zie hier
ook de Predikheerlijke Zomer 2021 én 2022 (Juli
- Augustus) commentaren !
click a
band's name for info and comments
(eventuele)
VIDEO's : YVO CLOETENS - WOUTER DE JONCK
VRIJDAG 14 JULI
Floris & The Flames
Floris Willem: viool
Gert Peeten: piano
Dries Peeten: el. bas
Simon Schrooten: drums
...nee, géén jazz vanavond op
het programma van de Predikheerlijke Zomerconcerten die gelijk voor een
stuk ook deel uitmaken van het feestprogramma voor de viering van 25
jaar Mechelse JaZZZolder. (1998-2023) en ik meen dat het een
opportuniteit was, deze ‘Floris & The Flames’ maar voordat we dat
programma starten zet presentator Michel (Proesmans) graag eerst
figuurlijk ex voorzitter Lejo Vanhaelen in de bloemetjes. Hij is immers
de man die samen met huistekenaar/artiest Kris Vanderstraeten 25 jaar
terug de lont aanstak van de sindsdien succesvolle jazzclub hier ! Bravo
dus en een kadoo hoort erbij , al blijft dat nog even in het papier
zitten….
De Zomerconcerten worden dus
afgetrapt door Limburgse Floris en z’n Flames en dat gebeurt wat
plechtmatig aan de start en meteen blijkt de vingervlugge virtuositeit
van de violist ! Ik had vandaag de gelegenheid om de twee sets te
aanhoren en achteraf gezien blijkt de tweede set qua samenstelling de
betere te zijn want in het eerste deel werd toch wat gauw de wat grote
kanonnen naar boven gehaald met ‘Don’t Stop Me Now’ en ‘We Will Rock
You’ van Queen. Dat contrasteerde wat fel met het verstillende, ja
poëtische’ Opus 3,5’ en zo zaten er nog wel wat lieflijke melodieën
tussen. Soms werd dat rustig aangezet en gaandeweg ging het dan in een
carrousel wat dramatisch aan het versnellen.
Spaanse componisten werden een
nieuw jasje aangemeten, Spaanse furie was het en je voelde daarbij de
stier al snuiven ! Willem, zo scherp gesneden als een vioolsnaar,
dartelde en sprong daarbij over het podium en het was hij vooral die
met z’n instrument de volle Predikherenkoer enthousiast in z’n zog
meesleurde, al waren z’n kompanen ook erg meegaand.
Zeker daarbij te vermelden was
Gert Peeten die zowel aan de keys mocht scoren zoals bij ‘Armed Men’ als
op de rockende gitaar in bijvoorbeeld het ‘Stairway to Heaven’ van Led
Zeppelin da’k verder eigenlijk wat minder geslaagd vond. Een onbekend
maar zwierig stuk waar ook wat Zuiders Spaans in schuilde vond ik één
van de beste van de set, zeker als totaalbeeld met het plakken in de
handen van het publiek er bij !
Naar het einde toe volgde dan nog een potpourri van
opwekkende deunen waar er flarden bekende tunes doorheen verweven zaten en de violist de aanwezigen verbaasde met het staccato
spel op de snaren van een intussen modern gevormde viool ! Uiteindelijk
zullen we dan toch volksmuziek gezind eindigen, ging het wat de folklore
toer op om overtuigend te eindigen voor een uitgelaten en absoluut
tevreden applaudisserend publiek . Mooi zo !
Winus
Wat een fantastische opener voor de
Predikheerlijke Zomer van Mechelen: full house en heerlijk weer buiten
tot laat in de avond. Floris and the Flames uit Noord-Limburg onder
leiding van Floris aan de viool is onvermoeibaar. Hij is een rockende
violist die klassiek geschoold is. Floris studeerde in Brussel,
Antwerpen en Luik maar ook 6 jaar aan de Weense Muziekuniversiteit waar
hij nu ook woont. Bij de Wiener Symphoniker speelt hij zelfs regelmatig
als freelancer. Floris en zijn Flames zijn een pop/rock band die de
klassieke muziek aanpakt. Ze laten alles mooi blenden van Bach
(Toccata), Caprice No. 24 (Niccolò Paganini) over folk (classic jigs)
tot rock met Queen (Don’t stop me now / We will rock you). We hoorden
ook een Beatles–medley. De muzikanten hitsen het publiek op en klappen
of zingen mee. Een rustpunt is een zelf gemaakte wiegeliedje voor Floris
zijn zoontje. Heel fijn zijn ook de sfeergeluiden tijdens de Danse
Macabre (Camille Saint-Saëns) met een poëtische inleiding door de
bassist Dries. We horen ook ‘The end’ doorklinken in hun nummer ‘Hidden
Doors’.De combinatie van viool met slagwerk, elektronica met toetsen en
basgitaar is een speciale sound die jong en oud aantrekt mede door hun
live-performance met vuur en vlam. We krijgen er een warm tevreden
gevoel van. Debuut cd’s worden gretig verkocht. De volgende dag staan ze
op de Gentse Feesten met een folk programma.
Michel 'de Proes' Proesmans (JaZZZolder)
VRIJDAG 21 JULI
Lieven Cambré Quartet
Lieven Cambré: altsax, composities
Bram Weijters: piano
Jasper De Roeck: contrabas
Jesse Dockx: drums
…Lieven Cambré ken ik vooral van
het uitstekende MJO (Muze Jazz Orchestra)…leuk om ‘m dan ook es met z’n
eigen kwartet te zien waarin voor mij nog slechts 1 onbekende schuilt en
da’s Jasper (De Roeck, contrabas).
Dit fijne gezelschap rond
altsaxofonist Lieven Cambré stelt vandaag het album ‘Connected’ voor dat
vorig jaar verscheen en de set start alvast uitnodigend met ‘Just In
Case’, net zoals op het album…Met een rielekse drive gebeurt dat en
gelijk kunnen ook de gezellen rond Lieven zich een eerste keer
voorstellen door hun soli….eerst Bram (Weijters, keys), dan Jasper
gevolgd door een wat onstuimige Jesse Dockx op drums waarmee we hier ook
onlangs een eerste keer konden mee kennis maken. Dat was met het concert
van het Ewout Pierreux Rhodes Trio.
‘Connected ‘ staat niet alleen
voor de muzikale band tussen het viertal maar ook voor de
vriendschappelijke connectie tussen hun én voor de connectie met het
publiek dat vandaag, op deze Nationale feestdag, de voorkeur gaf aan
deze binnenkoer boven de BBQ thuis, in de tuin. Alles ‘For The Music’
dus, zoals het tweede nummer ook al heet. En dat gaat al meer de
zwierige uptempo toer op met een Lieven die breed op de sax opent. Bram
is ook in goeden doen (maar wanneer wel niet )en
soleert daar uitbundig achteraan waarna de benjamin hier, Jasper, ook
toont uit welk goed hout diens bas gesneden is. Een mooie compositie is
het, net als het volgende ‘OATTS’ in eenzelfde stramien en de
composities zijn vanavond allen van de hand van de uitstekende
ster-altsaxofonist die Lieven wel is. Bram schittert op de keys en die
mogen dan wel geen ‘echte’ piano toebehoren, de sound is er echt wel
naar !
Jesse Dockx , die ik soms toch wel wat
té geweldig vind gaan, schittert nu weliswaar met een cymbaalrijke solo
tussendoor ! ‘Ken je klassiekers’ gaat het dan en daarvoor gaat Lieven
wat toonrijen af vooraleer te gaan verstillen in een Bach getinte sonate
en da’s eveneens een kolfje naar de jazzvingers van onze primo pianist.
Jasper raakt daarbij eveneens de juiste, gevoelige snaren en scoort
daarmee hoge punten, mooi ! Uiteindelijk is het dan toch Lieven die
fijnbesnaard mag afsluiten…
Roffelend eindigt het quartet de set
dan met ‘Triads’, een wat suspense of crime gerelateerde muzikale
doorgang door gevaarlijke oorden, denk daarbij aan de jaren 30 van
vorige eeuw…Al Capone en The Untouchables
...
Tot zover deze jongen en z’n fantasie maar de compositie roept nu
eenmaal deze beelden bij me op…Dat Jesse deze song dan ook nog roffelend
, als machinegeweervuur mag eindigen past volledig in de sfeer…Moet het
gezegd dat, als de rook om onze hoofden zal verdwenen zijn straks, het
publiek een ongetwijfeld sterke tweede set ook te wachten staat !
Winus
Op deze nationale feestdag stelt Lieven
Cambré zijn quartet en cd ‘Connected’ voor, zonder de regen want die was
gelukkig al voordien uitgevallen.
Lieven speelt zijn eigen composities
die hij vroeger live speelde maar nu eindelijk op cd zijn uitgekomen
begin dit jaar. Hij heeft er al 8 live optredens op zitten in België en
speelt met trots vandaag in Mechelen. Hij heeft een goede connectie met
zijn vrienden Bram Weijters aan de toetsen en twee eind twintigers
Jasper De Roeck aan contrabas en drummer Jesse Dockx. Lieven, een fijne
muzikant, van vele markten thuis, spreekt de nummers vlot aan mekaar en
heeft ook connectie met het publiek. In de tweede set vliegen ze erin
met ‘one for G.G.’ als eerbetoon aan voorbeeld George Garzone uit Boston
die speciale impro technieken aanleert door veel naar Coltrane te
luisteren. Het gaat er lekker groovy aan toe in ‘groovy movie’ met een
leuke baslijn. Lieven eert Charlie Parker in een swingende ‘Silly
sounds’ dat is afgeleid van ‘Billy’s bounce’ natuurlijk.
Ze spelen een afwisselende set waarin
iedereen schittert op zijn eigen instrument. Geweldig te zien hoe
Bram glundert achter de toetsen. Een mooi moment is de gevoelige
ballade ‘sweet us’. Wat een mooi saxgeluid toch toen hij solo begon.
Achteraf worden er gretig cd’s verkocht.
Michel 'de Proes' Proesmans (JaZZZolder)
VRIJDAG 28 JULI
John Snauwaert Quartet
John Snauwaert: tenor/sopraansax, composities
Hendrik Braeckman: gitaar
Jean Van Lint: contrabas
Lionel Beuvens: drums
Een heerlijke, droge avond is het aan de start van het derde
Predikheerlijke concert in het kader van het feestprogramma ook n.a.v.
25 jaar JaZZZolder en we starten met de subtiele vertelling ‘Memories of
Tomorrow’ van het John Snauwaert Quartet dat voornamelijk door eigen
werk gaat bladeren. Helaas laat de gezondheidstoestand van Filip
Verneert, gitaar, niet toe om vanavond aanwezig te zijn (en helaas was
die d’er laatst op het concert met Roni Ben-Hur ook al niet bij…)
Die wordt ook deze keer weer groots vervangen door Hendrik
Braeckman maar wellicht zien we Filip weer terug in September op het
JazzatHome Festival…John wisselt de tenor voor de sopraansax in ‘King
Henri’ wat volgt en dat gaat opgewekt en voorzien van een eerste
drumsolo van Lionel Beuvens dartel over de binnenkoer dwarrelen. Met
‘Soty’ wordt het eerst dan wat schichtig rondkijken terwijl Jean Van
Lint op z’n bas aan het wandelen gaat, een sightseeing als het ware met
gepaste commentaren van zowel de tenor als de gitaar en deze laatste
klinkt ook weer geweldig, dat zou de nieuwe Ibanez zijn van Hendrik…
Het is hij die even later ook een eerste ballade mag inleiden en
‘The Nearest of You’ gaat gevoelig aan het slowen, een gelegenheid voor
Jean Van Lint om z’n bas aan het zingen te zetten….zelf zal die de
eerste set de lippen op mekaar houden, dat volgt later op de avond nog
wel want Jean is, dat weten we wel, een getalenteerde, warme zanger. Nu
is het vooral aan de solisten om verder sfeer te scheppen, cocktail
erbij zou smaken…
Héél anders gaat het eraan toe in ‘Melodie 2357’ en het is nu aan
Lionel die het tellen met priemgetallen mag doorrekenen op de vellen.
Als je op het tempo afgaat betreft het hier snelrekenen voor de cleveren
onder ons, ik hou me dus beter gedeinsd
We zitten intussen al aan het einde van
de set en we blijven wat versnellen met ‘Black Venus’, een meeslepende
melodie die van John’s album ‘Work on Peace’ uit 2013 komt.
Lionel heeft daarbij nog wat doorslaande argumenten en dan wordt er
afgerond. Een enthousiast applaus volgt alweer en we tellen op de
vingers : al drie geslaagde concerten, nog twee te gaan, cross your
fingers voor een zelfde zomers blijvende microklimaat de volgende
vrijdagen ook op deze binnenkoer…
Winus
De weergoden zijn ons goed gezind en we
houden het warm en droog de ganse avond. Hendrik Braeckman met zijn
mooie nieuwe gitaar vervangt Filip Verneert.
Iedereen van het
kwartet rond John Snauwaert zijn al meerdere keren in jazzzolder of
Jazzathome geweest.
Ze spelen voortreffelijk samen en
brengen gevarieerde sets.
Het zijn meestal eigen nummers van John
Snauwaert geschoeid naar de jazztradities die afwisselend sopraan en
tenorsax speelt. Heel mooi is de ode aan zijn dochter in een prachtige
ballad. Iedere muzikant heeft zijn vrijheid om goed te soleren. Er is
ook iets wiskundigs bij ‘Melodie No 2357’ met priemgetallen.‘Black Venus’ is gebaseerd naar een roman van Jef Geeraerts en de
melodie doet me denken aan wijlen Wayne Shorter. Maar we horen ook de
zomerse klanken in ‘Aqua de beber’ en Jean Van Lint zingt een ‘Sweet
Georgia Brown’. Op het einde van de tweede set krijgen we gezongen bis
‘the nearness of you’ door gast Sjarel van den Bergh! Daarna swingen we
eruit met zang en scatting van Jean.
Michel 'de Proes' Proesmans (JaZZZolder)
VRIJDAG 4 augustus
Dré Pallemaerts 4
Kurt Van Herck: saxofoon
Alex Koo: piano
Jos Machtel: contrabas
Dré Pallemaerts: drums
…Geen binnenkoerse
Predikheerlijke concert vanavond wegens té onstandvastig weer, al zal
achteraf blijken dat het wél kon maar soite, op een bepaald moment moet
je de knoop doorhakken die naar binnen of buiten leidt en dus zitten we
binnen nu, 2 sets in een volle Mandela-zaal voor een, zeg dus maar
‘gewoon’ JaZZZolders concert.
…en dat zal een topper weer
worden, dat kan ook niet anders met dit classy gezelschap, wat ik
overigens verleden jaar ook al mocht smaken ten huize van Dré
(Pallemaerts, drums) tijdens de JazzatHome rondgang op zondag. Alleen
Alexander Baboian (gitaar) is er nu niet bij maar die komt dan weer
opdagen met een eigen kwartet hier, op 10 November. Het viertal van
vanavond start, net als vorig jaar trouwens op dat JaH concert, met
‘Jazz at Home’, een compositie die Dré schreef n.a.v. dit intussen
roemrijke stadsfestival waar die zelf al dikwijls de deuren thuis opende
voor de namiddagconcerten, telkens een beleving, dat begrijp je wel ! De
rest van de eerste set, vertelt Dré, zal vooral gebaseerd zijn op
standards uit het Great American Songbook en dan vooral de Cole Porter
of George Gershwin composities daaruit.
Muziek is het waarmee Dré
opgroeide ook en waar het viertal vooral ook erg van houdt, songs uit
een gemeenschappelijk geheugen. Da’s meteen duidelijk in de erg
aangename, knusse sfeer die geschept wordt met ‘I Love you’ (Cole
Porter). High class vertolkingen van o.a. de warme tenor van Kurt Van
Herck maar dat is wellicht niet de eerste (of laatste keer) dat dit
gezegd of geschreven wordt .
Rising star Alex (Koo, piano) onderbrak zijn vakantie in Spanje voor dit
concert en zal zich eveneens van z’n beste kant laten horen, da’s gauw
duidelijk ook.
‘Rots in de branding’ Jos
Machtel (contrabas) komen we regelmatig tegen in diverse bezettingen,
stelt nooit teleur en zal dat ook vanavond niet doen met sprekende, to
the point soli en verder een uitstekende begeleiding. We blijven
programmatorisch nog even in a sentimental journey intussen met ‘ I Love
You Porgy’ (George Gershwin) waarin ook Jos gevoelig komt te bassen. Dré
begint dan ‘Old Country’ in te leiden met veel cymbalen en dat is een
song van Nat Adderley (broer van de bekendere saxofonist ‘Cannonball’
Adderley). Hier gaan we wat swingend op versnellen en da’s een kolfje
naar de toetsgretige vingers van Alex. Jongens, wat een lekker nummer is
dit !
Kurt bevestigt dit maar al te graag en Jos gaat
daar dan gezellig een hemdje bij strijken
Een erg beweeglijke Dré gaat nooit té hard daarbij en laat de song zelfs
heel zachtjes tikkend uitsterven. Very uptempo gaan we dan boppendin den draai met ‘My Man’s Gone Now (Gershwin) en da’s een sweaty
nummer hoor, met Jos op een drafje waar die met de solo dan wat mag van
bijkomen. Dré’s solo, die volgt, is dan weer energiek en
krachtig (waar blijft-ie het halen hé ? …
De ruime set zit er dan op maar het gulle viertal
doet er graag nog het mooie ‘The Man I Love’ van Gershwin bovenop. Het
publiek beloont graag met een zéér enthousiast applaus en maakt het
alweer tot een memorabel concert…thank you !, Dré
Pallemaerts Four !
Winus
NO VIDEO YET... coming up ?
Door het onzekere weer hebben we
uitverkochte concerten binnen in de Zaal Mandela. Zijn kwartet speelde
vorig jaar al bij hem thuis op Jazzathome. Nu brengen Dré en zijn trouwe
muzikanten enkele standards uit het American Songbook.
Dré vertelt dat het zijn ouders waren die o.a. platen van Nat King Cole,
Count Basie enz speelden en hem musicals lieten bekijken. Zo raakte hij
in de ban van deze muziek.
We horen bekende en minder bekende tunes uit Porgy and Bess tot Jungle
Book. Iedere muzikant heeft ruim de tijd om te soleren: Kurt met zijn
warm saxgeluid, de vlotte baslijnen van Jos Machtel en de vingervlugge
pianotoetsen van Alex en natuurlijk de erg genietbare roffels van Dré.
Enkel Alex Koo verkoopt zijn cd’s en lp’s na afloop. Bassist Jos Machtel
zien we volgende keer terug bij het Dick de Graaf Trio uit NL (hopelijk
dan wel buiten) en Dré zien we terug 25 augustus in de groep van Simon
Witvrouw (zang, gitaar) voor een mix van jazz, blues en rock. Allebei
aanraders dus.
Michel 'de Proes' Proesmans (JaZZZolder)
VRIJDAG 4 augustus
Dick de Graaf Trio
Dick de Graaf: saxen, dwarsfluit
Jos Machtel: contrabas
Pascal Vermeer: drums
…een enkele paraplu gaat open
aan de start van dit laatste Predikheerlijke Zomer-Jazzconcert maar die
gaat gauw daarna weer dicht want het blijft slechts bij wat gedruppel en
dreigen vanuit de hemel en da’s maar goed ook, het wordt verder weer
cosy genieten aan de tafeltjes op de binnenkoer hier met het Dick De
Graaf Trio, uit Nederland, dat van wal steekt met ‘ Luca’, net zoals op
het vorig jaar uitgekomen album ‘Festive’ waarop de bezetting iets
uitgebreider is met Barry Green aan de bijkomende piano.
Een Rotterdamse wandeling in
coronatijden zette Dick om in een muzikale mijmering die de naam
‘Passegiata anno Corona’ meekreeg. Ietwat relax met een vrolijke
ondertoon gaat die, zoals een wandeling hoort te zijn en we stappen in
gedachten al mee langs de waterkant. Naargelang het uitje vordert wordt
de sax welsprekender en ..ja, je kan wat volk tegen het lijf lopen , op
zo’n wandeling …Pascal
opent dan roffelend nummer 3 en dat gaat nu op een drafje hoor, hier is
geen wandelen meer bij, het is eerder een outdoor fitness loopje
met Jos even later weer aan de strijk…
Dan vervolgt Dick op de
dwarsfluit en we horen een bewerking van ‘Bourree’ (in E minor) van J.S.
Bach en dat kennen we nog het best door de sublieme adaptatie en
uitvoering eens door Jethro Tull. Ook het Dick De Graaf Trio geeft er
z’n eigen draai aan, een frivool, klassiek jazzy stuk is het nu dat
verder uitloopt in een vervolg da’k zo direct niet kon plaatsen,
beweeglijk en erg vrolijk. ‘The Good Life’ bleek dat van Ornette Coleman
(schudde ik ooit nog de hand op een Jazz Middelheim receptie, waaaw… !)
Eens die richting ingeslagen blijven we nog even bij Ornette en z’n erg
bekende ‘Turnaround’. Dat krijgt ook alweer een erg mooie interpretatie
van het Trio en Dick is werkelijk top hoor, nu weer op de tenor ! Jos
schittert daarbij weer op de bas maar ons hoeft ie al lang niet meer te
overtuigen, we hebben ons al lang gewonnen gegeven !...
!...en intussen zitten we al een
uur ver in de set maar een toegift kan er best nog bij, ja toch ?...Die
krijgen we dan ook op de sopraansax deze keer en da’s ook meeslepend.
Ook Pascal komt nog een laatste keer te overtuigen en dan zit het er op
…voor mij toch want hier komt er nog een tweede set ook en da’s nodig
ook aan het uitbundige applaus van fans en liefhebbers te horen !
Winus
Eindelijk hebben we Dick de Graaf
(°1954), de toonaangevendste jazzmuzikant van Nederland eens op ons
jazzpodium. Hij vindt de locatie van Het Predikheren voortreffelijk en
bij enkele verfrissende regendruppels brengt dit Nederlands trio deels
eigen werk van Dick. Zijn 40 jarig jubileum werd in zijn moederland
vorig jaar met een heuse Edison oeuvre award gelauwerd.
Hij speelt afwisselend tenor-en
sopraansax en een enkele keer ook dwarsfluit. De beide heren uit de
ritmesectie mogen ruimschoots soleren en doen dit voortreffelijk op bas
(Jos Machtel) en drums (Pascal Vermeer).
Ze spelen soms lange nummers met een
solo aanloop die dan met tempowisselingen versterkt in intensiteit zoals
bijvoorbeeld ‘Bright Mississippi’ van Monk. “Passegiatta anno corona”
gaat over zijn wandelingen in coronatijden en de melodie bleef maar in
zijn hoofd spelen.
Dick is een warme virtuoze saxofonist
maar ook componist en een zoeker naar nieuwe vormen zoals in een Bourree
van JS Bach op dwarsfluit dat me even doet denken aan Thijs Van Leer. Ze
zijn echt in hun element bij enkele nummers van Ornette Coleman zoals
‘Turnaround’ en ‘The good life’. Een mooie ballade is ‘Peace’ van Horace
Silver. Ook zijn andere held Sonny Rollins komt aan bod met ‘Airegin’ en
‘Paradox’. Een kracht van Dick is het uit mekaar trekken van een nummer
en het terug in mekaar laten vallen.
Ze brengen van Dick het nieuwe nummer
‘moving out’ want hij woont nu in Rotterdam en ook ‘fly on the
wall’ van de Festive plaat. Na afloop zijn er platen en cd’s te koop
alsook zijn LP 'Festive' met boek van 40 pagina’s. Daaruit las hij een
adekdote voor in de tweede set over de lotgevallen in Havana, Costa
Rica. Hij wil zeker nog eens terugkomen, onze sympathieke
Jazzprofessor.
Michel 'de Proes' Proesmans (JaZZZolder)
…Ik kijk nog es om naar de voorbije weken en
concludeer : Predikheerlijke Zomer 2023, je was weer een goeierd !