De langdurige pandemiecrisis noodzaakt noodlijdende artiesten tot
streaming performances, kwestie van toch met iets naar buiten te kunnen
komen...wanneer dat kan geeft JAZZEPOES die vaak miniconcerten graag een
luisterend oor, al dan niet met wat korte commentaar, je wordt hieronder
doorgelinkt naar FB én de webpagina van de artiesten alsook naar
de streaming video's (wanneer er geen restricties zijn) ...Geef jij als jazz/blues (of aanverwanten) artiest
ook een streaming concert ? Laat het mij weten en heb ik er tijd voor ,
dan luister ik
graag mee !
P.S. Streaming events liefst
via een youtube of vimeo kanaal, FB streams blijven niet altijd beschikbaar om
nadien nogmaals te bekijken...
...het is een vertrouwd gegeven lijkt het intussen ,
al zijn we nog maar aan het tweede concert toe uit
de ‘SAFE 'N SOUNDDAYS 2021’ vanuit Werkplaats
Walter, wanneer Lies Steppe ons inleidt naar het
concert toe via een kort interview, deze keer met
Filip Wauters, gitarist van het dynamische trio
Backback. Deze mannen zagen we vroeger al graag live
bezig en 2014 zal het geweest zijn da’k hun
‘Backback III’ recenseerde voor de JAZZEPOES pages.
Toen schreef ik al dat hun muziek de ideale
begeleider leek als filmscore en dat zal deze keer
niet anders wezen. Het project ‘Deuk’, een anagram
naar de naam van de succesvolle orkestleider ‘Duke’ Ellington
vertaalt wat minder bekende, obscure nummers van hem
naar het concept van het trio met slechts gitaar,
(bariton)sax en drums. Geen ‘Caravan’ deze keer maar
wel ‘Portrait of Wellman Braud’. Géén Azalea’ maar
‘Half the Fun’ en meer van dat, keuze genoeg uit het
rijke oeuvre van ‘the Duke’ dat zo’n 2000
composities omvat ! Daarbij wordt aan de start
dikwijls al meteen een sterk gedefinieerd thema
neergezet en dan wordt het aftasten en dwalen
waarbij de gitaar en de drums voor de ritmische lijn
staan waartegen de (bariton)sax van de geweldige
Marc De Maeseneer dan aan het soleren gaat. Soms
wordt het iets exotischer en schommelt het als een
schip der woestijn de set binnen en heeft het
daarbij iets mystieks en ook dat is Duke Ellington
niet onbekend. Mij lijkt het de perfecte soundtrack
bij een DC Comics of Marvell Comics like tekenfilm.
Dat daarbij uitstekend gemusiceerd wordt door het
trio, da’s duidelijk en Giovanni Barcella als de
drummer die alles zo geweldig aandrijft is
natuurlijk steeds niet alleen fijn om naar te
luisteren maar altijd leuk om naar te kijken ook.
Bij deze kijken we dan ook uit om het trio weer live
te mogen smaken tijdens de komende Jazzlab tour in
het najaar !
23/1/2021
werkplaats 'peeping' walter
Secret Exit Trio
FB live stream possibly no longer available try this link
…goed op tijd ingelogd en nog 1 stap te gaan lijkt
het naar het concert van het Secret Exit Trio maar
dan blijkt de FB pagina gehackt met links naar een
onveilige omgeving ! Je moet steeds weer en méér
alert blijven op het web maar dat zijn en doen we
dus wel, al betekent dit wel dat we de eerste 8
minuten van het concert moeten missen wegens wat
noodzakelijke interventies alvorens in de correcte
stream binnen te stappen. Alweer bekende musici
bevinden zich daar in een aardig ingerichte
Werkplaats Walter…bedrijvige muzikanten ook want
alweer zit Lionel Beuvens achter de drumkit, vers
geschoren deze keer, zonder het bekende baardhaar ,
geen behoefte hier voor een dringende kappersbeurt
!...Verder en bekend van eerdere samenwerkingen :
Piet Verbist aan de bas en Hendrik Braeckman op
gitaar…en zo werd ik via een ballade binnen geleid
in een ontspannen, aangename sfeer met Hendrik,
bluesy op die gitaar waar die ook aardig gaat op
soleren straks. Wat later wordt het tempo dan
opgedreven met de doorstappende bas van een ook nu
weer erg bedrijvige Piet Verbist met de volgende
tussendoordrumsolo’s van Lionel die daarbij de
cymbalen niet spaart maar ’t blijft daarbij altijd
subtiel hoor. Soms gedipt in de blues, dan weer
stevig up tempo waar je de blazers zó kan bijdenken
maar die vult Hendrik dan mooi in op gitaarsynth en
’t gaat daarbij soms heavy hoor (al blijft Marc
Ribot’s Ceramic Dog wel nog op een ander spoor
touren). Een heel divers palet van songs krijgen we
uitgestald met eigen werk dat binnenkort komt te
verschijnen op het Amerikaanse jazz label Origin
Records. De opnames zijn intussen al achter de rug
(September 2020) nu volgt nog de mix en mastering.
Ik ben d’er alleszins na deze voorstelling al erg
benieuwd naar, een boeiend en beloftevol concert was
dit weer en we hebben daarbij weer iets om live naar
uit te kijken !
15/1/2021
CC Brasschaat On Air
Met deze streamingconcerten geven we
broodnodige speelkansen aan muzikanten en kunnen we
ons publiek cultuur aanbieden om deze donkere tijden
wat te verlichten
Je krijgt na aankoop van je ticket de link
doorgemaild vrijdag iets na 17 uur. De link naar de
concerten gaat steeds live vrijdagavond om 17 uur en
blijft zichtbaar t.e.m. zondagavond
…Het is een fijn stel muzikanten weer vanavond op de
streaming scène van het web en ik meen da’k ze nog
niet eerder zag in deze trio opstelling.Het betreft
hier geen live streaming event, de show is
gemonteerd maar helaas moet je de volumeschuiver van
je computer wel gans open draaien deze keer want
alles staat wel erg stilletjes naar mijn
gevoel..even equalisatie van het volume aanpassen
hier en
jawel hoor : perfect nu…Het ‘100 landschappen’
programma van vanavond verloopt voor een deel samen
met een projectie van ronduit schitterende beelden
van Bernard, soms geprojecteerd op het scherm tegen de achtergrond
van het podium, soms schermvullend op je computer.
Een keuze uit ‘Pendulum
stukken , een uitstekend idee, begeleidt de
projectie, fauna en flora moet je d’er ook al niet
bij denken, die komen in zachte overgangen aan je
ogen voorbij…allemaal foto’s zijn het uit de directe omgeving
van de fotograaf, het Peerdsbos en de Schietvelden,
heel mooi maar topper van de voorstelling blijft bij
mij toch toch de Altiplano suite, muzikaal heel sterk en
de beeldjes van de hoogvlakte in Bolivië zijn
astonishing ! Ik meen dat de foto's hier aangevuld
werden in het onderdeel ‘Arte Urbano’ door Mia
Theuns (geen verdere info bekend…) Een erg mooie 70
minuten durende trip was deze concert/voorstelling
en afsluiten deed het trio met een stuk dat de
hedendaagse absurde tijd met z’n pandemie en
Amerikaanse verkiezings-shit in contrast mooi en
swingend neerzette. Bram gaf het de passende titel
‘Jaja’ mee en de einddrumsolo van Lionel mocht er
ook wezen, een geslaagd concert wat mij betreft ! …
...het bleek een perfect match te wezen tussen pianiste Margaux
Vranken en de uit Israël afkomstige gitarist Lior Tzemach tijdens
het vooravondconcert op maandag (beiden stapten trouwens onlangs in
het huwelijksbootje, gefeliciteerd ! ). Het begon heel lichtvoetig
met het ‘Before the Beginning’ van de hand van de jonge gitarist en
je wist haast meteen dat je hier goed zat in de behaaglijke
atmosfeer van het Chez Eline restaurant. Ik miste dan wel het échte
live concert van hetzelfde duo enkele maanden terug wegens…corona
maar deze performance moet waarschijnlijk in niks onder doen. Het
samenspel was heerlijk en het duo putte vooral uit het werk van
Vranken, zowel uit eerder ons bekend materiaal als ‘Back to
Schaerbeek’, één mijner favorieten van haar, als uit nieuwere songs
, uit de nieuwe CD ‘Purpose zoals o.a. het mooie ‘Compo 140’ wat we
ook al hoorden uit haar concert ter Mechelse JaZZZolder , begin
Januari was dat verleden jaar, net nog voor de Corona crisis… of ook
nog ‘The Ancient Times of An Unknown City .‘Héél mooi allemaal hoor
in een concert dat vrolijk verder dartelde en soms ook wel
uitnodigde tot mijmeren. Margaux stelde alle nummers voor en ook een
Eric Clapton kregen we daarbij smaakvol en enthousiast
voorgeschoteld al blijf ik daarbij de titel schuldig en ik vind het
hier zo direct niet terug ook… Ook Sting’s ‘Fragile’ kreeg op het
einde nog een verrassend mooie uitvoering van het duo dat even moest
zoeken naar hoe de tune weer klonk maar het resultaat mocht er
waarlijk zijn ! Topmusici ! en ik meen dat ze mekaar ook zo gevonden
hebben, op het Berklee Global Jazz Institute (Boston, VS) bij Danilo
Perez waar zij beiden studeerden? Dat vraag ik nog na….(dat is ook
zo, mooi Margaux, het ga jullie goed !)
10/1/2021
SAFE 'N SOUNDDAYS 2021
werkplaats 'peeping' walter
…aan de start krijgen we een kort interview van de muzikanten
door Lies Steppe van KLARA die zeer welbekend is met
de (Belgische) jazzscène. Zij plaatst het komende concert
waarvan de exacte route nog niet gans duidelijk is.
Alleszins zullen daar stukken van zowel Bo als Jozef
inzitten, afgewisseld met improvisaties, zoals verwacht.
Dat Jozef z’n compagnon voor onverwachte situaties daarbij
kan zetten is zeer welkom bij Bo die trouwens Jozef
zeer goed kent na een intussen al 19-jarige samenwerking
in zeer diverse combinaties. We komen aan de start van
het concert in een winterse sfeerzetting, de ijskoude
wereld van electronics waar de warme bariton van Bo
wat rondkijkend komt doorslenteren, een voyage door
space ook waarbij de grootsheid van het heelal je in
de relatieve nietigheid van melkwegen komt voorbij glijden.
De scène is er één van Dumoulin die achter de vele knopjes
en keys voor het abstracte staat en Bo die het wereldse
neerzet in een warme taal die mij weerhoudt om helemaal
mee op te stijgen in deze niet-alledaagsheid…’multidimensiaal’
noemde ik het tijdens het concert, een pillar of light
en ik hou m’n voeten hierbij niet op de grond. Minstens
een stevig glas bier (out of the own fridge) leek mij
hierbij zeer aangewezen als begeleidend partner…
8/1/2021
KRANKk
KRANKk doet mee aan het Europese Creative Accessibility
Network-project, dat muziek toegankelijker maakt voor mensen met een
beperking door extra zintuigelijke prikkels aan te bieden
KRANKk is developing a Multi-sensory liveshow. In this serie of 6
episodes we dive inside the process and discover their first
immersive live session.
Ik ben erg gecharmeerd door de sfeervolle eerste sessie rond
zintuiglijke prikkels van het trio KRANKk waaronder naast drummer
Thomas Geysen en toetsenist Aram Abgaryan ook gitarist Willem Heylen
staat, ons intussen welbekend als iemand die z’n muzikale grenzen aftast en
daarbij geen creatieve tryouts schuwt (zie ook o.a. De Havilland. In deze
eerste sessie ‘Escape’ wat staat voor ‘I want to escape for a
better future’ krijgen we, mede door het gebruik van een
warmtecamera een gesmaakte audiovisuele performance waartussen
choreografe en danseres Yamuna Huygen zich gracieus beweegt.
Initieel was Platform K aangesproken, een dansgezelschap van
mindervalide mensen maar dat kon nu niet, wegens de Corona crisis en
het verbod op werken. Héél stemmig en a perfect fitbleek de warmtecamera al zou ik toch overwegenom maskers te gebruiken of het spektakel te verfijnen wegens het soms clowsneske aanzicht
met die rooie neuzen. De klank van de Armeense doedoek bleek
eveneens een ontdekking ! Ik ben nu al heel benieuwd
naar het vervolg van de multi zintuiglijke liveshows want
‘immersive’ it is !
28/12/2020
Boogaleo Band
…Het bijna eindejaars-streamin’ concertje van de Mechelse Boogaleo
Band, een soul-funk-jazzband rond riet en fluitblazer Leo Teughels
baadt aan de start al direct in een latin sfeertje en Leo blijkt in
bloedvorm te zijn ook ! Daarbij ontpopt gitarist Peter Verbraken
zich meteen als de Carlos Santana van dit vooravondconcert. Dit
concert is trouwens uitstekend voorbereid en verloopt verder
technisch vlekkeloos én in de stemmige restaurantomgeving van
etablissement ‘Chez Eline’. Bekende deunen zullen het verloop
bepalen en dat gaat van latin over soul en funk naar jazz en
aangetrouwden. Breek me de bek niet open over songtitels maar we
hoorden ondermeer ‘Canteloupe Island’ van Herbie Hancock , de
miljoenen hit ‘Tequila’ van The Champs , ‘Oye Como Va’ van Carlos en
nog véél meer in dit één uur durend ambiance concert dat blijkbaar
flink in de smaak viel van de bijna vijftig virtueel aanwezigen.
Vergeten we vooral niet de Hammond solo’s te vermelden van Brandon
Saeyvoet die daarbij ook demonstreerde hoe je een bassolo geeft op de
voetpedalen van de Hammond…met de handen ! Drummer Patrick Wante
mocht naar het einde toe nog soleren en toen volgde swingend nog
Charlie Parker’s Now is the Time’. Leo hanteerde gaandeweg tijdens
het concert zowat alle
saxvariëteiten , van sopraan tot bariton maar mij lijkt -ie nog het
beste op de tenor te wezen... Fijn concert ! ..en hou dit ‘Chez
Eline’ kanaal maar in de gaten. Next is hier o.a. Jo Lemaire !
19/12/2020
Fernando Neris
Les vrais concerts live continuent à être interdits. Donc, je reste
sur Facebook pour garder le contact avec vous, chaque vendredi à
l'heure de l'apéro, 17h00. Trente minutes de Blues et Folk
acoustique depuis ma maison.
FB live stream possibly no longer available
…Fernando, die ooit, begin jaren 2000, hoog scoorde als leadgitarist
bij het toen succesvolle Belgische 'The Hoodoogang, kon mij toen al
bekoren met z'n slidetechnieken en virtuose gitaarspel. Vandaag
doet-ie dat als solo Delta blues artiest niet anders. Hij grijpt
daarbij terug naar originals als Blind Lemon Jefferson met 'See that
my grave is kept clean' waar die vandaag mee begon en ook 'They
don't have no mercy in this land' van 'Reverend' Blind Gary Davis.
Evengoed stopt-ie een paar eigen nummers in de show van vandaag en
vooral op de dobro hoor ik 'm graag bezig. 'I Know much better'
uit z'n 'The Tiny Crowd' CD die begin dit jaar uitkwam brengt-ie ook
met veel overtuiging ....Er volgde nog Robert
Johnsons' 'Come On In My Kitchen' en na 40 minuten speelplezier kwam
hier voorlopig een eind aan. De zangkwaliteiten van Fernando zijn
dan naar mijn gevoel niet echt hoogstaand maar het geheel was best wel nice !
10/12/2020
RVB QUARTET
…net het concert gevolgd van het RVB Quartet…mooi zo !
...een gewijzigde bezetting met een andere bassist en saxofonist dan
toen we ze eerder bezig zagen, een paar jaar terug maar Otto Kint
(bas) en Elias Storme (sax) zijn duidelijk geen beginners ! en de
band is ook al aardig ingespeeld lijkt me, al liep het misschien nog
wat stroef aan de start met een paar nummers waarbij Rebekka wel
ingetogen aan het vertellen sloeg maar technisch liet het (live) streamen
aan de start wat te wensen over…kan hier aan mij liggen hoor…Wat
later breekt de sax dan door, de techniek loopt gesmeerd ,en toen werd
het mooi ... We kregen geen bloemlezing uit ‘Crossing Dimensions’
uit 2018 maar een stel nieuwgeschreven nummers, soms gelinkt aan de
actualiteit : ‘Power Point’ naar Sophie Wilmès haar beruchte
powerpoint presentaties op het scherm en helemaal op het einde werd
er dan afgesloten met het lekkere ‘Hot Spot’, dat mij niet onberoerd
liet ! op naar een nieuwe CD dan maar?..
16/10/2020
De Havilland
FB live stream possibly no longer available
…mooi maar wat te sweet...te braaf en te kunstzinnig, wat teveel
laagjes..?...was hier het eerste idee, de stem van Nathalie is
natuurlijk super, dat wisten we al wel en een nadere, meer
kwaliteits beluistering kan best een heel ander idee geven
want bijwijlen is dit aangrijpend en dus blijft het wachten op een
full CD om verder te beoordelen of..misschien toch eerder écht live
te ervaren ?..