JAZZEPOES home-> startblad

 

 

 

 

 


zie hier ook de Predikheerlijke Zomer 2021 én 2022 (Juli - Augustus) commentaren !

                                                                                                 
                                                                                                  click a band's name for info and comments

jazzzolder@gmail.com  



 
(eventuele) VIDEO's : YVO CLOETENS - WOUTER DE JONCK 

 

 

   
 

 

 
 
VRIJDAG 14 JULI

 
     
 
Floris & The Flames

 
     
 

 
     
 
Floris Willem: viool
Gert Peeten: piano
Dries Peeten: el. bas
Simon Schrooten: drums


 
     
   


 
     
 

...nee, géén jazz vanavond op het programma van de Predikheerlijke Zomerconcerten die gelijk  voor een stuk ook deel uitmaken van het feestprogramma voor de viering van 25 jaar Mechelse JaZZZolder. (1998-2023) en ik meen dat het een opportuniteit was, deze ‘Floris & The Flames’ maar voordat we dat programma starten zet presentator Michel (Proesmans) graag eerst figuurlijk ex voorzitter Lejo Vanhaelen in de bloemetjes. Hij is immers de man die samen met huistekenaar/artiest Kris Vanderstraeten 25 jaar terug de lont aanstak van de sindsdien succesvolle jazzclub hier ! Bravo dus en een kadoo hoort erbij , al blijft dat nog even in het papier zitten….

 
   

 
  De Zomerconcerten worden dus afgetrapt door Limburgse Floris en z’n Flames en dat gebeurt wat plechtmatig aan de start en meteen blijkt de vingervlugge virtuositeit van de violist ! Ik had vandaag de gelegenheid om de twee sets te aanhoren en achteraf gezien blijkt de tweede set qua samenstelling de betere te zijn want in het eerste deel werd toch wat gauw de wat grote kanonnen naar boven gehaald met ‘Don’t Stop Me Now’ en ‘We Will Rock You’ van Queen. Dat contrasteerde wat fel  met het verstillende, ja poëtische’ Opus 3,5’ en zo zaten er nog wel wat  lieflijke melodieën tussen. Soms werd dat rustig aangezet en gaandeweg ging het dan in een carrousel wat dramatisch aan het versnellen.  

 
    

 
  Spaanse componisten werden een nieuw jasje aangemeten, Spaanse furie was het en je voelde daarbij de stier al snuiven ! Willem, zo scherp gesneden als een vioolsnaar, dartelde en sprong daarbij  over het podium en het was hij vooral die met z’n instrument de volle Predikherenkoer enthousiast in z’n zog meesleurde, al waren z’n kompanen ook erg meegaand.

 
   

 
  Zeker daarbij te vermelden was Gert Peeten die zowel aan de keys mocht scoren zoals bij ‘Armed Men’ als op de rockende gitaar in bijvoorbeeld het  ‘Stairway to Heaven’ van Led Zeppelin da’k verder eigenlijk wat minder geslaagd vond. Een onbekend maar zwierig stuk waar ook wat Zuiders Spaans in schuilde vond ik één van de beste van de set, zeker als totaalbeeld met het plakken in de handen van het publiek er bij !

 
     

 
 

Naar het einde toe volgde dan nog een potpourri van opwekkende deunen waar er flarden bekende tunes doorheen verweven  zaten en de violist de aanwezigen verbaasde met het staccato spel op de snaren van een intussen modern gevormde viool ! Uiteindelijk zullen we dan toch volksmuziek gezind eindigen, ging het wat de folklore toer op om overtuigend te eindigen voor een uitgelaten en absoluut tevreden applaudisserend publiek . Mooi zo !

 
   

 
 
Winus 

 
     
     
 



 
 

 
  Wat een fantastische opener voor de Predikheerlijke Zomer van Mechelen: full house en heerlijk weer buiten tot laat in de avond. Floris and the Flames uit Noord-Limburg onder leiding van Floris aan de viool is onvermoeibaar. Hij is een rockende violist die klassiek geschoold is. Floris studeerde in Brussel, Antwerpen en Luik maar ook 6 jaar aan de Weense Muziekuniversiteit waar hij nu ook woont. Bij de Wiener Symphoniker speelt hij zelfs regelmatig als freelancer. Floris en zijn Flames zijn een pop/rock band die de klassieke muziek aanpakt. Ze laten alles mooi blenden van Bach (Toccata), Caprice No. 24 (Niccolò Paganini) over folk (classic jigs) tot rock met Queen (Don’t stop me now / We will rock you). We hoorden ook een Beatles–medley. De muzikanten hitsen het publiek op en klappen of zingen mee. Een rustpunt is een zelf gemaakte wiegeliedje voor Floris zijn zoontje. Heel fijn zijn ook de sfeergeluiden tijdens de Danse Macabre (Camille Saint-Saëns) met een poëtische inleiding door de bassist Dries. We horen ook ‘The end’ doorklinken in hun nummer ‘Hidden Doors’.De combinatie van viool met slagwerk, elektronica met toetsen en basgitaar is een speciale sound die jong en oud aantrekt mede door hun live-performance met vuur en vlam. We krijgen er een warm tevreden gevoel van. Debuut cd’s worden gretig verkocht. De volgende dag staan ze op de Gentse Feesten met een folk programma.


 
 
Michel 'de Proes' Proesmans (JaZZZolder)

 
     
 
VRIJDAG 21 JULI

 
     
 
Lieven Cambré Quartet

 
     
 

 
     
     
 


Lieven Cambré: altsax, composities
Bram Weijters: piano
Jasper De Roeck: contrabas
Jesse Dockx: drums 


 
     
     

 
  …Lieven Cambré ken ik vooral van het uitstekende MJO (Muze Jazz Orchestra)…leuk om ‘m dan ook es met z’n eigen kwartet te zien waarin voor mij nog slechts 1 onbekende schuilt en da’s Jasper (De Roeck, contrabas).
 
 
     

 
  Dit fijne gezelschap rond altsaxofonist Lieven Cambré stelt vandaag het album ‘Connected’ voor dat vorig jaar verscheen en de set start alvast uitnodigend met ‘Just In Case’, net zoals op het album…Met een rielekse drive gebeurt dat en gelijk kunnen ook de gezellen rond Lieven zich een eerste keer voorstellen door hun soli….eerst Bram (Weijters, keys), dan Jasper gevolgd door een wat onstuimige Jesse Dockx op drums waarmee we hier ook onlangs een eerste keer konden mee kennis maken. Dat was met het concert van het Ewout Pierreux Rhodes Trio. 

 
      
 
     
  ‘Connected ‘ staat niet alleen voor de muzikale band tussen het viertal maar ook voor de vriendschappelijke connectie tussen hun én voor de connectie met het publiek dat vandaag, op deze Nationale feestdag, de voorkeur gaf aan deze binnenkoer boven de BBQ thuis, in de tuin. Alles ‘For The Music’ dus, zoals het tweede nummer ook al heet. En dat gaat al meer de zwierige uptempo toer op met een Lieven die breed op de sax opent. Bram is ook in goeden doen (maar wanneer wel niet )en soleert daar uitbundig achteraan waarna de benjamin hier, Jasper, ook toont uit welk goed hout diens bas gesneden is. Een mooie compositie is het, net als het volgende ‘OATTS’ in eenzelfde stramien en de composities zijn vanavond allen van de hand van de uitstekende ster-altsaxofonist die Lieven wel is. Bram schittert op de keys en die mogen dan wel geen ‘echte’ piano toebehoren, de sound is er echt wel naar !  

 
     

 
 

Jesse Dockx , die ik soms toch wel wat té geweldig vind gaan, schittert nu weliswaar met een cymbaalrijke solo tussendoor ! ‘Ken je klassiekers’ gaat het dan en daarvoor gaat Lieven wat toonrijen af vooraleer te gaan verstillen in een Bach getinte sonate en da’s eveneens een kolfje naar de jazzvingers van onze primo pianist. Jasper raakt daarbij eveneens de juiste, gevoelige snaren en scoort daarmee hoge punten, mooi ! Uiteindelijk is het dan toch Lieven die fijnbesnaard mag afsluiten…

 
     

 
 

Roffelend eindigt het quartet de set dan met ‘Triads’, een wat suspense of crime gerelateerde muzikale doorgang door gevaarlijke oorden, denk daarbij aan de jaren 30 van vorige eeuw…Al Capone en The Untouchables ... Tot zover deze jongen en z’n fantasie maar de compositie roept nu eenmaal deze beelden bij me op…Dat Jesse deze song dan ook nog roffelend , als machinegeweervuur mag eindigen past volledig in de sfeer…Moet het gezegd dat, als de rook om onze hoofden zal verdwenen zijn straks, het publiek een ongetwijfeld sterke tweede set ook te wachten staat !

 
 
 
Winus 

 
   
 



 
     
 



 
     
 

Op deze nationale feestdag stelt Lieven Cambré zijn quartet en cd ‘Connected’ voor, zonder de regen want die was gelukkig al voordien uitgevallen.

Lieven speelt zijn eigen composities die hij vroeger live speelde maar nu eindelijk op cd zijn uitgekomen begin dit jaar. Hij heeft er al 8 live optredens op zitten in België en speelt met trots vandaag in Mechelen. Hij heeft een goede connectie met zijn vrienden Bram Weijters aan de toetsen en twee eind twintigers  Jasper De Roeck aan contrabas en drummer Jesse Dockx. Lieven, een fijne muzikant, van vele markten thuis, spreekt de nummers vlot aan mekaar en heeft ook connectie met het publiek. In de tweede set vliegen ze erin met ‘one for G.G.’ als eerbetoon aan voorbeeld George Garzone uit Boston die speciale impro technieken aanleert door veel naar Coltrane te luisteren. Het gaat er lekker groovy aan toe in ‘groovy movie’ met een leuke baslijn. Lieven eert Charlie Parker in een swingende ‘Silly sounds’ dat is afgeleid van ‘Billy’s bounce’ natuurlijk.

Ze spelen een afwisselende set waarin iedereen schittert op zijn eigen instrument.  Geweldig te zien hoe Bram glundert achter de toetsen.  Een mooi moment is de gevoelige ballade ‘sweet us’. Wat een mooi saxgeluid toch toen hij solo begon. Achteraf worden er gretig cd’s verkocht.


 
     
 
Michel 'de Proes' Proesmans (JaZZZolder)

 
     
 
VRIJDAG 28 JULI

 
     
 
John Snauwaert Quartet

 
     
 

 
     
 


John Snauwaert: tenor/sopraansax, composities
Hendrik Braeckman: gitaar
Jean Van Lint: contrabas
Lionel Beuvens: drums 

 
     
     

 
     
  Een heerlijke, droge avond is het aan de start van het derde Predikheerlijke concert in het kader van het feestprogramma ook n.a.v. 25 jaar JaZZZolder en we starten met de subtiele vertelling ‘Memories of Tomorrow’ van het John Snauwaert Quartet dat voornamelijk door eigen werk gaat bladeren. Helaas laat de gezondheidstoestand van Filip Verneert, gitaar, niet toe om vanavond aanwezig te zijn (en helaas was die d’er laatst op het concert met Roni Ben-Hur ook al niet bij…)

 
     
     

 
     
  Die wordt ook deze keer weer groots vervangen door Hendrik Braeckman maar wellicht zien we Filip weer terug in September op het JazzatHome Festival…John wisselt de tenor voor de sopraansax in ‘King Henri’ wat volgt en dat gaat opgewekt en voorzien van een eerste drumsolo van Lionel Beuvens dartel over de binnenkoer dwarrelen. Met ‘Soty’ wordt het eerst dan wat schichtig rondkijken terwijl Jean Van Lint op z’n bas aan het wandelen gaat, een sightseeing als het ware met gepaste commentaren van zowel de tenor als de gitaar en deze laatste klinkt ook weer geweldig, dat zou de nieuwe Ibanez zijn van Hendrik…

 
     
     

 
     
  Het is hij die even later ook een eerste ballade mag inleiden en ‘The Nearest of You’ gaat gevoelig aan het slowen, een gelegenheid voor Jean Van Lint om z’n bas aan het zingen te zetten….zelf zal die de eerste set de lippen op mekaar houden, dat volgt later op de avond nog wel want Jean is, dat weten we wel, een getalenteerde, warme zanger. Nu is het vooral aan de solisten om verder sfeer te scheppen, cocktail erbij zou smaken…

 
     
      

 
     
  Héél anders gaat het eraan toe in ‘Melodie 2357’ en het is nu aan Lionel die het tellen met priemgetallen mag doorrekenen op de vellen. Als je op het tempo afgaat betreft het hier snelrekenen voor de cleveren onder ons, ik hou me dus beter gedeinsd

 
     
     

 
     
 

We zitten intussen al aan het einde van de set en we blijven wat versnellen met ‘Black Venus’, een meeslepende melodie  die van John’s album ‘Work on Peace’ uit 2013 komt.  Lionel heeft daarbij nog wat doorslaande argumenten en dan wordt er afgerond.  Een enthousiast applaus  volgt alweer en we tellen op de vingers : al drie geslaagde concerten, nog twee te gaan, cross your fingers voor een zelfde zomers blijvende microklimaat de volgende vrijdagen ook op deze binnenkoer…

 
     
     

 
     

 
 
Winus 

 
   
 



 
     
 

 
     
 

De weergoden zijn ons goed gezind en we houden het warm en droog de ganse avond. Hendrik Braeckman met zijn mooie nieuwe gitaar vervangt Filip Verneert. 

Iedereen van het  kwartet rond John Snauwaert zijn al meerdere keren in jazzzolder of Jazzathome geweest. 

Ze spelen voortreffelijk samen en brengen gevarieerde sets.

Het zijn meestal eigen nummers van John Snauwaert geschoeid naar de jazztradities die afwisselend sopraan en tenorsax speelt. Heel mooi is de ode aan zijn dochter in een prachtige ballad. Iedere muzikant heeft zijn vrijheid om goed te soleren. Er is ook iets wiskundigs bij ‘Melodie No 2357’ met priemgetallen.  ‘Black Venus’ is gebaseerd naar een roman van Jef Geeraerts en de melodie doet me denken aan wijlen Wayne Shorter. Maar we horen ook de zomerse klanken in ‘Aqua de beber’ en Jean Van Lint zingt een ‘Sweet Georgia Brown’. Op het einde van de tweede set krijgen we gezongen bis ‘the nearness of you’ door gast Sjarel van den Bergh! Daarna swingen we eruit met zang en scatting van Jean.

 
     
 
Michel 'de Proes' Proesmans (JaZZZolder)

 
     
 
VRIJDAG 4 augustus

 
     
 
Dré Pallemaerts 4

 
     
 

 
     
 


Kurt Van Herck: saxofoon
Alex Koo: piano
Jos Machtel: contrabas
Dré Pallemaerts: drums

 
     
     

 
     
  …Geen binnenkoerse Predikheerlijke concert vanavond wegens té onstandvastig weer, al zal achteraf blijken dat het wél kon maar soite, op een bepaald moment moet je de knoop doorhakken die naar binnen of buiten leidt en dus zitten we binnen nu, 2 sets in een volle Mandela-zaal voor een, zeg dus maar ‘gewoon’ JaZZZolders concert.

 
     
     

 
     
  …en dat zal een topper weer worden, dat kan ook niet anders met dit classy gezelschap, wat ik overigens verleden jaar ook al mocht smaken ten huize van Dré (Pallemaerts, drums) tijdens de JazzatHome rondgang op zondag. Alleen  Alexander Baboian (gitaar) is er nu niet bij maar die komt dan weer opdagen met een eigen kwartet hier, op 10 November. Het viertal van vanavond start, net als vorig jaar trouwens op dat JaH concert, met ‘Jazz at Home’, een compositie die Dré schreef n.a.v. dit intussen roemrijke stadsfestival waar die zelf al dikwijls de deuren thuis opende voor de namiddagconcerten, telkens een beleving, dat begrijp je wel ! De rest van de eerste set, vertelt Dré, zal vooral gebaseerd zijn op standards uit het Great American Songbook en dan vooral de Cole Porter of George Gershwin composities daaruit.

 
     
     

 
     
  Muziek is het waarmee Dré opgroeide ook en waar het viertal vooral ook erg van houdt, songs uit een gemeenschappelijk geheugen. Da’s meteen duidelijk in de erg aangename, knusse sfeer die geschept wordt met ‘I Love you’ (Cole Porter). High class vertolkingen van o.a. de warme tenor van Kurt Van Herck maar dat is wellicht niet de eerste (of laatste keer) dat dit gezegd of geschreven wordt . Rising star Alex (Koo, piano) onderbrak zijn vakantie in Spanje voor dit concert en zal zich eveneens van z’n beste kant laten horen, da’s gauw duidelijk ook.

 
     
     

 
     
  ‘Rots in de branding’ Jos Machtel (contrabas) komen we regelmatig tegen in diverse bezettingen, stelt nooit teleur en zal dat ook vanavond niet doen met sprekende, to the point soli en verder een uitstekende begeleiding. We blijven programmatorisch nog even in a sentimental journey intussen met ‘ I Love You Porgy’ (George Gershwin) waarin ook Jos gevoelig komt te bassen. Dré begint dan ‘Old Country’ in te leiden met veel cymbalen en dat is een song van Nat Adderley (broer van de bekendere saxofonist ‘Cannonball’ Adderley). Hier gaan we wat swingend op versnellen en da’s een kolfje naar de toetsgretige vingers van Alex. Jongens, wat een lekker nummer is dit !

 
     
      

 
     
 

Kurt bevestigt dit maar al te graag en Jos gaat daar dan gezellig een hemdje bij strijken Een erg beweeglijke Dré gaat nooit té hard daarbij en laat de song zelfs heel zachtjes tikkend uitsterven. Very uptempo gaan we dan boppend  in den draai met ‘My Man’s Gone Now (Gershwin) en da’s een sweaty nummer hoor, met Jos op een drafje waar die met de solo dan wat mag van  bijkomen. Dré’s solo, die volgt,  is dan weer energiek en krachtig (waar blijft-ie het halen hé ?

 
     
     

 
     
 

De ruime set zit er dan op maar het gulle viertal doet er graag nog het mooie ‘The Man I Love’ van Gershwin bovenop. Het publiek beloont graag met een zéér enthousiast applaus en maakt het alweer tot een memorabel concert…thank you !,  Dré Pallemaerts Four !

 
     
 
Winus 

 
     
 

 
     
 

NO VIDEO YET... coming up ?



 
     
 

 
     
  Door het onzekere weer hebben we uitverkochte concerten binnen in de Zaal Mandela. Zijn kwartet speelde vorig jaar al bij hem thuis op Jazzathome. Nu brengen Dré en zijn trouwe muzikanten enkele standards uit het American Songbook.
Dré vertelt dat het zijn ouders waren die o.a. platen van Nat King Cole, Count Basie enz speelden en hem musicals lieten bekijken. Zo raakte hij in de ban van deze muziek.
We horen bekende en minder bekende tunes uit Porgy and Bess tot Jungle Book. Iedere muzikant heeft ruim de tijd om te soleren: Kurt met zijn warm saxgeluid, de vlotte baslijnen van Jos Machtel en de vingervlugge pianotoetsen van Alex en natuurlijk de erg genietbare roffels van Dré.
Enkel Alex Koo verkoopt zijn cd’s en lp’s na afloop. Bassist Jos Machtel zien we volgende keer terug bij het Dick de Graaf Trio uit NL (hopelijk dan wel buiten) en Dré zien we terug 25 augustus in de groep van Simon Witvrouw (zang, gitaar) voor een mix van jazz, blues en rock. Allebei aanraders dus.

 
     
 
Michel 'de Proes' Proesmans (JaZZZolder)

 
     
 
VRIJDAG 4 augustus

 
     
 
Dick de Graaf Trio

 
     
 

 
     
 


Dick de Graaf: saxen, dwarsfluit
Jos Machtel: contrabas
Pascal Vermeer: drums

 
     
     

 
     
  …een enkele paraplu gaat open aan de start van dit laatste Predikheerlijke Zomer-Jazzconcert maar die gaat gauw daarna weer dicht want het blijft slechts bij wat gedruppel en dreigen vanuit de hemel en da’s maar goed ook, het wordt verder weer cosy genieten aan de tafeltjes op de binnenkoer hier met het Dick De Graaf Trio, uit Nederland, dat van wal steekt met ‘ Luca’, net zoals op het vorig jaar uitgekomen album ‘Festive’ waarop de bezetting iets uitgebreider is met Barry Green aan de bijkomende piano.  

 
     
     

 
     
 

Een Rotterdamse wandeling in coronatijden zette Dick om in een muzikale mijmering die de naam ‘Passegiata anno Corona’ meekreeg. Ietwat relax met een vrolijke ondertoon gaat die, zoals een wandeling hoort te zijn en we stappen in gedachten al mee langs de waterkant. Naargelang het uitje vordert wordt de sax welsprekender en ..ja, je kan wat volk tegen het lijf lopen , op zo’n wandeling …Pascal opent dan roffelend nummer 3 en dat gaat nu op een drafje hoor, hier is geen wandelen meer bij, het is eerder een outdoor fitness loopje met Jos even later weer aan de strijk…

 
 
     

 
     
  Dan vervolgt Dick op de dwarsfluit en we horen een bewerking van ‘Bourree’ (in E minor) van J.S. Bach en dat kennen we nog het best door de sublieme adaptatie en uitvoering eens door Jethro Tull. Ook het Dick De Graaf Trio geeft er z’n eigen draai aan, een frivool, klassiek jazzy stuk is het nu dat verder uitloopt in een vervolg da’k zo direct niet kon plaatsen, beweeglijk en erg vrolijk. ‘The Good Life’ bleek dat van Ornette Coleman (schudde ik ooit nog de hand op een Jazz Middelheim receptie, waaaw… !) Eens die richting ingeslagen blijven we nog even bij Ornette en z’n erg bekende ‘Turnaround’. Dat krijgt ook alweer een erg mooie interpretatie van het Trio en Dick is werkelijk top hoor, nu weer op de tenor ! Jos schittert daarbij weer op de bas maar ons hoeft ie al lang niet meer te overtuigen, we hebben ons al lang gewonnen gegeven !... 

 
     
     

 
     
  !...en intussen zitten we al een uur ver in de set maar een toegift kan er best nog bij, ja toch ?...Die krijgen we dan ook op de sopraansax deze keer en da’s ook meeslepend. Ook Pascal komt nog een laatste keer te overtuigen en dan zit het er op …voor mij toch want hier komt er nog een tweede set ook en da’s nodig ook aan het uitbundige applaus van fans en liefhebbers te horen !

 
     
     

 
     
 
Winus 

 
     
 


 
     
     

 
     
 

Eindelijk hebben we Dick de Graaf (°1954), de toonaangevendste jazzmuzikant van Nederland eens op ons jazzpodium. Hij vindt de locatie van Het Predikheren voortreffelijk en bij enkele verfrissende regendruppels brengt dit Nederlands trio deels eigen werk van Dick. Zijn 40 jarig jubileum werd in zijn moederland vorig jaar met een heuse Edison oeuvre award gelauwerd.

Hij speelt afwisselend tenor-en sopraansax en een enkele keer ook dwarsfluit. De beide heren uit de ritmesectie mogen ruimschoots soleren en doen dit voortreffelijk op bas (Jos Machtel) en drums (Pascal Vermeer).

Ze spelen soms lange nummers met een solo aanloop die dan met tempowisselingen versterkt in intensiteit zoals bijvoorbeeld ‘Bright Mississippi’ van Monk. “Passegiatta anno corona” gaat over zijn wandelingen in coronatijden en de melodie bleef maar in zijn hoofd spelen.

Dick is een warme virtuoze saxofonist maar ook componist en een zoeker naar nieuwe vormen zoals in een Bourree van JS Bach op dwarsfluit dat me even doet denken aan Thijs Van Leer. Ze zijn echt in hun element bij enkele nummers van Ornette Coleman zoals ‘Turnaround’ en ‘The good life’. Een mooie ballade is ‘Peace’ van Horace Silver. Ook zijn andere held Sonny Rollins komt aan bod met ‘Airegin’ en ‘Paradox’. Een kracht van Dick is het uit mekaar trekken van een nummer en het terug in mekaar laten vallen.

Ze brengen van Dick het nieuwe nummer ‘moving out’  want hij woont nu in Rotterdam en ook ‘fly on the wall’ van de Festive plaat. Na afloop zijn er platen en cd’s te koop alsook zijn LP 'Festive' met boek van 40 pagina’s. Daaruit las hij een adekdote voor in de tweede set over de lotgevallen in Havana, Costa Rica.  Hij wil zeker nog eens terugkomen,  onze sympathieke Jazzprofessor.

 
 
 
Michel 'de Proes' Proesmans (JaZZZolder)

 
     
 

…Ik kijk nog es om naar de voorbije weken en concludeer : Predikheerlijke Zomer 2023, je was weer een goeierd !

 
 
 
 

 
 
Winus 

 
     
 

- wordt niet meer vervolgd -


 
     
     
     


 


 ©  JAZZEPOES 2023

 

 

up again !

 

 

JAZZEPOES home-> startblad