-persteksten -
onze concertverslagen HIER !
DINSDAG 17 FEBRUARI -
WOENSDAG 18 FEBRUARI
- DONDERDAG 19 FEBRUARI -
VRIJDAG
20 FEBRUARI - ZATERDAG 21 FEBRUARI
Ruben
Machtelinckx & Karl Van Deun - Nona
Karl Van Deun gitaar, composities - Ruben Machtelinckx gitaar , banjo, composities
Het gitaar duo met leerling Ruben Machtelinckx
en leermeester Karl Van deun doet ons helemaal wegdromen. De warme
klanken van de akoestische gitaren en banjo (Ruben aan het end in een
meer dynamische solopartij) dompelen ons onder in intieme melancholische
folky jazz, die zweert bij eenvoud en puurheid. Vingervlugge
virtuositeit is, net als dynamische contrasten, niet de hoofdbekommernis
van de twee. Wel blinken Van Deun en Machtelinckx uit in een ragfijn
samenspel waarbij ze meer dan eens als een Siamese tweeling klinken. Op
het programma staan naast eigen composities enkele meeslepende
improvisaties.
Winus & Michel Proesmans
LABtrio feat. Michaël Attias & Christopher Hoffman - CultuurCentrum Mechelen, Auditorium-
Lander Gyselinck drums - Anneleen Boehme contrabas - Bram De Looze piano, Fender Rhodes - Michaël Attias saxofoon - Christopher Hoffman cello
Het bekende en bejubelde LABtrio krijgt van de BRAND!-STORM! organisatoren de kans om een creatie te ontwikkelen met fijne muzikanten uit New York. Lander en Bram vertoefden daar een hele poos voor opleiding, raakten in de band van de Big Apple scène en brengen vandaag hun New Yorkse vrienden mee, cellist Christopher Hoffman en saxofonist Michaël Attias, beiden met ruime ervaring (Anthony Braxton, Marc Ribot...) en dan weet je dat zulks wel kan klikken. Ja, het trio klinkt nu anders, voller en mogelijks zelfs beter dan vroeger, Dat was alleszins onze indruk naarmate het concert vorderde. Openen deden ze met ‘Michelangelo’ waar de melodie terugkeert, bij elke muzikant telkens in een ander ritme, zo vertelt de sympathieke Anneleen, de aankondigster van dienst. Leuker vonden we ‘Low Fat’ met een groovy funky ritme mede door de Fender Rhodes klanken i.p.v. de vleugelpiano.
Het lijkt soms op kamermuziek met die cello erbij en neigt daarbij eveneens naar avant garde. Een hele week resideerden ze al in Oostende en je voelt dat deze mensen op mekaar ingespeeld zijn. Vermelden we nog het lange ‘Mr Sandman nr 1’, op het einde van de set en in de zaal lijkt iedereen het eens : Sterk concert van betekenis ! In de lente trekt de band naar NYC om daar een album op te nemen waarna er zal getourd worden. Wij zijn nu al benieuwd naar de uit te komen schijf die ongetwijfeld voor een volgende boost in de carrière van dit jonge trio zal zorgen. Je hoort het ook van andere festivalgangers : reuze concert en hebben we daarmee nu al de climax van de avond gehad ?
Winus & Michel Proesmans
Carate Urio Orchestra - Nona
Joachim Badenhorst saxofoon, klarinet, stem - Sam Kulik trombone, gitaar, stem - Frantz Loriot altviool, percussie - Nico Roig gitaar, stem - Brice Soniano contrabas, stem - Pascal Niggenkemper contrabas, stem - Sean Carpio drums, gitaar, stem
...Effe terugkomen op de laatste zin van vorige concertbespreking...Wat ons betreft hebben we inderdaad de muzikale climax nu wel gehad want het Carate Urio Orchestra heeft dan wel niks te maken met één of andere Japanse gevechtskunst maar nu wordt er, om de Festivaldag en eigenlijk daarmee ook het ganse Festival rond te maken, wel een fameuze 'boenk' op gegeven.
Het zevenkoppige Carate Urio Orchestra staat
onder leiding van Festival-hoofdvogel rietblazer Joachim
Badenhorst. Hij is ontegensprekelijk een opmerkelijk en onmisbare
persoonlijkheid geworden in het jazzwereldje en daarbuiten en brengt in
dit gezelschap muzikanten mee vanuit verschillende windstreken in
Europa en kent deze mannen reeds goed vanuit diverse andere projecten. In
2013 verscheen het album 'Sparrow Mountain‘ en in de zomer van
2014 stonden ze zelfs op Middelheim alwaar ze zorgden voor een
verrassende openingsact tijdens de slotdag. Een brouwsel van rock,
improvisatie, folk, minimalisatie naar experimentele psychedelica, dat
komt er, in luid vertoon, op ons af ! Het lijkt ons daarbij vandaag
alleszins 'zwaarder' ern minder toegankelijk dan toen, op dat Middelheim-concert,
maar ja deze zaal is dan ook veel intiemer dan de grote tent van Jazz
Middelheim en dat maakt het meteen dan ook 'geweldiger'. Er zit
trouwens ook wel wat verrassends tussen. We krijgen tussen een van
dynamiek (dynamiet?) barstende set plotseling een heel melodisch,
zachter
tussenspel met de zang en gitaar van nieuwkomer Sam Kullik die,
net als wat anderen uit het collectief, verschillende instrumenten
bespeelt, zo ook de schuiftrombone. Heel Zappaiaans
trouwens, alleen zijn de words daarbij moeilijk te verstaan en
komt het wat op 'z'n Lou Reed's' over.... Deze acte
was nog goed te volgen maar op het einde hebben we dan nog een
lang stuk gebaseerd op het Vlaamse liedje ‘zeg ken jij de mosselman’
..dat is..
voor wie het kan herkennen, zo mooi zit dat verstopt in een bezwerende
opbouw tot aan de climax. Badenhorst zingt hier ook net als de anderen,
in volle overgave, en in trance... Bijzondere soundscapes en
vooral het solo klarinet spel met circular blowing van Badenhorst
himself zoals we hem kennen is fenomenaal en hij weet daarbij goed
om verhaallijnen op te bouwen. Maar eigenlijk is het, wat ons betreft,
eigenlijk ook allemaal wat te druk, te experimenteel en te lang
uitgesponnen. Voor de liefhebbers dus, maar die zitten er echt wel in de
zaal ! Komen we terug op de eerste concertrecensie van vandaag en
bekijken we dit concert ook langs de kunstzinnige kant, dan laten we de
zachte penselen best liggen nu en grijpen we liever naar de
viltstiften en tekenen koortsig, expressionistisch én met zeer vette
lijnen ! Op het einde bedankt Joachim 'enorm enorm enorm' de organisatie en KunstenCentrum Nona alwaar de band het podium nog enkele dagen zal innemen voor de opnames van een volgende CD.
Winus & Michel Proesmans
Brand!-blus party met vinyl DJ Kurt Overbergh - Nona café
|
||||||||||||||
© JASSEPOES