Vrijdag 5 Juli
: het 'lager' classement scoort, hup Holland !
FRANK WOESTE & BAPTISTE TROTIGNON
hoofdpodium 16u30
Frank Woeste ( piano,
Fender Rhodes) - Baptiste trotignon (piano)
© Bruno Bollaert
Voor deze Duitse jazzpianist én Fender Rhodes-speler Frank Woeste kwamen
we helaas te laat binnen. Twee pianisten op een podium hebben we dus
gemist.
Michel Proesmans
CHRISTIAN SANDS TRIO
hoofdpodium 18u30
BChristian Sands (piano) –
Yasushi Nakamura (contrabass) – Clarence Penn (drums)
We haasten ons naar de main stage na
het zoeken van een parkeerplaats, het inchecken (nu in de persruimte
hetgeen handiger is) en de perikelen met nieuwe kaart en opladen met
jazztons.
Christian Sands doet mij niet direct een belletje rinkelen doch deze
relatief jonge 30 jarige Amerikaanse pianist volgt al pianoles vanaf
zijn vierde jaar en op zijn twaalfde bracht hij al een album uit. Op
'Facing Dragons', zijn meest recente plaat uit 2018, speelt hij in een
klassiek piano trio met eclectische uitstapjes. Hij heeft een iets te
wervelende techniek naar mijn mening en wil teveel van zijn kunnen tonen
waardoor het geheel met ook die meppende drummer me niet kunnen bekoren.
In de opener ‘Rebel Music’ zitten wel heerlijke tempowisselingen en hij
verteld dat hij er zin in heeft en niet teveel wil praten. Sands haalt
zijn inspiratie bij artiesten als McBride, Wynton Marsalis, Kenny
Garrett en Marcus Roberts. Daarna gaat het weer in een sneltreinvaart
verder met veel snelle noten met heel af en toe een ballade die algauw
weer tot een climax stijgt. Yasushi Nakamura (°1982) is een bekende
Japanse bassist die nu in NY woont en vaak vertoeft in de
BlueNote, Birdland, Town Hall of Jazz at Lincoln Center 1982. Hij komt
helaas ook te weinig op het voorfront en trekt van jewelste aan de bas.
Michel Proesmans
VINCENT PEIRANI ‘LIVING BEING’
hoofdpodium 20u30
Vincent Peirani
(accordion) – Emile Parisien (saxophone) – Julie Herné (bass) – Tony
Paeleman (keyboards) – Yoann Serra (drums)
Deze formatie rond de Franse accordeon
speler is een aangename ontdekking voor mij deze dag. Zijn muziek doet
me denken aan Michel Portal en Louis Sclavis. Het is heerlijke Franse
jazz laten we maar zeggen met een lach en een traan; althans in het
begin met mooie opbouwende melodie en de nodige fijnheid erin verweven.
Halverwege herkennen we ook nog ‘Kashmir’ en ‘Stairway to Heaven’ van
Led Zeppelin, jawel. Ik hoor iemand schreeuwen : 'ooh mon dieu, c’est
fantastique !', :-). Niets is onmogelijk voor deze heren. Ze brengen
enkele nummers van hun platen ‘Living beings’ zoals ‘Night Walker’ dat
rustig aanvangt en explodeert. Naar het einde toe verhoogt de drummer
dan zijn spel en krijgen we haast stevigere rock tot jolijt van het
publiek. De staande ovatie na het optreden is welverdiend.
Michel Proesmans
DIANA KRALL FT. ROBERT HURST, JOE LOVANO,
MARC RIBOT & KARRIEM RIGGINS
hoofdpodium 22u30
Diana Krall (piano/zang) –
Robert Hurst (bas) – Karriem Riggins (drums) met special gast Joe Lovano
(sax)
shot van het screen naast het podium
De tent stroomt vol voor deze
aantrekpool. Ze speelt in een speciale bezetting vandaag waarbij Marc
Ribot en Joe Lovano wel stevig uit de hoek durven komen. Ze laat beide
heren dan ook regelmatig soleren.
Zijzelf houdt het bij gewoon pianospel
en ze klinkt anders in de eerste nummers, aan de start. Van enkele
standards brengt ze bewerkingen die we niet gewend zijn met rare
toonhoogtes: ‘All or nothing at all’, ‘L.O.V.E.’, ‘I’ve got you under my
skin’ en ‘Devil may care’ met een ganseandere pianointro alsof ze zich
zelf in een hoekje duwt en er moeilijk aan uit geraakt. Heel vervelend
is dat er lawaai klinkt door het op- en afgaan van de V.I.P.'s op de
trappen van de tribune achteraan in de tent . De mensen kunnen niet stil
zitten en hebben blijkbaar veel te vertellen. Je zag de meerderheid
tijdens ‘Just Like A Butterfly’ en ‘Boulevard of Broken Dreams’
geïrriteerd over de schouder naar achteren kijken. Halverwege de set
komt Diana goed los ook qua zang bij ‘East of the Sun (and West of the
Moon)’ en ‘Moonglow’ die bol staan van virtuositeit, passie en
onvoorspelbaarheid – dé ingrediënten om randgeluiden de mond te snoeren.
Diana haar bindteksten zijn wel haast onverstaanbaar doch dat deert niet
echt. De gitaar in bijvoorbeeld ‘Just Like a Butterfly Caught in the
Rain’ en de saxsoli van Joe maken veel goed. Tja, een staande ovatie is
hier evengoed verdiend !
Michel Proesmans
YURI HONING ACOUSTIC QUARTET
garden stage 17u50 -19u50 -21u50
Yuri Honing (tenorsax ) – Wolfert
Brederode (piano) – Gulli Gudmundsson (contrabas) – Joost Lijbaart
(drums, percussie)
Het is heerlijk om Yuri Honing terug te
zien hier na GentJazz 2015. Helaas echter alweer op het zijpodium, de
'Garden Stage' en nu zonder tent voor het publiek hetgeen nog wat de
intimiteit tegenwerkt. Hij verdient toch eens een hoofdpodium hoor.
Yuri Honing Acoustic Quartet is werkelijk een fantastische band. Ze
spelen eerlijk en Yuri laat de andere muzikanten ook soleren. Hij is
bovendien jarig en houdt van het schilderwerk van Jan Van Eijck, geeft
die mee . Hij wil zeker nog het Lam Gods gaan zien in Gent ook ! Honing
speelt geen noot te veel. De lange, serene noten van Honing lijken nu
nog meer de diepte te zoeken. Met zijn kwartet komen ze tot een warm en
empathisch geluid.
Zijn trouwe begeleiders pianist
Wolfert Brederode en drummer Joost Lijbaart behoren net als Honing tot
de Nederlandse jazztop. Wonderschoon zijn de subtiele accenten die
Brederode voortdurend aanbrengt. Heel mooi is ook ‘Desire’ van zijn
gelijknamige plaat uit 2015 en het Bowie nummer ‘After all’ van de plaat
‘The man who sold the world’ ,voor de kenners uit de beste platen uit
Bowie’s beginperiode net zoals ‘Hunky dory’ en ‘Ziggy Stardust’.
Het is muziek waar je zo ‘inzakt’, ietwat spiritueel soms met prachtige
akoestische saxofoon klanken, percussie, piano en contrabas. Hier hou ik
van; een hoogstaande kwaliteit die haaks staat op de hedendaagse teveel
main-stream jazz. Het is muziek die je pakt en doet luisteren. Zo hebben
we reeds een persoonlijk hoogtepunt te pakken.
Michel Proesmans
GUILLAUME VIERSET HARVEST GROUP
garden stage 00u00
Guillaume Vierset (gitaar)
– Mathieu Robert (sopraansax) – Marine Horbaczewski (cello) – Yannick
Peeters (contrabas) – Yves Peeters (drums)
We genieten nog in de garden stage van een mooie Belgische afsluiter om
trots op te zijn. Guillaume kennen we natuurlijk van het LG Jazz
Collective. Hij is een sterk gitaar- en compositietalent van bij ons die
meer aandacht verdiend.
De naam van de Harvest Group komt van het album van Neil Young, in de
jaren 70. Guillaume liet zich inspireren door zijn uitgesproken smaak
voor muziek van grote songwriters zoals Nick Drake, Neil Young, Bob
Dylan en Elliot Smith. Harvest speelt nummers van hun nieuwe plaat. Met
‘Nacimiento Road’ nodigt de gitarist ons uit om de uitgestrekte vlaktes
van het Amerikaanse westen, ergens tussen Arizona en Californië, over te
steken om muziek op de grens van jazz en folk te horen. De inspiratie
komt net zo goed uit de akoestische jazz van Jim Hall als de luchtige
tonen van Jackobro of de Amerikaanse traditie van gitaarspel van Julian
Lage en Pat Metheny. Mooie nummers zijn ook ‘Big Sur’ of ‘my old
country’. Het is verhalende muziek met mooi samenspel en natuurlijk de
fantastische Yves Peeters op drums.
Michel Proesmans
|