-persteksten -
- onze concertverslagen HIER ! -
Vrijdag 10 julI - Zaterdag 11 julI - Zondag 12 julI - Zaterdag 18 julI
een verhaal van leerschool en leraars...
FLIKFLAK feat. MARK TURNER hoofdpodium 16u30
Jonas Veirman (zang), Jonas
Biesbrouck (tenorsaxofoon), Robbe Defraye (trombone), Heleen Andriessen
(piano), Artan Buleshkaj (gitaar), Nils Vermeulen (contrabas), Jens Van
Esch (drums)
In de rol van coach voor leerlingen van HoGent
School of Arts zagen we dit jaar Mark Turner. Deze tenorsaxofonist
gooide de voorbije jaren hoge ogen met het trio FLY (met Jeff Ballard en
Larry Grenadier) en met zijn Mark Turner Quartet waarin de rijzende ster
Avishai Cohen op trompet een prominente rol vervult. Enkele dagen van
intensieve samenwerking tussen de studenten en Mark Turner leidden tot
een soepele set die geleidelijk naar een vol kleurenboeket toewerkte. De set van Flik Flak begonnen de studenten
zonder Mark Turner en de eerste nummers klonken geheel risicoloos en
vrijblijvend. De zang van Jonas Veirman die boog op woorden noch scat
liet een schone stem horen, maar niet meteen veel overtuigingskracht.
Die werd, een beetje scherp gesteld, achter de hand gehouden tot de
standard 'Nature Boy' waarin de kracht van woorden sterk uit de verf
kwam. Deze song was dan wel een bevestiging van een schoolse aanpak die
voor schoonheid koos en binnen de lijntjes kleurde, maar zo hoorden we
plots een echte zangstem. In de toegankelijke en melodische jazz van
Flik Flak vielen naast de bijdragen van Mark Turner misschien de lijnen
en klankkleuren van trombone en gitaar het meeste op. Trombonist Robbe
Defraye leek met een volle, warme klank traditie hoog in het vaandel te
dragen en Artan Buleshkaj combineerde heel klassiek met modern vervormd
gitaarspel. Het zevental gooide de kracht van kleurrijk samenspel ten
volle en met zwier in het laatste nummer, alsof zij blij en dankbaar een
volle ruiker bloemen wilden afgeven.
Danny De Bock
YURI HONING Acoustic Quartet garden stage 17u50 -19u50 - 21u50
Yuri Honing (tenorsaxofoon), Wolfert Brederode (piano), Joost Lijbaart (drums), Gulli Gudmundsson (akoestische bas)
Zelfverzekerd presenteert deze Nederlandse saxofonist
de nummers aan mekaar en tijdens het spelen kijkt hij naar het publiek
en kruidt de tussencommentaren bij met wat humor. De kleine band
brengt en overtuigt met o.a. ‘Paper Bag’, ‘Sad song’ met bas solo intro
en dan afgewerkt met aardige opbouw en drumwerk. Ook ‘True’ wordt
gespeeld en Yuri prijst daarbij zijn nieuwe ‘Desire’ aan die verschenen
is op 180 g vinyl. Eerder nog niet gezien maar deze kennismaking smaakt
zeker naar méér...
Michel Proesmans & Winus VIJAY IYER TRIO hoofdpodium 18u30 Vijay Iyer (piano), Stephan Crump (contrabas), Marcus Gilmore (drums)
Terwijl hij zichzelf en zijn trio voorstelde,
klonk Vijay Iyer vriendelijk en zakelijk tegelijk, zowel sympathiek als
professioneel entertainend. Over bassist Stephan Crump vertelde hij
zonder namen te noemen dat hij ook verschillende eigen projecten heeft.
Drummer Marcus Gilmore omschreef hij als één van de beste van zijn
generatie. Hij kondigde aan dat het trio vooral nummers ging spelen uit
de nieuwe cd en ook wat ouder werk. Al stond hij met dit trio in 2010 al
een keer op Gent Jazz en viel hij de laatste jaren regelmatig in de
prijzen, voor een deel van het publiek was dit optreden vast een
kennismaking. De inleiding zorgde er ook voor dat de meeste mensen op
hun genummerde stoeltje hadden plaats genomen toen de eerste noten van
de set werden ingezet. Zoals beloofd stuurde het trio meteen een stuk
de tent in van de nieuwe cd 'Break Stuff', uitgebracht op ECM. Dit album
staat zeker niet voor de moeilijkste muziek die Vijay Iyer al heeft
gemaakt of aan meegewerkt heeft. Evenmin is dit jazz van de meest
toegankelijke soort. Dit is muziek die aandacht van de luisteraar
vraagt, maar die ook vrij snel beloont. In opbouw en structuur zit
steeds een logica die de toehoorder uitnodigt en meevoert. Wie er in
slaagt om zich te laten meevoeren, mag zich verheugen in een weldoende
hersenmassage. Getuigt de muziek enerzijds van hoge intelligentie, grote
beheersing en voortdurend verder zoeken, anderzijds weerklinkt er vaak
grote gevoeligheid en heel veel warmte in door. Een heel sensitieve
combinatie van ratio en emotie vind je ook in verschillende gradaties in
het oeuvre van de pianist, die in de verscheidene projecten waarin hij
meespeelt de ene kwaliteit soms zwaarder laat doorwegen dan de andere.
Zo herinneren we ons graag het oorlogsveteranenproject met Mike Ladd op
Jazz Middelheim 2014 als een van sociale betrokkenheid en
medemenselijkheid. De groep Fieldwork of de samenwerking met het Trio 3
van Oliver Lake, Reggie Workman en Andrew Cyrille zijn dan weer
voorbeelden van zijn drang om te vernieuwen en grenzen af te tasten. Met dit Vijay Iyer Trio dat al jaren een
constante in zijn loopbaan is, legt de pianist een enorm sterke
samenhang voor. Op Gent Jazz hoorden we, zoals op de nieuwe cd, perfect
vlechtwerk dat put uit verschillende invloeden, waarin bijv ook dub
opduikt, waarin op meer dan één manier herhaling en repetitiviteit wordt
verwerkt, maar waarbij ook vloeiende ontwikkelingen elkaar opvolgen.
Alsof het combineren van elementen uit verschillende muziekstijlen en
uiteenlopende culturen tot heerlijk patchwork de normaalste zaak van de
wereld is. Alsof er weinig bestaat dat zo prachtig is. Vijay Iyer live
zien was dus zoals elke keer weer iets bijzonder. Bij de signeersessie
achteraf aan de stand van platenboer Rombaux stonden mensen dan ook
graag eventjes aan te schuiven.
Danny De Bock
ABDULLAH IBRAHIM Mukashi Trio hoofdpodium 20u30
Abdullah Ibrahim (piano), Cleave Guyton (fluit, klarinet), Noah Jackson (cello, bas)
De inmiddels 80-jarige Zuid-Afrikaanse Abdullah
Ibrahim is ook een jazzgrootheid maar van het rustige genre. Recent in
2012 was hij de hekkensluiter op Jazz Middelheim. Wat zal blijken is dat
het hier ongeveer hetzelfde overkomt als toen. Te rustig voor een festival.
Hij opent solo met zijn bekende ‘Blue Bolero’ met mooie melodie. Het
geluid staat niet zo luid maar er is teveel op en af geloop en gepraat
doorheen en langs de tent, hetgeen bij deze ingetogen muziek erg storend
werkt. Michel Proesmans & Winus
CHARLES LLOYD QUARTET hoofdpodium 22u30
Charles Lloyd (saxofoon), Gerald Clayton (piano), Joe Sanders (contrabas), Kendrick Scott (drums)
Michel Proesmans & Winus
TOINE THYS TRIO garden stage 00u00
Toine Thys (saxofoon), Arno Krijger (hammond), Antoine Pierre (drums)
Afsluiten doen we om 00.00u met het Toine Thys Trio in de
Garden Stage, vlak naast de uitgang. Hij speelt een sterke oppeppende
set en heeft er zin in. We zagen hem even voordien de set van
Charles Lloyd verlaten dus gemotiveerd door diens prima optreden ook ! Toine praat
de stukken grappig aan mekaar en zoekt met zijn recente plaat
'Grizzly', net zoals op ‘The End Of Certainty’ uit 2010, vooral heil op
het terrein van de onbezorgde laatavondgrooves. Natuurlijk zit het
tweespan Arno Krijger/Antoine Pierre daar voor een groot stuk tussen:
funky orgelstoten, kletterende drumritmes en een zwierige melodie van
Thys op tenorsax. Ze spelen oa ‘The Fakir and the Lotus’. Er staat
trouwens veel
moois op hun laatste cd, dat blijkt meteen !
|
|
© JASSEPOES