|
De Beren
Gieren - CultuurCentrum De Grote Post
Fulco Ottervanger, piano; Lieven Van Pee,
contrabas; Simon Segers, drums
Eind januari stelden De Beren Gieren in De
Handelsbeurs en De Singer hun live cd voor met de Portugese trompettiste
Susana Santos Silva. Op Storm! pakte de centrale gast van het festival
met zijn trio uit met de wereldpremière van alweer een nieuwe stap in
het repertoire, nu met toevoeging van allerlei elektronica. De nieuwe
creatie heet 'One Mirrors Many' en moet later dit jaar tot een nieuw
album leiden.
Het leek er even op dat 'One Mirors Many' opgevat kon zijn als een
uitgebreide suite die rustig begon met 'La laisse lointaine'. 'Rebel
Jazz To Rebel Against' deed die gedachte alweer vervagen, al was het
maar omdat dit nummer bol stond van de tempowisselingen die de
luisteraar keer op keer vrolijk op het verkeerde been zetten. Naar goede
gewoonte volgden nog meer stukken met leuke titels, zoals 'Geheim
Publiek', 'Begeleidersprong' en 'Niet of, of maar, maar en' - of was de
titel gewoon 'En'?
De vergelijking met een muzikale suite was
misschien toch tot op zekere hoogte terecht, want hoewel het niet echt
een opeenvolging betrof van op elkaar aansluitende dansvormen, invloeden
uit verschillende hoeken passeerden wel de revue. Zo ging het wel eens
richting pop- en rockmuziek, met aanstekelijke, elektrische piano -
t.t.z. de vleugelpiano plus elektronische effecten. De elektronica was
trouwens niet altijd even duidelijk te situeren. Meestal zag je heel
duidelijk wie van de drie met knopjes en effecten speelde, maar nu en
dan had je er toch het raden naar vanwaar een bepaald geluid precies
kwam. De elektronische elementen voegden ook steeds echt wat toe aan de
muziek, die er rijker en complexer op werd.
Aan afwisseling was er geen gebrek. We kregen ook repetitief pianospel
dat zich langzaam toch ontwikkelde en naar het einde toe een uiterst
kleurrijk boeket, op het psychedelische af. Alle drie hebben deze
muzikanten hun eigen manier van nadrukkelijk spelen, maar die verfijnen
en verruimen ze steeds meer. Wat een sterke set om in een prachtige zaal
een festivalavond mee te beginnen !
(op Gent Jazz 2014)
Danny De Bock
Avishai Cohen
Triveni - CultuurCentrum De Grote Post
Avishai Cohen, trompet; Yoni Zelnik,
contrabas; Justin Brown, drums
Op de nieuwe cd 'Dark Nights' haalt trompettist
Avishai Cohen uit met elektronische effecten, maar in Oostende hield hij
het bij louter microfoons om de akoestische set te versterken. Dit trio
hield het puur en als ik zelf wat miste, dan was het iemand en wel de
aanwezigheid van drummer Nasheet Waits. Justin Brown kweet zich
behoorlijk van zijn taak, maar deed denken aan een drummer in de
ritmetandem bij een jazzzangeres. Dan voegt Nasheet Waits meer
schakering toe. Maar goed, dit trio draait om schitterend trompetspel en
de interactie van een trompettist met ritmische begeleiding, wat ook
indrukwekkend klonk in deze bezetting.
Het eerste deel van de set diende om de nieuwe cd te promoten. 'Dark
Night, Darker Days', 'You In All Directions', 'Goodbye Pork Pie Hat' en
'Betray' kregen heel herkenbare uitvoeringen die tegelijk versies van
het moment waren. Met schitterend trompetspel en een schijnbaar losse,
maar geconcentreerde aanpak leidde deze Avishai Cohen zijn trio naar
nieuwe uitvoeringen van het materiaal. Yoni Zelnik kreeg in 'You In All
Directions' de ruimte om te soleren en liet ons onverwachte hoeken zien.
'Betray' - waar op de cd Anat Cohen in meespeelt - verloor helemaal niet
aan zeggingskracht zonder klarinet en elektronische effecten. In
recensies van de nieuwe Triveni-cd kom je soms vergelijkingen tegen met
Miles Davis en die zijn niet uit de lucht gegrepen.
In het vervolg van de set kwam ouder werk aan bod met het aan Ornette
Coleman opgedragen 'One Man's Idea' van de eerste Triveni-cd en
uitschieter 'Safety Land' van de tweede. Toen had Avishai Cohen nog een
verrassing in petto. Hij begon te vertellen over een cd die hij hoorde
toen hij vorig jaar in Oostende was die hem benieuwd maakte naar de
trompettist. Dat bleek Jean-Paul Estievenart te zijn. En omdat later op
deze avond nog een trompettist zijn opwachting maakte, nl. Mathias Eick
en omdat ook Chad McCullough in het land was, nodigde hij hen alle drie
uit om samen iets te doen. En voor we goed en wel van de verrassing
konden bekomen, speelde zich een levendige jam af, een feest voor oog en
oor voor de liefhebbers van trompetklanken. Vier trompettisten met een
eigen stem en een eigen klank deelden plots het podium en enkele
thema's. Hoe zalig was dat, ongedwongen en vrij. Dat was geslaagd
concert nummer twee !
Danny De Bock
LABtrio NY
Project - CultuurCentrum De Grote Post
Lander Gyselinck, drums; Anneleen Boehme,
contrabas; Bram De Looze, piano en Rhodes; Michaël Attias, tenorsax;
Christopher Hoffman, cello
Toen was het LABtrio aan de beurt en ook zij
kwamen met een wereldpremière aanzetten. Met nieuwe stukken die ze rond
de jaarwisseling voor dit project hadden gecomponeerd, gingen ze in
Oostende 5 dagen aan de slag met twee New Yorkers. Saxofonist Michaël
Attias speelt tegenwoordig o.m. met mensen als John Hébert, Nasheet
Waits, Ralph Alessi en Tony Malaby. Cellist Christopher Hoffman speelt
o.a. met Henry Threadgill. De aanwezigheid van een cello deed een beetje
denken aan Bram De Looze Septych.
Vooraan in de set zat 'Michelangelo', met een melodie die elke muzikant
op zijn instrument in een ander ritme speelde, wat maakte dat vijf
varianten van een melodie in verschillende klankkleuren aan
verschillende snelheden door elkaar liepen. Het was het begin van een
set met bijzondere composities die stuk voor stuk sterk overkwamen. Er
was duidelijk aan gewerkt en de puzzelstukjes schoven telkens
schitterend in elkaar. Er werd mooi gespeeld met ruimte en afwisseling;
zo kwam elke muzikant in de kijker te staan en haalden de composities
inspiratie uit verscheidene culturen. 'Umeå' was bijv. een warme ode aan
de Zweedse stad. Klonk de groep daar vrij Europees, verderop leken ze in
een nummer naar John Zorns Bar Kokhba te verwijzen terwijl dat meer een
van verschillende invloeden was die werden samengebracht in een logisch
geheel.
Het viel nog maar eens op wat een ritmebeest Lander Gyselinck wel is.
Hij speelt met ritmes dat het een lieve lust is, wat een contrast met
drummers die weinig meer doen dan de maat slaan. Ook de klasse en de
speelvreugde van de hele band was onmiskenbaar groot. De New Yorkers
genoten er duidelijk ook van. Heel fijn werd ook de combinatie
uitgespeeld van cello en contrabas, bijv. in een paar passages die
dropen van tristesse.
LABtrio slaagde er in om verstand en gevoel te combineren in fijne
arrangementen waar vorm en inhoud perfect op elkaar aansloten. Ook onder
een leuke titel als 'De speelgoedwinkel'. Dit NY Project zal ook te zien
zijn op Jazz Middelheim in Augustus.
Danny De Bock
Mathias Eick
Sextet - CultuurCentrum De Grote Post
Mathias Eick, trompet; Erien Sletevoll,
piano en Rhodes; Rune Neergard, el. bas; Olaf Olsen, drums; Torstein
Lofthus, drums; Håkon Aase, viool
Afsluiten deed Storm! deze avond met een Noorse
trompettist, die ook een nieuwe cd kwam voorstellen. Dat nieuwe album is
uit op ECM, een gegeven dat bij mij andere verwachtingen had opgewekt
dan wat deze band bracht.
Mij kwam het voor dat deze muziek zich uitstekend zou laten lenen bij
Scandinavische tv-series of films. De invloed van folk, pop en rock werd
verwerkt op manieren die langs geen kanten verrasten. Die andere
trompettist van de avond hield zich meer aan jazztradities en kwam
evenmin als een spectaculair vernieuwer naar voor, maar die presenteerde
zijn vakmanschap met een originele stem. Misschien bracht Mathias Eick
een zo logische synthese van invloeden, dat het nét omdat het zo logisch
was zo weinig origineel overkwam, ik weet het niet. Ik had de indruk dat
het bijna de hele tijd een aaneenrijgen en samenbrengen was van clichés.
Ik zag in weidse landschappen knappe vrouwen met lange rokken dansen en
wat later op donkere wegen inspecteurs van de politie op weg naar de
plaats van de misdaad. Ik zag twee drummers exact hetzelfde doen op
bijna kopies van elkaars drumstel, waarbij nu eens de ene, dan de andere
iets kon toevoegen. Ik zag muzikanten die zich amuseerden en ook dat ik
één van de weinigen was die deze set niet per se tot het einde wilden
meemaken.
Danny De Bock
|
|