back to start !

 

 

ARCHIEF MUSIC 2021

                                                                                                               

click for index 

 

 

     
 



 
     
 
   
     
 



Creative and Improvised Music from the Netherlands

 
     
 
new CD-releases - November 2021

 
 

     



 
     
     
     
 
     
     
   
     
     
 

ARTVARK : 'Mother of Thousand'


 
     
   
 

© Ruud Baan

 
     
 


 
     
 

Artvark heeft zich het afgelopen jaar ingegraven in hun zelfgebouwde studio.

Het zoeken naar die ene truffel heeft nog nooit zo urgent gevoeld.  De composities ontstonden dit keer niet aan de individuele schrijftafels, maar in de studio zelf. Op basis van korte ideeën ging het kwartet het experiment aan.

Nieuwe wegen, nieuwe klanken. Op het album hoor je originele Adolph Saxen uit 1860, zeer zeldzame schuifsaxen uit 1920, een bariton opgenomen met een snaredrum tussen sax en microfoon, en een heel kwartet wat zich van links naar rechts door de boxen beweegt. 

Een dromerige wereld van klank en ruimte, hypnotiserende patronen en onvervalste blues. Een soundtrack voor de ultieme road trip.

 
     
 

 
     
 

Artvark, een saxofoonkwartet waar het stof vanaf geklopt is. Weg met de stoeltjes! Weg met de lessenaars! Artvark beweegt! Artvark meandert door muzikale tradities en beweegt zich over het podium volgens een geïmproviseerde choreografie. Artvark staat voor vernieuwende eigen composities, eigenzinnige solisten en de avontuurlijke groove van vier saxofoons. Artvark ontroert, stinkt, gromt en suist. Rolf Delfos (alt sax), Bart Wirtz (alt sax), Mete Erker (tenor sax) en Peter Broekhuizen (bariton sax) mengen hun verschillende achtergronden tot een eensgezind, creatief en origineel geluid: de sound van Artvark! Artvark is bekend van de gerenommeerde muziekpodia, festivals en theaters in NL. Het kwartet speelde op grote internationale festivals zoals het North Sea Jazz Festival, het Caïro Jazzfestival, het Bohemia Jazzfestival in Praag en Jazz Brugge, en toerde in Ierland, Turkije en meerdere malen Zuid Afrika. Naast de ‘solo’ concerten ging Artvark ook bijzondere samenwerkingen aan, zoals met jazzlegende Peter Erskine, de Senegalese meesterdrummer Doudou n’Diaye Rose, de Deense indierockband Efterklang en de wereldberoemde minimal music componist Philip Glass. Met de klassieke sopraan Claron McFadden, waarmee ze de CD ‘Sly Meets Callas’ opnamen, speelde het kwartet op het Grachtenfestival en de Rotterdamse Operadagen. De 5e Artvark CD ‘Bluestories’ was de opmaat naar een uitgebreide theatertour van de voorstelling ‘Polderbeest’ samen met acteur John Buijsman. In seizoen 2014/15 bestond Artvark 10 jaar. Reden voor Artvark om uit te pakken met een spannende concertserie op verschillende locaties: van het Muziekgebouw aan 't IJ met ensemble ASKO|SCHÖNBERG, via het prachtige klooster Mariadal als kwartet, naar de donkerte krochten van jazzcafé DJS met filmmaker Lenny Oosterwijk. In seizoen 2015/16 toerde Artvark samen met de Nederlands Kameroenese zangeres Ntjam Rosie twee maanden langs de Nederlandse theaters. Dit resulteerde in de release van de CD/DVD ‘Homelands’. Met dansgroep ‘De Stilte’ creëerde Artvark een muziektheatervoorstelling voor kinderen gebaseerd op het werk van de Nederlandse kunstschilder Hieronymus Bosch: ‘Bosch in Bed’. Tenslotte ging Artvark in 2016 weer op tour naar Zuid-Afrika. Het succes van ‘Homelands’ en ‘Bosch in Bed’ heeft geleid tot een reprise van beide programma’s in seizoen 2016/17. In dit seizoen creëerde Artvark een nieuw programma met vocalist Claron McFadden: ‘POE’, met als speciale gast cellist Jörg Brinkman. De première van POE vond plaats op de Cello Biënnale Amsterdam 2016. Op uitnodiging van het gerenommeerde Apollo Sax Quartet uit Manchester was Artvark ‘headliner’ tijdens de Royal Northern College of Music Saxophone Day in Manchester. In seizoen 2017/18 heeft Artvark de theatervoorstelling ‘PULSE’ gemaakt met Breakdance DJ/VJ collective 155 en producer/percussionist Frank Wienk (a.k.a. BinkBeats), waarmee zij in het voorjaar van 2018 langs de theaters toerden. In 2017 heeft Artvark de CD ‘TRANCE’ uitgebracht, het 7e album. Dit keer geen eclectisch programma zoals u van ze gewend bent, maar één akoestisch verhaal in één adem. De samenwerking met Apollo werd definitief in het project ‘Two Quartets Collide and Merge’, met 8 nieuwe stukken voor 8 saxofoons, geschreven door elk van de muzikanten. De CD is opgenomen in Manchester, gemixt in NL en de release was voorjaar 2019 in De Doelen in Rotterdam. Bijzonder voor Artvark was dit jaar de samenwerking met Philip Glass in ‘Einstein on the Beach’ in de Oude Kerk Amsterdam, met de oude meester zelf achter het pas gerestaureerde Vater-Müller orgel. Bij dit concert liet het kwartet -in opdracht- ook een eigen bewerking horen van Sweelinck’s ‘Pseaume 149’ uit 1610. Artvark dook daarnaast diep in de wereldmuziek met het fantastische collectief Drums United onder leiding van Lucas van Merwijk: 4 saxen, 4 percussionisten, 4 continenten, een echte festivalvoorstelling die in 2019 o.a. Theaterfestival Boulevard in Den Bosch afsloot. In 2019 was Artvark op tour in Zuid Afrika (TRANCE), Egypte (met Drums United), UK (met Apollo) en Duitsland/Polen (TRANCE).

 
     
 

 
     
 
release september 21 2021 

 
     
   
     
     
 

N∆BOU
: 'You Know'


 
     
     
 


 
     
  Dankzij die originele bezetting van trombone, elektrische gitaar, contrabas en drums dompelt NΔBOU de Belgische jazz onder in een verfrissend klankenbad. Op haar trombone zoekt bandleider en componiste Nabou Claerhout naar een geheel eigen geluid: door middel van allerlei effecten schept ze een dromerig muzikaal kader met een sterke atmosferische en melancholische weerklank, waarin het samenspel van haar kwartet perfect gedijt.

De band verfijnt die unieke sound enkel verder op hun eerste full album ‘You Know’ , dat uitkomt op 22 oktober via Outnote Records (Outhere).

Doorheen 8 spannende tracks verkent NΔBOU alle van een eigenzinnig en almaar uitdijend muzikaal universum. Opener ‘Black Light’ versmelt warme, lyrische melodieën met subtiel vervormde gitaren, terwijl nummers als ‘You Know’ en ‘Who Owns What’ verrassend speelse en zonnige klanken combineren met een robuuste ritmesectie. De ballad-achtige compositie ‘Will We Remember You’ staat dan weer naast meer experimentele ideeën in een song als ‘K.I.P.’.
Het totale muzikale plaatje is, kortom, eindeloos intrigerend en sprankelend kaleidoscopisch vanaf de allereerste luisterbeurt.

 
     
 

 
     
 

Nabou Claerhout - Trombone
Roeland Celis - Guitar
Trui Amerlinck - Double Bass
Mathias Vercammen - Drums


 
     
 
RELEASE TOUR

 
     
 
23.10 | Rataplan — Antwerpen (BE)
27.10 | Handelsbeurs — Gent (BE)
31.10 | Festival Jazz International — Nijmegen (NL)
30.11 | Ancienne Belgique — Brussel (BE)

28.01 | Bimhuis — Amsterdam (NL)
11.02 | Belgian Jazz Meeting — Namen (BE)
18.03 | Leuven Jazz Festival — Leuven (BE)
19.03 | Confluent Jazz — Namen (BE)

 
     
     
 


 
     
 

 
     
 
Debut album 'You Know' is out on 22.10 !

 
     
 

JAZZEPOES recensie voorloper EP 'HUBERT' uit 2019


 
     
 



 
     
   
     
 
- persbericht -

 
     
     
 

YO YO MEN (The Blue Blot Band) : 'Last Call'


     
     
 

 
     
 

Graag stellen we hier het debuutalbum  LAST CALL van YO YO MEN voor.

De enkele live optredens die ze in Corona tijden speelden waren een groot succes. YO YO MEN bewees één van de beste Belgische live bands te zijn. De opkomst bewees hoeveel Blue Blot fans er nog wel zijn.


THE STORY

Blue Blot was een Belgische bluesgroep die in 1986 werd opgericht door Luke Walter jr. Hij was tot zijn overlijden in 1996 ook de frontman van de groep.

Drie gouden CD's en uitverkochte concertzalen zoals daar zijn : AB Brussel, VOORUIT Gent, CASINO Oostende en KONINGIN ELISABETHZAAL Antwerpen bewezen hoe groot de aanhang van deze groep wel was.


En NU IS ER YO YO MEN

Met 10 staan ze op het podium, en brengen ze op schitterende wijze het Blue Blot repertorium.

 MET 5 ORIGINELE  BLUE BLOT LEDEN : Jan Meijers -- Catherine Mys - Chelsy - Michel Moliterno- Charlie Belair

 

én ROLAND VAN BEECK winnaar THE VOICE SENIOR

 

 

ontdek het debuutalbum

 
     
 


 
     
     
 

BLUNK groeten

 

Wilfried Brits

manager YO YO MEN (en vroeger ook Blue Blot)

 
     
   
     
     
   
     
     
 

BackBack : 'DEUK'


 
     
     
 

 
     
  Het flamboyante Backback bestaat 20 jaar en dat wordt gevierd met een vijfde album: Deuk. Daarmee duikt het trio in het oeuvre van de jazzgigant Duke Ellington. Het wordt meteen ook de eerste release op het eigen label van de band : BBR

 
     
  ELLINGTON

 
     
  Duke Ellington begon zo’n eeuw geleden aan misschien wel het meest indrukwekkende parcours dat de jazz ooit zag. Een halve eeuw lang zette hij de toon, bepaalde hij de mogelijkheden voor bigbands, zonder dat hij vast te pinnen viel. Hij was een van de koningen
van de swing, en tekende daadwerkelijke voor dozijnen klassiekers, maar componeerde ook ambitieuze suites, grootschalige composities en zelfs religieuze muziek. Maar naast zijn orkest voerde hij ook regelmatig kleine bezettingen aan en speelde hij solo piano. Hij verbond blues
met de avant-garde en was niet alleen immens productief, maar werkte op duizelingwekkend hoog niveau.

 
     
  DEUK

 
     
  Het is eigenlijk onbegonnen werk om de reikwijdte van Ellingtons meesterschap te capteren met één album. Toch doet Backback er een gooi naar. Dat door trouw te blijven aan zijn eigen identiteit en recht naar de essentie te gaan. Backback staat nog altijd garant voor een potige
sound, met gitaar, sax en drums die naadloos op elkaar inhaken, regelmatig uithalen met de energie van de rock en de vrijheid van de jazz. Er wordt geslaan en gezalfd, uitgehaald met krachtige riffs, sensuele grooves en verfijnd detailspel. En ze maken verrassende keuzes, want op Deuk hoor je geen platgespeelde klassiekers, maar vooral verborgen parels uit dat fascinerende oeuvre, zoals “Bourbon Street Jingling Jollies” (New Orleans Suite), “Chinoiserie” (The Afro-Eurasian Eclipse) of “Guitar Amour” uit de film score voor Paris Blues. Samen vormen deze 12 interpretaties een veelkleurige mozaïek die je
zin geeft om méér Ellington te verkennen en een zelfportret van de band anno 2021. Met deze hommage steekt Backback de nalatenschap van Duke in een nieuw jasje, en onderstreept meteen ook nog eens zijn status als een van de meest eigenzinnige en herkenbare bands van de Belgische jazz.

 
     
 


 
     
 
Filip Wauters - elektrische- en baritongitaar
Marc De Maeseneer - sopraan-, tenor- en baritonsax
Giovanni Barcella – drums

 
     
 

 
     
   
     
     
 
JAZZLAB TOUR

 
     
 
04.12 Muziekclub N9, Eeklo
09.12 CC Casino, Koksijde
11.12 CC Ter Vesten, Beveren*
15.12 Handelsbeurs, Gent
18.12 kunstencentrum nona, Mechelen
19.12 KAAP, Oostende
Alle concerten behalve* zijn double bills met Don Kapot

 
     
 
release 1 december 2021 // vinyl beschikbaar voorjaar 2022

 
     
 

JAZZEPOES concertcommentaar tijdens de JAZZEPOES streaming sessions reeks op 31 JAN 2021


 
     
 



 
     
   
     
 
   
 

 

 
 

Klein  : 'Sonder'  

 
     
 

 
     
 

In continuation of their very distinct sound, combining  electronic elements and acoustic instruments (Piano, Vibraphone), KLEIN present a journey through new and seemingly ever-evolving soundscapes that thematically revolve around a personal acknowledgment and celebration of the complex and interconnected nature of life.

 
     
 
 

 
     
 
release december 10 2021 

 
     
            

 
     
 

 


Jerome Klein - Piano, Keyboards & Compositions
Niels Engel – Drums
Pol Belardi – Vibraphone, Bass & Keyboards
Charles Stoltz – Programming & Sound Design


 
 
     
   

 
     
     
     
 
     
   
     
 
     
     
 

Guillaume Vierset
 : 'edges'

 
 
 
 

 
     
 
First Round is the first single and title track from the debut EP by Guillaume Vierset EDGES (out November 19th 2021 via Igloo Records) and the first part of their upcoming full album “The End of the F***ing World”.
A real punch in the Belgian jazz ant-hill, 'First Round' is the first EP of EDGES, the new project of Brussels based guitarist Guillaume Vierset. It is with a high-flying international team that he takes us with poetry and nonchalance into an exciting musical universe, right on the borders of jazz and (prog) rock.

For a musician who dissects genres and refuses to be assigned to one musical rank, it is no surprise that Guillaume called his new project EDGES. The band was born following a carte blanche offered by the Marni Jazz Festival. Guillaume opted for an international formula and brought along the Danish bassist Anders Christensen (Tomasz Stanko, Jakob Bro, Paul Motian and Aaron Parks), keyboardist Dorian Dumont (ECHT!), and the American drummer Jim Black (Alas No Axis, Tim Berne, Ellery Eskelin or Kurt Rosenwinkel).

Catchy riffs, pyscho-vintage keyboards, sometimes airy, sometimes saturated or even saturated or even flayed, this 'First Round' takes us into the troubled areas of the jazz and progressive rock. The guitarist pushes the boundaries and takes a singular look at today’s world with a certain sagacity world today.

A real success on stage, the band reunited two confinements later to record a record called 'The End Of The F***ing World'. “First Round” is the first part of the album, released as a digital 4-track and announces the album to be released in autumn 2023.

 
 
     
   


 
     
 
release november 17 2021 

 
     
     
   

 
     
 


JIM BLACK -drums, ANDERS CHRISTENSEN – bass, DORIAN DUMONT -keys, GUILLAUME VIERSET – guitar, compositions


 
 
     
   

 
     
     
     
   
     
 

 

 
 

BAM
! Trio  : 'ONE'

 
     
   



 
 


BAM ! is het gerucht van botsende lichamen. Hier zijn de lichamen geesten en de opschudding is muziek. Het was in 2017 dat de ontploffing haar vruchten afwierp. de vrucht van  ontmoeting tussen drie unieke kunstenaars, uit de vier hoeken van Wallonië. Rond het mythische instrument dat het Hammond-orgel is werd het BAM Trio geboren. Jazz ? Ja, maar ook meer. De groove, rock, soul en betoverende ballads zijn de grondstof van een explosief mengsel, een universele cocktail bereid in de robuuste pot van vriendschap.

Het BAM Trio trad eerst in het daglicht op het podium van de legendarische Sounds Jazz Club in Elsene, alwaar zij  in een experimentele fase binnenkwamen en dat gedurende 2 jaar. Heel snel gaf dat aanleiding tot heerlijke samenwerkingen ook. De groep treedt dan op in vele Brusselse kamers en in het zuiden van het land. Gewapend met hun hartinstrumenten, betreden Bastien Jeunieaux, Arnaud Cabay en Maxime Moyaerts (gitaar, drums, orgel)  dan de studio in November 2019 om hun formule te vereeuwigen. Rijpen als goede wijn, Bam! Trio arriveert om je oren te weken met een debuutalbum dat 26 September 2021 beschikbaar kwam, en nu dus on tour !

 
 
     
   

 
     
 
 


 
     
 


BIOGRAFIE

 
     
 
MAXIME MOYAERTS 

 
     
 

Pianist en organist Maxime Moyaerts is een rijzende figuur in de Belgische jazzscene. Maxime begon op 7-jarige leeftijd met pianospelen. Altijd aangetrokken door jazz, begint  hij eerst een klassieke piano-opleiding aan de academie in Andenne, daarna  volgt de GPEI. Later, in 2010, nog steeds gedreven door deze passie voor jazz, betreedt hij het Koninklijk Conservatorium Brussel om er zich volledig aan te wijden. Hij krijgt de kans om mee te doen in Eric Legnini's klas en, onder zijn voogdij gedurende 5 jaar, zal hij zijn eigen spel ontwikkelen. Z’n stijl roept onmiskenbaar zijn liefde voor traditie op en helden als Oscar Peterson, Wynton Kelly of Art Tatum. Hij studeert af aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel in 2016 met grote onderscheiding.  Maxime heeft zijn eigen projecten waaronder het Maxime Moyaerts Trio waar hij zijn talenten laat zien als muzikant maar ook als componist. Dit Trio heeft zijn roots in Bebop en Blues met Swing als rode draad. Hij dompelt ons onder in een universum vanaf de Blues, in zijn puurste vorm, tot lyrische composities beïnvloed door klassieke muziek. Maxim is tevens Co-leader van BAM groepen! Trio en Four of a Kind. Beide groepen genoten residentie in de Sounds Jazz Club voor meerdere jaren. Four of a Kind kreeg  tal van prijzen waaronder de Jury- en Publieksprijs op  het XLJazz Contest 2015 maar won ook Comblain Jazz en de Gouvy Festival prijzen…  Als actief figuur in de Belgische jazzscene viel Maxime al snel op bij  enkele gerenommeerde musici. Dankzij zijn veelzijdigheid en zijn grote kennis van de traditie van de jazz, is hij een veelgevraagd sideman geworden, zowel op de piano als op het Hammond orgel. Hij speelde met name met Philip Catherine, Jean-Louis Rassinfosse, Fabrice Alleman, Bruno Castellucci, Bart Defoort, Guy Cabay,…

 
 
     
 

BASTIEN JEUNIEAUX 

 
 
 
Bastien begon op veertienjarige leeftijd met gitaarspelen als autodidact. Een jaar later richtte hij met zijn broer, zijn eerste groep op waarin ze originele composities spelen. Eerst erg beïnvloed door rock en blues, wendde hij zich vervolgens tot reggae en daarna tot soul en funk. Op 18-jarige leeftijd ontdekte Bastien Jazz door in de platencollectie van zijn moeder te snuffelen en luistert hij naar de albums van Miles Davis, Chet Baker, Bill Evans, Ella Fitzgerald, Stan Getz ... Als liefhebber van deze muziek schrijft hij zich in aan de Académie de Baudour om voor twee jaar muziektheorie en harmonie met saxofonist Fabrice Alleman te gaan studeren. Daarna keert Bastien, na de lessen van gitarist Paolo Loveri te hebben gevolgd, in 2011 terug naar het Brusselse Koninklijk Conservatorium , sectie Jazz, waar hij zijn leertijd voortzet bij Fabien Degryse en Victor Da Costa. Vijf jaar lang perfectioneert hij zijn spel en ontmoet hij veel muzikanten met wie hij oefent, jamt en zijn eerste stappen zet in de jazzscene. Afgestudeerd in 2016, begon hij een residentie in de legendarische Sounds Jazz Club waar hij twee jaar lang elke maand met het BAM-! Trio project speelde naast zijn volgelingen Arnaud Cabay op drums en Maxime Moyaerts op het Hammond orgel. Tegelijkertijd loopt hij de kleine en grote podia van België af met veel formaties zoals: Supafly, Luna Moan, Isadora, JB-duo, Laurent Vigneron & The Po'Boys, FancyCombo, Thalisma projecten ... We herinneren ons ook zijn optredens naast grote Belgische muzikanten zoals Jean-Louis Rassinfosse, Guy Cabay, Sal La Rocca, Jan de Haas, Fabrice Alleman, Bart Defoort, Manu Hermia ... Bastien gaat aan de slag met het spelen van muziek die uit het hart komt en tot de ziel spreekt.

 
 
     
 

ARNAUD CABAY

 
 
 
Oorspronkelijk afkomstig uit de regio van Spa, begon Arnaud Cabay zijn zeer muzikale reis op jonge leeftijd. Inderdaad, na zijn eerste pianolessen op 3-jarige leeftijd wijdde hij zich aan verschillende vormen en uitdrukkingen zonder ooit een antwoord op zijn verlangens te vinden. Nadat hij de muziek voor een tijdje opzij zette, ontwikkelde hij, vanaf zijn 17e, een diepe liefde voor jazz en vooral dan voor de drums. Als zoon van vibrafonist Guy Cabay, verwent Arnaud zich met het spel van overerving. Hij krijgt in 2018 een gespecialiseerde Master aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, ter afsluiting van zijn studie-opleidingen bij Thomas Grimmonprez, Thierry Gutmann, maar ook bij wereldberoemde drummers zoals Gregory Hutchinson of Roberto Gatto (ontmoet tijdens een Erasmus college bij SLCM in Rome). In hetzelfde jaar wint hij de Playright + prijs. Arnaud treedt op naast vele belangrijke muzikanten uit de Belgische jazzscene, maar tijdens de zomer van 2018 breekt hij met geweld beide enkels. Zijn liefde voor muziek sterker dan wat dan ook, begint hij (in gips) een Bachelor in elektrische bas, zijn tweede liefde, met Michel Hatzigeorgiou en Benoît Vanderstraten. Ondanks het idee om te worden veroordeeld tot het opgeven van de drums, kan hij echter niet zonder dat en langer dan een paar maanden...


 
 
     
   

 
 
EN TOUR, eerste concertdata ...

 
     
 
Concerten 2022

15/1 Jazzstation Brussel

26/2 l'An Vert Luik

11/3 Sounds Jazz Club Brussel

12/5 Theatre Marni Brussel

 
 
     
     
     
 
     
     
CD NEW

 

 

 

- persbericht - 

 


6de editie BRAND! Jazzfestival the Norwegian edition

 

 


 
     

 

Van 25 tot 30 november wordt Mechelen de hoofdstad van de Noorse jazz. Kunstencentrum nona en Cultuurcentrum Mechelen realiseren dan een zinderende onderdompeling in de beide zalen van nona en in de pas gerenoveerde Begijnhofkerk. Het programma is een dwarsdoorsnede van het beste dat de creatieve Noorse jazz vandaag te bieden heeft. Bart Vanvoorden, artistiek leider van kunstencentrum nona: “Samen met de collega’s van Cultuurcentrum Mechelen zetten we een bruisende scene in de kijker via vaste waarden en te ontdekken artiesten. En die scene heeft veel, veel meer te bieden dan de iele sferen uit de clichés. Kleppers als Arve Henriksen, het Christian Wallumrød Ensemble en het Trondheim Jazz Orchestra met de internationaal gelauwerde componist en bassist Ole Morten Vågan behoren tot de frontlinie van de Europese scene. We zijn dan ook zeer trots dat we hen naar Mechelen kunnen halen.” Schepen van cultuur Björn Siffer kijkt ook uit naar de zesde editie van BRAND!: “Mechelen staat op de kaart als een stad waar jazz floreert, onder meer dankzij festivals als Brand! En natuurlijk ook met de aanwezigheid van de Jazzzolder. Brand! staat voor kwalitatief en innovatief omgaan met een kunstvorm die we willen blijven koesteren, daarom treedt de stad op als co-organisator”, legt hij uit. De organisatie verwacht nog meer hoogtepunten: “Eén van de verrassingen op BRAND! komt ongetwijfeld van Lumen Drones, die zichzelf omschrijven als een psychedelische droneband met invloeden van Sonic Youth en The Velvet Underground,” gaat Bart Vanvoorden verder. “Nog een absolute tip: Skarbø Skulekorps, dat zijn nieuwe album Dugnad, met invloeden van jazzy 70’s soundtracks, nerveuze postpunk, bleeps uit Sega-consoles en struikelende hiphop komt voorstellen. Ze staan nu al garant voor eenbonte, onvoorspelbare avond.”Opnieuw geeft BRAND! ook kansen aan talent van eigen bodem. Vanvoorden stipt aan: “We openen met het Jonas Cambien Trio, dat met zijn even speelse als onvoorspelbare melodieën de ideale start vormt. Belgisch pianotrio DONDER vond in Sigbjørn Apeland een fantastische compagnon de route om Vlaamse volksmuziek te verkennen. De laatste kruisbestuiving komt van gitarist Ruben Machtelinckx, die afgelopen jaar een residentie in nona had met de Noorse trompettist Arve Henriksen en tijdens BRAND! het resultaat van deze samenwerking zal tonen. Een première om naar uit te kijken.”

Met artiesten die grote sier maken via toonaangevende labels als ECM, Hubro en Clean Feed gaat BRAND! voluit voor kwaliteit. Vanvoorden: “We claimen geen volledigheid, maar hebben wel een goed evenwicht gevonden van creatieve, wervelende muziek die ook een breder publiek kan aanspreken. Sommige concerten zullen bedwelmen, anderen worden wat pittiger. Maar wat ze gemeen hebben, dat is het potentieel om te verrassen. Onontbeerlijk voor ons festival, dat intussen kan terugkijken op een fraai parcours.”

 


BRAND! Jazz Festival the Norwegian edition Van 25 tem 30 november in kunstencentrum nona & Begijnhofkerk Mechelen

 

LINE-UP:
Donderdag 25 november

20:00 Jonas Cambien Trio
21:30 Waldemar 4
Vrijdag 26 november

20:00 Christian Wallumrød Ensemble
21:30 Trondheim Jazz Orchestra & Ole Morten Vågan
Zaterdag 27 november

20:00 Lumen Drones
21:30 Skarbø Skulekorps
Zondag 28 november

15:00 DONDER & Sigbjørn Apeland (Begijnhofkerk)
17:00 Thomas Strønen - Marthe Lea - Ayumi Tanaka
Dinsdag 30 november

20:00 Arve Henriksen & Ruben Machtelinckx
21:30 Warped Dreamer 

 
 




 

 
HELAAS : CORONACANCELED !

- persbericht -

 

JaZZtival Haacht herrijst uit de corona-as in 2022 !

 
initiatief en programma : Katrin Vandeputte en Marco Epis, met steun van de gemeente Haacht
 



 


 
 

 

 


 ©  JAZZEPOES 2021

 

 

 

up again !

 

 

 

back to start !