De langdurige pandemiecrisis noodzaakt noodlijdende artiesten tot
streaming performances, kwestie van toch met iets naar buiten te kunnen
komen...wanneer dat kan geeft JAZZEPOES die vaak miniconcerten graag een
luisterend oor, al dan niet met wat korte commentaar, je wordt hieronder
doorgelinkt naar FB én de webpagina van de artiesten alsook naar
de streaming video's (wanneer er geen restricties zijn) ...Geef jij als jazz/blues (of aanverwanten) artiest
ook een streaming concert ? Laat het mij weten en heb ik er tijd voor ,
dan luister ik
graag mee !
P.S. Streaming events liefst
via een youtube of vimeo kanaal, FB streams blijven niet altijd beschikbaar om
nadien nogmaals te bekijken...
Laat trompettisten Benny Wiame en Carlo
Nardozza in de potten roeren en je krijgt 'Changing
Landscapes', een muzikale mix van jazz en klassiek.
Voeg daar peper en zout aan toe in de vorm van
Nardozza’s Trio Triology en de Boho Strings en het
wordt een spicy hoogstandje.
Componist Michel Herr levert zijn bijdrage alsook
arrangeur Andy Janssen die een werk van Carlo
Nardozza arrangeerde voor dit concert.
Het geheel staat onder leiding van dirigent David
Ramael
…het opzet van vanavond is in essentie de ‘Changing
Landscapes’ compositie van Michel Herr, een recente
(2020) suite voor 2 trompetten (klassiek & jazz) en
strijkers in opdracht van Benny Wiame, een mij
voorheen onbekend trompettist die eerder bekend
lijkt als solist bij zowel symfonie-,kamer-, als bij
blaasorkesten. Hoog gewaardeerd als je er zijn staat
van dienst op nakijkt ! Dat is Carlo Nardozza
trouwens ook en die kennen we met zowel eigen
gezelschappen alsook als gasttrompettist/begeleider
in diverse combo’s en ook als deel uitmakend van de
trompetsectie in orkesten als het BJO of ook het MJO
. Ideale partners zijn het dus in dit deel van het
programma. Inleiding wordt gegeven door de
ondernemende dirigent van vanavond, David Ramael die
trouwens niet alleen kwam maar eveneens voor de
strijkers zorgde en dat is meteen ook zijn eigen
band : de Boho Strings. Die zorgen aan de start voor
een luchtig instappertje van Leroy Anderson, het
bekend in het oor liggende ‘Jazzpizzicato’. ‘When
the Music Stops’, wat volgt, is dan weer door Carlo
geschreven en daar kunnen zowel de trompetten
broederlijk samen gaan alsook wat verschillen in
stijl tussen beide trompettisten duidelijk worden.
Het rechtlijnige, klassieke van Benny tegenover het
meer met franje omgeven spel van Carlo. Allebei
trouwens scheren ze hoge toppen en ik ga er hier
geen scores bij zetten. ‘Changing Landscapes’ dan
heeft verschillende bewegingen en gaat daarbij door
een aantal moods, is een melange van klassiek, dan
weer meer jazzy waar ook de begeleiders van Carlo
(Christophe Devisscher op bas en Tim Finoulst op de
elektrische gitaar hun bijdrage aan leveren. Als je
je ogen daarbij sluit is het zowat aan een filmscore
refererend geheel waar wat romantiek uit spreekt,
een ietsje ernstig soms maar eigenlijk in totaliteit
very rustgevend en dat heb je zo, met die strijkers
er bij. Zo’n dikke 12 minuten glijden die
‘Landscapes’ fijntjes voorbij en dan verlaat het
strijkorkest met dirigent de scène want, zo zegt
Carlo : 'er moet nog veel gestreken worden
vandaag’ :-) Het eigen trio ‘Trioligy’ blijft
dus achter met o.a. een hommage aan Charlie Parker
die verleden jaar 100 zou zijn geworden en daar
bracht het trio eerder ook al het album ‘Par Cœur’
voor uit. Wij krijgen ‘Blues for Alice’ te horen en
daar komt ‘Everything Happens to Me’ van Chet Baker
achteraan met een bijzonder mooie gitaarsolo van
Tim. Daar geeft Carlo natuurlijk wat tegenwerk aan
en Christophe is als vaneigens daarbij de vaste rots
in de branding en die stapt steeds standvastig mee
en volgt de melodieën. Afgesloten wordt er met een
plezierig, lichtvoetig muziekje : de’ Blue Suede
Shoes’ van Parker. Dan komt er zich finaal nog de
bassist van de Boho Strings bij het trio vervoegen
en die had ik eerst niet herkend maar jawel hoor :
Ben Faes is het die we al veel langer kennen en
waarvan ik een paar jaar terug nog een opmerkelijk
concert zag in duo met Bruno De groote. ‘Bye Bye
Blackbird’ van Coltrane gaat er dan plezierig op het
einde uit met wat muzikale fratsen erbij van het
kwartet. Mooi was dit ! voor een stuk zorgde deze
avond dus voor een ontdekking (het 'klassieke'
part), verder was het gewoon fijn luisteren naar
lekkere nummertjes met sterke soli en wat fratsen
van Carlo, er mag ook al es gelachen worden, is het
niet? en het muzikale was steeds raak, mooi zo !…
28/2/2021
verbist-verbist
FB live stream possibly no longer available
try this one
...It’s a family thing…althans wat
betreft een deel van de ritmesectie met vader Piet
Verbist, de welbekende en gesmaakte bassist,
leeftijd ons zo niet bekend en daar zoeken we ook
niet echt achter en aan piano de zoon, Milan
Verbist, jeugdig met z’n eenentwintig jonge jaartjes
en dat mag absoluut gezegd worden want hij draagt de
muziek al van jongsaf met zich mee. Aan drums
herkennen we Toon Van Dionant al mag de kapper daar
alsnog niet aan huis komen dus denken we daarbij de
baard en de haardos maar even weg of ’t ware anders
een mogelijks ingevoerde Beierse
houthakker…Duidelijker herkenbaar staat centraal de
figuur die vanavond weerwerk moet bieden aan de
vloeiende pianokeys en da’s Erik Bogaerts, op
altsax. Stipt op het geplande uur : 20:30 trapt het
event zich in gang en lijkt het tempo mij daarbij
een ietsje te traag. Erik neemt het voortouw, zet
wat bakens af en neemt even later Milan aan piano op
sleeptouw. Zoals we hem kennen is Piet op bas weer
erg bedrijvig. Tot en met het derde nummer( eerst
een paar Coltrane’s : ‘Mr Syms’ en ‘Like Sonny’,
daarnaeen eerste Monk (‘Light
Blue’ ) slingert alles daarbij zich niet echt goed
in gang, is mij wat te lazy maar als kennismaking
maakt Milan best een goede indruk. Hij zit er
ontspannen bij en speelt uitstekend. Erik trouwens
ook ! Met numero 4 komen we op kruissnelheid, die
klinkt mij direct bekender (‘Trinkle Tinkle’, ook al
van Monk)...Erik geraakt daarbij aardig op dreef en
bas en drums soleren in een duidelijk samenwerkend
verband. Slow time, sexy time is het daarna met
‘Central Park West' en dat lijkt me zeer aardig voor
een pianogericht stuk. Trane is in the
house, dus Erik leidt in en wat later gaat Milan
daar lyrisch op verder breien. Dat nummer loopt mooi
uit en het jazz-club gevoel is merkbaar aanwezig.
Aardig dan ook dat we ons vanavond in De Singer
(Rijkevorsel) bevinden, afin, virtueel dan en we
zijn met een goeie 50 wat zo’n beetje de standaard
blijkt bij de meeste streaming concerten die ‘k al
zag. Meteen blijken we in de finale (en da's ook
weer eentje van Coltrane: ‘Wise One’) te zijn
aanbeland en ’t was best een aardig concert dat ons
in een behaaglijke sfeer dompelde, nice ! en de
begeleidende fles hier bleek daarbij ook al leeg…net
gepast !
Tutu Puoane en Rebirth::Collective slaan de handen in elkaar
voor een hoogst persoonlijke ode aan het prachtige repertoire en
de romantiek van de gouden jaren van swing. Hun eigen
arrangementen van bekende croonerhits, gecombineerd met Tutu’s
fantastische stem en Afrikaanse muzikale achtergrond zorgen voor
een unieke en eigentijdse kijk op de vocale en bigbandtraditie
van weleer. Stil blijven zitten is wellicht onmogelijk, want dit
geeft vuurwerk op het podium!
...de vraag is wie er het meest naar uitgekeken heeft, naar dit
concert, de virtuele toeschouwers of de band zelf? Want normaal zou
dit nu het 7e concert zijn van het project ‘It Might As Well Be
Swing’, ware het niet dat omwille van jeweetwelwat dit nu pas het
eerste concert is vanavond van het weer deels vernieuwde Rebirth ::
Collective en we zitten er aan de start met z’n 63en klaar voor !
Dat aantal toeschouwers zal gauw gaan stijgen ook want zowat
halverwege zullen we met z’n 125 zitten te genieten van de avond.
Tutu, in kleurige Afro outfit zet meteen old time swing in met het
niet zo bekende ‘As Long As I Live’ (Harold Arlen) en ’t zijn niet
meteen de meest voor de hand liggende songs ook, de band doet geen
toegeving aan de populariteit van de nummers en je kan dat deels een
beetje spijtig vinden al ontdek je meteen vanavond ook andere
pareltjes tussen de jazz oldies. Persoonlijk vind ik dat er ‘It
Don't Mean a Thing (If It Ain't Got That Swing)’ van de Duke had
moeten bijzitten maar dat bleek waarschijnlijk dan weer te evident ?
‘September in the Rain’ van Dinah Washington is dan ook niet zo’n
spetter maar dan maken de soli van de voortreffelijke muzikanten dat
dan weer goed. Tijdens dit nummer bijvoorbeeld Joppe Bestevaar op de
baritonsax. Ik kom echter pas écht in gang met ‘ Love for Sale’ van
Cole Porter en daar horen we d’er later nog meer van zoals ‘All of
You’, een mooie ballade en dat zal één van m’n favourites blijken te
zijn van de avond. Opvallend nummer ook is Someone’s Rocking my
Dreamboat’ van Nat King Cole, gearrangeerd door Bert Joris dat Jos
(Machtel) aan bas rustig in gang stapt. ‘Just in Time’ van Nina
Simone volgt en we krijgen meer pit, ook al door de sterke, snelle
solo van Bruno Vansina op altsax en daarbij gaat Tutu uptempo lekker
aan het scatten, Yeah ! Zonder ritmesectie en met Jos Machtel voor
één keer op ventieltrombone volgt nog wat speciaals : This is All I
Ask’ van Nat King Cole en Tutu haalt daarbij nog een herinnering aan
haar schooltijd boven, mooie song ! (en deze keer gearrangeerd door
de leader van de band Dree Peremans). Omdat ook (o.a.) Mamsie, de
zus van Tutu, meekijkt vanuit Johannesburg, Zuid Afrika ! haalt Tutu
daarbij nog wat herinneringen op en wordt er nog wat verder gechat
met het virtuele publiek. Dat deed ze onlangs ook tijdens haar
duoproject met Ewout en ja, dat haalt de band in deze moeilijke
tijden toch wat meer aan vind ik wel. Het zal immers niet écht
makkelijk performen zijn in enkel maar een lege zaal met wat random
people uit de organisatie, technici en wat camera’s…Het concert werd
dan ook duidelijk geapprecieerd , aan de commentaren van de
enthousiaste folks home te zien en finaal ging Tutu er groovy
swingend uit met ‘Groove Merchants’ van Thad Jones, super! (en laat
ik ook maar effe de loftrompet steken voor trompettist van de avond
Jo Hermans (o.a, trompettist bij het BJO) die stevig soleerde in de
finale …
Alleen op het podium, met enkel zijn elektronisch uitgebouwde
drumkit, dompelt Antoine Pierre het publiek onder in een
delicaat en tegelijk opwindend artistiek universum. Zijn muziek
evolueert continu, open en onbevangen. Hij kan zijn traject
bijsturen wanneer hij maar wil. Hij is vrij om zijn beweging en
richting aan te passen. De drumkit rondom hem brengt uiteraard
ritmes voort, maar evengoed noten, akkoorden, vervormde klanken,
woorden…
VOLTA Sessions • Antoine Pierre | Keedjaared
…Dat we met Antoine Pierre een uitstekende, zeg maar topdrummer in
huis hebben staat als een paal boven water ! Zie ook zijn eerdere
performances met Urbex, Taxiwars, LG Jazz Band e.a. ..Maar dat-ie nu
met een soloproject komt, da’s dan weer nieuw en ik kijk er een
beetje aarzelend, toch wat afwachtend naar uit ook. Temeer ook omdat
Antoine weliswaar aan de drums zit maar ’t is eerder een drummachine
deze keer, een drumkit met extensies en voorzien van de nodige
elektronica en bijgeluiden, toeters en bellen om zo te zeggen. Ik
herinner mij nog zo’n soloperformance een paar jaar terug op Parkpop
te Mechelen, alwaar Michael Schack (Clouseau, Camden, Netsky…) ‘ten
dans ‘speelde. Dat gebeurde op een elektronische drumkit van Roland
en ’t drummen was best méér dan OK, maar het aangeboden repertoire
deed mij dan weer gauw het park verlaten…sorry, no Tomorrowland
deunen voor mij ! Gelukkig brengt (en we verwachtten trouwens niks
anders) Antoine ons een reeks originals in een stijl die dan wel
niet helemaal de mijne is maar boeiend en aantrekkelijk genoeg lijkt
om te blijven luisteren. Zo starten we met Shaadze’ een groove met
electronics en voices talkin’… singin’…’Colour’ lijkt daarbij the
word. ‘Keedjared’ is een locomotive rhythm met toetsaanslagen,
saxofoonscheut en brommende bass én natuurlijk Antoine die zich daar
rustig drummend doorheen tuft…’Aarbuste’ en ja, ’t zijn rare
songtitels !, zit dan weer in een elektronische keys-loop, vocals of
voices ook en een Antoine die zich nu met meer cymbalen en
explicieter drumwerk daar doorheen slaat. Vogt dan nog ‘Camaraade’
met aan de start Antoine die bedankt voor het kijken, tevreden is
met z’n nieuwe drummachine en hoopt op het verschijnen van de nieuwe
CD van dit ‘Vaague’ project ergens volgend jaar. Dit’ Camaraade’ is
trouwens wél een lekker nummertje waar in hippe dancings in de
hedendaagse metropolen best zal op gedanst worden, niet direct my
thing want ’t zullen ook mijn moves niet zijn maar ik kan dit best
wel hebben. ‘Tout Caasser’ met franstalige voices danst zich in een
zelfde ritme verder, heeft een aanstekelijke beat, lijkt ‘hot’ en
‘ondanks’ die electronics die toch een bijzondere sfeer scheppen, is
het drumwerk van Antoine gelukkig heel real en da’s maar goed zo !
Een korte voorstelling was dit dus, deze streaming Vaague’ en best
beloftevol voor de liefhebber maar ik denk da’k het bij deze
voorstelling hou….
21/2/2021
SAFE 'N SOUNDDAYS 2021
werkplaats 'peeping' walter
…na het intussen bekende ritueel van kort interview
en voorstelling van het aankomende concert door Lies
Steppe (KLARA) komen Tutu Puoane en Ewout Pierreux ,
koppel in life én on stage, ons vanavond verblijden
met orginele composities naar het werk van
schrijfster/actrice/performer/ producent en daarbij
één der meest bekende dichters van Zuid Afrika,
Lebogang Mashile, een leeftijdsgenote van Tutu en ‘a
powerful poët’. Zij is feministe en a true African
in hart en nieren én iemand met een ‘clear opinion’.
Het was meteen duidelijk voor Tutu, dat het lyrische
en muzikale van de woorden van haar land-en
leeftijdsgenote haar erg aanspraken. Ook voor Ewout
was het een heel aparte ervaring, dat componeren
volgens geschreven tekst naar de gedichten
verschenen in Mashile’s bundel ‘In a Ribbon of
Rhythm’, uit 2005. De meeste composities schreven
Tutu en Ewout dan wel samen, al was het dikwijls
Ewout die harmonie en groove toevoegde aan de
improvisaties van Tutu. Dat betekende om te beginnen
al een heel mooi open curtain voor en door ‘Open
Your Eyes’, al konden we dat pas een dag later
aanhoren wegens een hoop network glitches en try
agains bij de start van dit concert. Daarom ook dat
we een goed uur later pas écht konden starten met
het streamen maar Tutu leek het helemaal niet erg te
vinden, was goedgemutst en leek héel tevreden met de
dan nog 12 virtuele toeschouwers die ze ook
regelmatig aansprak en bedankte voor het geduldige
wachten. ‘When We Love’, wat volgde had een
meeslepende ritmiek , alleen leek het mij wat te
lang uitgesponnen…De ballade ‘Inside Outsider’
verbaasde dan weer met de zangstem van Ewout als
second voice, opmerkelijk en ‘a true openbaring’.
Niet alleen daardoor maar Tutu sloeg heel, maar dan
ook héel behoorlijk aan het fluiten en deze song die
daarbij ook wat Joni Mitchell in zich mee droeg werd
er alleen steeds maar beter door ! Ook op You and I’
, dat wat verstillend was zou Ewout wat later weer
meezingen maar vooral Tutu was weer groots in
inlevingsvermogen en haar stemgeluid is echt super
hoor, voor mij is zij ‘onze’ (want na al die jaren
dat we haar kennen behoort ze écht wel tot 'ons'
Belgische, Vlaamse cultuurgoed ! ).. voor mij dus is
zij ‘onze’ enige ware internationale, fier op ook
dat we ze mogen hebben hier ! We kwamen intussen nog
wat te weten van de bezigheden van Ewout tijdens de
lockdown want die bleek intussen de ‘fixer’ te zijn
geworden van defecte iphones, computers enzomeer…Dat
die dan maar es wat sexy én bovendien comfortabele
schoenen voor Tutu zou kunnen fixen, opperde zij
daarbij goedlachs…In deze behaaglijke sfeer kregen
we ondermeer nog ‘Tomorrow Daughters' gepresenteerd
, door Tutu in de badkuip gecomponeerd en meteen op
de iphone ingezongen en dat nummer bleek
vingerknippend goed, al maakte dat een wat
meditatieve overgang in het midden…Finaal gingen we
eruit met een Donny Hathaway tribute en dat had iets dat heel erg naar gospel smaakte maar
dat kregen de virtuele gasten dan weer de dag nadien
pas te horen want even na de start van de song leek
er iets te worden doorgebrand, zo leek het wel, de
klank viel uit en voor mij en de rest van de
toehoorders betekende dat dan ook het einde van het
concert (dat ik trouwens daags nadien nog es
helemaal tot op het end terug zag dank zij Lien uit
de technische crew die heel behulpzaam de gasten via
mail bijstond en op de hoogte hield, dankjewel
daarvoor Lien !) Mooi zo !... en ik weet niet of dit
project nog een vervolg krijgt hoor maar met wat
bijschaven is dit zeker een coming album waard. In
dat geval : leg maar alvast een exemplaar opzij voor
mij !
19/2/2021
Eind 2019 namen wij een te gekke cd op met
originele muziek en fijne muzikanten. Om de voor
iedereen welbekende reden viel onze release in het
water. Op vrijdag 19 februari 2021 gaan we toch live
voor je spelen. En je kan het volgen vanuit je
zetel. Zomaar frisse nieuwe muziek en 4 saxen in je
eigen living!
……het releaseconcert van ‘The Chromatic Gardener’
van Saxkartel gebeurt niet zonder horten of stoten.
De stream geraakt maar niet online en na een uur
wachten op beterschap (‘We want Tom, we want
TomteromTomTom !’schakelt Ewout Pierreux van het
toeziende SFR label over naar plan B : het concert
gaat dan wel ter plaatse door maar wordt opgenomen
en dan op zaterdag opnieuw gestreamd vanaf 19:30.
Goed plan ! en wij zitten er klaar voor al merk ik
dat van de 43 deelnemers van gisteren er blijkbaar
ongeveer de helft afgehaakt hebben voor dit
tijdstip. Er is immers mogelijkheid om de stream ook
later nog te bekijken (t/m woensdag) dus je kiest
zelf maar wanneer dat jou het beste past…Voor mij
mag het op zaterdag en ‘Mr sax’, want die titel past
Tom Van Dyck wel , na jaren aantreden in originele
saxformaties allerlei ( Saxafabra, Odds on, en
andere originals zoals onlangs nog op het duo album
met Mimi Verderame ‘NowBop’te horen was, én dit
Saxkartel natuurlijk waar alweer een paar andere
medesaxers voor aantreden. Géen Sara Meyer op de alt
deze keer, daar tekent een jonge maar beloftevolle
Thomas Jillings voor. Géen vertrouwde Kurt Van Herck
op de tenor (maar wél een al even hoogstaande Bart
Borremans, ons intussen al langer bekend uit diverse
gezelschappen en op de soprano saxofoon mag Matthias
Van den Brande de plaats komen innemen van eerder
Frank Vaganée of Robin Verheyen, die er op het
allereerste album dan weer bij was. Kwaliteit
primeert, dat weten we intussen en reviews van
diverse Tom Van Dyck-albums kan je vinden op
de JAZZEPOES recensiepagina’s. Vandaag wordt er
weer geput uit de eigen composities van Tom en de
verhalen en stemmingen kunnen daarbij allerlei
richtingen uitgaan. Bij ‘First Snow’ bijvoorbeeld
komen de vlokken speels uit de hemel gevallen en
zorgt het drietal naast Tom voor een harmonische
achtergrond waartegen die dan aan het soleren slaat.
Bij ‘Bulgarian Butterfly’ maak je dan weer de
metamorfose mee van een ontpoppende vlinder en je
‘ziet‘ als het ware al de beelden voor je geestesoog
wanneer het beestje uit de cocon komt kruipen en aan
het ware leven begint…Zo heeft Tom voor elk stuk wel
een bijpassend verhaaltje en iedereen komt daarbij wel
ergens onderweg aan
een solomoment toe. Zo hakkelt en hekelt ‘Too Big to
Fail Saves’ (dacht ik dat het noemde, maar da’s wel
niet op de CD te vinden…) o.a. de pandemie en daar
heeft Matthias op sopraansax wel wat op te zeggen !
Gaandeweg krijgt het ritme je bij het luisteren te
pakken en zo tikt mijn rechtervoet hier al mee in de
maat dus je ziet : ritme is niet onmogelijk, ook
zonder enige ritmesectie ! Er volgen nog wat stukken
waaronder ‘Quartet 86’, geïnspireerd en opgedragen
aan de onlangs overleden Chick Corea of ook nog ‘The
Dance of Hope’ en da’s er eentje voor
klimaatactiviste Greta Thunberg en dat baadt wat in
een voorbarige overwinningsroes, uitgedrukt door
weer die sopraansax van Matthias en de alt van
Thomas schuift daar heel lekker achteraan. Trapje
op, trapje af klimmen is het met ‘These Magnificent
Sevenths’, ‘Move and Countermove’ (ook weer niet uit
de voorgestelde CD) lijkt me dan meer iets voor Big
Band of heeft alleszins die feel.. en de boosheid
van finale ‘Allow Me’, da’s duidelijk met sprekende
argumenten opkomen tegen de politieke onwil (tegen
het opengooien van het cultureel-sociale leven naar
ik meen begrepen te hebben) en het viertal staat
hierbij als één blok ter ondersteuning van dat
statement, een duidelijk (h)echt kartel dus !…
14/2/2021
SAFE 'N SOUNDDAYS 2021
werkplaats 'peeping' walter
...‘Mantra magnets are earrings you clip on.
They vibrate on your ear lobes, resetting your
frontal cortex, instantly calming you before
stressful situations'….Dát vond ik bij het
zoeken naar de project ofte bandnaam !.en wel…het
komt close hoor wanneer je intuned en in een spacy
of noem het maar icey, bij deze winterse temperatuur
!...wanneer je dus in een icey atmosfeer terechtkomt
met een Jozef Dumoulin aan de ‘orgel’keys, Rhodes en
electronics en een Bram De Looze aan de piano. Dat
gevoel graaft zich, eens gebeten, vastberaden door
een soundlandscape met wonderlijke kleuren. Ietwat
onwezenlijk is het allemaal met verhalen verteld
door de welbespraakte gitaar van Nelson Veras,
goedkeurend en warm bijgebromd door Bo en gepast
voorzien van percussie en bas door respectievelijk
Samuel Ber, die zich eerder ook al in positieve zin
bij mij liet opvallen bij andere formaties, en
Cyrille Obermuller maar die weet ik nog niet te
plaatsen…Het wordt trippen vanavond met weinig
variatie en ik meen dat enig caleidoscopisch
lichtspel hier mooi zou bijkleuren maar Werkplaats
Walter houdt het deze keer op zo goed als bijna
grijswaarden wat beeld betreft. Melodische
structuren en bladmuziek blijkt dit maar het is
allemaal wat monotoon naar mijn smaak. Een dromerig
rondtrappen in het ijle als het ware en als het gaat
in de geest van de mantra’s, het losmaken van body
en soul, je geest vrijmaken in een zoektocht naar
‘vrede, wijsheid, licht en vertrouwen’, dan lijkt
mij dit zeer geschikt ter begeleiding van een
zefbezinnende yoga sessie. Het laatste nummer van de
set koerst daarbij wél naar een climax. Gaan we naar
de Verlossing toe ? En?.. is de Redding
nabij?...
11/2/2021
Jazz Class : een eeuw Belgische
jazz
In deze levendige online introductie kom je alles te weten over wat
vooraf ging, via grote breuklijnen, ‘kleine’ verhalen, sappige
anekdotes en natuurlijk bakken geweldige muziek. Lesgever Frederik
Goossens, zelf verwoed verzamelaar en jazzliefhebber, gidst je
enthousiast door een eeuw Belgische jazzgeschiedenis en houdt halt
bij de belangrijkste gebeurtenissen, albums en artiesten. Hij
vertelt over de intrede van jazz in België en voert je mee tot aan
de millenniumwisseling. Kers op de taart: hij illustreert de
geschiedenis aan de hand van vinylplaten uit zijn eigen collectie !
Een samenwerking tussen
Muziekcentrum Track, Wilde Westen, Schouwburg Kortrijk en
Jazzlab
FB live stream no longer available
…in een méér dan vol uur (initieel was 1 uur voorzien vanaf
20u30),.maar het enthousiasme van kijkers én host was zo groot dat
de streaming én bovendien live uitzending buiten die tijdsgrenzen
was gaan treden (en hoelang het uiteindelijk duurde kan ik je helaas
niet vertellen, ik haakte af wegens andere bezigheden) werd het
verhaal verteld van een eeuw Belgische Jazz, startend aan de very
beginning met opnames van Mitchell’s Jazz Kings en de eerste opnames
van de Jazz Band Chantal in 1925/26 op het gelijknamige label van de
familie Moeremans uit Gent. Van de foxtrot dance music uit de jaren
30 naar de jaren 40 met het verhaal van pianist Stan Brenders en de
nog steeds bestaande en welgekende ‘L Archiduc’muziekkroeg te
Brussel .De doortocht van Django en de connectie met de Hot Club de
Paris, de geboorte van de Bebop en z’n aanhangers in België. Het
verhaal situeert zich dan al in Luik met Jacques Pelzer en de ‘Bob
Shots’. Figuren als Jean Warland en Etienne Verschueren schuiven
voorbij en een paar belangrijke figuren worden extra in de verf
gezet n.av. een belangrijke plaat in 1962, als Chet Baker de
gevangenis verlaat en hij ‘Chet is Back’ komt op te nemen samen met
onze Bobby Jaspar en schitterende gitarist René Thomas. Het verhaal
wordt verteld van de Rickenbacker gitaar van Toots Thielemans en de
adoratie daarvoor van John Lennon …en steeds krijgen we tussendoor
korte geluidsfragmenten, in het begin zelfs te luid wegens geen
volumeregeling op die ouwe analoge grammofoon ! De platen waren toen
nog van het breekbare schellak type, later werd dat vinyl …Frederik
vertelt dat alles met een passiegedreven enthousiasme en vanuit de
virtuele groep toeschouwers klinkt het van ‘Zalige Jazztrip’ en meer
van dat !...Het is net zoals we eerder al Joris Preckler (van Klara)
bezig zagen met datzelfde soort begeestering en inlevensvermogen én
zoals natuurlijk ook vroeger onze Juul (Anthonissen) dat zo
hartstochtelijk kon. Een geweldige ervaring dus, deze Jazzclass en
wens je nog meer, dan kijk je best es op
deze Jazzlabpagina want er staat echt nog wel wat te gebeuren …
...Het Muze Jazz Orchestra bestond in 2020 10 jaar en gefeliciteerd
daarmee! Want ’t is een fijn orkest hoor, geen Big Band al komt het
soms met extensies wel kortbij. Ik mocht ze al een aantal keer
smaken, werkte vorig jaar ook mee aan de brochure n.a.v het 10 jarig
bestaan en op de MJO site vindt je zelfs nog mijn perstekst/review
over het bijzondere concert rond componist Frank Zappa, my all times
favourite ! Vandaag echter draait het om de originele composities
van altsaxofonist Lieven Cambré en meteen gaan de vingers knippen
bij het duidelijk jazzy ‘Blue Stone’ waarin o.m. gitarist met hoedje
Marco Cirone meteen fijntjes komt te soleren. Hier ook weer nummers
met diverse gevoeligheid en soms gaat dat met gepoetste shiny shoes
over de dance floor, eerder slowwalsend dan met het zwierige zwaaien
der rokjes op ‘Waltz’ en de componist mag dat graag meeblazen.De
atmosfeer is er dan ééntje van late in the evening en verleiding
vecht tegen fatigue lijkt het wel. Erg mooi toch en dan weer wordt
er alert verder gemusiceerd zoals op ‘Messin’ About’ …en lap, de
stream laat het hier afweten…mijn fout blijkt dat en de band stoomt
intussen na het rebooten stevig door…’Two Ideas’?...Dan gaat het wat
verstillen, genre ‘cool detective is on its way’ en Marco voelde na
de bassolo van Rob Vanspauwen goed aan dat ‘some bluesy guitar’
daarop fijn kon aansluiten…Nummer zeven, ‘Good Morning’ mag het
concert dan stijlvol afronden en David Demuynck toont op piano ook
weer zijn ware klasse. Teveel superlatieven?...See this at home and
enjoy !
...in aanloop van het concert van deze
jonge Big Band met muzikanten waarvaner mij maar
enkelen bekend zijn (totnogtoe) krijgen we uittreksels uit het werk
der participanten. Zo passeert er wat van Marjan Van Rompaey en
noteerde ik ‘When I’m Old’ van Jazz Anchor, ik meen dat het iets was
van de presentator van vanavond : trombonist Manten Van Gils, leuk
hoor en alvast een eerste kennismaking. Vanuit de mooie Bijloke zaal
komt de band dan wat later meteen haast triomfantelijk
binnen met ‘Prototype’, een compositie van Robbe Willems die aan de
piano zit.10 songs krijgen we voorgeschoteld vanavond, de
voorstelling van het eerste album ‘Dreamin’,met werk van diverse
componisten uit de band en het gaat daarbij goed vooruit. Even wordt
er wat gas terug genomen ‘For Klaus’ dat wat romance en lieflijkheid
in zich draagt en ook ‘A Girl named Eddie’ sleept je in galanterie
over de dansvloer. De muzikanten zitten circelgewijs allen in donker
pak, de soli worden ter eigen plekke gespeeld al is er een paar keer
ook een acte de présence en treedt de solist daarbij naar
voren. Marthe Van Droogenbroeck op trompet mag daarbij in knalrode
jurk ook even de oogbol komen te strelen, nice ! Deze
Band blijkt weer maar eens een ontdekking en gauw bestelde ik dus
ook nadien de CD. Fijn om te horen dat in September alweer het
volgende albumer zit aan te komen en daaruit
kregen we nu al een voorsmaakje meen ik met de finale ‘Soft Viking’
waarbij ook drummer Brecht Adriaenssens ons mocht plezieren met een
fijne drumpartij. Deze band is een hit !