-persteksten -
- onze concertverslagen HIER ! -
Vrijdag 10 julI - Zaterdag 11 julI - Zondag 12 julI - Zaterdag 18 julI
|
Het jaarlijks weerzien draait avontuurlijk uit !
KEENROH XL hoofdpodium 16u30
Bart Maris (trompet), Marti Melia (klarinet en basklarinet), Ruben Verbruggen (altsaxofoon en baritonsaxofoon), Thomas Jillings (tenorsaxofoon en altklarinet), Michel Massot (euphonium), Laurens Smet – (contrabas), Teun Verbruggen (drums), Jan Daelman (fluit), Thijs Troch (piano)
© Jos Knaepen
De opening van een festival lag in de handen van Keenroh, zij kregen vorig
jaar een aanmoedigingsprijs “Jong Jazztalent Gent-concours”. Met als toetje
een plaats op het grote podium dit jaar.
© Bruno Bollaert
Luque
DAVID VIRELLES ‘Mbókň’ garden stage 17u50 -19u50 - 21u50
David Virelles (piano), Thomas Morgan (contrabas), Román Díaz (percussie & vocals), Eric McPherson (drums)
© Bruno Bollaert
En natuurlijk had je tussendoor de gezellige Garden
Stage, waar de Cubaanse pianist David Virelles met Mbókň een
merkwaardige deels swingende, deels schokkerige vernieuwende
Zuid-Amerikaanse variant bracht van een met momenten uitgesleten genre
van de Cubaanse muziekcultuur. Rituele en sacrale Cubaanse muziek samen
met invloeden uit de minimale muziek, folklore en jazz, werden gemixt en
opgefrist, waarbij de piano, met momenten, een wezenlijk deel van de
ritmesectie uitmaakte. Om te volgen. Luque
KRIS DAVIS ‘Infrasound’ hoofdpodium 18u30 Kris Davis (piano), Oscar Noriega, Andrew Bishop, Ben Goldberg, Joachim Badenhorst (basklarinet), Antoine Rayon (hammond orgel), Nate Radley (gitaar), Tom Rainey (drums)
© Jos Knaepen
Kris Davis, de Canadese pianiste is ook voor ons een nieuwkomer, maar
evengoed een nieuwlichter. Haar Infrasound Octet valt op door een wel
erg ongebruikelijke bezetting: de diepe nasale, typische licht kreunende
verzachte houtklanken van de basklarinetten en dan wčl met een batterij
van vier spelers ! Op het album 'Save Your Breath' (in mei 2015 uit bij
Clean Feed) bracht ze deze opvallende bezetting bij elkaar, vier
basklarinetten (van Ben Goldberg, Oscar Noriega, Andrew Bishop en de
Belg Joachim Badenhorst) en daarnaast nog eens gitarist Nate Radley,
accordeonist/organist Gary Versace en drummer Jim Black.
© Bruno Bollaert
Luque
JACK DEJOHNETTE’s ‘Made in Chicago’ hoofdpodium 20u30
Roscoe Mitchell (saxofoon), Muhal Richard Abrams (piano), Larry Gray (contrabas & cello), Jack DeJohnette (drums)
© Jos Knaepen
De vijftigste verjaardag van de AACM (Association for the Advancement of Creative Musicians), een mijlpaal om te vieren en hoe vieren musici iets? Juist! En zo ook Jack DeJohnette, hij trommelde voor het jazzfestival van Chicago een aantal sleutelfiguren uit het avant-garde muzikantencollectief AACM (Association for the Advancement of Creative Musicians) weer op. Eerder dit jaar verscheen de opname van dat concert op CD en maakte eens te meer duidelijk hoe een jazztraditie van zestig jaar oud nog steeds relevant is en blijft. Pianist Muhal Richard Abrams, 85 jaar oud, is ons bekend van bij de eerste editie van het Gent Jazzfestival, toen nog in het Gravensteen. Maar het vuur is er nog steeds, het vuur van de ‘Free jazz’, een term die een beetje weggedeemsterd is, verloren gelopen in de huidige terminologie. Maar ze stonden er : Jack DeJohnette, Muhal Richard Abrams, Roscoe Mitchell en Henry Threadgill, configureerden een set die nog steeds onder de noemer avant-garde valt, een frisheid en volheid die niets te maken had met de fysische vergrijzing van het producerende gezelschap. Je hoort er een beetje in thuis te zijn, als je tegen het free-idioom op botst, kan je moeilijk mee, je moet open staan voor de vrijheid en je zelf de vrijheid geven om er voor open te staan, je moet als het ware de reguleringen van die vrijheid hun kansen geven.
© Bruno Bollaert -Jos Knaepen
BILL LASWELL presents The Master Musicians of Jajouka (feat. Bachir Attar) with Material hoofdpodium 22u30
Bill Laswell (elektrische bas), Aiyb Dieng (percussie), Graham Haynes (trompet), Peter Apfelbaum (saxofoon & fluit), Hamid Drake (drums) & The Master Musicians of Jajouka feat. Bachir Attar
© Bruno Bollaert
Bill Laswell, bassist en producer koos Gent uit om zijn allernieuwste
project in premičre te laten gaan: gebaseerd op een samengaan van zijn eigen
punk-funkband Material en de Marokkaanse meestermuzikanten van Jajouka. Zij
hebben hun legende vooral te danken aan een album dat werd geproduced door
wijlen Brian Jones en dat op het label van The Rolling Stones werd
uitgebracht. Op de tonen van hun sufi trancemuziek, gespeeld op schalmeien,
viool en percussie-instrumenten, schoven één voor één de leden van Material
aan. Het oorverdovend volume was voor sommige mensen niet te harden, waarbij
de scherpe schalmeitonen door de oren sneden. Het geheel had iets
aandoenlijk ouderwets, een jaren tachtig deja-vu gevoel. En ja, ik kan mij
voorstellen dat het sommige mensen aan het dansen zette, maar het contrast
met de vorige set kon niet groter zijn.
© Jos Knaepen
Luque
REIJSEGER / FRAANJE / SYLLA garden stage 00u00
Ernst Reijseger (cello), Harmen Fraanje (piano), Mola Sylla (zang, m’bira, xalam, kongoma)
Om de nacht in finnesse te eindigen, punt middernacht, op het kleine podium
was er het trio van cellist Ernst Reijsiger met pianist Harmen Fraanje en de
Senegalese zanger en multi-instrumentalist Mola Sylla. Reijsiger is niet zo
zeer te beluisteren, maar meer te proeven. Projecten zijn steeds een
uitbalancering van een zachtheid op zich. En ook hier was dit een verfijnde
inleiding van de komende zomernacht.
Luque
|
|
© JASSEPOES