HOME

 

2017

 


 JaZZZolderArchief 2017

 

 


Bezoek ook eens     de YouTube Webstek van de JaZZZolder ! 

 je (her)beleeft er optredens  van en op de oude JaZZZolder !

 

 

 

 

 

 

 

JaZZZolderblad

 

 

 

 

ARCHIEFINDEX TRIM 3 TRIM 1 TRIM 2 TRIM 4

 

   
22/9/2017 Steiger
8/9/2017 Vortex Kwintet
11/8/2017 Floris Kappeyne Trio
28/7/2017 Dada Bölüm
14/7/2017 The Popy Basily Gipsy Band
8/7/2017 19 Jaar Jazzzolder : EXTRA CONCERT = Jos Moons Quintet
   

 

 

 

 

Vorige Concert van de JaZZZolder-kapel :


 

 

 

     
     
 

22  September 20:45 hr !

 
 
Steiger


 
 
 

 

 

 


 

 


 


     
     
Steiger is een jong jazztrio uit het Gentse. Drie muzikanten met een eigenzinnige liefde voor muziek treden in gesprek via zelfgeschreven composities en vrije improvisaties. Evenwaardig staan ze naast elkaar en trekken de luisteraar mee in hun speelse en filosofische ontdekkingstochten doorheen jazz, rock, improvisatie, elektronische en klassieke muziek.
Gent Jazz duidde uit 35 inzendingen Steiger aan tot winnaar van Jong Jazztalent Gent 2017. Zij kunnen hun ingezonden project uitwerken en voorstellen op Gent Jazz 2018.



   
     

 

 

 

 

Gilles Vandecaveye: toetsen
Kobe Boon: bas
Simon Raman: drums

 

 



 

 

recensie (s)

 

 

 

 

     
 

...Steiger mocht het voorlopig laatste concert brengen in de Mechelse JaZZZolderse Kapel op vrijdagavond alvorens de verhuis start, nu zaterdagochtend ! Zij deden dat groots en met een drive die nog veel toekomst belooft. Is het niet, Danny ?

 
 
 
  Winus

 
     
     
  Toen Lejo aan Steiger de tweede vrijdag van september 2017 in de jazzzolder toezegde, kon hij onmogelijk weten dat net zij het laatste concert zouden spelen in de vertrouwde kapel. Toen wist ook nog niemand dat Steiger de Jong Jazztalent Gent 2017 in de wacht zou slepen. Hoe dan ook was het een zoveelste gezegende toevoeging aan de programmatie, uiterst geschikt om 11 jaar in de schaduw van de Sint-Romboutstoren af te sluiten. Het optreden van het jonge trio uit Gent drukte ons van bij de aanvang immers met onze neus op het feit dat de jazzzolder hier een geweldige akoestiek kon aanbieden.
Steiger bracht uitsluitend eigen nummers, vooral van de eerste full-cd And Above All, die begin 2017 uitkwam bij el Negocito Records. Je zou kunnen zeggen dat ze er een cd-voorstelling van maakten, waarbij de volgorde van de nummers door elkaar werd gegooid en enig ouder en nieuw materiaal aan de selectie werd toegevoegd. Zo zat “Part One” al vooraan in de eerste set en vormde een akoestische versie van “Berlin Revisited” nog voor de pauze een imposant hoogtepunt. Elektronische toetsen bleven inderdaad achterweg en dat bleken de composities perfect aan te kunnen. Het zegt veel over de kwaliteiten van de nummers en de muzikanten, want in de akoestiek van de oude kapel kon elke moment op elk moment doorklinken en tellen.
Zoals De Beren Gieren, maar anders, speelt Steiger graag met ruimte en tijd, met ritme en timing, met spanning en structuur. Daarbij worden invloeden verwerkt uit jazz, rock en andere genres. Steiger maakt ook verwijzingen naar Bach en dat is geen loze name dropping, want grote gevoeligheid en efficiëntie sieren de muzikanten en hun composities. Herhaling en geleidelijke ontwikkeling van ideeën zijn terugkerende procedés in hun aanpak en een ander weerkerend element is de beheerste, weloverwogen invulling met improvisatie van of ipv typische solomomenten – die bij hen net zo goed met zijn tweeën of drieën schijnen ingevuld te mogen worden als door één solist.
Je maakt het soms wel mee bij jazzoptredens dat de eerste set goed is, maar de tweede toch stukken overtuigender. Dit jonge, verbazend matuur klinkende trio was in het eerste deel al zo imponerend dat je kon vrezen dat de tweede niet meer zo sterk zou aanspreken. Maar met “Sturm der Liebe” zetten zij op hoog niveau de tweede set in en het trio ging gewoon door op zijn elan. Als verliefdheid een ketting is van chemische processen, dan zijn er ook die het welslagen van creatieve samenwerking bepalen. Bij deze drie vrienden zit de chemie duidelijk echt goed. Ondergetekende kon enige emotionaliteit moeilijk onderdrukken, omdat de kapel zich zo goed leende voor zoveel prachtige facetten van muziek als deze.


 
     
      
  Danny De Bock

 
     
     
     

 

 

 


 

 

 

     
     
     
 

8 September 20:45 hr !

 
 
Vortex Kwintet


 
 
 


 



 

 


     
     
Het 2de concert van Jazzathome 2017 gaat door in de jazzzolder en laat het publiek kennis maken met de winnaars van de 4de JazzContest in 2016.

Vortex Kwintet is een Belgisch/Franse groep opgericht door trompettist Aristide D'Agostino, saxofonist Abel Jednak, pianist Alan Van Rompuy, bassist Emanuel Van Mieghem en drummer Olivier Penu. De band ontstond uit een inspirerende jamsessie bij één van de leden. Deze studenten van het Brussels Conservatorium brengen eigen composities in uiteenlopende stijlen en sferen.
In 2016 wonnen ze de twee prijzen van de JazzContest Mechelen: beste band en beste solist (Alan). Mede dankzij deze prijzen kon de band de studio induiken en in April releaseden ze hun eerste EP.


   
     

 

 

 

 

Aristide D'Agostino: trompet
Abel Jednak: sax
Alan Van Rompuy: piano
Emanuel Van Mieghem: bas
Olivier Penu: drums

 

 



 

 

recensie (s)

 

 

 

 

     
  Sorry, deze keer geen recensie...  
     
     
     
     
     
     
      
     
     


 

 


 

 

 

     
     
     
 

11 Augustus 20:45 hr !

 
 
Floris Kappeyne Trio


 
 
 

 


 

 


     
     
Het Floris Kappeyne Trio werd opgezet door de pianist in 2015. Bestaande uit afzonderlijke Prinses Christina Concours winnaars (2012) heeft het trio de afgelopen jaren in het binnen- en buitenland het publiek verheugd met moderne vertolkingen van klassieke jazz standards. Het trio heeft in het afgelopen jaar een stap gemaakt in het zoeken naar een authentiek geluid, door het vermengen van de bekende klanken geinspireerd door het McCoy Trio uit het begin van de jaren ‘60, Senegalese sabar ritmes en abstracte muzikale concepten uit de moderne klassieke muziek. In mei 2017 verschijnt het resultaat hiervan op hun debuut-album op Challenge Records International.
In maart 2017 werden zij geselecteerd voor de finale van de 5de JazzContest Mechelen, die plaats vindt tijdens Maanrock op vrijdag 25 augustus in het Hof van Busleyden. Nu alvast een exclusieve preview dus !




   
     

 

 

 

 

Floris Kappeyne: piano
Tijs Klaassen: contrabas
Wouter Kühne: drums

 

 



 

 

recensie (s)

 

 

 

 

     
  Sorry, deze keer geen recensie...  
     
     
     
     
     
     
      
     
     

 

 

 


 

 

 

     
     
     
 

28 Juli 20:45 hr !

 
 
Dada Bölüm


 
 
 

 


 

 


     
     
"Pre Sentiment" is de culminatie van de muzikale ontwikkeling van trombonist Tim Daemen. Het album bevat enkel eigen materiaal en kwam tot stand na drie jaar experimenteren en musiceren met een vast kwartet "Dada Bölüm" (zonder akkoordinstrument).
Met zijn broer Daniël Daemen op saxofoon zoeken de muzikale ziels- en bloedverwanten elkaar op met bedachtzame tonen, kleuren en vooral veel communicatie. Dit spel resulteert vaak in spontane contrapuntische bewegingen die naar nieuwe muzikale velden leiden: van traditioneel swingend tot modaal of licht avant-garde. De strakke ritmetandem van Justin van Uum op contrabas en Achim Bill op drums, houdt alles samen en draagt bij tot een spannend geheel.
Postbop meets soul meets cinematic music, Dada Bölüm weeft het allemaal naadloos en mooi door elkaar.



   
     

 

 

 

 

Tim Daemen: trombone
Daniël Daemen: sax
Justin van Uum Jo Didderen : contrabas
Achim Bill: drums

 

 





 

 

 

recensie (s)

 

 

 

 

     
     
     
 

...'Dada Bölüm' zette me met die groepsnaam wat op een zijspoor richting zon, dromer dat ik ben...maar de band van trombonist Tim Daemen (met uitstekend invaller Jo Didderen aan bas !) stond voor authentiek eigen werk, soft postbop met soms behoorlijke drive en instemmende dialogen tussen de 2 blazers...erg mooi en het recente album 'Pre Sentiment' werd hierbij dan ook uitgebreid voorgesteld , bravo Limburg !..

 

 

Winus

 



Met Dada Bölüm kwam trombonist Tim Daenen de cd “Pre Sentiment” voorstellen, te oordelen aan het concert in onze vertrouwde jazzkapel vast een aardig schijfje. Dat Jo Didderen voor de gelegenheid insprong op contrabas scheen daarbij geen enkel probleem te vormen, want ook hij stond in voor mooie solomomenten. Didderen en broers Tim en Daniel Daemen, de blazers in dit kwartet, laten zich met een beetje googelen ook makkelijk terugvinden op het internet. Zo leerden we dat zij niet louter in plaatselijke kringen figureren en daartoe helpt ongetwijfeld de kennis van hun instrument en een zekere flair.
Het kwartet opende zo leuk dat we even dachten een onverwacht toppertje te gaan meemaken, studieus én avontuurlijk leek het te gaan worden. De composities die volgden zaten evenwel mooi genoeg in elkaar om het aangenaam en fijn te houden, maar aan avontuur en spanning ontbrak het toch een beetje . Adjectieven als naadloos en proper pasten hier zeker, een voltooid deelwoord als afgewerkt niet minder. De kwaliteiten van deze muzikanten zijn onmiskenbaar groter dan louter verdienstelijk! De afwisseling van invloedsferen, die zich uitstrekte van Amerikaanse bopsoorten tot Oost-Europa en verder, droeg er zeker toe bij dat het optreden boeiend bleef en de cd-voorstelling effect sorteerde en het schijfje over de toonbank ging.



 
     
  Danny De Bock

 
     
     
    

  

 

 

 

 


 

 

 

     
     
     
 

14 Juli 20:45 hr !

 
 
The POPY BASILY GIPSY BAND


 
 
 

 


 

 


     
     
The Popy Basily Gipsy Band is in de loop der jaren beïnvloed door verschillende gipsy stijen, zowel de traditionele zigeunermuziek van de Balkan, de Spaanse flamenco en de blues, maar vooral de gipsy jazz hebben hen gemaakt tot wie ze nu zijn. Een band met een heel eigen warm geluid, een eigen identiteit en een eigen interpretatie van de instrumentale gipsy jazz. De Basily’s zijn een hechte warmbloedige gipsy familie, die muziek in hun genen hebben verankerd. Gedreven en geniaal: virtuositeit ten top!
Basily heeft een grote reputatie in binnen en buitenland. In Nederland heeft Basily op bijna alle (jazz) en (theater) podia gestaan waaronder diverse malen op het North Sea Jazz Festival. Ook heeft Basily veel uitnodigingen om te spelen in het buitenland. Voorbeelden hiervan zijn het Jakk Jazz Festival in Indonesia, het grootste Django Reinhardt Festival in Samois Frankrijk, de wereldberoemde New Yorkse jazzclub Birdland, en vele jazz festivals in Japan, Italie en Scandinavie, enz.
Hoogtepunt was een gezamenlijk optreden met Stephane Grapelli, en uitnodigingen voor privé feesten van The Rolling Stones, en Jeff Back in Londen.
Met de orginele Hot Club de France bezetting wordt The Basily Gipsy Band gezien als een van de beste en orgineelste gipsy formaties van deze tijd.
Een optreden van Basily staat altijd garant voor een daverend applaus en voor een spectaculair succesvol optreden!


   
     

 

 

 

 

Popy Basily: solo gitaar
Gino Basily: ritme gitaar
Antal Steixner: cajon
Frits Brabanto: bas
Tucsi Basily: viool

 

 




 

 

recensie (s)

 

 

 

 

     
     
     
 

De gipsyjazz formatie Basily zijn voor de Jazzzolder en Jazzathome geen onbekenden meer en ze zakken graag af vanuit NL naar het mooie gezellige Mechelen. De Jazzzolder is natuurlijk nokkie vol voor dit vrolijke viertal. Ze laten de tijden van Django Reinhardt en Stéphane Grapelli herleven. Ze spelen ook veel eigen nummers en hun CD ‘gipsy feeling’ verkoopt ontzettend goed aan de inkomtafel bij de dames. Oorspronkelijk zijn ze uitgegroeid van de vertolker van de ‘Hot Club de France’ traditie en daarna hebben ze hun eigen identiteit ontwikkeld. Ze komen net van tournee langs Indonesië, Japan, Noorwegen en Denemarken en nu dus in de Jazzzolder.
Popy Basily, de lead gitarist, stamt uit een zeer muzikale Sintifamilie, waar al sinds vijf generaties muziek gemaakt wordt. Zelf begon hij met gitaarspelen toen hij elf jaar oud was vertelde hij tijdens het presenteren van de nummers. ‘Why are you gone’ van Popy Basily lijkt al op een klassieker met heerlijk vingerwerk en tempowisselingen. En ‘entre nous’ of ‘je suis seul ce soir’ zijn dan weer frans chanson getint overgoten met een gipsy sausje. Ze hebben ook iets weg van het Rosenberg Trio.
Een mooi verhaal is dat ze speelden bij Mick Jagger en Ron Wood thuis in Londen en ze samen gejamd hebben en helemaal weg waren van hun nummer ‘for the Stones’ waarin ‘paint it black’ is verwerkt. ‘Boys on the road’ is een toepasselijk eigen nummer omdat ze veel toeren. We horen ook een Godfather thema en een traditioneel zigeunerstuk ‘wil je met me trouwen’ met een complete uitleg erbij met tempoversnellingen en geklap van het publiek. Heel melodieus is ‘noche d’amor’ met snel gitaarwerk. Ze spelen ook een ‘bossa Novado’ van Doprado, de neef van zijn vader.
Ze vertolken ook jazz standards zoals ‘more’ bekend geworden door Sinatra en het overbekende ‘summertime’ of het snelle ‘minor swing 48’ van Django. Hierin kan Popsy zich helemaal uitleven op gitaar tot jolijt van het publiek. Af en toe is er ook een rustiger stuk zoals ‘Gwendoline’. ‘Riveira ' gaat over een jeugdliefde. Ze ronden af met een toegift al wat overtijd met ‘Schwarze Augen’ een Russisch zigeunerstuk en we praten nog laat na in de bar.


 
 

Michel Proesmans

 
     
     
    

  
     
     


 



 

 




Jos Moons Quintet

 

 

 

 

 

De jazzzolder bestaat vandaag precies 19 jaar en dat vieren wij met een extra concert!
Ook is de jazzzolder vzw aan verjonging toe, en we willen graag de vernieuwde ploeg voorstellen.
We nodigen een groep muzikanten uit met heel wat ervaring; zij stonden elk vroeger ook al eens op het podium in de jazzzolder: het wordt dus een aangenaam weerzien en een niet te missen feestelijke avond!!!

Jos Moons speelde in zijn rijke carrière met o.a. Steve Houben, Phil Abraham, John Ruocco, Bert Joris, Deborah Brown, Slide Hampton, Clark Terry, Gianni Basso, Benny Bailey, Mike Carr, Gregory Fine, Frank Marocco, Judy Niemack en Rachel Gould. Met het Slide Hampton-kwintet toerde hij door België en Duitsland. Hij was ook meermaals in de voormalige Sovjet-Unie waar hij onder meer optrad met David Goloshokin, Lev Kushir en Alex Rostotski.
In 1992 dirigeerde hij de Radio Big Band uit Estland tijdens een Euroring- concert met solisten uit heel Europa. Hij heeft zelf ook 20 jaar een big band gehad waarin o.a. Bert (Joris), Kurt Van Herck, Ben Sluys, Nico Schepers... speelden.
Ondertussen leidt hij de Jazzisfaction Big Band, die meerdere keren in de prijzen viel bij vele binnen- en buitenlandse concours!

Jean-Paul Jublou speelde met Deborah Brown, Ettah Cameron, Richard Boone, Cees Slinger, Eric Inneke, Peter Iepma en tal van Belgische jazzmusici. Hij stond reeds een eerste keer op het podium van de jazzzolder in 2005 met de groep Jamfred. Daarnaast was hij meerdere keren te gast op jazzathome met verschillende groepen.

Ernst Vranckx begint zijn carrière eind jaren ’80 na studies aan de Antwerpse Jazz Studio en het Koninklijk Conservatorium te Brussel. Bekendheid bij een ruimer publiek komt er nadat hij met zijn band de “Prix Nicolas Dor” wint op Jazz à Liège (1994). Zijn debuut-CD “Aquarelle” komt er in 1996 met fluitist Stefan Bracaval. Op deze opname zijn ook trompetist Bert Joris, basclarinetist John Ruocco en percussionist Chris Joris te horen. De samenwerking met deze laatste resulteert in de Chris Joris Experience waar Ernst zowel de piano als een deel van de composities en arrangementen voor zijn rekening neemt. Intensieve concertreeksen in de Benelux, Frankrijk, Duitsland en Scandinavië blijven niet uit. Ook komt er een opname op Jazz Middelheim, “Live”, dewelke in 1998 zowel door de Nederlands- als Franstalige radiozenders tot jazz-CD van het jaar wordt uitgeroepen.

Chris Mentens is een Belgische jazz-bassist, componist en arrangeur.
Mentens studeerde musicologie aan de universiteit van Leuven en kreeg les van Hein Van de Geyn, John Clayton en Ricardo del Fra. Hij was veertien jaar lang lid van de groep van Chris Joris, de Chris Joris Experience, waarmee hij verschillende platen opnam. Verder begeleidde hij allerlei musici en vocalisten, waaronder Mal Waldron, Slide Hampton, Deborah Brown en Silvia Droste. In 2003 verscheen de eerste plaat van zijn groep Chris Mentens Jazz Van, in 2007 volgende een tweede album. Hij speelt in verschillende bands, waaronder Multitude en treedt op in binnen- en buitenland, waaronder in clubs en op (jazz-)festivals.
Mentens geeft ook les, hij doceert jazzgeschiedenis aan de universiteiten van Antwerpen en Brussel en is hoofd van de jazzafdeling van De! Kunsthumaniora in Antwerpen. (Wikipedia)

Ook Herman Pardon kennen wij als een zeer ervaren drummer; hij studeerde muziek op de muziekacademie van Tervuren en Hoeilaart en daarna aan het Conservatorium van Roterdam bij Peter Ypma, Fred Krens en Hans Van Oosterhout. Hij volgde workshops bij onder andere Jeff Hamilton, Adam Nussbaum en Steve Smith en privéles met Steve Clovr.
Daarnaast speelde hij als freelance drummer bij Dick De Graaf, Bob Brookmeyer, Octurn, Jan Muës Sextet, etc ... en nam hij cd's op met Ernst Vranckx, Bert Joris en John Ruocco.
Hij is actief bij groepen als Score Man, T-unit 4, Fabrizio Graceffa Quartet, Piet Verbist Trio enz.

Hun muziek kan je omschrijven als "toegankelijke" jazzmuziek, minder bekende jazzstandards met een hoog swing- en bebopgehalte!



 


Jos Moons: flügelhorn
Jean-Paul Jublou: tenor & sopraansaxofoon
Ernst Vranckx: piano
Chris Mentens: contrabas
Herman Pardon: drums


 

 

recensie (s)

 

 

 

 

     
     
     
 

geen recensie deze keer, maar wél weer een filmpje !


 
    
 
     

 

 

 © 2017 JAZZEPOES

 

 

up again !

 

 

HOME