Met trots presenteer ik mijn debuut solo album Spoken. Als
trompettist en componist ben ik vooral bekend van mijn werk met de
Amsterdam Klezmer Band en groepen als STriCat en
Spinifex. Op dit album laat ik een meer ingetogen, weemoedige, soms
misschien wat donkere maar ook troostrijke kant van mezelf horen.
Geïnspireerd door verschillende van mijn trompethelden (Miles Davis,
Nils Petter Molvaer, Nicholas Payton, Roy Hargrove, Maurice Brown,
Cuong Vu en Jon Hassell) besloot ik in 2017 een duik te nemen in de
wondere wereld van de effectpedalen. Na een periode van
onderzoek en experiment deed ik er enkele incidentele
samenwerkingsprojecten mee met kunstenaars uit verschillende
disciplines. Hiervoor componeerde ik muziek, die ik in mijn
thuisstudio opnam. Deze opnames lieten mij niet los – het zijn
relaxte, persoonlijke, intieme stukken met een sterke eigen
signatuur – en ik deel ze daarom graag. Ik heb voor deze stukken
gebruik gemaakt van mijn trompet en een beperkte selectie
effectpedalen. Per stuk bedacht ik een plan, bestaande uit vorm-,
geluid- en materiaal-ideeën, waarna ik mijn opnameapparatuur
aanzette en een versie improviseerde. Het betreffen allemaal
complete one-takes, zonder overdubben, met veel spontaniteit en
leven.
Gijs Levelt – trompet, effectpedalen en body percussion (#2)
Label: Level T Records
Cat. nr.: LTR 6711
Distributie digitaal wereldwijd: CD Baby
Distributie fysiek Benelux: Coast to Coast
Barcode: 8714 6911 35331
Tracklist:
1. Also known as Sun 5:08
2. Nacht 4:38
3. Hemelstraat 4:19
4. Dizzy 4:03
5. Spoken 7:44
6. Sofia 6:22
7. Bangalore 7:40
8. Calling 4:36
9. Jon 3:26
10. Unanswered 5:47
11. Also known as Moon 5:53
Alle tracks gecomponeerd door Gijs Levelt
release februari 26 2021
Rodrigo Faina and Change Ensemble ' Different
Roots'
'Paul
Van Gijsegem Quintet : 'Square Talks'
Paul Van
Gysegem heeft vanuit zijn veelzijdige persoonlijkheid een manier
gevonden om de actuele jazzmuziek te verweven met zijn werk als
kunstschilder/beeldhouwer. De vormentaal die hij hanteert staat
dicht bij de geest en de structuur - de manier van denken - van de
muziek die hij speelt. In de geïmproviseerde muziek vindt hij het
belangrijk om een verwante ingesteldheid te ontdekken bij hen die
samenkomen om muziek te maken. Hij geeft vanaf 1965 als bassist
talrijke concerten in zowat heel België en richt in de loop der
jaren ook meerdere groepen op met wisselende bezettingen. Hij is
medebezieler van de Avant Garde Jazzfestivals in het Gentse
Gravensteen eind jaren '60 en van vele Jazzconcerten. Hij musiceert
samen met Belgische toonaangevende muzikanten alsook buitenlandse
markante jazzmusici waarmee hij een nauwe band heeft (bv. Fred Van
Hove) of had (bv. Mal Waldron).
Album credits
Cel Overberghe - tenor- & sopraansaxofoon Patrick De Groote -
trompet & Flugelhorn Erik Vermeulen - piano
Paul Van Gysegem - contrabas
Marek Patrman - percussie
Recording: Piet Vermonden, live recorded op JazzCase te Pelt, België
op 19 September 2019
Mixing: Rudy De Keyser, Paul Van Gysegem en Patrick De Groote in de
DK Recording Studio, Destelbergen, Belgium Mastering: Rudy De Keyser
in de DK Recording Studio, Destelbergen, Belgium
Artwork cover: Paul Van Gysegem, mixed media op doek, deel van de
serie "scores" 2016
Normaal was de release gepland als
deel van de tentoonstelling 'Landmarks'
van Paul Van Gysegem in de Bernaerts Gallery
te Antwerpen van 16 tot 31 januari 2021
Fresh air.
Deep breath. Fine musicianship. Groove. Humor. Optimism. Mirth.
Authentic compositional content. Surprise. Party! Watch - Listen
A new breath for Saxkartel !
Saxkartel
always occupied a special place in the ‘Belgian house of jazz’.
Chamber music, an uncommon line-up, Jazz that grooves without a
rhythm section … Does that sound like a contradiction? Saxkartel
already proved in the past that the answer to that question is ‘no’.
Today Tom takes the quartet a step further: (organized) atonality
and asymmetrical grooves have become important ingredients in the
new repertoire. And let it be clear: there's a lot of composition to
it, but these compositions only start a real life when spiced with
solo's from the four of them.
Matthias Van den Brande: soprano saxophone.
Thomas Jillings: alto saxophone.
Bart Borremans: tenor saxophone.
Tom Van Dyck: baritone saxophone and compositions
Corona eist z'n deel ! Nadat eerder de release al uitgesteld werd
van Mei naar September 2020 en de releaseconcerten dit
voorjaar zouden volgen wordt dit nu ook verhinderd door de blijvende
lockdown. Releaseconcert gebeurt dan ook streaming op 19 FEB op het
web en JAZZEPOES commentaar volgt in de dagen erna op de
'Blijven Drijven-Stay
Afloat' pagina's
Brussels Jazz Orchestra 'Two Places'
Brussels Jazz Orchestra kijkt de vernieuwende kracht van jazz
uitdagend in de ogen en doet dat in goed gezelschap !
'Two Places' is een uniek
project. Het glorieuze geluid van het orkest wordt gecombineerd met
mijn stem, Zediam’s rhymes en DJ Grazzhoppa’s turntablism. Er is
jazz én soul én funk. Het is een cocktail waarvan je niet zou
verwachten dat hij zo goed smaakt. – Monique Harcum.
Met : Zediam, Monique Harcum & DJ Grazzhoppa.
Arrangementen : Dieter Limbourg.
Two Places kwam tot stand onder de noemer We Orchestrate Words, een
project in samenwerking met KVS Brussel.
Zediam
Zediam, ook
bekend als Zed, is een Belgisch zanger, rapper en poëet. Hij maakt
deel uit van de hiphop groep Soul'art, de funk band Selder en is
actief als producer en schrijver. Zediam brengt muziek niet alleen
naar podia: in 2019 organiseerde hij met de gevangenis van Mechelen
een project waarbij gedetineerden aan muziekworkshops konden
deelnemen.
Monique Harcum
De in
Philadelphia (US) geboren zangeres Monique Harcum toerde met het R&B
duo Les Nubians, het wereldwijd gerespecteerde Zap Mama en met
Grammy Award winnende R&B artiest Jill Scott. Ze is te horen op het
live-album Experience Jill Scott + 360. In 2006 vormde Monique samen
met DJ Grazzhoppa het duo Mo & Grazz en brachten ze hun debuutalbum
Fallin’ Upon Def Ears uit. In 2010 kwam hun tweede album Gemini uit,
begin 2019 volgde het derde, Defiant. Daarnaast werkt(e) Monique als
backing vocalist voor heel wat Belgische artiesten en
televisieprogramma’s.
Grazzhoppa
Grazzhoppa is
DJ, turntablist en producer. In 1984 raakte hij besmet met het
hiphop virus. In 1991 werd hij Europees Kampioen DMC, in 1998
Belgisch Kampioen I.T.F. (International Turntablist Federation) en
3de op het wereldkampioenschap I.T.F. Zijn eerste bekende band was
Rhyme Cut Core, met rapper TLP. Sindsdien richtte hij verschillende
projecten op, waaronder een dj-bigband. Hij werkt(e) met Aka Moon,
Reggie Washington, Zap Mama, Anne Teresa De Keersmaeker, Marc Ribot,
Greedy Fingers, Kris Defoort, Brazzaville, Blade en vele anderen.
Met zijn vrouw Monique Harcum vormt hij het duo Mo & Grazz.
Grazzhoppa wordt door velen beschouwd als de godfather van de
Belgische hiphop, en bracht meer dan 100 platen met zijn signature
sound uit op vinyl en CD.
Brussels Jazz
Orchestra
Brussels Jazz
Orchestra, kortweg BJO, brengt jazz met een dynamische, orkestrale
sound, geworteld in de jazztraditie. Het enige professionele groot
jazzorkest van België heeft een reputatie die reikt van Singapore
tot New York en is een graag geziene gast op festivals en podia over
de hele wereld. De opnames van het ensemble, 21 cd’s tot dusver,
worden internationaal gewaardeerd en met prijzen beloond. In
februari 2012 deelde het orkest in de Oscar-triomf van de stille
film The Artist, als mede-uitvoerder van de filmmuziek. De cd Wild
Beauty met Joe Lovano scoorde twee Grammy Award nominaties (2014).
Het album BREL met David Linx won in 2017 een Edison Jazz/World
Award. In februari 2020 deelde het orkest het podium van BOZAR met
het wereldbefaamde Jazz at Lincoln Center Orchestra onder leiding
van Wynton Marsalis. Brussels Jazz Orchestra werd opgericht in 1993
en staat onder de artistieke leiding van Frank Vaganée.
BJO Line-up
SAXOFOONS
Frank Vaganée: altsaxofoon, sopraansaxofoon, dwarsfluit
Dieter Limbourg: altsaxofoon, sopraansaxofoon, klarinet, dwarsfluit
Kurt Van Herck: tenorsaxofoon, sopraansaxofoon, klarinet, dwarsfluit
Bart Defoort: tenorsaxofoon, sopraansaxofoon, klarinet
Bo Van der Werf: baritonsaxofoon, basklarinet
TROMBONES
Marc Godfroid: trombone
Lode Mertens: trombone
Ben Fleerakkers/Frederik Heirman: trombone
Laurent Hendrick: bastrombone, bastuba
TROMPETTEN
Serge Plume: trompet, bugel
Nico Schepers/Carlo Nardozza: trompet, bugel
Pierre Drevet: trompet, bugel
Jeroen Van Malderen: trompet, bugel
RITMESECTIE
Nathalie Loriers: piano
Bart De Nolf: contrabas
Toni Vitacolonna: drums
Creative and Improvised Music from the
Netherlands
new CD-releases -
DECEMBER 2020 (and newer)
Net als het
Bel Jazz Fest in 2020 speelt het evenement zich af in het
indrukwekkende Flagey gebouw te Elsene (fysisch voor de muzikanten ter
plaatse, streaming voor de toeschouwers, thuis dus...We blijven nu,
gezien de winterse kou, binnenkamers en het festival beperkt zich
tot 4 concerten én een DJ-set : opkomend talent, nooit geziene
samenwerkingen en een première ! Boeiend genoeg om tijdens het verloop
van de avond zo'n 5 tot 600 (betalende) liefhebbers te kunnen
entertainen. Natuurlijk zijn we weer graag van de partij en hieronder
vind je mijn korte concertcommentaren...
Naïma Joris
Naima Joris, vocals, saxophone, piano
Niels Van Heertum, euphonium, trumpet
Vitja Pauwels, guitar
Lara Rosseel, double bass
Tijl Piryns, drums
Starten doen we met een ons niet
onbekend natuurtalent : Naïma Joris, de dochter van .. .maar sinds haar
aantreden in de ‘Schemersessies’ verleden jaar en de erg mooie
‘Bellybutton’ video (met tekst van haar overleden zus Saskia) én verdere
promotie op KLARA, naambekendheid , mede door de haast adoratie van
enthousiaste fans op de digitale media én haar verschijnen in de
magazines is ze echt een rising star die steeds harder gaat schijnen.
Nu, haar openingsconcert van vanavond met haar kersverse band is wel
niet het beste da’k ooit van haar zag. Aan de start geeft ze zelf mee
nogal nerveus te zijn en dat uit zich af en toe ook in haar
gelaatsuitdrukkingen. Zingen kan ze daarbij zeer wel hoor maar het
concert vanavond dompelt zich vooral in donkere weemoed en ze blijft
daarbij nogal binnensmonds ook. Ik hoor haar graag meer voluit gaan
maar een wolkje melancholie zal d’er steeds wel weer blijven rondhangen
vermoed ik, da’s de historie van het leven en ook de aard van het
beestje wel..denk ik... Zij brengt nieuw, eigen werk uit de te
verschijnen EP ‘Soon’ (geproduceerd door broer Yassin Joris en jawel,
als je’t nog niet wist : Naïma komt uit een muzikaal nest)…Evengoed zit
er een pakkende Elvis Costello song in de set waarbij ik de titel moet
schuldig blijven, ik ken alleen maar zijn hoogtepunten vanop de radio.
Ik meen dat er verder ook een paar Portugese dingetjes bijzaten en als
dat uit de doos zou komen met werk van Cesaria Evora, dan zou me dat
niks verbazen. Zie ook in het nabije verleden nog de bijzondere
vertolking van Evora’s ‘Sodade’ door Naïma, solo aan het loopstation,
aangrijpend mooi was dat ! en intussen op het web op veel plaatsen te
vinden,
youtube link vind je hierbij... Ook zit er een standard in de set en
mogelijks was dat ‘Solitude’, daar ben ik niet echt zeker van…Wat haar
band betreft lijkt het euphonium, aangeblazen door Niels Van Heertum,
zich zeer in te passen in de algemene sfeer van het concert en ook
strijkt Vitja (Pauwels) op gitaar de snaren vantijds zeer gepast aan. De
andere ‘strijker’ kennen we maar al te goed : da’s Lara Rosseel op bas
en die kent het klappen van de zweep. Naïma zelf is daarbij en bovenal
een bekwame multi-instrumentaliste die vanavond niet enkel achter de
keys zit maar evengoed de gitaar en de sopraansax bespeelt ( wat ik haar
graag hoor doen) en zelfs in dissonanten uitbreekt op de tenor ! Het
einde van het concert deint uit in uitstervend geroffel van drummer Tijl
Piryns, mij niet eerder bekend maar dat leek mij ook wel heel gepast.
Zoals voordien gezegd vond ik dit niet meteen een zeer goed concert maar
het beloofd wel naar de toekomst toe met een Naïma die werkelijk héél
innemend kan zingen, dat weten we, maar zich vandaag naar mijn gevoel
wat té zwaar geladen in een té donkere sfeer baadde. Ik hoop (maar weet
intussen ook wel ) dat de blues niet forever is...
Alex Koo presents: Identified Flying Object feat. Ralph Alessi
Alex Koo, comp., piano
Attila Gyárfás, drums
Ralph Alessi, trumpet
Alex Koo leerden we een paar jaar
terug kennen ter JaZZZolder, 2017 was het als ik mij niet vergis…of was
het vroeger al ? Want het album ‘Dance of Hope’ uit 2014 kon mij toen al
zeer bekoren. Toen die later via crowdfunding aan het
‘Appleblueseagreen’ album bouwde leverde ik een bescheiden bijdrage en
telkens ik ‘m zie in één of andere formatie (in 2019 nog met het ‘LG
Jazz Collective’ ) blijf ik ‘m een bijzondere pianist vinden. Soms
behoedzaam, dan weer vingervlug…Lyrisch en kunstzinnig, dan weer
uitgelaten…Vandaag tekent het drietal op de scène voor een vrijer
verhaal en Alex wordt daarbij bijgestaan door een paar reeds bekende
companen. Attila Gyárfás werkte eerder reeds mee aan het daarnet
geciteerde ‘Dance of Hope’ en trompettist Ralph Alessi stond hem bij op
het appelblauwzeegroene album waarop ook Mark Turner meespeelde. Soite !
Een nieuw verhaal deze keer, onbewandelde paden, al is het album
‘Identified Flying Object’ intussen ook al uit.
Zoals Alex dat kan , gaat-ie soms behoedzaam aftastend, ja zelfs statig
zijn gang zoals op ‘Levitate!’ aan de start. Dan weer gaat het met een
behoorlijke insteek van de percussionist en Ralph Alessi die
‘superviseert’ z’n gang vooruit ! Het drietal waart op het kunstzinnige
pad van improvisatie en ritmisch minimalisme. Op ‘Ready,Set, Go’ voert
Ralph de boventoon , gevolgd/bijgestaan door monotone keyloops terwijl
Alex een beetje dramatisch, dan weer vingervlug op de pianotoetsen bezig
is. De drummer zet het daarbij ook al op een loopje...Hoor ik hier en
daar een soundscape ook? Een mooie finale zet er dan een krachtig punt
achter ! Dan volgt ‘Nebula’, weer een heroïsch verhaal dat zich situeert
ergens tussen de sterren van de galaxy. Bij het einde van de set komt
dan nog met wat elektronica spielerei er bij een moeilijk afscheid
nemen. Een spiraal, een draaikolk is het die verder gaat dan de grens
van het concert, een voyage into deep space van een ‘Identified Flying
Object’ denk ik daar dan weer bij….
Catherine - Loueke - Moustapha
Philip Catherine, guitar
Lionel Loueke, guitar, vocals
Angelo Moustapha, percussion
We verlaten het geïmproviseerde, wat experimentele
toneel voor de meer smooth-heid van het conventionele part van de avond
en daarvoor zorgt alweer een nieuw trio : Philip Catherine met aan zijn
zijde gitarist/zanger Lionel Loueke uit Benin en op diverse percussie is
er de recente ontdekking van Philip : de percussionist Angelo Moustapha
van wie hij op een masterclass in het Afrikaanse Cotonou in Benin
zodanig onder de indruk was dat-ie hem verzocht tot samenwerken ! Dat
dat loont bleek zeker vanavond waar Angelo meerdere keren kon schitteren
naast de snarenkunstenaars. Het concert begon zelfs met een compositie
van zijn hand, droeg de titel ‘Lydia’ en dat bleek de naam van de moeder
van dit 27-jarig talent. Er zaten nog wat songtitels met vrouwen hetzij
meisjesnamen doorheen het programma waarbij Philip verwees naar z’n
kleindochters ‘Louisa’ en Meline’ Dat de songs niet in de
‘logische’volgorde van hun leeftijd werden gebracht, daar excuseerde
deze sympathiekeling zich dan weer voor. Het was vanavond ook de eerste
keer dat het drietal samenspeelde en naar ik meen was er duidelijk
verlangen naar méér ook ! We kijken dus benieuwd naar de toekomst van
dit verhaal. Voor nu drukte Philip met z’n aangename, lyrische
speelstijl vooral zijn stempel op het concert en dat stempel was er
ééntje van een keurmerk ! Prachtig en onmiskenbaar ‘de Catherine way’
zoals de mooie partijen langs kwamen maar evengoed zorgde Lionel
tussendoor voor de Afro feel en aanvullende soli. Loueke was duidelijk
vereerd voor de invitatie om met Philip Catherine samen te spelen,
roemde hem meermaals, noemde Philip de master of zelfs de maestro !
Philip vond het allemaal erg ‘vivi’ (sweet) en vanuit het
virtuele publiek in de chatbox kwam er de‘superbe
groove’ shout enje merkte het wel, de sfeer zat
bijzonder goed ! Zeker te vermelden is de vrolijke ‘For Meline’ tune
waarbij Lionel Loueke een aparte feel toevoegde bij het soleren met de
gitaarsynth…. Die gitaar van hem was trouwens een zevensnarige. Héél
mooi allemaal en Lionel ging daarbij slechts een paar keer even aan het
zingen. Op het einde volgde dan nog ‘Women’, weer duidelijk iets van
Philip maar ‘k weet bij god niet vanuit welke CD dit nu weer komt,Philip heeft er intussen tientallen en zo loop ik tussen het
zoeken ook op een samenwerking van hem met Nicolas Fiszman, voor het
‘Vivious Women’ project ! (Nicolas zien we straks nog terug bij de
Gallands)… Een warm concert was dit en ik meen dat eenieder intussen wel
in hemdsmouwen of zelfs minder klaar zit voor de Gallands ! Wat maakt
het trouwens uit, in je eigen kot ?!
The Gallands
Stéphane Galland, drums
Elvin Galland, keyboard
Nicolas Fiszman, bass guitar
De Gallands dan, vader en zoon. Stéphane, welbekend
als drummer van o.a. Aka Moon en Elvin (genoemd naar de jazzdrummer
Elvin Jones van o.aColtrane), de keyboardenist, die
vooral bekend blijkt om zijn productiewerk, voor mij is die alsnog
onbekend want … vandaag draait het ‘m hier om (en ik citeer : hip-hop,
jazz, r&b, electro, pop, breakbeat and funk … Vooral in dat laatste kan
ik goed meekomen enik maakte daarbij trouwens
onlangs nog de FB voorstelling mee van de ‘Underlying Truth’ video van
het duo en dus had ik op voorhand toch al een beetje een idee van wat te
verwachten was en… hey funk is my thing too ! Vanavond is het slechts
hun tweede concert samen geeft Stéphane mee en spoedig komt na een
eerste tune een bijzondere fusionmuzikant zich bij vervoegen op het
podium : bassist Nicolas Fiszman die volgens Stéphane al zowat met
iedereen speelde in binnen-én buitenland en dat zou best es waar kunnen
wezen ook, sla er de man z’nrepertoire van
samenwerkingen maar es op na ! Hij blijkt in elk geval een perfect fit
te zijn in dit concept van groovy tunes, soundscapes en elektronica .
Stéphane is daarbij natuurlijk weer groots als heel beweeglijke drummer
en Elvin op zijn beurt stuurt catchy melodieën en bewegingen. Ook een
surroundings-spoor loopt er bij met rumour, shouts, handgeklap en
uitbundig applaus, net…bijna echt…Party time dus en great ! zou ik zo
zeggen , alleen lijkt deze formule mij nogal begrensd, ongeacht de
kwaliteiten van de spelers…Als afsluiter, tenminste van de
concert-sessies, blijkt dit echter wél de ideale formule en ik meen dat
er in menige woonkamer die virtueel verbonden isnu
het feestje pas écht start ! Spijtig dan ook dat rond den elven de
techniek het wat laat afweten en het streamen onderbroken
wordt…inderdaad, een eigen technisch probleem blijkt dat te zijn , je
hoeft er zelf je machine niet voor weer op te starten… Dat akkefietje
wordt dan ook betrekkelijk gauw opgelost en zo komen we nog op tijd weer
op weg om nog wat van de enorme drumsolo mee te pakken en ook eindnummer
‘Groove 13’ pikken we nog mee…Trouwens, wil je ’t allemaal nog es zien,
dan kon dat nog tot maandagnacht voor de abonnees, dus daar gaan we niet
moeilijk over doen.
Dubbeldee aka Dick d'Alaise The grooviest in town
Het festival zou er nu opzitten ware het niet dat
Dubbeldee, DJ Dick D’Alaise je verder de nacht inleidt met zéér
aanstekelijke grooves. Zelf zat ik daar niet zo niet direct op te
wachten maar ik meen dat er wél waren onder de toeschouwers die er wél
zin in hadden. Wanneer ik dat een paar dagen nog es overloop aan de hand
van de nog steeds beschikbare stream merk ik dat de formule best kon
werken en hier en daar zat er tussen het gespeelde zelfs
nog een naam bij die ik kende !...Juan Pablo, Sons of Kemet, José James
en zelfs een Clark Terry van in 1955…dat was zelfs nog voor mijn tijd !
Mooi voor wat moves op je eigen floor, yeah ! !