gast Joachim Badenhorst
het trio voor Brand! naar Mechelen, waar ik woon.
Danny De Bock
Bennink is al de 70 gepasseerd en speelt vandaag op zijn snare drum te midden van twee dertigers, de Antwerpse rietblazer Joachim Badenhorst en de Deense pianist Simon Toldam. Bennink leerde zijn twee jonge kompanen kennen op een jazzworkshop in het Canadese Banff. Wat ze gemeen hebben is een muzikale openheid en veelzijdigheid. Ze spelen van New Orleans tot experimentele vrije geluiden. Bij Badenhorst hoor je bovendien op saxen en basklarinet spelen en af en toe kronkelige lijnen toveren met invloeden uit de klezmer of Lee Konitz terwijl Toldam paden verkent die je zo naar de wereld van het repetitief minimalisme of de hedendaagse klassieke muziek voeren. Bennink gaat lekker tekeer en slaat toch wel een gaatje in zijn drumvel zeker ! Terwijl hij een nieuw vel op de scene smijt en vervolgens het vel vervangt spelen de andere twee vrolijk erop los. Hij blijft maar draaien en draaien aan de vijzen tot het helemaal goed zit. We zien Bennink graag zijn voet op de drum leggen. Hij is nog erg kwiek op zijn 72ste. De flamboyante leider is overigens rad van tong en bezit een fabelachtige techniek met de brushes en stokjes. Han speelt ook het solostuk ‘salt Peanuts’. Een toegift is er ook nodig en het concert loopt zo iets uit. ..
Michel Proesmans
Hauschka - CultuurCentrum Mechelen,Kerk
Volker Bertelmann : prepared piano
Het publiek wacht met spanning op de Duitse pianist Volker Bertelmann aka Hauschka gezeten voor een voorbereide piano voorzien van de nodige elektronica. Hij is de eerste keer in Mechelen en normaal associeert hij zich met grote steden als Londen of Berlijn. Hij is afkomstig van het platteland en heeft een voorkeur om in steden op te treden. Zie maar naar zijn recente plaat ‘Abandoned City’ van 2014. Tja de muziek is erg minimalistisch met veel improvisatie en excentrieke klanken. Bepaalde toetsen klinken anders zoals klavecimbel of sitar omdat hij diverse voorwerpen tussen de snaren heeft gestoken. Je ziet het allemaal pas aan het einde van het concert : tamboerijn, balletjes, potjes , stukken tape en stokjes. Hij heeft een techno achtergrond en wil van zijn piano schijnbaar een synthesizer maken met voorgeprogrammeerde toetsen.
Michel Proesmans
Nordmann - Nona
© Leon De Backer (Storm Festival Oostende) Mattias De Craene: tenorsax Edmund Lauret : gitaar Dries Geusens: bas Elias Devoldere : drums, percussie
We keren terug naar 'de Nona' voor het
slotconcert van deze tweede festivaldag. Gedreven door een uniek rock
jazzgeluid en hun tomeloze energie weet Nordmann telkens hun publiek te
overtuigen met hun creatieve mix van jazz, rock en experiment.
Meeslepende grooves wisselen af met intimistische soundscapes en open
improvisaties. De band werd twee jaar geleden opgericht in Gent, waar de
vier jonge muzikanten studeerden. Ze wonnen de Muziekmozaiek wedstrijd
in 2012, de Storm! Contest 2013 en eindigden op de derde plaats tijdens
de gerenommeerde internationale jazz competitie op Jazz Hoeilaart in
2013. Daarnaast behaalde Nordmann een zeer mooie tweede plaats op Humo’s
Rock Rally 2014. Bon, al een aardig palmares maar ik vind het minder in
jazz optredens thuis horen. Tja... we zijn van de oude stempel en den
jazz is nu wel zeer breed geworden zeker. Ze scoren nu al bij een breder
publiek.
© site Nordmann
Michel Proesmans
|
||
© JASSEPOES