-persteksten -
- onze concertverslagen HIER ! -
Vrijdag 10 julI - Zaterdag 11 julI - Zondag 12 julI - Zaterdag 18 julI
... na het gedonder toch nog zonneschijn ! ...
GOGO PENGUIN hoofdpodium 16u30
Chris Illingworth (piano), Nick Blacka (bas), Rob Turner (drum)
De eerste groep van vandaag is een veelbelovende
Britse jonge band die, naar aangekondigd,vernieuwend werk zal afleveren
doch eerlijk gezegd hebben we zoiets al eerder gehoord. Veel nummers
lijken in opbouw sterk op mekaar, ook werkend naar de climax toe. Gogo
Penguin staat bekend om de abrupte eindes, besmettelijke piano
melodieën, krachtige en voortstuwende baslijnen en drum riffs. Er is
niet echt een leider nodig en ze spelen altijd tegelijk als een
hecht team met eigen werk waarbij ze mekaars ideeën en thema's delen en
aanvullen. We horen elementen van electronica, trip-hop, jazz, rock en
klassieke muziek tot hun eigen geluid zeg maar. Shostakovich of Debussy
hebben we daarbij niet echt gehoord. Het is trouwens moeilijk te zeggen
wat je allemaal hoort qua invloeden. Misschien is er wel iets van Brian
Eno of Massive Attack blijven hangen doch de groep doet eerder denken
aan Phronesis vanuit het Middelheim concert vorig jaar of is wat
E.S.T. like en ook The Bad PLus, zonder de covers dan.. die feeling heb je
d'er bij. Die passen echt allemaal in het rijtje. De bassist praat de
nummers aan mekaar. Een terecht mooie starter vandaag waarbij je verdomd
goed moet luisteren om echt te genieten want je kan je natuurlijk meteen
ook op de grooves laten gaan , de decibelmeter gaat daarbij al gauw in
de pieken naar de104 dB toe, té luid dus en die teneur zal vandaag de
verdere trend wezen, ook in de garden stage. Geen stoelen ook vandaag in
de tenten en da's spijtig voor de genieters. Men kiest duidelijk voor
kwantiteit, veel volk dus en dat gaat ten koste van de comfortkwaliteit,
wat ons betreft een onterechte keuze voor een jazzfestival ! De opener
‘Murmuration’ van het album 'V2.0' uit 2014 loont enorm de moeite
qua opbouw en sfeer. Op die albums ‘V2.0’ of ‘Fanfare’ zijn de nummers
dan meer in balans en worden die niet de hele tijd geduwd met dat
typerende uptempo drumwerk hier . De band toert al twee weken rond op
festivals :Jazz à Vienne, Worldwide Festival, Antibes Jazz Festival -
Jazz à Juan, Umbria Jazz, Pori Jazz Festival, Gent Jazz Festival,
Official Dour Festival om dan te eindigen in Sheffield. We komen ze
graag later nog es tegen in een kleinere club, dit is een spannende set
maar ons lijkt het net iets te lang om te blijven boeien tot het einde,
zeker als je d'er moet blijven bij stáán...
Michel Proesmans & Winus
BRZZVLL Feat. Anthony Joseph garden stage 17u50 -19u50 - 21u50
Anthony Joseph (zang), Vincent Brijs (baritonsax, percussie), Andrew Claes (tenorsax, EWI, percussie), Geert Hellings (gitaar, banjo), Dries Laheye (bas), Jan Willems (toetsen), Maarten Moesen (drums, percussie), Stijn Cools (drums)
Deze Antwerpse funkjazz-formatie was winnaar Jong Jazztalent Gent 2007,
toen nog Brazaville en noemt zich nu noodgedwongen Brzzvll en spreek dat
gerust maar hetzelfde uit. Deze jonge muzikanten zijn een hechte groep
met een aanstekelijke sound van verteerbare en dansbare mix van
seventies jazz en funk in de geest van Sly Stone en Herbie Hancocks'
Headhunters .Bij uitbreiding kan je nog meer invloeden noemen en de
eerste set, zonder Anthony Joseph, refereert bvb in het beste geval aan
keykunstenaar George Duke. Een ontegensprekelijk sterke blazerssectie
met naast de rotsvaste bariton van Vincent Brijs de heel beweegijke
Andrew Claes wordt inderdaad in soli bijgestaan door een uitstekende Jan
Willems aan de keys die mee instaat voor de funky,warme groepssound en
in de front staat daarbij ook Geert Hellings (Guido Belcanto, Lotti en
natuurlijk het opgemerkte eigen Stanton project) en die haalt er
vantijds de banjo bij. Dat is, als de tekst en sfeer van het nummer
daarom vragen. Het repertoire bestaat immers grotendeels uit eigen
composities, meestal van de hand van bandleader Vincent Brijs maar, en
daar wrikt vantijds het schoentje, de vocals en zeg maar inderdaad
'spoken word' meerwaarde van Anthony Joseph, daar staan we niet steeds
zo overtuigd achter. Het 'Engines' project ging ons daarom ook wat
voorbij. De groove van 'Mind is a Jungle' , ja da's een lekkere, maar andere
nummers,soms in de social talk sfeer en gebracht zoals ook Linton Kwesi
Johnson dat ooit deed ('Bassculture', remember?), dat wordt ons gauw wat
te beladen ook. Nevertheless is Brzzvll een band waar je internationaal
kan mee uitpakken, zit stikvol muzikaal talent !
Winus &
Michel Proesmans SNARKY PUPPY hoofdpodium 18u30 Michael League (bas), Justin Stanton (trompet, keys), Mike Maher (trompet), Chris Bullock (sax), Bob Lanzetti (gitaar), Shaun Martin (keys), Bill Laurance (keys), Nate Werth (percussie), Larnell Lewis (drums)
Deze grote band uit de VS (Brooklyn) speelt, na voorgaande set in de
Garden Stage ook al een intense en interessante mix van funk,
soul, jazz, R&B. Moeilijk te catalogeren maar dat hoeft ook niet.
Ze spelen live erg sterk, gebruiken ook oudere elektronische geluiden
daarbij, zeg maar van de jaren ’70, met moogs en dergelijke en doen
denken aan bvb. de Brecker Brothers die vroeger erg vernieuwend
waren.
Een duidelijk groot en stuwend groepsgeluid, instrumentaal en met momenten denk je daarbij aan de 'hardere', mindere gepolijste songs uit het repertoire van bvb de meer commerciële Britse Incognito succes band die daarbij dan meer de vocalisten (die je hier dus niet hebt) op de voorgrond zet. De inspiratie komt van Snarky Puppy uit diverse hoek: Radiohead, Björk, James brown maar toch ook weer van die kameleon Herbie Hancock. Die destijds vernieuwende voorgangers blijven inderdaad een voedingsbron voor hedendaags talent dat, door nog andere ideeën en stijlen in te voegen, op zijn beurt dan toch weer iet of wat wéér anders is. De drummer en de percussionist voeren op een gegeven moment een drumbattle uit en daarna volgt dan weer een nummer met 'klassieke' Bach intro als uitsmijter. Heel divers en afwisselend dus en kan het anders dan dat wij hier weer fenomenale artiesten aan het werk zien olv bandleader/bassist Michael League die duidelijk als leader de touwen ook in handen neemt? Dan krijg je natuurlijk overtuigende en opwindende soli ook en mogen we dan graag de handen op mekaar vragen voor die héél geïnspireerde keyboardenisten ? Een stomende set wordt daar dan meestal bij gezegd en de temperatuur loopt hier aardig op ook ! Duidelijk een band om live te beleven én, gezien hun samenwerking met de allergrootsten op de scène (Prince, Marcus Miller...), absoluut een band die je hier moet gezien en gehoord hebben...
Winus &
Michel Proesmans NENEH CHERRY with RocketNumberNine hoofdpodium 20u30
Neneh Cherry (zang), Ben Page (synths), Tom Page (drums)
Neneh Cherry, grote naam uit onze , jawel, najeugd, het was eind jaren
tachtig, die konden we destijds best hebben. Ook met The Thing deed zij
in 2012, na 16 jaar van stilzwijgen, iets dat je deed uitkijken naar wat
meer zou volgen en bijvoorbeeld naar dit optreden ook.
Echter, met een tweemans muzikale entourage kon zij inderdaad wel
denderend 'Bass and drums' waarmaken maar het geluidsniveau deed haar
hier, wat ons betreft, wél finaal de das om. Zij rapte,danste
(vanzelfsprekend), hiphopte en het mooie 'Dream Baby, dream' zal hier
waarschijnlijk ook wel ergens tussen gezeten hebben maar ons maakte het
alvast niks meer uit. De pijnverwekkende dreun uit de bass-synths van
Ben Page met pieken van rond de 108 dB jaagden ons de tent uit en
'Rocketnumbernine'( naar Sun Ra), wel, die mocht inderdaad in zichzef
stappen en de hemel in trippen. We dachten eerst nog aan door
V-Jay bewerkte beelden in de grote sideschermen naast het podium maar
nee hoor, de TV camera's dreunden zo hard mee met de sub-bassen dat je
zou denken dat je irissen er gelijk met je oortrommels zouden aangaan.
Teleurstellend voor ons maar het benieuwde volk in de tent leek dit wél
te pikken. Wij dus niet. Op het einde van de set komt er nog
schoorvoetend een (f)lauwe versie van ‘Buffalo stance’ ...'t is dat
Michel het zei, ik had het geeneens herkend...
Winus &
Michel Proesmans GREGORY PORTER hoofdpodium 22u30
Gregory Porter (zang), Chip Crawford (piano, toetsen), Aaron James (contrabas), Yosuke Sato (altsax), Emanuel Harrold (drums)
Als waardige afsluiter komt de lang verwachte Gregory Porter. Hiervoor
is er zoveel volk zeg, iets te veel mij dunkt en nog meer als bij Tony
Bennett en Lady Gaga afgelopen week.
Michel Proesmans STUFF. garden stage 00u00
Andrew Claes (sax), Dries Laheye (bas), Menno (‘mixmonster’), Joris Caluwaerts (toetsen), Lander Gyselinck (drums)
Het is wanneer we ons een weg banen door de massa van ver al dat Minnie
Riperton's 'Lovin' You' ons tegemoet komt, een sample die weliswaar
slechts een gegeven is, een impuls om beats rond te bouwen en om wilde,
groovy improvisaties te gaan spinnen. Dit vijftal dat dit excitement
hier neerzet in wat een zware pre-afterparty lijkt doet dit met verve en
heeft als afsluiter van het festival al heel wat danslustigen in de tent
gelokt, daar is niet meer bij te geraken, foto's maken lijkt dan ook
haast uitgesloten. Natuurlijk is Gent zowat de thuisbasis van STUFF. met
een voorgeschiedenis in de 'White Cat' en dat lokt heel wat plaatselijke
incrowd natuurlijk ook ! Typerend zijn de spacy geluiden, de zware
dansbeat, electronica en heavy improvisatie's van bvb. een Andrew Claes
aan de electronische sax met ingebouwde synthesizer en Andrew kennen we
van daarstraks al , uit de Brzzvlle band en die maakte toen ook al een
opgemerkte verschijning. Lander Gyselinck aan stomende drums heeft eens
temeer 'a winner's project met Menno, het 'mixmonster' die als DJ
wonderlijk in het geheel van electronische muziek past. Dries Laheye
staat zwaar pompend aan de bas en de wonderlijke geluiden van Joris
Caluwaerts aan de keys spatten uit de tent in een jazzcontext die hier
volledig is losgelaten, een nieuw brouwsel is dit dat in het NU en HIER
wordt gemaakt en titelde de Gent Jazz Gazet van vandaag ook al niet :
'New bottles, new Wine' ! Wel, die sprankelende wijn wordt nu wel
geschonken, deze dancemix die erg bij de tijd is en in samples durft
terugblikken naar toen ook ! Deze STUFF. jamband drijft op het
momentgevoel, is meesterlijk in het kneden van groovy deeg en het is
zoals Lander zegt: 'De jazzpurist zal moeten plooien op een dag... Wij
zijn prepared en plooien liever nu met nieuwigheid dan te kraken later onder
oubolligheid !
© Alexander Popelier
Gent Jazz eindigt hier in een feestelijke ambiance en we keren weer wijzer terug want 't is eens temeer bewezen op dit festival : Jazz leeft !
|
|
© JASSEPOES